Engedve Győrffy Árpád unszolásának (no azért
nem kellett olyan nagyon biztatni), elkészítettem az alábbi
útvonal leírást. Mi 2000-től, négy éven át, minden nyáron ezen
az útvonalon közelítettük meg a görög tengerpartot (hol politikai
okok, hol pedig anyagi szempontok miatt). Korábban (no meg tavaly,
2004-ben) a Szekeres István leírásában ismertetett útvonalon
is mentünk, illetve még 1998-ban Románián és Bulgárián keresztül,
a Bechet-Orjahovo közötti kompot használva jutottunk el végcélunkhoz.
A kompozásnál szerzett kedvezőtlen tapasztalatok (korrupció,
nagyon lassú haladás, nagyon rossz utak) késztettek arra, hogy
más útirány után nézzünk. Szerencsére 2000 júniusában olvastam
az egyik internetes fórumon egy hozzászólást, amiben azt részletezte
a hozzászóló, hogy milyen egyszerűen átjutottak a vaskapui vízi
erőmű hídján. Még abban az évben ki is próbáltuk ezt az útvonalat,
és pár éven keresztül a kedvezőbb tapasztalatok alapján ezt
használtuk.
Felhívom azért a kedves autóstársak figyelmét,
hogy csak azok válasszák ezt az útvonalat, akik nem esnek kétségbe,
ha eltévednek, itt ugyanis lesz rá bőven lehetőségük!
Rövidített útvonal
leírás:
Budapest-Battonya (HU) -
Tornya (RO) - Arad - Temesvár - Lugoj - Caransebes - Orsova
- Portile de Fier (RO) -
Síp (SCG) - Kladovo - Negotin (SCG) -
Bregovo (BG) - Vidin - Montana - Mezdra - Botevgrad - …..(utána
pl. Szófia, Várna)
A négy év alatt összegyűjtött tapasztalatok:
(A hivatalok verziója ettől eltérő lehet, de mi ezt láttuk,
éreztük, fizettük, stb. Remélhetőleg azóta nem sokat változott
a helyzet.)
Indulás: Budapestről,
az M5-ösön Kiskunfélegyházáig,
majd onnan tovább Csongrádon, Szentesen,
Orosházán, Mezőkovácsházán át érjük el a battonyai határállomást
(jobb itt átmenni, mert a nagylaki határátkelőhely igen forgalmas).
Az út minősége csak Battonya
közelében romlik el annyira, hogy már 80 km/ó alá kell csökkenteni
a tempót. Így elég gyorsan kb. 2.5 óra alatt elérhetjük a magyar-román
határt.
Megj.: általában 20-25 perc az átjutás, de egyszer volt szerencsénk
belekeveredni az Olaszországból hazatérő román vendégmunkások
csapatába, akkor 3 órát vártunk a határon.
Az út a román oldalon Tornya (Turnu)
községen halad át, itt a falu előtt, egyből van két benzinkút
is, remek alkalom a már kiszáradófélben lévő benzintankok feltöltéséhez.
(Én általában a második kútnál tankoltam -ne kérdezzétek miért,
csak-, ott a tankolás mellett mindig váltottunk pénzt is, s
így egyből milliomos lett belőlünk. Az új lei bevezetése óta
ez már nehezebben megy.)
Tornyától jó minőségű úton haladva tovább rövidesen megérkezünk
Aradra. A városba érve érdemes
lassítani (max. 40 km/ó), mivel az utak olyan rossz állapotban
vannak a városon belül, hogy ennél gyorsabban menve rögtön egy
gumisnál találhatjuk magunkat (nagyon sok van belőlük, vajon
miért ???? Nem is tudom.) Azért sem árt, ha lassabban haladunk,
mert útirányjelző táblából (Timisoara) nincs túl sok, és azok
sincsenek feltétlenül szem előtt.
(Megj.: azért nem kell megijedni,
ha nem látunk ilyen táblákat, általában amikor el kell kanyarodni,
ki vannak téve, addig, meg tessék egyenesen (a főútvonalon)
menni. Bár ez sem jön be mindig, mert egyszer az aradi "körgyűrűn"
próbáltam elkerülni a városi közlekedést, és a Tranzit táblákat
követve szerencsésen bepottyantunk az aradi szeméttelep közepébe.
(: Itt még beszélnek magyarul, így könnyen kaptunk útbaigazítást
:)) Temesvár felé.)
