Denke Gergely: Svédország, Norvégia
- 2004. július 21 - augusztus 8.
Részletes beszámoló
Skandinávia több mint 30 településének fontosabb látnivalóiról
- jó fotókkal
21. Sz 00 nap Szolnok - Győr
22. Cs 0. nap Győr - Passau
23. P 1. nap Passau -Wittenberg Lutherstadt - Rostock - komp
24. Szo 2. nap Ystad, Malmö, Lund, Varberg - Vanersborg
25. V 3. nap Lackö, Skara, Varnhem, Smögen
26. H 4. nap Oslo
27. K 5. nap Borre, Tönsberg, Fredrikstad
28. Sze 5. nap Alvastra, Heda, Rök, Vaversunda, Roglösa, Vadstena,
Bjalbo, Skanninge
29. Cs 6. nap Tanum környéke, Vanersborg
30. P 7. nap Vanersborg -Rollag - Nore - Vöringfoss-vízesés
- Haukeland
31. Szo 8. nap Bergen, Fantoft, Fana, Lyse (kolostrorrom)
1. V 9. nap Haukeland - Voss - Borgund - Soknedal
2. H 10. nap Trondheim, Hell, Stjördalmasen, Alstadhaug, Steinviksholm
3. K 11. nap Haukeland- Röros - Stockholm
4. Sze 12. nap Stockholm
5. Cs 13. nap Stockholm
6. P 14. nap Stockholm - Uppsala - Vanersborg
7. Szo 15. nap Helsingborg - Skanör és Falsterbo -Trelleborg
/ komp
8. V 16. nap Rostock -Szolnok
Összesen: 9.039 km
Az út nézelődés részét délelőtt 11-kor Passauban kezdtük. Egy barátunk vezetésével célratörő túrát tettünk ebben
a gyönyörű városban. A vár (felső vár) nagyon tetszett,
pazar kilátással a belvárosra és a folyókra - a Dunára és az
Innre (hajóvonták találkozása tilos). Meglátogattuk a kolostortemplomban Gizella királyné földi maradványait. A kegyhelyen a koponyára
aranyszínű cifra szalagból pártaszerű valami van erősítve, amitől
teljesen komolytalanná vált. A két kézcsont is ezzel a, szerintem
giccses szalaggal van összekötve. Szóval minden áhítat elveszett
- nálam. A templom maga román stílusú, szép sírkövekkel az oldalhajókban.
A Dóm úgy néz ki, mint egy kipingált gigantikus habcsók.
(Nem is szeretem a barokk stílust.) Tulajdonképpen egyetlen
jó nézete a szentély felől kívülről, az is kissé túldíszített,
de még gótikus jellegű. A városháza épülete tetszett, a toronyban
a harangjáték közel 5 perces.
A Szt. Severin-templom a maga csöndességében óriási sikert
aratott kis családunk körében. Itt csak mi magunk voltunk, egy
kellemesen hűvös V. századi indítású, IX. századi templomban.
Itt is sírfedlapok díszítik a belső teret. A folyók nagyon feldobják
a várost, nélkülük sokkal kevésbé lenne vonzó Passau.
Másnap 11-re már Wittenberg-Lutherstadt-ban voltunk.
A többi Luther-hellyel együtt a Világörökség része. Vártam már
nagyon, 24 éve a Stadtkirchében (St. Marien-kirche) jártam
már, s akkor csak rohanás volt, nem is láttunk szinte semmit.
A Vártemplomnál (Scholsskirche) kezdtünk, kellő áhítattal
járkáltunk az átépített, de továbbra is gótikus falak között.
A templom így is pazar egységben van, sok turista látogatja
folyamatosan - kb. 50-80 ember volt bent egyszerre. Utunk a
Piactér (Markt) felé vitt, vagyis a Városházához jutottunk,
a Luther és Melanchton szobrokhoz. A Stadtkirche újra
nagy élmény volt, most világosabbnak tűnt, mint 1980-ban - bizonyára
volt azóta felújítás. Az id. Lucas Cranach oltár most is elbűvölt.
Itt is sok volt a turista. A szokásos "körmenet",
vagyis hogy a templombelső megnézése után kívül is körbejárjuk,
során akadtunk rá a templom melletti kápolnára, ami kicsiben
ugyanolyan gyönyörű és régi (1377), mint a nagy templom. A Collegienstrasse
épületei szépen fel vannak újítva, a Melanchton-ház különösen
szép, jellegzetes homlokzatú reneszánsz épület. Az utca végén
az Augusteum, vagyis a volt Ágoston rendi kolostor -
ma evangélikus teológia és múzeum - és a Luther-ház a
ferde ablakos lépcsőházával. Ez különösen kedves épület, hiszen
erről egy rézkarc évtizedek óta az egyik szoba falán függött.
Ezt követően folytattuk az utat Rostock felé
a komphoz. Berlin körül a sztrádán nem volt semmi fennakadás
- péntek koradélután lévén, tartottam tőle - így öt óra előtt
már Rostock óvárosának keleti szélén "landoltunk",
a Petrikirche előtt. XIV. századi gótikus templom, 126m
magas a tornya, sajnos csak a séta végén egy percre jutottunk
be, és akkor is csak az előtérbe - és nem volt elég a fény sem.
Ez a templom az Altmarkt központja, a környező régi épületek
közül sokat kell még rendbe tenni - kevés még az eltelt 15 év
az egyesülés óta. A Szt. Miklós templom ma hangversenyterem,
ez is gótikus, téglából épült templom. Ide bejutottunk, mert
épp egy koncerthez rendezték át a szentély előtt álló színpadot.
Fehérre meszelt téglafalai szépek, néhány négyzetméternyi freskótöredék
maradt csak a régi időkből. A Kőkapu következett a városfal
mentén - a XVI. századból, majd némi "nyomolvasási"
malőr után csak megtaláltuk az Egyetemet, aminek az udvarában
vannak a régi ciszter kolostor épületei. A kolostortemplom kívülről
itt is fájdította a szívünket - hogy nem volt már nyitva. Még
út közben egy érdekes épület, tipikus Hanza stílusú volt - az
első fele könyvtár, a második fele - szentélyzáródással - pedig
metodista(?) templom. Tovább követtük a városfalat a Kröpelini-kapuig. Ez XIII-XIV. századi, 54 m magas, díszesebb városkapu, a nyugat
felőli, legfontosabb bejárata volt a városnak. A Halászbástya csalódás volt, mert inkább csak jelzésszerű az egész, hiába
van rajta ágyúmásolat. A főutcán sétáltunk tovább a Marienkirche robosztus tornyú, sötét tégla gótikus temploma felé, időnként
a tenger felé ki-kinézve a mellékutcákba. Ezek is szépek, hangulatos
kerthelyiségek vannak a nagy házak aljában. A főutca épületei
is a Hanza stílusban épültek, pedig modernek. A templom persze
már nem volt nyitva, így csak nagyjából körbe jártuk. A Neumarkt - megszabadulva Ernst Thalmann nevétől - rendbetétele mostanában
fejeződik be, a régi Városháza pompás dísze az egyébként is
ékes térnek - a barokk épület mögött a régi, gótikus épület
oromzata áttört sziluettje mintegy koronaként hat.
Este nyolckor a kikötőbe vettük az irányt, a Scandlines terminálját,
és így korán beálltunk a várakozók sorába. A kikötő elsőre
élményt adó hely, miután elállt az eső, a gyerekekkel szétnéztünk
a víz partján. Rengeteg medúza volt, a kb. tenyérnyi méretű,
sárga közepű fajtából. Aztán megjött a Skane nevű komp, ami
a mi fogalmainkhoz képest óriási. 200 m hosszú, és legalább
10 emeletes. A kikötő szintjén a hajó belsejébe a vonatvagonok
mennek, a hidraulikus rámpán az autók az első emeletre, ahol
a kamionok utaznak, és innen kell felmenni belső rámpán a következő
szintre a személygépkocsiknak. A gyerekekkel végignéztük a hajó
befarolását, ámuldoztunk a méretein, s alig vártuk, hogy mi
is bent lehessünk. A garázsból aztán mi gyalog mentünk fel a
recepció szintre - 2 emeletet kellett csak menni -, ezen a szinten
volt a váróterem is, ahol magas támlájú, dönthető és széles,
puha ülések vannak. Volt elég hely, bár a legjobb helyeket már
a korán érkezők elfoglalták. A lányok az ülésekben aludtak,
én inkább a földön a közlekedő folyosóban hálózsákban - így
is elfértek mellettem. Ezen a szinten volt a bolt is (nem túl
nagy), legalább az árakkal ismerkedtünk. Itt volt a WC is, így
nem kellett messzire menni. Játékgépek egész sora volt a folyosón,
amin csak éjfélig játszottak - szerencsére -, a másik része
a folyosónak étterem és bárféle volt. Este 3/4 11-kor indult
a komp és másnap reggel 1/2 7-re érkeztünk meg, így hat óra
alvásra volt lehetőség. Induláskor már sötét volt, érdekes látvány
volt a kikötőből kijönni a fények között. Ezt a két emelettel
még feljebb levő fedélzetéről néztük meg a gyerekekkel.
Reggel vastag felhő alatt értük el Skandináviát, a trelleborgi kikötőt, s elindultunk Ystad városába - keletre
50 km-t. Szép lassan mentünk, minden útba eső dolgot jól megnéztünk
az autóból, az újdonság erejével hatott minden. Így
is túl korán értünk a városba - bár ezt eleve gondoltuk -, de
legalább nem kellett fizetni a parkolásért. Itt is van egyébként
kikötő, Lengyelországból jár ide komp is. Az óvárosban sétálva
a XV. századi gyógyszertár épületét és egy XVIII.
századi házat láttunk, majd pedig a XIII-XIV. századi tégla
románkori templomot (Szent Péter-templom) és a ferences
kolostort, valamint körülötte további régi polgári házakat.
Most múzeum van a kolostorban és a templomban - nem vártunk
2 órát, hogy kinyisson, így is nagy élmény volt. További régi
(XV-XVI. sz.) házak kerültek elénk - az Angyalház és a Brahe-ház.
Az előbbi a gerendavázak díszítésére faragott angyalfejekről
kapta a nevét, az utóbbi az építő családról. A Mária-templom XIII. századi román, némi gótikus részekkel, de persze renoválás
alatt áll, így nem is lehet látogatni. A környékén még két XV.
századi gerendavázas téglaépület zárta keretbe ystadi sétánkat.
Újabb
60 km út végén Malmö várt minket. Simán bementünk
a városközpontig, bár némi bizonytalanság volt bennünk, hogy
jó helyen vagyunk-e. Végül a főtéren parkoltunk, de nagyon nehezen
lett aprópénzük a parkolóórához, mert itt 10 óra előtt szinte
semmi sincs nyitva. Ahol meg nyitva voltak - egy trafik -, ott
igen durván elhajtottak a pénzváltási kérdésemmel - nem volt
épp turistacsalogató a helyzet. Végül sikerült, bár egy darabig
még az apróhiány ellen küzdelmeket kellett folytatni. A főtéren
volt néhány szép épület, régiek, újak egyaránt. A reneszánsz
Tanácsháza kifejezetten tetszett. A Szent Péter-templom óriási, XIV. századi ún. balti gótikus téglaépület. Szerintem
ez messze a legjelentősebb épület a városban, de elfogult vagyok
a régi stílusokkal. Rálátás igazán csak a szentély felől van,
az is kissé oldalról, egy térszerű útkereszteződésből. Még mászkáltunk
egy kicsit a városközpontban, de túl nagy élményt nem adott.
