november 1. szerda: Besztercebánya - Árva vára - Turdossin
- Orawka - Spitkowice
november 2. csütörtök: Wroclaw
november 3. péntek: Krakkó
november 4. szombat: Krakkó
november 5. vasárnap: Rózsahegy - Selmecbánya
Krakkó már évek óta a látókörünkben volt, idén már kétszer
konkrét lehetőségről is szó volt, de aztán nem lett belőle semmi.
Egy családi fuvarozási feladattal összekapcsolva azonban az
őszi szünet alatt összejött, sőt most, hogy a mindenszentek
szerdára esett, így összesen 5 nap volt - utazással együtt.
A tervezésnél gondot okozott, hogy november 1-jétől a műemlékek
legnagyobb része már délután háromkor bezár, így azért elég
nehéz sokfelé benézni. Ezzel együtt az oda-vissza útra is szokásos
módon látnivalókat iktattunk be - igaz, visszafelé a várható
csapadék és a fagypont körüli hőmérséklet miatt nem mertünk
az eredeti útvonalon (a Tátrát keletről kerülve, Késmárk,
Poprád felé) jönni, - így azok a napok is maradandó élményeket
tartogattak.
A szállást a hugom intézte a www.limba.hu
honlapon keresztül. Ez egy szlovák cég, de magyarul is lehet
"ügyintézni" velük, főleg írásban. Nem volt rossz
tapasztalatunk, bár volt némi kísérletük drágább szállást ajánlani.
Végül a nekem is eleve tetsző helyet sikerült lefoglalni: Krakkó
óvárosától nyugatra 5 km-re, két nyugatra kifelé vivő főbb út
közötti észak-déli összekötő út - a Piastowska - déli
végétől 3 házra levő közben egy emeletes házban levő apartman.
A pontos cím: ulica Kudlinskiego 3., www.secesja.az.pl
; e-mail: secesja2@wp.pl. Valószínűleg egy családé az egész
emeletes ház, amelyben a földszinten és valamelyik emeleten
is van egy-egy négyágyas apartman.
Mi a földszintiben laktunk, amely egy kis előszobából, az azzal
egy légteret alkotó jól felszerelt konyhából, az ebből nyíló
normális méretű zuhanyzós fürdőszoba-WC-ből, és az előszobából
boltívvel nyíló közel 40m2-es szobából állt. A bejárattól jobbra
étkezősarok, utána TV és interneteléréses(!) számítógép, balra
pedig három ágy, derékszögben a negyedik (még pótágyat be tudnak
tenni) - köztük éjjeli szekrénykékkel. A bejárattal szemben
egy kicsike füves kertre nyílt az ajtó - amely nyáron kellemes
helyecske lehet. Most, így zimankós időben jó meleg volt, és
nagyon jól éreztük magunkat a jól felszerelt, új berendezéssel
és bútorokkal rendelkező helyen.
A háziak figyelmesek és kedvesek voltak. Parkolni a közben tudtunk,
így nem kellett őrzött parkolót keresnünk - erre hívták fel
a figyelmet, még itthon a turisztikai irodában.
A háztól 100 méterre volt a buszmegálló, óránként 2-4-szer járó
busszal 4 megálló, vagyis pár perc alatt az óváros nyugati szélén
voltunk - jegyet a buszon is lehet venni, de ott természetesen
kicsit drágább, mint elővételben. Nekünk fontos volt a nyugati
elhelyezkedés, mert a wroclawi menetnél így nem kellett a városon
átvergődni oda-vissza. Szóval remek helyen volt a kiváló szállás,
és az ára is kifejezetten kedvező: valamivel több, mint 3.500.-Ft/fő/éjszaka
- ez a nyári áruk is.
Az út előkészítése során eljutottam a Lengyel Nemzeti Idegenforgalmi
Képviseletre (Bp. Károly krt. 11. V. emelet tel: 1/269-78-09)
is, ahol nagyon kedves eligazítást, és sok hasznos prospektust
kaptam - aki még nem tudja, pontosan mit szeretne látni, remek
ötleteket is kaphat. A fiatal hölgy - a lengyel nevek kiejtéséből,
és a lengyel honlapok igen magabiztos kezeléséből lengyel gyökereket
véltem - impulzívan, szenvedélyesen ajánlotta az országot, az
internetet is használva együtt gondolkodott velem - láthatóan
értékelte, hogy a lengyel kultúra emlékei érdekelnek, s tudom,
hogy alapvetően mit szeretnék látni. Teljesen felvillanyozva,
számos új anyaggal gazdagodva jöttem el, pedig már ekkor is
határozott elképzeléseim voltak, és néhány alap-prospektust
az évek során az Utazás kiállításokon már begyűjtöttem - no
és útikönyveink is vannak erről a területről. De az itt kapott
Wroclaw részletes, kicsit térhatásúnak rajzolt óvárosi turistatérkép
- hátoldalán rövid leírásokkal a számozott műemlékekről - alapeszközként
szolgált, sőt a beszámoló megírásakor is nagy hasznát veszem.
De ugyanígy a fatemplomokról szóló prospektust, vagy a krakkói
zsidónegyed térképét - bejelölve az összes zsinagógával - is
említhetném. Vagyis mire indultunk, az új prospektusok alapján
még felkészültebbnek éreztem magamat, tudtam, hogy mit kellene
megnéznünk - ami azért döntő részben igaz is volt.
Budapestről, így már elég korán Besztercebányára
értünk.
Szerda
reggel hatkor már gurultunk A temető mellett tudtunk leparkolni,
mert az óvárosba bevezető utcát épp lezárták valamilyen építési
munkálatok miatt, nagyon nem küzdöttünk hogy még közelebb kerüljünk
az innen láthatóan közel levő műemlékekhez. Épp kilenckor sétáltunk
be a központba, így a harangjáték fogadott bennünket. A németek
gótikus templomában TV közvetítéses mise volt, így a XV.
századi Mátyás-ház - volt királyi szállás - mellett mentünk
be a kicsi, de igencsak hegyes-völgyes temetőbe, amelynek egyik
oldala a Szlovák templom erődszerű, homlokzati végének
bástyás kőfala. Maga a templom késő gótikus, nem jutottunk be
- a könyv szerint barokkizálták. A régi Városháza XVI.
század végi késő reneszánsz, jellegzetes térközepi középület,
toronnyal. Mellette van a régi vár, amit az utóbbi években részben
újraálmodtak.
