Pintér András: Utazás Ausztrián át Dél-Bajorországba – Ausztria, Németország – 2010

Fontos információkkal színesített beszámoló az oberammergaui passiójáték meglátogatásáról és érdekes kiegészítő programokról – több szép fotóval

Berchtesgaden, Innsbruck, Vorderhornbach, Schwangau, Neuschwansteini-kastély, Hohenswangaui-kastély, Zugspitze, Ettal, Oberammergaui Passiójáték, Linderhofi-kastély, Dürnstein

A társasút célja az oberammergaui passiójáték megtekintése volt, de kibővítettük II. Lajos bajor király kastélyainak, a Zugspitze-nek, valamint a berchtesgadeni Sasfészek és környékének bejárásával.

berchtesgadeni Sasfészek kereszt1. nap, augusztus 19. csütörtök
Debrecenből indultunk augusztus 18-án 20 órakor. Hosszú éjszakai utazás után 7 órakor érkeztünk meg Berchtesgadenbe, első helyszínünkre.
Egy helyi buszállomásról indul a felső buszállomásig a járat, kizárólag ezzel, vagy gyalog lehet feljutni. 7,40-kor indult az első járat, főleg a mi csoportunk foglalt helyet az induló járaton (a felnőtt jegy 14,50 euróba kerül). A felső buszmegállótól lifttel mentünk fel az 1832 m-en fekvő Kehlstein-házhoz, magyar elnevezéssel a Sasfészekhez. Az épületet a II. világháború végén a felső úttal együtt lebombázták, majd a házat újjáépítették, vendéglőnek használják. A történelmi eseményekre semmi sem utal. A külső teraszról szép kilátás nyílik a berchtesgadeni hegyekre, itt is egy kioszk működik. Egy kis emelkedő út vezet a csúcsra. Itt állítottak fel egy keresztet havasi gyopár díszítéssel.

A környék sajnos felhőbe burkolózott, időnként szemerkélt az eső is, azért jó fotókat lehetett készíteni a környékről.

berchtesgadeni Sasfészek

A séta után visszatértünk lifttel és a lefelé induló buszjárattal a kiindulási helyszínre, majd a saját busszal indultunk tovább 10 órakor Tirolba. Egy soron kívüli megállásunk volt magas hegyekkel övezett, Inn folyó melletti Innsbruckban, ahova 13,30-kor érkeztünk. Itt már gyönyörű napsütéses idő fogadott bennünket. Ha már arra jártunk, egy rövid, 1 órás városnézésre indultunk az elkerített városi parkon (Bundesgarten) keresztül. A park útjairól kitiltották a kerékpárosokat, csak gyalogosan lehetett átmenni. A  kijáratnál konflis kocsik várakoztak, utasra várva. Az óvárosrészre értünk, ahol kis sétát tehettünk az ódon és új házak között. A keskeny utcákon ajándékboltok,  sörözők, turistacsalogató boltok  sorakoztak rengeteg látogatóval. Arrébb a Hofburg épületét és a tornyos Városházát nézhettük meg.

Innsbruck, a Városháza

Innsbruck – a Városháza

Innsbruck - konflis a színház előtt

Innsbruck – konflis a színház előtt

Még egy sörre is be tudtunk menni az egyik sörözőbe. 14,30-kor tovább tudtunk menni a szálláshelyünkre. Előbb a Lech-folyó (szabályozatlan) melletti Stanzach faluban álltunk meg, itt van az utazási iroda helyi kirendeltsége. Bejelentkezés után autós felvezetéssel mentünk Vorderhornbach faluba, ahol a szállásunk volt. Ez egy kis falu a hegyek lábánál.

Vorderhornbach

Mérsékelt komfortviszonyok fogadtak .Vizes blokkok a folyosón, illetve a földszinten. Egy három szobából álló étkezőrész, előtte egy felszerelt konyhával, ahol  velünk  utazó szakácsnők készítették a félpanziós ellátást.
Vacsora után sétáltunk a faluban. A helyi templomban esti mise volt, így be tudtunk menni. Utána folytattuk a sétát  az alvégre a szép házak között. Elég fárasztó volt az előző esti buszon töltött utazás, így korán lepihentünk.

