Gyimesi László: Kréta
2003. szeptember 25 - október 2.
Amikor erre a nyárutói üdülésre
készültem, olyan, a szigettel foglalkozó szakirodalmat kerestem
a könyvesboltokban, könyvtárakban, melyet előreláthatóan jól tudok
hasznosítani ott tartózkodásunk alatt. Négy könyvet találtam,
de ebből kettőt tartottam különösen jónak. Az egyik Tőzsér János
Az álmok szigete Kréta c. könyve. Ennek egyrészt a képanyaga,
másrészt az a személyes hangvétel tetszett, amivel tárgyalta a
gazdag ismeretanyagot. A másik könyv amit javasolni tudok a Marco
Polo sorozatban megjelent Kréta c. útikönyv, melyet egy német
szerző, Klaus Bötig írt. Ebben a sok információn kívül olyan részletes
térképet találtunk, melyről a legkisebb falu sem hiányzott. A
térképnek igen nagy hasznát láttuk, mikor autóval bejártuk a szigetet.
Kora hajnali ébredést követően reggel fél 5-re
mentünk ki Ferihegyre, mivel a Malév Boeing 737-800-as chartergépe
fél 7-kor indult (nem tudom, miért kell 2 órával az indulás előtt
kimenni a reptérre). Gyors felszállást követően egy búcsúpillantást
vetettünk az ébredező Dél-Pestre, majd a felhőket áttörve ragyogó
napsütésben vettük Kréta felé az irányt. A fedélzeti GPS-rendszer,
illetve a 4 soronként elhelyezett, lehajtható LCD-monitor segítségével
folyamatosan tájékozódhattunk a gép pillanatnyi helyzetéről, magasságáról
és sebességéről. Ezenkívül a monitoron látható volt a külső hőmérséklet,
valamint a pontos idő a kiindulási- és a célállomáson.
A sűrű felhőtakaró csak Görögország felett ritkult, előtűnt a
jellegzetes, háromágú Chalkidiki-félsziget és az Athos-hegy felhők
fölé nyúló csúcsa. Innen kezdve felhő alig volt, ezért a magasból
kiválóan láthattuk az Égei-tenger szigeteit. A szigetek közül
mind a formájával, mind az "előéletével" kiemelkedik
a félkör alakú Szantorini (más néven Thira) szigete. Ahol most
a sziget egy kb. 16 km átmérőjű tengeröblöt formáz, az i.e. 1450-es
évekig működő vulkán volt. Ekkor a korábban évszázadokig csak
füstölgő vulkán hatalmas erővel kitört, minek következtében a
hegy gyomrában levő magmakamra kiürült. Mivel már nem volt semmi,
ami ellenállt volna a felette levő tengervíz nyomásának, a magmakamra
beszakadt, a vulkán nagy része eltűnt a tengerben (az ilyen módon
megsemmisült egykori vulkán helyét kalderának nevezik). A még
bennlévő nagyhőmérsékletű magma és a tengervíz egymásra hatása
következtében óriási mennyiségű, több ezer atmoszférás gőz keletkezett,
ami a vulkán megmaradt részét is szétrobbantotta, utat engedve
ezzel a tengervíznek. Az előzőkben említett eseményeknek több
következménye lett. A vulkáni tevékenység következtében a légkörbe
sokmillió tonna por került, mely sötétbe borította a Földközi
tenger keleti medencéjét, lecsökkentve, egyes esetekben megnehezítve
ezzel a növényi vegetációt, ennek folyományaként az állati és
emberi életet is. A kaldera beomlása szökőárt indított el, ami
ebben az esetben azt jelentette, hogy pl. a Szantorinitől 120
km-re levő Krétát 150-200 m. magas hullámok érték el, melyek mindent
elsöpörtek, ami az útjukba került. A vulkánkitörés harmadik következményeként
mérges gázok kerültek a levegőbe, amelyek gyakorlatilag teljesen
elpusztították az élőlényeknek azt a maradékát, amit az előző
két tényező még életben hagyott. Egyes tudósok úgy vélik, hogy
ez a sziget volt a legendás Atlantisz. Mindent egybevetve, a Szantorini-vulkán
kitörése messze a legnagyobb természeti katasztrófa volt az emberiség
írott történelme során.