A
lejtős, kiszélesedett főutca - ami jellegzetes főtérforma különösen
a Felvidéken - több magyar történelmi emléket hordoz: az egyikben
választották magyar királlyá Bethlen Gábort, a másikban
lakott Bél Mátyás, van Thurzó-palota, Beniczky-palota.
Ezek jelentős részben reneszánsz épületek, sgrafittós díszítéssel,
de persze sok barokk épület is van. A főtér számunkra érdekes
építménye a Várostorony a XVI. század közepéről. Lesétáltunk
a Szt. Erzsébet-templomhoz is - az az óváros széle -,
amely kívülről kis méretű gótikus épület, nem jutottunk be,
pedig gótikus faragott faoltárt írt a könyv, de nem lennék meglepve,
ha már nem lenne ott. A séta közben a hó is el kezdett esni,
így jó volt, hogy a mise végeztével bemehettünk a régi, eredetileg
román, de gótikussá átalakított, majd részben barokkizált Német
templomba. A legérdekesebb része az oldalkápolna gótikus faragott
faloltára, de mivel vastag felhő volt és kevés ablak, a világítást
pedig már lekapcsolták, szinte semmit nem lehetett látni belőle.
Pedig nagy élmény lehetett volna, mert ilyen közelről igen kevés
helyen lehet hozzáférni. Itt gyakorlatilag teljesen hozzá lehet
menni, és nem több méter magasságban vannak a szobrok, sőt az
egyik oltárszárny hátsó oldalát is meg lehetne nézni. Persze
a fényképezőgépnek esélye sem volt, hiszen szabad szemmel is
alig láttunk valamit. Mire végeztünk ezzel a kis körrel - amivel
azért a látnivalókat végigjártuk -, épp 10 óra lett, így újra
a harangjáték köszönt nekünk - immár búcsúzott.
A következő helyet már nagyon vártam, úgy húsz éve mutatott
róla képeket egy barátom: Árva vára jött. Sziklaszirten
álló, igen magas vár, amely az idők során lefelé terjeszkedett,
így a mai, gyakorlatilag XVII. századi állapota egy többudvaros,
a falakon belül is jelentős szintkülönbségű impozáns erődítmény.
Ha északról közelítünk, akkor látszik igazán, hogy csak az épület
szélességű maga a sziklaszirt is, amelyen épült, így még félelmetesebbnek
tűnik az egész. A folyó szintje és az épület teteje között több
mint 100 méter van, ebből legalább 60 a váron belül - szóval
jó kis lábtorna. Csak vezetéssel látogatható, turistaszezonban
100, novembertől 150 korona a belépő. Nem terhelik túl a látogatót
kiállításokkal, magyar emlékekkel pedig különösen nem, ezzel
együtt óriási élmény.
A magyar történelem több nagy családja szerepel történetében:
Thurzó, Erdődy, Pálffy. De van itt emléktáblája Tranosciusnak
is, az énekeskönyvéről ismert cseh evangélikus lelkész-költő
reformátornak is.
A
következő megállót Turdossinba terveztem - ez
a kis hely a lengyel határ felé tovább az Árva völgyében
van (korábban Tordasin illetve Turdosin néven található a történelmi
atlaszban). A XIV. század végén épült fatemploma festett,
kazettás belső díszítéssel. Ez a fatemplom az egyik legrégebbi
Európa belsőbb részein, gótikus stílusa megejtő, üzenet a régi
világból - amit idealizáltan érzékelünk. A temetőben
van - minthogy régen a templom körül volt mindig a temető -
a helységen átvezető úttól alig száz méterre (ha délről megyünk
északra) balra, a dombok felé egy utcával feljebb, a templom
után az első utcában kell megközelíteni - barna tábla is jelzi,
amit persze alig vettünk észre. Mivel mindenszentek napja volt,
bár a mise alatt nyitva volt, csak a nagy tömeg miatt a fejek
fölött lehetett legfeljebb egy négyzetméternyi belső festett
részt látni. Népi barokknak véltem e pici rész alapján. Maga
az épület kicsike, de erőteljes - szinte földig érő fa tetőszerkezete
erős védelem képzetét teremti meg. Szóval ezt a helyet is nagyon
tudom ajánlani mindenkinek - július-augusztusban nyitva is van,
a belseje is látható.
A lengyel határ után pár km-re már újra érdemes volt megállni
- még
mindig
valaha magyar területen jártunk, amely Trianon után került Lengyelországhoz.
Orawka fatemploma, bár több, mint 250 évvel később
épült, akkora különbség azért nincs közöttük. Ezzel együtt már
a méretében is sokkal jelentősebb - legalább kétszer akkora
minden mérete -, a gótikához közel álló a szerkezete. Barokk
bővítése és részben belső díszítése van, de nekünk, magyaroknak
mégis a XVIII. század elejéről való teljes magyar szentek festett
képgyűjteménye a templombelső felsőbb részein. Ennek oka, hogy
ellenreformációs központként demonstratív templomnak szánták.
Mára ennek csak a szépségét látjuk, és egyedülállóan teljes,
főleg Árpád-ház korabeli magyar szentek seregében gyönyörködhetünk.
Orgonája
1670 körül készült, vagyis nagyon régi hangszer, ha kicsit hamarabb
érkezünk, talán még hallhattuk is volna. Itt a mindenszentek
ünnepi mise miatt viszont bejutottunk a templomba, épp akkor
lett vége, amikor kívülről körbejártuk az épületet, így a néhány
perc alatt, amíg még égtek a lámpák, meg tudtuk nézni és megkísérelni
képek készítését. Ez is a kihagyhatatlan helyek sorát bővítette.
Ha Krakkó felé megyünk, akkor baloldalt van az út mellett kb.
30 m-re a templom, egy kaptató végefelé, az útnál valamivel
magasabban - a templom "felett" van a parkoló, vagyis
túl kell menni a templomom egy kicsit.
Még egy templomi kísérletünk volt, Spitkowicében,
ami szintén útba eső fatemplom, de későbbi építésű, vagyis már
teljesen barokk. Itt már senki sem volt a mise után, így korán
beértünk Krakkóba a szállásunkra.
