Ligeti Csákné Zsuzsa: Tizennégy nap a Baltikumban – Litvánia, Lettország, Észtország – Lengyelországon keresztül 4. – 2010

Ligeti Csákné Zsuzsa: Tizennégy nap a Baltikumban – Litvánia, Lettország, Észtország – Lengyelországon keresztül – 2010

Részletes beszámoló a nevezetesebb helyek látnivalóiról, sok háttérinformációval, szép fotókkal és a szerző saját rajzaival

4. rész – Lengyelország

Lengyelország hatalmas, nekünk végig kellett buszoznunk rajta oda-vissza. Két-két éjszakát is töltöttünk itt. Az 1. éjszaka Rzerszów-ban (3 km-re a centrumtól), a 2. és 12. éjszakát Białystokban, a 13. éjszakát Zamośčban.

Baltikumi utazások – Észtország Lettország Litvánia nagyobb térképen való megjelenítése

Ahol lehetett, bementünk a belvárosba. A hosszú utat pihenőkkel szakítottuk meg, lehetőleg ott, ahol volt is miért megállni. Ízelítőt kaptunk Lengyelországból. Kedvcsinálót.

Krosno csöndes, álmos kisváros, alig 50 km-re a szlovák-lengyel határtól. A “magyar úton” fekszik. Jelentős állomása volt a magyar bor, a tokaji lengyel földre áramlásának. A múzeum udvarán látható a tokajit szállító hagyományos szekér. A régi Magyar utca (ma Sienkiewicza utca) elején állt a Magyar kapu, a 12. sz. ház falán emléktábla van a helyén, amit Sólyom László és Lech Kaczynski avattak fel 2009-ben. Két érdekes, meglátogatásra érdemes templom is van a városkában. Négyszögletes főterén árnyas fák alatt nagy kút áll, körben lábasházak, némelyik ház szép reneszánsz kaput rejt.

A főtérről látszik egy zömök torony, amely hatalmas harangot rejt, Lengyelországban a krakkói után a legnagyobbat. Fel lehet menni, körülnézni és megcsodálni az öttonnás Urban harangot és a kilátást, de a látogatási időpontok gyakorlatilag délelőttre korlátozódnak, így mi lekéstük. (jobbról) Nem volt szerencsénk a petróleumlámpa múzeumban sem. Ugyanis itt van Európa (a világ?) egyetlen petróleumlámpa múzeuma. Az első petróleumlámpa konstruktőre ugyanis a lengyel Ignacy Łukaszewicz (1822-1882) volt, Krosnonak pedig fejlett olajipara volt. Összegyűjtöttek vagy 900 darab lámpát, szóval kíváncsiak voltunk. A múzeumban megvettük a jegyet, majd intettek, hogy várjunk. Vártunk. A hölgy csak lengyelül tudott, és percekig ismételgette, hogy “moment”. Az időnk fogyott, végül visszakértük a pénzünket, és nem törődve a felháborodott hölggyel, még idejében megérkeztünk a találkozóra.

Lábas házak Krosno főtéren

Haczów kis falu Krosnotól nem messze. Az idevezető út keskeny, kissé rosszul kitáblázott. A kitérő célja egy 1400-ban épült fatemplom, amely a világörökség része. A fatemplom hatalmas deszkaépület, zömök toronnyal, körbejárható fedett folyosóval. Szerencsénkre mindkét templom nyitva, a fatemplomban két apáca virágot rendezett, esküvőre készültek. Finom régi fa-illat lengte be. Valaha itt őriztek egy 600 éves Pietát, de ezt már átvitték a közelben épült új templomba. Nagy csönd veszi körül a templomot, rövidre nyírt fű, fakerítés, faragott házacskákban a keresztút stációi. Sehol egy őr, a képeslapok mellett becsületkassza.

Haczów gótikus fatemploma

Lublin már Mazóviában fekszik, a Lublini vajdaság központja, 350 000 körüli lakossággal. 1970-ben jártunk benne először, amikor autótoppal mentünk evezni a Mazuri-tavakhoz. Azonnal beleszerettünk a szép reneszánsz óvárosba, de akkoriban igen kopott volt, kellett némi fantázia az élvezethez. Három éve kerültünk erre, Galíciai körutunk alkalmával, és örömmel láttuk, hogy szépül a város. Most újabb frissen tatarozott házakat láttunk a főutcán. Ragyog a városfalon kívüli Bernardínusok reneszánsz temploma és kolostora.

