Elnézést kérek, innen prózában folytatom, amivel azt hiszem,
mindenki egyetért.
Szóval, Madeirát - úgy is, mint szigetet - mindenfelől víz
veszi körül. A legközelebbi kontinens Afrika, mégis célszerűbb
Európából odarepülni. Az út Lisszabonból másfél órás,
mert a távolság majdnem 1000 km. A járatok sűrűn, helyi járati
szinten közlekednek.
Madeira
vulkáni sziget. Kb. 90 km hosszú és nagyjából 20 km széles,
viszont csúcsa, a Pico Ruivo csaknem 2 km magas. Ennek
megfelelően a partról átlag 20 %-os emelkedő vezet a sziget
közepére. Ez durva, még gépkocsival is. A hely nem a hagyományos
kerékpárok paradicsoma, és azt sem ajánlom, hogy bárki innen
hozzon használt autót.
Madeira portugál közigazgatás alatt áll, de az országon
belül önálló autonóm terület. Ebben a minőségében tagja az Európai
Uniónak. A fizetőeszköz az euró, mást nem fogadnak el, ezért
feltétlenül célszerű itthon valutát váltani. A bankkártya sokfelé
használható, de pl. a kisebb boltokban, sőt benzinkutaknál csak
készpénzzel lehet fizetni.
A sziget a kezdetektől kezdve portugál felségterület volt, de
a XIX. századtól az angolok lényeges szerepet játszottak
az életében. A híres madeira bor nagykereskedői angolok voltak,
ebből gazdagodtak meg. Udvarházaik /quintas/ ma is állnak, csodálatos
kertjeik virágzanak. A leghíresebb a Blandy családé, amiről
később külön is írni fogok. De angolok vetették meg a szállodaipar
és a csipkekereskedelem alapjait is. A portugálok azonban portugálul
beszélnek. A turistákra tekintettel és a sziget történelméből
következően sokan tudnak ugyan angolul, de talán nem annyian,
mint feltételeznénk és elvárnánk. Érdekes, hogy a nemzeti érzés
manifesztumaként az utcákon, a házakon, de még a közlekedő járműveken
is mindenütt portugál zászlók lobognak. Az autók lehúzott ablakára
ezeket egy, a boltokban direkt erre a célra kapható ügyes kis
műanyag tokkal erősítik fel.
Apropó
lehúzott ablak. A szigeten egész nyáron tavasz van, sőt nagyjából
a többi három évszakban is. Az időjárás a végtelen óceán
temperáló hatása folytán alig változik. Nyáron nappal nemigen
van melegebb 25 C°-nál, de éjjel sem hűl a levegő 20 C° alá.
Általában. Ugyanis - ahogy az már lenni szokott - a helyzet
ettől kissé bonyolultabb. Szintén az óceán felelős a páradús
levegőért, melynek következtében hihetetlenül buja vegetáció
borítja a szigetet. A sztrelícia és az aloé vera gyomként nő
az út mellett, ahol banánt lehet szedni a fáról. Ezt tudná meg
Misi Mókus! A dús növényzet maga is párologtat. Mindezek
együttes eredőjeként a sziget belsejében nagyon gyakran esik
az eső, de legalábbis köd vagy pára vagyon. Ez csökkenti a hőérzetet
/meg magát a hőmérsékletet is/, úgyhogy aki túrázni indul, feltétlenül!!
vigyen magával meleg ruhát és esővédőt. Nem számít, hogy a parti
szálloda kertjében hétágra süt a nap, és hányaveti turisták
lubickolnak a medencében: légvonalban 5 km-rel odébb valószínűleg
szakad az eső, az ember az orráig sem lát és 10 C°-al hidegebb
van. Csodálatos világ, csodálatos sziget.
Érdekes még a flóra és a fauna. A növényfajok párját
ritkító változatosságával éles ellentétben Madeirán néhány elvadult
apró rágcsálótól eltekintve gyakorlatilag nincsenek vadon élő
emlősök. Madarak, gyíkok, bogarak vannak, meg halak a tengerben.
Szúnyog sincs. Tudom, hogy ez nem rejtvényújság /akkor a Fülesbe
írtam volna cikket/, de Önökre bízom annak megfejtését, hogy
mi ennek az állapotnak az oka.
 |
 |
Egy fogódzót adhatok. A lakatlan
szirteket hivatalosan a portugál kapitány, Joao Gonçalves Zarco
fedezte fel a XV. század elején. Ő is nevezte el Madeirának,
ami portugálul - állítólag - fát, faszigetet jelent. Madeirát
ugyanis áthatolhatatlanul sűrű erdő borította. A felfedezők
előbb jó néhány fát kivágtak és felhasználtak ugyan, de azután
paradigmaváltás következett és felgyújtották az egész szigetet,
ami évekig lángolt, majd hamvaiból mára újjáéledt. A Palheiro
kertek környékén és Rabaçalban barangoltam én is olyan őserdőkben,
hogy meg tudom érteni, ha felfogni nem is az erődirtásnak ezt
a türelmetlen és drasztikus formáját. Egy másik forgatókönyv
szerint persze véletlenül égett le a sziget.
