Pintér András: Mátraaljai őszi kirándulás – 2012 – Mátraalja – Abasár, Domoszló, Kisnána, Gyöngyös, Szilvásvárad, Markaz, Újszilvás, Eger

Pintér András: Őszi túra a Mátraalján – Magyarország – 2012

Egy négynapos csoportos kirándulás története a környék érdekességeiről szóló információkkal – érdekes fotókkal illusztrálva

Újszilvás, Abasár, Domoszló, Kisnána, Gyöngyös, Eger, Szilvásvárad, Markaz, Farkasmály

1. nap, október 20. szombat
Természetjáró csapatunkkal 2 busszal, 74 fővel indultunk reggel 7 órakor Szegedről. Programunkba egy érdekes látnivalót, az újszilvási napelemparkot iktattuk be még a célba érkezés előtt. 11 órára értünk Újszilvásra, a Pest megye déli részén fekvő 2800 lakosú és napkollektorairól nevezetes községbe. A geotermikus központ megtekintésével kezdtük a látogatást a polgármester úr vezetésével. A község középületeit a mélyről feltörő termálvíz hasznosításával fűtik, sőt az ivóvizet is hűtéssel innen nyerik. Az igazi nevezetesség a forgó napkollektortelep a település szélén, amely pályázatból épült, egyedülálló az országban, 600 milliós beruházással valósult meg. Ellátja a község közvilágítását és a közintézmények villamos energiaigényét.

Újszilvási napelempark

Az újszilvási napelempark

Megnéztük utána a helyi pálinkafőző üzemet is. Igazi nagyüzem, minden csillog-villog a lepárló teremben, sok-sok elismerő oklevél díszeleg a falon. A mintaboltban sok féle 50 fokos ágyas pálinka kínálat van, igaz, elég borsos áron.

Magyarországi útibeszámolók helyszíneinek nagyobb térképen való megjelenítése

12,30-kor indultunk tovább, egy óra múlva értünk Abasárra. Ott túrára indultunk a hegyi kápolnához. Az elején viszonylag kellemes út után erősebb kaptató következett. Ezt néhány társunkkal már nem vállaltuk, így visszafordultunk a település nevezetességeit megnézni.

Abasár látképe az útról

Abasár látképe az útról – háttérben a visontai erőmű

Abasár Aba Sámuel szobor

Aba Sámuel szobor

Körüljártuk a templomot, bemenni nem lehetett. Kívül egy Lourdes-i kápolna, egy világháborús emlékmű és egy Krisztus szobor látható. Bementünk egy borospincébe is. Abasári rizling nem volt, de szürkebarátból vásároltunk is, miután kis kóstolót kaptunk.
16 órakor a visszaérkezett túrázókkal együtt indultunk tovább a cél felé a busszal. Domoszlóra érkezve betyárok fogadtak bennünket, egyikük felszállt a buszra is, úgy köszöntötte az utasokat.

Domoszló - betyár a buszon

Betyár a buszon

Domoszló Ilyen a kemencés lángos

Domoszló – készül a kemencés lángos

Lent pedig a vendégházban pálinkával, borral kínálták a két busznyi társaságot, hangos szóval köszöntve betessékeltek bennünket az udvari asztalokhoz. Ott már sütötték a tepertős, sajtos kemencés lángost, ki-ki vehetett kedvére, tejföllel ízesíthette. Mindenki jól érezte magát, személyesen figyelhettük a kemencébe nyújtást a sütőlapáttal. A gyerekek az udvarban játszadozhattak. A betyárok ostorcsattogtatással teremtettek jó hangulatot az étel-ital fogyasztásához.

Domoszló Ostorcsattogtatás az udvaron

Ostorcsattogtatás az udvaron

A délutáni fogadás után ki-ki a saját vendégházába ment. Mi is egy szépen felújított vendégházba kerültünk, különálló szobát kaptunk, fürdőszobával, konyhasarokkal. Mellettünk összesen 6 fős családjával 2 szobában, előtérrel a túravezető. Kis beszélgetés után esti sétára indultunk. Domoszlón ugyanis Szt.Demeter napi búcsú volt, így megnéztük a főtéren kirakodó vásárt, a forgókat, céllövöldéket.

Vendégházunk

Domoszló díszparkja

2. nap, október 21. vasárnap
Reggelizés után 8 órakor indultunk, miután a vendégházakból összegyűltünk a főtéren, a búcsús kirakodókkal szemben. Rövid buszozás után a közeli Tarjánka szurdokhoz értünk. Onnan indult a túra. Előbb szinte sík területen ballagtunk, majd egy tábla mutatta a “Csak vezetővel” feliratú nehezebben járható szakaszt. Sziklás terepen, a Tarjánka patak völgyében haladtunk. Leginkább a Rám szakadékhoz hasonlítható a természeti képződmény, patak mentén kövekről kövekre ugrálva sziklafalak között lehetett haladni, végül létrán felmenve folytatódott tovább az út.

A Tarjánka szurdok a patakkal

A csapat nagy része ment tovább a Tarjánka- völgy – Nagy Szárhegy – Oroszlánvár – Domoszlói kapu – Szederjes-tető – Vadászház rom – Kisnána Móré vár útvonalon mintegy 14 km-es turistaúton. Szerencsére csodálatos idő volt, napsütésben, 20 fok körüli hőmérsékletben mindenki bírta az iramot a hosszú túrázóknál.