A vár körül óriási túrások voltak, maga az épület kívülről nem
tetszett, a múzeum pedig modernnek látszott, így kihagytuk.
Pár perces útkeresés után sikerült Lund ősi városát
megtalálni, úgy 20 km-re északra Malmötől. A
parkolás csak elég kívül sikerült, vásár is volt, így lehetetlen
vállalkozásnak tűnt a dolog - pedig az egész úton nem blicceltünk.
A Dóm óriási élmény volt. Komor, zöldesszürke, erőt sugárzó,
román stílusú kőtemplom a XI-XIII. századból. Persze kisebb-nagyobb
átalakítások voltak, főleg tűzvészek után, de a XIX. században
a historikus rekonstrukció itt is uralkodó volt - ennek vezéralakja
Helgo Zettervall volt, aki ezt és még sok régi templomot jól,
vagy kevésbé jól, de a rekonstrukciós felújítással máig hatóan
befolyásolt (mint Franciaországban Violet le Duc tette). A méretei
is lenyűgözőek voltak, az olaszországiaknál kevésbé díszes,
a nyár elején látott wormsinál és speyerinél pedig komorabb,
de fenséges. Mellette állt a régi könyvtár gótikus épülete.
Szintén gótikus volt a Szent Péter-kolostortemplom a
XIV. századból, pazar téglaépület - a kolostor már nincs meg.
Épp esküvő kezdődött, így a belsejét csak röviden néztük meg,
az eredeti szárnyasoltárt is csak távolról. Ez egyébként minden
szombatot végigkísért, legalább 6 alkalommal futottunk bele,
s volt, ahova nem is lehetett bemenni emiatt. Kár volt érte,
mert XV. századi gótikus oltárt közelről is megnéztem volna.
Még néhány északi stílusú polgári ház került utunkba, de sokszor
nehéz volt pontosan beazonosítani a régi házakat.
Északnak vettük az irányt a nyugati parton, 200 km után letértünk
a sztrádáról Varberg vára kedvéért. A
város ma főként fürdőhelyként ismert, kellemes parkjai vannak.
Alig találtuk meg a várat, annyira nincs kitáblázva,
és messziről nem látszik - a tengerparti sziklára építették.
Az igen régi (XII. századi) várat végül a XVII. században építették
ki a mai vizesárkos, olasz bástyás, csillagszerű erődítménnyé.
Nagyon élvezte az egész család a jó kis túrával felérő mászkálást,
mert természetesen szinte körbe kellett menni a vár körül, mire
a bejárathoz jutottunk, mert persze épp a túloldalt lyukadtunk
ki a vár tövében a kapuhoz képest. A vizesárok 10-15 méter széles
- a tenger van belevezetve - ezt kőbástyák követik 8-10 m magasan,
amiből földbástyák emelkednek ki - újabb 10-12 magasságban,
s a tetején még a sokszor átépített épületek. Az egyik kis udvarban
gyógy- és illatfüveket termesztettek - mint a középkorban.
Ezt követően még újabb 200 km várt ránk Vanersborgig,
Göteborg szélének érintésével. Közben olyan helyek mellett mentük
el, mint a göteborgi Ullevi Stadion - itt nemcsak focimeccseket,
hanem nagy atlétikai versenyeket is rendeznek. Nagy sport a
leírás, a térkép és a táblák között, vívódva a kétkedésekkel
közlekedni. De sikerült. Vanersborg bevezető útján a Göta-csatorna
felett kb. 30(!) méter magasba emelkedett a híd. Tulajdonképpen
inkább félelmetes volt, mint csodálatos.
Szóval mind en gond nélkül megérkeztünk az első hét bázisához,
egy barátom lakásába. Felfedeztük az épületet, és rövid idő
alatt otthonosan éreztük magunkat.
Másnap Vanern-tó környéki célpontokat terveztünk a keleti
partjánál - úgy 200 km-es körúttal. A Vanern-tó Európa harmadik
legnagyobb tava, kb. 150 km hosszú és 15-70 km széles, Vanersborg
a DNY-i sarkában, a kifolyásnál van. Egy félsziget csúcsán, Lacköben kezdtük a napot, ahogy közeledtünk egyre
keskenyebb lett az út és egyre kanyargósabb és dimbes-dombosabb.
A mai épület a XV. században épült, egy korábbi helyén (amiből
némi alapfal-részlet még megmaradt), s csak kisebb átalakításokat
végeztek rajta a XVII. században. Több udvara van, az egyik
itt is fűszer- és illatosító növények termesztésére szolgált.
Az egyik leggazdagabb svéd család tulajdonában volt (Magnus
de la Gardie), így igen fényűző volt fénykorában. Óriási termei
vannak, gyönyörű részletekkel.
Skara volt a következő úticél, püspöki székhely.
Ennek megfelelően temploma nem akármilyen.Román
indítású a XI. századból, amit a későbbi századokban gótikussá
növeltek, majd pedig többször "modernizálták" az aktuális
historikus irányzatnak megfelelően. Így most gótikus, és óriási.
Épp istentisztelet volt, megvártuk a végét - megérte. Aztán
némi időhúzás, hogy kinyisson a turistairoda, hogy legyen várostérkép,
mert az útikönyv két kolostorromot és egy román kori templomot
ígért. Ebből aztán semmi nem lett, mert a könyv információi
teljesen tévesek voltak. A két kolostorromot keresgéltük jó
hosszan, mire kiderült, hogy mindössze egy-egy A/4-es méretű
bronzlapon jelezték, hogy valaha itt volt - egy játszótér szélén
illetve egy sörkert kapujánál. De a románkori templommal sem
jártunk sokkal jobban, mert az egy olyan rom volt mindössze,
aminél az alapokat a mostani föld színéig felhozták - szóval
nem túl látványos. Mindezzel úgy két óra elment.
A
harmadik hely Varnhem volt, egy cisztercita
kolostorrom és templom. A templom egy csoda, az út egyik
nagy kedvence lett - főként kívülről. A XII. században román
stílusban emelték a háromhajós bazilikát, amit aztán később
bővítettek, és mindezek után is egységes, egyedi hangulatú épület
maradt. Itt nyugszik Stockholm megalapítója, Birger Jarl is.
A belső berendezése is szép, de a külső szépségét nekem nem
érte el. A kolostor valóban rom, valamivel több van belőle,
mint Bélapátfalván - az egész arra emlékeztet, nem véletlenül,
hiszen ugyanúgy ciszter.
Mivel
még a skarai "lyukrafutással" együtt is jól álltunk
idővel, elmentünk 150 km-re nyugatra, vagyis Vanersborgon
túl a tenger partjára, egy rövid fjordot megnézni Smögenbe.
Ezt a helyet többen is kihagyhatatlannak mondták, képeket is
mutattak - és igazuk volt. A sztrádától 25 km-re volt, kicsit
hamar letettük az autót, az első parkolóban, ahol a leírás alapján
gondoltuk.Valószínű, hogy tovább kellett volna menni a településen,
de így legalább sétáltunk egy 8 km-t összesen. Itt a jég lecsiszolta
sziklák mintapéldáját láthattuk, és kicsiben a fjord lényegét.
Vagy másfél km hosszan van a jachtkikötő, aminek szélére fából
járdát csináltak az egyik oldalon, aminek szélén persze csupa
turista pénzköltésre invitáló házak vannak - éttermek, sörözők,
ajándékboltok, stb. És persze ennek megfelelő tömeg, pedig mi
vasárnap késődélután voltunk, amikor a tömeg már hazafelé ömlött.
A
kikötő vize nagyon koszos volt, igazi kikötői, rengeteg tenyérnyi
medúza úszkált benne. A fjordocska végén pedig a kopár sziklák,
óriási kövekkel. Itt is turistáknak csinált utak, sok helyen
lépcsők, hogy a hasadékokat, nagyobb szintkülönbségeket áthidalják.
Szinte "holdbéli" volt a táj. A nagyobbik lányommal
mászkáltunk egy kicsit többet, mert egy idő után egyre nehezebb
volt a terep. A nap végére ezzel a nagy sétával kellően fáradtnak
éreztük magunkat. Visszafelé másik, az északabbi úton mentünk
a sztrádára, és jól döntöttünk, mert ezen az úton még úgy 20
km-en keresztül csodálhattuk a lekoptatott sziklákat, vonulatokat.
Szinte a sztrádáig kísértek minket.
A hétfői napot eleve Oslóra terveztük, hiszen
az itteni minket érdeklő múzeumok folytonosan nyitva vannak
a nyári szezonban. Oslo maga elég fiatal város, tulajdonképpen
a kellemességén kívül a múzeumok az érdekesek. A 250 km-es út
érdekessége a Svinesund híd volt, ami a svéd-norvég határfjord
fölött ível fel, és akkoriban emelték fel hajókról az új sztrádahíd
középső elemét - úgy 80 m magasságba. Ahogy jöttünk-mentünk
a határon, egyre feljebb volt az elem, végül pedig a helyén.
A határ norvég oldalán valóban remek a bank-info centrum, ami
reggel 8-kor nyit. Itt a bankfiókon kívül (amire nekünk nem
volt most szükségünk) valóban remek a turistainformációs
pont, az egész országról jó prospektusok vannak. (2005-ben
elkészült a sztrádahíd, így ez attól kezdve nem biztos, hogy
igaz.) Erre barátaink előre felhívták a figyelmet, és mi is
csak megerősíteni tudjuk a hasznosságát. Persze mindenhol lehetnek
hasznos helyi papírok, de alapvetően az itt begyűjtött papírokkal
"üzemeltünk", a magyar nyelvű könyvön kívül.
A városba két sztráda vezet be nagyjából párhuzamosan egymással,
mi a fjord melletti útra kerültünk. Az Akershus erődhöz közel
mentünk el, de az Oslo kártyát meg akartuk venni pl.
a pályaudvaron. Ennek az lett a vége, hogy a teljesen feltúrt
városban totálisan eltévedtünk, még egy templom tövében a hely
beazonosítása is negyed órába került, a könyvünk térképei alapján.
A város nem nagy, de feltúrva katasztrófa. Sikerült is néhol
kétszer körbemenni, csak taxinak és busznak fenntartott útvonalon
menni pár utcát, végül nagy keringelés után az erőd aljában
parkolni méregdrágán. Mivel a kártyával be lehet menni ingyen
oda, gondoltuk, hogy biztosan lehet venni is. No ez nem így
volt, így következett egy ideges keresgélés, mert hotelekben
és turistairodákban lehetett venni, ezekre azonban nem voltunk
felkészülve, nem tudtuk, hol keressük. Még a metrópénztárakban
sem lehetett kapni, de végül csak sikerült egy szállodát találni
- és legalább bankkártyával lehetett fizetni.