Ami
kicsi, ezért még a hegyi terepviszonyok ellenére is aránylag
hamar - maximum egy-két órán belül - el lehet jutni bárhová.
A tömegközlekedés /mármint a busz, mert vonat nem jár/
jó és sűrű, még ha nem is nagyon olcsó. A lakóhelyükhöz közeli
városokba érdemesebb is busszal bemenni, különösen, hogy például
Funchal belvárosában szinte lehetetlen parkolni.
Aki mégis megpróbálja, annak csak a földalatti fizetős parkolóházakat
ajánlhatom. Ne kísérletezzenek, mert minden más parkoló bérelt
/reservado/ és a szabálytalankodókat biztosan megbüntetik. Erre
a célra egy csomó rendőrt fizetnek, akiknek más dolguk amúgy
sem akad, mivel a közbiztonság kitűnő, mint minden szigeten.
Busszal közlekedni azért is hasznos lehet, mert a túrautak többsége
nem ott végződik, ahol kezdődik. Ezért ha nem akarjuk nyomban
felidézni az imént látottak emlékét, vagy semmit sem veszítettünk
el az úton, szerencsésebb lehet a végállomásról hazabuszozni.
Persze ehhez előre meg kell ismerni a menetrendet, és igazodni
kell hozzá. Taxi mindenütt van, de viszonylag drága, ezért csak
végszükségben javallott, mondjuk akkor, ha lekésték az utolsó
buszt. Én ezzel együtt is a gépkocsi bérlésre szavazok,
ami nem igazán kerül többe, mint a kontinens déli országaiban
általában. Jogosítvány kell, de egyébként nem szőröznek. Nekünk
sem volt semmi problémánk. A bérleti idő lejártakor a kulcsot
egy borítékban otthagytam a portán.
Arra azért számítsanak, hogy az ötsebességes váltón csak az
első három fokozatot fogják használni, de azokat annál gyakrabban.
Aki még nem tud, megtanulhat folyamatosan egyesben vezetni.
Na jó, ez azért túlzás. Nyilván az uniós tagsággal összefüggésben
kiépítették a szigetet a nyugati oldal és az északi részek kivételével
már félig körbevevő és középen átszelő autópályákat. A sávok
ugyan fél méterrel keskenyebbek, mint az Európában megszokottak,
de a használatuk ingyenes. A szélességgel sem ok nélkül spóroltak,
ugyanis a pályák fele alagútban fut, a megépítésüket nyilván
az motiválta, hogy - egyenlőre csak a fő turistaövezetekben
- kiváltsák az egymást követő hegyekre és sziklákra fel-le kanyargó
szerpentineket. Azért ezekből is maradt elég. Valahányszor letértem
a pályáról, ösztönösen erősebben markoltam a kormányt, és biztosra
veszem, bár nem vagyok orvos, hogy az adrenalinszintem is felszökött.
Az Eira de Serradóból lefelé vezető, kanyargós utacskán az is
megesett, hogy a sűrű ködben le kellett húznom az ülés melletti
ablakot, azon néztem fél szemmel az alattam futó aszfaltot,
különben azt sem tudtam volna, rajta vagyunk-e még.
Nos, akkor vegyük sorra. Madeirai tartózkodásunkat az alábbiak
élvezetéhez érdemes kapcsolni, illetve az ezekhez kapcsolódó
élményeket "nem szabad kihagyni", ahogy azt mondani
szokás.
1. A természet.
Vigyenek
magukkal túracipőt, hátizsákot, esőköpenyt. Mi vittünk. Túrázzanak.
Persze túra alatt nem igazán a kocsikázást értem, az csak az
eszköz, amivel a célhoz érhetünk. Mind a sziget belsejében,
mind a lélegzetelállító sziklákkal szabdalt partvonalon pompás
gyalogutakat találunk, melyeket fel kell keresni, végig kell
járni, akár szakképzett vezető segítségével. Ha egyedül nem
mernek nekivágni, vegyék igénybe a nagyszámú helyi túraszervező
iroda valamelyikét. Találomra egy példa: http://www.madeira-levada-walks.com
Sok út mellett úgynevezett levadák vezetnek. Ezek is
madeirai jellegzetességek: nyitott csatornák, melyek a hegyekben
hulló eső által táplált források vizét vezetik a teraszos művelésű
földekre és a tengerpartra. Mindig a gyalogút szikla felőli
oldalán futnak, de néhol az ösvény olyan keskeny mellettük,
hogy az ember legszívesebben inkább belelépne a térdig érő hideg
vízbe, semmint lezuhanjon a másik oldalon tátongó szakadékba.
A végtelennek tűnő választékból nekünk csupán három egész napos
gyalogtúrára jutott időnk.
