Győrffy Árpád: Konstanz-Colmar-Amszterdam-Berlin
- 2000 július
A nyári kalandozásunknak három biztos állomása volt: Dél-Elzász,
Amszterdam és Berlin. A többi megálló csak ezekhez kapcsolódott.
Egy nap nem akartunk 5-600 kilométernél többet megtenni, s ha
egyszer átszeljük Nyugat-Európát, nem hagyunk ki néhány érdekes
helyet.
Július 1-én 10.30-kor indultunk Nagyvázsonyból nullázott kilométeróra
állással. Az autó (Opel Astra Caravan, 1600 cm3, 75 LE) érezhetően
nehezen viselte a tele csomagtartót és a tetőn lévő bicikliket.
Talán 15-20 kilométeres sebességcsökkenést is okozott a terhelés,
nehéz volt előzni, nem gyorsult az autó eléggé, és eleinte nagyon
labilisnak tűnt. A végső összesítésnél derült ki, hogy a nagy
terhelés kb. 10 százalékkal emelte meg a kocsi fogyasztását.
A határt 12.40-kor értük el Sopronnál (154 km). Körülbelül 2-300
méteres sor volt előttünk. A többség a baloldali sávban állt,
de néhányan a másikra is átmerészkedtek. Ott is volt határőr
a fülkében, de nem éget a zöld jelzés. Mi is megpróbáltuk, nem
lett semmi gond belőle. Utánunk már automatikusan két sávra
oszlott a sor. A várt 15 perc helyett 5 perc alatt átjutottunk
Ausztriába.
Kicsit féltünk, hogy Máté útlevele fennakad a schengeni számítógépen.
Tavaly ugyanis ellopták Prágában, majd később visszakerült hozzánk.
(A történetet bővebben lásd ott.) Szerencsére fölöslegesen izgultunk,
a papírja nem került fel a körözöttek listájára.
Este
7 óra felé értünk az első tervezett szálláshelyre, a németországi
Berchtesgaden Nemzeti Parkban lévő Königsee-hez (552 km). Ez
egy gleccserből kialakult tó - kb. 1000 méter magasan. A
Grafenlehen kempingben telepedtünk le az 1308 méteres Grünstein
csúcs alatt - nem messze a 2400 méteres Watzmanntól. A sátorverés
közben elkezdett szemerkélni az eső, ahogy ezt a korábbi sátras
kirándulások alatt már megszoktuk. Alig húztuk fel a sátrak
külső ponyváját, már zuhogott. Még jó, hogy a tavalyi elázások
miatt indulás előtt beáztattuk
őket impregnáló fürdőbe. Valami
tejszerű lé, amiből 5 litert 1500 forintért vettem egy autóponyva
készítőnél. Ő sem volt biztos abban, hogy a műszálas "alutex"
sátorhoz jó lesz, de szerencsére bevált.
Este besétáltunk Schönau am Königsee központjába.Teljesen kihalt
volt, egyedül egy kínai étteremben volt valami mozgás. No és
a szuvenír automaták világítottak mindenütt, amelyek 1 márkáért
feliratot ütnek egy aprópénzre. Július első szombatjának estéjén
kicsit érthetetlennek tűnt, hogy a több tucat bolt, presszó,
étterem zárva van. Egy felirat szerint egy hét múlva terveztek
valami nagy fesztivált, de ennek még semmi jelét nem láttuk.
Igaz, a tucatnyi pénztárral, sorompóval felszerelt hatalmas
parkoló azt mutatta, hogy valamikor itt rengeteg ember fordul
meg.
A környék kicsit a Békás-szorosra emlékeztetett bennünket. Persze
inkább csak azért, mert a Balaton-felvidékről nézve minden nagyobb
hegy és völgy egyformának tűnik.
Éjjel még sok eső esett, de a sátrak továbbra is bírták a kiképzést,
csak a szélirányban lévő oldalon gyöngyözött át kicsit a víz.
Szerencsére a rendkívül élesen sütő délelőtti napon hamar megszárítottuk.
Nem sokkal 12 előtt indultunk tovább. Kis idő után elértük az
autópályát és Münchent érintve a Bodeni-tó felé vettük az utat.
Ahogy később is, az időjárás fordítva működött, mint ahogy nekünk
jó lett volna. Ha autóban ültünk, akkor melegen sütött a nap,
ha kiszálltunk, akkor befelhősödött az ég, cseperegni kezdett
az eső. Útközben elhaladtunk a Chiemsee mellett. A vízen több
száz vitorlás úszott. Valószínűleg nem verseny miatt, mert a
tó minden pontján ott voltak.
A
Bodeni-tóhoz érve ismét beléptünk Ausztriába, majd nem sokkal
később Svájcba. Itt találkoztunk ismét határőrökkel az Ausztriába
való első belépés óta. Megnézték az útleveleket, aztán továbbengedtek
bennünket.
A svájci szakasz első részén sok panelgyanús házat láttunk mindenféle
kockás erkélyekkel, lapostetővel. Később aztán inkább már csak
2-300 száz éves házakkal, önálló villákkal illetve még régebbiekkel
találkoztunk. Az út mindenütt nagyon szűk a forgalomhoz képest.
A strandok környékén alig fértek el az autók, a strandokon pedig
az emberek. A bicikliseknek legtöbb helyen az út mindkét oldalán
leválasztottak egy biciklis sávot sárga csíkkal. Ahol erre nincs
lehetőség, ott a járdán is haladhatnak. Ha valamelyik oldalon
keskeny a járda, akkor a másik oldalon két irányú a biciklis
forgalom. Nincsenek magas padkák, veszélytelenül, könnyen lehet
mozogni az út és a járda között.
Bodeni-tó, Konstanz
A
következő megállóhelyünk Konstanz volt (960 km).
A
svájci-német határ Kreuzlingen és Konstanz találkozásánál, lényegében
a város - illetve két város közepén van. Befelé csak német határőrrel
találkoztunk, de az sem nézett meg semmit, csak intett, hogy
mehetünk.
A tó és a Rajna mellett fekvő 70 ezer lakosúKonstanz fő nevezetessége,
hogy az itt ülésező zsinat ítélte máglyahalálra
Husz Jánost, itt kötött békét 1183-ban Barbarossa a lombardokkal,
és itt született Zeppelin gróf. (A múzeumát idő és pénz hiányában
most kihagytuk.)
A neves eseményeknek helyet adó házak ma is
állnak - ahogy ezen a környéken szokás.