Ez
a kártya alapvető fontosságú a kultúrrohanásban és rendkívül
praktikus. Benne van egy csomó múzeum, a helyi közlekedés és
a parkolás is a városi parkolókban - a parkolóházak és magánparkolók
kivéve. Itt még a városháza elől induló kishajóval át lehetett
volna menni a Bygdöy-félszigeti múzeumokhoz, de erre nem volt
elég időnk - bár jó lett volna. Nem olcsó a kártya, de ha kiszámolja
az ember, hogy hova akar bemenni, akkor feltétlen megéri. Itt
az egy naposban van családi kártya, amivel 2 felnőtt és 2 gyermek
mehet be a múzeumokba - ilyet vettünk. A keresgélés közben a
sétálóutcára is betévedtünk, rálátással a királyi palota klasszicista épületére. Ha már arra jártunk, megnéztük a Dómot,
ami barokknak indult, de a XIX. században átépítették. Egyébként
nem rossz, kellemes összhatású épület - nem értem, miért nem
lehet videózni, fényképezni benne. Az
üvegablakokat Emmanuel Vigeland készítette, akinek több száz
szobra alkotja a Vigeland-parkot, amit sokan felkeresnek, mint
oslói nevezetességet - mi kihagytuk. Ha már megvolt a kártyánk,
akkor az autó is tovább maradhatott a parkolóban - addig igen
drága volt -, így megnéztük az Akeshus (királyi) erődöt -
a XIV. század elején építették. Jó épület, főleg belülről érdekes,
sok eredeti enteriőr megmaradt. Nem mindennapi dolog többszáz
éves ülőgarnitúrákat nézegetni, no persze más "vártartozékok
is" vannak. A pinceszinten néhány király sírja található
- valószínű, hogy áthozták őket ide. Itt van Sigurd Jolsarfar
is, aki 1130-ban halt meg, és Grieg írt róla remek szimfonikus
költeményt - ezt hamarabb ismertem egy lemezről.
Kisebb bonyodalom után átmentünk a Bygdöy-félszigetre a
múzeumi kalandra - nagyon vártam. Az első a Kon-tiki múzeum volt, Thor Heyerdahl munkásságát
mutatták be benne, a Ra-II papiruszhajóval és a Kon-tiki balsafatutajjal
együtt. Nagy sikere volt a gyerekeknél is, látványos, jó és
nem nagy múzeum. Egy balsafa darab azért van kitéve, hogy a
látogatók emeljék meg a 60-80 köbdeciméternyi - vagyis nagyobb
hátizsáknyi - darabot, hogy érezzék, milyen könnyű - még a 9
éves kisebbik lányom is könnyedén fel tudta emelni. /Egyébként
azóta olvastam az interneten, hogy Heyerdahl unokája újra meg
akarja csinálni a Kon-tiki útját./
Ezt követte a Fram Múzeum, itt a Fram nevű sarkkutató
hajó volt, amit 1892-ben építettek, és amivel Nansen és még
sokan kutattak a sarki tengereken, és Amundsen ezzel ment a
Déli-sark meghódítására - sikerrel. A
hajóba be lehetett menni, minden zegzugába be lehetett nézni,
vagy mászni - ez is nagy közsikert aratott. Volt itt pianínótól
kezdve orvosi-fogorvosi műszerekig minden, öltözékek, konyha,
stb. Mivel kifejezetten a hajónak építették az épületet, különböző
szintekről lehetett nézni a hajót. Ilyet sem lát mindenütt az
ember. Bementünk a Hajózási Múzeumba, ha már megvolt
a kártyánk - ez sem nagy kiállítás, de vannak benne érdekes
dolgok. Néhány régi hajóorr-szobor, néhány eredeti kabin, régi
eszközök, makettek és még valódi bálnavadász-ágyú is. Ezt követte
az út egyik legnagyobb élménye, a Viking hajók Múzeuma.
Ez egy kereszt alakú épület, amit a Norvégiában megtalált viking
hajóknak építettek. Három szárnyban a három nagy hajó - 16-24
méteresek -, a negyedikben egyéb tárgyak, amiket a hajóleletes
viking sírokban találtak.Leginkább a leghíresebb és legdíszesebb
nagy hajóval, az Oseberggel együtt talált tárgyak. Az Oseberg
Ase királynő - 840 körül halt meg - halotti hajója, amely sírban
még a halotti kocsi, szán és még sok minden volt. A
kocsi és szán is itt van, a negyedik szárnyban. Hihetetlen látvány
mindhárom hajó - az Oseberget teljesen rekonstruálták, vagyis
kiegészítették a kb. 90%-nyi fellelt anyagot. Az épület kereszteződésénél
egy emeletnyi magasságban erkélyek vannak, hogy fentről is lehessen
látni a hajókat. Nekem a harmadik, legkevésbé ép hajó is maradandó
emlék volt, a szerkezet itt még jobban látszott. Erre a múzeumra
nagyon készültünk, könyvünk és National Geografic filmünk is
van róla, és valóban még nagyobb élmény volt látni. Kicsit beszorultunk
a múzeumba egy zápor miatt úgy 20 percre, de nem is volt baj,
szívta magába az ember a látványt. Itt egyébként "Mona
Lisa" sűrűségű a tömeg, zavaró is.
Végül
a Skanzenbe mentünk be - a klasszikus kiállításokat kihagytuk,
bár vonzott volna a lapp (sami) kiállítás, de nem volt lelki
erőnk már a nap végén. Szép épület-együttesek voltak, nekünk
itt is, mint 1989-ben Helsinkiben, a hombárok (terménytárolók)
tetszettek leginkább. Remek dolgok voltak, szinte teljesen bejártuk
- no azért nem részleteztük a kisebb-nagyobb különbségeket,
csak sétáltunk, és ami tetszett, azt "meglőttük" a
digitális fényképezőgéppel. Nagy élmény volt a gol-i árboctemplom
- (kívül-belül!), amelyet ideszállítottak 300 km-ről. Ez a díszesebb,
tulajdonképpen fazsindelyes gótikus építészeti stílusú templom,
amelyekből 35 maradt meg Norvégiában - a két stílust együtt
véve. Ezután már csak a kissé bódult fej és a fáradtság maradt
a hazaútra.
A következő nap az Oslo-fjord nyugati oldala,
főként viking kori emlékek keresgélésére volt szánva - úgy 400
km erejéig. Már a megközelítés is érdekes volt nekünk, a kisebb
komppal Moss és Horten között. Az út 20-25 percig
tartott, kicsit drága, de szerencsénkre nem kellett várni -
félóránként jár a komp. Az is igaz azonban, hogy ezzel rengeteg
időt és idegességet takarítottunk meg. A kompon még játékautomata
is van, ami elkeserítő, hogy egy 25 perces úton is ilyesmire
igény lehet. Az
első hely Borre volt, ahol egy Nemzeti Park van,
benne sok kicsi és közepes méretű viking halomsírral - közvetlenül az Oslo-fjord partján. Szép hely, a halomsírokat
fák-bokrok nőtték be, a nagyobbakat azért fel lehet ismerni.
Nagyon tetszett az a természetesség, ahogy az egészet kezelték,
a halomsírok mellett-között kerékpárút vezetett, mégsem volt
tönkretéve a környezet. A közút mellett egy kis múzeum volt
- nem mentünk be -, mellette egy viking emlékekkel készített
játszótér a gyerekeknek. Lehetett pl. ásatást játszani, volt
egy kicsike halomsír építve, és odakészítve ásatási szerszámok
- kisebbik lányunk egyből elkezdett kapirgálni, nem zavarta,
hogy mondtuk neki, itt nem lehet találni semmit, csak bemutatja,
miként is megy az ásatás. Volt egy csomó viking harcos-szobor,
de lehetett viking fegyverekkel harcolni, íjjal lőni, bárddal
dobálni, stb. Szóval egyszerű és nagyon ötletes volt, remek
lehet ilyen helyre vinni a kisiskolásokat.
A falu temploma románkori, kis templom, épp temetésre
gyülekeztek a népek, de azért benéztünk - csak az előtérbe.
Ezt követően Tönsberg felé vettük az utat, annak
külső részére jelezték az Oseberg hegyet, ahol a már említett Ase királynő halomsírja van. A
város határában itt nem csak a szokásos információs térkép volt,
hanem ezt el is lehetett vinni papíron, egy kis dobozban a tábla
alatt volt oda készítve - nekünk, turistáknak. Még így is nagy
nehezen találtuk meg a helyet, de valójában nem volt semmi egyéb,
mint maga a halomsír. Folyattuk a városba az utat, ami nem volt
egyszerű a kis utakon, s kerestük a várhegyet, ahol a könyv
"Észak-Európa legnagyobb romparkját" írta. Alig találtuk
meg az utat, mert egy igen magas sziklára épült a vár, és csak
egy irányból, kis utcán lehet megközelíteni. Ami megmaradt,
az egyébként sem túl sok épületből álló várból, az szinte semmi,
nemhogy rompark. Néhány épület (3-4) alapjai vannak meg, az
egyik egy templomé. Kellemes sétálóhely, de turistalátványosságnak
kevés.
Visszafelé sem kellett várnunk a kompra, és hamar elértünk
a norvég Fredrikstadba. A várost 1567-ben alapította
II. Frigyes - innen a neve -, és alapvetően katonai szerepe
volt a korábbi időkben. A Glomma folyó torkolatánál építették
fel a XVII-XVIII. században a Gamlebyent, a városerődöt -
ez az egyetlen maradt meg Skandináviában. Fantasztikus védelmi
rendszer, lenyűgöző a víz felhasználása a védelemhez. A vizesárok
a nem folyóparti részen teljesen körbeveszi, sőt van mesterséges
ágyúsziget is, rajta földsánccal, és persze ágyúmásolatokkal.ciaország)
és Sabbionetaban (Olaszország) láttunk - igaz, azok korábbiak,
de azonos bennük a teljességük és a stílusegységük. Az
egész városerőd egységes stílusban épült fel - barokk -, ilyet
csak Aigues Mortes-ban (FranSok érdekes van benne, kapuk, kaszárnyaépületek,
kaloda, templom, felvonóhíd, stb. A Glomma folyó a torkolatnál
igen nagy, rendes sétahajók közlekednek rajta. Óriási élmény
volt, nem szabad kihagyni, ha valaki arra jár - vagyis a Göteborg-Oslo
útvonalon, az E6-os útról csak be kell térni a várost elkerülő
szakaszról. A városerődön kívül van, kb. 800 m-re tőle a Kongsten-erőd.
Ez egy hagyományos kicsi kővár, amit 1677-ben építettek. Meredek
feljárata van, a kapubástya tetejéről jó kilátás van a városerődre.
Maga a vár eléggé romosnak mondható, tulajdonképpen a várfalak
vannak, az egy-két épület sincs nyitva a turisták előtt - az
egész vár nyitva van mindenki előtt.