Az
elsőt Rabaçalban tettük. Nem nagyképűségből, csak
segítségképpen innentől zárójelben leírom a nehezen kikövetkeztethető
helynevek kiejtését. /ez: Rabaszál/
A területen a gyaloglás
időtartama kb. 4 óra. A Paul da Serát átszelő 110-es
út mellett, féltávnál van a parkoló. Innen a lezárt, keskeny
betonúton gyalog, vagy a kb. 20 percenként induló fizetős terepjáróval
lehet lejutni a turistaházig, ami nem üzemel, ezért vigyenek
magukkal vizet, és esetleg élelmet. Az út lefelé is nagyon meredek,
de érdekes, hogy visszafelé még meredekebb volt. A pontos szintkülönbségre
nem emlékszem, azonban számítsanak rá, hogy 400 méter körül
van, és lejjebb már lépcsőzni is kell. Az erdő a völgy felé
egyre sűrűbb, végül már-már dzsungel. A kis patakok vízesésként
csorognak le a meredek hegyoldalon. Az igazi vízesések azonban
az út végén várnak bennünket. Az útnak, mint a botnak, két vége
van. Az egyik az impozáns Risco vízesésnél. Ide a turistaháztól
nem messze lévő keresztúton egyenesen továbbhaladva a Levada
Riscót követve jutunk el. A másik végpont a Huszonöt
forrás, melynek megtekintéséhez még lejjebb kell ereszkedni
a völgyben, a Levada 25 Fontes mentén. A 25 forrás 25 kis vízesés,
melyek magasból hullnak alá egy barlangszerű szűk katlanba.
 |
 |
A második expedícióval a sziget csúcsát, a Pico Ruivót
céloztuk meg. Ezt a túrát előzetesen át kell gondolni. Itt jelentkezett
a már említett probléma, hogy a Pico do Areirótól oda-vissza
napon belül nem, vagy csak nagy nehézségek árán lehet megtenni,
ezért a kiránduló egészen máshová érkezik, mint ahonnan elindult.
Az igaz, hogy még a hosszabb út is csupán 7 km, viszont merőleges
legalább három hegygerincre, így többször kell jókora szintkülönbségeket
meglábalni, sokszor nem csak hegyeket, de meredek sziklákat
megmászni. Hagyján, hogy ez időben legalább 4 óra, de olyan
kemény, hogy nem láttam amatőr turistát, akinek az 1862 méter
magas Pico Ruivóra érve /lelki/ ereje lett volna visszamenni.
 |
 |
Eleve azt a megoldást választottuk, hogy a déli autópályáról
indulva és a táblákat követve mind a négyen felautóztunk
az
1818 méter magas Pico do Areiróhoz, a sziget második legmagasabb
csúcsához. Ez önmaga is pompás kilátóhely, kellemes sétaterep,
félnapos kirándulás. Mi, szülők innen egy darabon elkísértük
a gyerekeket, majd visszafordultunk, beültünk a kocsiba és a
fél szigetet megkerülve, Santana érintésével átmentünk az 1592
méteren fekvő Achada do Teixeirára /Acsadadotejszejra/,
ami egy parkoló a Pico Ruivo alatti turistaháztól kb. 3 kilométerre,
észak-keletre. Innen ösvény vezet a működő turistaházhoz. Ott
vártuk be a többieket. Közben másokkal is beszélgettem, így
szereztem azt a biztos információt, hogy a két hegycsúcs közötti
útszakasz gyönyörű, de nagyon kifárasztó. Ez utóbbit szóban
és a puszta kinézetükkel megerősítették érkező gyermekeink is.
Mindenki maga döntse el, mennyit vállal, de az Achada do Teixeirából
a turistaházig vezető ösvény és a Pico do Areiro bejárását minden
épkézláb embernek bátran merem ajánlani.
A
legjobb a harmadik túra volt, a Sao Lourenço félszigetre.
Ez Madeira keleti féregnyúlványa a térképen. Szédítő sziklák
szélén, tajtékos partok mentén, kopár hegyeken és völgyeken
át, a mélykék óceántól körbevetten vezet az út a világ végére.
És akkor még meg sem közelítettem a valóságot. Az oda-vissza
legalább 4 órás kirándulás a lenti, körforgalmú parkolóból és
nem a fenti kilátóhelytől /Miradouro/ indul. A kilátóhely egyébként
külön látványosság, azt se mulasszák el. A túraúton van néhány
meredekebb kapaszkodó, de összességében inkább csak helyenként
megerőltető, nem kimerítő. Na de itt aztán jön a nap lefelé,
rendesen. Vigyenek fejfedőt és sok vizet, mert ez a táj olyan,
mint Dél- Kalifornia, ahol a dal szerint sohasem esik az eső.
Árnyék nincs, mert tarkopár. Ám, ha erejük és idejük engedi,
találnak olyan helyet, ahol leereszkedhetnek az óceánpartra,
egy kis fürdőzésre. A gyalogút a pálmákkal övezett, de nem publikus
Casa do Sardinha udvarház után, egy kettős hegycsúcson végződik.
Aki bír, kapaszkodjon fel oda a szép kilátás kedvéért. Ne felejtsék
azonban, hogy innen még vissza kell menni a kocsihoz. A legkeletibb
ponton a világítótorony nem érhető el, mert az már egy különálló
apró szigeten épült. Amikor elindultunk a túrára, Géza fiam
erősködött, hogy ő majd átúszik, de mikor odaértünk, valahogy
meggondolta magát.
A természetjáráshoz kapcsolódnak a virágoskertek, arborétumok.
