Kondacs Krisztián-Pálvölgyi Csongor: Délszláv körút - Bosznia-Hercegovina,
Horvátország, Montenegró - 2003. június 21.-29.
Amikor Zoltán felvetette, mi kerüljön az egyesület 2003-as programjai közé,
mit ne mondjak, nem nagyon díjaztam az ötletet. Úgy gondoltam, Horvátország
enyhén szólva nem illik bele az egyesület profiljába. A háború óta a köztudatba
turistaparadicsomkén bevonult volt jugoszláv állam nem igazán a túrázási lehetőségeiről
vált híressé. Ám legyen, legfeljebb nem megyek!
Június 21-én, szombaton mégis csak a kocsiban ülök nyolcad magammal, úti cél
a Kotori-öböl, Montenegró, a bosznia-hercegovinai Jajce, Mostar, a horvát Korčula-sziget
és Dubrovnik érintésével. Ebből is látszik, hogy mégsem csak azt a "turistaparadicsomot"
terveztük.
Bosznia-Hercegovina mostanában nem az a kimondottan jól eladható ország, inkább
csak a szörnyű háborús jelentésekben láthattuk az elmúlt pár évben. A bosnyák
határon átlépve egzotikus benyomást keltettek a cirill betűs feliratok és az
út mellett lépten-nyomon felbukkanó kazettaárusító "állomások". Az
utakon jól lehet haladni, a minőségük meglepően jó -európai pénzekből lettek
felújítva -, a forgalom kicsi. Eleinte kíváncsian néztük a szétlőtt házakat,
majd egyre beljebb haladva inkább a szomorúság vett erőt rajtunk. Talán Vujit
Tvrtko "megható" poklaiban szenzációként szerepelhetne, de én csak
annyit mondok SZOMORÚ! Mögöttünk volt két határátkelés és egy útlevél bemutatás
az autópálya fizetőkapunál (határátkelőnek néztük, ők meg hülyének), végül is,
egyszerűen: semmi gond. Első napi cél Jajce. Mondhatni, Bosznia mértani közepén
található város, ami ugyanúgy magán viseli a háborús nyomokat, mint az egész
ország. Habár itt legalább nem látunk figyelmeztető táblákat halálfejjel, mint
az út mentén annyiszor (aknaveszély). A városba a Pliva fölött átívelő, megviselt
állapotú hídon keresztül lehet bejutni. Megdöbbentő látvány fogadott minket:
-Nézzétek, a kislánynak műlába van! Úgy 7-8 éves lehetett. Na ennyit, hogy miért
szomorú, ígérem ezeket a részleteket ezentúl kerülöm. Haladjunk tovább a hídon.
Baloldalt mindjárt láthatjuk, amit a korabeli útikönyv csak így taglal: az utazó
elsőnek Jajce látványosságai közül az Elektrobosna fehéren gomolygó füstfelhőit
pillantja meg. Ez igaz is volt, a gyárból mindenhol dőlt a füst, az ablakokon,
ajtókon és persze a kéményen is. Nem igazán tudtuk megállapítani mit is gyárthat
az üzem, többen arra a következtetésre jutottak, füstöt.
JAJCE
A Vrbas és Pliva folyók találkozásánál fekvő várost kb. 1000-1200 m magas hegyek
veszik körül. A több órás kocsiút monotóniájából már megérkezéskor felráz a
többlépcsős vízesés és a vár panorámája. Jajce hosszú történelmi múltra tekint
vissza. Az Árpád-házi királyok alatt tartományi székhely. A törökök balkáni
előrenyomulása idején -elestéig- a bosnyák királyok székhelye, majd Hunyadi
Mátyás idejében a Jajcei bánság központja. A XVI. században végérvényesen az
Oszmán Birodalom fennhatósága alá kerül. A második világháború alatt ismét fontos
szerephez jut: Tito Felszabadítási Bizottságának főhadiszállása lesz.
A fellegvárba sajnos nem tudtunk bejutni -a háború óta még nem nyitották meg-,
de a XV. századi Szt. Lukács templom romjait és több török-kori emléket láthattunk
a városban tett körséta alkalmával. A 80-as években pezsgő idegenforgalmi központként
működő város ma üresen álló létesítményei lehangoló látványt nyújtanak. A lassan
magához térő élet jelei azonban már megmutatkoznak: egy-két vendéglő már kinyitott,
az óvárosban pedig kínai áruház és kisbolt is működik.
Az aknaveszély miatt az ötlet jónak tűnt: ott kempingezzünk, ahol a fű le van
kaszálva. Mivel az 1974-es kiadású -más vonatkozásban egyébként használható-
Jugoszlávia című útikönyvben jelzett kempinget -mint minden mást is- a háború
elvitt, ezt az információt, a korábban harmincötezres város ma ránézésre kb.
3000 lakója egyikétől hallottuk.
Helykeresés; hogy másként? Igyunk egy "Bosanska beer-t". Ez rendszerint
megoldja a problémákat, teljesen jó megoldásokat szül, ha esetleg másnap nem
is úgy gondoljuk. Tehát, kocsmakeresés, sörivás. A helyet a várostól kb. 2 km-re
lévő Nagy-tó partján leltük meg, ahol teljesen kulturált vendéglő és hotel áll.
A Jajce melletti Nagy- és Kis-tó a Pliva felduzzasztásával jött létre. Vizük
kristálytiszta, tele pisztrángokkal, még fürdeni is lehet (10 C°-os) amit, később
be is bizonyítottuk, habár másnap láttuk, a hotel szennyvíztisztítása valószínűleg
a tóban-szikkasztásos módszerrel van megoldva. A kacsák előszeretettel úszkáltak
a befolyás sárgás sodrának közepén. Ide is elért már a tömeggyártás, ezért nem
sok egyedi ízt fedezhetünk fel a helyi sörökben, nyílván átvette valamelyik
nyugati sörgyár a helyi üzemeket. A gondolatébresztő Tocseno pivók (csapolt
sör) közepette, hatalmas ötletként csapott belénk: kemping a tó partján! Tehát
a turisták a hotelban, helyiek a vendéglőben, mi a parton. Így a lányok hamarább
aludni térhettek. Mi még úgy gondoltuk egy-két sör megkönnyíti feldolgozni az
addigi élményeket.
