Csapó Erika: Görögország - Vrasna - 2005. augusztus

Augusztus 12-én a késő délelőtti órákban indultunk Budapestről Szegedre. Péntek lévén úgy döntöttünk, hogy nem várjuk meg a hétvégi csúcsot, inkább Szegeden tartunk egy nagyobb pihenőt az előttünk álló hosszú éjszaka előtt. Hamburgerezés,séta, otthonfelejtett strandpapucs pótlása, Virág cuki. 16 óra 22 perc indulás Szegedről. Kis izgalom, mert alig 4 éves kisfiunkkal még nem voltunk ilyen hosszú úton. Irány az éjszaka!
Hamarosan felbontott utakba, terelésekbe futunk, de csak feltűnik a határ, ahol a magyar oldal mindössze 5 a jugoszláv 30 percet vesz igénybe.
Innen Stevie és Ákos útmutatásai alapján haladunk tovább. (köszönet érte- még az ablakmosó gyerekek is stimmelnek) - sajnos kéregető gyerekek a szerb-macedón határon is vannak - nehéz lerázni őket.
Az autópálya díjak a korábban leírtak Szerbia: 410+410+1070+250Din
Macedónia: 50+80+60Den
A szerb szakaszról még annyit, hogy az alagutaknál nem árt ha az ember óvatos, mert odabenn az út valami oknál fogva sokkal rosszabb, mint előtte ill. utána. Mi éjjel utaztunk, ezért a fényviszonyok nem zavartak, de az út minősége…megrázó volt.

Macedóniában nem sokkal Skopje után az autópálya kettéválik, nem ugyanott halad a szembejövő két sáv, ahol a másik kettő - sehol nem látni, valahol a hegy túloldalán megy. Ezt különösebben tábla nem jelzi, legalábbis mi nem vettük észre, s ebből kifolyólag nem is tudtuk, hogy autópályán haladunk. Sötét volt, nem mertünk előzni. Hazafele ezen a szakaszon világosban jártunk, itt is kétszer meggondoltuk, hogy előzzünk-e, de valóban egész úton nem jött szembe egyetlen jármű sem.
Velesnél találtunk egy kutat ahol kártyával lehetett fizetni, de ez már az utólsó pillanatban történt, úgyhogy jobb, ha nem hagyjátok erre a szakaszra a tankolást, ha nincs dínárotok. Innentől újra látszik a szembejövő sáv is.

Nekünk odafele a Szeged-Szaloniki út 11 órát vett igénybe.
Szalonikinél szépen kiépített körgyűrűn lehet haladni. Mi Kavala felé vettük az irányt, egy elég csúnya iparnegyeden keresztül.
Két út közül is lehet választani: egyik, a vadi új autópálya északról kerüli meg a tavakat (igaz nincs kész csak Profitisig)utána mellék utakon lehet elérni az E90-est, de jó minőségű és szép. A másik rögtön jobbra, délről kerüli a tavakat, ez az E90-es - ez egy kicsit forgalmasabb. Stavros-Vrasna-Asprovalta nincs 100 km. Ez a három település a Chalkidiki- félsziget keleti csücskében, szinte egybeépülve található. Az egész partszakasz végig strand.

Ha foglalt szállásotok van, akkor nem ajánlom, hogy túl korán odaérjetek, mert 11 előtt nem igen lehet elfoglalni, s csak lézengés vár rátok az átutazott éjszaka után. Görögben 1 órával több van, mint itthon.

A kora reggeli órákban érkeztünk meg Stavrosba, itt kellett várnunk míg megkaptuk a szállásunk címét (pontosabban míg valaki hajlandó volt átkísérni bennünket, többszöri visszarendelés után). Szép homokos part, lassan mélyül, a vízben 1-2 méter köves sáv utána homokos. Reggel traktor megy végig, felszedi a szemetet, leszitálja a homokot. Öltöző kabin, zuhany szinte mindenhol található.
Van egy móló, ahol lehet látni a halászhajók indulását, horgászokat.
A figyelmeztető táblán magyarul is kiírták, hogy mire kell ügyelni.
Leng az uniós kék zászló (ami bizonyos elvárásokat feltételez).
Az ingyenes nyugágy és napernyő használatról annyit, hogy ezek vendéglátó egységekhez tartoznak, és ha véletlenül nem éreznéd kötelezőnek a rendelést, akkor nagyon udvariasan, ámde határozottan figyelmeztetnek erre.