Képzelhetik,
hogy ezek ilyen éghajlati viszonyok között milyen látványosak.
Több is van belőlük. Én elsősorban a Funchalban,
keleti irányban, magasan a hegyoldalban található állami Jardim
Botanicót ajánlom. A belépődíj a fele, mint a híres Blandy's
Gardenben, de gazdagabb a növényvilága, madárházak és kis múzeum
is található benne. Egy fél napot biztosan kitesz, ha az ember
kényelmesen és érdeklődve sétál végig rajta. Nem csak fák és
virágok, hanem haszon-, fűszer- és gyógynövények is megtalálhatóak
itt. Így túl azon, hogy gyönyörködteti a szemet, a tudás oldaláról
is hasznos. Ajánlanám általános iskolai osztályoknak környezetismeret
óra helyett, ha nem lenne olyan messze. A közeli meredek sikátorban,
egy családi házban gazdag Orchidea Múzeum tekinthető
meg.
Az
említett Blandy's Gardent egyébként Palheiro kerteknek
hívják portugálul és csak így van kitáblázva. A Funchalból Camachába
vezető 102-es útról kell letérni, de tényleg nagyon figyeljék
a kis kék táblákat, mert nem könnyű odatalálni. Itt a hatalmas
díszkert mellett egy Infernónak nevezett vad dzsungel is látogathatóeredeti,
érintetlen állapotában. Van még egy hatalmas keleti kert /Jardim
de Monte Palace/ fönt, Montéban, Funchal északi külvárosában.
A belépő elég borsos, 10 euró fejenként, hasonló a Palheiro
kertekbelihez. De az ár ne riasszon el senkit. Ha mindhárom
kertet nem is, egyet legalább meg kell látogatni az üdülés során.
A túrázás előtt nagyon ajánlott beszerezni egy pontos térképet,
annak ellenére, hogy a nevezetesebb útvonalak jól ki vannak
jelölve és táblázva, meg aránylag forgalmasak is. Aki a várható
időjárásról szeretne tájékozódni, annak itt egy hasznos link:
http://www.wunderground.com/global/stations/08521.html
2. A fürdés.
Talán említettem már, hogy Madeira sziget. Jóval délebbre fekszik,
mint Spanyolország, ezért Madeirán nyáron nagyon jól lehet fürdeni
az óceánban. Már ha sikerül eljutni a partjára.
A
sziget ugyanis többségében függőleges sziklákkal szakad a vízbe,
ahol nem, ott meg kikötő van, még a tömegturizmust megelőző
időkből, amikor eléggé el nem ítélhető módon halászatból próbáltak
megélni az emberek. Azért akadnak ötletes megoldások. Garajauban
/Garazsó/ most épül az a kabinos kötélpálya, ami 180 méteres
magasságból szállítja majd a fürdeni vágyókat le a sziklákkal
övezett, fekete lávaköves aprócska strandra, a vízi nemzeti
park szélére. Maga a drótkötélpályás felvonó nem újdonság a
szigeten. A part menti kis parcelláikat sok helyen ezzel közelítik
meg a parasztok, nap nap után tanúságot adva bátorságukról.
Calhetában homokot hozattak, és azzal borították
be a város közepén a csöppnyi öblöt a sziklafal alatt. Santa
Cruzban /Szantakrúzs/ mindjárt a reptéri kifutópálya
végén kezdődik a strand. Félelmetes látni, ahogy az emberre
fürdőzés közben szinte rászáll a gép. Óriási kőtömbök alkotják
a partot.
Ezekre emberi méretű fakereteket helyeztek el, így lehetővé
vált a napozás. Az óceánba egy óriási stégről lehet bemenni,
vagy beugrani, de ez sem olyan egyszerű, mert a stég vége vagy
4 méterrel van a vízszint fölött. A legjobb mégis Porto
Moniz. Itt a strand - az eddig leírtakkal ellentétben
- fizetős. Viszont nem drága és nagyon-nagyon megéri. Aki itt
fürdött, biztosan sokáig emlékezni fog rá. Az óceán az idők
során utat vágott magának a part menti, vulkanikus eredetű,
lukacsos szerkezetű, sötétbarna lávasziklák között. Az így létrejött
természetes medencéket kozmetikázták ki és zárták le betonnal,
de úgy, hogy az egész vadregényes jellege megőrződött. A hullámok
a nyílt óceánból néha becsapnak a strandra, frissítve a fürdővizet.
A helyet hamisítatlan, erdő borította madeirai hegyek övezik,
az öblökkel szabdalt északi part hosszan látható innen. Mint
a mellékelt kép tanúsítja, ugródeszka is van, azon áll Géza
fiam…Igen, én is leugrottam. Kicsit hasonló a közeli Seixal
/Szejsál/ ingyenes strandjának nyugati fele. A keleti aprókavicsos.
Mindjárt a strand mellett vízesés zuhog le a szikláról. Amíg
mi, többiek fürödtünk az ez alatti barlangban olvasgatott a
nagyobbik fiam, aki szegény Porto Monizban előző nap hólyagosra
égett, annyira nem bírt betelni a fürdővel.
 |
 |
Ebből is látható, hogy csalóka a hűsítő óceáni szellő, mert
a nap ezen a délkörön már nagyon le tud sütni.
