Agócs Róbert: Thaiföldi királyság – avagy hátizsákkal a mosoly országában – 2008


Agócs Róbert: Thaiföldi királyság – avagy hátizsákkal a mosoly országában – 2008



Ismét egy olyan beszámoló, amit olvasva kicsit irigykedek, mert én kimaradtam ebből a nagy kalandból. Sok-sok információ, szép képekkel körítve. Ajánlom mindenkinek útisegítőként és kellemes időtöltésként is


Régóta családi vágyunk, hogy eljussunk egy ilyen “egzotikus – mesés” országba, de az utazási irodák által kínált “horrorisztikus” árak elrettenttettek bennünket. Egyszer volt, hogy gondoltunk egy nagyot, mi magunk nekivágunk a messzi-messzi Ázsiának, repülőjeggyel a zsebünkbe, csak úgy egyedül senki, semmi segítség nélkül!



Thaiföld fővárosa repülővel közel 11 órányira van Magyarországtól. Az utóbbi időben Budapestről közvetlenül Bangkokba kevés légitársaság közül választhatunk. Átszállással elérhetjük úticélunk fővárosát az ukrán Aerosvit, az orosz Aeroflot, a finn Finnair, az osztrák Austrian Airlines, a német Lufthansa, az egyiptomi Egypt Air, a portugál TAP Airlines és még számos code-share járatokkal.
A repülési adatokról és árakról közvetlenül a légitársaságok honlapján, utazási irodáktól, illetve az
Amadeus weboldalról találunk pontos információt.


Kiválasztottuk a nyaralás időpontját, ami 2008. július közepére – augusztus elejére esett. A fent említett légitársaságoktól megtudtuk, hogy a repülőjegyeket ezen időszakra 1200 $/fő alatt nem igen kapunk budapesti indulással. Ezt az összeget sokalltuk, ezért körbenéztünk, hogy budapesti induláson kívül, mely városok jöhetnek szóba. Így bukkantunk rá többek között a Bécsből, Münchenből, Frankfurtból közvetlenül a Thai légitársaságra (Thai Airways) és a Qatar Airways dohai átszállással Bangkokba induló járataira.



A Münchenből induló
qatari légitársaságot választottuk a kedvező ára miatt. Ez a világ egyik 5* légitársasága. Ezen tulajdonságát az is bizonyítja, hogy professzionális kiszolgálásban volt részünk még a turista osztályon is. Úgy éreztük magunkat, mintha business osztályon utaztunk volna. A 12 órás út során ez nem egy hátrány.
Új A330-300 géppel utaztunk, többszöri étkezést biztosítottak. Indulás előtt Privilege Club Cardot igényeltünk, névre szóló menüket kaptunk a fedélzeten, a jegyek rendelése során az interneten választhattunk több fajta étel közül pl. zsírszegény, rost dús, vagy akár vegetáriánus ételt – minden nagyon finomnak bizonyult! Mindenkinek saját LCD monitora volt, számtalan multimédiás program közül lehetet választani; a lábunknak is több hely jutott, mint egy átlagos turista osztályon.


 








Nagyon meg voltunk velük elégedve és még a csatlakozási idő is elviselhető volt – Dohában csupán 2 illetve 1,5 órát kellett várni.


 








De, ami legfontosabb, az az ára, ami nem érte el a 920 $/fő (150.000 ft) összeget (illetékkel minden adóval együtt – 15 napos repülőjegy). Így repülőjegyenként közel 300 $ spóroltunk – miközben Szeged-München útra 160 € plussz többletet jelentett. De mivel négyen utaztunk így is összesen 950 dollárral (160.000 ft) olcsóbban utaztunk, mintha Budapestről a legolcsóbb légitársasági ajánlatot választottuk volna. (Budapesti indulással 195.000 ft alatt nem találtunk repülőjegyet.)


Szegedről indultunk MünchenbeFranz Josef Strauss Nemzetközi Reptérre – végig autópályán, ami 800 km távolságra, azaz közel 8 órányi utazásra volt. Beszereztük az osztrák 2 havi autópálya matricát, megnéztük, hogy hol tudunk LPG gázt tankolni útközben. (Passau Nord lehajtónál találtunk egy gáz kutat – 0,7 €/l került)
Mivel autóval mentünk, így szerettük volna őrzött parkolóban hagyni arra a 15 napra. A reptér melletti faluban található
Parkservice Bauer parkoló szolgálatát vettük igénybe összesen 75 €-ért 15 napra, amibe belefoglaltatott a fedett, őrzött parkoló, illetve oda-vissza transzfer a reptér és parkoló között. Ennyi pénzért megérte, hiszen a reptér, saját parkolójában ennyiért csupán 1 napig parkolhattunk volna!


Professzionális szolgáltatásban részesülve, de eseménytelenül megérkeztünk Bangkokba az új nemzetközi reptérre, a Suvarnabhumi Airportra.


 



Több utazási iroda, valamint útikönyv írta, hogy Thaiföldet elhagyva úgynevezett “kilépési illetéket” kell fizetni. Örömmel vettük tudomásul, hogy 2008 óta nem vetnek ki ilyen “sarcot”.