Mivel még maradt bennünk energia, bementünk a krakkói óvárosba,
a Wawel alatt parkoltuk, és a szemerkélő esőben megmozgattuk
lábainkat. A Ferences templomnál több száz fős gyülekezet
előtt volt szabadtéri ünnepi mise - ami az esőre tekintettel
különösen jelentős. De tele volt a dominikánusok gótikus temploma
is. Az esti, kivilágított Krakkó még így, nedves hidegben is
szép volt - hát még milyen gyönyörű lehet jó időben.
Másnap korán indultunk Wroclawba, mert 300km
úthoz még sztrádán is elég sok idő kell - 2x6,5 zloty irányonként
a díj, vagyis 26 volt összesen. Idén készülhetett el a sztráda
Katowice körüli szakasza - a jelek szerint -, így a tervezett
időben, kilenc óra után nem sokkal már az óváros szélén levő
Dominikánus üzletközpont parkolóházában tettük le az
autót. A városba bemenetre/kijövetre hosszabb időt kell számolni,
mert Wroclaw több, mint hatszázezres város, és igen jelentős
az átmenő forgalma is - csak délről halad el mellette sztráda.
Az üzletközpont remek hely, mert mindenféle szükségeket el lehet
intézni az épületben, és még nagyon keresgélni sem kell - sokféle
gyorsétteremlánc található benne. A parkolási díj sem volt kibírhatatlan:
5 órára 14zl - kb. 1.000.-Ft. A város megismeréséhez is remek
kiindulópont, gyakorlatilag a mi érdeklődési körünkbe tartozó
helyeket egy, kicsit kacskaringós körre fel tudtuk fűzni. De
milyen helyeket! Elámultam, hiába írta le az útikönyv, hogy
mennyi gótikus temploma van - s a második világégés után, az
óriási háborús károkat szépen tették rendbe, helyreállították
az eredeti állapotokat - amennyire lehetett. Régen Szilézia
központja volt Breslau névvel - magyarul Boroszlónak
hívták a történelem során -, tőle délre közel a Szudéták hegyei
vannak, sok várral. Lengyelországhoz csak a Párizs környéki
békével került - tanulságos volt a történelematlaszt átlapozni
e tárgyban.
A
XV. századi, gótikus Szt. Kristóf-templomnál kezdtünk,
de ez evangélikus, így nem volt nyitva. A XIV. századi, torony
nélküli, téglagótikus, háromhajós, ferences Szt. Dorottya-templom
következett - vékony oszlopsora szép tiszta vonalú boltozatot
tart, azonban tele van barokk oltárokkal. Egy lépéssel tovább
már az Opera klasszicista épülete állított meg egy pillanatra.
Átellenben vele a szintén torony nélküli, háromhajós - a főhajó
kétszer olyan magas, mint a mellékhajók - Oltáriszentség-templom
a XIII. századból áll, amely régi fényétől megfosztva is emlékezetes
hely. Gótikus berendezése elpusztult, azonban egy-két díszesebb
köve ékessége az épületnek. Mára leginkább a külseje, főként
a bejárati homlokzata a fő dísze - a csipkeszerű tégladíszítés
az alapvetően lépcsős, kissé Hansa jellegű falon.
Visszafordultunk, és a XIV. század közepén épült kéttornyos,
háromhajós gótikus Mária-Magdolna-templomot kerestük
meg az utcácskák és épületek között - jó középkori módra teljesen
körül van építve, így a nagy méretek miatt igazából nincs jó
rálátás.
Az oldalába egy román kori templom díszes, gyönyörű kapubéllete
van beépítve - a legalább harmincéves útikönyvünk szerint ez
a legrégebbi román stílusú lengyelországi műremek. A templom
bejáratánál tablókon a templom története képekkel illusztrálva
volt követhető - a világháborús pusztítást is beleértve. Hogy
mekkora volt a veszteség, azt a régi képek és a mai állapot
összehasonlítása mutatta meg. A teljes falfelület - ami igen
nagy volt, mert a mellékhajók sokkal alacsonyabbak, mint a főhajó,
és a nem túl magas ablaksor és a mellékhajó ívsora között kb.
5m magas falsáv és a gótikus boltozat kazettái - freskóval borított
volt, amely ma fehér. Így is szép, sőt nekem nagyon tetszik,
de micsoda értékek mentek itt is veszendőbe! Ebben a templomban
volt egyébként 1523-ban az első evangélikus istentisztelet (akkor
Breslauban), s amíg német terület volt, addig evangélikus templom
lehetett - ezt mutatta az egyik régi fényképen a padok szószékhez
igazodó elrendezése, a mai szentély felé fordítottal szemben.
A két torony igen magas, bár a hajó igen magas tetőszerkezete
miatt ez nem tűnik fel. A mellékhajóban van egy szép 1499-ből
való kő Madonna a gyermekkel.
Egy
utcányira innen már az óriási - bár jelentős mértékben beépített
- főtér van, a négyszögletű tér közepi városháza szerkezettel,
körben gótikus, de főleg barokk lakóházakkal, amelyek ma éttermek,
cukrászdák, sörözők. A Városháza maga a XIII. századtól
több évszázad alatt, a XVI. századra alakult ki, csodálatos,
66m magas tornyos, gótikus csipkecsoda. Ez külön építészettörténeti
dolgozatot megérne - nem kell megijedni, nem következik erre
még kísérlet sem részemről. Most múzeum is van benne, épp magyar
'56-os kiállítás volt, de nem mentünk be. Innen már csak egy
lépés az egytornyos, háromhajós gótikus Szt. Erzsébet-templom.
De előbb még a tér sarkán levő két apró, de emeletes lakóházat,
az ún. Jancsi és Juliska házat kell szemügyre venni -
XVI. illetve XVIII. századiak, és aranyos legendákat fűztek
hozzá. A templom tornya 91m magas, fel lehet menni - most nem,
de nyáron igen - jó lett volna fentről is megnézni ezt a remek
óvárost, biztos, hogy sok jó képet lehetett volna készíteni.
Belülről is nagyon tetszett a templom, remek részletei vannak,
nekem a legnagyobb élmény az 1455-ben készített, kb. 8 méter
magas, gótikus kő szentségtartó. A torony alatti fénytelen részben
számos síremléklap között, középen az orosz (a lengyel idegenvezető
nem használta a "szovjet" kifejezést) hadsereg 1940-ben
végrehajtott katyni mészárlására emlékeztető emléktábla van
- előtte gyertyák, mécsesek, virágok, koszorúk.