A sziget után rövidesen leszálláshoz készülődött
a gép. A leereszkedéskor az ablakból figyeltük, hogyan váltja
fel alattunk a tengert a szárazföld, illetve az iraklioni reptér
kifutópályája. Ez csak nem akart bekövetkezni, pedig már eléggé
alacsonyan voltunk. Végre elértük a szárazföldet, és 100-200 méterrel
később simán földet értünk a krétai főváros repterén. (A főváros
nevét a görögök Iraklionnak mondják (én is ezt fogom használni),
de a külföldiek ki tudja miért, a Heraklion elnevezést használják.)
A határokon szokásos ellenőrzések megtörténte után beszálltunk
egy buszba, ami a reptértől kb. 10 km-re levő Ammoudara nevű helységbe
vitt, ott is az EMI apartmanházba. A buszon megismerkedtünk a
telepített idegenvezetővel, aki kiválóan beszélt magyarul. Bemutatkozáskor
elmondta a nevét, ami magyar ember számára kimondhatatlan és megjegyezhetetlen
volt. Ezzel nyilván ő is tisztában volt, mert azt javasolta, hogy
nevezzük egyszerűen Karcsinak.
Az apartman két helyiségből állt. Az egyik a konyha és a hálószoba
funkcióját látta el, a másik a mellékhelyiség volt. Ja, és volt
egy kb. 3 m2-es erkély is. A tengerpart úgy 150 méterre lehetett,
nem kellett semmilyen úton átmenni, hogy odajussunk, úgyhogy ebből
a szempontból sem lehetett panasz. Sajnos az időjárás már nem
volt kegyes hozzánk, mert elég erős, viszonylag hűvös szél fújt,
aminek következtében a tenger rendesen hullámzott. A víz hőmérséklete
sem olyan volt, mint vártuk volna, nyilván a napok óta tartó szél
miatt hűlt le. Ezzel együtt nem volt olyan vészesen hideg.
Késő délután Karcsi a szállás melletti teraszon
hangulatos, sok információt tartalmazó tájékoztatót tartott a
sziget és környéke történelméről, a fakultatív programokról és
egyéb, közérdekű kérdésről, többek között az autókölcsönzési lehetőségekről.
Már a látnivalók és nevezetességek nagy száma miatt sem tűzhettük
ki célul minden említésre méltó hely megtekintését, mert erre
nem egy, hanem sok hét kellene. Idegenvezetőnk elmondta, hogy
12 éve él a szigeten, de még mostanában is talált olyan emlékhelyet,
amiről korábban nem volt tudomása. Még itthon eldöntöttük, hogy
3 napra kocsit bérelünk, és magunk járjuk be a sziget azon részét,
amire az időnkből telik. Így az igazi Krétát is megláthatjuk,
nem csak a kirakatot. Véleményem szerint - és ez lehet, hogy szentségtörésnek
tűnik - a több ezer éves múlt emlékeinél sokkal érdekesebbek az
emberek, hogyan élnek, mivel foglalkoznak. Az igazi Kréta ott
kezdődik, ahol már nincsenek latin betűkkel is kiírva a helységnevek.
Volt szerencsénk ilyen helyeken is járni.
Az autóbérlésnél felhívták a figyelmünket arra, hogy csak olyan
kocsit szabad kivenni, amire önrész nélküli, teljes körű CASCO
biztosítás van. Az idegenvezető mindjárt ajánlott is egy céget,
melynek prospektusát és ártáblázatát magával hozta. Mi a legolcsóbb
kategóriájú (ide tartozott a Subaru Vivio és a Fiat Panda) autót
akartuk bérbe venni, ami az előzőkben felsorolt feltételekkel
3 napra 106 euroba került. De mire a tényleges bérbevételre került
volna sor, addigra ez az autó elfogyott, és helyette egy Hyundai
Atost kínáltak, 153 euroért, igaz, ebben klíma is volt (ami a
későbbiek során igen jó szolgálatot tett). Végül ennél az autónál
maradtunk, de az árát sikerült 120 eurora lealkudnom. Megjegyzem,
a faluban nagyon sok autókölcsönző volt, ennél kedvezőbb árakkal,
ennek ellenére e mellett döntöttünk, mert egy esetleges probléma
esetén így feltehetőleg jobban számíthattunk Karcsi segítségére.