3. Az evés.
A világon egyedül itt fogyasztható az espada. Ezt fekete
kardhal néven fordítják magyarra, annak ellenére, hogy még csak
nem is emlékeztet a kardhalra, bár az igaz, hogy megfeketedik
a sokk hatására, mikor kirántják az 500 méteres mélységből.
Ez
egy kizárólag a Madeirát övező vizekben élő, méter hosszú, tipikusan
mélytengeri ragadozó, nagy, gülledt szemekkel, tűhegyes fogakkal.
A tányérban, a feje nélkül, nem ennyire félelmetes. Kitűnő fehér
húsa van, mindenütt, sokszor sült banánnal kínálják, nemzeti
étel, meg kell kóstolni. A halválaszték különben is nagyon bőséges.
Nem csak az éttermekben, a piacokon szintén. Amennyiben
van konyha az apartmanban, vásároljanak és készítsék el a "tenger
gyümölcseit" otthon. A garajaui szupermarketben
például külön frisshal részleg található, itt /de bárhol másutt
is/ felpucolják és szeletelik az árut, és még a legkülönbözőbb
fűszereket, köreteket is meg lehet venni hozzá. Én olyan piros
húsú tőkehal-vacsorát rittyentettem, hogy mindenki sorba állt
repetáért. Jók az olcsó "Take away" önkiszolgálók,
ahonnan a meleg készételeket csomagolva haza lehet vinni. Nemzetközi
elnevezésük és globális jellegük ellenére ezekben valódi nemzeti
ételeket lehet kapni. A már ismert halak és rákok mellett disznótorosszerű
hurkát, kolbászt, sonkákat, sülteket, espetádát, ami marhahús,
leveseket, főzelékeket, mindent, ami szem-szájnak kedves.
Az éttermi árak fejenként 6-8 €-nál kezdődnek, de tényleg
csak kezdődnek. Egy hangulatos óceánparti vacsorát ennek ellenére
pusztán az emlék kedvéért is érdemes beiktatni a programba.
4. Az ivás.
Itt elsőként a madeira borról kell szólni, ami méltán
világhírű borkülönlegesség. Mondjuk én - egri lakos lévén -
nem szeretem, de ez ne tartson vissza senkit a mértékletes fogyasztásától.
Több fajtája van, a nagyon édestől a szárazig. Fehér desszertbor,
mint a tokaji, az íze is hasonló. Ami igazán különleges, az
a készítése. Képzelhetik, hogy a vulkáni talaj ellenére a csapadékos
későtavaszi klímán milyen minőségű szőlő terem. Mint a félédes
üveggolyó. Ebből nyerik a madeirát úgy, hogy a már "kész"
bort /és nem a szőlőt!/ a tűző napon hordóban hosszasan aszalják,
illetve ma már hőkezelik, magyarul gyengén megfőzik.
A borból azután tényleg kitűnő konyakokat is párolnak.
Különleges, de nem túl bizalomgerjesztő a cukornád pálinka,
melynek üvegébe egy nagy cukornád darabot tesznek, ami ráadásul
a belső térfogat felét elfoglalja a pálinka elől. Sör, üdítő
van, nagy választékban. Vizet akár a levadából is lehet
inni - csak tiszta forrásból! Ásványvíz mindenütt kapható,
a szénsavas ritka, mint mindenhol Magyarországon kívül.
5. Az emléktárgyak.
Szuvenírként
Curral das Freirasban gesztenyés süteményt vagy
gesztenyelikőrt, Camachában nádból készített tárgyakat
lehet vásárolni. Az aloé vera kaktuszhoz hasonló növény,
a nedve minden sebet begyógyít, nyugtatja a bőrt. Szabadon tenyészik
egész Madeirán, volt, hogy megsérültem, letörtem egy darabot,
és azzal láttam el hatásosan a kis sebet. Aloé verából mindenféle
készítmény kapható, viszonylag olcsón, naptejtől az aftersévig.
Híres a madeirai csipke, csak jó drága. Ezeken felül
egy palack madeira bort szinte kötelező hazahozni. Én ezért
nem is hoztam.
6. A városok.
Madeirán nincsenek igazi, jelentős műemlékek, így ezeket ne
is akarják meglátogatni. A városnézés, a séta ugyanakkor hasznos,
egész napot kitöltő időtöltés lehet. Erre tekintettel körbe
vezetem a szigeten kedves olvasóimat, ha még bírják a gyűrődést.