A következő nap a Vattern-tó keleti oldalát vettük célba -
úgy 600 km volt. A Vattern-tó 100 km hosszú és
20 km széles - 100-150 km-re keletre van a Vanern-tótól. Ezen
a reggelen óriási ködre ébredtünk, s ez vagy 80 km-en keresztül
tejföl sűrűségben ki is tartott. Az útvonal persze ismeretlen
és kanyargós, dimbes-dombos, erdei út volt, a köddel együtt
elég nehezen járható - a szemem teljesen elfáradt a bő egy óra
alatt. Az útvonalunk gyakorlatilag egy "szent út"
egy részét követte, ezen a vidéken sok templom, kolostorrom
van - jelzik is speciális túristatáblákkal.
Az
első megálló Alvastra ciszter kolostorromja lett. Ez végre rendes rom, így nagyon kedvünkre való volt. A
templom a legutolsó, XV. századi gótikus maradványa, és a kolostorból
is elég jól megmaradtak egyes falak. Itt remekül lehetett látni
a műemlékesek falvédő technikáját is - a falakat egyenesre kiegészítik,
majd vastagabb, merevebb műanyaglemezt (korábban vastag kátrány-
vagy fémlemezt) tesznek rá, majd erre arasznyi vastagságban
földet, amin a fűfélék szépen megtelepednek. Így a fal nem ázik
be, és a természetes fedés komoly védelmet jelent az időjárás
egyéb viszontagságai ellen is. Amíg ott voltunk, kb. fél óra
alatt, folyamatosan jöttek-mentek az érdeklődők, igaz, egyszerre
csak 8-10 ember volt.
Legközelebb Hedában álltunk meg, amelynek templomát a XII. században kezdték építeni. Vagyis remek román stílusú
épület volt, aminek falába két rúnaírásos sírkövet is beépítettek.
A belseje is méltóságteljes, sok sírkő szolgált padlóként, sok
faszobor is volt, némelyikük még gótikus - szinte mind Szűz
Mária.Még régi textil is volt kiállítva - üveges tárlóban.
Rök következett, ahol csak a "Rök-követ"
néztük meg, amely egy kb. 230 cm magas IX. századi rúnaírásos
sírkő. Egy apa írta a sírverset fia emlékkövére.A
rúnaírás a vikingek betűírása, ami kissé emlékeztet a rovásírásra.
Az ilyen kövekből jelentős történeti információkat tudtak szerezni
és összerakni a viking korról, mikor merre kalandoztak stb.
Itt a követ tetővel védték, minden oldala tele volt írva, függőlegesen
alulról felfelé, több sorban balról jobbra lehet olvasni. Az
út mellett egy kis parkolót is kialakítottak, ahol büfé, WC
és egy kis kiállítás volt. Ebben elmagyarázták a rúnaírás lényegét,
lefordították a sírverset - svédül és angolul egyaránt mindent.
Nem vett igénybe túl sok helyet, úgy 40 m2 fedett terület, kb.
16 tábla, de nagyon jó volt. Látszott, hogy büszkék rá, sokan
járnak ide, és van igény, hogy értsék is, amit látnak.
Útba
esett Vaversunda nevű falu, ahol egy csodálatos
picike román kori templom állt, gépből kellemes evangélikus
orgonazene szólt - egyébként picike orgonája van, aminek az
oldalában volt a játszóasztal. Olyan Csempeszkopács érzete lett
az embernek. A templombelsőben népi barokk freskók voltak, kedvesek,
hangulatosak. A festés egy része textilborítást utánzott - ilyesmit
másfelé is láttunk már nyáron, pl. Troyes-ban. A fedett bejáratban
rúnaírásos kövek álltak itt is.
Roglösa temploma a XII-XIV. században épült,
román indítású gótikus belsejű, szép faragott szárnyasoltárral.
A nap legnagyobb helyisége, Vadstena következett. Ez
igazi turistalátványosság, óriási forgalommal, gyakorlatilag
nem lehet parkolót találni a műemlékek közelében. Mi a Kastélyban kezdtük a sétát, amelyet Vasa Gusztáv építtetett a XVI. század
közepén. A Vattern tó partjához egy kb. 100 m hosszú csatornával
kapcsolódik, minden oldalról vizesárok veszi körül a kb. 150
m oldalú, négyzet alapterületű várat - sarkain körbástyákkal. Egy
részében múzeum van, amely inkább építészetileg érdekes, mert
az óriási termekben, kazamatákban alig van berendezési tárgy
- jellemző, hogy több terem is gyakorlatilag üres. A várudvar
nyári koncertek helyszínéül szolgál, épp nagy pakolás-szerelés
volt.
De Vadstena Szent Brigitta városa, ő Svédország szentje, a XIV.
században alapította a Brigitta-rendet, amelynek férfi- és női
ága is volt a reformációig. A templom és a kolostorok építése
is a XIV. században, gótikus stílusban történt, mi csak a templomba
mentünk be. Az egy fantasztikus, három, azonos magasságú hajós
csarnoktemplom. Kívülről nem is lehet sejteni, hogy milyen remek
belseje van az épületnek. Még egy régi templom téglatornya maradt
meg a XV. századi fénykorból, amelyhez más épületet toldottak
később.
Visszafelé még útba esett Bjalbo falu, ahol szintén
román stílusú kis templomban gyönyörködhettünk - rúnaírásos
sírkövekkel együtt.
Végül a nap utolsó helye Skanninge volt, ahol
a gótikus volt domonkosrendi téglatemplomot néztük meg. Valahogy
igen komorra sikerült az épület (a sok fekete szín tette ilyenné),
pedig sok szép részlete tetszett.
A következő nap pihenősre volt véve, ezért csak 90 km-re északnyugatra,
a norvég határ felé mentünk bronzkori, vagyis 2-3000 éves sziklarajzokat nézni. Ez
is a nagy különlegességek egyike volt, nem véletlenül a Világörökség
része. Szinte a sztráda mellett, Tanum környékén
5 km-en belül 4 helyen vannak jól kitáblázottan és szükség esetén
egyéb segédeszközökkel ellátva a sziklarajzok. (Egyébként ezen
a svéd-norvég határvidéken legalább 60 helyen találtak ilyeneket.)
A "segédeszközök" fa járdákat, kisebb dobogókat, lépcsőket
jelent és svéd, angol és francia feliratokat - hogy mit sejtenek
a rajzokról. Fantasztikus dolgok, egy ismeretlen, rég letűnt
világ igazából meg nem fejtett rejtvényei. Van, amelyik 50-60
m2 területű, rengeteg figurával - sőt van, amelyiken meghaladja
a 100-at is. Sok vadászó férfi, hajó - a viking hajókra emlékeztető
alakú -, harci jelenetek, állatok láthatók, mitikus jelekkel,
egyéb transzcendentális jelzésekkel - ez utóbbiak persze csak
sejtések. A legnagyobb leletegyüttesnél szinte rajverseny állomásszerűen
vannak kitáblázva a rajzok, a domb tetején pedig két, szintén
e korból való, méretes - nagy dinnye méretű - kövekből álló
halomsír van. Itt is folyamatos volt az emberek áramlása, igaz,
a legismertebb helyen volt és itt is csak a lejjebb levő részeken
nagyobb a mozgás. Itt magyarokkal is találkoztunk.
Ezt követően visszamentünk Vanersborgba, és egy
kicsit megnéztük a város központját, bementünk a Babamúzeumba.
Ez egy aranyos kis hely, egy régi faházat megőriztek, és főként
az emeletén többszáz baba van, a XVIII. századtól a XX. század
közepéig. Méretük az arasznyitól a méteresig változó. A lányoknak
nagyon tetszett. Ezt követően kimentünk a Vanern-tó partjára.
Teljesen ráépült a város a partra, egy elég jellegtelen, hosszú
emeletes ház igencsak elcsúfította a kikötő- és fürdőhelyet.
Ettől távolabb már normálisabb rész következett, parkok, szobrok,
strand és a kikötőt védő hullámtörő sarkantyúk. A svédek amint
napsütés van, minden lehetséges helyre kifekszenek, itt igazán
kiélhették magukat. A víz hideg, legalábbis nekünk annak tűnt
- vacogtak is sokan, akik jöttek ki belőle. Egy kis félszigetnél
rengeteg tavirózsa volt, rózsaszín és fehér. A városban sok
a kerékpárút, ez nem helyi sajátosság. Mindenütt fel van festve
a sáv nekik, a járda szintjén, vagyis védettek. Az épületek
inkább kertvárosiasak, a magasabb házak is csak 3 emeletesek,
nem is kell lift. Sok a játszótér, bár túl sok gyereket nem
láttunk rajtuk - lehet, hogy rosszkor jártunk arra. Megejtettük
a nagy bevásárlást is az útba eső Willy's áruházban (ami a legolcsóbb),
hogy Norvégiában még bolt környékére se kelljen menni az elkövetkezendő
négy és fél nap során. Láttuk a város felnyitható hídját is
működés közben, ami érdekes volt, a lányoknak különösen, hogy
az úttestet függőlegesbe felemelik.
nyuló 750 km-t egy kis fjordon átkelő komp tarkította, amire
a 2002-es kiadású útikönyv azt írta, hogy akár fél napot is
lehet rá várni - igaz betű szerint ezt írta az 1989-es kiadású
is. Másnap
nagy út várt ránk, sok izgalommal - az ÉNY-ra iráHa ezt ki akartuk
volna kerülni, akkor 350 km-t kellett volna még menni - hegyi
terepen. És előtte még mi minden várt ránk! Hajnalban keltünk
és negyed hétkor már gurultunk, a megszokott E6-os (Malmö-Oslo)
úton. Az Oslo-fjord alatt alagúton mentünk át Drammen felé, s aztán folyóvölgyekben kapaszkodtunk felfelé. Az aznapi
utakra jellemző, hogy a térkép 500 km-t "látványos út"-ként
jelölt - ezek is mind elsőrangúak voltak. A 40-es út a Hardanger-felföldre vezetett fel, nem győztük csodálni
a tájat - már amennyire nekem vezetés közben erre van módom
-, gyönyörű zúgók, kisebb vízesések voltak a folyókon. A felföldi
rész tele volt kanyarral és jelentősebb szintbeli eltérésekkel,
vagyis "háromdimenziós" út volt. Előzni nem lehetett,
alig volt egyenes az egész úton, kitérők nem voltak, így megállni
sem lehetett akár 40-50 km-es hosszúságban többször is. Közben
árboctemplomokat néztünk, letérve a főútról.
Először a Rollag nevű faluban álltunk meg, ahol
a kevésbé díszes, vagyis egyenes oldalú fajta volt, belseje
szépen kifestve - bár a népi barokk stílus nem a kedvencem. A
következő Nore faluban volt, ide már nem mentünk
be, azonos jellegű volt, mint az előbbi, viszont gyönyörű helyen
állt, a folyó magaspartján. Ezt követően inkább nem mentünk
még ilyen templomokat keresni, mert a könyv szerint ilyenek
lettek volna azok is - és 60-120 NOK volt a belépő (1.800-4.000.-Ft)
családi szinten. Az idővel is próbáltunk spórolni - kicsit féltem,
hogy igaza lesz a könyvnek a fjordátkeléssel kapcsolatban -
és egy-egy ilyen letérés a keskeny kis utakon akár egy órát
is jelentett. Nem beszélve pl. a 2 méter széles hídról, amin
a folyó felett kellett az egyik alkalommal átmenni - kettesben,
óvatosan, szinte centizve mentem át.