Kis keresgélés
után találtunk egy kempinget - a Bruderhofert
- a város Staad nevű észak-keleti szélén. A kempingbe a parcellák
mellé nem lehet bevinni az autókat. Mivel csak egy éjszakára
jöttünk, közvetlenül a bejáratnál lévő parkoló mellett vertünk
sátrat. Természetesen ismét jött egy hirtelen zápor, sőt éjjel
is folyamatosan esett.
Hétfőn délelőtt visszabicikliztünk Kreuzlingenbe. A határátkelőnél
a svájciak tüzetesen megnézték az útleveleinket, kicsit durcásak
voltak azért, mert egyikünknél volt mindegyik papír. A
bicikliút az átkelő után balra fordulva levezetett a kikötőbe. Innen visszamentünk a "félváros" közepébe. Ez a település közel
sem olyan szép, mint Konstanz, bár itt sem hiányoznak a régi
épületek. Egy szupermarketben megnéztük az árakat és egy éppen
ott időző hüllő kiállítást.
Konstanzba visszatérve bementünk a Münsterplatzon lévő román
kori és gótikus jegyeket mutató székesegyházba, amit éppen tataroztak.
A városban több más, hasonlóan régi, és jó állapotban lévő középület,
lakóház látható. A régi belső mag nagyon hangulatos, de a többi
részt is széppé teszi a sok zöld és a víz. Nagyon kellemes a
hídtól észak-keleti irányba induló part menti park. Néhány órás
ismerkedés alapján úgy tűnt, hogy heteket is el lehetne tölteni
itt. A bicikliseknek itt legtöbb helyen önálló bicikliút van
a közút mindkét oldalán. A tó illetve a Rajna fölötti híd mind
két végén aluljárós csomópontot alakítottak ki a bicikliseknek
és gyalogosoknak.
Hétfőn kora délután indultunk tovább Dél-Elzászba, Colmarba.
Több alkalommal elhaladtunk a Duna nevű folyócska mellett, felett.
Sajnos csak későn jutott eszembe, hogy néhány fotót kellett
volna készíteni róla. Hisz nagyon érdekes volt, hogy a legnagyobb
folyónk hogyan kezdi kiskorában. Útközben tankoltunk és megálltunk
vásárolni Freiburgban, egy a város szélén lévő bevásárlóközpont
olcsóbbik boltjában. A közállapotok szerint vendégmunkások lakhattak
a környéken.
Dél-Elzász - Colmar
A határ átlépését megint csak az országtáblák változásából érzékeltük.
Este 7 óra körül értünk a Rajnától illetve a határtól kb. 20
kilométerre lévő Colmarba.(1150 km)
Be
sem kellett mennünk a városba, mert a keleti szélén, közvetlenül
a főút és az azt keresztező Ill folyó mellett megtaláltuk a
kempinget. A nevét is a folyóról kapta. (Colmar-Horbourg-Wihr
- Camping de l'Ill).
Mint
kiderült, nagyon szép és egyúttal olcsó szálláshelyre akadtunk,
ahol kedvezményt adtak a CCI igazolványra.
A folyó mellett kb.
150 méter szélességben, 4-500 méter hosszúságban terül el, több
teraszos sávra osztva. A parcellák nincsenek elkülönítve egymástól,
a szép a pázsiton mindenki kedve szerint választ területet.
Különösen a pecásoknak lehet kedvező hely. (Bár a halak mennyiségéről
nincsenek információink). Nagyon sok volt a dán, a holland,
voltak angolok is, sőt egy éjszakára egy magyar család is megállt,
de hajnalban továbbmentek.
A koedukált vizesblokk kicsit meglepett bennünket. A legérdekesebb
az volt, hogy a közös térben lévő piszoároktól alig egy méterre
volt két mosdókagyló, ahol a nők is mosakodtak. Éppen csak egy
kis 30 centi széles, függőleges takarólemez volt a piszoárok
és a mosdók között, hogy az éppen tisztálkodó hölgyeknek ne
kelljen akaratlanul is fütyivizsgálatot tartani.
Persze,
akit zavart a kéretlen peepshow, behúzódhatott a zárt mosdófülkébe.
Igaz, ehhez is át el kellett haladni a piszoárok előtt. Persze
hamar túl tettünk magunkat ezen, legfeljebb az rontotta kicsit
a kemping minősítését, hogy egész éjjel hallani lehetett a nem
messze lévő főút moraját.
Három éjszakát töltöttünk itt, közben biciklivel jártuk a környéket.
Colmarban a főutak mellett vagy szélén kerékpárutak illetve
sávok vannak. Több helyen nagy várostérkép segíti az eligazodást.
A bicikliseknek külön lámpákat is felszereltek szem magasságban.
A kemping recepcióján és belvárosban lévő információs irodában
több ingyenes kiadványt - leírást, térképet - kaptunk a városról
angolul és németül.
Pénzért
is vettünk egyet, de az sem ért sokkal többet.
A várost kedden délelőtt néztük meg. A kb. 65 ezres település
központja jó részt 15-17. századi épületekből, templomokból,
lakóházakból áll. Egyik részét a házak mellett elhaladó csatornáról
Kis-Velencének is nevezik. Nekünk itt még újdonságnak számítottak
a fagerendás házak, amiket 500 évvel ezelőtt építettek ugyanebben
a formában. Mire Amszterdamba értünk, kicsit már megszoktuk
őket. A városban élt egy ideig Voltaire, itt született a New
York-i szabadságszobor alkotója, Bartholdi. Nagyon komoly középkori
illetve reneszánsz gyűjtemény van az Unterlinden Múzeumban -
az egykori dominikánus kolostorban. A középkori városmaggal
ellentétben a nyugati negyed nagyon emlékeztet a mi szocialista
iparvárosaink lakótelepeire.
Délután elbicikliztünk Kaysersbergbe. (oda-vissza
24 km)
Kicsit nehezen találtuk meg a városból kivezető bicikliutat,
mert több kilométert kellett csak azért menni, hogy a vasutat
keresztezni tudjuk. Végül sikerült kijutni. Utána újabb gond
volt, hogy merre tovább. Több táblát is láttunk, de a rajtuk
lévő információ nem vágott egybe a biciklistérképen látottakkal.
Ezért aztán inkább időről-időre megállítottunk egy arra járó
autóst, motorost. A
település nevét hallva - ha megértették kiejtésünket - mosolyogva
megmutatták, merre kell tovább menni.
Először egy 4 km széles szőlőültetvényen haladtunk át egy jobb
napokat is látott aszfaltozott üzemi úton. (Ilyenből rengeteg
van itt.
Tábla jelzi, hogy elsősorban mezőgazdasági gépeknek
csinálták, és mindenütt 30-as, 40-es korlátozások lassítják
a forgalmat. A szőlő után akácos erdő, majd szántóföld következett.