2.nap, augusztus 20., péntek
Reggeli után 8,50-kor indultunk Reutte városon (még Ausztria) a németországi Schwangauba. Hatalmas buszparkolóban álltunk meg, maga a település a kastélylátogató turistákból él. A parkoló felett magasodik a Hohenscvangau-kastély.

Hohenscvangau-kastély

A Neuschwansteini-kastély távolabb, az Alpsee felett emelkedik, kecses tornyú, a német lovagkor stílusában építtette II. Lajos bajor király 1869-1886 között  Wartburg mintájára. Wagner volt a király mintaképe, számos Lohengrin színpadképi megoldás, hattyúszobor díszíti a kastély termeit.
A buszparkolóból kb. 40 perces gyalogúttal lehet felérni a várkastélyhoz, de zsúfolt különbusz és lovas bérkocsik is viszik fel a látogatókat. Felérkezés után még várni kellett az előre megváltott belépőkártyák (8 euró)  érvényesítésére és a bebocsátásra. A mi csoportunk 446.számmal 11,50-kor indult. Belépés után magyar nyelvű audio készüléket a fülünkhöz tartva jártuk végig a díszes, fényűzően berendezett termeket. A helyi idegenvezető  egy-egy teremnél aktivizálta az audio készüléket, majd elhangzott az odatartozó szöveg. A csoportban minden náció hallgatta a saját nyelvén a szöveget, így szép csendben végigvonultunk a termeken kb. 40 perc alatt. Leadtuk a készülékeket, majd a több helyiségből álló ajándékbolthoz jutottunk. Ott volt üvegkalitkában kiállítva a vár makettje is. Magyar nyelvű kastélykalauzt is találtunk 5 euró áron. Továbbhaladva a királyi konyhához jutottunk, itt már szabadon lehetett fényképezni. A kastélyban ez tiltott, még díjazás ellenében sem lehet fényképezni. Találkoztunk még egy vetítőteremmel is, ahol filmen is bemutatták a  kastélyt és a történelmi környezetet, eseményeket.

Neuschwansteini-kastély Neuschwansteini-kastély

Neuschwansteini-kastély

A kijárat a kastély másik oldalán volt, nem zavarva az érkezőket. Onnan indultunk a Mariabrücke, a Mária-híd megtekintésére. Itt is meredeken felfelé  vezető úton lépkedtünk. Út közben kibukkanva  szép kilátás nyílt a buszparkoló felett magasodó Hohenschwangaui-kastélyra, az Alpensee-re és a környékre. További kaptató után értünk a hatalmas mélység felett átívelő keskeny hídra  Lent zuhogó patakok, feljebb kopár, magas sziklafalak. Hálás fotótémák…

Hohenscvangau-kastély.

Sokak kívánságára a társaság elindult a Hohenswangaui-kastély meglátogatására is 8 euróért. II. Lajos király gyermekkorának és fiatalságának nagy részét itt töltötte. Szintén középkori stílusban épült, a király apja, II. Miksa építtette újjá  romos  állapotából. Ide is felvitték a látogatókat lovaskocsik 4+2 euróért oda-vissza, de a többség nem állt sorba, gyalogosan indult. Mi páran erre már nem vállalkoztunk a fáradtság miatt és az előző kastély látványától eltelve. Inkább sétáltunk a vár alatt elterülő városba, benéztünk az ajándékboltokba,  egy kertvendéglőben  sörre is futotta.
17,15-kor indult a buszunk vissza. Megállás Stanzach áruházánál fél óra: bevásárlásra. A település határában  a rendőrök megállították a buszt, és megbüntették a gépkocsivezetőket a biztonsági öv bekötés elmulasztásáért. Először az összes utast meg akarták büntetni fejenként 35 euróval, ezt sikerült lealkudni 2 főre, 70 euróra. Nagyon szigorúan veszik arra felé ezt. Onnantól kezdve minden indulásnál elhangzott a felhívás: Bekötözés!  Így csak fél 9-re készült el a vacsora (a szakácsok is velünk voltak az úton!). A késés miatt a  szemközti közösségi házban meghirdetett ingyenes koncertre mi már nem mentünk le, csak  néhányan vállalkoztak rá 21 óra körül.