Thaiföld


Ázsia dél-keleti részén fekszik. Laosz, Kambodzsa, Mianmar, Malajzia, Thai öböl és az Andaman tenger határolja. Államformája alkotmányos monarchia – az egész országban érződik a “királyi jelenlét”. Lakossága több, mint 65 millió, ebből Bangkokba közel 9 millióan laknak. Döntő többségük buddhista vallású.


Néhány információ
Időeltolódás: a közép-európai időhöz képest nyáron +5, télen +6 .
Pénzneme: Thai Baht, illetve satang (THB) . 1 THB -> 100 satang
1, 5, 10 bahtos érmék, valamint 20, 50, 100, 500, 1000 bahtos bankjegyek vannak forgalomban.
(Bankjegyek mérete azonos, csak színben térnek el. 20 THB kék színű, 50THB sötétebb kék színű, 100 THB világos piros, 500 THB rózsaszínes, 1.000 THB barna árnyalatú. )
Beutazás: magyar állampolgároknak vízumra van szükségük, amelyet a magyar külügyminisztérium anyaga szerint valamennyi nemzetközi reptéren valamint a
budapesti Thai nagykövetségen is be lehet szerezni.


Ha Thaiföldről Angkorba (Kambodzsába) akarunk átjutni, a magyar állampolgárok a thaiföldi-kambodzsai szárazföldi határszakasz határátkelőhelyein nem vehetnek fel thaiföldi beutazó vízumot így többszöri beutazási vízumra van szükség, amit előzőleg kell beszerezni!
Egyébként, ha többször akarunk Thaiföldre beutazni pl: Thaiföld – Szingapúr, Thaiföld – Vietnám, Thaiföld – Malajzia túra esetén többszöri belépésre jogosító vízumot kell igényelni.


A vízum díja budapesti igénylés esetén: 25 €/60 nap – egyszeri, illetve 50 €/90 nap – többszöri. A Thaiföldön “helyben” felvett vízum: 25 €/15 nap.
A hálózati feszültség 220 V, lapos villájú hálózati csatlakozót használnak. A közlekedés angol módon “fordított”, baloldali közlekedési szabályok érvényesek!
Éghajlata: monszun. Novembertől – februárig 30 fok körüli a nappali hőmérséklet, májustól októberig az esős évszak – levegő páratartalma megnövekszik – de a 30 fok körüli hőmérsékletet így is tartja az időjárás.
Mi az úgynevezett “esős évszakban” voltunk. Azt kell, hogy mondjam, szerencsénkre csak 1 órát ömlött az eső 14 nap alatt!


Bangkok
A Thai királyság közel 9 millió lakosú fővárosáról joggal mondhatjuk, hogy egy ázsiai metropolisz. Egyszerre mutatja az ősi, illetve a modern város képét. Megtaláljuk a mérhetetlen szegénységet és a gazdagságot együtt (akár egy utcán belül is). Bangkokot a thaiok Krungthepnek nevezik azaz “angyalok városának”. Szűnni nem akaró, “lüktető”, nyüzsgő, zsúfolt, de nagyon kedves nagyváros.


 



 



Több kerületre oszthatjuk. A turisták által kedvelt és leglátogatottabb negyed a Banglamphu és a Chinatown városrész, amelyben megtekinthetjük többek között:



– National Múzeumot
– Thammasat Egyetemet
– Wat Mahathat-ot
– Grand Palace-t (Nagy királyi palota)
– Wat Ratchaphradit
– Wat Pho-t
– Vinamarkot
– Wat Triamit
– Wat Arun-t (Hajnal temploma)


Hogyan juthatunk el a nemzetközi reptérről a belvárosba?



– Legegyszerűbb eset, ha már előre kiválasztottuk az internetről hotelunkat, megkérjük, hogy jöjjenek ki elénk a repülőtérre. Lehet, hogy plussz költésget jelent, de hajnalban vagy késő este csomagokkal, elsőre nem biztos, hogy tömegközlekedés javasolt.
– Érkezési terminált elhagyjuk, repülőtér épületének 2. szintjén “taxi-meter” feliratú taxiórás transzfer szolgálatot válasszuk. Ennek költsége a belvárosig: 600 – 800 THB (függ a napszaktól és a forgalomtól)
– Airport Express busszal is bejuthatunk Bangkokba



– AE1 Suvarnabhumi-Silom,
– AE2 Suvarnabhumi-Khao San Road,
– AE3 Suvarnabhumi-Sukhumvit – Wireless Road,
– AE4 Suvarnabhumi-Hua Lamphong (vasútállomás) útvonalon járnak.


– Public Busszal



– 389-es busszal bangkoki nemzetközi reptérről közvetlenül eljuthatunk Pattaya központjába (tengerparti nyaralóhely)
– 554-es busszal bangkoki Don Muang repülőtérre utazhatunk. (innen indulnak a thai fapados belföldi járatok)


-“Rent a Car” opciót is választhatunk: Avis, Hertz, Budget és a helyi Thai Car rent szolgáltatásait igénybe vehetjük. ( pl: Toyota terepjáró – 900 – 1200 THB/nap)


Banglamphu negyed Bangkokban
A hátizsákos turisták “mekkájának” nevezik a
Kao San Road-ot. Itt találkozhatunk az olcsó hamis áruk bőséges kínálatával, mozgó “büfékkel”, szórakozó helyekkel, illetve megannyi egyszerű szállás között válogathatunk.