Ezt követően a 7-es útra tértünk, amin a Vöringfoss-vízesésig mentünk. Ez
jól ki volt táblázva, és jól ki is volt az egész találva. Kb.
fél órát marad egy autó vagy busz, így viszonylag kis parkoló
is elegendő, amiért pénzt kérnek persze - de ez elegendő a kilátóhely
karbantartására is, bár nem viszik túlzásba. A lehető legkisebbet
rondítottak bele a természetbe, ami azzal is jár, hogy nincs
igazán jó rálátás a 135 m magas vízesésre - nem fér bele egy
képbe az egész. De nem bánom, mert így sokkal természetesebb,
mint ha minden "elénk lenne téve". A tériszonyom is
előjön az ilyen helyeken, elég ijesztő volt számomra némelyik
pont -csak egyszerű csőkorlát volt. Jól lehetett látni a szemközti
hegyekre, a sok kis fénylő pontot, ahonnan elindul a víz, aztán
ahogy a hegyek szoknyáján erekbe gyűlik össze, s végül kisebb
folyóvá duzzadva jön a vízesés felé. A fél óra valóban elég
is, mert egy idő után unalmassá válik, bármilyen szép is.
Innen dugóhúzó alagút vezet le a katlanba, többször megfordultunk
a tengelyünk körül, s mindezt erős lejtmenetben - 6-8%-os. Ahogy
leér az ember, a meredély szépsége tárul elé - akár a 80 fokot
is eléri a hegyek szöge, valóságos hegyomlások nyomai - nemcsak
a kresz-táblák valódiak. Ha
itt megindul a kő a hegyről, ott nincs esélye az autónak-autósnak.
A folyó is zúg, az út is kanyarog - igaz, így volt ez már reggel
óta. Aztán kiérünk az Eid-fjord partjára, a fjord
végénél. Fenséges látvány - tiszta, kék víz, nagy hegyek, sok
fa és kő, valamint nyugalom mindenfelé. Mi meg a körülményekhez
képest robogunk a komphoz. Mert a 7-es út az Eid-fjordba vezet,
és a túloldalt folytatódik. A kompra mi lettünk az utolsó felférők,
de egyébként a fél óra várakozás sem lett volna gond, kicsit
tovább csodáltuk volna ezt a természeti harmóniát. Így viszont
gyorsan a fedélzetre mentünk, hogy a 2 km-es úton - ami nem
hosszú - egy kicsit a klasszikus norvég turizmus szerinti képet
lássuk (persze csökevényesen és szószerint fapados módon). A
vízről csodálatosak lehetnek a fjordok hosszasan is, de nem
nekem való lenne. Így viszont elkészíthetjük a vízről az egyik
kedvenc képünket, ami akár képeslap is lehetne, de persze minden
erre járó turista banalitása is - én akkor is szeretem. Aztán
folytattuk utunkat, s egy újabb alagút után válaszúthoz érkeztünk
- északra vagy délre kerüljük meg a hegyeket. Maradtunk a délre
menő 7-es úton, ami utólag a nehezebb, de felejthetetlen szakasznak
bizonyult. Vagy 50 km-en keresztül az egyik legnagyobb fjord, a Hardanger mellett kanyarogtunk. Néhol egysávos az út - persze ekkor jön
szembe a busz, de ez is megoldódott. A fjordok menti úttal ilyen
rövid távon nem lehetett betelni. Ha a nap is süt, akkor egyszerűen
varázslatos. De megállni szinte sehol nem lehetett, így inkább
a család ámuldozott, és a feleségem videózott. Ennyi szépség
után megérkeztünk Haukelandba, a március végén
telefonon lefoglalt szállásunkra. Nem biztos, hogy a tulaj emlékezett
a megrendelésre - elvégre rég volt már -, de március és telefon
együttes emlegetésére talán beugrott valami, legalábbis úgy
mutatta. Szóval volt szállás, egy tipikus norvég faház alsó
szintjének minden helyisége (ami máshol fészer, istálló, stb.)
lakószobának volt kinevezve és egyszerű, kicsit ósdi bútorokkal
berendezve. A kb. 15 emberre volt egy WC és egy zuhanyzó (viszont
mindig volt elég meleg víz) és konyha - némi felszereléssel.
De a tisztasággal nem volt különösebb gond, bár azért a földről
nem lehetett volna enni. Mit is akarhatna az ember 9.600.-Ft/éjszaka/család
összegért? Szóval a célnak kiválóan megfelelt, hisz mi ide aludni
jöttünk, arra meg jó volt. Egyébként egy tó volt pár száz méterre,
és innen 20 km-re Bergen.
Másnap
reggel Bergent vettük célba, ahol a városba bemenetért
nem kellett fizetni - szombat lévén -, de a parkolásért igen.
A szűken vett óváros szélén sikerült megállnunk, így pár perc
alatt az öböl végében voltunk. Elkészítettük a régi Hanza házakról
a kötelező felvételt - ez a Bryggen, a Világörökség része.
Végigmentünk a halpicon, nem estünk kísértésbe, főleg a nyerslazacos
szendvicstől, de az egyéb norvég specialitásoktól, a pulóverektől,
szőrméktől, prémektől sem. A Bryggen XVIII. század elejéről
való faépületei valóban megkapóak, ezekben régen nem volt sem
konyha, sem semmilyen tűzrakóhely - a tűzvédelem okán, mégis
leégett sokszor. Az
épületek a még korábbiakkal egyezőek. Egyébként a kb. 10 háznak
befelé 80-100 m mélységben van folytatása, mint az udvarterek
Kézdivásárhelyen. Úgy 10-15 méterenként egy-egy árufelhúzó csiga
van, ami alatt a 2 szinten ajtók nyílnak a folyosókon kifelé,
hogy az árukat be lehessen húzni a raktárakhoz. Most irodák,
lakások vannak bennük, de az alapvető dolgokon nem változtathatnak.
Ezt követően az 1560-as években épült Rosenkrantz-toronyhoz és a várba mentünk, miután a város román stílusú templomáról
kiderült, hogy szombaton nincsen nyitva - őrület! A torony két
magas emeletes, de jelentős részben újjáépített, mint a vár
maga is, mert 1944-ben igen komoly károkat szenvedett. Ide nem
mentünk be, de a Hakon-termet megnéztük, főleg az alsó, eredeti
része volt érdekes, a mai belső faszerkezetek, fedélszék ellenére
is. Monumentális falak, erős alsó födémek, amik a felső, kb.
20 m magas királyi fogadótermet tartják. A terem maga egyszerű,
de a méretei lenyűgözőek, kár, hogy nem eredetiek - ez a nyitott
fedélszékre a leginkább igaz, amit a '44-es támadás után az
eredetivel egyezően építettek újjá.
Megnéztük a XII. századi indítású, de számtalanszor átépített Kereszt-templomot, ami ezzel együtt szép. Itt is a famunka
és az orgona tetszett leginkább. Aztán a Dómba siettünk,
hogy nehogy bezárják előttünk. A
román indítású, de gótikus egyhajós bazilikát a reneszánsz korban
bővítették egy hajóval - de nem akarták azt a látszatot kelteni,
hogy eredeti, így igencsak elüt egymástól a két hajó, elég esetlen
tulajdonképpen. A szentélye szép, de az egész nem tudott megfogni.
Az óriási neogót orgonaszekrénye viszont tetszett. A könyvnek
még mindig hitelt adtunk, bár fenntartásaink voltak, és egy
ciszter kolostorrom keresésére indultunk. Na ott aztán semmit
nem leltünk, ahol lennie kellett volna, de már csak nevetni
tudtunk a dolgon, meg legalább egy szép régi városkaput gyalogosan
is meg tudtunk nézni. Ennyi elég is volt a városból, többet
vártunk tőle, a hírét nekünk nem igazolta vissza - lehet, hogy
nem voltunk elég fogékonyak rá, no meg a bezárt templom sem
tett jót neki. Kifelé menet a város szélén a fantofti árboctemplomot megkerestük, amit ide szállítottak az eredeti helyéről.
800 éves, gyönyörű épület, a díszes, fazsindelyes, körüljárós
fajtából való - ilyen volt a skanzenben Oslóban is - de nem
tudtunk bemenni egy esküvő miatt. Azért nagy élmény volt kívülről
is. Itt van egy régi, kb. másfél méteres kőkereszt is.
Mentünk tovább délre, Fana faluba, ahol egy XIII.
századi, román kori templomot néztünk. Ezt is azért néhányszor
újítgatták, de nem rontották el. Nagyon részletesen nem tudtunk
szétnézni, mert szombat lévén, itt is esküvő volt, és nem akartuk,
hogy szegény pár még évtizedek múlva is az én piros rövidnadrágomat
nézze a saját esküvői videóján. Tovább baktattunk délre, és
a Lyse-kolostor romjait meg is találtuk - itt
nem tévedett szerencsére a könyv. Ez a legrégebbi ciszter kolostor
volt, amely kezdetben az angliai York városhoz tartozott. A
legépebb részlete a kerengő árkádja kettős kis oszlopsorának
7 megmaradt íve, de számos egyéb részlet is megmaradt, pl. kősírok,
a kivájt koponyahellyel. Nem mentünk aztán már sehova, pedig
idővel jól álltunk, inkább a szállásra hajtottunk. A lányokkal
én egy kétórás hegyi aszfalttúrára indultam, az első 70 percben
folyamatosan felfelé vitt az út - az utolsó 15 perc ezen belül
iszonyatosan meredeken, pár házhoz vezetett fel, szerpentines
útvezetéssel. Közben szamócát szedtünk, videóztunk, fényképeztünk,
különösen, amikor már elég fenn jártunk és csodálatos kilátások
tárultak elénk - távolban egy (nem fehér vitorla - a la Katajev)
fjord stb. Egy félig szétszerelt teherautó már olyan régen az
útparton ácsorgott, hogy az alváza között 30 cm vastag törzsű
fa nőtt meg - nesze neked környezetvédelem! Átmentünk néhány
útlezáró és keréktisztító úttartozékon, ezeknél zárják le télen
az utat, ha nem járható. Jó volt ez a mozgás mindannyiunknak,
mert a következő nap megint az autóban telt el.
Ettől az úttól nagyon tartottunk, mert volt benne minden, ami
itthon nem igazán, és az utunk jelentős részét kitevő 51-es
számú, másodrendű útról rémeket írtak 2003-ban a Westel újságban.
Az indulás után nem sokkal egy 25 km-es nyílegyenes alagút következett,
amit a negyedeknél és a közepén egy-egy nagy terem bontott szakaszokra.
