Szöllősy István: Búvártúrán Szudánban - 2008. március 21-30.

Többségünknek egzotikus olvasnivaló, egyeseknek rendkívül hasznos információk gyűjteménye egy búvárút tapasztalatai alapján - különleges fotókkal

A Vörös tenger egy újabb területe lett biztonságosan elérhető az egyre délebbre látogató búvártúrák számára.
A Cassiopeia nevű 40 méter hosszú kiválóan felszerelt hajó pár hónapig Port Szudánban fogadja a búvárcsoportokat. Az egyhetes szafari költségét megnöveli az oda és visszaútnál beiktatott kairói szállás, valamint a Kairó és Port Szudán közötti repülőút.
A teljes túra 10 napot vesz igénybe. (lehetőség van kéthetes szafarira is) A hajón az öt és fél merülési nap alatt 21 merülésre van lehetőség. Négy csoportban 27 búvárt merültetnek, a személyzettel együtt a hajón a teljes létszám 40 fő. A csoportok kialakításánál célszerű az azonos levegőfogyasztású búvárokat összeválogatni, így a gyakorlottabbak 1 órát meghaladó merüléseket is tervezhetnek. Igen kedvező a 20 merülésre számított 50 eurós többletköltséggel megváltható Nitrox töltés.

A Kairóban töltött első napon célszerű a piramisok és a múzeum meglátogatása, kinek-kinek első, vagy akár sokadik alkalommal. A fáraók és főpapok múmiáinak termébe a múzeumon belül külön jegyet kell váltani, de a látvány különlegessége mindenkit kárpótol a többletkiadásért. Ne felejtsük el felkeresni az állati múmiák termát sem, ide nem kell külön jegy.

Kairó - Piramis szfinksszel
Kairó éjjel

Mielőtt a szudáni gépre felszállnánk szabaduljunk meg minden szeszes italtól, mert a csomagokat kézzel is átvizsgálják érte. Ez tényleg így van.
A szudáni szafari különlegessége, hogy a hajó szinte mindig magányos a tengeren, a merülő helyeken nem tartózkodik más hajó, a halak természetes kíváncsisággal szemlélik a búvárokat. A cápákkal való találkozás 100 %-ig garantált. A hajóroncsok pompáznak a megtelepedett koralloktól, mindenütt nagy halak nyüzsögnek. A nappali merülések első perceiben 40-45 méter között kezdtünk, többnyire itt lehet a cápákkal találkozni, de ezt nem szabad receptként kezelni.

Vacsoraidő
Múzeumőr

Az első merülésre Shaab Rumi-nál került sor, ahol 1963-ban Cousteau kapitány tudományos víz alatti kutatóbázist hozott létre. Érdekes látvány a merülő csészealj dokkoló állomása, alatta látható Alfred Hennebuhl (1927-1973) búvár emléktáblája. Itt láttunk ráját, sok halat, de a 45 éve készült filmen látható cápák utódaival nem sikerült összefutni.
A következő három merülés viszont igazi adrenalin lázba hozott bennünket, a fejünk felett közel félszáz pörölyfejű cápa körözött, míg velünk azonos mélységben a szirti cápák nézegettek bennünket, érinthető közelségben. Közben két hatalmas sügér vágódott közéjük, tovább növelve a víz alatti tumultust.
A következő merülés látványossága a 2545 tonnás Blue Belt  hajóroncs volt. Shaáb Sudeni-nél 1977-ben  futott zátonyra, Toyota járműveket szállított.
Az út során az első éjszakai merülésen nagy sügéreket, alvó papagály halakat, tengerisünöket és töviskoronás tengeri csillagokat láttunk.

Az emléktábla
Sügér
Pörölycápák
Toyota
Papagályhal
Pihenőben

Másnap Quita el Bana meredek szírtfalainál két merülésünk volt, majd  Merlo.S megtekintése után a Shambaya zátonynál egy élvezetes éjszakai víz alatti nézelődéssel lett meg az aznapi négy merülés.
A negyedik merülési nap délelőttjén  kétszer csobbantunk Angerosh-nál, murénákat, óriásteknőst, Napóleon halakat lágykorallokat és „hallevest” láttunk.
Délután az Abington Reef-nél merültünk, közvetlenül a merülés vége előtt egy barlang homokos fenekén egy alvó szirti cápát láttunk, még az sem zavarta , hogy percekig nyolcan néztük és bugyborékoltunk a barlang bejáratánál.
Éjszakára a Merlo.S zátonyt kerestük fel újra, gyönyörködtünk a meredeken leszakadó korallfal üregeiben lévő lilásan áttetsző garnélákban, a homok felett tovalebegő tüskésrájákban, a korallok között alvó halakban és az éjszakai vadászaton lévő murénákban.

Muréna
Delfincsapat
Barracudák
Napfényben
Oroszlánhal
Pörölycápák

Ötödik nap délután mindkét merülést Shaáb Rumi-nál cápák társaságában töltöttük, ebéd után Shanga Neb következett, ahol nagy halak seregei kerülgettek bennünket.
Éjszakai merülésen rendhagyó módon  a Wingate zátonynál elsüllyesztett Umbria nevű hajóroncsot úsztuk körbe 15 méteres mélységben.
Az utolsó merülési napon a repülési tilalom miatt már csak délelőtt volt két merülés, mindkettő a roncs belsejében, ahol bombákat, lőszereket, cementes zsákokat, akkumulátorokat, 3 Fiat személyautót és üres borosüvegeket láttunk.
Megnéztük a hajó gépházát, az ott található hatalmas esztergagépet, és a roncsban élő halak tömegét. A 155 méter hosszú hajót 1940 július 9.-én süllyesztették el, az olasz hadüzenet napján.

Roncsmerülés
Sokaság
Bombák
Éleslőszerek

Összességében a 21 merülés mindegyike igazi búvárcsemege volt, nem csalatkoztunk a cápák látványát illetően sem.
Az utolsó szudáni napunkon megnéztük a 15. században még virágzó kikötőként működő Suakin város romjait, majd visszaúton megálltunk a Port Sudan-i kikötő közelében lévő nyüzsgő piacon. Örömmel láttuk, hogy itt még nem törődnek a turistákkal, nem kínálgatják az árut, nyugodtan nézelődtünk a számunkra ismeretlen zöldségek között.

Suakin - városkapu
Suakin - részlet a romból 1.
Suakin - részlet a romból 2.
Suakin - részlet a romból 3.
szudáni nő
diszkréten
Port Szudán - piac
Szudán - ágyú
Port Szudán - kikötő

Az út során csak egyszer találkoztunk másik szafari hajóval, a zátonyoknál a halak és cápák menekülés helyett bizalommal és érdeklődéssel közeledtek hozzánk. A látogatottság növekedésével és a zátonylakók indokolatlan zaklatásával ez hamar meg fog változni, láthattuk az egyiptomi mélydéli szafarik elterjedésének következményeinél.

A búvárcsoport
A szerző
Cikkírás közben
Kormányállás

A Cassiopeia szafarihajó eleganciájával, személyzete a búvárok kényelmének és gasztronómiai igényeinek maximális figyelembevételével az utolsó percig rendelkezésünkre állt, felejthetetlenné téve a szudáni túrát.
Szerencsések voltunk, hogy még az első csoportok között láthattuk a Vörös tengernek ezt a még háborítatlan részét.
Szöllősy István  - 3 DH 523

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk)
E-mail: szerkesztoutikalauz.hu

Tiéd az oldal, magadnak építed!

Ugrás a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >> Útitárskereső - ha üres helyed van >>
© BTSz Bt 1997-2007.