 



A mi szállásunk a Kao San road -tól pár utcányira található Hotel Thai Diamond volt.
Úgy terveztük eredetileg, hogy csak 3 napot töltünk Bangkokban, de kibővítettük még 2 nappal, így 5 teljes napot eltölthettünk-, ami utólag még kevés is volt.


Szállásunkról
A hotelhoz tartozott egy étterem – ahol reggelit, ebédet, vacsorát lehetet befizetni -, tetőtéri
medence, jaquzzi, turista iroda. A deluxe szobában megtalálható volt egy franciaágy, LCD TV, telefon, hűtő, szekrény, angol WC tusolóval, légkondicionáló, minibar, és a szoba árában foglaltatott még 2 db 0,5 literes palackozott ivóvíz is naponta.
A deluxe szoba, transzferrel együtt 5 éjszakára 4.000 THB azaz 20.000 fprontba került kettőnknek. Magyarországon ennyi pénzért ilyen szolgáltatásban csupán 1 éjszakát tölthettünk volna el.
Szállás ügyben olcsóbb lehetőséget is kínált a hotel: “superior szoba” csupán 15.000 Ft került volna 5 éjszakára. Ám a deluxe szoba tágasabb, franciaágyas, és a negyedik emelettől kezdődnek a szobák, így a kilátás is szebb, no meg az utcai hangzavar is elviselhetőbb. (A lift a 3. emelettől üzemelt.)
Összességében nagyon meg voltunk elégedve, nagyon kedves volt a személyzet, minden nap takarítottak, cserélték a törölközőket. Ami fontos volt számunkra, közel legyen a főbb nevezetességekhez, hogy gyalog tudjuk bejárni őket!


Mint említettem a Kao San road-on bőven akad kínálat az olcsóbb szállások ügyében – amelyek akár napi 1000 – 1500 Ft/2fő/éj áron is elérhetőek. De itt ne számítsunk “nyugodt körülményekre – hisz a Kao San road nyüzsgő utcácska.


Programok


Három napot szántunk Bangkok városnézésére. Mivel gyalog indultunk el bepillantást nyertünk az ázsiai utcai kultúrába – az élet a szemünk előtt az utcán zajlik. Itt sütik a húsokat, készítik az öltönyöket, az emberek kora reggeltől késő estig kínálják portékáikat, sokszor a gyermekeik is ott segédkeznek köröttük.


 








A második napon megnéztük



– Wat Mahathat-ot,
– Grand Palace-t (királyi palotát)

– Wat Pho-t.
– Majd a Tha Thien (pier N8) kikötőben átkeltünk a Chao Phrayan a helyi komppal a Wat Arun-hozHajnal templomához.


Lenyűgözött bennünket a díszes, pompás épületek, mesébe illő templomok – azaz a wat-ok látványa.


Néhány információ a nevezetességekről


Grand palace (nyitva tartása: H-V: 8:30-16:30)
A város legfőbb nevezetessége, 1,9 km hosszú fallal övezett Királyi Palota Bangkok alapításhoz köthető. 1925-ig ez volt a királyi rezidencia. Bejárata a királyi kápolnán Wat Phra -n vezet. Megtalálhatjuk a lenyűgöző 66 m magas, jádéból származó Smaragd Buddha


 









Wat Pho (nyitva tartás: H-V: 8-17)
Bangkok legrégebbi temploma, amely monostor és orvosi iskola is egyben. Itt található a 46 méter hosszú óriási fekvő Buddha.


Wat Mahathat
Legnagyobb Buddhista egyetem, pálmafákkal övezett kertben.


 








Wat Triamit (nyitva tartás: 8-17)
700 éves 5 tonnás aranyból készült Buddha, melyre 1950-es években bukkantak rá. A szobrot eredetileg gipszvakolat borította, egy “szerencsétlenség” következtében a gipsz megrepedt, felfedve az alatta rejlő arany Buddhát.


Wat Arun (nyitva tartás: H-V: 8-16:30)
A hajnalpír temploma 79 méter magas porcelánnal és színes üveggel kirakott tornyával Bangkok egyik jelképe. (a mai napon a belépők összesen 350 THB/fő)


 









Gyalogosan közlekedve többször megállítottak “tuk-tuk”-osok (motoros taxi), hogy menjünk velük csupán 40 THB egész napra a városnézés – vigyázni kell, mert becsapnak, elvisznek máshova például vásárolni, de mindent félretéve segítőkészek.


Harmadik napon megnéztük a királyi tikfa bárkákat – Museum of the Royal Barges – taxival utaztunk a szállástól a túlsó partig (taxi ára 45 THB volt – az út 20 percig tartott).
(Ha taxival szeretnénk menni csak Taxi Meter-rel rendelkezőt válasszunk, mert az fix áras. 35 THB az alapár és erre jön rá km-ként az 1 THB. Ha nem akarja bekapcsolni a taxiórát, hagyjuk ott, majd jön egy másik – rengeteg van belőlük!)
Museum of the Royal Barges-nél a belépő 100 THB/fő volt plussz a fényképezés 50 THB/kamera.