Több kocsma és lovarda volt az út mellett. Egy rövid szakaszon
rá kellett mennünk a főútra, majd a Rajnát kísérő sík terület
szélére érve elértük a Vogézek első szőlővel borított dombjait.
Itt a bicikliseket felterelték a dombok oldalán, a szőlők között
vezető bicikli útra.
Sigolsheim volt az első település, amit érintettünk. A közepén
egy 12. századi előzményekre épülő templommal, a közelben egy
13. századi vár romjaival. Várból, várromból egyébként itt rengeteg
van. A Vogézek peremén 5-6 kilométerenként magasodik egy középkori
erődítmény a sziklacsúcsokon. A következő apró faluban, Kientzheimben
a település falain belül áll egy reneszánsz kastély. A bicikliút
egyébként elmenne a falu mellett, de az egyik kapunál térkép
és leírás figyelmeztet, hogy érdemes betérni.
Tokay bor a Vogézek lábánál
Kaysersberg
talán az egyik legszebb városka ezen a vidéken. A Vogézek szélén
egy nyugat-keleti irányú apró völgybe épült, amely kivezet a
Rajnát kísérő síkságra. Mi észak-keleti irányból érkeztünk.
Nagyon
szép látványt nyújt a városka előtti dombról a település. Különösen
széppé tették az állandóan vonuló felhők miatti érdekes fényhatások.
Messziről úgy tűnt, hogy ebben a völgyben mindig rossz idő van.
Szerencsére teljesen nem volt igaz, bár az eső sűrűn eleredt.
A városkában született Albert Schweitzer, de ami még érdekesebb
nekünk, 1565-ben egy francia katona idehozta a Tokajból zsákmányolt
szőlővesszőket.
Azóta a környék egyik leghíresebb bora a Tokay. Öreg vár áll
a 13. századból közvetlenül a város felett. de ugyanígy érdekesek
a kicsit fiatalabb reneszánsz fagerendás épületek. Persze, ezek
sem mostanában készültek. A városi tanács például 450 éve ugyanabban
a teremben ülésezik. Egyénként nem tudom mennyire lehetnek kényelmesek
ezek az öreg házak. Az építésük idején kicsit még mások voltak
az igények.
Nagyon
sok helyen lehet játékbabákat, kutyákat venni szuvenírként.
Néhol több száz vagy talán több ezer darab van egy-egy kirakatban.
Nagyon szép cukrászdák is vannak, ahol úgy tűnik a látvány legalább
annyira fontos - vagy tán fontosabb - mint az édesség. A legtöbb
persze borból volt. Ablakban, kosarakban, kis szekereken, kirakatokban
mindenütt palackok. Az árak szerint a fő sláger ma is a Tokay.
Bármennyire is nagy múltú a település, már itt is megnyílt az
első kínai étterem az egyik több száz éves házban.
Visszafelé ismét megcsodáltuk a hatalmas szőlőtáblákat. A magyar
szokásoktól eltérően egymást váltogatva, hol hegyre fel, hol
a hegy oldalán körbe mennek a sorok. Az utak mellett nagy betonvályúkba
gyűjtik a hegyről lejövő vizet. Szerencsére a szél közben nem
fordult meg, így az odaúttal ellentétben inkább segített bennünket.
Biciklisek tudják, mennyire ritka pillanat ez.
Egy kis kitérő Németországba
Szerdán keleti irányba indultunk biciklizni, a végcélunk a német
oldalon lévő Breisach volt (oda-vissza 49 km).
A
túra legnagyobb részét kisforgalmú közúton tettük meg. Sok helyen
külön jelölték a bicikliseknek is az irányokat. Az első szakaszon
néhány kilométeren át az Ill folyó töltésén bicikliztünk, mert
eltévedtünk. Utólag kiderült, hogy ez volt a jobbik lehetőség,
mert a kijelölt közúton túlságosan nagy volt a forgalom, ráadásul
éppen leszórták bazaltzúzalékkal. (Az aszfalt az alsóbbrendű
utakon náluk is szórással készül, de valamiért szárazabbnak,
ugyanakkor mégis simábbnak tűnik a miénkénél, és nem ragad annyira
a melegben.) Ezen a túrán is többször tapasztaltuk, hogy a kijelölt
bicikliútak elkerülik a települések centrumát. Néha még 50 méteres
kitérőt sem vállalnak,
egyenesen továbbviszik a kerékpárost
a végcél felé. Pedig sokszor közben is lenne érdekes látnivaló.
Sunhoffenen, Appenwihren és Wolfgantzenen át értünk Neuf
Brisachba. A
település gyakorlatilag egy erődrendszer, amit 1698 és 1702
között, XIV. Lajos uralkodása alatt építettek, miután 1697-ben
a rijswijki szerződéssel elvesztették az "öreg" breisachi erődöt
- amit akkor Ausztriának ítéltek.
A
város alaprajzát a 8 szögű várfal adja, amit egy széles, mély
árok után 16 szögletű fal vesz körül néhány további kiszögeléssel
tagolva.
A város közepén egy nagy méretű szabályos négyszög
alakú tér van. Felülről nézve látszik igazán a különleges elrendezés,
de gyalogosan végighaladva is érzékelni lehet az utcák szabályosságát.
A város falon eredetileg négy kaput tervezhettek, de csak észak-nyugatra
(Colmar), észak-keletre (Strasbourg) és dél-keletre (Breisach)
felé vezet út. A dél-nyugati, belforti kapu helyén múzeum van.
A Colmar felől a városba bevezető kapun csak egy autó fér el,
még a gyalogosnak is nagyon a fal mellé kell húzódni, hogy elférjen.
Neuf-Brisachtól északi irányban néhány kilométerre van Bisheim
nevű település. Története a rómaiakig nyúlik vissza. Múzeumában
mintegy 300 eszközt, tárgyat állítottak ki az optika fejlődésének
elmúlt 300 évéből. Csillagászati, tengerészeti, fölmérési eszközök,
mikroszkópok, lézerek láthatók.
A
német határt 23 kilométer megtétele után értük el. Előbb egy
csatorna felett mentünk át, majd a határfolyó, a Rajna következett,
és kis zöldterület után beértünk az első városba, Breisachba
(23 km). Ez volt az első olyan település, amelyik 1950-ben népszavazással
kimondta, hogy az "Európai Unióhoz" akar tartozni. Logikus volt
a döntés. Bizonyára megunták már, hogy folyton cserélődik a
gazda.