Innen az Odera felé közeledve, a Szt. Mátyás-templom
következett. Ez egy kicsi téglatemplom a XIII. század második
feléből - sajnos nem volt nyitva. Pedig jó arányai voltak -
ahogy az egyik képemen látszik, belülről nem túldíszített. Pár
lépésre innen már a Szt. Jakab templom állt előttünk
- amely most görögkatolikus - ide sem jutottunk be. A téglagótikus
épület láthatóan két szakaszban épült, a szentély szinte teljes
magasságban ablakokkal, a volt homlokzat síkjában egy karcsú,
bár nem túl magas toronnyal az oldalánál.
A
hajó felső részén az ablak formája teljesen barokk - bár a belső
keret gótikus jellegű - és a templom köré is barokk és későbbi
ízléstelen kápolnákat "tapasztottak", ezek alapján
a belseje is átépített lehet. A szentély mögött már az Odera
egyik kis ága folyik, s a hídon átmenve az icipici Piasek-szigetre
a szintén gótikus, zömök, alacsony homlokzati tornyos, háromhajós
Sand-templom - egy román kori templom helyén áll. Itt
is számos kápolnával bővítették az épületet, részben gótikus,
részben barokk stílusban. Belülről azonban ez volt talán a legnagyobb
meglepetés. A háború 75%-ban újjáépített, karcsú oszlopokkal
szegélyezett, magas hajók, de az ámulatot a régi faoltárok sora
okozta - a világos hajóban közelről jól volt nézni. S itt volt
a nagy kedvenceim közé tartozó gótikus keresztelőmedence.
A
szigetről muzeális, több, mint 110 éves vashíd vezet át az Ostrów
Tumskira, ami egy soktemplomos partszakasz az Odera északi
partján. A hídfőnél az első épület a kicsi, torony nélküli,
XV. századi, gótikus Péter-Pál templom. Alig vettük észre,
mert a tekintetünket a két nagy templom, a Szt. Kereszt és
Bartolomeus, illetve a Katedrális magas tornyai vonták
magukra - amelyek előttünk voltak úgy 200 m-es távolságon belül
mind a kettő. Először a XIV. századi gótikus Szt. Kereszt és
Bartolomeusba (ukrán ortodox) kíséreltünk meg bejutni, sajnos
sikertelenül. Ez valójában két templom, amelyeket még a helyi
turisztikai kiadvány is kifejezetten szépnek ír - a legtöbb
épületnél csak szakszerű leírás található. Így különösen rosszul
esett, hogy nem lehetett megnézni, pedig különleges építészeti
csemegét ígért, és még a berendezése is érdekelt volna. Egy
kicsit visszafordultunk az Odera irányába, hogy XII. és XIII.
századi részekből álló román stílusú Márton-templomhoz.
A régibb része egy oktogon, a későbbi a hozzá épített hajó -
persze ezt is csak kívülről nézhettük. A kanonoksor mögött mentünk
el a Katedrális melletti, XIII. századi Szt. Egyed-templomhoz,
amely szintén tégla román stílusú - egy Y elágazásban áll, a
szentély van az Y elágazásánál. Nagyon aranyos, szép, láncszerű
díszítéssel, kőből készült egyszerű kapubéllettel. Az ilyen
kis gyöngyszemek mindig különös élményt jelentenek.
A
XIV. századi, gótikus, háromhajós, szentélykörüljárós, 4 tornyos,
kápolnakoszorús Keresztelő Szt. János-Katedrálist a szentély
felől közelítettük meg - ebből az irányból a barokk kápolnák
rontották az összhatást. Innen jól látszott a szentély végében
levő két zömök, alacsony torony. A déli oldalon előre menve
megcsodáltuk az oldalkapu előterének gótikus boltozatát - a
prágai Szt. Vitus hasonló helyére emlékeztetett. A két nyugati
torony igen magas, a gótikus kőrész fölött még keskeny, magas,
tűszerű toronysisak teszi látványosabbá. A háborús pusztítás
itt is 70%-os volt, különösen a nyugati tornyokat érintette,
csak a '90-es évek elejére állították helyre. A nyugati főbejárat
előtt díszes előtér is van, melyhez a korábbi románkori templom
oszlopait is felhasználták. A templombelső tetszett, a főhajóban
sok történelmi zászlómásolat lóg, ami vélhetően korábbi díszített
állapothoz képest kárpótlás jellegű lehet. A főoltára is említésre
érdemes aranyozott faoltár. A kápolnasorból túl sokat nem láttunk
az igen kevés fény miatt - legalábbis fényképet még csak meg
sem tudtam kísérelni készíteni.Egy kis keleti kanyarral a teljes
Odera feletti hídon tértünk vissza az óváros felé, s a Panoráma
(az ópusztaszerihez hasonló jellegű) mellett a jelenleg Lapidáriumnak
helyet adó későgótikus Bencés templom és kolostor
irányában közeledtünk az utolsó célponthoz.
A
bencés templomot barokkizálták belülről, és egy nyugati (bejárati)
felsőhomokzatot is hozzátettek a gótikus alsó részre - így együtt
eléggé bizarr -, de a többi része kívülről gótikus maradt. A
XIII. századi építésű Adalbert (Dominikánus)-templom
felé - és ezzel a mellette levő bevásárlóközpont felé - keletről,
a szentély felől haladva először a templom tükörképe tárult
szemünk elé - a bevásárlóközpont üvegfalán tükröződik a gótikus
csoda, így nem annyira zavaró ez a nagyméretű, modern épület
ennyire közel a többszáz éves templom mellett. Egyhajós, kereszthajós,
a hajók találkozásánál levő karcsú, nem túl magas toronnyal
épített egyszerű templom. A belső berendezése modern, egy-két
kivételtől eltekintve - pl. a keresztelőmedence. Az üvegablakai
mai alkotások, uralkodó színe a kék és a piros volt. A falak
fehérségéhez (ez gondolom szintén a háborús rombolás következménye)
ez a színélénkség jól is jön.
Ezzel be is fejeztük a napot, már ami a kulturális részét illeti.
Ez nyáron csak az első felét jelentené, de így, a korai sötétedéssel
és hideggel nem fért bele több.
