Jászberényi Attila: Izlandi útinapló (2005. július 15.-30.)
(Az út megszervezése alapvetően január-februárban
történt, miután eldőlt, hogy a repülő + autóbérlés helyett a
hajó + saját autó verzió mellett döntünk. A kompjegy nem kevés,
3-4 felnőttnek egy hét izlandi tartózkodás esetén szinte biztosan
olcsóbb a fapados (www.icelandair.com) repülés és "olcsó"
(Suzuki Jimny, Niva) terepjáróbérlés. Hanstholm-be (Bp.-ről), Norröna (a hajó neve) - júl. 15-16., 17-18. A www.viamichelin.com által ajánlott, rövidebb úton indultunk péntek kora reggel, Lübeckben foglaltam szállást. Útvonal: Pozsony-Prága-Berlin-Schwerin-Lübeck. Kerüljétek! Csehszlovákia és az NDK él és virul, matricaellenőrzések, uraskodó rendőrök és vámosok, útlezárások, elégtelen útbaigazítás.
Keresztülmentünk 4 fővároson + Drezda és Schwerin, dugó mindenütt. Prága után Drezdáig nincs autópálya, millió kamion a szűk hegyi úton, a 100 kmilométerre minimum 2 órát számolj (az egyedüli látnivaló a német-cseh határ lepusztult prostifaluja, Dubi) Több mint 12 órás út után értünk Lübeckbe. A kerülő (Bécs-Passau- Nürnberg-Hannover-Hamburg),
legalábbis annak, aki egyenesen Hanstholm felé tart, biztosan
gyorsabb és kevésbé idegőrlő. A viamichelin egy hülye. (Ez utóbbi
kijelentés szerzőnk irodalmi munkásságának része. :)) Másnap délben indultunk, laza útra számítva. Szombat délután mentünk és már Flensburg előtt bedugult az út, egészen Aarhusig. Jó fejek a dánok, de van egy jókora hibájuk. Minden dán ház udvarán van minimum 2 lakókocsi és ezeket állandóan az autóra kötik és furikáznak, iszonyú dugókat okozva. Az 500 kilométert 6 és fél óra alatt tettük
meg, aki egy nap alatt akar Magyarországról a hajóhoz jutni,
itt biztosan bebukja… Az autópálya után viszont nincs forgalom
és kiváló az út. Behajózás. A chek-in úgyis csak egy órával
az indulás előtt kezdődik, felesleges előbb odaérni, Hanstholmban
nemigen lehet mit csinálni. A 190-cm-es magassági (és 4,5 m hosszúsági) határt senki nem ellenőrzi, nem kell a +300 Eurót kifizetni, ha van a kocsin tetőbox. (először mi levettük és beraktuk az autóba, de felesleges volt): A kocsihoz a hajón nem lehet lemenni, így vigyél mindent. Kaját-piát is nyugodtan felvihetsz, a legtöbben nem az éttermekben ettek-ittak. (van egy csomó asztal)
A kusettek 6 vagy 9 személyesek, nagyon szűkek
(a 9 személyesnél Faröer-szigetek (helyes ejtés:faröjár, faröernek senki sem írja, se mondja) - júl. 18-20. Hétfő reggel 4-kor (óra vissza 1-gyel) ébresztenek, elég gyorsan össze kell pakolni. 6-kor kiszállás, kocsit vámosok szétszedték, zuhogott az eső, családom körében egyelőre nem voltam túl népszerű. Telefont elhagytuk a hajón, de megtalálták és
lehozták Ez egy ilyen világ. (nb. használni nem tudtuk, Pannon
roaming a fasorban sincs, Vodafone van)
Mi szinte végig az út mellett ettünk pihenőkben, asztalon - de volt egy nagyon praktikus, összecsukható négyszékes asztalunk is - a végén olyan olajozottan, hogy 30 perc alatt 4 konzervet melegítettünk, ettünk, ittunk, mosogattunk. Víz (ivó illetve mosogató) mindig legyen + szemeteszsák. Egy takaros Kvivík halászfalu után, délután értünk Vestmannára, a hajós madárlesre. Obligát faröeri program, hihetetlen sziklák, rengeteg madár (sirály, halfarkas, lunda, én ennyit értek hozzá) (http://www.puffin.fo/skuvadal/mal/enskt/index.htm),
Az elefánt: Szállás ugyanitt, Skuvadalék zsírúj,
nagyon skandináv vendégházában. Jellemzően minden házban már
az ajtóban illik levenni a cipőt és belül csak mezítláb közlekedni.