A
centrumban van egy különleges szökőkút, a Gömbforrás. A feltörő
víz egy 1,1 méter átmérőjű, 1882 kilogramm tömegű gránitgömböt
tart, illetve forgat 1,3 bar nyomással. Az 1990 júliusa óta
forgó gömböt meg is lehet állítani, de újraindul. A 12-15. század
között román és gótikus stílusban épült a város fölé magasodó
Szent István katedrális. Érdekessége, hogy a szentély alatti
altemplom kívülről nyitott. Jól látszik a szentélyt középen
tartó oszlop. A templomtér másik oldalán a városháza állt, illetve
ál, mert a 2. világháború után eredeti formájában újjáépítették.
A házban kiállított katonai címerek jól szemléltetik, hogy 1139
óta milyen sokszor cserélt gazdát a terület. A templomdombról
jó kilátás nyílik kelet felé, a Fekete-erdőre és nyugatra, a
Vogézekre. A Rajnának ez a vidéke mindkét oldalon felkapott
üdülőterület. Kerékpár és sétautak, vitorláskikötők, vizisporttelepek,
strandok vannak a környéken.
Visszafelé kicsit módosítottuk az irányt. Meggondolatlanul hagytuk
vezetni magunkat a bicikliút táblákkal - ez néhány kilométer
többletet eredményezett. A kisfalvakon áthaladva ismét azt tapasztaltam,
hogy itt nincsenek kis vegyesboltok. A néhány százas lélekszámú
településekre mozgó boltok - furgonokba berendezett élelmiszerüzletek
hozzák az árut. Így valószínűleg olcsóbb mindenkinek, hisz több
faluban már összességében megfelelő forgalom gyűlik össze. A
mozgó boltokat valószínűleg csak apróbb napi dolgok vásárlására
használják, az emberek többsége a szupermarketekben hosszabb
időre előre vásárol.
Hollandia - ahol mindig esik
Csütörtökön reggel 9 órakor indultunk el a colmari kempingből,
hogy Strasbourg, Saarbrücken, Luxemburg, Liege felé eljussunk
Hollandiába. Az autóút Strasbourg felé végigmegy a Rajna völgyében
- néhány kilométerre a Vogézek lábától. Nagyon szépek a várak,
amelyek folyamatosan végig kísérik az utat. A völgyben mindenütt
kukorica, a hegyoldalban szőlő.
11,57 órakor, 13.40 óraállásnál léptünk ismét Németországba.
A következő állomás Luxemburg lett volna, Eredetileg megakartunk
állni a hercegség fővárosában, de két kör után sem találtunk
parkolót. A biciklikkel mélygarázsba nem tudtunk menni. A városnézés
így elmaradt. Luxemburgból kifelé egy Texaco kútnál megtankoltunk
a belga határ közelében. Belga frankkal fizettünk - egy-egy
váltási aránnyal.
A
belga határt 1476-nál léptük át, majd megállás nélkül tovább
autóztunk Hollandia felé, ahová 1629-es óraállásnál érkeztünk.
(A határokat igazán csak a vám kirendeltségekből és a 60 kilométeres
sebesség korlátozó táblákból lehetett sejteni.
Éppen utunk felénél, 1880-as óraállásnál értünk Harderwijkben,
ahol 3 napot töltöttünk el rokonoknál vendégeskedve. Ahogy Hollandiában
máshol is, itt is mindig csepereg az eső, de egyébként elviselhető
az idő.
A mintegy 30 ezer lakosú település Amszterdamtól 50 kilométerre
van keleti irányban. Egy csatorna - vagy tengeröböl (nehéz itt
a pontos fogalmazás) - partján fekszik, amely Flevolandot fogja
körbe. (Veluwemeer-nek hívják a vizet.) Alvóváros, amelynek
lakói a környék üzemeiben és távoli bányákban dolgoznak. Nagy
kikötője van, különleges a Delfináriuma delfinekkel, más tengeri
élőlényekkel, és az egyik legfelkapottabb vitorlázó, szörföző
hely. Rengeteg a német és hazai turista. A kikötőben van egy
muzeális szélmalom, mellette tucatnyi kikötött lakóhajó sorakozik.
Ma inkább már csak hétvégi háznak szolgálnak.
A városnak nagyon szép a belső magja - bár az üzletsoron túlságosan
sok a bóvli. Heti vásár is volt, amikor ott voltunk. Egy kicsit
a mi lengyel piacainkra emlékeztetett bennünket. A fő különbség,
hogy itt sokkal több a sajt, a virág, ruhaanyag és a cérna illetve
kiegészítők.
Házak, illetve a szintek alacsonyabbak, mint nálunk. Sok a szögletes
vonal és a különböző szögek, csipkék. Hajlítás nem nagyon van.
Igazán sem kívülről, sem belülről nem tudtuk megszokni a kirakatokra,
vagy még inkább akváriumokra emlékeztető ablakokat. Még az öregebb
házakat is így építették, az újaknál pedig szinte általános,
hogy az ablakok boka, legfeljebb térd magasságból indulnak a
plafonig. Estefelé gyönyörű belátás nyílik minden család nappalijába,
mert ha van is függöny, általában nem húzzák be. Még a fogpiszkálókat
is meg lehet számolni. A hálószobák kicsit rejtve vannak az
emeleti részen, de ott is érdemes megfontolni, felül-e az ember
az ágyon, mert akkor az utca másik oldaláról biztosan látni
fogják a babydollját. Persze ez csak nekünk, folyton zárkózó
embereknek jelentett gondot, ők észre sem vették, vagy nem tulajdonítottak
jelentőséget neki. Igaz, mint a beszélgetésekből kiderült, azért
ők is szemrevételezik a szomszéd ülőgarnitúráját, vacsorai terítékét.
A nagy kitárulkozás szokása állítólag abból alakult ki, hogy
a tengerészfeleségek így akarták percről-percre bizonyítani,
hogy hűségesek a távol lévő férjekhez. De bármennyire is nyitott
a lakásuk, egyébként sokkal zárkózottabbak nálunk.
A városban mindenki biciklizik, de az autóforgalom is jelentős.
A sok baleset miatt az idei évben tovább erősítették a biciklisek
előjogait az utakon. Ha csak lámpa vagy tábla egyértelműen nem
jelzi az ellenkezőjét, akkor a kerékpárosnak elsőbbsége van.
Különösen a kanyarodó autóknak kell nagyon figyelni, illetve
a kanyarodó biciklikre kell tekintettel lenni. Érdemes az autósoknak
arra is figyelni, hogy Hollandiában piros lámpa után egyszerre
a zöld következik.