Szerencsére a krétai tartózkodás alatt az autóval semmi probléma
nem volt.
Úgy terveztük, hogy a három nap alatt a sziget három különböző
részét járjuk be, egy kis strandolással egybekötve. Az első napi
kirándulás során először keleti irányban, az északi part mentén
haladtunk. A kis üdülőfalvak után értünk be Agios Nikolaosba,
mely az északi part egyik jelentős városa. Innen továbbmentünk
egy Elounda nevű kis településre, ahonnan hajók indulnak a közeli
Spinaloga (Spinalongának is írják) szigetre. Ez a parányi sziget
(a kerülete mindössze 800 m. körüli) az azonos nevű félsziget
északi része mellett, annak közvetlen közelében van. Hírnevét
nem elsősorban annak köszönheti, hogy földrajzi elhelyezkedése
miatt stratégiai jelentőséggel bírt, hanem annak, hogy 1913 és
1957 között itt különítették el az ország leprásait. Mikor az
utolsó beteg is elhagyta a szigetet, az épületeket, használati
tárgyakat úgy hagyták ott, ahogy azt a lakók hagyták.
Az elmúlt több mint 40 évben az itteni épületek állaga csak romlott,
gondolom, direkt nem újítják fel azokat, emiatt sok helyen már
életveszélyesek. Van olyan "lakás" is, ahol a tűzhelyen
hagyták az utoljára használt edényt is. Végül is nem innen indultunk
a szigetre, hanem kb. 5 km-re északra egy Plaka nevű faluból,
ahonnan mindössze 8 perc alatt, és fejenként oda-vissza 6 euroért
át is mentünk. Nagyjából 1 óra alatt körbejártuk a szigetet és
gyönyörködtünk a panorámában, mely éles ellentétben van a sziget
eredeti rendeltetésével.
Ezt a lehangoló, de érdekes helyet elhagyva egy darabig még kelet
felé mentünk, majd dél felé fordultunk. Az úticél a déli part
egyetlen városa, Ierapetra, illetve annak környéke volt. Az eleinte
viszonylag sík vidéken vezető út fokozatosan lett egyre meredekebb,
végül olyan utakon jártunk, ahol igencsak vissza kellett kapcsolgatni
a váltót. Autónk nem kimondottan hegyvidéki igénybevételre készült,
ennek ellenére igencsak gyakran vettük igénybe hegyi terepen.
A magyar szemmel szokatlanul magas hegyek között kanyargó, többnyire
egészen jó minőségű szerpentinút a hegyoldalakon hosszú kilométerekre
ellátszott. A Krétával foglalkozó útikönyvek úgy említik Ierapetrát,
mint Európa legdélibb városát (véleményem szerint csak reklámjellege
van ennek a megállapításnak). Én vitába szállnék vele, mert a
szerintem a szintén Európához tartozó Ciprus két városa, Larnaca
és Limassol is délebbre van. És akkor még nem is említettem a
Spanyolországhoz tartozó Kanári-szigetek városait, melyek Ierapetránál
sok száz kilométerrel délebbre vannak. Ierapetra Görögország legdélibb
városa, a várost és a környező településeket a klímájuk révén
egész évben látogatják a turisták és az üdülésre vágyók. Az útikönyvek
szerint az itt hullámzó Líbiai tengerben még decemberben és januárban
is lehet fürdeni.
A szélén haladtunk, valamilyen étkező helyet keresve, amit a várostól
néhány kilométerre találtunk meg. Töltött paradicsomot, paprikát
és padlizsánt ettünk, ugyanolyan töltelékkel, mindezt fejenként
4-5 euroért. Sajnos alig használtak fűszereket, emiatt eléggé
íztelen volt az étel. Az ebéd után a part mentén továbbhaladtunk,
egy magányos kis öblöt keresve, ahol fürödni tudunk, remélve,
hogy itt kellemesebb a víz hőmérséklete, mint az északi part mentén.
