Komocsin Laura: Kuba - rum, szivar és a karibi
életérzés - 2004
Kuba - Ez most az utazási irodák kínálatának nagy durranása.
Én ugyan nem igazán értem miért repül valaki több mint 10.000
kilométert, hiszen sokkal közelebb is vannak gyönyörű tengerpartok,
ha tényleg ki se akarja dugni az orrát a 4-5 csillagos all-inkluzívos
szállodájából, de ez mostanság úgy látszik a divat. Persze ott
is kipróbálható a címben szereplő 3 kubai produktum, de hát azért
az mégsem az igazi. Ugyan nem ezek miatt lett Havanna óvárosa
a világörökség része, de az arra látogatóknak szerintem sem szabad
kihagyniuk legalább egy szivargyár, egy rum készítő üzem és egy
klasszikus koktélbár mélyreható megtekintését.
Haladjunk
tehát szépen sorban és kezdjük a szivarral, hiszen Kuba méltán
híres szivarjairól, egyik legfontosabb terméke a dohány, amelyet
1492 óta termesztenek és fogyasztanak.
Szivart nem ajánlott az utcán vásárolni, még ha az utcai árus
lényegesen alacsonyabb árat kér is egy dobozért. Ezek a termékek
általában otthon készült utánzatok, amelyek élvezeti értéke és
minosége messze elmarad az eredeti szivartól.
A dohány helyett nem egyszer banánfa levelét sodorják, hiszen
messziről jött turista ha már egyszer hazavitte a nagy dobozt,
úgysem repül vissza reklamálni.
Javasolt tehát, hogy szivart a hivatalos HABANOS elárusítóhelyeken
vásároljanak, és minden esetben kérjenek számlát, amellyel a kiutazáskor
tudják bizonyítani szivarjuk eredetét, hiszen anélkül csak 23
szál szivart szabad kihozni, ami ha innen a távolból soknak is
tűnik, még a nem dohányzók is többet hoznak haza, mert őket is
elkapja a gépszíj…
Persze
ha már homár legyen kövér, azaz legjobb ha rögtön a forráshoz
térünk vissza és ott vesszük meg, ahol készül. Erre Havannában
is megvan a lehetőség, a belvárosban levő Partagas dohánygyárban.
Ennek nagy előnye, hogy egy nagyon tanulságos gyárlátogatáson
is részt vehet az ember, mielőtt a kasszához érne. Így végignézheti
a teljes munkafolyamatot. Itt készül a világhírű Cohiba, Monte
Cristo és a Romeo&Juliet. Míg kis hazánkban a bélyeggyűjtemény,
itt a szivar címke gyűjtemény megmutatása volt évtizedekkel ezelőtt
a csábítási ürügy.
Nem
csoda hát, hogy külön szakma a dohánylevél válogatás és szivarsodrás,
9 hónapig tanulják, mire egyedül engedik dolgozni. Magában a gyárban,
ahol mint a gépsorok ülnek egymás mellett a munkások, nem engedik
a fotózást, de hogy a turisták is megkaphassák, amit akarnak,
a túra végén levő üzletben egy férfi ül modellt, hogy jobbról-balról
kattoghassanak a vakuk, hogy megörökíthessük a dohánysodrást.
A monotonitást
leszámítva egyébként ez egy remek munkahely Kubában. Egyik nagy
előnye, hogy csak 1 műszakban kell dolgozni, napi 8 órát. A túlóra
itt ismeretlen fogalom. A 2 óránkénti szünetekben annyit dohányozhatnak,
amennyit akarnak, sőt a fizetésükön felül minden este hazavihetnek
2 szivart az általuk választott márkából. Az említett monotonitás
ellen pedig délelőtt felolvassák az újságot, délután pedig szerelmes
novellát, vagy regényeket hallgathatnak. (innen a legtöbb márka
elnevezése is) Mindezek ellenére nehéz munkást találni, mert fizetésüket
kubai pesoban adják, de ennek magyarázatát inkább nem itt fejtem
ki…
És
persze Kubában nem csak gyártják, de fogyasztják is a dohányt:
fiatalok-öregek, férfiak-nők egyaránt.
Szerintük ugyanis a szivar sokkal kevésbé káros, mint a cigaretta,
és bizonyítékként nem csak Churchillt hozták fel, de egy, a gyárban
70 éve szivartesztelő, mostmár 88 éves bácsikát, aki még mindig
kettesével szedi a lépcsőt és a fiatal lányok fenekére csap…
A képen
is látható Museo del Ron Havana, egy szintén kihagyhatatlan hely,
ha csak pár napot is töltünk a fővárosban, hiszen itt végignézhettük
maketteken a híres Havana Club rum készítési folyamatát és persze
a kimerítő okosodást követően végigkóstolhatják a rum barátok
a gyár termékeit a különböző évjáratokból.
Havannában
egymást érik a bárok. De kettő van, ami kihagyhatatlan: az El
Floridita és a La Bodeguita. Mindkét bár benne van a világ 10
legjobbjában. Így nem volt meglepő, hogy egész európaiak voltak
az áraik is. Legnagyobb meglepetésemre viszont a legtöbb bárban
a Cuba Libre koktél Coca Cola árban van, annyira olcsó a rum.