Két fontos útvonal között a hegyet fúrták át vele, pár éve adták
át a forgalomnak - rengeteget rövidült vele az út - így is maradt
kb. 700 km erre a napra Trondheim alattig - ÉK-i
irányba mentünk. Kiváló minőségű az alagútban az aszfalt is,
110-zel lehetett haladni és a kora reggeli forgalom kicsi volt,
úgy 6 autóval találkoztunk a 25 km-en. Nem volt félelemérzet
bennem, biztonságos hatása volt az egésznek. Aztán itt is volt
egy dugóhúzó alagút, amiben lefelé 6-8%-os lejtón ötödik sebességben
100 fölé gyorsult az autó alapjáraton is, így be kellett fékezni,
hogy ne húzzon át a szembe jövő sávba a centrifugális erő. Egy
nagyon kis nyílású V alakú rész között - ami két folyóvölgyben
vezetett utat jelent - volt egy átkötés is az 51-es útra, ami
még épp rajta volt a térképen. Nem is gondoltuk, hogy ki lesz
írva, de mégis ki volt. Belevágtunk. Egy hegyen vezetett át
a keskeny út, néhol csak egy sávos volt, és gyönyörű kilátással
végig. Ezzel kb. 30 km-t megspóroltunk. S jött az 51-es út.
Az eleje emelkedős volt, ahogy nekiment a felföld szélének,
de utána semmi nehézség. A felföldön itt hosszabb egyenesek
voltak, simán lehetett előzni, megállási lehetőség is sok volt.
Kb. 800-1000 m magasságban ment az út, alig volt növényzet,
azonban kis tavak voltak sokfelé. A két felföldi napon rengeteg
hófoltot láttunk, a legközelebbit az úttól 30 méterre, de jellemzően
inkább többszáz méterre. Azért látszott, hogy igencsak fogyóban
vannak a foltok, mert meleg idő volt odafenn is - míg a korábbi
hetekben elég hideg idő volt arrafelé. Végül megállapíthattuk,
hogy az a westeles cikk erősen túlzott, hiszen a korábbi út
sokkal keményebb volt. Arról nem is beszélve, hogy pl. az Eger-Szilvásvárad
út az 51-es útnál sokkal nehezebb.
Ezen
a napon először egy Voss nevű helyen álltunk meg,
ahol a XIII. század második felében épült gótikus templomot
körbejártuk - kora reggel volt még, megcsodáltuk a tavat is,
amely teljesen sima volt, és élesen tükröződött benne a környéke. Az
úton továbbmenve jött a Tvinde-vízesés, amire
kiváló rálátás nyílik az útról.
Megálltunk Borgund árboctemplománál, ami a díszes
fajtából való - mint a fantofti és a goli az oslói skanzenben
- de ez az eredeti helyén van, ott áll az 1230-es évektől kezdve.
A családi jegy 3.200.-Ft, de megérte. Teljes körüljárós, gyönyörűen
faragott, fazsindelyes templom, ami nincs körbeépítve, szinte
archaikus az egész környezete is. Ma csak múzeum jelleggel működik,
nem messze tőle egy modern fatemplom áll - hagyományos stílusú
az is - inkább neogót hatású.
 |
 |
Minden gond nélkül megérkeztünk Soknedalba (családi
nevén Zoknifalva), ahol egy remek camping várt minket, egy kis
faház volt lefoglalva - 12.000.-Ft/éjszaka/család árért. Soknedal
egy falu Trondheimtől délre 70 km-re, a camping a főút mellett
volt, így még keresgélni sem kellett. A családokra tervezték
az egészet, sok kis bicikli, roller volt, néhány állat ketrecben,
valamint különböző korú gyermekeknek való játszótéri játékok.
S a fő szám 7 db kör alakú ugróasztal - egyenként 3-4 méter
átmérőjű. Ez nagy sikert aratott a mi gyermekeinknél is, sőt
én is ugráltam egy negyed órát. A faház is jó volt, két emeletes
ágy, kis kanapé, asztal, konyhasarok kávéfőzőgéppel, tányérokkal,
fazekakkal, evőeszközzel. A ház előtt kis fedett résszel, ahol
műanyag székek és asztal is volt - szóval remek kis hely. A
házakban itt nincs víz, az csak a központi épületekben van.
A külön épületben a zuhanynál a meleg vízért fizetni kellett,
3 perc 160.-Ft-ba került, de a csapnál is volt meleg víz - díj
nélkül. Volt még - szintén a külön épületben - nagyobb konyha
és mosógép is - de ezeket nem használtuk. A recepció mellett
volt egy kis pizzéria, de itt is 3.000.-Ft felett volt a pizza.
A camping jó félig volt, a faházak teljesen tele, és a két éjszaka
között a lakók 2/3-a kicserélődött - óriási belső turizmusuk
van, az utakon sok "csiga" van - lakókocsit vontató
autó.
Trondheim, a valahai főváros, nagy élmény volt, a környékével együtt, bár
több mindent nem láttunk a későbbi indulás miatt. A Nidaros
dóm (Nidaros a város régi neve) egy temetés miatt zárva
volt 4 órán keresztül - ami nagy szó, mert rengeteg turista
látogatja. Óriási, gyönyörű, alapvetően európai, kő, román és
normann gótikus stílusú templom - a legsötétebb, amiben jártam
eddig. Gyakorlatilag a fél óra alatt, amíg bent voltunk, sem
szokott hozzá a szemem. A fényképezőgép sem tudott vele nagyon
mit kezdeni, mert mire begyűjtötte a képhez elegendő fényt,
addigra már csak megrezzent - így nem lett eléggé éles a felvétel.Óriási
tömeg vAmíg nem volt nyitva, az 1681-ben készült régi városi
fa felvonóhídon keresztül a Kristiansen-erődbe mentünk
fel. Egy XVIII. századi ágyútorony a legépebb része az épületeknek,
de a olt. bástyái látványosak. Egyébként Fredrikstad
erődjét is ugyanez a francia de Cicignon generális építette,
mint ezt. Az itteni rakpart is régi jellegű, a hanza stílus
felismerhető - XVIII. századi a régebbi része. Az érseki
palota Skandinávia legrégebbi világi épülete - a könyv szerint,
a XII. század második feléből. Most hozzáépített résszel együtt
múzeum, az udvarán régi mesterségek napja volt - nyílhegyektől,
ruhákig, mézbe forgatott sült egész almáig mindenféle szép és
érdekes volt.
A
következő megálló Trondheimtől északra, Hell helységben
volt, kőkori, vagyis 5-6.000 éves sziklarajzot kerestünk meg
- nagyon nehezen találtuk meg, mert gyakorlatilag nem volt kitáblázva,
csak egy kis házilagos táblácska mutatta a ritkán járt ösvényt,
amin oda lehetett találni a rajzhoz - kicsit féltem is, annyira
gyengén volt jelölve, és elhagyatott volt. Kb. 12 m2 nagyságú
a két szarvast ábrázoló rajz.
A
következő Stjördalmasen város Vaernes részén levő templom volt, de ide is többszöri kísérletre találtunk,
mert az itteni önkormányzatok óriási területen helyezkednek
el. Az útról nem jelölték a "városrészeket", így a
"templom" jelzést követtük, de hiába. Onnan kb. 5
km-re volt ez a templom, aminek az eredeti nyitott fedélszéke
lett volna a legnagyobb szám - azért a templom sem csúnya. Délután
négyig volt nyitva, mi pont négykor ott voltunk, de már senkit
sem találtunk ott.
Folytattuk az utat, és a legészakabbi pontunkra, Alstadhaugba mentünk. Itt
egy 1250-ben épült román kori templomot jártunk körül,
mert persze már nem volt nyitva. A temetőjében egy 50 m átmérőjű,
6 m magas viking halomsír van, 1.400 évesnek mondják
- lenyűgözőek a méretei. Az itteni tájról mint tipikus norvégról
lehetett beszélni, gabona, tanya, fjord (Trondheim-fjord) és
hegyek - szóval minden volt.
Visszafelé még Steinviksholm várromját néztük meg - szintén csak kívülről. Ide jócskán le kellett menni
az útról, a tenger partján egy szirtre épült az egyébként elég
szépen helyreállított várrom - kár, hogy nem láthattuk belülről.
A remek háttér előtt nyári operaelőadások mennek, épp a színpadot
építették.
A
következő nap közel 800 km várt ránk, amint egy 100-150 km-es
"hegyihajrá" után lefelé csorogtunk Stockholm irányába
- szinte végig folyóvölgyben, az út 2/3-a svéd területen ment.
Hajnali indulás után elérkeztünk Röros városába,
amelynek felhagyott bányája, pontosabban a bányaépületek,
a kolóniával és az óvárossal, valamint a barokk bányász-templommal a Világörökség része. 333 évig folyt itt rézbányászat, 1977-ben
hagytak fel vele végleg. Mivel mi fél 9-előtt már megérkeztünk,
így teljesen kihalt volt a városka. A XVII-XVIII. századi faházak,
a volt bányaépületek, a meddőhányó tetejére épített házikók
- hogy ne mondjam némelyikre, viskó - nagyon tetszett, pedig
előre nem gondoltam volna, hogy ilyen jó benyomást tesz rám. Sajátos
hangulata van, a templomnak is az lett volna az óriási, díszes
zászlóival, ha nyitva van. 9 után kezdett éledezni a városka,
ekkor jött az újságkihordó, kezdték söpörgetni a követ a főutcán,
és a többi apró jel is az éledést mutatta. De így legalább senkit
sem kellett kerülgetnünk.
Innen már ki volt írva a 300 km-re levő másik nagy régi skandináv
(svéd) rézbánya helye - Falun. Talán még emlékeztek
a nevére a régi, világvevő rádió középhullámú adóinak felsorolásában
- a kereső mögött. Tulajdonképpen indulás óta jól lehetett haladni,
de innentől kezdve már csak egy kis rész volt felfelé, majd
többszáz km-en keresztül lefelé ment az út. Hihetetlen táj ez
a svéd tóvidék, az út kisebb-nagyobb tavak között megy, a föld
inkább sziklás, asztalnyi-szekrénynyi méretű kövekkel mindenütt,
és közte kicsi fák és fűfélék - no meg ezek között is kicsillámlott
a víz. Az út kiváló volt, a fentebbi részeken váltott irányokban
1+2 sávos, és jelzik, hogy x méter után két sávod lesz, aztán
a kezdeténél, hogy mennyi lesz a 2 sávos rész hossza, a vége
előtt pedig kiírják, hogy 400 m-re vége lesz a szakasznak -
vagyis gyorsan előz még egyet az ember, ha van ereje még a kocsinak.
Ezek az apró dolgok - az 1+2 sávon kívül - sokkal ritmusosabbá
teszik a haladást, az egy sávos részen az ember utoléri az előtte
menőt, aztán a 2 sávos részen hajrá. Svédországban 90 km/óra
a megengedett sebesség, vagyis 100-110-zel mentem, mint itthon
is, csak ott sokkal szélesebb és jobb úton, vagyis sokkal biztonságosabban.
Ezen az útvonalon alig volt sebességellenőrző automata, no meg
forgalom is csak a délebbi részen - vagyis az út bő felén autót
is alig láttunk. Ennek megfelelően már akár 4 órára is Stockholmba
érhettünk volna, de későbbre volt leegyeztetve a házigazdánkkal
a találkozás.
Még aznap este megvettük a következő két napra a Stockholm
kártyát egy szállodában, ahol meg lehetett venni, és persze
bankkártyával fizettünk. Ez a kártya is a sok múzeumon kívül
parkolókártyát és helyi közlekedési lehetőséget is jelent -
sőt benne van még két, 3/4 órás sziget körüli kishajós kirándulás!