 








Innen lehetőségünk volt privát úton úgynevezett “long tail boat”-tal a Chao Phraya -n utazni. Egy órás “motorcsónakázás” árát 800 THB/hajóra sikerült lealkudni. Az út során láttunk mini “úszó piacot” (mint a híres Floating market, csak 3 hajós változata), csatornákat úgynevezett klongokat, és belepillanthattunk a folyó mellett élő emberek mindennapjaiba. Innen megcsodáltuk a Grand Palacet, és a Wat Arunt is.


 



 



Ellátogattunk egy kínai- illetve egy helyi zöldség-gyümölcs piacra – hmm micsoda illatok vagy szagok voltak?!


 



 



 


Negyedik napon kipróbáltuk a sky train-t, azaz a magas vasutat. Igaz nem olyan, mint Tokyo-ban – de ez is szuper volt. Magasról szemléltük Bangkokot, illetve már a modern negyedet. Vehetünk napi jegyet is (120 THB) – ami mind a 3 vonalra érvényes, és korlátlan utazásra jogosít fel -, Illetve 1 jegyet is, aminek 20 THB az ára.


Megnéztük a Siam Centert – kb 10 – szer akkora, mint a budapesti Mammut bevásárló centrum. 3 főépületből álló, 7 emeletes szórakoztató center. Többek között elektronikai cikkek, éttermek, márkás boltok, szupermarket, ahol a környező országok beli termékeket és helyi specialitásokat is megvehetünk. Az árak elérik a magyarországi árakat. Itt láttunk először thaiföldi bonbont.


 


 









Ami szerintünk érdekes a Siam Center komplexumban az a Siam Ocean World. Hasonló, mint a Camponában található Tropicárium – csak egy kicsit modernebb, nagyobb és érdekesebb, például lehet búvárkodni, és akár cápákat etetni is. A belépő 800 THB/fő.


 


Az ötödik napon egyénileg, harmadosztályú vonaton elutaztunk Ayutthaya-ba – az ősi királyi városba. A jegy ára oda-vissza nem egészen 30 THB, azaz 150 ft -ba került.
A vasútállomásra – Hou Lamphong – a szállásunktól 52 THB-ért vitt el bennünket a taxi, az út 25 percig tartott. A jegypénztárnál “Ayutthaya”-t kell mondani, és máris adja a harmadosztályú jegyet automatikusan. Bangkokból 7:00, 8:30, 9:25, 10:50, 14:30, 18:00 – kor indulnak a szerelvények. Bővebb információt itt találunk:
www.railway.co.th


Az út 2 órás volt – több turistával találkoztunk a vonaton. A harmadosztályú vonat nem volt koszosabb, mint Magyarországon a 2. osztályú vonat. (Talán még tisztább is volt). Érdekes volt látni, hogy a vonaton ki, mit, mennyit árult, virágzott ott a kereskedelem a vonatút alatt.


 








Bangkok külvárosába érve a vonat ablakából már nem a csillogó Bankok, hanem a szegényebb arca nézett ránk. Az emberek kis bodegákban laktak a sínek mellett, ahol egymásnak kínálgatták az általuk készítette termékeket. A táj, ahogy utaztunk a 2 órás út során, nagyon változatos és szép volt, a pálmafák és az “esőerdő” igazán misztikussá varázsolta. Élmény volt egy helyi közlekedést is kipróbálni!


 


 








Megérkeztünk Ayutthaya vasútállomásához – hát nem egy “szegedi nagyállomás volt”, ahhoz képest, hogy micsoda turista központ, illetve fontos város volt azelőtt. Az idő megállt, de ez pont így volt szép. Az ősi romokhoz illett az a kicsit megkopott állomás, volt neki hangulata.


Ahogy kijöttünk a pályaudvarról, ismét letámadtak minket a “tuk-tuk”-osok, hogy menjünk velük, körbe visznek – hát engedtünk a csábításnak kemény alkudozás révén – így egész napra kibéreltük a motoros riskát, ami 800 THB azaz 4000 ft -ba került. Még így is drasztikusan többet fizettünk, mint kellett volna. Na mindegy, amit a vonaton spóroltunk most azt elköltöttük.


Hogyan is juthatunk el Ayutthaya-ba?
Ayutthaya nem csak vasúton, hanem közúton is elérhető távolsági busszal, illetve taxival. A távolsági busz Phahon Yothin úti Északi buszpályaudvarról 40 percenként indul. Árát nem tudom, de a taxis alku után is 800 THB vitt volna el bennünket. Így inkább maradt a vonat, ami persze hangulatosabb is volt, mint a busz illetve a már jól megszokott taxi.


Pár szót Ayutthaya-ról


Az ország egykori fővárosa volt. Teljes neve: Phra Nakhon Si Ayutthaya. Ayutthaya tartomány fővárosa. Méltó még a mai napig is a “Sziám legnagyszerűbb városa” névre. A thai – burmai háború során 1667-ben a burmai csapatok elefánttal legyőzték a thai sereget és lemészárolták a lakosságot és az arany Buddhákat beolvasztották, majd hátrahagytak egy földig rombolt fővárost – Ayutthayat.