Szerencsére volt adóvevőnk; - ha valami baj van, csak szóljatok bele, egy perc
és rohanunk. Hát, nem kellett sokat várnunk, -nyilván a szokásos női hepp; miért
nem vagyunk ott- jött a jelzés, - valakik a sátor körül! Rohanás, - mi van?
Hát csak úgy
, nem kell ecsetelnem a választ. Vissza a vendéglőbe, még kétszer
eljátszották, harmadjára japán vérengző rákászok "támadták" meg őket
lepkehálókkal. Közben előkerült az "áldás" is. Még induláskor bepakoltam
1,5 L pálinkát, gondolván, milyen jó lesz majd a tengerparton, 40 fokos hőségben
üldögélve a langymeleg 51 %-os szilvóriumot szopogatni. Tehát az este jól sikerült.
Végre átéreztük: nyaralunk! Ébredés a Nappal, mivel két önfeláldozó hősünk kint
aludt, ennek köszönhették Dart Vader hangjukat és a teljesen átázott hálózsákjukat.
Reggeli: szenzációsan finom vagdalt, májkrém. Sátorbontás, indulás Mostarba.
Az út, mint eddig is, hihetetlen helyeken kanyargott. Szűk hegyi utakon próbáltuk
megelőzni az előttünk idétlenkedő SFOR-os különítményt. Mindenhol rendőrök álltak
az út szélén, valószínű reggeli bejelentkezés volt. A média keltette előítéleteink
egyébként -szerencsére- sem a lakossággal, sem a rendőrökkel kapcsolatban nem
igazolódtak be: az út során végig biztonságban érezhettük magunkat, egyszer
sem volt részünk "zaklatásban". Ez elég kellemes meglepetés egy olyan
országban, ahol 8 évvel a háború befejezése után, még mindig békefenntartók
állomásoznak, és gyűjtőakciót kell szervezni a magánkézben levő fegyverek beszolgáltatására.
Itt említeném, hogy július 11-én emlékeztek meg a Srebrenica mellett kivégzett
7000 muzulmánról. 1995-ben az ENSZ védelem alatt álló várost a szerbek elfoglalták
és a férfiaknak szabad elvonulást ígértek, azonban a város szélén lemészárolták
őket. Mindez 8 éve és néhány 100 km-re Magyarországtól, persze még megannyi
rémtörténetet leírhatnánk, de ez nem az a fórum.
Egy idő után a Neretva völgyét követve figyelhettük meg, milyen is az, amikor
egy kis hegyi patakból induló vízfolyás tiszai méretűvé duzzad, hogy deltatorkolatával
a tengerbe érjen.
MOSTAR
A város még így, romjaiban is lenyűgöző. Virágkorát az oszmán uralom alatt,
a XVI.-XVII. században élte. Történetének és nevezetességeinek következetes
ismertetése ebben a terjedelemben lehetetlen, ezért a turista számára érdekesebb
információkra szorítkozom. A Mostar elnevezés a szláv eredetű most-híd szóból
származik, hídhelyet jelent. Az addig jelentéktelen település török kézre kerülése
után vált fontossá, stratégiai okokból. A látnivalók többsége az óváros területén,
a Braće Fejića és Kujundzsiluk-beli (régi rézműves negyed) Mala Tepa utcában
található, mint például a Koski Mehmed pasa-dzsámi (1617.) és a Karadzsoz bég-dzsámi
(1557.). Utóbbinak a minaretje békebeli útikönyvünkben még ép, ma már a teteje
hiányzik.
Jajcéból Mostar felé haladva egyre erősebb a muzulmán hatás, egyre több helyen
tűnnek fel a minaretek, dzsámik. Természetesen a délutáni müezzin hangja sem
maradhat el. A túlzó híresztelésekkel ellentétben, a városban azért lehet kapni
alkoholt és a nők is szabad fővel sétálhatnak. A templomok, mecsetek egy része
pénzért látogatható. A városról gondolom mindenkinek a Neretva fölött átívelő,
1566-ban, Hajrudin, híres török építész által épített Mostari híd (Régi híd)
jut az eszébe, amit mind kulturális, mind fizikai értelemben hatalmas sebet
ejtve a városon, 1992-ben a horvátok felrobbantottak. Magyar különítmény emelte
ki a híd maradványait és az újjáépítés is elkezdődött. Jelenleg egy ideiglenes
átkelőn juthatunk át a túloldalra, ami meglepően nem utcába, hanem egy házba
torkollik. Egy kis Ázsia, így jellemezhetnénk az óváros kisutcáit: vízipipás,
turbános kirakodóvásár, ezüst edényekkel, helyiekkel és egyéb használhatatlan
tűnő tárgyakkal. A választékban természetesen szerepel a -közelmúlt kevésbé
nosztalgikus emlékeinek felidézésére kiválóan alkalmas- hatástalanított gépfegyver-
és ágyúlövedékek, aknák, repeszek egész arzenálja, valamint gyerekek számára
élethű műanyag alasnyikov. A helybeli festők még mindig a lerombolt hidat festik
emlékezetből.