3. nap, augusztus 21., szombat
Ma is 9-kor indultunk a busszal Németország legmagasabb hegycsúcsának, a Zugspitze-nek a meghódítására. Az ausztriai oldalon, Ehrwald település mellől indultunk  felvonóval 10,30-kor. Mindannyian felfértünk egy kocsiba, de csak állóhelyeket kaptunk, annyira tele volt már az odaérkezésünkkor. 33 euró egy felnőtt jegy, mi  csoportosan 29 euróért kedvezményesen kaptunk jegyet. Az üvegablakokon keresztül láttuk az alattunk fekvő mélységben  a tavat, erdőt, majd magasabban már csak a sziklafalakat. Fent egy kiépített zárt, üvegfalú komplexum várt,  étteremmel, különböző  kiszolgáló létesítményekkel. Kijutva a felső körbefutó teraszra, felejthetetlen látvány fogadott bennünket. Hatalmas sziklafalak, felhőpamacsok, hófoltok, egy helyen szánkópálya (legalábbis fentről annak látszott, mozgó, sikló alakokkal).

Zugspitze

A bátor turisták gyalog, hátizsákkal a hátukon érkeztek fel. Mi is lementünk egy lépcsőn a hatalmas hókupachoz hógolyót gyúrni, fényképezni. Később felmentünk a teraszra, kiültünk egy asztalhoz sörözni, elfogyasztva a hozott szendvicset. Az odaszálló madarak is csipegettek a morzsákból…

13 órakor visszaindultunk a felvonóval, most jó ülőhelyet kaptunk.13,40-kor indultunk a busszal Oberammergauba, másnapi kiemelt programunk helyszínének előzetes felmérésére. 14,30-kor érkeztünk, egy nagy buszparkolót találtunk a település központjától nem messze. A kísérőink bementek a másnapi passiójáték helyszínére. Néhány utasnak nem volt előreváltott jegye, hátha sikerül még kapni. Nem sikerült… Mi bejártuk  az Ettaler strasse-t, a helyi Peter-Paul templomban is szétnéztünk. A gyönyörű festett házak a település nevezetességei (az útikönyv is kiemeli a „Piroska és a farkas”, valamint a „Jancsi és Juliska” meseképeit bemutató festett házakat). Szinte minden házat le lehetett volna fényképezni…Némely házra körte-, vagy almafa van felfuttatva.

Másfél óra múlva, 16 órakor indultunk vissza, de egy megállásunk még volt Ettal városban, az érseki templom és kolostor megtekintésére – 40 perc alatt. Barokk-rokokó stílusban épített, díszes belső, aranyozott, csipkés borítások körös-körül a templomban. Szálláshelyünkre  most korábban, 18,20-ra érkeztünk, így volt idő vacsorára és az esti programra.
Kicsit késve indultunk két faluval tovább, Elbigen Alpra, ahol tiroli zenés estet tartottak egy hatalmas terembenOberammergau Peter-Paul templom. Énekesek, felnőtt és gyermek táncosok harmonikaszó mellett  adták elő produkciójukat a színpadon. Asztalok mellett padokon ültünk, sör és üdítőitalok fogyasztása közben zajlott a műsor. A belépő 3 euró volt, a sör sem volt drága. A műsor fél 11-ig tartott, 11-re értünk szálláshelyünkre.

4. nap, augusztus 22.,vasárnap

Indulás 8,30-kor 18 fővel, akik az előre váltott belépővel rendelkeztek. 10 órára érkeztünk Oberammergauba, még bőven volt parkolóhely a busznak, de már nagy nyüzsgés fogadott bennünket, biciklis riksák kínálták szolgáltatásukat, sorra érkeztek a különbuszok. Egy kis séta után  felmentünk a központban a dombon álló, temetőkerttel körülvett Peter-Paul templomba.
Ez is  díszes, aranyozott, csipkés, az ettalihoz hasonló. 11 órakor mise kezdődött, művészi kórus és egyéb hangszerek kísérték az orgonaszót. Valószínűleg a passiójáték  kórusa szerepelt.