A Krakowska Brama közelében kell keresni

A vár öregtornya is megújult, csak a Szentháromság kápolna (Kaplica Trójci Świetej) homlokzatát borítja állványzat. Újra elgyönyörködtünk a kápolna festményeiben. (jobbró) A kápolnába egyszerre 20-30 ember léphet be, félórás időközökben. Időpontot előre lehet kérni. Belépőjegy egyben a múzeumra is érvényes, amely igen érdemes megnézni, ha van rá elegendő idő. (felnőtt 7.50 zl, nyugdíjas 5.50 zl). Mivel látogatásunk idején volt Szt Kinga napja, a belépés ingyenes volt. A kápolnában magyar nyelvű tájékoztatót kaptunk. Fényképezni nem szabad, de a strázsát álló néni unalmában elvonul és akkor vaku nélkül a bátrabbak fényképeznek…

Ha a Krakkói kapun átmegyünk az óvárosba, jobbra találjuk az információs irodát. Ingyenes térképet kaphatunk Lublinról. Az ajtón kilépve forduljunk jobbra, keskeny utcán – az hiszem Židovska ulica – érünk el a következő kapuig. Menjünk ki rajta, és rögtön balra nyílik néhány lépcsővel a Trinitárius torony bejárata (persze bemehetünk a jóval feltűnőbb katedrálisba is…). Az útikönyvek általában nem említik a Trinitárius tornyot, pedig megérdemelné. A táblájára is igen furcsa szöveg van kiírva (Museum Diecezjalne Sztuki Relignijnej W Lublinie), de ne rettenjünk meg tőle, lépjünk be. A lépcső alatt kucorog a pénztáros. Szűk lépcsőn lehet felmászni a toronyba (42 méter magas!), közben szerencsére pihenőkkel. Az elbontott Szt Miklós templom szobrai díszítik a falakat. (A Trinitárius torony szégyenlős puttója – jobbról) Közben halk zene szól. A végén kiérünk a torony körbejárható erkélyére, ahonnan lelátunk az óváros szűk utcáira, és a meredek háztetőkre (belépő 7 zl, nyugdíjasoknak 5 zl). Ha leereszkedtünk a meredek lépcsőn, a jegyszedő bácsi szép bélyegzővel ellátott összehajtható képeslapot ad, amely a teljes körpanorámát mutatja a torony erkélyéről.

A vár alatt lévő piacon vettünk kefirt és zsömlét, és a várba vezető lépcső mellett megebédeltünk. Ekkor vettük észre a lebontott ház falán lévő freskómaradványokat.

Még nem jutott mindenre pénz

Augustów üdülőhely az Augustówi csatorna kezdeténél. Az országút a zsilip tetején halad keresztül. Itt jártam 1985-ben, innen indult evezőstúránk a Biebrza és Narev folyókra. Semmilyen emlékem nincs a településről, mert éjszaka érkeztünk Varsóból és reggel már szedtük is fel a sátrat és vízre szálltunk. A zsilipelésre viszont emlékszem. A tövében ki is kötöttünk, mert a lengyel túratársak sört kerítettek, ami 85-ben, a nagy ínséges időkben kész csoda volt. A mostani megálló csak egy rövid sétára adott lehetőséget. Bonyolult felüljárón tudtunk átkelni a forgalmas út túloldalára, ahol kávézók vártak és egy emléktábla, hogy itt járt II. János Pál pápa 1999-ben, hajózott is a csatornán. Faszobra mellett kávéztunk.

Vízitök nyílik az augustówi csatorna csendes vizén

II. János Pál itt is járt

Białystok már közel fekszik a litván határhoz. A belvárosba dübörgő zene hangjai között érkeztünk. A Branicki-palota előtt óriási emelvényen, hatalmas kivetítőkkel folyt a koncert. A palotát frissen tatarozták, az első kertet is rendbe hozták, a hátsó homlokzatról épp hogy leszedték az állványzatot, a kert romokban hevert, tele építkezési törmelékkel, felvonulási területtel. Barátságosabb képet nyújtott a kissé távolabb lévő sétáló utca és főtér.

Ide már nem hallatszott el a dum-dum zene

Sokan sétáltak a barátságos, utcán, szökőkutak között. A városháza mögött újabb emelvény, de itt ifjúsági néptánc műsor zajlott.

Zamośč félúton fekszik Lublin és Lemberg (Lvov) között, Lublintól 85 km-re délre. Éppen ezért alapította Jan Zamojsky nagyhetman 1580-ban. Olaszországból hívta meg Bernando Morando építészt, hogy a reneszánsz elvek alapján építse meg a várost. Erődített város épült, hiszen a tatárok betörései még sokáig tartották rettegésben a környéket. A városfal egy része, a bástyák és néhány városkapu megmaradt, de legfőképpen maga a reneszánsz város katedrálissal, templomokkal, zsinagógával, városházával, akadémiával együtt. 1992-ben világörökséggé nyilvánították. Három éve két napot töltöttünk a városban, bejártuk töviről hegyire, végigjártuk az egybenyitott udvarokat, megcsodáltuk a múzeumépületet (belülről, mert különben kívülről tatarozták). Akkor az úgynevezett “örményházak” voltak beállványozva, most a városháza lépcsője. Elkészültek az utcák kikövezésével, ahol deszkákon egyensúlyoztunk három éve.