(Konyha van, de reggeli az árban)
Idő lassan romlik, jellemzően 1ébként a reggel
ködös, néha esős, a nappal felszáll a pára és ki is derül az
ég, majd az esti naplementekor (kb 10h) újra leszáll.
Legjobb esetben is csak 2,5%-os sört kapsz, méregdrágán, 500-1500
huf. Esturoy jó nagy szigetén egyetlen piabolt van, Rúnavíkban.
Akárcsak Izlandon, kis kőrakások jelzik az út szélét, itt valamiért
nagyon sok volt:
A fűtetejű szálloda nagyon barátságos, reggeli remek. Konyhája
is van, úgyhogy főzhetsz. A tengerben rengeteg medúzát láttunk,
eddig azt hittem, ez melegvízi faj: Később majd látjuk, hogy
így bújnak a birkák is az erózió által kimosott fűszőnyeg alá:
Mint a fenti képen is látszik, itt már éttermek, sőt kocsmák
is vannak, lehet inni mindent (jó drágán). Van helyi sörgyár,
a Fröyora Bjór, egész kellemes, de általában gyenge alkoholtartalmú
sörökkel. A legjobb a Black Sheep, 5,4 %-os barnasör!
Csütörtök reggel 8-kor (óra megint vissza egyet, de jó tudni, ha hajón minden nyitvatartás a faröeri idő szerint játszik (vagyis ez a shiptime), tehát kelés 6-kor. Felszínes határellenőrzés, mindent (étel-ital) tagadunk (a Mercedesszel érkező magyar nászutaspárt 3 órán keresztül vizsgálták). Horgászbotot, ha visz valaki, fertőtleníteni kell! A kikötő, Seydisfjordur után az 1. hely Egilsstadir,
jellegtelen kisváros, ronda modern kockaházakkal. Általában
mindenki itt áll meg pénzt váltani (nem kell sok, kártya jobb,
szerintem 4 főre a 100 Euro is bőven elég), tankolni (benzin
nem drágább, mint Dániában, kb 350 Ft/l), minden más viszont
jóval. Persze minden kapható, de bolt csak a nagyobb városokban
van. Mi tulajdonképpen csak kenyeret, zöldséget és gyümölcsöt
vettünk. 1. nap (júl. 21., csüt.)
A Vití (=pokol ,65° 42,999', -16° 45,012'), vagyis a kráter szép, szabályos, lemenni nem nagyon lehet. Mellette mellékkráter és szolfatára.
A hegy mellett végtelen, friss lávamező. Itt vannak a legfrissebb, 80-90-es évekbeli kitörések nyomai is. A jó elkülönülő lávamezők kora könnyen becsülhető, 1-200 évesen már lekopnak az éles szélek és megjelenik rajta az élet (de miből él?) A táj olyannyira holdbéli, hogy az Apolló program holdraszállói is itt tréningeltek. A félig-meddig jelölt útról nem tanácsos letérni, szúrós és éles minden és rengeteg a lávaalagút (jó másfél órás séta, 65° 43,470', -16° 45,823')
Itt tisztán látszik az alig 20 éves lávafolyás:
Teljesen pokoli a hely, mintha Verne Otto Lidenbrock-ja
itt indult volna a Föld alá. (Pedig az a misztikus Snaefelsjökull
hegye nyugaton, ajánlott irodalom H. Laxness: Kereszténység
a gleccser aljában, pont egy ilyen útra való olvasmány, nagyon
erős szöveg + kapható. Amúgy
A tó neve amúgy szúnyogtavat jelent, tényleg
- ahogy máshol is, ahol víz van és meleg - rengeteg a szúnyog
meg a légy, de hálisten nem csípnek, viszont nagyon idegesítőek.
A furcsa kis legyek szinte rátapadnak az ember bőrére.
Esti szállás a tó partján Reykjahlíd-ban, tulajdonképpen
farmszállás.
2. nap (júl. 22., péntek)
Tovább vissza a Jökulsá a Fjöllumig, a folyó
mentén északra két út vezet. A jobb parti a "buszos"
turistaút, ez aszfaltozott, de mindenhol sokan vannak és a látnivaló
is kevesebb. A bal (nyugati) parton indul (65° 39,703' , -16°
33,002') az F862-es, ezen érdemes menni.