A mai város őrzi az ősi romokat – számtalan templomot találunk. Három folyó öleli közre, 3 km hosszú és 1,5 km széles kis sziget, mára már csak 40 ezres lakossága van.
UNESCO Világörökség részét képzi.


Látnivalók




– Bang Pa In nyári palota
– Chao Sam Phraya Múzeum
– Viharn Phra Mongkol Bophit


 


– Wat Mahathat
– Wat Ratburna
– Wat Sri San Phet
– National Múzeum
– Chandra Kasem Palace
– Ancient Palace
– Wat Na Phramane


 


 


A mi programunk Ayutthayaban hét nevezetesség megtekintése volt. Sajnos az idő hiánya miatt “csak” 5 programon és egy elefánt túrán vettünk részt.
Első állomásunk a Wat Mahatat megtekintésével kezdődött. A régi városközpontban elterülő Phraram park keleti részén található ez a templom együttes. A templom fala mellett banyanfákat csodálhatunk meg, amelyek gyökerei teljesen körbenőttek egy Buddha fejet.


 




Ezzel szemben helyezkedik el a Wat Ratburna, melyet II Borommaracha király épített, két fia emlékére.
Következő úticélunk a Wat Panang Choen volt, mely a város délkeleti részén terül el, ahol 19 méter magas Buddha szobra áll.
Negyedik helyszínünk a Viharn Phra Mongkol Bophit. Itt található Thaiföld egyik legnagyobb bronz Buddha szobor gyűjteménye.


 






 


Wat Sri San Phet-re mondhatjuk, hogy Ayutthaya legjelentősebb temploma. Burmai támadást követően megmaradt három chedi azaz pagoda, melyek Borom Trai Lokanat királynak és két fiának a hamvait őrzik.


 



 


A tuk-tuk-os hölgy elvitt bennünket egy elefánt túrára, illetve megnéztünk egy elefánt show-t is. Nagyon élvezetes volt utazni egy elefánton, a túra csupán 45 perces volt egy parkon haladt át, közben megcsodálhattuk Ayutthaya nevezetességeit is.
A túra és a show ára 500 THB/2 fő.


 








 


 



Sajnos az idő ellenünk dolgozott, gyorsan eltelt a mai nap is. Siettünk vissza a vasútállomásra, hogy elérjük az esti bangkoki vonatot (12:18, 13:28, 16:03, 18:53, 19:14 – kor indul vissza). Közel 2 órás utazás után Bangkokba a pályaudvar közelében beugrottunk egy ottani Tesco Lutos -ba. Szinte észre sem vettünk, hogy egy másik földrészen vagyunk – mintha otthon vásároltunk volna. Az árak azért jóval olcsóbbak odakint.


Hatodik napon Bangkok Chinetown városrészét barangoltuk be. Itt láthattunk taoista templomokat, gyógynövény szaküzletet, nyüzsgő igazi kínai piacot. A chinatown a főpályaudvartól (Hua Lamphong) nyugatra helyezkedik el.


 








Majd ezt követően eltaxiztunk Vimanmek, illetve a Chitralada palotához. Útközben megnéztük a Golden Mount-ot.


A Vimanmek palota világos tikfából, egyetlen szeg nélkül készített palota a Dusit parkban helyezkedik el. A 72 helyiségből 31 terem látogatható csak idegenvezetéssel. Itt korabeli bútorokat, festményeket, művészi alkotásokat, családi emléktárgyakat tekinthetünk meg. Nagyon szigorú beléptetési rendszere van. Semmit nem lehet bevinni – külön csomagmegőrzőbe kell hagyni az összes tárgyunkat. Cipő nélkül lehet csak végigmenni a palotában. Vele szemben található a parlament. (Nyitva tartása: 9:30-16:30)


Jó tudni, ha a Grand Palace-t megnéztük, akkor őrizzük meg a jegyet, mert azzal a jeggyel ingyen bemehetünk a Vimanmek palotába is.


 








Golden Mount vagy más néven Aranyhegy, mesterséges dombra épült 78 méter magas aranyozott templom. Szép kilátás nyílik a városra. (Nyitva tartása: 8-17:30)


Sajnos nagyon hamar eltelt ez az 5 nap Bangkokban. Összességében elmondható, hogy nagyon kedvesek voltak az emberek, ha eltévedtünk készségesen segítettek nekünk. Gyalog, taxival, vonattal utazva mindig biztonságban éreztük magunkat. Soha nem féltünk – pedig gyalogoltunk az utcán hajnali 5 kor illetve éjjel 2 kor is.


 



Egy biztos, hogy mindenki élni akar, a turistákat “pénzkeresési” lehetőségnek tekintik, bátran és keményen alkudozzunk, mert biztos, hogy alku után még mindig jól jár velünk!


Kanchana Buri


Hetedik napon Kanchana Buri-ba utaztunk taxival. Bangkoktól 130 km található nyugati irányban. Lehetőségünk lett volna vonattal – Thonburi állomásról 7:45 kor induló harmadosztályú szerelvény – vagy a déli buszpályaudvarról 15 perceként induló buszjárattal eljutni is.
Gyorsabb, kényelmesebb változatot választottuk, hisz több bőrönddel és csomaggal kicsit körülményes lett volna az utazás – még így is a taxi olcsó közlekedési forma Bangkokban. A transzfer ára 1.500 THB -ba került négyünknek.