Az árkádok alatt nem ázunk meg Az utca kövezése már elkészült

Most a Halpiac van feltúrva. Kész a Katalin templom tatarozása is, jelenleg a zsinagóga van soron. Örömmel láttuk, hogy épül-szépül az óváros. Mivel estefelé, szemerkélő esőben sétáltunk az óvárosban, nem zavart a sok turista sem, akik az eső elől elmenekültek.

Kozłówka nevét nem találjuk a térképeken, annyira kicsi. Ott kell keresni, ahol Kamionka falu van, Lublintól északra a 19-es úton. A Zamojsky családé volt a korábbi barokk kastély (a család őse a zamośči Jan Zamojsky), de a XIX. század elején átépítették eklektikus stílusban. Ez a kastély az egyetlen, amelynek teljes eredeti berendezése megmaradt. Helyreállítás után élvezhetjük a főúri kastély teljes pompáját, a szépen gondozott kertet. A kastélyba egyszerre 30 embert engednek be, csak vezetéssel látogatható. Mi angol nyelvű vezetést hallottunk. Belépő felnőtteknek 16 zl, nyugdíjasoknak 8 zl. A fényképezésért külön kell fizetni. A kert és a kápolna ingyenesen látogatható. A homlokzat előtti kertet körülölelő épületekben különböző kiállítások vannak – külön belépti díjért. Itt látható a łańcuti kastély hintógyűjteménye (csak egy részlet, mi láttuk az eredetit), szocreál kiállítás. Itt van a helyi könyvtár is. Jelenleg a színházépületet tatarozzák.

Szépen gondozott francia kert a Zamojsky kastély előtt Kozłówkában

A parkban végigsétált egy esküvőre készülődő pár, a csodás környezetben fényképezkedtek. Szó, ami szó, jó háttér a szép pillanathoz. Ebédünket három aranyos puttó társaságában fogyasztottuk el. Mi egy padon ültünk, ők egy szökőkút vizét vigyázták.

Przemysł nevét az első világháború tette híressé. A Kárpátok északi lábánál, jó stratégiai helyen fekvő helyen már korábban vár állott – ez még ma is látható. A XIX. században az Osztrák-Magyar Monarchia idején hatalmas erődrendszert építettek a város köré. Akkor kezdték építeni, amikor Oroszországgal megromlott a monarchia viszonya. Európa három legnagyobb erődje között tartották számon. Az első világháborúban az orosz csapatok nem is tudták bevenni, az első ostromot az erőd és a védők visszaverték, de a második ostromnál az oroszok már a kiéheztetésre játszva ostromgyűrűbe fogták az erődben lévő több, mint százezer katonát, harmincezer polgári személyt – és tizenhétezer lovat. Elvágva az utánpótlástól még hónapokig tartották magukat. Végül öt hónap után az erőd vezetősége kapitulált, az erődöt felrobbantották. A harcokban, és a környéken folyó harcokban negyvenezer magyar katona esett el. Egy részük a przemysłi temetőben nyugszik. Ezt látogattuk meg, és az ott felállított keresztre kis nemzeti színű szalagot kötöttünk, hiszen közöttünk is voltak olyanok, akiknek szülei, nagyszülei jutottak hasonló sorba.

Aranyos puttók

Első világháborús katonasírok Przemyslłben

A hatalmas erőd még romjaiban is hatalmas maradványai olyan távol esnek a belvárostól, hogy nem látogattuk meg. Útközben azonban részleteit láthattuk a buszból.

A régi várat szépen kitatarozták, A várból ragyogó kilátás nyílik városkára. A város meredeken lejt a San folyó völgyére. Még a főtér is ferde, a lábas házak lépcsővel nyílnak a térre. Templom templom mellett, a sok torony uralja a várost. Van katolikus (a lengyelek számára), görögkeleti (a ruszinoknak), ortodox (az oroszoknak), nem is egy. A görögkeleti templomot tatarozták, állványerdő fedte, de épp akkor kondult meg a harang, amikor a bejáratához értünk. Nagy harangzúgás közepette sorjáztak ki a papok, majd hamarosan rájöttünk az okra: négyen koporsót hoztak a vállukon.

Lábas házak a főtéren

Néhány a sok torony közül

Sok mindent láttunk a 14 nap alatt, és még többet nem. Szívesen eltöltenék több hetet bármelyik országban, de talán Észtország lopta be magát legjobban a szívembe.