Szerencsére sok kis néptelen öblöt találtunk, az egyiknél le is
táboroztunk. Az útról nem mentünk le az autóval közvetlenül a
tengerpartra, mert bizonytalannak látszott, hogy a süppedős parti
homokból vissza tudunk-e menni az útra. Összesen 30-40 métert
kellett az autótól a vízig menni, ezt ki lehetett bírni. A víz
itt kellemesebb, ha lehet mondani simogatóbb, mint Északon.
Már lemenőben volt a Nap, mikor visszaindultunk szálláshelyünkre.
Útközben - egy másik útvonalon - ismét keresztül kellett verekedni
magunkat a hegyeken, és már sötétben értünk vissza Ammoudarába.
Valószínűleg a közlekedési nehézségek (pl. repülőtér csak az északi
oldalon van) miatt szerencsére még nem fedezték fel a sziget déli
részét a turisták. Annak, aki a pihenést és a csendes helyeket
keresi Krétán, kimondottan ajánlható (egyelőre még) a déli partszakasz.
Ezen az utunkon találkoztunk először egy közlekedési érdekességgel.
A normál szélességű út egy faluba érve hirtelen egy-másfél kocsiszélességűvé
változik, a házak kapui szinte az útra nyílnak. Valami rejtélyes
oknál fogva a falvakon belül elkezd kanyarogni az út. Az útelágazásoknál
tábla nincs, de az út állapotából, helyenként a terelővonalak
meglétéből többnyire egyértelműen eldönthető, merre kell továbbmenni.
Az igazsághoz tartozik, hogy ez azért nem minden esetben sikerült.
Ezeknek a falvaknak külön hangulata van, a házuk előtt padon ülő
fekete fejkendős nénikékkel, és a tavernák teraszán sörük mellett
beszélgető idős férfiakkal. Emiatt talán nem is olyan nagy baj,
hogy nem lehet csak úgy végigrohanni rajtuk.
A
következő napot talán velencei napnak is nevezhettük volna. Első
utunk a sziget egyik legnevezetesebb városába, Rethimnonba vezetett.
A város közepén, közvetlenül a tengerparton állnak egy XVI. században
épült erődítménynek az un. Fortezzának a maradványai. A várfalakon
belül több, kisebb építmény (kápolnák, mecsetek) romjai találhatók.
A várfal tetejéről pazar kilátás nyílik mind a tengerre, mind
a városra. Ebben az időben Kréta a velencei köztársaság fennhatósága
alatt volt, és ennek számtalan nyomát látni ma is. A Fortezzán
kívül Rethimnonban többek között a sziget legszebb kikötője is
látható, mely szintén ebből az időszakból származik. A móló egy
kis öblöt képez, ahol a part menti házakat nézve az embernek az
az érzése, hogy Velencében van.
Egy adag gyümölcssaláta elfogyasztása a part menti számtalan kis
étterem egyikében, majd irány a déli part, ott is Frangokastello
vára. Ez
is a velencei időkben épült, de mérete messze a rethimnoni váré
alatt van. Kárpótlásul viszont meglepően épek maradtak a falai.
A falakon belül egy kis sétát tehetünk, talán valamit átérezve
az akkori idők hangulatából. A vár mellett igen kellemes partszakasz
van, a víz csak lassan mélyül, a hőmérséklete is alkalmassá teszi
a strandolásra. Kellemes meglepetés volt, hogy az ott parkoló
nyitott terepjárókban a turisták nyugodtan ott hagyhatták a csomagjaikat,
senki nem vitte azokat el. Sajnos itthon nem lenne tanácsos az
ilyesmi.