Mint annyiszor, most is, az út egyik legnagyobb pozitívumaként említhető bureket
ebédeltünk. Ez a szinte mindenhol kapható reggeli húsos sajtos pékáru, nagyban
megkönnyítette az amúgy hosszadalmas ebédidő lerövidítését. Az 1557-ben épült
Karadzsoz bég-dzsámihoz érve, ismerős köszöntés csapta meg a fülünket, egy kevésbé
ismerős turbános helyitől: - jó napot kívánok-, még egyéb attrakciókra is képes
volt: - Pista bácsi, madzsar. Az igazolványát elővillantva, pár euroért hajlandó
lett volna elkalauzolni minket, köszöntük, nem. A város hihetetlen, de robognunk
kellett tovább az aznapi cél, a horvátországi, Peljeac-félszigeten fekvő Orebič
fel.
Mivel még mielőtt Korčula szigetére lépünk, bocsánat gurultunk volna, gondoltuk,
egy éjszaka, a szigettel szemben lévő oldalon, csak változatosabbá teheti nyaralásunkat.
Amíg a célt elértük, ismét három határt kellett átlépnünk, bosnyák - horvát,
horvát - bosnyák, majd a változatosság kedvéért bosnyák - horvát, senki semmivel
nem foglalkozott, sértett arccal intettek: haladjunk már a fenébe. Boszniában
és Horvátországban megengedett az alkoholfogyasztás vezetés közben (0,5 ezrelék),
a rendőrök mindenhol barátságosak, mosolyognak.
Végre tenger! Az egész napos utazás kissé morcossá tett mindenkit, de a hatalmas
víz látványa nyugtatólag hatott a társaságra. Kutyafuttában megnéztük a középkorban
raguzai fennhatóság alatt álló Peljeac-félsziget bejáratát védő Ston XIV. századi
várfalait, a kikötőnél öt percig lógattuk lábunkat a tengerbe (jó meleg a víz),
majd vissza a kocsiba. Kempinget szinte bárhol találhatunk, rögtön be az elsőbe,
nem nagyon akartak velünk foglalkozni (egyáltalán nem jellemző), ezért leléptünk.
A következőben már nagyobb szerencsénk volt. A vizes blokk kitűnő, strand 100
m-re, sátorhely a tengerre néz, nagyjából elszeparálva a többitől. Az autópark
sokat elmond: lengyelek, csehek, szlovénok. Látszik, még nem indult meg igazán
a nagy szabadságolás Németországban. A kemping olcsónak mondható, 1200 Ft/fő-ből
megúsztuk, majd beszedték az útleveleket adat egyeztetésre. Kipakolás, sátorállítás,
útlevél vissza. Sok idióta, azonnal neki a víznek, de hát ez, egy nem kimondottan
tengeri nagyhatalomnak számító nemzet tagjaitól el is várható. Isteni finom
pacalkonzervet melegítünk estebéd gyanánt, több éves tapasztalat alapján, tényleg
jó. Este be a városba, nézelődni. Hogy-hogy nem, ismét a lányokkal volt a probléma.
- Hol az útlevelünk? Ehhez csak gratulálni tudtunk és együttérzésünket kifejezve,
mondtuk, hagyjanak a hülyeségeikkel. Kiderült a kemping tulaja nem adta vissza
az övékét. Érdekes a miénk mindig megvolt! E-hatalmas izgalmak után nekiindultunk
Orebič tengerparti sétányának, amit pálmafák díszítenek. Ebből is látszott,
mennyire délre jutottunk, bár a füge sajnos még nem érett. Azonnal találtunk
pénzváltót, érdemes volt eurot vinni, mivel sokkal jobban váltják, így amit
a forint leértékelésével itthon buktunk, az ott vissza is jött. Ezzel azonban
hatalmas kavalkád kezdett kialakulni a pénztárcákban. Mivel mindenkinél volt
forint, euro. Bosznia-Hercegovina hivatalos pénze az euro, de vissza már valami
márkafélében kaptunk, amit elsőnek egyszerűen nemmárkának konstatáltunk. Ez
abból a félreértésből adódhatott, hogy Jajcéban szórakozott állapotban, a vendéglőben
megkérdeztük mi ez a biz-basz, márka? - Das ist kein Mark. Ok! Akkor nemmárka,
amúgy meg bosnyák konvertibilis márka. Plusz kuna és ezek váltópénzei. Továbbhaladva
a kompnál egy csapospultot találtunk, ami a vendéglői 15 kunás árnál jóval olcsóbban
10 k-ért kínálta a mennyei nedűt. Ami meglepő, mivel a legeldugottabb vendéglőben
és Dubrovnik főterén is ugyanazok az árak: egy sör 15 k, egy kava (kávé) 6 k.
Este eldöntöttük, másnap, hétfőn átmegyünk Korčulára. Egy kb. 20 perces komp
utat követően megérkeztünk a városba, mely a szigetnek a nevét adta.
KORČULA
A sziget az ókortól lakott. Ez viharos történetében is megnyilvánul, mely mintapéldája
lehetne jóformán az egész dalmáciai tengerpartnak. Az ókori görög gyarmat, Korküra
kalózkodásból élő lakosságát Róma vetette uralma alá, a fennhatóságot később
Bizánc örökli. A gótok és a szaracénok epizódszerű rohamai utáni évszázadokat
Velence, Genova, Raguza és a középkori magyar állam vetélkedése jellemezte a
szigetért. Az újkor sem hozott nyugodtabb időket: a napóleoni háborúk alatt
megfordultak itt az oroszok és az angolok is.
A sziget fővárosa, mely szintén a Korčula nevet viseli, két dologról nevezetes.
Az egyik a városban, augusztus 15.-én tartott Moreska-játékok, melyet az algíri
kalóz, Ulus Ali felett 1571-ben aratott győzelem emlékére rendeznek meg évente.
Másrészt itt találhatjuk Marco Polo egyik állítólagos szülőházát (több Adria-parti
város is saját szülöttjének tartja a híres középkori utazót).
Kétfelé szakadva próbáltuk megkeresni a helyi tourinform irodát, hogy - hogy
nem, csak belebotlottunk egy kimért bort áruló üzletbe. Ott álltunk a nagy lehetőség
kapujában, hogy megismerkedjünk a helyi borkülönlegességekkel. Hát beléptünk!