Arra, amerre mi is jártunk, de nem időrendi, inkább tematikus
sorrendben. A részleteket az útikönyvekre bízom. /a Polygott
és a Marco Polo
sorozatok magyar nyelvű kiadásai/. Itt inkább
csak megnevezem a főbb állomásokat, melyekről azt gondolom,
hogy felkeresendőek. Segítségül nézzék hozzá a térképet: http://www.madeiraarchipelago.com/
Kezdjük
a fővárosban, melynek neve Funchal /Funsál/. A
vidéki buszok a szűken vett belvárostól kissé keletre /a térképeken
jobbra/, közvetlenül a Montéra közlekedő kabinos felvonó végállomása
melletti térre érkeznek. Észak felé /a térképeken felfele/ közel
van a piac, ahol külön szinteken árulnak halat, gyümölcsöt és
virágot. A szagáról is jól felismerhető halpiacot reggel keressék
fel, ha látni akarnak belőle valamit. A gyümölcsválaszték páratlan,
mi még banánananászt is vettünk. Nem csupán a külseje, az íze
is érdekes. A virágokat a korábban leírtakból elképzelhetik.
A környéken sok a jó kocsma, kisvendéglő.
 |
 |
A buszállomásról az 50 méterre lévő óceánparttal párhuzamosan
nyugatra kell tartani. Kb. 100 méter után elérjük a belváros
határát. Itt a piaccsarnok másik sarkától kissé lejjebb, egy
széles, négysávos út kereszteződésében van a többek között Montéra
közlekedő helyi járatú buszok végállomása. Tovább egyenesen
bejutunk a Sé Katedrálishoz. Itt kezdődik a főutca. Észak
felé kétsaroknyira, egy üzletekkel szegélyezett enyhén emelkedő
kis utcán át a főtérre jutunk, ahol a városháza áll, melynek
szép belső udvara van.
Az
épület északi oldalán húzódó út túlfelén látható a húszas évek
bauhaus stílusában épült bíróság. Nem pusztán látható,
látogatható is. Üdítő kivétel mai világunkban, hogy az alkotmányos
alapjogait gyakorolni kívánó polgár útját nem állja el beléptetőkapu,
nincs elektromos fémkereső és gumibot, csupán egy segítőkész
öreg portás ül asztalánál az előcsarnokban. A bíróságtól nyugatra
eső utcában /remélem, még tudnak követni/ egy boltozatos, nagy
pincehelységbe térhetünk be, pihenhetünk kicsit. Itt
a majdani vásárlás megalapozása érdekében ingyenes borkóstolót
adnak. Süteményt is adnak. Nem csak adnak, el is adnak. Ez közvetlenül
a főtérre nyíló Jezsuita kollégium mögött található.
Június végén az itt felállított óriás kivetítőn ezrek nézték
velünk együtt a labdarúgó VB mérkőzéseit és szurkoltak a portugáloknak.
Frenetikus volt a hangulat.
Ha
a katedrálistól a főutcán megyünk tovább, balra, közel a parthoz
a Sao Lourenço erődöt láthatjuk, jobbra a kiterjedt belvárosi
parkban sétálhatunk.Innen kissé hegynek fel vegyük utunkat,
akkor a felsővárosba érünk, ahol Madeirán ritkaságszámba
menő történelmi levegő csapja meg az embert. Még múzeumok is
vannak! Aki ezek megtekintése után érez magában elég erőt /amit
nem hinnék/, kapaszkodjon fel a régi várig. A hegytetőről leereszkedve
a Szent Katalin parkon át a kikötőbe jutunk. Innen indulnak
a hajók Porto Santo homokfövenyes szigetére. A több mint
két órás út 50 €, nem tudom, hogy megéri-e. Valamint itt állomásozik
Kolombusz Kristóf hajójának, a Santa Mariának élethű
mása, ami mint kirándulóhajó naponta kétszer fut ki. A kikötő
másik, már a belváros alatt található végén, a jachtkikötő mólója
melletti téren kis bódékban lehet befizetni tengeri horgászatra
/nem próbáltuk/,
vitorlástúrára
/nem próbáltuk/, fürdéssel és felszíni búvárkodással egybekötött
üvegfenekű hajó-túrára /kipróbáltuk és nagyon jó volt/. A kikötőben
vacsorázni is lehet. A Madeirán máshol nem látott csalogatóemberek
esténként határozott hangon az éttermekbe invitálnak, még akkor
is, ha nem vagy éhes, bár ezt ők nem tudhatják. Itt van még
kikötve és sajátos étteremmé átalakítva a Beatles együttes egykori
méretes jachtja, és a partról hatalmas hőlégballont eregetnek
fel szabályos időközökben, melynek kosarából szét lehet nézni.
Ezzel nagyjából vissza is értünk a buszállomáshoz, illetve a
montei felvonó végállomásához.
Menjünk
fel Montéba. Mi busszal mentünk, de a felvonó
is érdekes lehet.Monte engem Parádfürdőre emlékeztet, már ha
értik, hogy miről beszélek. Külön városrész, magasan a város
felett, gyönyörű rálátással. A
funchali kikötőből is jól látható Miasszonyunk templomának
egyik oldalkápolnájában van eltemetve IV. Károly, boldoggá
avatott utolsó királyunk. A templom alatti utcából indulnak
a híres kosárszánok, melyekkel a fővárosba vezető visszaút kb.
két kilométernyi szakaszát lehet megtenni. Jó három kilométer
meredek lejtő azonban még így is marad. Aki unja a gyaloglást,
vagy a buszt, azt 2 €-ért leviszik a kosárszán végállomásán
tettre készen várakozó taxisok.