Pénteken
a városnézés után biciklivel kirándultunk a víz másik oldalán
lévő Flevoland újonnan feltöltött szélére. Az egy-két éves térkép
szerint ott még víznek kellett volna lennie. Ehelyett a kiépített
utak egy mocsaras területen haladtak át keresztül-kasul. Kicsit
beljebb már szántóföldek voltak - hatalmas krumpliföld, a szélén
golfpályával, és egy-egy ütésre megálló traktorossal. Nagyon
sok a kukorica és a különböző háziállat - tehén, kecske, baromfi.
Az északi szokásoknak megfelelően barnás színűre festett, fából
készült házak tanyaként, vagy kisebb tanyabokorként álltak.
Láthatóan egy gazdasági egységként működnek. Nagyon sok mellett
ott magasodott egy hatalmas szélerőmű, ami más hálózat híján
működteti az elektromos eszközöket és a közvilágítást.
Az új feltöltés nagyon megzavart bennünket, rossz helyen kerestük
az "old village-t", amit rokonaink ajánlottak szép látnivalóként.
Helyette egy "new village-re", valami 21. századi ipariparkba,
vagy szilikon-mélyföldre tévedtünk. Nem messze innen, a víz
mellett volt Zeewolde, egy teljesen új városka. Szépen szabott
utcák. A 3-4 szintes új épületeket erődítmény szerűen építették,
mint valami várfalakkal nagy területet zártak el velük a szél
elől. S közben minden kis lehetséges helyen ablakokkal, napkollektorokkal
gyűjtik a fényt és a meleget. Az igazi elit negyed, a "Rózsa-domb"
közvetlenül a víz mellett volt. A tehetősséget az előszoba ajtók
elé kikötött jachtok mérete mutatta.
A biciklizést nehezítette, hogy folyamatosan nagy szél fújt
a vízközeli területeken, sűrűn eleredt az eső, és a hőmérséklet
is csak ritkán érte el a 20 Celsius fokot. A hollandokat ez
nem nagyon zavarta. Ugyanúgy viselkedtek az esőben, ugyanazt
csinálták, mint nálunk normális, napsütéses időben tenné az
ember. Igaz, mindig készenlétben volt náluk a sárga eső és széldzseki.
A szín valószínűleg azért ilyen, hogy akár lámpa nélküli biciklin
is észrevegyék őket. Egyébként a biciklik többsége itt sebváltó
nélküli, vagy 3 sebességes agyváltóval van felszerelve. Domb
nem nagyon van, de a nagy szél miatt nagyon hasznos volt a mi
gépeinken a sebváltó.
Van Gogh és Picasso a nemzeti parkban
Szombaton ellátogattunk a Hoge Veluwe Nemzeti parkba. Éppen
parkoló jegyet akartunk váltani az automatából, amikor egy fiatal
apuka leszólított bennünket, és elmutogatta, hogy nekünk adja
az egész napra érvényes jegyüket. Parkolójegy egy felnőtt és
egy gyerek belépővel. Közel 2 ezer forintot spóroltunk meg.
Nagyon örült, hogy örülünk. Igazán nem is szégyelltük magunkat,
mert egy jó szándékú hollanddal összejátszva csaltunk, nem magunkba.
Az
ingyenjegy - és amit vettünk, hisz az csak
félcsaládra volt
elég - a belépés mellett arra is feljogosított bennünket, hogy
egész nap a parkban maradjunk és ingyenesen használjuk a bicikliket.
A fehérre festett járgányoknak több parkoló volt a parkban.
Bárki szabadon felülhetett egyre, s ha úgy gondolta, a következő
parkolóban letehette. Volt közöttük gyerekméret, 20-as, 26-os
sőt 28-as is. Ha
valakinek szüksége volt rá, akkor gyerekülésest is talált magának.
A nemzeti park lényegében egy hatalmas körbekerített terület,
amelyen erdők, ligetes részek váltogatják egymást. A méretét
talán érzékelteti, hogy 40 kilométeres a kijelölt, kiépített
bicikliút,
de a fontosabb pontokat autóval is meg lehet közelíteni.
Állítólag
Európa legnagyobb teljesen egybefüggő védett területe. A szokásos
18 fok körüli hőmérséklet és az állandóan szemerkélő eső ellenére
rengetegen voltak - idősek, fiatalok, családosok, párok egyaránt.
Legtöbben a fehér biciklikkel közlekedtek, de voltak olyanok
is, akik gyalogosan, futva, vagy a saját kerékpárokkal, ahogy
mi is.
A parkot korábban birtokló család volt a legnagyobb mecénás
Hollandiában.
Hálából a park közepén építették fel a Kröller-Müller Museumot.
Külön belépőt kell váltani -
kb. újabb ezer forintért - de megéri.
Itt található a legkomolyabb Van Gogh gyűjtemény, de ezen kívül
is sok más különleges műtárgy látható benne. Kétezer éves kínai
porcelánszobrok és festett faszobrok, mexikói, óceániai, kambodzsai
istenábrázolások, európai festmények, szobrok és sehová be nem
sorolható valamik a középkortól napjainkig. A szerzők közül
néhány: Henry Moore, Giacometti, Zadkine, Marino Marini, Milet,
Seurat, C. Pizzaro, Paul Gaugin, Claude Monet, Touluse Loutrec,
Courbet, Cezanne, Corrot, Mondrian, Picasso, Renoir. Külön terme
van a magyar Csáky József kubista szobrásznak - portrék a 20-as
évek legelejéről - fejek, álló alakok, kőből, fából bronzból.
Több tárlóban, keretben, posztamensen élőben találkozhattunk
a középkori műalkotás órán tanult alkotásokkal.
Este
Ammersfoortban vendégeskedtünk. Az óvárosi séta után megnéztünk
egy utcaszínházi fesztivált. Érkezésünkkor éppen valami román
zenekar, egy kb. 10 tagú fúvósbanda játszott. Ketten táncoltak
a zenére. Az egész olyan cigányos, balkánias volt. A közönség
nagyon élvezte.
Egy
másik banda, valami észak-afrikai, talán marokkói családi zenekar
volt. Lehettek vagy húszan-harmincan. Volt akinek csak főzőkanál
jutott hangszerként, de nagy átéléssel keltették a zajt. Volt
egy különleges hangszerjármű mindenféle rozsdás lemezből, drótokból.
Egy ember húzta, a másik fentről vezérelte a különböző dudákat,
kürtöket, húros hangkeltőket.
Talán vaskerekű hárfa-duda lehetne a neve. Más hasonló hangszer-különlegességek
mellett volt egy lépegető biciklis zongora, amely szögletes
kerekeken gurult, pontosabban döcögött. A főtéren templom nélkül
árválkodó torony mellett volt egy csendkamra - vagy süketdoboz.
A tökéletesen szigetelt 1 köbméteres ládában még fülvédőt is
adtak az emberre, hogy ne haljon semmit a külvilágból. Utána
újra meg kellett barátkozni a kinti zajjal.