A visszaút már nem volt kalandos, bár az utolsó 40 kilométeren
erős hózápor volt szakaszonként, de az útra nem tapadt még rá.
Péntek reggel Krakkóban a Wawel felé vettük
az irányt, hogy nyitásra már ott is legyünk. A buszról leszállva
egy kicsit keringeltünk az óvárosban, majd a déli bejárat felé
vettük az irányt - az óváros felől közelebbi, északi bejárathoz
vezető úton munkálatok voltak, ezért csak dél felé lehetett
bejutni a várba. A Grodzka utca végénél, a Szt. Egyed templom
melletti kis térségen egy 15-20 db kb. 90x60cm-es képkiállítással
emlékeztek az 1956-os magyar eseményekre, "Budapeszt '56"
címmel. Az egésznek az adott még külön "ízt", hogy
a templom falán van a katyni mészárlásra emlékeztető egyszerű,
fekete fakereszt (Katyn 1940-1990 felirattal), előtte több friss
virágcsokorral. Ez már jó felütést adott a napnak.
A Wawel, a lengyel királyi várpalota külső udvarára jutottunk
be, ahol a még korábbi templom alapjai láthatók a füves térségben.Először
a reneszánsz királyi palota udvarára mentünk - monumentális,
három szintes, zárt épületegyüttes, amely több épületből áll,
és nem alakították át mindet reneszánsz stílusúvá. Elsőként
a vezetés nélkül látható részeket néztük meg, vagyis alapvetően
a 2. emeletet (reprezentatív királyi termek), az 1. emeletet
(Királyi lakosztályok) angol nyelvű vezetéssel a jegyre írt
időpontban. Eredetileg a mai két emelet magas volt a palota
jelentős része, bár így is 4-6 méter magasak a termek a reneszánsz
átalakítás után. Ide fészkelte be magát - amikor a két diktátor
felosztotta Lengyelországot - a náci hatalom is, sajnos a háborús
károk itt is jelentősek voltak. A boltozatok szerkezetét, annak
díszítését még helyre tudták állítani, de a kazettákban volt
festményeket, freskókat már nem lehet pótolni - néhol jelzik
a hatást, de többnyire egyszínű falak vannak a kazettákban.
A legnagyobb élményt az eleve ide készíttetett, és csodálatos
módon megőrződött, sőt visszakerült középkori (XVI. századi)
faliszőnyegek jelentették. Ezek nagy része allegorikus. Nekem
a több helyen látható városképek tetszettek, amelyeken az akkori,
vagy kissé archaizált városépítészet látható. A Képviselő-terem
plafonjának kazettáiban a rendeket jelképező, színes, faragott
fejek vannak. A királyi lakosztályok még gazdagabb díszítésűek,
feltűnt a falak különleges, kb. 60x60cm-es darabokból összeálló
tapétája. Mint kérdésünkre elmondták, kecske és báránybőr tapéta,
aranyozott, festett mintájú.De igen érdekesek voltak a középkori,
festett, olasz utazóládák megmaradt példányai, és a még további
szintén megmaradt néhány ládafestmény.
Pár
teremben lengyel középkori egyházi művészeti kiállítás volt,
csodaszép gótikus oltárok, táblaképek, faszobrok és egyéb alkotások
- erre kicsit több idő lett volna jó, de a 12 fős csoport okán
ez nem volt kezelhető. A palota többi kiállítását (Kincstár
és fegyvertár; Az elveszett Wawel; Sárkánybarlang) nem néztük
meg, inkább a Waweli katedrálisba mentünk. Eredetileg
gótikus, de mint a lengyel királyi pantheon, folyamatos átalakításon,
bővítésen ment át, így mára a panteon jelleg elhomályosít mindent.
Több magyar emlék is van itt, ezek közül a Báthori-kápolnát
épp felújítják, így oda nem lehetett bemenni. Néhány királyi
síremlék tetszett, ezek jelentősek, mint alkotások is. A toronyba
is felmentünk, a Zsigmond-harangot megnéztük, de a kilátás
a városra is megérte. Az altemplom több részből áll, benne különböző
királyi dinasztiák, híres lengyel személyiségek sírjai, szarkofágjai
- vezetéssel hosszasan lehet lengyel történelemórát hallgatni.
Ennek megfelelően igen nagy a
tömeg, folyamatosan csoportokkal
találkoztunk.
A Wawelből délről kezdtük el az óváros felfedezését. Ehhez
kézenfekvő útvonalnak a
Grodzka utca kínálkozott. Elsőként az este már látott Szt.
András-templom került utunkba - kéttornyú, kőből épült,
román kori templom, azonban ezzel minden jót el is mondtunk
róla, mert belülről teljesen barokk. Egy kis kerülőt tettünk
a Kanonoksor felé, több reneszánsz házon és kapudíszítésen akadt
meg a szemünk. Aztán újra a Grodzkán folytattuk az utat, a Dominikánus-templomig.
Ez ma is működő kolostor temploma, amit mi is láttunk, amikor
mise idején értünk oda. A templom eredetileg gótikus, de az
évszázadok során többféle stílusú hozzáépítés, majd pedig tűzvész,
egyéb rombolás után újjáépítés alapján ma jobbára neogótikus
- ami néhol nem könnyen választható el a régi gótikustól. Nappal
tán még jobban tetszett, mint az esti derengő fényben - bár
annak hangulata volt. Kis utcákon, reneszánsz paloták között
- Prelátus-ház, Rákfigurás-ház - haladtunk a Slowacki
Színház mögötti Szent Kereszt-templomhoz.
 |
 |
Ez egy kicsi, homlokzati tornyos, egyhajós, gótikus téglatemplom,
sajnos csak misekor van nyitva.
Mint
este, egy ott vásárolt Krakkókönyvből kiderült, belseje nagyon
szép - középoszlopról induló, gótikus pálmaboltozata van, amelyet
jó lett volna látni, de másnap nem bírtuk a nedves, szeles,
hideg idő miatt kivárni az este 6 órás misét. Innen már vagy
150 méterre volt csak a Városfalmaradvány és a Barbakán.
A Városfal része a Flórián-kapu, amelynek védelmére építették
elé a XV. század végén a kapuvédő tégla körbástyát, a Barbakánt
- nekem nagyon tetszett, az éppen kitörő hózáporral együtt is.