Kanchanaburi -ra gondolva a “háború és béke” jut eszünkbe, illetve Pierre Boulle regénye és az ez alapján készült Oscar díjas film, a Híd a Kwai folyón.


Történetét tekintve kis település, ahol a második világháború idején több ezer hadifoglyot kényszeríttetek munkára, hogy vasúti összeköttetés valósuljon meg Szingapúr és Burma fővárosa között a dzsungelen keresztül. A hidat 1945-ben bombatámadás érte, de a középső részét kijavítva így is eredeti állapotában tekinthetjük meg. A híd a városközponttól 5 km-re található a Kwai folyón.


Szállásunk a hídtól 20 perc sétára a Kwai folyó partján található Ploy Guesthouse volt. Kellemes, csendes környezetben helyezkedik el, földszinti illetve emeleti szobák közül választhattunk. Mi az alsó szinten fekvő szobát választottuk, amiben “western” toalett volt, s ez gekkokat, csigát és hangyákat vont maga után, teljesen természetközeli élményt nyújtott. Jó tanács: vigyél, vegyél 1 flakon rovarirtót, mert jól jöhet. Modern, tágas, kényelmes szobáik vannak, melyek Tv-vel, légkondival felszereltek.
Az ára is barátságos mindössze 550 THB/2fő/éj volt az ára. (2700 ft/szoba/éj) itt 3 éjszakát töltöttünk el, bár éjszakai élet nincs a városban, de cserére kellemes étteremet fedeztünk fel a Kwai folyón átívelő híd tövénél – egy úszó éttermet, ahol rendkívül ízletes ételeket készítenek, mindenkinek tudom ajánlani.


Programok


Eleinte attól tartottunk, hogy sok lesz az itt töltött 3 nap, mert majd nem tudunk mit csinálni. De így utólag kiderült, hogy még maradhattunk volna pár napot – mert megannyi program közül lehet választani.
Így sorrendet állítottunk, hogy megnézzük a híres hidat, történelmi múzeumot – World War Museum -, majd a Tigris templomot, ellátogatunk az Erawan vízeséshez – itt részt veszünk egy dzsungel túrán, valamint vonatozunk mianmari határ felé a dzsungelba Nam Tok -ba.
Bővebben info itt található:
www.kanchanaburi-info.com/en/


Nos, mivel a hetedik napot töltöttük Thaiföldön és első napot Kanchanburiban, magunk mögött hagytunk jó pár ezer kilométert valamint több mint 3 órás utazást Bangkoktól – kicsit “light”-osabbra vettük a mai napot. “Csak megtekintjük” a történelmi múzeumot azaz a II világháborús múzeumot, amely bemutatja a második világháborút, illetve a helyi vasútépítést. Régi fényképek, képek, rozsdás fegyverek és szerszámok, kerámiák és használati tárgyak, élethű viasz “emberek” láthatók. A bejáratnál megnézhetünk egy régi mozdonyt, ami a Szingapúr – Burma útvonalon közlekedett hajdanán. (Nyitva tartása: 8:30 – 18, belépőjegy: 30 THB/fő)


Útunkat folytattunk a híres hídhoz. Ami vasból, fából készült, és amelyen gyalogosan is átkelhetünk. A híd előtt található a vasútállomás, ahol megvehetjük jegyünket Mianmar felé – Nam Tok városához, avagy Kanchanburi belvárosába, illetve Bangkokba utazhatunk.








Híd előtt pici piac működik, ahol kedvünkre vásárolhatunk helyi gyümölcsöt, zöldséget, legyezőt, órát, ékszereket, bambusz szivart, elefántcsontból készült tárgyakat, fából faragott képet és más souvenir tárgyakat. Az árak kicsit magasabbak, mint Bangkokban.


Nyolcadik napon elutaztunk az Erawan vízeséshez. Saját magunk szerveztünk egy taxit, ami elvitt bennünket a parkba. A “dzsungel túrán” is a sofőrünk egyben alkalmi idegenvezető volt.


Az Erawan nemzeti park 70 km-re található Kanchanburi-tól. Thaiföld 12. nemzeti parkja, hegyes – dombos vidéken helyezkedik el. Itt megtekinthetjük a “7 lépcsős” vízesésrendszert – hasonló, mint a plitvicei nemzeti park – csak egy kicsit “egzotikusabb”. Bambusz fák, pálmafák között, dimbes-dombos köves úton vágtunk keresztül a parkon, ahol végig csörgedezik a patak 7 szinten keresztül – a legfelső szint 1000 m felett van, amit már kézzel-lábbal csüngve tettünk meg. A parkban a fán ugráló makik, ízeltlábú – vérszívó – élőlények illetve a kígyók sem ritkák, szerencsére utóbbit csak autóból láttunk. De ennek ellenére biztonságos és gyönyörű túra volt.


 


 




Ez a program egész naposra sikeredett. A túra 2.400 THB-ba került négyünknek utazással, belépővel, idegenvezetéssel együtt.