Ebben a városban kisebbek az ablakok, mint azt máshol megszoktuk.
Ugyanakkor nagyon sok van belőlük. A helyiek szerint a tulajdonosok
hajdan így akarták kimutatni a gazdagságukat, amikor az ablakok
száma alapján kellett adót fizetni.
A nemszéplányok utcájában
Vasárnap Amszterdamba kirándultunk. Az autót kint hagytuk a
város szélén, és biciklin mentünk az óvárosig. Így
a parkolási díjat is megspóroltunk és a közlekedés is könnyebb
volt. Utunk a mintegy 2,5 kilométer hosszú Vondelparkon vezetett
keresztül, ahol az esőben sokan sétáltak, kocogtak, bicikliztek,
kutyát sétáltattak, lovakat, lámákat, teheneket, madarakat etettek
vagy éppen fúvózenekart hallgattak. A parknak közvetlenül a
belváros szélén lett vége.
A
bicikliket egy fa mellé tettük le, és vékony lakatjainkkal összekötöttük.
Utána egész nap izgultunk, hogy mi lett velük, mert közben megláttuk
a helyiek karnyi vastagságú lakjait, és a néha így is hiányosan
maradt bicikliket. Ráadásul a mi gépeinket egy olyan félreeső
helyen tettük le, ahol nyugodtan lehetett volna bütykölni a
zárakkal. (Arról nem is szólva, hogy az amszterdami biciklik
szépségversenyén valószínűleg elvittük volna a pálmát, mert
még a mieinknél is ócskább krehácsok álltak mindenütt.
Amennyire
az esőtől lehetett, bejártuk az egész belvárost. Igaz, inkább
csak a kívülről nézelődtünk, mert időnk, kedvünk, pénzünk nem
nagyon volt a múzeumlátogatáshoz. Kicsit már nyűgösek is voltunk
a sokadik nap - és az állandó eső miatt.
Teljesen véletlenül elkeveredtünk a széplányok utcájába. (Véletlen
azért volt, mert szándékunk szerint éppen ellenkező irányba
indultunk volna,
de nagyon megkavart a sok csatorna. Ide csak
később akartunk menni.) A név - a szép lányok utcája - messze
áll a valóságtól, hisz a lányokat szépnek még nagy túlzással
sem lehetne mondani. Némelyik egyszerűen ronda, sőt visszataszító.
Az viszont nem mese, hogy az ablakokban - pontosabban kirakatokban
- kínálgatják magukat lenge öltözetben. Sajnos fotóval nem tudom
illusztrálni, mert amint felemeltem a fényképezőgépet, mindenki
eltűnt a kirakatokból. Aztán mi is gyorsan leléptünk, nehogy
megkergessenek bennünket. Nem messze innen mindenféle szakadt
fiatal üzletelt. Vélhetően kemény droggal, mert amikor megjelentek
a rendőrök, azonnal felszívódtak.
Engem kicsit lehangolt Amszterdam. Valószínűleg a korábban már
említett okok is közrejátszottak ebben. Majd legközelebb.
Bevettük Berlint
Hétfőn reggel 8 óra előtt indultunk el Harderwijkből Berlinbe.(2155
km) Az eső persze esett - az a dolga -, a hőmérséklet 11 fok
körül volt július 10-én.
A
német határt negyed tizenegykor, 2274 kilométernél léptük át.
Egyenesen akartunk továbbmenni, de a tankolás miatt kis kitérőt
kellett tennünk az egyik városnál. Ugyanis a 30-as autópálya
mellett a határtól 80 kilométerre van a legközelebbi benzinkút.
Estefelé értünk Berlin határába (2746). Berlin-Kelinmachnowban,
nem messze a Grosser Wannseetől, a Teltowkanal mellett találtunk
szállást a Hettler és Lange Kempingben a Békehang utcában. (magyarosan
ejtve a nevet.) A kerület neve Dreilinden. A kemping egyúttal
afféle vízi sporttelep is volt. A zuhanyzókat, wc-ket a napi
vendégek külön pénzért használhatták. Éppen ott éjszakázott
kb. 100 dél-koreai biciklis, akik valami jótékonysági akció
keretében kerekezték végig Nyugat-Európát.
Kedden
Berlint néztük meg. Igyekeztünk olcsón, ugyanakkor praktikusan
megoldani a közlekedést. A gépkocsi használatát eleve elvetettük,
mert nem ismertük a várost, s azon belül is a parkolási lehetőségeket
(szabadhelyek, árak). Csak biciklivel sem akartunk menni, mert
a váratóan mintegy 50 kilométeres táv kicsit hosszú lett volna
egy ismeretlen, mindenütt feltúrt városban, ahol nem mindenhol
van biciklis sáv. A kempingtől több átszállással busszal megközelíthettük
volna a helyi vasutat, az S-Bahnt, de inkább a bicikli és a
vasút ötvözése mellett döntöttünk.
A kempingtől 3-4 kilométerre toronyiránt volt az S7-es Wannsee
nevű állomása - a névadó tó közelében. Egy erdőn kellett átvágni,
egy modern kísértetváros előzményei között. Európa Park - egy
valószínűleg jóval korában eltervezett ipari terület, amelynek
útjait, járdáit, kerékpárossávjait, partjait már kiépítették,
kialakították, felállították a sehová sem vezető buszmegállók
tábláit is. Igaz, piros vonallal áthúzták őket, nehogy valaki
megvárja a következő járatot.
A
park egyik végében már elkészült néhány nagyobb épület - valamilyen
kutatóközpontok, cégközpontok lehettek. Kedden este éppen kerti
mulatságot tartottak a nagy préri közepén lévő műtó mellett,
amelyen át piros szárnyú híd vezetett a 20 méterre lévő másik
partra. A díszletek szerint a parti kellemes lehetett - estélyi
ruhás hölgyek, urak, egyenruhás pincérek, szalonzenekar - ahogy
a mesében van.
Az S-Bahnra vettünk egy napi családi - kleingruppe - bérletet
22,5 márkáért. Elvileg egész nap utazhatunk vele a metrón is.
Nem derült ki az ellenkezője. Az itthoni rendhez szokott gondolkodásunknak
nagyon meglepő volt, hogy a biciklisek nyugodtan begurultak
a kocsik belsejébe, és így utaztak. Nem csak nekünk, az angol
turistáknak, de még a vidéki németeknek is furcsa volt, hogy
a jegykezelő automata (lyukasztó) a peronon volt, nem a kocsiban.
Mi szerencsére indulás előtt rájöttünk.