A mi szállásunk Vrasnában volt, nagyon közel, a második utcában a parthoz, de sajnos a kisgyerekkel való fürdőzésre ez volt a legkevésbé alkalmas. Az irodák pedig melegen ajánlják, mert nincs tömeg, ami igaz is, de mi le sem mertük venni a szemünket egy pillanatra sem a kicsiről, mert néhány lépésre a víz kezdetétől mintha egy nagy gödörbe lépne az ember kb. fél méteres a szintkülönbség. Ezt, különösen nagy hullámzásnál, elég veszélyesnek ítéltük.(Nagyobb gyerekekkel jó lehet)

Nekünk a kicsivel Asprovalta tetszett a legjobban. Homokos part, a vízben is csak apró kavicsok(nem bazi nagy kövek), lassan mélyül, nyugodtan lehet a szélén futkározni, köveket dobálni, tocsogni a vízben …Kék zászló.
Van egy kis sétány (ahol nem járhatnak autók) üzletekkel, kávézókkal, éttermekkel, pálmákkal, szökőkúttal. +csomó ketyere, amire 0,50Eu-ért fel lehet ülni. ( Ezek a mozgó játékok, amik a bevásárló központokban is vannak)
Az utóbbi helyen sok magyar szót, az előző kettőben leginkább szláv beszédet lehet hallani a turisták részéről.
Bérelhető vizijárművekkel és különböző "turista szórakoztató" eszközökkel nem találkoztunk.

Fürödtünk még Nea Fokea-nál (Kassandra):Kis öböl, szép tiszta víz, befele haladva sziklásodik, gyönyörű táj, bizánci torony. Zuhany öltöző.

Thasszoszon szerintem mindenféle strandot lehet találni, aki búvárkodni szeretne vannak sziklák, mi egy homokos strandnál álltunk meg, gyönyörű tiszta víz, kevésbé hullámzik, mint a szárazföldön. Sok olasz, német. Öltöző, koktélozó.
Ournapoli közelében: homokos part, vízben nagy köves szakasz, elég hamar mélyül, rövid homokos rész, utána füvek nőnek a víz alatt. Mindenféle járművet lehet bérelni.(motorcsónak, ufó-szerű vizijárgány …)

Kirándulásaink:
A Petralona-i barlangot időben sokkal hosszabb volt elérni, mint az a kilométerekből elvárható lett volna - kanyargós szerpentin utak - gyönyörűek. Olympiasnál elfordultunk jobbra, be a hegyek közé, majd az Arnia-Galatista úton (16) haladtunk tovább. A térkép szerint Vasilika előtt van egy út, azon kellett volna balra fordulni, de egy úriember azt mutogatta el, hogy az nagyon rossz szétrázza a kocsit, s leírta nekünk görög betűkkel, hogy Vasilikától merre felé kell menni. Ez nagyon jó volt mert ezen a szakaszon szinte egyáltalán nincs arab betűkkel kiírva semmi, nem jelölnek semmi nagyobb helyet csak a következő falut, ami persze a térképen egyáltalán nincs rajta, néha jelölik, hogy Kassandra v.Sithonia (ezek a félsziget szárnyai) esetleg Chalkidiki. Ezekből legalább az irányt lehet sejteni. Ennek ellenére szerintem érdemes felkeresni - nagyon szép út.(érdeklődni is érdemes, mert a görögök nagyon barátságosak, ha nem tudnak egy kukkot sem semmilyen nyelven akkor is addig magyaráznak, mutogatnak, írnak, míg meg nem érted, am it szeretnél). Legmagasabb csúcs 1165 méteres (térkép szerint). A környék legmagasabb települése Vavdos. Ezt is gyakrabban jelölik táblák.
belépő:(múzeum+barlang vezetéssel) 6 Eu busz visz fel, az ingyenes a barlangról bővebben: Somogyiné Eszter írásában