A Plavac jellegzetes könnyű helyi vörösbor. Érdemes megkóstolni a peljeaci
borok közül a Proek nevű aszút és a vörös Dingačot is.
Végül is megtaláltuk az információs irodát, tájékoztatásuk szerint, a parton
végig, mindenhol van kemping. Így hát kinéztük a legmesszebbit. Kicsit legyen
izgalom is az útban, ezért lerövidítettük azt, keresztül a hegyen, kavicsos
úton. A forgalom amúgy se nagy a szigeten, de arra még annyi sem volt. A táj
kezdett átcsapni félsivatagosba. A tengerparti dús mediterrán vegetáció ellenpontozásaként
a hegyek oldalán többnyire az erdőtűzben kiégett fatörzsek éktelenkedtek. Látszott
a régi szőlőművelés maradványa a teraszos rendszer, persze már rég felhagytak
ezzel a foglalatoskodással a helyiek, inkább nyitottak egy kempinget, vagy egy
apartmant, amivel semmi dolguk. Tehát teljesen passzol a déli mentalitáshoz,
amit igyekeztünk mi is átvenni. Ez legjobban a vezetési stílusban mutatkozott
meg, még meg sem közelítettük a sebesség határokat. Itthon csak b
turista,
jelzőt kaphatnánk erre. Megérkeztünk a sziget délnyugati partján elterülő kis
faluba, Pribába, amit pár napos tartózkodásunk főhadiszállásának szemeltünk
ki. Eddig nem sokszor kempingeztem olajfa-ligetben! A tulaj itt is kedves, a
zuhanyzó, WC tiszta, igaz melegvíz nem volt, de hát 35 fokos hőségben ez nem
biztos, hogy hátrány. Megint a szokásos: strand 100 m-re, bolt vendéglő szintén.
Ráadásul az északi part nyüzsgő idegenforgalmával szemben ez a rész szinte üres.
Az elsőre teljesen normálisnak tűnő tulajnak, Ravnonak azonban volt egy kis
stikje, ez a macskák szeretetében mutatkozott meg. Állítása szerint nem az övé
a megszámlálhatatlanul sok "macske", de mégis állandóan becipelte
a lakásába és szentként kezelte azokat. Kicsit az egyiptomi időket idézte a
macskák szeretete. A kiszolgálásra nem lehetett panaszunk, épp csak megemlítettük,
hogy grillezni szeretnénk, már indult is fát gyűjteni és még azt sem engedte,
hogy mi rakjunk tüzet. Amikor már elkészítette a parazsat, csak akkor mehettünk
oda. Grillkolbász görögsaláta, ez szerepelt az étlapunkon és természetesen az
51%-os HP. Később előkerültek a Plavac-ok is, és egy idő után úgy tűnt, Soltész
Rezső is velünk kempingezik. A szerencsétlen német turista nem igazán sejtette,
hogy egy Magyar pop-rock hasonmásversenyen, ha nem is az első, de azért jó helyezést
érne el a külsejével.
Pribai tartózkodásunk alatt fedeztünk fel egy érdekes, jellegzetesen mediterrán
momentumot. Már előző nap, az utazás alatt meghallottuk az első kabócák hangját.
Mint tavaly, úgy idén is sikerült bedőlnünk nekik, először mindenki arra gyanakodott,
hogy baj van a kocsival. Kell egy kis idő, míg az ember megszokja jellegzetes,
hangos ciripelésüket. Most este, ahogy a kempingben üldögéltünk az asztal mellett,
feltűnt, hogy hirtelen csönd lett. Reggel, mivel jól ki akartuk használni időnket,
korán keltünk. Egyszer csak, mintha karmester vezényelt volna, elkezdődött a
ciripelés. Másnap már direkt figyeltük, és tényleg: a kabócák 04:30 - 12:30
között dolgoznak. Munkakezdéskor háromra kezdik, és a műszak végén mind egyszerre
teszi le a vonót.
VELA LUKA
Kedden irány a sziget legnagyobb városa, az ötezres Vela Luka. A város nem büszkélkedhet
olyan történelmi múlttal, mint az eddigiek, mégis érdemes felkeresni, ugyanis
pont ennek köszönhető, hogy az utazó itt egy működő, élő halásztelepülést lát,
ellentétben a pusztán turizmusra berendezkedett nyaralóhelyekkel.
A legfőbb cél; Rudinak zsebpecát venni, hátha fog valami nyálkás laposat, ami
pislog. A kikötőnél megláttuk a feliratot: big cave 2000 m (nagy barlang). Na,
itt a nagy lehetőség túrázásra. Balázs már így is hiányolta a nagy gyaloglásokat,
mivel azzal lett elcsábítva az egész útra, hogy 2000-es hegyeket fogunk megmászni.
A naiv, nem gondolhatta komolyan, hogy 40 fokos hőségben a tengerparton, majd
épp túrázni fogunk. Kb. 4 km után már kezdett a társaság háborogni, hogy nem
ezt ígértük. Nem csodálom, tűző napon, aszfalton 4 km-t gyalogolni emelkedőn,
víz nélkül (csak 2 km, gondoltuk, nem szükséges). De a végeredmény minden "kínt"
megért: egy "csodálatos" ráccsal lezárt üreget pillanthatunk meg.
A big cave egy kb. 20 m-es üreg volt. Javaslatomra visszafelé a legjobb módszert
választottuk, egyenesen lefelé, így 15 perc alatt lent voltunk. Rohanás, egy
sörért.