Utána lesétáltunk a buszparkolóba, egy padon elfogyasztottuk szerény ebédünket. Ezt követően elindultunk a passiójáték helyszínére (Passions-Theater) a központba. Ajándékboltok, kihelyezett vendéglői teraszok, további szép festett épületek között vezetett utunk.

Az előadás 14,30-kor kezdődött, előtte bejártuk a környéket. Nevezetes a Pilatushaus is, amely múzeumnak van berendezve, de a látogatók műalkotás közben láthatják a fafaragó és a rézműves  mestert. A színhely egy hatalmas csarnok, a színpad felől nyitott. Az előcsarnokban a régi előadások képeiből látható kiállítás. A nézőtér 5000 személyes, az oldalsó bejáratokon egy időben  lehet belépni, nincs tolongás. A széksorok elég sűrűek, az én lábam csak oldalvást fért el és a sorok lejtése is enyhe volt, néhány alacsonyabb néző bosszankodott, az előtte ülőtől kevesebbet látott a széles színpadon zajló  jelenetből A színpad  tehát 42 m széles, beton elemekből áll, középen az élőképeket is bemutató függönnyel is ellátott belső színpad. Két oldalt oszlopokkal  és körboltozattal ellátott  részeken a szereplők bevonulhatnak.

A passiójátékot   a falu lakói mutatják be, az összes főszerepet és a tömegjeleneteket is a  helybeliek játsszák. A játékot az 1630 körüli pestisjárványkor megfogadottak alapján 10 évente mutatják be. Jegyeket már az előző évben kell igényelni, egy jegyet 125-165 euró közötti áron adnak! A rendező szabadon kezeli a történetet, Jézus   virágvasárnapi bevonulásától a keresztre feszítéséig terjedő időszakban, de az élőképek ószövetségi jelenetekből állnak. 48 tagú kórus és egy prolog kíséri az eseményeket. Az eredetihez hasonló öltözeteket szintén a falu lakói állítják elő. Parókát nem viselhetnek,az előadás előtt hónapokkal nem vágatják le hajukat, nem borotválkoznak a férfiak…

Az előadás első része 17 órakor fejeződött be, a második rész kezdetéig 3 órás szünet volt. Ez alatt a nézők pihentek, vacsoráztak, a vendéglők megteltek. A fáma szerint ilyenkor a szereplők is hazamennek, megetetik az állataikat és elvégzik a ház körüli teendőket, majd visszatérnek az előadásra. Mi is megvacsoráztunk, vásároltunk egy-két dolgot (színes bögre, a játék szövegkönyve 5 euró, Oberammergau ismertetőfüzet (3 euró).
A második rész már sötétedésben játszódik, Jézus szenvedéstörténetével a középpontban. A zenekar a színpad alatt játszik, a kórus hosszú egysoros vonalban áll fel, amikor  szerepet kapnak.23 óráig tartott a grandiózus, megrázó hatású előadás. A jelenetekben lovasok, tevék, juhok, kecskék is bevonultak, élőtüzek gyúltak, villámok cikáztak. A keresztre feszítés annyira élethű és megrázó volt, hogy minden néző elérzékenyült a hatástól. Nagy tapssal zárult az előadás, az előadók azonban nem jöttek ki megköszönni a tapsot, így volt természetes.
A buszparkolóból fél 12-kor indultunk vissza a busszal, éjjel 1-re értünk a szálláshelyre.