Az El
Floridita Ernst Hemingway törzshelye volt, a Mojito koktélt pedig
először a La Bodeguitában keverték., lehet, hogy talán a képen
látható öreg mixer nagyapja… Hemingway cukorbetegsége ellenére
sem tudta megállni, hogy meg ne kóstolja a kubaiak nemzeti italát,
ezért készíttetett magának egy cukormentes változatot, amely Maraschino
(kubai cseresznyelikőr) és grapefruit héjának hozzáadásával készült,
és amelyet azóta is Ernest Hemingway Special néven kérhetünk a
bármixerektől
Constante Ribailagua, a La Floridita legendás ex-mixere 1912 és
1952 között több mint 10 millió Daiquirit készített, aminek amilyen
bonyolult a leírása, olyan egyszerű az elkészítése, hiszen nem
másról van szó, mint rum, jégkása, cukor, lime összekeverése valamilyen
további ízesítővel, amitől függ, hogy éppen melyik típus.
Így, hogy minden "hozzávaló" megtalálható Kubában a
jó hangulathoz, nem is csoda, hogy a nap 24 órájában mindenhol
szól a zene…
Kuba 2 - Nosztalgia…
Igen,
már az odafelé úton tudtuk, hogy ez egy más világ lesz. Azaz tulajdonképpen,
mint egy időutazás. Időutazás a szó szoros értelmében is, hiszen
visszafelé Mexikóba a repülőút 55 perc volt, de mivel más időzónában
van a két ország, ezért nyertünk 1 órát, azaz nettó 5 percet fiatalodtunk.
J
Amikor
beértünk Havanna belvárosába éppen akkor csöngettek ki az iskolákban,
így folytatódott a deja vu érzésem, ahogy megláttam a kék és piros
nyakkendős gyerkőcöket.
Mi is
ugyanilyen huncutok voltunk és ugyanilyenek a gyerekek mindenhol
a világon akár cserkész nyakkendőben vannak, akár semmi nincs
a nyakukban…
|
 |
A Forradalmi múzeumban folytathattuk a szocializmus előnyeinek
felelevenítését. Itt ugyanis ezen témának külön tablókat szenteltek
és az amerikai turisták majdnem elgondolkoztak az áttelepülésen,
amikor olvastak az ingyenes közoktatásról, ingyenes közegészségügyről,
ingyenes bölcsődékről, óvodákról, vagy hogy minden idős ember
kap nyugdíjat. Természetesen árnyoldalakat bemutató tablót nem
találtunk, de felesleges is lett volna, hiszen már a csak pár
napot ott töltő turista is észreveszi a helyi (nem dollár-) boltok
üres polcait, a kígyózó sorokat, a benzin vásárlási korlátokat,
hogy a többit ne is említsük.
A múzeum
szabadtéri részében pedig olyan földi/vízi és légi katonai járművek
kerültek kiállításra, melyeket még maga Fidel Castro is használt,
esetleg maga vezetett azon nemes cél érdekben, hogy a gonosz kapitalistáktól
megvédje kicsiny hazáját.
Az erő
demonstrálása mindenhol ott volt a levegőben. Legyen szó katonákról,
rendőrökről, önkéntesekről, vagy akár csak hadi eszközökről.
Sötétedés után például az egyik nagy turista attrakció a minden
este megrendezésre kerülő ünnepélyes ágyú elsütés.
A média
is eléggé szűrt, hiszen csak 2 kubai TV csatorna fogható a helyieknél
(persze a külföldiek az ötcsillagos szállodában tudják fogni a
BBCtől a CNNen át az MTVig mindet), illetve mint a könyvárusnál
is jól látható, Lenin, Che és Fidel Castroról szóló könyvek tucatját
találtuk.
De az igazi gyöngyszemet mégiscsak a helyben vásárolt Kuba útikönyvünk
26. oldalán olvastam, miszerint: "A Nemzeti Capitolium nem
másolata a Washingtonban található Capitoliumnak, még ha sokan
úgy is gondolják." Azt hiszem erre szokták azt mondani: No
comment.
A következő
fotón kuncsaftra váró WCs néniket láthatunk. Nálunk az ilyet rejtett
munkanélküliségnek nevezték, de ez itt egyáltalán nem volt nevezhető
rejtettnek. Számos olyan munkakört ellátó kubaival találkoztunk,
ami rögtön szembetűnő volt, hogy semmi szükség a tevékenységére.
Havanna a világ egyik legszmogosabb városa, ami egyrészt a hihetetlen
mennyiségű füstöt okádó közlekedési eszközeinek köszönhető. Az
autók harmada a forradalom előtti (azaz több, mint 50 éves) óriási
fogyasztású amerikai cirkáló, másik harmada a szintén nem kevésbé
környezetkímélő 25-30 éves szocialista szériából származó Lada,
Skoda, Wartburg, Trabant, míg a maradék az elmúlt pár liberálisabb
évben behozott, a többi fejlett országban már kiszuperált "nyugati"
autó.
Egyesek által marha-vagonnak, általam halál-busznak aposztrofált
igazi "tömeg" közlekedési eszköz teherautó első résszel
és eltolt, lépcsős utazó tér kialakítással. Este nincs belső világítása,
azaz bármi megtörténhet, ezért az ártatlan babarózsaszín festése
elég döbbenetes volt.
Lelkesítő feliratok, nagy kubai hősök képei, Fidel Castro idézetek
mindenhol megtalálhatók voltak a város utcáin, terein.
Beszédbe
elegyedtem egy járókelővel és szó-szót követett, megkérdeztem
van-e útlevele. Minek az, hiszen nem akarok én innen elmenni.
Még
szétnézni sem? - kérdeztem. Felesleges, itt minden van: hegyek,
tenger, múzeumok… azaz nincs miért utazni. Kis hazánkra is elmondható
a tenger kivételével mindez, mi mégiscsak annyira kíváncsiak voltunk,
hogy több ezer kilométert repültünk, hogy megnézzünk egy országot,
aminek sok jellemvonása emlékeztetett régi lánykoromra…
Fotó és szöveg: Komócsin Laura
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkeszto utikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!

Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >> Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
 Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.
|