Kissé feljebb van a Sellfoss (65° 48,394' , -16° 23,302'), kisebb, de kecsesebb és nagyon impozáns. (Közel van a Havragilfoss is, de oda már nem volt időnk elmenni)
Tovább az F862-n elég sok a - most száraz - időszakos vízfolyás, úgyhogy csapadékos időben erre nem biztos hogy jó a 2WD. Elérünk Vesturdalur-hoz (és Hjódaklettárhoz), a visszhang-sziklákhoz. (parkoló: 65° 55,972', -16° 33,506', innen jó nagyokat lehet sétálni) Ez egy fantasztikus sziklakanyon, csak a déli részét jártuk be. (Autóval csak erről az oldalról közelíthető meg.)
Mindez amúgy a Jökulsárgljúful (Gleccserfolyó)
Nemzeti Park területe (Dettifoss, Vesturdalur, Asbyrgi)
Tovább a 85-ösön Húsavík bálnavadász városkába, 5-re foglalásunk volt egy bálnafigyelő hajón (http://www.northsailing.is) Előbb odaértünk, úgyhogy még benéztünk a bálnamúzeumba (66° 2,619', -17° 20,651')
szóval ez egy csukabálna, minky whale, szerintem
delfinen kívül csak ez él az öbölben, mindenki ilyet látott.
Akureyri amúgy kedves kisváros, ronda modern templommal. 3. napi térkép (júl. 23. szombat) Tovább nyugatra az 1-esen Varmahlídig, itt északra a 75-ösön Glaumbaer skanzenjéig (65° 36,777', -19° 29,734'). Ez egy XIX. sz.-ban épült tőzegtanya, de még a XX.-ban is lakták. Gazdasági épületekkel körbetapasztott "hosszúház", a vagy 30 m hosszú központi folyosóból nyílnak az egyes funkcionális helyiségek, legvégén a közös (22 fős) hálószoba. A kamrában vágtunk az ott lógó füstölt sonkából, jó volt (jó füstös). Igazából ezen a helyen lakott Thórfinnur Karlsefni az Amerikában született fiával 1020k.
Az utolsó kép a tanulószoba (ugye, az írásbeliség...) Vissza, majd tovább nyugatnak, nem messze van vidimyri szép tőzegtemploma (65° 32,352' , -19° 27,743'). Összesen 4 ilyen maradt fent. Nemsokára letérünk a 731-(65° 31,464', -19°
52,063') és onnan az F35-ös (65° 25,452' , -19° 48,389') útra
délnek, hogy végre bemenjünk a felföldre. Ez az úgy nevezett
Kjölur út, átszeli a felföldet. Gázlók nincsenek rajta, csak
nagy kövek, úgyhogy szerintem 2WD-vel is járható, persze kellő
körültekintéssel: (na ez már kiüthette volna a kartert)
Délutánra megérkeztünk Hveravellirbe (64° 52,252', -19° 32,994'). Szabályos (geotermikus) oázis az ország és a kősivatag közepén, a két gyönyörű gleccser, a Hofsjökull és a Langjökull között. Sivatag, tűz, jég: Izland-eszencia. A menedékházban volt foglalt szállásunk, kényelmes ágyakon aludtunk hálózsákban (ha sokan vannak, 2-en alszanak egy ágyon!), jól felszerelt a konyha. Mindez 5400isk 4-ünknek, de a kemping is tök jó és teljesen ingyenes. Van egy boltocska, kártyával fizethetsz. egy sör 500 isk, úgyhogy egy elég is volt. Kellemes sétával és fürdőzéssel telt el a nap.
Vasárnap reggel visszaindultunk a civilizációba, délnek. A Kjölúr úton áthaladtunk a két gleccser között, gyönyörű gleccsernyelvek, tavak, folyók. A Hvítavatn (64° 32,250', -19° 46,812'), itt ered a Hvíta folyó, ami a Gulfosst "csinálja".
Rátérve a Reykjavíkba repülővel érkező turistaipari
tömeget kiszolgáló "arany körútra", megnézzük a 3
fő attrakciót, úgymint Gulfoss (Arany vízesés), Geysír (ami
tulajdonképpen a Stokkur) és Thingvellir.