Maga a kosárszánozás drága,
azonban felejthetetlen élmény. Nem féltem, mert bíztam a hátunknál
álló két szánhajtó gyakorlottságában, de akár félhettem is volna.
Nem írom le, pont azért, hogy kipróbálják.
Most
hagyjuk el a fővárost. Érdemes az autópályáról a jelzéseknek
megfelelően rátérni a távolabbi hegyekbe, Eira do Serrano
kilátójához, illetve az az alatt elterülő völgyben fekvő
Curral das Freiras faluhoz vezető vadregényes
műútra, ami sűrű erdők között kapaszkodik a magasba. A kilátó
1095 méteren van. Feltéve, hogy nem kap ízelítőt a sűrű
hegyvidéki ködpárából, feltételezem, szép kilátás tárulhat onnan
a látogató elé. Mivel mi kaptunk, még a kilátó vaskorlátját
is alig láttunk, nemhogy a völgyet. A kilátó mellett étterem
és nagy szuvenír áruház van. Curral das Freiras kicsi, de szép
és vadregényes. A neve azt jelenti: apácák istállója, és onnan
ered, hogy régen a tengerpartról ide menekültek az apácák a
kalózok elől. A völgy fő terménye a gesztenye, amit a központban
álló éttermekben minden létező módon elkészítenek és felszolgálnak.
Be kell menni a falu templomába. Itt a szentháromság
olyan naiv művészettel van megfestve a plafonon, hogy az már
lenyűgöző. Mikor mi ott jártunk az oltár alatt kutyák aludtak.
Visszatérve a parti útra és azon nyugatnak tartva hamarosan
Câmara de Lobosba érkezünk. Ez egy színes, látványos
halászfalu, festői kikötővel és néznivaló katedrálissal. A kikötője
annyira festői, hogy Winston Churchill /tudják, az az
angol/ is sokszor megfestette, mikor itt lakott az ötvenes években.
A kikötő ma is kikötő, azt a helyet pedig, ahol egykor Churchill
állt ecsettel a kezében, ma Churchill-terasznak hívják és nosztalgiakávézó.
Câmara de Lobosból, a kikötő mögötti tengerparti sétányról
vessenek egy hosszú pillantást előre.
Akkor
látják majd Cabo Giaro 580 méter magas, függőleges parti
sziklatömbjét, aminél csak egy magasabb van a világon. Kilátója
az autópályára visszatérve is megközelíthető, ám kalandosabb
az oda vezető néhány kilométert részben a szűk városi utcákon,
részben a régi kacskaringós műúton megtenni.
Tovább, a part mentén kisvárosok mellett vezet az út. Ezek
közül bármelyikbe érdemes betérni, szétnézni, különösen Calhetába,
ahol a homokos strand van a régi cukormalom magas
kéményével szemben, a parti promenádon. Ezen, és még jó darabon
feljebb a hegyoldalban is fizetni kell a parkolásért.
Calhetából kiindulva is vezet egy mellékút Rabaçalba.
Ezt csak kipróbáltan erős idegzetű sofőrök vegyék igénybe, mert
ehhez képest a bunji jumping kutyafüle. Maga az út ugyan csak
10 km hosszú, de nem szélesebb, mint egy kapubeálló. Lehajló
fák között vezet, tiszta kátyú, néha félig földút, veszettül
kanyarog és olyan meredek, hogy a Ford Escortot ritkán tudtam
kettesbe kapcsolni. Mikor mi mentünk rajta, ráadásul tejköd
volt. Ha lett volna nálunk egy üveg pezsgő, száz, hogy felbontottuk
volna, mikor kiértünk a 110-es útra, pedig az se széles.
Calhetából
menjünk tovább a parti úton a sziget észak-nyugati csücske felé,
ahová már nem vezet autópálya. A legnyugatibb pont Ponta
do Pargo. Itt magaslik egy világítótorony, benne
csupán délig /!/ nyitva tartó kis múzeummal. Ez a szigetek minden
világítótornyáról és azok történetéről szolgál képekkel és információkkal.
Hasonló nincs Magyarországon. A világítótorony előtt-alatt egy
sziklaorom tetejéről hátborzongatóan szép kilátás nyílik Madeira
nyugati partjaira. Vigyázzanak, mert nem csak a panoráma, hanem
az orom is korlátlan.
Az út tovább visz Porto Monizba, melynek csodás fürdőjéről már
írtam.
 |
 |
Északon Seixal falun át Sao Vicentébe jutunk.
Ennek a városnak az útikönyvekben jelentőségéhez méltóan eléggé
fel nem dicsért látnivalója a Grutas de Sao Vicente.
A
gruta barlangot jelent. Ez interaktív oktatóhely, ami a sziget
vulkanikus eredetének szélesvásznú 3D-s filmen, valamint kiállításon
történő bemutatását egy izgalmas barlangtúrával köti össze.
Könyörgöm, ne hagyják ki, eddig úgyis minden magyar kihagyta.
Sao Vicentéből jó minőségű út vezet át a szigeten vissza délre,
Ribeira Bravába. Van
földalatti autópálya is, de az elmegy a Madeira közepén, 1000
méter magasan fekvő Encumeada hágó és kilátóhely alatt.
