Varga Károlyné: Balcsik Várna Neszebár Kaliakra-fok – Aranyhomokon – Bulgária – 2008

Varga Károlyné: Nyaralás az Aranyhomokon – Bulgária – 2008. 06.25-07.02.

Tömör, rendkívül sok információt tartalmazó útilevél egy néhány héttel ezelőtti nyaralásról, árakkal, tanácsokkal – néhány jó képpel

Kedves Mindenki!
Egy utazási irodában foglaltunk le szállást és reggelit 7 éjszakára+ repjegyet. Az Aranyhomokra, annak is a közepére mentünk kora reggeli indulással Budapestről.
Öt órakor indult a gép, és ottani idő szerint 1/2 8-kor már várt minket Várnában a kitelepített idegenvezető. Egy kisbusszal aztán elvittek minket a szállodába (40 perc), ami pontosan olyan volt, mint ami a prospektusban szerepelt.
Nagyon szép, ötemeletes épület, hangulatos szoba, tiszta fürdő várt minket. Az erkélyünk a belső medencére és a tengerre nézett. Mindennap takarítottak, cserélték a törölközőket, egyszóval minden szuper volt! Internetezési lehetőséget is biztosítottak, 1 óra = 5 levába került. (1 leva akkor 122 forint volt – a szerk.) A reggeli svédasztalos, itt a hideg és meleg kaják összes variációja megtalálható volt, sok gyümölcsöt is feltálaltak.

Néhány szó a kirándulásokról

Mi 3 alkalommal mentünk, ebből kétszer befizetett út volt. A tengerparton lépten-nyomon ülnek emberek, és a kirakott tábláikon hírdetik az utazásokat. Egyik alkalommal a Kaliakra-fokra és Balcsikra mentünk el. Ez az út 30 levába került, melyet csak a végén kellett fizetni!
Reggel a szálloda elé jött a kisbusz 9,40-re (elég rozoga, semmi légkondi), de a sofőrbácsi annál kedvesebb volt, végig beszélt nekünk angolul. Egy órányi út után megálltunk a foktól balra egy kis öbölben, csodálatos kilátás nyílt innen, majd tovább haladva megérkeztünk. Három leva a belépő a fokra, és az 1 óra szabadidőt ki is használtuk. Sétáltunk és fotózgattuk a látványt.
Délben elindultunk, és jó 50 perces utazás után megérkeztünk Balcsik kikötőjébe. Itt megint volt egy óra szabadidő, majd elvittek minket a botanikus kert(a képen) bejáratához. 5-5 leva a kertbe és a román királyné palotájába a belépő. Egy jó másfél óra elég is erre, aztán indulás vissza. 4 után már vettük a fürdőruhát, hogy csobbanjunk a medencében.

Másik alkalommal Neszebári kirándulást foglaltunk le. Ez 38 levába került, de itt kellett előleget (5 leva) is fizetni. Itt is 9,30-kor indultunk, a sofőrbácsi németül beszélt.
Útközben 2-szer álltunk meg, egyszer egy kávézónál, másodszor a cél előtt egy étterem parkolójában, hogy megcsodálhassuk a szigetet. Mikor a parkolót elhagytuk, egy bácsinak kellett fizetni 1-1 levát a kilátásért. 1/2 1-1/2 4-ig volt a szabadprogram, sokat bolyongtunk a szűk utcákon, megnéztük az őrtornyot, a romokat, a Szent János templomot és a fekete Madonnát. Visszafelé az út 2 és fél óráig tartott, így 6-ra értünk vissza.

Neszebar – Galéria

Őrtorony

Neszebar

Harmadik kirándulásunk Várnába vezetett saját szervezésben. Utikönyvben azt olvastuk, hogy a delfinshow délután 1/2 2-kor is van, ezért mi 12-kor szálltunk fel a 409-es buszra. Egy néni árulja a jegyeket a buszon, 2,30-ba került a jegy a székesegyházig. Persze, mint utóbb kiderült, nem kellett volna elmenni odáig, ezért mikor leszálltunk, a tuloldalról visszaszálltunk ujra egy buszra és 0,80ért négy megállót mentünk visszafelé. Itt ért aztán az újabb meglepi: az előadások időpontja a következő: 10,30 12 és 15,30. Na így aztán volt két óránk, amit kis sétával, majd pihenéssel töltöttünk.
Maga az előadás kb. 40 perc volt, aranyosak voltak az állatok. Egy felnőtt belépő 20 leva, a gyerek 14 leva és a fényképezésért is lehetett volna 5 levát fizetni, de ezt nem muszáj, mert az előadás előtt lehet filmezni a delfineket is. Később visszabuszoztunk a székesegyházhoz, azt is megnéztük, majd 5-kor indultunk haza.

Pár gondolat az árakról

Mi minden este elmentük a tengerparton egy-egy étterembe vacsorázni. Akárhová is ültünk be, mindenhol jó volt a kaja. A levesek 4-5 levába kerülnek, egyedül a helyi uborka leves nem nyerte el a tetszésemet, igaz ez volt a legolcsóbb is, 2,50. Finom volt a csirkeleves, a halleves, a gombakrémleves is, talán a francia hagymaleves ízlett még kevésbé.
A főételek 10-20 leva között mozognak. Ettünk halat, spagettit, csirkét, pizzát, muszakát, gombát. Az étlapok mindenhol olyanok, hogy a rajz is látható, illetve több nyelven is van leírás róluk. Az üdítők 3-4 levába kerülnek ez a félliteres üveg), a köretek ugyanennyibe. Egy sajtburger 2,50-be kerül a Mekiben. A boltokban az ásványvíz 1 leva (pici), a nagy 1,65. Jégkrém 2 levától felfelé, vaj 0,90, 3 db paradicsom 0,67 leva.
A képeslap van ahol 0,40, általában a parton 0,50, de sok helyen 0,70-be kerül. A bélyeg Európai országba 1 leva, ha sürgős a küldés, akkor 1,50.
Lehet sétakocsikázni is a part mentén, ez 2 leva oda és 2 leva vissza. Érdemes felülni rá, mert csodálatosak a szállodák is. Kb. 50 perc a menetidő.

A parton egy keskeny rész van szabadon hagyva a törölközőknek, de aki már 9 után megy le a partra, alig talál szabad helyet. Mögötte azonban ott a sok napozóágy (7 leva) és a napernyők (3 leva bérléssel).
Lépten nyomon lehet masszíroztatni is itt, fél óra 30 leva. Elég sokan vették igénybe a fiatal lányok kézügyességét.

Még néhány gondolat a pénzváltásról
A szállodánkban 100 euróért 183 levát adtak. Utána láttuk, hogy a parton minden 10 méteren van váltóhely és mindenhol 188-at adnak érte. Neszebárban 191-et olvastam a táblákon. Figyelni kell azonban arra, hogy az utcán ne váltson senki. A trükk az, hogy 200-at kínálnak, ők adnak 2 db 100 levást, ami persze nem hamis, csak éppen már rég kivonták a forgalomból ezt a papírpénzt! Így járt egy szegény honfitársunk is, aki szomorúan mesélte a repülőtéren útban hazafelé. (Szekeres István szerint félreértésről van szó. Erről ide kattintva lehet bővebben olvasni – a szerk.)

Remélem, sikerült néhány hasznos információt leírnom és kívánok mindenkinek nagyon jó utazást a bolgár tengerpartra!