A madarakon kívül a szárazföldi fauna számosnak
aligha mondható, a rovarokon kívül a sarki róka említhető. Háziasított
állat is csak a birka és az izlandi ló (elvétve marha) van,
teljesen ridegtartásban, kutyát, macskát sem láttunk. Külön
alfajt képviselnek, génállományuk az 1000 évvel ezelőttit őrzi
(akárcsak az embereké:)
Átvágtunk egy hegyen (365-ös út) Thingvellirbe ( 64° 15,643', -21° 7,857'), ami tényleg különös hely. Tulajdonképpen egy festői környezetben levő hosszú hasadék, ami egyrészt az eurázsiai és amerikai kőzetlemezek határán van, és évi 8 cm-t távolodik a két fala egymástól. Sokhelyt úgy összeilleszthető a két rész, mint Afrika és Dél-Amerika. Szóval lemeztektonikai értelemben ez a senki földje a két kontinens között. Másrészt viszont az izlandi történelem kultikus helye, az egykori népi parlament, az Althing helyszíne. Már az 1100 évvel ezelőtti honfoglalás és államalapítás után létrejött a legősibb népképviselet intézménye, az izlandiak soha nem ismerték az abszolutizmust. Évente összegyűltek a két szélvédett fal között és törvénykeztek, ítélkeztek (végrehajtás helyben). Itt döntöttek a kereszténységről, és itt kiáltották ki 1945-ben újra a függetlenséget. A jó akusztikájú törvénymondó domb, az izlandi történelem szakrális középpontja
Bár csak 50 km-re voltunk Reykjavíktól, a turistanyüzsgésből
visszaindultunk a felföldre, a terv szerint Thórsmörkbe (am.
Thór fái, tehát akkor még voltak), szállás foglalva. Az 1-esen
(most már visszafelé) elmentünk a F249-es útig (63° 36,623',
-19° 59,549'), remélve, hogy a csapadékszegény időjárás segít
átkelni a számtalan gázlón. Igen rossz úton haladtunk és leközdöttünk
4 széles (25 m), (nekünk) mély (50-60 cm) és sebes, zavaros
patakot. Fontos, hogy mind előtt bele kell menni a vízbe (nem
árt egy gumi halászdressz), eltervezni az útvonalat, eldobálni
a nagyobb köveket. Ez már semmiképpen nem járható kétkerék meghajtással.
Szóval a 4. után jött egy "nagykerekű" és mondta,
hogy ne erőlködjünk, mert bár a következő gázlók is ekkorák,
de a végén a Klossá folyó tejesen árad, 130 cm (!) - mutatott
fotót az átkelésről, durva - a vízállás, a HRV-vel reménytelen
. Meleg van, olvad a gleccser.
5. nap (júl. 25, hétfő) Reggel vissza főútra, visszaindulunk nyugatnak
Hellánál (jelentéktelen hely, de van boltja, össz. 4x mentünk
át rajta) le a 264 (63° 49,618', -20° 21,954')-268-ra (63° 51,497',
-20° 15,077'), a Hekla alatt haladunk elképesztő, fekete homok-
és kősivatagban. Utóbb veszem csak észre, hogy a Heklára egész
jó fel lehet menni autóval is (4WD!), az időből futotta volna,
hogy túrázzunk egy kicsit.
Ló és lovas mindenhol van (64° 1,979', -19° 2,496') A püspök:
A legsúlyosabb baj az autóval: elhagytuk a rendszámot. Már 3-kor megérkeztünk Landmannalaugarba (63° 59,452', -19° 3,680'), a vörös riolitkúpokkal övezett geotermikus oázisba, a kietlen sivatagban a melegvíztől burjánzó természet.. Sokak szerint izlandi csúcsélmény. Kétkerékmeghajtással is ide lehet jönni, de északról, az F208-on kerülve (másnap mi is erre megyünk). Közvetlen a tábor előtt van két 60 centiméteres gázló, ez előtt állnak a személyautók (és aki nem vállalja be). Az egyik patak jéghideg, tőle 10 méterre a másik legalább 35 fok. Népszerű hely, valóságos sátorváros.