Itt megemlíteném, hogy a kiszolgálás mindenhol kifogástalan, Magyarországon
meg sem közelítik a hasonló helyek a kintiek színvonalát. Horvátországban az
elképzelhetetlen, hogy csak a pultnál szolgálják ki a vendéget. A pincérről
lehet tudni, hogy a vendéglő "tartozéka", sötét nadrágot, fehér inget
visel. A WC-ben mindenhol van kéztörlő, szappan, takarítás, ez Boszniára és
Montenegróra is igaz!
Találtunk zsebpecát, így Rudi enyhén bambának tűnő arcáról felhőtlen boldogság
sugárzott, amikor beszállt a kocsiba. Egyetlen egyszer sem használta, de legalább
megvolt az öröme. A vacsorához már céltudatosan vásároltunk mirelit csevapot.
Beláttuk, sokkal olcsóbb és változatosabb az étrendünk, ha minden este sütünk
valamit. Szerencsére az elkövetkezendőekben, mindenhol volt grillezési lehetőség.
Másnap, szerdán elhagytuk a szigetet és irány Dubrovnik, Horvátország legdélebben
fekvő nagyvárosa. Mint az út folyamán többször, most sem számítottam ilyen meglepetésre.
DUBROVNIK
A középkori Raguza látnivalóit sokan, sokféleképpen leírták már, színes plakátokon
láthattuk a városról készült felvételeket. Elég az hozzá, hogy a valóság tükrében
mindez eltörpül. A leírás száraz, a fotó nem adja vissza az élményt.
Dubrovnik mai óvárosa az ókorban sziget volt, melyen görög- és római halászok
alapítottak települést, mely a IX. századtól Ragusinum néven szerepel. A szárazföldtől
csatorna választotta el, melynek túlsó partján a Srdj-hegy lejtőin elterülő
szláv település feküdt. A kettő egyesülésétől számítva él a város szláv neve,
a liget jelentésű Dubrovnik. A két városrészt elválasztó, az idők folyamán eliszaposodott
tengerágat feltöltötték, ennek a helyét ma is jelzi a város főutcája, a Placa.
Raguza, a gazdag kereskedőállam fénykora a XIV.-XVI. századra esik. Ekkor terjeszti
ki befolyását a környező területekre, mint pl. a Peljeac-félsziget és Lastovo
sziget. Az egész Balkán egyik kereskedelmi központjává válik, számos közművet,
közegészségügyi- és szociális intézményt is működtet. A várost a XVII. sz. végén
hatalmas földrengés dönti romba, ezzel megkezdődik lassú hanyatlása. Napóleon
csapatai 1808. január 31.-én feloszlatják a köztársaságot, és Dubrovnikot bekebelezik
az újonnan alapított Illír Tartományba.
A város megszenvedte a legutóbbi háborút is: a Srdj-hegyre közlekedő felvonót
szétlőtték, a város háztetőinek kb. 90 %-a teljesen új, ami érzékelteti a pusztítást,
a kikötőből még jelenleg is daruzzák az elsüllyedt kőtömböket.
A Dubrovnikba bevezető út egy újonnan épült hídon keresztül vezet. A parti út
Gru kikötőjénél ér le, visszanézve láthatjuk a tengerszint fölé 1000 m-re tornyosuló
hegyeket, amelyek a várost övezik. A látvány már a kocsiból lenyűgöző és ezzel
még nem is mondtam semmit. Egy kis izgalom a parkolás miatt, utána már megyünk
is a városnézésre. Az óváros egy félszigeten fekszik, várfalak közé beszorítva
a házakat. Szűk sikátorait önkéntelenül is összehasonlítja az utazó Velence
utcáival. Főtere, ódon házai hihetetlenül öregeknek tűnek. Mivel időhiányban
voltunk ezért megállapodtunk, hogy 1,5 h múlva a templom előtt találkozunk,
szabadprogram. Egy ideig együtt haladtunk, de amikor felhangzott: együnk fagyit,
hárman gyorsan elslisszoltunk. Nem mondom, a fagyi és a táskanézegetés se rossz,
de egy ilyen helyen mi többre tartottuk, ha körbejárjuk a várfalat, igaz, 15
k-ba került, de megérte. Beszéljenek inkább a képek, de igazából azok sem képesek
visszaadni a látványt, egyszerűen látni kell! Teljesen kimerülve indultunk kempinget
keresni Montenegró felé. A terv az volt, hogy Dubrovniktól messzebb, de még
Horvátországban aludjunk. Tehát a várostól 5 km-re lévőt elvetettük, a következő
40 km-re volt jelölve, Horvátország legdélebbi ficakjában, Molunatban. "Monika
kamp" ez a név kísért minket 40 km-en keresztül az út mellett. Odaérve
tapasztaltuk, a hölgy kitűnően beszélt németül, elfogadható angolja volt, és
amikor spanyolok jöttek, előkerítette a férjét, mivel Ő azt értette. Mónika
négy gyereke az egész kempinget egy nagycsaládnak tekintette, mindig máshol
voltak, hol az egyik sátorban kuncsorogtak valami kaját, hol a másikban lebzseltek.
Nyelvi nehézségeik nekik sem voltak, amikor a négy éves gyereket a nagyobbik
lány németül szidta le, az megértette. A nyolc éves középső fiú, Gyura kijelentette,
hogy németül még nem tud jól, horvátul pedig már elfelejtett.
Holt fáradtan tértünk nyugovóra. A lányok kívánságára kénytelenek voltunk egy
pihenőnapot beiktatni. Tehát másnap, csütörtökön halpiac, Dubrovnikban és henyélés
a strandon, amit megjegyzek arra volt jó, hogy mindenki vörösre égjen és szenzációs
búvártudását fejlessze. Egy idő után ez olyan tökélyre fejlődött szinte mindenkinél,
hogy már távolról felismertük a víz alatt megbúvó tisztasági betéteket és a
flakonokat, hallal, azonban nem sokkal találkoztunk. Nem úgy, mint a piacon.