Sajnos ilyenkor nem lehet már bejutni az udvarára, így csak
körül tudtuk járni a közel 25m átmérőjű, kis tornyokkal díszített
impozáns építményt. A városfalat a XIV. században építették
- akkoriban kettős városfala volt - mostanra kevés része maradt
meg, a legimpozánsabb része a
Flórián-kapu
melletti szakasz, három megmaradt bástyával együtt. A kb. 20m
magas Flórián-kapu 1307-ben épült, a nyolc kapu közül egyedül
maradt meg, és akkoriban is a legjelentősebb volt. Innen egyenes
út - a Florianska - vezet a Mária-templomhoz, a Főtérre.
Az utat természetesen itt is régi házak övezik, pl. a Rózsa
Szálló - szép reneszánsz kapuportállal. Mivel a hózápor
nem akart csendesedni, szinte bemenekültünk a Mária-templomba
- mielőtt kívülről körbejártuk volna. A főkapun is be lehet
menni, ez ingyenes, de csak kb. a főhajó feléig juthatunk el,
azt is inkább a mellékhajóban. A főhajó első részébe és a szentélybe
az oldalbejáraton lehet bejutni - nem túl magas belépti és fényképezési
díj ellenében - hogy ne kelljen burkoltan fényképezni, főleg,
hogy ilyen fényviszonyok mellett (alacsonyan levő vastag hófelhő)
erre még jogosan is kevés esély volt. A templom Krakkó emblematikus
épülete, két, eltérő magasságú (81 és 69m magasak) tornya sok
helyen visszaköszön. Ezt a háromhajós templomot - részben a
korábbiak helyén - a XIV. század második felében építették fel.
A templomot, kiemelt szerepe okán, természetesen kápolnakoszorú
vesz körül, melyben a város előkelő családjai temetkeztek. Ezek
már inkább barokk stílusúak. De a templomban a boltozat, a hajó
és a szentély közötti óriási gótikus fakereszt és különösen
Wit Stwosz (németül a nürnbergi mester nevét Veit Stoss-nak
írják) hatalmas gótikus faoltára vonja magára a figyelmet. A
falak sötét színekkel vannak festve, nemkülönben az arany csillagokkal
díszített sötétkék égboltot mutató boltozat. Az oltár a mester
legnagyobb alkotása, 14 évig készült, óriási mű. Elég közelről
lehet megcsodálni, de szinte befogadhatatlan. Szóval valóban
kihagyhatatlan ez a templom. Mire kijöttünk, már szinte elállt
a hózápor, így körbe tudtuk járni, és a templom szentélye mellett
levő Szt. Borbála-templom homlokzatát is megnéztük. A
térre visszatérve a két tornyot is jobban szemügyre tudtuk venni,
nekem az 1401-re elkészül, magasabb, díszesebb, sok fiatornyos,
magas toronysisakos tetszik - a művészettörténészek szerint
azonban az eredeti tervek szerint az alacsonyabb épült meg.
A
Főtéren sétáltunk egyet, elsőként az Adalbert-templomot
néztem volna a tér sarkán, de annak mára már csak története
van, teljesen barokká tették. A Posztócsarnok részben
felújítás alatt áll, bár nem volt felállványozva, így a XIX.
században átformált épületet különösebb zavarás nélkül lehetett
látni. A csarnokban levő árusok sora előtt végigmentünk, de
ez nem az a fajta hely, ahol mi bármit is vennénk - igazi turistákra
kihegyezett árukészlettel, bár csak részben árulnak bóvlikat.
A XIII. századi városháza tornya remek építmény, nagyon kár,
hogy a városháza épületét elbontották a XIX. században - ezt
az érzést erősítette pl. a wroclawi gótikus városháza előző
nap látott épületének pazar volta. A Ferences-templomhoz
folytattuk utunkat - immár nappal az első, esős este után -
amely kívülről téglagótikus, belülről azonban az újraépítések
eredményeként már igencsak vegyes. Szecessziós üvegablakai híresek,
de a felhős ég miatt ezekből nem sokat láttunk. A templommal
szemben van a barokk püspöki palota, ahol Wojtyla-érsek, a későbbi
II. János Pál pápa, székhelye volt krakkói érsekként, s a bejárat
feletti ablakban most is az ő képe van - emlékeztetve arra,
hogy onnan folytatott "párbeszédet" már pápaként a
fiatalokkal lengyelországi útjain. Elmentünk a régi egyetemi
épület, a Collegium Maiushoz, de már épp bezártak - elvégre
15 óra volt - így csak a figurás óra zenés játékát vártuk meg,
sokakkal együtt. Egy utcával lejjebb fordultunk vissza a főtér
felé, majd a Czartoryski Múzeum irányába mentünk. Utunkba esett
a Szt. Márk-templom, amely XIII. századi téglaépület,
román stílusban, bár a gótika is erős nyomokat hagyott rajta.
Érdekes a formája, nem szimmetrikus, egy kis toronnyal az épület
sarkán és egy késő gótikus nagyobbal a túlsó felén. Ekkor már
kezdett besötétedni, így a terveink szerint az estig nyitva
levő Czartoryski Múzeumba mentünk be. A hercegi család
gyűjteménye van kiállítva, amely ideális méretű, többrétű, ám
fantasztikus anyagot jelent. A főépület, eredetileg reneszánsz
épülete egy átjáróval van összekötve az Arzenál épületével.
A fegyverkiállítás néhány szobája XV. századi fegyvereket is
tartalmaz, szép kardok, pajzsok, nyergek voltak. Az ókori részbe
átvezető részen van a Chopin-emlékszoba, egy Pleyel zongora
(!) is ki van állítva. Az ókori terem egy fantasztikus gyűjtemény,
egyiptomi, etruszk, görög, római tárgyak - etruszk sztéle, egyiptomi
múmiák - ember, macska, sólyom - szobrok, domborművek. És ezután
még jött a festmények sokasága - főleg a XVII. századból. Természetesen
a Leonardo Hölgy hermelinnel a leghíresebb, de egy sor egyéb
értékes és érdekes alkotás is van, ki-ki választhat közülük
kedvenceket. Egész nap nézegettem a könyvespultokat, kerestem
a magyar nyelvű és jó képeskönyveket a városról, de nem találtam.