Aradot elhagyva ismét jó minőségű úton haladhatunk Temesvár
irányába. A városba érve ismét lassítunk (lásd az aradi részben
leírtakat). Itt a Lugoj felirat
bukkan fel időnként, jelezve, hogy jó úton járunk. Nagyjából
fél órás küzdelem után, átverekedve magunkat a városon ismét
a jó minőségű országúton haladhatunk Lugoj felé, majd ezt elhagyva
Caransebes a következő célpont.
A városon áthaladva valamelyest romlik az út minősége, a régi
M7-esre emlékeztetve, nagy betontáblákból épült, amit a jelentős
kamionforgalom már megviselt kissé. Innen a
Drobeta-Turnu Severin útjelzőtáblákat kell követnünk.
Rövidesen beérünk a Kárpátok déli vonulatai közé, nagyon szép
tájakon haladunk keresztül, vezessünk óvatosan, mert elbámészkodva
nagyon lerövidíthetjük a nyaralást. Két hegyláncon kell átkelnünk,
ezért két szerpentines részen haladunk át, majd Orsovánál
érünk ki a Dunához. Itt már látható a duzzasztógát hatása,
hisz az általunk megszokottnál szélesebb a folyó. Az út közvetlenül
a folyó mellett visz, érdemes megállni fényképezni. Néhány kisebb
alagúton áthaladva megérkezünk a határátkelőhöz (jobb oldalon
álló 3 szintes épület), tábla is jelzi (Portile
de Fier). Itt beállunk a remélhetőleg rövid sorba (általában
2-5 autó várakozik, 10-15 perc az átjutási idő).
A 2002-as dunai árvíz idején vártunk
itt 1.5 órát, akkor nem jártak a dunai kompok, mindenki erre
jött.(:
Amennyiben elvétenénk a lehajtást, nem kell megijedni, rövidesen
látunk jobbra egy benzinkutat, ott lehet még egyet tankolni
az itt már kissé drágább, de még mindig olcsó román benzinből,
és visszafelé már nem vétjük el a kaput. Itt a román oldalon
időnként szoktak fizettetni környezetvédelmi díjat (ha épp el
nem felejtik), ez 2000-ben 20000 lei, illetve 2003-ban visszafelé
3 euró volt (máskor nem kértek semmit).
A hídon ingyenes volt az áthajtás, nem kellett hídpénzt fizetni!
A szerb oldalon, a szintén gyors beléptetés után, egy bal kanyarral
rátérve a Síp, majd Kladovó felé vezető útra folytathatjuk kalandozásunkat.
Kladovóba beérve a Negotin
táblákat keressük (az első, nagy tábla nem jó, mert egy sétálóutcába
irányít). A városban haladjunk egyenesen a második lámpás kereszteződésig,
ott egy fa lombjai közt :) megláthatjuk a jobbra mutató Negotin
feliratot. A jobbra fordulás után erről az útról nem
kell letérni, jobbára a Duna vonalát követve, néhány kisebb
falun áthaladva, eljuthatunk Negotinba. Az út kisebb hibáktól
eltekintve sima, jól járható, de vigyázzatok a rendőrökre, több
helyen ellenőrizhetnek (inkább éjszaka gond, mert akkor nem
látni őket). Negotinba beérve a Bulgaria
feliratokat keressétek, illetve a helybélieket kérdezgessétek,
így megtalálható a határ. (Itt tévedtünk
el legtöbbször. A lényeg az, hogy a határig el kell menni egy
temető mellett, át kell menni egy kis, egysávos hídon és 2-3-szor
keresztezni kell a vasúti sineket.) A várostól kb. 20
perc a határ. Szerb oldalon 10-25 perc a kiléptetés, bolgár
oldalon 45-60 perc a beléptetés (amikor rajtunk kívül más élőlény
nem volt ott, akkor is ennyit tetvészkedtek). Ezt figyelembe
véve, korábban külön pihenőt ne iktassatok be, itt lesz időtök
enni, inni, stb (??, hát azt már meggondolnám! Pottyantós és
WC-s nénit már rég látott.). Belépéskor fertőtlenítési és úthasználati
díjat fizettetnek (Szekeres István leírásában szerepel az aktuális
összeg.) (Visszafelé, 2002-ig a szerbek kértek fertőtlenítési
díjat, kb. 5 eurónak megfelelő dínárt, de ez később már elmaradt.)
A határon átgördülve egy éles jobb, majd egy bal kanyar után
már be is érünk Bregovóba
(a határállomás közvetlenül a falu szélén van).
A falut szinte egyenesen átszelve haladhatunk következő célpontunk,
Vidin felé. Itt már romlik
az út minősége, de lesz még ennél rosszabb is. (: Vidinbe nem
kell behajtani, a kör (inkább félkör) gyűrűn elkerülhetjük.