Ott volt aztán mindenféle, hogy Zoltánt már másodjára idézzem, nyálkás, lapos
pislogó. Elterveztük, veszünk valamilyet az esti grillezéshez. Még szerencse,
hogy előző este felvilágosítottak a helyiek, a halpiac turista látványosság,
a boltban minden jóval olcsóbb. Így hát irány a bolt, vettünk is valami sügérfélét.
"Hazaérve" Rudi rögtön nekifogott a tisztításuknak, egy kanálgép késével.
Kicsit kínlódott, de meglett az eredménye. A pucolás hevében nem átallotta megnyalogatni
a hal szemét, azonban avval nem számolt, hogy a szem külső rétege kontaktlencsévé
átalakulva a nyelvére tapad, többek megrökönyödésére és öklendezésére. Hogy
ilyen jól előkészítettük a halat és a gyomrunkat, indulhatott a sütés, a köret
ismét olíva, feta, paradicsom volt. Mónika annyira megbízott bennünk, hogy felajánlotta
a portás épület kulcsát - mivel ott tartotta az 5 k-ás sört és a bevételt -
vegyünk ki annyit, amennyit akarunk, majd utána fizetünk. Persze másnap fogalmunk
sem volt mennyit ittunk, őt meg nem nagyon érdekelte, ezért 10-ben megegyeztünk,
kb. a duplája volt, de nem akarta elfogadni a pénzt. Ebből is látszik, mindent
megtesznek, hogy a vendég legközelebb is visszajöjjön. Nem úgy, mint pl. a Balatonnál,
ahol már az is baj, ha magyar vagy, nem pedig jó zsíros, átverhető külföldi.
(Azt ugyan nem tudjuk, hogy a belföldi turistákhoz hogyan viszonyulnak az Adrián.)
Másnap, péntek reggel irány a montenegrói Kotori-öböl. Egy óra alatt elértük
a kitűzött célt.
KOTORI-ÖBÖL
Az éjszaka helyi mércével mérve is rendkívül fülledt volt. Hajnalban jött egy
szélvihar, melyet reggel egy kiadós felhőszakadás követett. Most örültünk igazán,
hogy nem ma tartottuk a pihenőnapot! Reggeli és kávé nélkül bevágódtunk a kocsiba.
A határt a zápor legvadabb tombolása közepette léptük át, a horvát oldalon csak
integettek, míg a montenegrói határőr esőkabátot húzva kelletlenül kijött pecsételni.
Hercegnoviban a vizes aszfalton a lefújt pálmaágakat kerülgetve próbáltunk parkolóhelyet
találni, nem sikerült. Mire Zelenikában megálltunk, mindenkinek kopogott a szeme
az éhségtől. Gyors bolti reggeli, egy kiváló kávé az országúti presszó párolgó
teraszán, mindez Horvátországhoz képest fél áron. A pénz itt is euro, de itt
szerencsére a centet is használják. Az öblöt körbeautózva értük el Kotor városát,
csak ismételhetem magam, hihetetlen, egy újabb ámulat erre a napra. Az öböl
már önmagában lenyűgöző hatalmas hegyeivel, pálmafáival, de ha azt hozzáteszem,
hogy a közepén két kis sziget található, két kápolnával, hogy éppen akkor futott
be egy ausztrál többárbocos, nem beszélve a város fölé tornyosuló várról, akkor
azt hiszem nem túlzás mediterrán "giccset" emlegetni. Az óváros kapuját
- Adria-parti városoknál nem ritkaság - velencei kőoroszlánok díszítik, de a
kapu felett, -ma már szintén történelmi emlék kategóriába sorolandó- ott díszeleg
Tito generalissimo vörös csillaggal illusztrált idézete is. A város a már "megszokott"
szűk sikátoros szerkezetű. A jobb kilátás reményében nekiindultunk a vár megmászásának,
ami egyben a hegy megmászását is jelentette. A végig lépcsős kaptató eléggé
megerőltetőnek tűnt egy-két ember számára, így ők a felénél feladták, inkább
a hőség lehetett a probléma, nem pedig a táv. Azt hittük, a lenti látványt már
nem lehet fokozni, mondhatnám: ugyanaz felülnézetből, de mégis sikerült túlszárnyalni
a túlszárnyalhatatlant. A lábunk alatt az egész öböl!
Kotor helyén már az ókortól kezdve többször állt település. A római Arcruvium
helyén a középkorban Decaterium várost találjuk, melyet a IX. században szaracénok
dúltak fel. Ezt követte több nagyobb földrengés. A következő századokban a terület
birtoklási joga Bizánc, a Nemanjida szerb királyok, és Velence között váltakozik,
egy pár évtizedig önálló köztársaság. A XIX. századot francia, orosz, montenegrói
és osztrák fennhatóság váltakozása mellett vészeli át. Az első világháborúban
Cattaró a Monarchia hadikikötője, 1918. február 27-étől a háború végéig Horthy
Miklós ellentengernagy, a hajóhad parancsnokának főhadiszállása.
Montenegróban mindenféleképpen megéri étteremben enni, a kiszolgálás kiváló
és az árak a horvátországiakéhoz képest 50 %-kal olcsóbbak. Tehát következett
az ebéd. Gondolom minden tengerhez utazó turista eltervezi, tengeri herkentyűket
fog enni, ha már ott van. Mi ezt a kikötő partján tettük meg, némi nehézség
árán. Már elég régen tanultam oroszt és bevallhatom, akkor is a krákágyilnál
és a kárándásnál megragadtam, ezért a cirill betűs étlapon a tájékozódás nem
egykönnyen ment, nemhogy az ételeket nem tudtuk megfejteni, de a betűk felismeréséhez
is külön csapatmunka szükségeltetett. Mire végre előkerült egy angol és egy
német étlap már mindenki profin ejtette a különböző kriksz-krakszokat. Mindenki
rendelt valami "lényt", a pincér állította, nincs tintahal, aztán
mégis hárman azt kaptunk, töltve rántva. Az asztal megpakolva elég egzotikus
látványt mutatott. Ami meg külön élmény, hogy a helyi sört még a régi tömzsi
palackban szervírozták. A legnagyobb bánatomra, még ott sem terjedt el a találmányom,
az "Éttermi Heveredő". Ennek lényege, hogy aki ebédel az étteremben,
az egy órát aludhat a kerthelyiségben elhelyezett ágyakon, így jobb híján, kénytelenek
voltunk elindulni az egykori 830 lelkes Perast városállamba, amit többen csak
Parasztnak tituláltak. A város a Veriga-szoros bejáratával szemben fekszik.