A
németeknek én mutattam meg - látva tanácstalanságukat. Az angoloknak
az ellenőrök.Egy barátságos ejnye-ejnyével intézték el a dolgot,
s persze megvárták, amíg érvényesítik a jegyet.
Falusiként úgy láttuk, hogy a budapesti metróval, villamosokkal
ellentétben a német gyorsvasúton mindenféle réteg utazik - szakadtabb
idősebbek és fiatalok mellett nagyon jól öltözött, úgymond menedzserkülsejű
férfiak és nők is voltak.
Az Alexander placcon több rendőrautót láttunk - mint később
kiderült, az iráni köztársasági elnök tisztelt meg bennünket
látogatásával. (Lehet, hogy ez volt hatással a vasúton utazók
összetételére is.)
Egy órával később már legalább 100 rendőrségi
mikrobusz, több katonai jármű, vízágyú, két hatalmas helikopter
állt a városháza előtt. Később egy harmadik is előkerült. A
nagy felhajtás 10 órától délután 3 óráig tartott, de egyes helyeken
még később is lezárták hosszabb-rövidebb időre az utat. Egy
negyedik helikopter folyamatosan körözött felettünk, a SAT1
tévécsatorna stábja pedig egy hatalmas hőlégballonról közvetítette
az eseményeket. A berliniek bizonyára sokszor visszasírják a
csendes ndk-s napokat, amikor ritkábban fogadtak ilyen különleges
vendéget.
De
térjünk vissza az Alexander platzra. Ennyire ronda teret még
nem nagyon láttunk. Igaz, messziről látványos. Az egészet keresztülszeli
a magasvasút, a tévétorony éppannyira lelakott, málladozó, mint
a pécsi rokona. Minden zugban szemét, az egész olyan, mint egy
tatarozásra váró munkaterület. A városháza előtti részen éppen
vásár volt - sör-virsli-napszemüveg-szocialista jelvények- matrjosa
baba-gyümölcs. Kicsit olyan mint egy rossz lengyel-piac.
A másik oldal ugyanilyen rettenetes a modernkedésével,
az egymás
mellé rendezetlenül épített hatalmas kockaépületekkel, a középen
lévő szalagházzal. Az
emberek itt is nagyon szakadtak. A közterületek koszosak, piszkosak.
A világórát alig találtuk meg - valahogy mindig nagyobbnak hittem.
Ami mégis tetszik benne, hogy nincsen sok autó, csak a villamosokra
kell figyelni, és persze az árak egészen üdítőek voltak Franciaország,
Hollandia után.
Az idegenvezetőnk lényegében az iráni elnök, illetve a rendőrség
volt. A folyton változó lezárások miatt több kilométeres kerülőket
kellett tennünk. Ha nem a rendőrök állták el az utat, akkor
egy szélesen elnyúló építkezés miatt kellett metrón utaznunk
egy megállót, hogy a 2-300 méterre lévő célhoz jussunk.
Mindenütt
sitthalmok, építőanyag, kerítések, állványok, daruk és persze
hatalmas rajzok, képek arról, hogy mi készül. Nagyon monumentális
lesz a Reischtag környékén épülő kormányzati negyed és bank
övezet. Valószínűleg ennek megfelelően minden délután eltűnnek
majd a helyiek a környékről a hivatali idő után. Csak a turisták
maradnak még egy darabig, amíg az összes arab, angolok, amerikai
és persze japán meg nem nézi, le nem fényképezi legalább egyszer
a birodalmi gyűlés épületét. Aztán ők is gyorsan tovább állnak,
hisz bankokban, hivatalokban nem nagyon lehet kávézni, iszogatni.
A
sok építkezés mellett a városra leginkább az eklektikusság jellemző.
Halványzöld panelból készített hanza házak, lelakott szocialista
bérkaszárnyák, kiszuperált vöröstéglás pártházak Lenin domborművel,
hipermodern üvegpaloták váltogatják egymást és az építkezési
területeket.
Sokáig kerestük a fal maradványait, de csak néhány métert találtunk
egy kerítés mögött. Elindultunk a romok között valami eltakart
helyre, ahol sokan eltűntek. Azt hittük, ott van valami maradvány
a falból. Aztán kiderült, hogy csak a metróállomás rejtőzködik
a feldúlt terület közepén.
Egy
olyan igazi ndk-s szakmunkás fazon azt mondta, hogy valamelyik
külső kerületben áll még a falból száz méter. A térképen a helyet
is megmutatta. S-Bahnnal mentünk, de ott azzal fogadtak bennünket,
hogy itt nem is volt fal. Annyiból megérte, hogy legalább láttunk
egy külső kerületet is. Ehhez képest még a pesti Keleti pályaudvar
környéke is a szépen rendbe tartott, felújított városrésznek
számít. Az állomás környéke, a házak inkább valamilyen fejlődő
országba illettek volna. Mindenütt gaz, piszok, szemét.
Hazafelé kisebb sétára megálltunk Nyugat-Berlinben az állatkerti
megálló környékén. Kicsit rendezettebben nézett ki az Alexandernél.
Inkább
amerikaias volt a sok üzlettől, nagy irodaházaktól. De nagyon
nem tetszett a leégett templomrom mellé épített épülettorzó.
A kempingben a második éjszaka kicsit zajosra sikerült. Török
szőnyegárusok, angolul próbálkozó kelet-európai turisták vigadtak
hajnalig a sátrunktól 10 méterre lévő büfé előtt. Reggel kettőkor
szóltam nekik, hogy ez egy kemping és én aludni szeretnék. Nem
zavartatták magukat. Az angolul beszélők biztattak, hogy igyak
velük. A törökök valami vízipipát szívtak, réveteg tekintettel
néztek rám. Igazán nem is értették, mit akarhatok. Talán ez
volt a szerencsém.
Szerdán reggel összepakoltuk a sátrakat, kivittük a kocsit a
kempingből és fizettünk. A recepciós rosszul adta össze a szállásdíjat.
Amikor figyelmeztettük a hibára, újraszámolt. persze megint
tévedett, de ekkor már a mi javunkra. Hagytuk.
A fizetés után biciklivel bejártuk a környéket - Dreilindent.
A Grosser Wannsee partján egymást váltják a vitorláskikötők,
éttermek, strandok, nagy személyszállító hajók is járnak a vízen.
Amikor az egyik hídon átmentünk, éppen elhaladt egy alattunk
bekötött fejű arab nőkkel a felső fedélzeten.
Tettünk egy kis kitérőt az egykori dreilindeni határátkelőhelyhez.
Most valami kamion pihenőként használják.