Emlékeim szerint a harmadik kereszteződésnél kell jobbra fordulni
Montana (végig Sofia
van kiírva ) irányába. Innen kezdve változó, gyakran rossz minőségű
úton haladhatunk Montanáig. Különösen a vasúti kereszteződéseknél
lassítsatok, ott szigorúan lépésben, 5 km/ó-val lehet átmenni
(a sínek közt nincs mindig út). Montanába (néhány térképen Mihajlovgrad
a neve) beérve a "Sofia" táblákat kell követni. Egy
körforgalmi résznél lehet a városból kihajtani, ahol két elágazás
is visz Szófia felé. Az első Berkovicán megy keresztül, magas
1500 m körüli hágómagasságú úton lehet arrafelé a hegyen átkelni
(mi arra még sose mentünk, állítólag sziklaomlást is kifoghat
a felfedező kedvű utazó), a bregovói átkelőnél megkérdezett
határőrök ezt az utat NEM ajánlották. A körforgalom második
letérője Szófia felé, a Mezdrán keresztül vezető útra visz bennünket,
mi mindig erre mentünk. Montana után EU-s pénzekből felújított,
időnként 2*2 sávos úton haladhatunk Mezdráig.
Onnan tovább Botevgrád felé
kell mennünk. A várost elkerülve rövidesen elérjük a Szófia
felé vezető, A2-es autópályát(!).
Itt választhatunk, hogy Várna, vagy Szófia (esetleg Görögország)
felé haladunk tovább.
Rendőri jelenlét:
Románia - bárhol ellenőrizhetnek
(városban, országúton), de nem bolgár stílusban. (Bennünket
Temesváron többször is megállítottak -szinte mindig ugyanabban
a kereszteződésben, de útlevél ellenőrzés után tovább engedtek.
Az országúton a szembejövők szoktak reflektorozni, ha mérés
van valahol.)
Szerbia - ezen a rövid szakaszon
alig találkoztunk rendőrrel (összesen kétszer). De egyszer kifelé
menet, éjszaka a szívbajt hozták rám, amikor a 80-as táblánál
leintettek (kb. 120-al mentem). Na gondoltam itt a nyaralás
vége, a költőpénztől most szépen búcsút veszünk. De csak az
útleveleket kérték, aztán mehettünk tovább ….(sziklák gördültek
lefele!!).
Bulgária - külön nem részletezem,
mindenki ismeri (Szekeres István leírásából, saját tapasztalatból,…)
Szakaszok időbeli hossza:
HU : 2.5 óra
HU-RO határ: általában 20-25 perc
RO: 5 óra
RO-SCG határ: általában 30 perc
SCG: 1.5 óra
SCG-BG határ: általában 1-1.5 óra (ennél hosszabb nem volt)
BG (Szófiáig!): 5 óra (Botevgradig
csak 4 óra)
Minden határállomás 24 órán át üzemel!!!!!
Pénzváltás:
Lei-t (RO) sem itthon, sem a határon nem érdemes váltani (rossz
az árfolyam), inkább a határ túloldalán valamelyik benzinkútnál,
stb. (Nekünk ezt egy határőr javasolta. Ám lehet, hogy a határ
mellett élők kicsit másként látják a dolgot.)
Dínár (SCG): itthon is lehet venni, de inkább a déli határaink
mentén van a valutaváltóknál. Ezen az útvonalon viszont annyira
rövid a Szerbiában megtett út, hogy ezért nem szoktam dínárt
váltani (amíg kellett fertőtlenítésért fizetni, a határon lehetett
a szükséges mennyiséget váltani).
Leva (BG): Mivel a határon euróban kérik a díjakat és a görög
határ közelében euróval is lehet a benzinkutaknál fizetni (nekem
legalábbis sikerült német márkával, később euróval nem is rossz
árfolyamon), ezért levát sem váltottunk. Aki szükségét érzi
a határon is válthat, de a nagyobb benzinkutaknál (OMV, Shell)
bankkártyával (már amelyik kártya alkalmas rá) is lehet fizetni.
Tankolás:
Általában érdemesebb a nagyobb társaságok kútját választani
(bankkártyás fizetési lehetőség), de mi tankoltunk már kisebb
kutaknál is problémamentesen.
Jó utat mindenkinek!
Török László
Az
írás word formátumú, nyomtatható változata innen tölthető le>>>
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkeszto
utikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!

Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>
Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>

Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.