Így két napra letehettem az autót - amit nem is bántam -, és
nem kellett semmivel törődni - csak menni, menni és menni. A
kártyáról már itthon tudtam mindent, listám volt kinyomtatva
az internetről, hogy hova lehet bemenni vele (tulajdonképpen
csak a Királyi Palota melletti Székesegyház - koronázó
templom - hiányzott a sorból), hogy hol lehet megvenni, mennyibe
kerül, mi van még benne. Itt van felnőtt és gyermekkártya, 1,
2, és 3 napos.
Az
első napon az óvárost akartuk megnézni, így a Gamla Stan
megállóig mentünk a metróval, ahonnan kijőve a térképet "beélesítettük",
hogy lehetőség szerint célirányosan tudjunk haladni. A Német
templom sajnos csak délben nyitott volna ki, ami nekünk teljesen
kezelhetetlen időpont volt. Pedig az 1565-ben épült barokk evangélikus
templom egységes berendezésű, egy tűzvész utáni helyreállításkor
pedig a régi részeket rekonstruálták. A kikötősorra mentünk
le, oda ahol 15 éve is megközelítettük a Királyi Palotát. Egy
vegyes meghajtású nagy hajó épp ekkor fordult be a kikötőbe,
kicsit bámészkodtunk, amíg be nem állt. 5 árboca van, ezek sokkal
takarékosabbá teszik az üzemeltetését - és még környezetbarát
is. Persze hajócsavarral megy általában, de ez akkor is előremutató
- és érdekes is. Visszakanyarodtunk a Stortorgetre, vagyis
a főtérre, amely az egyik legrégebbi tér Stockholmban. A legrégebbi
középkori lakóépületek is itt vannak - két keskeny, színes,
több emeletes épület. A Székesegyházban folytattuk a sétát,
ahová nem volt érvényes a kártya, így csak én mentem be, de
vittem magammal a gépeket. Kívülről ronda barokk, de belülről
gyönyörű gótikus, és a berendezése is igen emlékezetes. Egy
kb. 5 méter magas Szent György és a sárkány faszobor,
amit 1489-ben - igen, ilyen régen - készítettek. Fantasztikus,
és a sárkány akár a mai szörnyű rajzfilmek hőse is lehetne.
A Királyi Palotánál épp őrségváltás volt, ami nem túl
nagy szám, túlzottan operettes, de a turisták mindenütt szeretik
az ilyet. A palotának nagyobb részét végigjártuk - már ami nyitva
volt. A lakosztályok, a kitüntetések érdekesek voltak, de ütemesen
lehetett haladni. Most is mellbevágó élmény volt a trezor, vagyis
a földtalapzatba, vagyis szikilába vájt kincstár, ahol a királyok
uralkodói ékszerei vannak - koronák, kardok, palástok. Engem
maga a hely is megfogott újra, a fél méter vastag ajtó, és a
80-100 cm vastag sziklafal.
A palota mellől jó kilátás nyílik a Parlament épületére,
amely mögött félkör alakú új épület is van - köztük sétánnyal.
A Királyi Opera is közel van, de mi most nem arra indultunk
tovább.
A
palotától a Riddarholmenre mentünk (Lovagok szigete),
ahol a városalapító Birger Jarl szobra a Riddarholm-templom
mellet illetve királyi palotaként is használatos volt Wrangel-palota előtt található. A Riddarholm-templom XIII. századi gótikus
templom, eredetileg ferences kolostortemplom volt. A XIX. század
eleje óta a királyok temetkezési helye is, így több sírkápolna
is - a különböző királyi házak nagy halottaival van tele. A
Serafimer Lovagrend tagjainak címerei is itt vannak - ez inkább
politikai dolog, hisz tagjai közé olyanokat is felvettek, mint
pl. Csang Kai Sek, Ceausescu, Tito. A földön mindenütt a régi
sírkőfedlapokon járunk - nem is tesz jót nekik, a 15 év alatt
is érzékelhetően koptak. A tornyára egy igen kecses vasszerkezetet
tettek, ami áttört csipkés mintázatú - nekem kedvencem. Lesétáltunk
újra a mindenütt jelen levő vízhez - itt is volt egy magyar
csoport -, majd egy XVI. századi kerektorony mellett
sétáltunk el a Városházához vezető hídhoz.
Gyaloghídon mentünk a Kungsholmenre, aminek a sarkán
áll a csupa tégla Városháza. 1911-től 1923-ig építették,
egy Ragnar Östberg nevű építész tervezte - róla nevezték el
az épület melletti egyik teret. Először a 116 méter magas torony,
amelynek belső feljárója remekül lett megoldva. Nem a szokásos
"lépcső mindhalálig", hanem csak az alsó negyed volt
hagyományos. Ezt követően a körkörös felfelé menetet ritmusosan
váltogatta 3-3 lépcsőfok illetve enyhén emelkedő út. A folyosón
sok keskeny, mélyedésben levő ablak volt, ami a fényen kívül
a szembe jövők elengedésére is kiválóan alkalmas. Van egy alsó
kilátó terasz is, bár onnan nincs érdemleges kilátás. Belül
egy terem van még, ahol az épület igen gazdag szobor-díszítése
közül néhánynak a másolata, makettje van. A tetején kétszintű
kilátó található, a felső párkányon bronzból, az abban az irányban
levő jelentősebb műemlékek dombor-kontúrjaival. A kilátás valóban
pazar, képeslapokat kiválóan lehet készíteni az innen felvett
képekből. Épp jókor értünk le a toronyból, úgy 3 perc múlva
indult az épületbe a vezetés - mert csak vezetéssel lehet végigjárni
a termeket, de így sem láthattunk-hallhattunk mindent. Nagyon
kíváncsi lettem volna a belső, fedett udvar felső párkányszerű
erkélyén takarásban hosszan elhelyezett orgona hangzására. Ilyen
különös helyen még nem láttam orgonát. A terem akusztikája is
érdekelt volna. Az
egyik folyosószerű terem Eugen herceg freskóival van díszítve
- Stockholmi látképek -, aki korának híres művésze volt. Az
Aranyterem a legismertebb, különös látvány, bár nekem a mozaikok
egy része nem tetszett - egyébként itt vannak a "Nobel-csont"
utáni díszvacsorák. Remek építészeti ötletek vannak sokfelé,
és a berendezés is különleges. Egy picike szobrokkal díszített
nagy szekrény ezek közül a kedvencem - a szobrok a híres svédekről
készültek: Birger jarltól Greta Garboig. Nekem ennyire modern
épület még nem tetszett, tulajdonképpen meg is lepődtem, milyen
látványos, érdekes és egységes hatású az egyébként sokféle építészeti
stílust ötvöző alkotás. Kifejezetten érezhető, hogy turistákra
is számítva alakították belsejét, a funkcionális elrendezés
mellett.
Mire végeztünk a Városházával, lassan közeledett a Stockholm
kártyában benne levő egyik kishajókörnek az indulási ideje.
Az első nap a Kungsholmen sziget körüli körre váltottunk
belépőt - csak be kellett mutatni a Stockholm kártyát és adtak
- ha idejében ment az ember. A háromnegyedórás vízibuszozás
jót tett az elfáradt lábainknak, maga a látvány nem volt valami
érdekes - ez az útvonalon múlt. Maga a jó időben való hajókázás
egy rövid ideig élmény, hamarosan azonban a látnivaló hiánya
miatt unalmassá válik. Mire ezt a fokozatot elértük, már vége
is volt a körnek. A Klára-templomot kis kerülővel találtuk
meg, ez egy szép újjáépített gótikus templom - eredetileg XVI.
századi volt, és a XVII. század közepén építették újjá egy tűzvész
után. Ezt követően az elcsigázott kis csapatunk a sétálóutcán
(Drottninggatan) az Üvegobeliszk előtti nagy aluljáróban Burger
King menüt kapott jutalmul, majd ettől erőre kapva még egy hosszút
mentünk a sétáló rész végéig. Itt rengeteg üzlet és étterem-söröző
volt a választék - főleg ruházati és ajándékbolttal volt tele.
Egy helyen a banánnak 5 SEK/db volt az ára (150.-Ft), pedig
kicsi banánok voltak! Végül hazametróztunk.
Másnap reggel metróztunk egyet - a metrónak ezen a szakaszán
érdekes, archaizáló és modern elemeket vegyítő stílusú állomás
volt -, már ez is valóban élményt nyújtó. Először elintéztük
a jegyet a legkorábbi hajókörre - a Djurgarden-sziget körülire. Ez még egészen korán volt, de erről a hajóállomásról
nagyobbacska hajók is indulnak, és sok járat, így a pénztár
az ő fogalmaik szerint korán is nyitva volt - ? 9-kor.
Az indulásig még volt időnk arra, hogy a Nemzeti Múzeum előtt
elsétáljunk a Kastély-szigetre. A Nemzeti Múzeumban festészeti
kiállítás volt, ezzel nem fárasztottuk magunkat és a gyerekeket.
Ellenben a gyalogos fahídnak nagy sikere volt - a közepén arany
színezésű koronával. A korláton gyönyörű nagy pókhálók is voltak
- ezt is hosszan nézegették a lányok, a korláton álló sirállyal
együtt. A Kastély-szigethez először a Skeppsholmenen keresztül
kellett menni. Ez a sziget a tengeri flotta főhadiszállása volt,
mára már csak egy-két régebbi épület emlékeztet erre, és az
Af Chapman nevű, 1877-ben épített vitorláshajó, ami 1949-től
ifjúsági szállóként funkcionál. Kellemes kis sziget, egy-két
szép épület is van rajta, no meg néhány kisebb múzeum, mint
pl. a Modern Művészeteké. A parkjában modern, harsány óriás-térplasztikák
állnak, de szerintünk inkább rondák - kicsit a párizsi Pompidou
Központ mellettiekre emlékeztetnek - csak azokban valamivel
több ötlet van. A Kastély-sziget egy picike sziget, amin egy
romantikus XIX. századi kastély áll. Tulajdonképpen mindkét
helyről szép kilátás nyílik az öböl többi részére, van ahonnan
az Óvárosra lehet rácsodálkozni. A hajókázás ezúttal érdekesebb
útvonalon történt, mert a Djurgarden sziget korábban királyi
vadaskert volt, és egy része ma is természetvédelmi terület.
Több múzeum is van rajta, egy részük a vízről is jól látható.
Több kastély, palota is volt ezen az útvonalon, így a sorrend
is jó volt - fordítva nagyon untuk volna a második hajókázást.
Ezt követően megkezdtük a nagy múzeumi menetelést. Elsőként
a Történeti Múzeumot vettük célba - az odáig vezető séta
nagy része vízparton haladt, legalább észrevétlenül is szívtuk
magunkba a stockholmi hangulatot. Maga a múzeum közepes méretű,
6-8 nagy terme van - azok azonban valóban jelentősek és érdekesek
is. Először a pinceszinten levő kincstárat néztük meg. Itt jó
lett volna filmezni mindent, de nem lehetett. 6-8 cm átmérőjű
díszes viking aranykorongok, egyéb díszek, elől 10 cm szélességű,
többsoros sodrott jellegű, hátrafelé keskenyedő nyakperecek,
viking sisakok, láncok és persze gyűrűk voltak, sötétvörös borítású
tárlókban, amelyen nagyon jól érvényesült az arany sárga színe.