Barlangi látogatásunk után délnek vettük az irányt Kassandra felé.
Nea Trigliaban megálltunk ebédelni, az úton bal kéz felől van egy kis tér mindkét oldalán igazi görög vendéglőkkel. A bal oldali tulajdonosnője rögtön nagyon kedvesen invitált minket, leültetett, megterített fehér abrosszal, majd mikor rájött, hogy nem ért minket, rögtön küldött egy angolul értő pincért. Attól rögtön kértük is az étlapot. Erre megjelent a főszakács és közölte szintén angolul, hogy olyan étlap nincs , amit el tudnánk olvasni és behívott minket a konyhába, hogy nézzük meg mit szeretnénk. Végigmutogatta a húsokat, még a hűtőt is kinyitotta, s azt is elmondta, hogy mi milyen húsból készül.
Mi 1 nagy görögsalátát, 1 adag tzatzikit, 1 saslikot, 2 adag gyrost ,1 adag sültkrumplit választottunk. +1 üveg cola, 2 ásványviz, 1 kávé (amit valahonnan máshonnan hoztak, mert ők állítólag nem foglalkoznak vele). 27Eu+ borravalóért púpra ettük magunkat.

Hazafele ránk esteledett. Majdnem megjártuk a tankolással, mert egyetlen kút sem volt nyitva, csak a kavalai főúton tudtunk tankolni Vrasna határában. (a pontosabb információhoz hozzátartozik, hogy vasárnap volt - nem tudom, hogy esetleg hétköznapokon más-e a helyzet,- de nem árt az óvatosság az éjszakai tankolással!!)

Szalonikitől kelet felé gyönyörű új autópályát építenek, ingyenes és vannak olyan szakaszok ami éjjel is ki van világítva.(Kavala-Eleftheroupoli)
Ezen a szakaszon is és az országban másfele is lehetőség van a kisebb- nagyobb leállóhelyeken megállni, fényképezni és gyönyörködni a tájban.
Kavala előtt is érdemes megállni, mielőtt leereszkednénk a városba. Megéri a látvány!!!!
Az útikönyv szerint Kavala egyik körzete a törökös hangulatú óváros,, de a görögök csak egyiptomi résznek nevezik és mélységesen felháborodnak, hogy "Nincs itt semmi török". Szó, ami szó, valóban Mohamed Ali egyiptomi uralkodó szülőháza található itt. Ezen kívül látható egy rómait utánzó vízvezeték ill. egy bizánci eredetű erődítmény.
A várba a belépő: 1.50 Eu Szép kilátás a tengerre, városra. Egy érdekes kiállítást is megtekinthettünk: különböző anyagból készült madarak lógtak le a plafonról.

Egy síkságon keresztül vezet tovább az út Keramoti irányába, ahonnan komppal lehet áthajózni Thaszosz szigetére.
Két társaság szállítja az utasokat, a rendet elég sajátságosan értelmezve. Egymás mellett 4-5 sor is kialakul. Mindenki előre rohan jegyet venni, s úgymond aki, kapja marja alapon a szemfülesebbek, meg akik, jobban értik a nyelvet hamarabb feljutnak. Elméletileg van menetrend, de abban nem vagyok biztos, hogy azt pontosan be is tartják. Mi az egyik társasággal utaztunk odafele (40perc). Visszafele csak a másik társaság hajójának kellett volna közlekedni, de nagy volt a tömeg és ment mind a két hajó.(20 perc)
Thaszoszról visszafele az utolsó hajó hétköznap 20 óra 30-kor indul ( a menetrend szerint)
Keramoti-Thasszosz kompjegy:Kocsi.10,40Eu felnőtt:1,77 Eu
A sziget csodálatos. Szerintem több napot is érdemes eltölteni, ezen a Görögországban ritka, smaragd szigeten. Nekünk néhány óránk volt csak, de biztosan visszatérünk egyszer. Közel 100 km körbeautókázni.