Az Oroszlánvár teteje

Kisnána Móré vár

Mi néhányan nem vállalkoztunk a hosszú túrára… A szurdok bejáratánál lepihentünk kicsit, útbaigazítottuk az éppen induló turistákat… A visszajövő társainkkal együtt bementünk Domoszlóra, a szálláshelyre. Ebéd és egy kis pihenés után kinéztünk egy menetrend szerinti buszt és azzal bementünk Gyöngyösre. Először megnéztük a buszállomáshoz közeli Ferences templomot, amely nyitva volt.
A templomot a XIV. század második felében kezdték építeni és írott források szerint a középkori gótikus együttes 1494-re készült el, amit a török hadak 1526-ban feldúltak, de a ferencesek 1531-ben ismét újjá építették. A XVIII. században a templomot barokk stílusban átépítették. A templom kriptájában nyugszik a legendás hírű Vak Bottyán János generális, melyről a szentély belső déli falán elhelyezett vörös márvány tábla emlékezik meg.(Forrás: “Mátra”honlap)

Gyöngyös Vak Bottyán szobor

Gyömgyös Ferences templom

Ferences templom

Ferences templom szentély

Ferences templom belső

A templomlátogatás után egy kis városnézésre jutott idő, majd kutattuk az éttermeket, de vasárnap lévén minden zárva volt! Csak egy kínai kifőzdét találtunk nyitva, ott tudtunk vacsorázni. Sajnos az aznapi utolsó busz 18,10-kor indult vissza, így nem jutott idő további programra.

3. nap, október 22. hétfő
A társaság fél 8-kor indult Gyöngyösre, majd Gyöngyöstarjánba. A túrázók útvonala: Fajzatpuszta – Káva – Tóthegyes -Világos(Kopasz)-hegy – Kőmorzsás-tető – Gyöngyöstarján. Végigjárták a 15 km-es utat, míg mi külön utakon jártunk…
Mi a családdal szilvásváradi kirándulást terveztünk aznapra. Menetrend szerinti busszal Egerbe indultunk. Onnan a Kazincbarcikára induló buszra szálltunk, amellyel 10,35-re megérkeztünk Szilvásváradra. Elsétáltunk a kisvasúti megállóhoz, hogy végigmenjünk a Szalajka völgyön a Fátyol vízesésig. Ezen a napon folyamatosan indultak a vonatok a menetrend szerint csak 10,30-kor közlekedő vonat helyett. A nyitott kocsikon álló utas nem utazhatott, így amikor megtelt, tovább nem engedtek fel utasokat.

Szilvásvárad "Sikoly" az erdőben...

Szilvásvárad “Sikoly” az erdőben…

SZilvásvárad A fátyol vízesés szárazon

A fátyol vízesés szárazon

Szilvásvárad A élet a parkban

Élet a parkban

11,10-re érkeztünk meg a Fátyol-vízesés végállomásra. Onnan gyalogsétára indultunk. Sajnos, a Fátyol vízesés víz nélkül maradt, csak a mohos medret láttuk… Felmentünk a kaptatós úton az Ősember barlangig, majd elsétáltunk a völgyben a Pisztrángos vendéglőig, ahol füstölt pisztrángot lehetett vásárolni. Megnéztük a kis pisztrángnevelő telepet, a sétaút melletti kis tavakat. Itt találtunk egy mini vízesést is…

Istállóskő Az Ősember barlang

Az Ősember barlang

Szilvásvárad A kisvonaton

A kisvonaton

A séta után visszamentünk a kisvasúti végállomásra, de éppen ebédszünetet tartott a személyzet, így legalább fél órát várakoztunk az indulásig. (A kisvonat menetideje 16 perc, a felnőtt menetjegy 800 Ft-ba kerül). Volt még annyi időnk, hogy a szilvásváradi vendéglőben megebédeljünk. Természetesen sült pisztrángot rendeltünk, nagyon finom volt. Simán elértük a fél 3-kor induló egri buszt. Egerben is volt kis időnk, hogy megnézzük a Bazilikát, fényképeztem is.

Eger - a Bazilika

Eger – a Bazilika

Eger - a Bazilika belülről

A Bazilika belülről

Mi is akkor értünk Domoszlóra, amikor a többiek Gyöngyösről, illetve a hosszú túrázók a 15 km-es útról. Vacsorára megettük a Szilvásváradról hozott finom füstölt pisztrángot.

4. nap, október 23. kedd
A zárónapon reggelizés, pakolás után 9 órakor indultunk. Útitervünkben a markazi vár szerepelt.
A markazi vár maradványai a falu központjától 1,5 km-re északnyugatra a 460 méter magas Várbérc déli oldalán találhatók. A téglalap alakú építmény keleti és nyugati oldalfalának maradványa 32 méter hosszú, déli és északi fala, pedig 25 méter. A keleti fal vastagsága 2 m, magassága, pedig 6 méter lehetett, a többi fal, amely meredekebb hegyoldalra épült, 180 centiméteres volt. Az északi rész falait – ahol a bejáratot kialakították – ma már a romtörmelékek teljesen eltakarják. (Forrás:Markaz honlap)
Egy szakaszon a falu határában lankás úton mehettünk, de később kaptatós lett a várromokig az út.

Markazi várrom

A gyerekek élvezték a romok körüli ugrálást, ott volt az uzsonna-, vagy ebédidő is. 12 órakor a visszaérkezés után indultunk a farkasmályi pincékhez. A farkasmályi pincék Gyöngyös és Mátrafüred között – 1,5 km-re Gyöngyöstől – jobbra leágazó úton, a Sárhegy nyugati lábánál találhatók.

Szőlőprés a farkasmályi pincesoron

Sajnos, látogatásunk idején bezárt pincéket találtunk, egyetlen helyre, egy csárdába tudtunk bemenni, ahol vásárolni is, kóstolni is lehetett a nedűkből.
Innen már egyenesen Szegedig utaztunk a buszokkal.