Újra a szocializmus útjain
Szerdán délben indultunk tovább Csehország felé. A 13-as út
Drezdához közeledve egyre rázósabb lett. Pontosan olyan, mint
az M7-es nálunk. De ami még ennél is rosszabb: szinte az egész
Drezda le van zárva. Már a város előtt 10-15 kilométerrel séta
gyorsaságúra lassult az autópálya forgalma, aztán beállt a sor.
Valahogy mégis túljutottunk a városba vezető út elágazóján.
Arra gondoltunk, hogy kis kerülővel, másfelől megyünk. Végül
is jó ötlet volt, de még Drezda előtt néhány újabb elterelésen
kellett túljutnunk. KB két óránkba került, hogy a 10 kilométerre
lévő központig eljussunk. Itt már nem álltunk meg, irány tovább
Csehország felé.
17 órakor érkeztünk a cseh határra Zinnwaldnál illetve Cinovecnél.
(3027 km) A német határőr megint beolvasta az útleveleket a
schengeni központi agynak, ahogy az ausztriai belépésnél tették
10 nappal korábban. A cseh határőr közönyösen legyintett, hogy
menjünk tovább.
Mindenütt nagyon szép kerti törpék, sőt narancssárga ET-k jelezték,
hogy fontos kereskedelmi övezetbe értünk. A következő 10 kilométeren,
egészen Teplice végégig száz méterenként álltak a lányok az
út mellett. Sokkal szebbek, ápoltabbak voltak, mint amilyenek
a mieink. Legalábbis kocsiból, menetközben így látszott. Úgy
tűnik, nagyon nagy lehet a forgalmuk, ha ilyen soknak megéri
kiállni.
Az
autópálya a térképpel ellentétben már Lovosicenél elkezdődött.
(Teplicétől kb. 15 km, Prágától 60 km). Eredetileg Prága előtt
akartunk éjszakázni, de a határ után nem sokkal valami megszólalt
az első futómű környékén. Azóta sem tudjuk mi volt, talán kerékcsapágy.
Kicsit megijedtünk, és letértünk a Brozany illetve Doksany nevű
települések mellett lévő kempinghez. Egy tóvá szélesített folyó
partján állt 20-30 éve épített faházakkal. Olyan volt az egész,
mint egy hazai úttörőtábor a hetvenes évek közepén. A kopottas
farostlemez falak ellenére minden tiszta volt, és a kempinget
szinte belepte az erdő.
Nagyon sok volt a holland kempingező - valamelyik focicsapat
zászlója kinn is lógott a büfében. Sok volt a dán is. A többség
valószínűleg tranzitként használja a helyet - talán útban Magyarország
felé.
Nem volt kedvünk sátrat verni. Egy faházsor egyik négyágyas
szobáját béreltük ki. Lefekvés előtt elmentünk a büfébe egy
italra - és persze a hangulat miatt. Ismét meggyőződhettünk
arról, hogy Prágához közeledve egyre szebbek a lányok.
Másnap 10 órakor indultunk tovább. A csapágy még néhányszer
megszólalt, aztán abbahagyta. Sajnos az autópálya csak eddig
tartott, de Prágától 30 kilométerre elkezdődött újra.
A fővárost most kihagytuk, csak egy Tesco áruházba mentünk be
sörért. (Ekkor még nem tudtuk, hogy itthon közben megtiltották
a szeszesitalok bevitelét.) Prága és Brno között viszonylag
elviselhető volt az út minősége, bár néha ez is az M7-esre emlékeztetett.
Egy helyen lassította baleset a forgalmat.
A szlovák határ kicsit meglepett bennünket. A cseh állomástól
még 6 kilométert kellett mennünk, hogy a szlovák posztot elérjük.
Ide 16.40-kor értünk. Előtte már több száz méterrel megállt
a sor, és csak nagy szünetekkel tudtunk tovább menni egy-egy
50-100 méteres darabot. Mint később kiderült, a már leellenőrzött
utasokat csak nagyobb csoportokban engedik át. Először egy egyenruhás
megnézte a papírjainkat, és intett, hogy mehetünk. Kicsit arrébb
egy másik is intett, hogy rendben. De nem messze innen egy bódé
mellett sorompó zárta el az utat. Több perces újabb várakozás
után az előttünk haladó cseh mikrobuszból kiszállt egy nő és
maga felnyitotta a sorompót. Erre azonnal előkerült egy egyenruhás,
és vissza záratta vele. Jó nagyot kiabáltak egymással. Aztán
újabb néhány perces várakozás után az egyenruhás engedett el
bennünket. Valószínűleg meghatározott számú kocsi átvizsgálása
után teszik csak szabaddá az utat. A cseh mikrobuszos
nővel és a vele utazó nőkkel, gyerekekkel együtt jött egy motoros
csapat (a férjek). Ők gond nélkül megkerülték a sorompót az
ellenőrzés után, és elrobogtak. Senki sem szólt nekik. Az átkelés
összesen kb. 30 percig tartott.
Lehet egy országgal több?
Pozsonynál is megakartunk állni, hogy a szlovák koronánkat is
sörre váltsuk, de megint elfelejtettünk lefordulni. Sebaj, majd
a következő kijáratnál. Ez sem jött össze, mert egy tábla állta
utunkat: útjavítás miatt zárva. Vágtattunk tovább. Egy helyen
meg volt bontva a két pálya közötti szalagkorlát. Később jöttünk
rá, hogy ez lett volna az egérút. De nem volt sok idő a gondolkodásra,
mert pillanatokon belül egy újabb határátkelőhöz, az osztrákhoz
értünk. Itt is hosszú sor állt. Végül, jobb ötlet nem lévén
elmentünk a sor mellett, és a sorompók előtt közvetlenül egy
merész kanyarral átmentünk a bejövő sávra. Szólni nem tudtak,
lőni nem lőttek.
Ezután már csak kisebb bolyongás következett a következő nagyáruház
megtalálása előtt. A sörök bepakolása után 19.50-kor érkeztünk
a magyar határra Rajkával szemben (3514 km). Hosszú sor állt
előttünk. Először azt gondoltuk, hogy 4-500 méter, de aztán
kiderült, hogy a határ legalább háromszor ilyen messze van.
Inkább feladtuk. 20.37-kor visszafordultunk Pozsony felé, hogy
Győrnél átjöjjünk. 21.50 kor értük el újra a határt Medvénél
(3591 km). Az átkelés egy percet sem vett igénybe. A sört, pálinkát
nem keresték rajtunk. Rövid megálló Pápán, majd irány haza.
3715 kilométer autózás, 250 kilométer biciklizés után július
14-én reggel 1 órakor érkeztünk Vázsonyba. Kicsit fáradtan,
anyagilag szegényebben, élményekben gazdagabban.