Több utat tulajdonképpen nem terveztünk, de Görögországban is eshet az eső. Így beiktattunk még egy Chalkidiki körutat. Most a tengerparti úton haladtunk délnek Stratoni-Ierissos felé. Első állomásunk Stagira volt. Érdekes módon a térkép szerint úgy gondoltuk, hogy Stratóninál majd jobbra kell fordulnunk, ehelyett balra kellett, és egy bal kanyar után újra balra, majd át az eredeti utunk alatt. Az eső többször eleredt, dörgött, villámlott. Egy parkolóban, ahol megálltunk nézelődni, tűzoltók várakoztak, elgondolkodtunk, hogy vajon villámcsapásra, vagy mire várnak. Itt is, mint ahogy a hegyi utakon több helyen jól kiépített források, a csapból csobog a friss víz.
Az elágazástól a második település Stagira. Tulajdonképpen a hely szelleme érinti meg leginkább az embert. Itt született i.e 385-ben Arisztotelész. A tiszteletére létrehoztak egy (a Csodák Palotájához hasonló) parkot, természeti hatásokat demonstráló eszközökkel, s tanai 12 márványtáblába vésve. Szépen rendben tartott park. Gyerkőc is élvezte.
Ez volt az egyetlen hely, ahol a gyerekre is fizetni kellett belépőt.(nem drága)
Felnőtt:1Eu, gyerek 0.50Eu

A szerpentin utak esőben írtóra tudnak csúszni, nincs se ABS, se semmi. Az út mentén pedig nem mindenhol van korlát, ellenben több száz méteres szakadék, szikla, alatta a tenger. Mindenki nagyon óvatosan vezessen, eggyel kisebb sebességben, mint amúgy gondolná!!!

Ouranopoli az utolsó település Athos kolostorköztársaság előtt. 16 Eu.-ért bárki körbehajózhatja a félszigetet és integethet a szerzeteseknek, megnézheti a hajóról a kolostorokat. Reggel 9-kor és a kora délutáni órákban is indul hajó.
Bizánci erőd- kikötő.

Az iroda által foglalt szállást reggel 9-kor el kell hagyni. Ahogy az óra elüti rögtön rá is kopognak az emberre, nem lehet ám vakarózni.

Hazafele megálltunk Thesszalonikiben.
Parkolót itt is, Kavalában is igen nehéz volt találni.
Itt főleg a bizánci építészet templomait láthatja az érdeklődő.

Szépen megmaradt Galérius diadalívének két fő lábazata, márvány domborművekkel. i.sz.303-ban emeltette a császár a perzsák felett aratott győzelmeinek emlékére.

Szent György rotundát és környékét jelenleg restaurálják, átépítik. Azért meg lehet közelíteni, kupolája és a mellette álló minaret kiemelkedik a házak, földtúrások közül.

A Fehér Torony a török uralom idején a janicsárok börtöne volt. Fentről szép kilátás nyílik a kikötőre, a városra, a fellegvárra. (Belépő:2 Eu)

Kivezető úton Carrefour-hipermarket, ennek megfelelő árakkal és választékkal.

Egyórányi utazás kb. 50 km után értünk utazásunk utolsó településére, Pellara.
Pellát az i.e.V század első negyedében Archelaosz makedón uralkodó alapította, tette Macedónia új fővárosává. Itt született Nagy Sándor. Lovasszobra a falucska főterén látható. A települést jelző táblán is látható mozaik arcképe.
A hajdani főváros romjai a Szaloniki-Edessza út jobb oldalán, a múzeum az út bal oldalán, kissé a település után található.

(Belépő:múzeum+ásatások:6 Eu)

Innen görög idő szerint 16.40-kor indultunk és reggel 5.45-re (magyar idő szerint) értünk haza.(14 óra) Óriási forgalom volt, rengeteg vendégmunkás utazott haza.

Néhány ár (2005.08.13-20)

A fagyizásnál nem a gombócokat kell megfizetni, hanem különböző méretű tölcsérek vannak és azt annyi féle fagyival rakják tele, amennyivel kéred.
Van 1, 1.5, 2 eurós tölcsér

koktél 6.00Eu
rostos üdítő 3.00Eu

95-ös benzin 0.919-0.965Eu/l

Mindenkinek jó utazást kívánok, aki még ez után indul útnak!

Csapó Erika

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail: szerkesztoutikalauz.hu

Tiéd az oldal, magadnak építed!

Ugrás a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >> Útitárskereső - ha üres helyed van >>