Ha csak nem sietnek valahová, és hová is sietnének, nem érdemes
a kényelmesebb autópályát választani két tengerpart között.
Encumeadából ugyanis jóidőben egyszerre látható az északi és
a déli óceán. Mi legalább ötször vonultunk ott át, ebből egy
alkalommal volt olyan idő, hogy a felhők alatt mindkét partot
láthattuk, ha tengelyesen szimmetrikus forgómozgást végeztünk
a kis piknikparkban. Encumeadán is van kisebb szuvenírbolt.
Egy másik út is ide fut be, ami Porto Monizt köti össze Encumeadával.
Ez Paul da Serán,
"a végtelenbe futó utak" metszéspontján
vezet át. Paul da Sera lapos fennsíkja jellegében teljesen
elüt a sziget többi részétől. Olyan, mint egy köves sivatag
Arizonában, csak nincs annyira meleg. Az országúttól távolabb
szélerőművek lapátolnak. Hajtsanak át a fennsíkon, meglátják.
Képzeletben ugorjunk vissza Sao Vicentébe. Innen az
északi part mentén folytassuk utunkat Santanáig.
Ez a város a hagyományos nádtetős lakóházairól ismert. Valóban
több ilyet lehet ott szétszórtan találni és lefényképezni. Ezt
nem csak amatőr, de hivatásos fotósok is megteszik. Jellemzően
az itt készült képek láthatóak az útikönyvek borítóin.
Santanából Porto da Cruzba /Portodakrúzs/ érkezünk,
ami a partvidék ezen részét érintő gyalogtúrák kiinduló, illetve
végpontja. A környéken mi is tettünk egy rövid sétát. Ehhez
fel kellett hajtani a tengerszintről a több mint 200 méter magas
sziklatetőre. Az út előbb még csak a
falun át vezet, de olyan
meredek, hogy ott tériszonyos ember még a földszintes ház ablakából
sem mer kinézni. A falu végétől folytatódik a mély szakadékvölgy
peremén, a sziklába vágva, ezért annyira keskeny. Az
volt az érzésem, hogy nem két autó, de még két sovány biciklista
sem tudná rajta kikerülni egymást. Szerencsére itt már nincs
forgalom, az utat /rajtunk kívül/ legfeljebb a faluban lakó
földművesek használják. A teraszos földművelés jellemzően
a parti sziklák és a belső hegységek lába között húzódó szurdokvölgy
lankásnak éppen nem nevezhető oldalaiban folyik. A kapa ezen
a vidéken nem csak a földet lazítja, hanem a jégcsákány szerepét
is betölti. Láttuk a nénit, aki olyan ültetvényen zöldmunkázta
a szőlőt, ahol ha véletlenül megbotlott és hanyatt esett volna,
belezuhan az óceánba.
A sziget megkerülését délnyugatról fejezve be,
Machicoba
/Macsikó/ érünk, ami a régi főváros, enyhén koloniális jelleggel. Templomában csodatévő képet őriznek az oltártól jobbra. A városban
is látható egy cukormalom-kémény a folyóparton. A cukornádat
egyébként a szőlőt megelőzően kizárólagosan termesztették a
szigeten, de a trópusi klíma dacára, a szintén portugál érdekeltségű
brazil konkurencia hamar tönkretette őket.
Machicóból
kis kerülővel, a hegyen át, Camacha /Kamacsa/
érintésével is visszamehetünk Funchalba, letérve a parti útról.
Camacha a szép kilátás és a jó levegő mellett kosárfonásáról
nevezetes. A fűzfavesszőkből követhetetlen kézügyességgel fonják
a legkülönbözőbb tárgyakat, figurákat, bútorokat. A késztermékek
és még sok tipikus madeirai emléktárgy megvásárolhatóak a főtéren
álló boltkomplexumban. Az alagsorban kisebb baksis fejében meg
lehet nézni, hogy do
lgoznak a kosárfonók. Ugyancsak a főtéren
áll a sziget egyetlen emlékműve. Sose találnák ki: az 1875-ben
itt lejátszott első madeirai futballmeccs mementójaként állították
fel.
Amennyiben Machicóból az autópályán igyekszünk vissza a fővárosba,
akkor a parton Santa Cruz a következő város. Itt
van a repülőtér a parton, a strand mellett. A reptérre muszáj,
a csendes kisvárosba érdemes elmenni.
A szigetre érkezőket a minibusz már egy jó negyed óra alatt
beviszi Funchalba. Még a főváros előtt 8 kilométerrel fekszik
Garajau falu. Mi itt laktunk. A vízbe hanyatló
kőszikla tetején áll az ember készítette Krisztus szobor, ami
közelről hatalmas, de az óceán felől nézve elvész a természet
alkotta gigantikus tájban.
Mondottam, Madeirán túrázni, túrázni, túrázni, fürödni, fürödni,
enni, inni és a fennmaradó időben látogassák meg a városokat,
valamint a botanikus kerteket. Ehhez kíván Önöknek jó egészséget
és sok pénzt:
Konkoly Thege László