Idén júniusban egy hetet töltöttünk barátainknál és velük a Midlands-en és Kelet-Angliában. Néhány élményt érdemes megosztani a T. Olvasókkal, úgy gondolom. Repülővel utaztunk, sajnos ezt megjártuk: az odafelé úton a járat 5 órát késett, viszzafelé (Luton-Budapest) a járatot az EasyJet nemes egyszerűséggel törölte. Küldtek erről ugyan e-mail-t (36 órával előtte), de azt nem feltétlen olvassa az emberfia szabadságon. Az automatikus járatinfó rendszert meg elfelejtették frissíteni, úgyhogy előző esti érdeklődő hívásomra közölte a Luton-i reptér: persze, van reggel 6:40-es járat Budapestre. Én meg elhittem.. Hát nem így lett. Feleség, gyerek, motyók reptéren, EasyJet meg közölte: oldjuk meg, majd térítenek. Másnapi járat tele, aznapi Krakkó, Varsó, Rijeka, Ljubljana, Prága tele, Pozsony törölve....nem sokat lehetett tenni. A térképen böngészgettünk a pultban álló hölggyel: azt se tudta szegényke, hol van Budapest. Szerencsére volt hely a Stanstead - (másik londoni reptér) - München gépükre potom 11 óra múlva. Jellemzően a focicvébé idején Németországba menő járatot nem merték törölni. Ebben bízva (bejött) áttetettük magunkat. A többiről meg majd nyújtsuk be számlát, mondták.... reménykedtem. Az a gép meg egy fél üzemképes légkondival (az adja a kabinnyomást) párezer méteren kúszott át a kontinensre. Mármint hogy lejjebb lehessen hamar ereszkedni, ha az az egy légkondi is elmenne. Münchenből meg aztán tegyünk, amit akarunk. Se EasyJet pult, se pesti járat. Mi szerencsére tudtuk, hogy lesz vonat. Lett is az éjjeli Kálmán Imre expressz, úgyhogy potom 24 órás késéssel hazaértünk. Mindez némi kis kajával plusz 85 ezer magyar fityingünkbe került. Költségeinket hiánytalanul megtérítették, és udvariasan bocsánatot is kértek. Tanulság: Szóval: ha egyszer már (egy kies vasárnap hajnalon 4:15-kor) Luton-ban: irány az autókölcsönző (a termináloktól Angliban általában ingyenes kisbusz jár a telephelyre). Volt foglalásunk az Avis-nál, ők szegények nem várták meg a késve érkező gépet (üzlet ugrott). Le se kellett mondani, nem kértek előleget se. A Hertz viszont nyitva volt, egy magyar srác dolgozott ott (innen is üdv neki és kösz a gyors segítséget!) és rögtön jó ajánlatot adott. Ki is vettünk egy Grande Puntó-t. Angliában olcsónak mondható az autókölcsönzés: egy B kategóriás (Corsa, Fiesta, Punto) kocsi egy hétre 105 Font körül van. És mindig teljesen új, pár száz km-es (pardon: mérföldes) kocsit adnak, gyakran upgrade-elnek nagyobb kategóriára. Persze ez a díj 200 e Ft körüli önrészt feltételez töréskár esetén (50eFt önrésznél a kocsibérlet 185 Font lett volna) - de hát "kockázat nélkül nincs rizikó". Persze rögtön "eladnak" az embernek egy ún. "teletank opciót" - azaz egy tank benzint majdnem kétszeres áron. De ha teletankolva viszed vissza a kocsit (a reptereken mindig van benzinkút), ezt a pénzt visszateszik a számládra. Ez volt a gyakorlat Cípruson is 8 éve, mikor ott jártunk. A magyar bankok Visa Electron, Mastercar debit- és hitelkártyái símán és gyorsan használhatók bárhol. Persze 5 Font alatt nem szeretik, ha fizetsz vele, jobb mindig rákérdezni. A jobbkormányos autókkal "balra hajts" mellett nem különösebben nehéz a vezetés; meg persze kell szokni a kocsi bal elejét (járdázás veszélye). A váltó, a pedálok kiosztása ugyanaz. Kis utcákba bekanyarodáskor, körforgalomba behajtáskor, balkezes elsőbbség (itt ugyanis ilyen van) megadásakor figyelni kell úgyszintén. Néhány csemege abból, amit mi láttunk: A Peak District nem igazán "hegycsúcsok vidéke", amint a neve sugallja. Egy Sheffield és Manchester közt elterülő, kb. Pilis - Bakony jellegű, igen szép táj, rengeteg kirándulóval és jómódú lakosokkal (itt az ingatlanárak igen magasak). Sok hegyet, dombot erdő borít (Angliában oly szokatlan módon). A völgyek mélyek, és az egész olyan "nice rolling landscape", ahogy ők mondják.
Érdemes megtekinteni Bakewell-t (ódon mezővároska, A közelben (Matlock és Bakewell közt) található a Haddon Hall, egy ódon uradalmi kastély is.
Yorkban érdemes megtekinteni a Vasúttörténeti Múzeumot (National Railway Museum) - a belépés ingyenes! (http://www.nrm.org.uk/home/home.asp). És a Yorvik Viking Múzeum is nagyon érdekes (méregdrága belépő) - bemutatja a város alatt feltárt viking település (a neve: Jorvik) életét a 800-as évekből (http://www.jorvik-viking-centre.co.uk/). A városfalakon tett séta a katedrális látképével pedig feledhetetlen. Aki
Angliában jár, szállásul ajánljuk figyelmébe a Holiday Inn hoteljeit
(http://www.ichotelsgroup.com/h/d/hi/925/en/home), A városokba a bejutás egyébként munkanapokon nem könnyű, de majd' mindenütt vannak P+R (parkolj és utazz) sémák: vagy a parkolás ingyenes és a centrumba bejáró busz kerül 1-2 Fontba (retour), vagy a parkoló ennyibe és a busz ingyenes. Ezeket mindig számos tábla jelzi az utak mentén. Jobb, mint állandóan parkolóhelyet lesve keringeni és rohanni vissza, mert lejárt a jegyünk. Láttuk még azután - Derby várostól északra - a Denby-i agyagedény-gyárat és múzeumát (http://www.denby.co.uk/). Az utolsó dolog, melyet meg kell említeni, a csatornák és a hobby, amely ezekhez kapcsolódik: a "canal boating".
Angliát, de Wales-t is behálózzák a XIX.században ipari (ha
jól tudom, szén-, tégla- és kőszállításra készített) keskeny
csatornák, melyeken lóvontatta bárkák jártak.Az idő elmúltával
ezeket a csatornákat ma szabadidős célokra használják: az emberek:
fémből készült, ma dízel hajtotta keskeny hajókon (ún. narrow
boat, kb. 2.5m széles, 20 méter hosszú, gyakran diszes,szépen
festett bárkák) hajókáznak, zsilipelnek rajtuk. A zsilipek olyanok,
mint 120 éve: kézzel nyitható, zárható fakapuk. Ezek azért kellenek,
hogy a terepszint-különbségeket a csatorna leküzdje. Néha 6-8
zsilip-pár követi egymást. A leghíresebb csatorna a Grand Union Canal - ez átszeli fél Közép-Angliát. Mi a Stoke Bruerne-i zsilipet látogattuk meg (http://www.btinternet.com/~tonypickford/gg/stbru.html). Nagyon hangulatos volt figyelni, ahogy a hajók átzsilipelnek. Remélem, hasznos és érdekes adalékokkal szolgálhattam az Olvasónak. Gál Zoltán György A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkeszto Tiéd az oldal, magadnak építed! Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>
|