Itt viszont, a múzeumi boltban egy helyi kiadó által készített
keskeny, magasabb formátumú - mint a Panoráma mini útikönyvek
- puha fedelű Krakkó képes útikönyvre leltünk. Minden duplaoldalon
egy negyednyi tömör és jó szöveg, valamint 3 szép kép van, és
a borító kihajtható belső oldalán várostérkép, illetve óváros-térkép
- bejelölve a könyvben szereplő műemlékeket. A remek szállásunkra
visszatérve ezt lapoztam át, hogy hátha még találok olyat, amit
még mindenképpen meg kellene nézni - minél teljesebbé téve az
összképet - találtam is, csak másnap sem sikerült bejutni a
Szent Kereszt-templomba.
A
szombatot a Collegium Maiusban kezdtük a nyitáskor, a
gótikus és reneszánsz elemeket élményszerűen ötvöző épület nagyon
tetszett, a kiállítás méltó az egyetem múltjához. Teremészetesen
Kopernikuszról kiemelten emlékeznek meg. Nekem a könyvek hiányoztak
csak - elviseltem volna jónéhány régi könyvet a könyvtárteremben
kinyitva kiállítva - nemcsak a gerincüket látva az üveges szekrényekben.
Az óváros turistának épp jó méretű, nem túl nagy, de elég sok
néznivaló van - különösen az építészetet jobban kedvelőknek.
Aki pedig "élni", létezni szeret, annak ott van a
sok söröző, cukrászda, étterem - nyáron különösen sok kiülős
hellyel.
Az látszik, hogy rengeteget fordítottak az óváros épületeinek
felújítására, a műemlékek korhű helyreállítására, de a teljes
rendbetételig még sok idő telik majd el - iszonyatosan sok pénz
kell hozzá. A volt szocialista tömbhöz képest jól állnak, de
a nyugati szint, pl. a német, érthetően még messze van - a háborús
károk nagyjából azonosak voltak, ami természetesen nem jelenti
az abban való felelősségük azonosságát.
Az
óvárosi látnivalók megnézése után a Kazimierz-városba
mentünk, amely régen külön város volt, különlegessége a zsidó
és a keresztény kultúra elkülönülten bár, de együttélése. A
Szt. Katalin-templom lett volna az első megnézett épület,
azonban ide nem jutottunk be, sőt semmilyen kiírást nem láttunk
ezzel kapcsolatban, pedig amennyire lehetett, körbejártuk. A
régi könyv szerint délelőtt 10-ig be lehet jutni a gótikus templomba,
de ez bizonytalan információ. Mellette működő kolostor van,
így annak középkori szépségeit sem láthattuk. A Kazimierzi
városháza XVI. századi, bár a XIX. századi átépítése elég
markáns változást hozott különösen az arányaiban, de így is
tetszetős épület, és a régebbi részei is nagyjából észrevehetők,
tornya pedig eredeti formájú. A
városháztól egy sarokra van az Úr teste-templom, amely
háromhajós, téglagótikus remek épület a XIV-XV. század fordulójáról
-
tornya két évszázaddal későbbi. Homlokzata díszes lépcsőzetes
tégla variáció, az építők fantáziáját dicséri. Belülről már
nem olyan egységes a kép, a falak és a szerkezet gótikus, berendezése
azonban barokk. Érdekes, hogy a templomhajó belső falfelületei
döntő része kőből vannak, csak a kiegészítése tégla, azonban
a szentély teljesen tégla.
Innen már a zsidónegyed területére értünk, ahol a Schindler
listája film egyes részeit forgatta Spielberg - ezt sok helyen
meg is említették. A prágai zsidónegyedet már láttuk, így elképzelésünk
már volt, mit várhatunk - de nem pontosan azt kaptuk. Körbejártuk
az összes zsinagóga épületet.
Az
első a Magas-zsinagóga volt, amely ma könyvesbolt és
kiállítóterem - csak az előtérbe mentünk be. Maga az épület
belülről láthatóan felújított, azonban kívülről igencsak megkopott.
A következő, pár méterre a működő Izsák-zsinagóga lett
volna, de az időzítésünk nem volt a legjobb, hiszen szombaton,
a zsidó ünnepnapon nem lehet bejutni. Épp istentisztelet következett,
egy fiatalokból álló fele lány fele fiú nagy csapat ment oda
- igen hangosan. A Régi-zsinagóga ma múzeum, oda be lehetett
menni. Maga az épület a XVI. századi kinézetére van felújítva,
persze némi későbbi "beütéssel". A kiállítási anyaga
a zsidó vallási élet kellékeit mutatja meg elsősorban, a megejtően
egyszerű és szép teremben. A legrégebbi tárgyak a XVII. századból
valók. Az egyik teremben a híres krakkói, jobban mondva kazimierzi
zsidókról volt tablós kiállítás, de külföldiként nagyon nem
tudtam értékelni. Az egyébként teljesen általános szociológiai
ismereteket erősítette meg ez a kiállítás is - mármint, hogy
a zsidóság milyen pályákon érvényesült a holokauszt előtt. Egy
még kisebb teremben néhány megmaradt falfestés részlet jelezte,
hogy milyen lehetett régen. A zsinagóga előtti tér a zsidónegyed
központja - a szélesebb Szeroka utca - itt több épület is felújítva
várja az érdeklődőket. Az egyik udvarban van a Popper-zsinagóga,
amely felújítottan képzőművészeti kiállítóterem. A tér másik
oldalán van a Remuh-zsinagóga és a temető - a szombat
miatt ide sem juthattunk be. Ez az épület XVI. századi, ma is
működő zsinagóga, a temetőben többszáz reneszánsz sírkő van,
amelynek történetét máshogy írja a magyar és máshogy a lengyel
útikönyv.
Az
utóbbi szerint a XVII. században a svéd támadások elől rejtették
el a többszáz reneszánsz sírkövet, amelyek azonban csak a második
világháború utáni helyreállítás során kerültek elő. A könyv
képe alapján talán a prágai temető a maga szabálytalanságával
a kívülállónak érdekesebb látvány. A tér túlsó végében van egy
étterem és könyvesbolt is. A következő a Kupa-zsinagóga volt,
városfalrészlettel, felújított épülettel - de ez nem látogatható.
Végül a neoromán Tempel-zsinagógát néztük meg - ide be
lehetett menni annak ellenére, hogy működő neológ zsinagóga.