A harmadik kirándulónapunkon a knosszoszi palota
utáni második legnagyobb krétai palotát látogattuk meg, amely
a sziget legdélibb részének közelében, Festosnál (a helységet
Phaistosnak is nevezik) van. A szigetet elpusztító földrengés
itt is maradandó nyomokat hagyott, de ami ma látható belőle, az
is nagyon szép. A romokhoz egy lépcsősoron kell lemenni, de a
lépcsősor tetejéről talán még szebb is a látvány. Nem is értettem,
hogy miért csak a lejáratnál van a jegyváltás, hiszen fentről
díjtalanul nézhettük meg a romokat. Innen Matalára mentünk, ahol
a híres barlanglakásokat kerestük fel. Ezeket évezredek óta lakták,
legutóbb a 60-70-es években a hippik. Ma már csak idegenforgalmi
nevezetességként tarják őket számon.
Matalától
néhány kilométerre van a kommoszi strand. Ide egy nagyon meredek,
keskeny, kanyargós köves úton (az egyik oldalán szakadék, a másikon
hegyoldal) lehet lejutni. Útközben néhány kis parkolót alakítottak
ki azok részére, akik nem akarnak, vagy nem mernek autóval egészen
a tengerpartig lemenni. Látva, hogy egészen a partnál is voltak
autók, én is úgy döntöttem, hogy nem parkolok útközben. Lenn egy
sziklákkal körbevett kis öblöt találtunk, közepén egy tavernával.
Nagyon kellemes körülmények között, viszonylag jó áron megebédeltünk,
majd átadtuk magunkat az édes semmittevés és a strandolás örömeinek.
Körülöttünk néhányan a nudizmus oltárán is áldoztak.
Mivel minden jónak vége van egyszer, eljött a visszaindulás ideje.
Mennénk felfelé az emelkedőn, de sehogyan sem sikerült, mert a
meredek út miatt kipörögtek az első kerekek. Már mindenki minket
nézett, vajon hogy fogunk feljutni, amikor mentő ötletem támadt:
megfordultam, és hátramenetben indultam felfelé. Ez a módszer
bevált, mert egy lendületből, óriási port kavarva magunk után,
feljutottam az emelkedőn. Innen az Ammoudaraig vezető út már eseménytelen
volt.
A krétai utazás ideje gyorsan letelt, kellemes repülőút után érkeztünk
haza.
Ammoudaraban egy nagy élelmiszeráruház-lánc, a Carrefour helyi
áruházában vásároltunk. Az alábbiakban leírom néhány élelmiszer
árát. Az árakat euroban tüntettem fel.
1 kg krumpli 0,4
1 kg zöldség 1-3
1 kg uborka 1-1,5
1 kg póréhagyma 1-1,5
1 kg sárgadinnye 0,5
1 kg szőlő 1-1,5
1 kg paradicsom 0,6
1 kg alma 1,5
1 kg banán 1
1 kg citrom 1,5
1 kg körte 1,5-2
1 kg kenyér 0,7-2,7
1 kg sajt 7-8
1 liter tej 1
1 kg száraztészta 0,5-1
1 pohár joghurt 1,5-2
1,5 literes üdítő 1-1,5
1,5 literes szörp 2,5-3
1,5 literes ivóvíz 0,6
6-os kiszerelésben 2,5
0,5 kg lekvár 0,8-1,3
Nescafé 4,5-5
0,5 liter sör 0,5-2
1 literes borok 3-15
1 liter Ouzo 6-6,5
0,7 literes whiskey 25-30
0,7 literes vodka 8-15
Fagyasztott polip 4,5-5
Az árakról még annyit, hogy érdekes módon, a kisebb üzletekben
egy-egy terméket olcsóbban is meg lehetett kapni, mint az említett
hipermarketben.
Ha valakinek kérdése volna, írjon.
Remélem, nem fog senki sem úgy járni, mint a (földi) Útikalauz egyik
kedves hölgyolvasója, aki Tunéziával kapcsolatban kérdezett tőlem
valamit, de véletlenül letöröltem a levelét, és így nem tudtam
neki válaszolni. Sajnos a freemail rendszergazdája sem tudta visszaállítani
ezt a törölt levelet. Ezúton is elnézését kérem.
Gyimesi László
|