5. nap, augusztus 23., hétfő
Bár mi most is korábban ébredtünk a késői lefekvés ellenére, csak  10 órakor volt az indulás. Az úti cél ma  II. Lajos király másik nevezetes kastélya, a Linderhofi-kastély megtekintése. A busz útja során hosszan haladtunk a Plansee mellett, igyekeztünk fényképezni is a busz ablakain át. 11 órakor érkeztünk a parkolóba, onnan gyalog a kasszákhoz, ajándékboltokhoz. A kastélyba 12,20-ra kaptunk jegyet, 7 euró áron. A belépés előtt körbejártuk kívülről a kastélyt, a szemben levő teraszos kertet, szökőkutas medencét.
Az aranyozott virágok és a szoborcsoport között 30 méteres szökőkút vízsugara emelkedik (csak időközönként indul be). A kastélyba belépve az előcsarnokban XIV. Lajos, a bajor király példaképének kicsiny lovasszobra áll. Beljebb gobelin szoba, fogadószoba, hálószoba, tükörszoba, mind fényűzően berendezve, szintén magyar nyelvű kísérőszöveg hangzott részünkre. Kb. 30 perces látogatás után felmentünk a kastély mögött emelkedő 30 márványlépcsős teraszra. Onnan a Neptun szoborra és az alatta levő medencébe folyik a víz, körbe virágtengerrel.
A különc király a parkban egy mesterséges cseppkőbarlangot is építtetett, amelyben szintén a Lohengrin történetből vett díszek, jelenetek láthatók.

Linderhofi-kastély Linderhofi-kastély

Linderhofi-kastély

Nem messze a kastélytól, emelkedő úton felmenve található a „Marokkói ház”.Ezt az 1878-as párizsi világkiállításra készíttette II. Lajos király. Először Amertalban, majd Oberammergau-ban építették fel, és csak 1982-ben került jelenlegi helyére. A „Mór házat” is meg tudtuk nézni egy ettől távolabbi részen. Végigsétálva a parkon, visszatértünk a kiindulási helyünkre, a parkolóba.

Vacsora után búcsúestet tartottunk… . Éjjel hatalmas vihar csapott le a környékre, megeredtek az ég csatornái. Szerencsénkre nap közben és  egész kirándulásunk alatt nem volt eső…

6. nap, augusztus 24., kedd
Ez az utolsó, a hazautazásos nap. Reggel 7-kor bepakolás a buszba, 8,30-kor indultunk. (A szálláshelyet kitakarítva, a szemét összegyűjtésével kellett átadni).
Útvonalunk: Reutte, Grainau (A Zugspitze német oldalán),Garmis-Partenkirchen, Bad Tölz, Holzkirche, Rosenheim. Itt megálltunk még egy utolsó bevásárlásra. Mi már csak nézelődtünk a bevásárló központban, de még volt, aki itt szerezte be az utolsó ajándékokat. Ezt követően érintettük a Chiemsee-t, amelynek szigetén II. Lajos a Herrenchiemsee-kastélyt építtette fel a Versailles-i kastély mintájára. Időnk a közelebbi megtekintésre nem volt, csak a busz ablakán keresztül tudtunk néhány távoli fényképpel próbálkozni. Továbbhaladva érintettük még  a Gmunden melletti Salz tavakat, Melket, az apátság székhelyét (itt is csak távoli fotókat készíthettünk a buszból). Továbbhaladva a Duna mellett értünk be  16,30-kor Dürnstein városába, a szőlős és barackfás  településre. Az ódon utcákon rengeteg barackízt, baracklikőrt, pálinkafélét kínáló boltocskák, vendéglők sorakoznak.
A templom belépődíjas, várfalszerű kapu alatt lehet megközelíteni. Sem időnk, sem pénzünk nem volt erre. Még egy pár fotó a Dunára néző teraszról, az ottani kastélyról (most vendéglő), majd indultunk vissza a Duna-parti parkolóba.

A városban találkoztunk egy Floridába szakadt hazánkfiával, aki egy társasággal Amszterdamtól Budapestig hajóúton vett részt, és ők is kikötöttek Dürnsteinben. 17,50-kor indultunk tovább, visszatérve az autópályára St. Pölten felé.19 óra körül haladtunk el Bécs mellett a körgyűrűn, majd Hegyeshalmon keresztül Magyarországra értünk… Budapesten egy társunk kiszállt a Hősök terén, ezért végigmentünk a városon a rakparton, a kivilágított hidak, épületek látványa kíséretében.
Éjjel 1 órára értünk Debrecenbe, a társasút végére.