Nagyon látványos a felújított épület kívül-belül, a korábban
már említett fiatal csapat itt épp bent volt, amikor érkeztünk,
és itt is nagyon hangosak voltak, ami kifejezetten zavaró volt.De
mikor elmentek, akkor már nyugodtan szét lehetett nézni az épületben.
A belsőben az arany szín dominált, a kékkel és a bordóval kiegészülve
- az ünnepélyes fényesség és gazdagság képét teremtve meg.
A
karzati üvegablakokat a közösség tagjai adományaiból építették
(mint valószínűleg az egész épületet), és az adományozók nevei
is fel vannak írva.
Összességében a zsidónegyed sokkal kopottabb, romosabb volt,
mint ahogy a könyv és a turisztikai információk alapján számítottunk
rá. Sok épület teljesen lakatlan volt, s ezen kívül még soknak
csak egy részét lakják - de maguk az épületek nagyon rossz állagúak.
Persze azt tudom, hogy egy ekkora tömbrekonstrukciónak milyen
mérhetetlen költségei vannak, a történelem ismeretében - a zsidó
közösség iszonyatosan lecsökkent létszáma miatt is - ennek nem
nagy az esélye varázsütésre. Az is igaz persze, hogy amit felújítottak,
az szép, és a nyári időszakban, amikor sok rendezvény van, és
a természet is jó takarónak bizonyul, biztosan sokkal kellemesebb
képet mutat a Kazimierz.
Ezzel érdemben be is fejeződött a krakkói nézelődésünk, még
a lengyel édességspecialitást, az étcsokiba mártott aszalt
gyümölcsöket kerestük - sikerrel. Nekem legjobban a feketeribizli
és az egres ízlett - czerny porzeczki illetve agrest - ezeknél
a savanykás íz az étcsokival csudajó. A Főtéren két édességboltban
is lehet kapni, kimérve - jó ajándéknak is, helyi specialitás,
ami megmaradt ebben az egyenre szabott művilágban.
Vasárnapra is nulla fok körüli maximumot és csapadékot mondott
a meteorológia, ezért nem mertem a Tátrát keletről megkerülve
a Késmárk-Poprád útvonalon jönni, ugyanarra jöttünk,
amerre mentünk. Az útikönyv alapján Rózsahegyre terveztem
az első megállót, de ez teljes félreértésnek bizonyult. A templomot
megtaláltuk, de annyira átalakították, hogy elvesztette számunkra
érdekességét, sőt mintha még a gótikus faoltár sem lett volna
az igazi - olyan érzésem volt, mint pár éve Garamszentbenedeken,
ahol minden szent szőke hajú és kék szemű, kerek arcú volt a
"középkori" freskókon. Az útikönyv még vízivár-romokat
ígért, de az meg egybe van építve - már, ha valóban az - az
új Hypermarket bevásárlóközponttal, a főút mellett. Vagyis megállni
sem érdemes igazán.
Viszont Selmecbánya még esőben is nagy élmény
volt. A Világörökség része címmel
büszkélkedő,
az egykor volt bányaváros, egy kicsit Mikszáth városa is, a
Mária Terézia alapította bányászati főiskola városa,
amely fénykorában 25 ezer lakosú volt, ma kb. 10 ezres kicsi
város. Ennek megfelelően rengeteg az üres, romos ház, még a
főútvonalakon is számos üres épület van, s a magasabban fekvő
részekről jól lehet látni, hogy a tetők milyen, sok esetben
nagyon rossz, állapotban vannak. De ennek az elmúlás ihlette
helynek is igen erős kisugárzása van, a nyári turistaszezonban,
nagyobb rendezvényekkor megéledve ünnepi arcát mutathatja. Az
autót a Városháza mögött, a Szentháromság-téren tettük le -
az információs irodában egy használható prospektust kaptunk,
a városka térképével. Pár házzal feljebb van a gimnázium
épülete - ide járt valaha Petőfi, Mikszáth és Emil Boleslav
Lukác is. (Ő szlovák költő, 1979-ben halt meg, csodaszépen,
palóc tájszólásban beszélt magyarul, emlékezetes élmény volt
Arany Tetemrehívását hallani tőle Egerben a '70-es években.)
Az épület láthatóan évek óta üresen áll, állaga romlik. Érdekes
volt az épület mögött induló kis utcába bemenni, ahogy emelkedik
kanyargóasan az út, a még meredekebb részen lépcsőkkel kombinálva,
feljebb kerítéssel leválasztva az egy szinttel magasabbi utca
kertje/udvara - szinte évszázadokat lép vissza az időben a látogató.A
Szt. Katalin-templom későgótikus, boltozata a képek szerint
gyönyörű, de nem jutottunk be - mint ahogy sehova sem Selmecbányán.
A Városháza egy tetszetős, tornyos - barokk toronysisakkal,
XIV. századi eredetű, de átépített épület. Az Öregvár
egy erődített templom, kifejezetten kis alapterületű, 10-15
méter magas falakkal, néhány sarokbástyával rendelkező erődítés.
Múzeum van a felújított épületben - az udvara és az épületek
biztosan érdekesek lehetnek. Innen remek rálátás nyílt a Klopacskára
- Kopogtató - amely középkori épület, s nyitott tornyában kalapáltak
műszakváltáskor.
 |
 |
Másik útvonalon értünk vissza a városházához, s Hegybányai-kapu
és a mellette levő gótikus templomhoz kapaszkodtunk fel. Útközben
a zsinagóga épülete mellett mentünk el, ami szintén a régi Selmec
módosságát bizonyította. A Hegybányai kapu a városfal
része volt sokáig, ma kétharmada áll még barokk valóságában,
a harmadik részét a kétsávos út miatt elbontották. A temetői
gótikus templomot (Havasboldogasszony) bekukucskálva
megnéztük, de túl nagy különlegességet nem véltem felfedezni
- már ami látszott az ablakon benézve. Innen igen közel volt
a mindenhonnan jól látható Leányvár hófehér épülete,
a XVI. század második felében épült, gyakorlatilag egy négyszögletes,
zömök toronyból álló - sisakja magas ma már -, alsó részén a
sarkain körvédműves váracska. Mindezeket már kapucni vagy esernyő
alól néztük, mert az eső egyre jobban eleredt, de így is nagyon
fellelkesültem a múlt eme halódó emlékétől.
Ezzel ért véget a rövid túra.
Denke Gergely