Az egykori városállam lakói a szorost lánccal lezárva védekeztek ellenséges
hajók támadása ellen. Perast szülöttei legendás hajósok voltak, nevüket ott
találjuk sok nagy tengeri ütközet krónikájában. A városállam történelmének legfényesebb
napja 1654-ben virradt, amikor 7000 fős török sereg felett győzedelmeskedtek
a védők. Tehát "Parasztba" érkezve, gondoltuk lesétáljuk az ebédet
az öböl partján, szemben a már említett két kis szigettel. Erre azonban szinte
esélyünk sem volt, mivel azonnal megtámadtak minket a helyi hajózási nepperek.
"-Big boat, two euro", és mutogattak a sziget felé. Na jó gyerünk,
fejenként ennyit megér. Persze a big boat-ba alig fértünk be. Külön hangulatot
kölcsönzött az útnak, a magnóból üvöltő népzene még az addiginál is jobban való
felhangosítása. Kikötöttünk, mondtuk 20 perc, jöjjenek értünk.
A szigetet kb. 2 perc sétával körbe lehet járni. Megtudtuk, hogy az, ahol mi
vagyunk, a Gospe od krpjela, a másik pedig a Sv. Đorđe sziget. Előbbi a Perastiak
által elfoglalt hajók elsüllyesztésével mesterségesen lett felépítve, rá a krpjelai
madonna tiszteletére templomot emeltek 1452-ben, a Sv. Đorđe sziget pedig a
helyi nemesség temetkezési helyeként funkcionált. Már mikor több mint másfél
órája vártunk, döbbentünk rá kilátástalan helyzetünkre: egy szigeten vagyunk,
az autók szabad prédaként egy óra úszásnyira, a sátraink egy másik országban
(horvát). Azonban a szigeten található WC állapota keltett csak igazán nagy
riadalmat számomra, mivel az elfogyasztott ebéd úgy gondolta, nem hajlandó több
időt eltölteni a sörök társaságában, a gyomromban. E szörnyű helyzeten enyhíteni
látszott, hogy sikerült megegyezni egy még kisebb csónak tulajdonosával, hogy
ugyanannyiért visszavisz minket, tehát fejenként az út oda vissza 4 euro. Erre
a nagy izgalomra inni kellett egy sört, azonban a határhoz érve döbbentünk rá
kissé kapatos mindenki, ráadásul a jogsim sem volt nálam. Hát mit volt mit tenni,
rutinból neki a határnak, a montenegróin át is jutottunk, de a horvátnál utánunk
rohantak, kiszállítottak. Elég hülyén nézhettünk ki, ahogy mezítláb álldogáltunk
az aszfalton, de igazából a megdöbbenés csak a csomagtartó felnyitása után érte
a határőrt, az onnan kiáramló, bedohosodott nedves törölközőktől és nylonzacskókban
rothadó gumiszandáloktól származó "illat" hatására szinte elzavart
minket, hasonlóan járt a másik autóval is. Már egy ideje mindenkiben motoszkált
az a rossz érzés, hogy lassan vége a nyaralásnak. El-elhangzott az a mondat;
hétfőn dolgozok, - ne is gondolj rá, nem akarom hallani.
Igazából ez volt az utolsó napunk. Mindenki átérezve e szomorú tényt még próbálta
kihasználni a maradék időt, ki fürdéssel, ki csak bambulással, de érezhető volt
a nyomott hangulat. Visszafelé, szombaton ismét Jajcét terveztük megállónak.
Ehhez hajnalban indultunk. Az útvonal ugyanaz, a hihetetlen Dubrovnik, a türkizkék
Neretva és völgye, az ezerarcú Mostar és végül a kanyargó hegyi utat követve
a szomorú Jajce. Megdöbbenésünkre az odaúton már jól bevált "sátorhelyünkön"
épp a nemzeti offroad bajnokság ügyességi pályája volt kijelölve. Sebaj, a már
ismert vendéglőből (Plaa Restoran) kommandókat indítottunk új hely felkutatására.
A szerencse, Rudi képében mellém szegődött, így előre lehetett borítékolni,
mi nem fogunk találni semmit. Tévedtem, találtunk egy tisztást, tele birkákkal.
A másik csapat biztatóbb hírekkel tért vissza, Jajce közparkjában éppen nemzeti
ünnepet ültek, de gondoltuk, 10-re vége lesz, így nyugalommal visszatértünk
a vendéglőbe. Utolsó este, elköltjük a maradék pénzünket, címszó alatt, mindenki
rendelt vacsorát és minden jót. Csongor például pisztrángot. A vendéglátásról
annyit, hogy a pincér az asztalnál filézte ki a halat. Zoltánnal gondoltuk,
együnk valami érdekesebbet, én -próba-szerencse alapon- vesét rendeltem. Mikor
megláttam: - ezt nem eszem meg! A másik csoda a marhamirigy volt. Végül minden
elfogyott. Utána még rendeltünk 2-3 üveg bort, hogy leöblítsük az amúgy elég
olajos ételeket. Volt valami varázsa annak, ahogy egy sima literes zöld üvegben
hozták ki a helyi száraz vörösbort, mintha zsíros lenne a szánk széle, minden
egyes korty után, annyira karakteres volt a nedű. Éjfél körül gondoltuk, elindulunk
a szállásra, már biztos vége a nemzeti dáridónak. Szerencsére -akkor még úgy
gondoltuk- már csak egy kocsma üzemelt, igaz, hatalmas hangerővel szólt a balkáni
dallamokkal fűszerezett tuc-tuc zene. Sebaj, sátorverés közben vettük észre,
hogy elindult az offroad éjszakai gyorsasági szakasza, tőlünk 20 m-re. Nem igazán
éreztük biztonságban a kocsikat, mivel az úton parkoltunk. Így hát két önkéntes
hős (Zoltán és jómagam), nem kis izgalmak közepette, vaksötétben a versennyel
ellentétesen levitte az autókat a vendéglő mellé. Szenzációs éjszakánk volt:
a tuc-tuc még reggel hatkor is szólt néhány tündéri helyi szórakoztatására,
akik lelkesen ropták a táncot a hajnali ködös félhomályban úszó tó természetes
díszletével a háttérben. A ralisok csak 04-ig nyomták, ezért akkor megszűnt
az időnként hatalmas recsegés közepedte a sátorba bevilágító, elviharzó autók
zaja. Kiderült, mindenki rosszul aludt, kivéve a két őrszem, akik vállalták,
hogy kint töltik az éjszakát. Frissen, fiatalosan elindultunk hazafelé. Az út
elég csendesen fogyott, mivel mindenki hullafáradt volt. A határ előtt azért
egy hatalmas fékezéssel, megálltunk egy kazettaárusnál. A "kishölgy"
már előre mosolygott: Bosanska musikot akartunk venni. Ha valaki netán arra
járna, segítségül néhány kivételes tehetségű előadóművész neve: Halid Belić,
Saa Matić, erif.
Amikor először voltam az erdélyi Bihar-hegységben, úgy éreztem; minden napra
jutott egy csoda. Azt hiszem, most sem mondhatok mást. Hihetetlen, hogy az egykori
Jugoszlávia hogyan volt képes összefogni ezeket az annyira különböző országokat,
népcsoportokat. Igaz erre a felvetésemre csattanós válasz lehet a rendszerváltást
követően kitört háború.
Nem hiszem, hogy valaha is elfelejteném azokat a szomorú szemeket Jajcéban,
a mostari bazársort, a Dubrovniki várfalat, az ausztrál vitorlást a Kotori-öbölben,
azt a száraz mediterrán illatot és a kabócák zaját, ami az egész utat végig
kísérte. Mint minden kirándulás alkalmával, most is csak azt mondhatom: még
egyszer, ide még egyszer el kell jönni!
Hazaérve, egy gondolat nyugtatott mindenkit, három hét múlva indulunk Bulgáriába!
(fényképek: nemsokára a Galériában)
Budapest, 2003. augusztus 1.
Kondacs Krisztián, Pálvölgyi Csongor
Az út során készült képeket
ide kattintva nézhetitek meg
Összefoglaló táblázat gyakorlati
tudnivalókról
|
|
|
Bosznia
és Hercegovina
|
Horvátország
|
Montenegró
|
|
Á
L
T
A
L
Á
N
O
S
|
Utak
|
jó, kevés forgalom
|
kiváló, forgalmas
|
közepes, közepes forgalom
|
|
Benzin (95)
|
1,45 KM (0.73 euro)
|
6,6 k
|
0,79 euro
|
|
Autópálya
|
-
|
100 km kb. 40 k
|
-
|
|
Rendőrök
|
sok van, de a turistákat
nem zaklatják
|
korrekt
|
|
|
Komp
|
|
pontos, gyakran jár, olcsó
|
|
|
Átlagsebességek útvonaltervezéshez,
napi megtehető út km.
|
átlagsebesség: 50-60 km/h
max. megtehető: 500 km
kényelmesen megtehető:
250 km
|
Autópályát kivéve:
átlagsebesség: 60 km/h
max. megtehető: 600 km
kényelmesen megt.:250 km
|
átlagsebesség: 50-60 km/h
max. megtehető: 500 km
kényelmesen megtehető:
250 km
|
|
Kemping
|
Kemping nincs. Motel: 32
Km (16 euro)/fő/éj-től
|
Idényben kb. 60 k/fő/éj,
idényen kívül ennek a fele
|
|
|
Turista információ
|
nagyobb városokban
|
minden városban, utak mellett,
táblával jelezve
|
minden fontosabb üdülőhelyen
|
|
Á
R
A
K
|
Kenyér 1 kg
|
B
O
L
T
|
|
4 k
|
1 euro
|
|
Tej 1 L
|
|
4 k
|
1 euró
|
|
Sör 1 ü.
|
|
7-8 k
|
|
|
Bor 0,75 L
|
|
25 100 k
|
|
|
Cigaretta 1 cs.
|
2 KM (1 euro)
|
11 30 k
|
1 euro-tól
|
|
Sör
|
Étterem
|
2 KM (1 euro)
|
Korsó: 15 k Pohár: 10 k
|
Korsó: kb. 1 euro
|
|
Kávé
|
2 KM (1 euro)
|
6 k + tejszín: 1,5 k
|
0,5 euró
|
|
Bor (1 ü)
|
1L: 15 KM (7,5 euro)
|
60 120 k
|
|
|
Üdítő 0,2 L
|
2 KM (1 euro)
|
10 k
|
|
|
Ásványvíz
|
1L : 5 KM (2,5 euro)
|
0,25 L: 5 k
|
|
|
Étel - 1 fogás
|
10 KM (5 euro-tól)
|
min. 40 k
|
5 euro-tól
|
|
Burek
|
Pékség
|
|
10 k
|
1,5 euro
|
|
Süteményfélék
|
|
5 k
|
0,5 euro-tól
|
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkeszto utikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!

Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >> Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
 Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.
|