Kilencedik napon béreltünk egy jeepet (800 THB/nap azaz 3800 ft-ért ) és megnéztük a Tigris templomot.
Kanchanburitól 50 km található – bő 1 óra volt az út. Útközben rizsföldeken dolgozó embereket láttunk, megálltunk egy kis faluban lévő helyi piacon. Érdekes volt, mi mindent lehet kapni – illetve venni -, nyers húst, békát, kagylót, csigát, rákot, polipot, hínárt – persze hűtés nélkül 30 fokban – fűszereket, ruhát, cipőt, stb.


 



Nos, v isszatérve a Tigris templomhoz – a buddhista szerzetesek működtetik ezt a vad rezervátumot – melyben az állatok szabadon járhatnak. A parkon belül egy völgyben találhatók a tigrisek, melyekkel fényképezkedni lehetett, ennek az ára benn van a belépőben.


Láttunk még bivaly csordát, tehenet, tyúkot, pávát, őzet, kecskét, vaddisznót, persze mindenki szabadon ott járt – kelt ahol akart. Részt vehettünk egy buddhista szertartáson is.


 








 



Bővebben: www.visitkanchanaburi.com/tiger.htm (Nyitva tartás: 9-16:30, a belépő: 200 THB/fő)


Visszatérve Kanchanburiba – sajnos nem volt már időnk elmenni vonatkirándulásra a dzsungelba. Aki egy napon szeretné megejteni ezt a két kirándulást, érdemes a hajnali vonattal (5:30 -as indulás) elindulni Nam Tok -ba.


Krabi


Tizedik napon leutaztunk Krabi tengerpartjára, az Andaman tengerhez.


 








Kanchanburiból indultunk hajnali 5 kor, közel 3 órás út várt ránk Bangkok Suvarnabhumi nemzetközi repteréig. Előzőleg megvettük a jegyeket az interneten a thai Air Asia légitársaságnál Bangkok – Krabi belföldi járatára. Mindössze 1030 THB/fő (repülőjegyet, adót, és minden illetéket tartalmazott), azaz 5000 Ft-ba került. ( Thaiföldön lehetőségünk van “állami” illetve a “fapados” légitársaságok szolgáltatásait is igénybe venni. Thai Airways, Bangkok Airways, Nokair, Air Asia – utóbbi kettő “low cost” társaság. Bangkokból naponta több járat indul: Északra – Chiang Mai, Chiang Rai tartományba; Délre: Phuket, Krabi, Koh Samui – (Surat Thani) szigetére; Keletre: Ranong városába.)


Pontosan indult a gép, közel másfél órás repülőút után érkeztünk meg Krabi repülőterére. Kis belföldi reptér – semmi ellenőrző kapu. Már várt bennünket a hotel alkalmazottja.
Szállásunk Krabin belül
Ao Nang Beach-en közvetlenül a tengerparton az Adaman Resort hotelben volt. Sikerült elcsípni egy olyan akciót, hogy 4 éjszakát maradunk, de csak 3-at kell fizetnünk. Így egy tengerre néző erkélyes – deluxe szobát kaptunk csupán 800 THB/2fő/éj -ért, azaz 4000 ft/2fő/éj áron.
A szoba nyugat európai színvonalú, egy 4*-os szálloda színvonalát simán megütötte. Minden “luxus” benne volt ennyi pénzért – sőt még több ist. Belegondoltunk, hogy például Olaszországban vagy Franciaországban mennyibe is kerülne egy ilyen szoba – kb 100 € vagy még több.
Nagyon tágas, világos volt a szobánk, amihez egy erkély is tartozott. Esténként kiülve, hallgatva, csodálva a tenger “morajlását”, pihentető-nyugtató érzés volt. A belső udvaron 2 medence valamint egy zuhanyzó található pálmafás környezetben.
A hotel földszintjén egy svájci-thai étterem üzemelt – a szálló tulajdonosa svájci volt – ami viszont európai áron kínálta európai és ázsiai ételeit. (A thai ételek minden étteremben olcsóbbak voltak, mint az európaiak). Krabin már éreztük, hogy valóbban drágább hely, mint az utunk eddigi állomásai – mit is várnánk ahol főleg angol, svájci, német turistákba botlottunk.


 








Ao Nang Beach mészkőszirtekkel szegélyezett, hosszú fehér homokos, pálmafás tengerpartja megérdemli az egyik legszebb thai strand jelzőt. Krabi kikötőjétől csupán 20 perc hajóút, vagy 30 percnyi autózás révén megközelíthető. Itt minden megtalálható, még Burger King vagy a Mc Donalds is (sajnos), indiai, pakisztáni, kínai, thai konyha; számtalan utazási iroda, és millió souvenires üzlet.


 



Mivel élvezni szerettük volna az Andaman-tenger habjait így különös messzi programokon nem vettünk részt. Bár lehetőségünk lett volna akár Szingapúrba vagy Kuala Lumpurba avagy a thai Kho Samuira is elutazni.


Programok
Az egyik napon béreltünk egy “long tail” boatot, és elmentünk “5 sziget néző” túrára, ami a következőkből állt: Poda island, Chicken island – ahol snorkelleztünk, Thap island, Ao Phranang, Railey beach.