A következő terem egy gyerekeknek készített, labirintus jellegű
középkori terem. Ez sokkal harsányabb díszítésű volt, mint amit
egy múzeumtól megszoktunk, sokkal több rekonstrukciós tárgy
volt, amihez akár hozzá is lehetett nyúlni. Szinte életképeket
alakítottak ki, hogy még izgalmasabb legyen, és jobban megfogja
a gyerekeket. Persze kardok és más fegyverek is voltak, de díszes
ruhák is. Aztán jöttek a felnőtt termek - olyan jelentős tárgyak
voltak, amiket a középkorról szóló könyvekben a skandináv anyagnál
lát az ember - pl. XI. századi díszes ajtajú, ferde tetejű szekrény.
Természetesen az egyházi dolgok - pásztorbotok, kelyhek, szentségtartók,
keresztelő-medencék, miseruhák, stb. szépen sorban, gótikus
faszobrok, észak-német szárnyasoltárok. Aztán a barokk teremben
szószékek, orgona is volt - egy még korábbi hangszer is ki volt
állítva, amin kb. másfél oktávnyi billentyűt és igen kezdetleges
felépítést lehetett látni. A viking teremben egy viking uralkodó
és orosz felesége története köré volt felépítve az időszaki
kiállítás. Érdekes volt, de ekkor már elég sok viking emléket
láttunk, így csak a használati tárgyak és a sisakok jelentettek
igazán kuriózumot.
Innen átsétáltunk a Djurgarden-szigetre, az Északi Múzeumba.
Ez az épület tipikusan kiállítási csarnok, egyébként szép, eklektikus
épület, kívülről sokkal szebb. Itt svéd néprajzi anyagra számítottunk,
az útikönyv alapján, azonban ilyen kevés volt. Bár nem volt
rossz, de azért nem nagyon érdekelt egy divattörténeti szakasz,
vagy a cipők változása az utóbbi évtizedek során.
A Vasa Múzeum következett, amire nagyon fentem a fogamat. Ezt
az épületet kifejezetten az első, protokoll útján a parttól
pár km-re 1628-ban elsüllyedt, és 1956-ban megtalált hadihajónak
építették - hogy minél teljesebben megmutathassák a látogatóknak.
A háromárbocos hajó 62 m hosszú és 11,7 m széles, a fővitorla
52 m magas - de maga a hajótest is 15-20 m magas. Közel 700
szobor díszíti, ami hihetetlenül nagy szám. Ezek mai szemmel
rikítóan színesek voltak, egyet-egyet ki is festettek az eredeti
színekkel, hogy láthassuk a különbséget, és fogalmat alkothassunk
a valóságos kinézetéről. A hajó fara gyakorlatilag egy nagy
szoborcsoport (melynek fő eleme a királyi címer), több emelet
magasságban - ennek kicsinyített tejfehér mását a falon elhelyezték,
amit időnként a megfelelő színekkel világítanak meg - projektorral
- igazából ez adja vissza ezt a színes kavalkádot. Az ágyúnyílások
ablakain kb. 40 cm magasságú oroszlánfej van, ami szintén színes
volt. A folyosókon és termekben sok kisebb dolog is ki van állítva,
ruházatok, felszerelési tárgyak, ágyúk, stb., sőt még az egyik
falon egy 30-50 m2-es eredeti vitorladarab - természetesen üveg
mögött. Az egész épületben nagy a pára és kevés a fény - hogy
megóvják a hajót. A várakozásnak megfelelően óriási élmény volt,
a gyerekeknek is tetszett.
Innen aztán már busszal mentünk a két megállóra levő Skanzenbe - ez a világ legrégebbi skanzenje. A gyerekek leginkább az Aquarium részt várták, ami a skanzenen belül egy külön rész, nem erre
az égövre jellemző állatokkal - külön kell fizetni is, de ide
is érvényes volt a kártya. Nagy
sikere volt, hogy egy kisméretű majmos ketrecen keresztül vezetett
az út, vagyis egy időre mi is a ketrecbe kerültünk, és pár centire
voltak tőlünk a kicsi majmok. A páviánoknál is hosszasabban
időztünk, sokan voltak, és volt párhetes kicsi is. Persze a
többi látványos tengeri állat is tetszett, a színes halak, csikóhal,
no meg a hüllők, pókok. Ez a rész nem nagy, így maradt még vánszorogni
egy kis erő az óriási területen levő skanzenben. Ez nem a klasszikus
skanzen már, hanem vegyesen van felépítve egy, az égövnek megfelelő
állatkerttel - vagyis a házcsoportok közé vannak telepítve az
állatok - a fókától kezdve a rókán, medvén át a rénszarvasig.
Nagy sikerük volt. Így aztán végül csak bejártuk az egész területet,
pedig eredetileg csak egy részét akartuk - de jól bírta a kis
csapat. Az épületek szépek és érdekesek voltak, nagyon részletesen
azért nem merültünk bele - egy magyar pár beszélte, hogy már
hat órája ott voltak - hja, ha fiatal és gyerek nélkül van az
ember! A templomban minden délután hatkor hagyományos istentisztelet
van, az elejébe belehallgattam - hamar kijöttem, úgysem értettem.
Másnap reggel Uppsalába vettük az irányt (70
km északra Stockholmtól), a síkságon már messziről látni lehetett
a dombon épült és nagyon magas kettős tornyú dómot. Az
első feladat a parkoló megtalálása volt, ami kisebb akciók -
pl. 100 m szemben a forgalommal - után csak sikerült - 25 SEK/óra
lett volna, de itt is volt turista kártya, ami felnőttenként
100 SEK - és egy felnőttel 2 gyermek mehet be a múzeumokba +
szabad parkolás! Mint
ebből is látható, megéri. A dóm a XIII-XV. században épült monumentális
méretű, három hajós, kereszthajós, gótikus téglatemplom. A XVII.
századig a svédek koronázó temploma is volt, van, aki itt van
eltemetve. Nagyon tetszett, felemelő érzés volt falai között
sétálgatni. Mire a többi dolgot is megnéztük a városban, a toronyban
levő kiállítás is kinyitott, amit érdemes volt kiböjtölni. Itt
van Margit királynő több mint 600 éves ruhája, XIII. századi
miseruha, királyi halotti kardok, koronák. A dóm körül rúnaírásos
sírkövek - továbbiak még az Egyetem előtti parkban is találhatók.
A Gustavianum az egyetem legrégebbi épülete, a dóm előtt
van, Gustav Adolf adományozta az épületet 1623-ban. A kupolája
alatt boncterem van, meredeken emelkedő padsorokkal, hasonlóan,
mint Bolognában - sajnos nem tudtunk bemenni.
A dómtól 100 méterre található a Szentháromság-templom, ami
kicsiben és egyszerűben ugyanolyan, mint a dóm nagyban és gazdagban.
Ez is a XIII-XV. században épült, háromhajós, kereszthajós,
de emberközelibb. Két világot választ el a száz méter, de mégis
összetartoznak. Továbbsétálva elértünk a Vasa Gusztáv által
a XVI. század közepén építtetett kastélyhoz, amit azóta többször
átépítettek - részben tűzvész miatt. Nem a legkedvesebb épületem,
bár vannak jó részei - tulajdonképpen egy nagy L betű, a hosszabb
egyenes végén két kerek toronnyal. Van ugyan még két régebbi
feltárt bástyája, az egyik kifejezetten tetszetős rom. Természetesen
itt is vannak ágyú-másolatok, ami azért mindig jót tesz a látványosságnak.
Visszafelé mentünk be az Egyetemi Könyvtárba és megnéztük az
Ezüst Bibliát. Ez egy gót nyelven írt biblia a IV. századból
(egyesek szerint a VI. századból), amelynek a neve a régebbi
ezüst kötéséről van, de a tinta is ezüst illetve arany tartalmú,
amivel írták. Másik híressége egy XVI. századi Skandináviát
ábrázoló térkép, és több ősnyomtatvány - szóval egy szép könyvtár-múzeum
szoba - kicsi és befogadható.
Megkerestük a Gamla Uppsalát, vagyis a régi városmagot. Ez a
mostani városmagtól kb. 5 km-re van északra. Itt van egy csomó
viking halomsír - az V. és VI. századból -, a román kori dóm
(de nem nagy) és egy picike, de látványos múzeum. Itt makettek,
térképek és több, itt talált lelet látható, különösen a sisakok
és kardmarkolatok tetszettek.
Befejezve a nézelődést az autó vette át a fő szerepet, "hazameneteltünk" Vanersborgba, másnap reggel összepakoltunk, és
elindultunk most már valóban hazafelé.
Még Helsingborgban megálltunk. A vár gyakorlatilag
egyetlen középkori (XIV. századi) torony - persze fel volt állványozva
és műanyag volt körülötte, vagyis szinte semmit nem lehetett
belőle látni. Viszont szép kilátás volt a kikötőre a torony
előtti teraszról. Szemben van a dán parton Helsingör - Hamlet vára, amit a párás időben egy icipicit lehetett
csak látni - inkább a gépek nagyították fel láthatóvá. A Mária-templom viszont gyönyörű gótikus téglatemplom - ide esküvők közötti
pár perces szünetben csak én mentem be. XII-XV. században épült,
ennek megfelelően egyes részei egyszerűbbek, más részei díszesebbek.
Itt volt orgonista kb. egy évig Buxtehude, ezért a főhajó és
mellékhajó között épített új, de barokk kis orgonán az ő itteni
működéséről megemlékeznek. A homlokzata tipikus Hanza jellegű,
lépcsős. Szárnyasoltára és szószéke is régi, komoly munka.
Folytattuk
délnek az utat a sztrádán - volt még kb. 300 km-ünk. Az utolsó
kinézett megálló Svédország délnyugati csücskén egy félszigeten
ikerfalu - Falsterbo és Skanör. Mindkét helyen
XII-XV. századi templom várt minket - amiket nem kis keresgélés
után meg is találtunk - de a várat már nem. Ez a félsziget egyébként
fele részben természetvédelmi terület, a déli fele viszont üdülőfalu,
sok stranddal. A templomok szépek voltak, bár az egyiket csak
kívülről láthattuk, pedig pár perccel korábban érhetett véget
egy esküvő - a másik helyen viszont két szertartás között be
tudtunk jutni. Fehér külsejű, lépcsős homlokzatú gótikus templomok
voltak.
Trelleborg felé jelentős részben tengerparton vezetett egy szép út. A városban
a viking vár-rekonstrukciót megnéztük - ha már volt még időnk
- ami egy kör negyedét jelentette - földsánccal és gerendaborítással.
A kapurendszert is megépítették - azt nem tudom, hogy valóban
volt-e itt valaha vár, de ilyen nevű viking vár volt - de az
Dániában van. A közelben találtunk egy gótikus templomot, ami
túlzottan neogótnak látszott, de másikat nem találtunk a városban,
így ez lehetett, ami a XIII. században kezdődött.
Már csak az éjszakai kompolás és a Rostock-Szolnok út
maradt hátra, amit estig sikerült teljesíteni.
Itt a vége, fuss el véle.
Denke Gergely
|