A turistaházba már februárban nem lehetett helyet foglalni. A sátorverés ingyenes, de a melegzuhany 5 percre 100 isk. Hippibuszban bolt és kávézó (áram nincs, meleg sört nem veszünk) Büszke nép (zászló mindenhol van) 6. nap (júl. 26., kedd) Reggel továbbindulva letettünk róla, hogy Eldgjá és a Lakí krátersora felé, délre kitörjünk az egyeshez (többek szerint nagyok a gázlók) Észak és kelet felé kerülünk óriásit az F208-ason, majd 26-oson.
Így viszont útbaesik a kecses és magas Skógafoss (63° 32,019' , -19° 30,629'), és híres dyrhólaey-i sziklák (63° 24,296', -19° 7,874')
(itt van az a sokat fotózott
alagút a sziklában, de ahhoz ki kellett volna menni a tengerre,
a kerülő miatt kimaradt) Elértünk a Vatnajökull alá. Hihetetlen
méretű gleccser, hosszában majd 200, széltében bő 100 km. Landmannalaugarban
találkoztunk magyar srácokkal, hosszában keltek át rajta, közben
táboroztak a Grímsvötn jég alatti vulkánnál (3 hétig, volt valami
furcsa a szemükben) (Ezen kívül még 2x! találkoztunk magyarokkal,
először egy izlandi férjével Akureyriben élő magyar lánnyal,
a második eset vicces volt: Dimmuborgirban vitatkoztunk, hogy
a különböző túraútvonalak közül melyiken menjünk. A női túlerőt
nem tudtam meggyőzni, hogy a legrövidebbet az izlandi magyarázat
szerint csak öreg, szívbeteg embereknek tartják fent. Elindultunk,
s hamarosan szembe is jött velünk a bizonyíték egy ziháló, erősen
verejtékező idősebb úr személyében. Persze nem álltam meg a
triumfáló megjegyzés nélkül, hogy lám itt vannak az öreg, szívbeteg
turisták, mire az úr bizony ránk köszönt magyarul. Na volt is
nagy nevetés.)
A Skaftafell Nemzeti Parknál
egész közel lehet menni a gleccser nyelvéhez (64° 1,545' , -16°
56,411'). Jól látszik, hogy 100 év alatt több száz métert húzódott
vissza a jég. Van egy kis gleccser- és vulkáni-történelmi múzeum
is, nagyon érdekes. Közeli a szép Svarti(fekete)foss, de a túra
leszavazva. A szél által idefújt vulkáni hamutól teljesen megfeketedik
a jég,
Az enapi programhoz optimális helyen (félúton
a tó és Skalafell között) fekvő szállásról visszamentünk az
előző nap éppen csak megszemlélt Jökulsarlón gleccsertóhoz (64°
2,921', -16° 10,690').
A most borjadzó jéghegyek több ezer éve megfagyott vízből vannak, ezen jól látszanak a különböző vulkánkitörések hamurétegei.
A gleccserjég - azontúl, hogy sokezer éves,
tehát semmilyen mesterséges környezetszennyező anyagot nem tartalmazhat
- sokkal keményebb és hidegebb is a "hagyományos"
jégnél. Viszkibe (on rock) meg állítólag olyannyira ez a legjobb,
hogy innen Japánba exportálják, sejthető, milyen áron: A hely
a rablósirályok (halfarkasok) 1ik legnagyobb költőhelye is,
tucatjával ütik el őket, ahogy a már elpusztult fajtársaik tetemeit
fogyasztják az úton.
Lefelé menet jól látszik a gleccserfolyó által létrehozott moréna: A program jó 3 órás, 5 után értünk le és még hátravolt, hogy elérjünk utolsó szállásunkra, Egilsstadirba. Djúpivogur után érdemes letérni a 939-esre (64° 47,599', -14° 31,063'), meredek hágó után gyönyörű vidéken vághatunk át Egilsstadir felé.
Ha visszajutok valamikor mindenképpen megnézem
az Askja vulkánt, Kverkjföllt, a Vatnajökull tetejét (Grímsvötn),
Eldgját, a Laki krátersorát, Thórsmörköt, a mítikus Snaefellsjökullt.
Északra, föl! Jászberényi Attila Az írás további képekkel, GPS koordinátákkal
és a szállásokkal kapcsolatos információkkal megtalálható a
szerző saját honlapján: www.jaszberenyi.hu/izland Tiéd az oldal, magadnak építed! Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||