 


Lehetőség lett volna egy napos Phi-Phi szigettúrára, Phuket szigetre, valamint a híres James Bondes szigetvilágot megnézni, avagy a magrove fák között kayakozni. Eddigi tapasztalataink szerint Thaiföld nem nevezhető drága országnak. Ebben a régióban – vagy csak a városban? – mindennek borsos ára van. Például egy 1 napos Phi – Phi sziget túra 2500 THB került. (Mi augusztusban voltunk – ami ott “holt szezon”, akkor mennyibe kerül főszezonban? Krabin nem sikerült alkudnunk az árakból.)


 



Gyorsan eltelt a pár nap, igaz csak egyszer esett – vagy inkább ömlött az eső – 1 órán keresztül, majd megint kisütött a nap.


 








Az utolsó napon Krabi-ból Phuket-ra utaztunk busszal, ami közel 4 órás út volt. Nagyon jól döntöttünk, hogy Ao Nang Beach-et választottuk, mert nekünk sokkal jobban tetszett a dús növényzet és az “égig” érő mészkősziklák.
Phuket-ból Bangkokba repültünk ismét a Thai Air Asia-val egy Airbus 321 típusú géppel. Jegyünk 1000 THB -ba került, amit szintén az interneten indulás előtt 1 hónappal vettünk meg,


Visszaút, avagy Bangkok – Doha – München


Bangkoki repülőtéren volt szerencsénk közel 10,5 órát eltölteni. Itt utoljára elfogyasztottunk egy adag sushi-t, és a kedvenc kesudiós, csípős thai vacsoránkat.


 



 



Immáron hajnali 6 órát ütött az óra, és már lehetett becsekkolni a Qatar Airways járatára. A maradék thai baht-unkat elköltöttük a vámmentes boltban. Majd örömmel láttuk, hogy begurul az A330-300 gépünk , elfoglaltuk a helyünket és 7,5 óra múlva Dohában voltunk.


Dohai Nemzetközi Reptér “picurka” a bangkoki Suvarnabhumihoz képest, de kényelmesebb székek, tágasabb váró fogadott bennünket. “Beszereztük” a kötelező souvenirt, majd 1,5 órányi várakozás után folytattuk utunkat az A330-200 fedélzetén Münchenig.


Müncheni repteret elhagyva már várt minket a parkolószolgálat embere, röpke 10 perc alatt máris átvehettük autónkat, és folytathattuk további 800 kilométeres utunkat hazáig.


Hétfőn délután indultunk Krabi-ból, magunk mögött hagyva 10.000 kilométernyi repülőutat, 1600 kilométernyi közutat, immáron szerda reggel érkeztünk meg Szegedre.


Összefoglalóan az árakról


Szállás
egyszerű: 200-400 THB/2fő/éj
középkategóriájú: 400 – 900 THB/2fő/éj
magasabb színvonalú: 900 – 1500 THB/2fő/éj
luxus színvonalú: 1600 – .. THB/2fő/éj


Élelmiszer
utcai árusnál egy tál étel: 20 – 80 THB
étteremben: 100 – 300 THB


Közlekedés
busz: 10 THB
vonat: 10 THB/100 km
Chao prayan komp: 2 THB
taxi: 35 THB alapár + 1 THB/km
metró, sky train: 20 THB vagy 120 THB
belföldi repülőjárat: 800 – 3000 THB/fő


Belépők
Wat-ba: 20 – 100 THB
Palace -ba: 100 -350 THB


Utazásunk alatt
1 $ -> 155 ft,
1 € -> 240 ft
1 THB -> 4,75 ft került.


Költségeink 1 főre



152.000 ft fizettünk a repülőjegyekre (6 db)
23.000 ft -ba került 12 éjszakára a szállás
7000 ft -ot költöttünk taxira, vonatra, buszra
8000 ft programokra, belépőkre ment el.
15.000 ft -ba került 14 napi étkezésünk
5000 ft -ot fizettünk vízumra
12.000 ft -ba került az üzemanyag, parkolás


Mindent összeszámolva az utunk nem került többe, mintha utazási iroda által befizettünk volna például Egyiptomba vagy Törökországba 2 hetes nyaralásra 4* szállodába AI ellátással júliusi – augusztusi főszezonba.


Összességében fantasztikus utazáson vehettünk részt, 14 nap alatt bepillantást nyerhettünk egy “egzotikus”, nekünk idegen kultúrába. Utunk során egyszerre volt jelen a gazdagság és a szegénység. De mindenki mosolygott, örömmel fogadott bennünket, legyen az utcai árus, hotel recepciós, egyszerű ember a Chao Prayan. Úgy éreztük, hogy a mosoly országában voltunk.
Remélem tudtam segíteni Thaifölden kapcsolatban. Kellemes utazást kívánok mindenkinek!


Agócs Róbert
Szeged


A szerző írásai Az Útikalauzban

Agócs Róbert: Cesky Krumlov, Prága, Párizs – Csehország, Franciaország – 2007

Agócs Róbert: Nagy görög körutazás 28 napban – Görögország – 2006

Agócs Róbert: Thaiföldi királyság – avagy hátizsákkal a mosoly országában – 2008



A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldheted el kérdéseidet, véleményedet – szerkesztoutikalauz.hu

Ez az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása érdekében. Részletek

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár