Győrffy Árpád: Adventkor Franciaországban - 2.
rész - Párizs- 2001
Ugrás
az 1. részhez - Champagne
Advent
lévén Párizsban is minden lehetséges helyet birtokba vettek
az ünneplők. A Garde l'Est, a keleti pályaudvar nagycsarnokában
például az elzásziak mutatták be jellegzetes ételeiket, italaikat.
Boroktól, sajtoktól, hatalmas fánkoktól, kuglófoktól, s a németekkel
közös múltat idéző szalámiktól, szalonnáktól roskadoztak a polcok.
Az egyik fiatal bollenbergi borosgazda, Meyer úr nagyon boldogan
üdvözölt, amikor megtudta, hogy magyarok vagyunk. Többször volt
már tanulmányúton Tokajban, Egerben. Sok ismerőst szerzett,
s megismerte borainkat is.
A metró
A szállodánk az Etoille-tól északkeletre, mintegy 3-400 méterre
volt, így könnyen eljuthattunk bárhová. A három napos ott létünk
alatt előttem is bebizonyosodott, amit már sokszor hallottam
másoktól, hogy a párizsi metró a legpraktikusabb, legjobban
érthető, legkönnyebben használható közlekedési eszköz. A 14(?)
normál vonal és az 5(?) gyors metró - a RER - teljesen behálózza
a várost.
Az
állomások közötti praktikusan kialakított földalatti átjáróknak,
és a legalább ennyire ésszerű információs rendszernek köszönhetően
a város bármely pontjáról, maximum két átszállással el lehet
menni bárhová nagyon kevés gyaloglás árán. Ha valahová el akartunk
jutni, csak annyit kellett megkérdezni, hogy merre van a legközelebbi
állomás - majdnem mindegy, hogy melyik. Onnan már a mindenhol
látható térkép segítségével gyorsan és biztonságosan lehetett
utazni. A legfontosabb: az átszállásoknál a tájékozódáshoz mindig
csak annyit kellett tudni, hogy a keresett helyhez melyik vonal
vezet, s annak melyik végállomása felé kell utazni. Ezután már
csak a vonal számát és az adott irányban található végállomás
nevét kellett figyelni.
A zegzugos földalatti folyosókon akár 20 elágazó
után is pontosan a kívánt helyre juthat az is, aki a legegyszerűbb
utcákon is eltéved. A csomópontokon általában szűk folyosókon,
gyalog kell egyik állomásról, peronról a következőig menni.
De volt olyan hely is, ahol 3-400 méteres mozgójárda viszi az
utasokat.
|
|
A Bastille állomás csempére festett képekkel |
és egy mozgójárda két metróállomás között |
A helyiek döbbenten nézték, hogy mi letámaszkodtunk a járda
korlátjára, és utaztunk a mozgó szőnyegen. Ők persze még itt
is rohantak.
A metrószerelvények egy része egyetlen kocsiból áll. Ezeknél
az összes ajtó automatikusan nyílik a megállókban. A régebbi,
több kocsira osztott szerelvényeken egy gombbal, vagy egy karral
kell nyitni az ajtót az utasoknak..
Nagyon tetszett, hogy a szerelvények a pesti öreg földalattihoz
hasonlóan a felszín közelében haladnak, sőt nagyon sokszor feljönnek
a felszínre. Ezért aztán mozgólépcsőt ne nagyon keressetek.
Igaz, nem is hiányzott.
Az 1-es metro állomásai az átszállási lehetőségekkel
A metróállomások vasárnap délelőtt voltak a legszebbek, mert
addig nem nagyon volt, aki szemeteljen.
Séta a Champs-Elysées-n
A
hideg ellenére is nagyon kellemes volt végigsétálni éjjel a
kivilágított Champs-Elysées-n a Diadalívtől a Concorde térig.
A fákon levelek helyett többszáz fehér égő csillogott. Feldíszítették
az üzletek portáljait, a mellékutcákban is sok helyen égőfűzérek
lógtak végig az út felett. Persze még szebb lett volna a sétánk,
ha nincs a hatalmas autóforgalom, de szerencsére a járda is
autópálya szélességű, így elég messze húzódhattunk a zajtól.
A nyílegyenes úton kicsit hamisan érzékeltük a távolságot. A
sugárút egyik végén lévő hatalmas óriáskerékről, illetve a másikat
záró óriási Diadalívről azt hinné az ember, hogy alig egy kilométerre
vannak egymástól. Ennél azért kicsit többet kellett gyalogolni.
Persze az itt szokatlan hideg -2-3 fok is segített abban, hogy
félúton inkább metróra ültünk.Nagyon
hasznos volt a 3 napra szóló jegyünk. Igaz, nekem kétszer ki
kellett cserélni, mert nem működtette a kapukat. A pénztáraknál
nem csináltak belőle gondot. Betették a számítógép kártyolvasójába,
megnézték az érvényességét, és nyomtattak helyette egy másikat.
A végén derült ki, hogy a szomszédos zsebben tárolt diktafonom
csinálta ki a jegyeket. Valószínűleg a törlésre használt állandó
mágnes zavarhatta a kártya erőtereit.
Az óriáskereket most kihagytuk, persze egy pohár forró bort
megittunk alatta a hideg ellen. A közelben vetettünk egy csúnya
pillantást a "Tigris" szobrára - talán még sercintettünk
is egyet -, aztán irány vissza a metróval.
Beaubourg
Egyik délelőtt ellátogattunk a Pompidou Központba - a hajdani
település után Beaubourg-ként is ismert helyre. A valóságban
is olyan, mint egy felújításhoz beállványozott, túlméretezett
tömbfűtőmű. Az épületen kívül elhelyezett mozgólépcsők és oldalfolyosók
fémesen csillogó alagutjai, a nyitott menekülőlépcsők, a különböző
oszlopok és más tartóvasak elég furává teszi az épületet. Mindehhez
még az épület előtt álló hatalmas fehér hasáb, a tetején egy
aranyozott mozdonykéménnyel - talán egy szellőző.
Már
a nyitás előtt fél órával hatalmas tömeg állt a bejáratnál,
pedig jóval nulla fok alatt volt a hőmérséklet. (Igaz, a forraltbor,
a wine chaud, kicsit javította a mikroklimánkat.)
|
Az egyik terem Matisse képeivel... |
Főleg fiatalok
és idősebbek álltak a sorba, volt több iskolás csoport, s persze
sok turista. Bent rendezett kép, tágas, vagy inkább hatalmas,
világos terek, széles közlekedő utak, mozgólépcsők.
Mivel kevés időnk volt, igazán csak a modern művészeti múzeum
5. emeleti anyagát néztük meg. Megint úgy voltam, mint aki egy
művészettörténeti könyv lapjai közé csöppent. Igaz, most egy
sokkal későbbi korban, mint amilyennel Troyes-ban találkoztam.
Picasso, Kandinsky, Braque, Matisse, Dali, Mondrian, Warhol,
Klee, Duchamp, hogy csak néhányat említsek az ismertebb nevek
közül.
A különleges műalkotások mellett a központ másik
fontos vonzereje a csodálatos kilátás. Már felfelé menet a mozgólépcsőről
is nagyon gyönyörű volt a látvány. Szerencsére tökéletesen tiszta
idő volt, így a felső szint előtt végigfutó folyosóról beláttuk
az egész várost. Igaz, sajnos csak üvegen keresztül. Az ebédet
a tetőn lévő tiszta üveg étteremben kaptuk, így evés közben
is folytathattuk a nézelődést. Természetesen az étterem is olyan
volt, mint az épület többi része.
|
...és az egyik pincérnő rózsával |
Az egész a Flinstone család barlangházaira emlékeztetett
a különböző csövek, kagylószerű héjak miatt. Műanyagból, alumíniumból
készült falak. Az étlap formája egy vállalati bérjegyzékre emlékeztetett.
Persze az ételek és a pezsgők hagyományosak voltak. Ráadásként
a rendkívül vonzó pincérlányok. Mintha valamelyik Delon filmből
ugrottak volna át, hogy bennünket kiszolgáljanak. (Bővebb információt
a www.centrepompidou.fr
címen találtok Egyébként az összes kiállításra érvényes felnőtt
belépő 2002-ben 10 euróba kerül, a kedvezményes 8-ba, 13 év
alatt ingyenes.)
Ebéd után elsétáltunk a Notre Dame felé. meglepő volt a katedrális
elé épített hatalmas sátor, benne a jégpályával. A templomot
csak kívülről néztük meg tüzetesebben. A hét elején Reimsben
és a Troyes-ben már volt részünk bőven hasonló látványban.
|
|
A Notre Dame - előtte a jégálya |
és a főhajó |
A Szajna-parton sétáltunk tovább a Concorde térig. Több helyen
láttunk kartondobozokon fekvő, vagy éppen kártyázó klosárokat
- kevésbé romantikus néven hajléktalanokat.
A Concorde téren metróra szálltunk, hogy eljussunk a Montmartra.
A párizsi művésznegyedről korábban azt hittem, hogy valahol
a Szajna mellett van. Tévedtem.
Akkor derült ki, hogy valójában hol is van a Mártirok-hegye,
amikor a Pompidou központról megláttam a domb tetején szinte
világító hatalmas fehér templomot, a Sacre-Coeurt. Éppoly hívogató
volt, mint amikor valaki Fonyód felől megpillantja a Badacsonyt.
Hiába közben a Balaton, ode kell menni hozzá.
Természetesen most is metróra ültünk. A Chichly utcában, valahol
a Molin Rouge közelében szálltunk ki. Egy kis gyaloglás után
a metrójeggyel is működő siklóval tettük meg az utolsó rövid
szakaszt. A panoráma miatt ajánlom mindenkinek. Itt is akkora
tömeg volt, mintha csak nyár lenne. Rengetegen álltak, sőt ücsörögtek
a templomhoz vezető lépcsőn, pedig most sem volt melegebb +1-2
foknál. Volt, aki gitározott, mások csak beszélgettek. A
járdák mellett több helyen szobornak álcázott kéregetők. (A
koldus szó nem nagyon illene rájuk, annyira elegáns volt a megjelenésük.:)
A templom elsősorban kivülről, és messziről volt lenyűgöző.
Belülről igazán csak a méretei fogtak meg. Bár a templom előtt
is sokan voltak, igazán nagy tömeg a Tertre téren, a festők
terén fogadott bennünket. Nemcsak turistából, festőből is volt
elég. Nagyon nem szerették, ha valaki fényképezi őket. Persze
valószínűleg megváltozott volna a véleményük, ha vásárolunk
tőlük, vagy külön fizetünk a fényképezésért. Nem tettük. Talán,
ha az egykori lakók közül valaki, mondjuk, Renoir, vagy Toulouse-Lautrec
modellt ült volna, én is bőkezűbb vagyok. De hát erről szó sem
volt. A legtöbbjük a füredi móló bejáratánál rajzoló iparosokra
emlékeztetett. A képek többsége olyan volt, mintha egy sokszorosítógépből
jött volna ki. Persze ez érdekelt a legkevésbbé.
Visszafelé
kicsit körülnéztünk a Molin Rouge környékén. Az utca mindkét
oldalán úgy sorakoztak a hatalmas sex boltok, mint máshol a
szupermarketek. Éppen valami tüntetés is zajlot. A táblákból
nem derült ki számunkra, hogy pontosan milyen, a normálissal
nem azonos szexuális orientáltságú csoport követelt magának
azonos elbírálást.
A nézelődés helyett inkább bemenekültünk egy Monoprix áruházba.
természetesen zsufolásig tömve volt ez is. Miközben nézelődtünk
az illatszerek között, odajött hozzánk egy nő.
- Maguk otthoni magyarok? - kérdezte magyarul, majd az igent
hallva azonnal folytatta.
- Ne itt vásároljanak! Menjenek inkább a Tatiba, az sokkal olcsóbb
- Kicsit meglepődtünk. Mint kiderült, 30 éve él Párizsban. Most
már egyedül.
A tanácsát megfogadva metróval elmentünk a legközelebbi Tati
áruházba. Afféle iparcikk diszkont, amilyen nálunk a Peny Market
élelmiszerben. Igazán nem is egy áruház volt, hanem a szomszédos
boltok között vizszintesen és függőlegesen áttörték a falakat.
Egyik része a szomszédos utcába esett, így oda egy zárt folyosót
építettek az út felett 2 emelet magasan. Ha a Monoprixben nagy
volt a tömeg, itt egyenesen mozdulni sem lehetett. A vásárlóközönség
főleg afrikai származásuakból állt, de sok volt az ázsiai is.
Az európaiakat főleg mi képviseltük utaitársaimmal. A választék,
olyan volt, amilyen egy ilyen boltba lehet. Az éppen most különösen
olcsó kerekes koffertől az egyszer használatos sajtszeletelőig
és a viagra helyett is ajánlható szexszis női alsóneműkig minden
volt a polcokon és a hatalmas turkáló ládákba ömlesztve. Szerencsére
sikerült megtartóztani magam, így csak egy sajtszeletelővel
"vásároltam be."
C'est Magique! Lidó!
Ha
magam választom és fizetem a programot, valószínűleg eszembe
sem jut, hogy a Lidóba elmenjek. Ha mégis revüt keresek, akkor
biztosan a Molin Roudge mellett döntök, mert arról eddig többet
hallottam. Szerencsére nem így történt. Ha nem is leszek a jövőben
sem Lidóba járó, mindenesetre nagy élmény volt.
Előtte vacsorázni voltunk a Chams Elysees egyik mellékutcájában.
A bejáratnál úgy tűnt, hogy valami kis kifözdébe jöttünk. A
néhágy asztal és a bárpult alíg fért el egymás mellett. Itt
is tükrökkel próbálták növelni a teret. Aztán amikor körülnéztünk,
kiderült, hogy az épület belsejében 4-5 jól megtermett terem
tartozik még ide. Egy órás várakozás, több sürgetés után azt
hittük elkésünk az éjféli előadásról. Aztán pillanatok alatt
megérkezett mind a négy fogás - persze megfelelő szünetekkel.
Így is majdnem futva tettük meg a fél kilométernyi távolságot
az Etoile közelében lévő szórakozóhelyig. Ott derült ki, hogy
bőven ráértünk volna. A bejáratnál hatalmas sor. Igazán még
az előző előadás vendégei sem jöttek ki.
Korábban rettegtünk egy kicsit azért is, hogy a hosszú utazáshoz
szabott kényelmes eleganciánk megfelel-e majd a Lidó követelményeinek.
Persze nyakkendőnk az volt. A hírek szerint anélkül még a pénztárig
sem lehet bejutni.
A
bejáratnál derült ki, hogy ebből majdnem semmi sem igaz. Az
általam várt középkorú öltönyös urak, estélyis asszonyságok
helyett a 16-18 évet éppen csak betöltő párok, fiatalokból álló
nagyobb csapatok álltak a Champs-Elyse-en hosszan kigyózó sorban
valamikor éjfél körül. A leendő nézők többnyire farmerben és
a leglehetetlenebb egyék öltözékekben voltak, mégis mindenkit
beengedtek. Bent ennek ellenére az eredetileg várt elegancia
fogadott.
A ruhatárnál minden fölösleget levettek rólunk - főleg a fényképezőgép,
videokamera érdekelte a személyzetet. Amikor meghallották beszédünket,
többen Jó estét-tel köszöntöttek bennünket. Mint kiderült, többségünk
csak ennyit tudott a nyelvünkön, de találkoztunk magyarokkal
is. Az első Gino Lancoss, az az Láncos Jenő volt, aki a műsor
magyar szereplőivel is összehozott. A harminc évesnél alig idősebb
fiatalember Csengerből került ki nyugatra nyolc éves korában.
Több helyen is élt, dolgozott például Angliában, Dél-Franciaországban,
sőt még Las Vegasban is megfordult. A Lidóban afféle mindenes
főnök. Azt mondja, a sokféle munkahelyen szerzett rengeteg tapasztalatnak
köszönheti a jó helyzetét. Kicsit már nehezen találta a szavakat,
a kiejtése sem tökéletes, de mint mondta 200 százalékosan magyarnak
érzi magát. A fiát is Attilának kereszteltette.
De térjünk vissza a műsorhoz. A ruhatár után egy hatalmas terembe,
mint kiderült, egy 3 ezer négyzetméteres, 1200 főt befogadó
nézőtérre érkeztünk. Több tucatnyi egyenruhás fiatalember terelgetett
bennünket a helyünkre, a 6-8 fős, egymástől kerítés szerűen
elválasztott asztalokhoz. A színpadot körülfogó nézőtér egy
része eleve lépcsőzetesen van kialakítva, az harmada pedig éppúgy
emelhető, süllyeszthető, mint a színpad, hogy a műsor alatt,
vagy a bál idején mindig optimális magasságban legyen.
Amint leültettek bennünket, már hozták is a belépő mellé járó
pezsgőt, aztán kezdődött az előadás.
Korábban azt hittem, hogy ez valami tisztán Rátonyi Róbertes,
Honty Hannás, operettes dolog (Elnézést tőlük és rajongóiktól!)
Szerencsére tévedtem. Persze volt olyan is, ami már túlságosan
művirágszagúnak tűnt, de akárhogy is tagadnám, az érdekes diszletek
között zajló táncok, artista és bűvészprodukciók összességében
tetszettek.
Elsősorban
a mindig változó látvány fogott meg. A hatalmas - valódi - szökőkutakat
pillanatok alatt felváltó jégpálya, vagy az égbe vezető csillogó
lépcsősor, a fejünk felett pillangóként érkező táncosnő, vagy
éppen a nézőtér felettt átszálló repülő, nekem mind-mind új
volt élőben. Az ember tragédiája tévé közvetítését látva azt
hiszem, valami hasonló technika lehet az új Nemzetiben. Csak
a Lidóban kicsit más volt a kórus, a táckar, és Évát sem az
ötven körül járó Pap Vera Játszotta. (Bocs a párhuzamért! Ha
lehet, ne hagyjátok hazafiúi érzelmeiteket ellenem hangolódni.
Annyit nem ér meg az ügy.)
Mondanom sem kell, hogy a sikerben meghatározó szerepe volt
a fedetlen keblű lányok táncainak. (Szerencsére csak az előadás
után tudtam meg, hogy a lányok közül a legkisebb is legalább
176 centi magas. Így a műsor közben nem nyomasztott, hogy a
termetem miatt még kevesebb az esélyem náluk.)
Talán nem kell bizonygatnom, a legnagyobb hatást mégsem a lányok,
hanem a műsor magyar része tette ránk - a Goldenpower névre
keresztelt produkció. Két csupa izom, aranyszoborként csillogó
fiatalember mindenféle alakzatot öltött fel. Már a megjelenésük
is különleges volt az aranyfesték miatt, de igazán a mozgásuk
lassúsága, szabályossága döbbentett meg bennünket, ahogy lendületvétel,
vagy különösebb erőfeszítés nélkül felemelték magukat, egymást
a másik fejére, vállára. A közönség lélegzet visszafolytva figyelte
a produkciót. Aztán az összes visszafolytott hangot egyszerre
akarta mindenki kiadni magából, amikor vége lett.
Zárás
után Gino segítségével találkozhattam a páros egyik tagjával,
Oláh Sándorra és új partnerével, Takács Gyulával, akivel ott
jártunk után két héttel kezdték közösen csinálni a produkciót.
- Ez egy úgynevezett szoborszám - magyarázta a
műsort Oláh Sándor. - Az a nehézség, hogy mindent lassan kell
csinálni. Nem használunk semmi tempót, nincsen ugrás, hirtelen
váltás. A legelső mozdulattól az utolsóig erőből kell csinálni.
S ami a legnehezebb, a trükköknek nagyjából úgy kell kinézni,
mint egy igazi szobornak. Sokat számít az erő, de legalább ennyire
fontos a technikai tudás is, hisz önmagában erővel sok dolgot
nem lehetne megcsinálni. S végül fontos az is, hogy valahogy
kinézzünk a színpadon abban az egy szál nadrágban. Van egy speciális
aranyfesték, amit a műsor előtt ecsettel felkenünk a testünkre.
Kb 20 percig lehet csak rajtunk, mert eltömíti a bőr pórusait,
így azon át nem kap a szervezet levegőt. (Lásd az egyik nemrég
vetített korai James Bond filmben.)
Oláh Sándor családi indíttatással került az artista pályára.
Édesapja bohócként lépett fel különböző rendezvényeken, az egyik
unokatestvére pedig neves artista volt, saját világszámmal.
-
Én Hat éve mentem le az artista iskolába, ahol "obermant"
kerestek az egyik csoporthoz. Olyan tagot, aki kézen áll legfelül.
Megpróbáltam, bevettek. Velük is aranyban dolgoztunk, de négyen
építettünk egy piramidot. Először kimentünk 10 hónapra Kóreába,
majd két évre Amerikába. A legnépszerűbb amerikai cirkusszal
bejártuk az egész országot, 98 nagyvárosban adtunk műsort. Ott
találkoztam Czivisz Gáborral. Ketten összeraktuk a számot. Az
egészet mi találtuk ki. Ha jön egy ötlet, akkor próbálgatjuk.
Amikor úgy érezzük, hogy valamennyire összeállt, akkor behozzunk
egy kamerát, felvesszük, aztán visszanézzük, javítunk rajta,
ha kell. Maga a munka, a trükk csak az ötven százalékát adja
a sikernek, ehhez jön a zene, a fények, s együtt lesz igazán
profi a produkció.
A Lidóba másfél évvel ezelőtt kerültek, most azonban elválnak
útjaik, mert Czivisz Gábor máshová szerződött.
Az új partnerrel, Gyulával 2001 márciusban kezdtek próbálni.
Az eredményt három hét után mutatták be az igazgatóságnak, akkor
azonnal szerződést ajánlottak nekik 2002 elejétől 2003 január
végéig.
Takács Gyula eredetileg tornász volt, de egy komolyabb sérülés
miatt be kellett fejeznie a versenyzést.
- A sérülés után el kellett gondolkodnom, hogy mit tudok csinálni
ezentúl. Egyik lehetőségként kínálkozott a cirkusz. Volt egy
tornász számunk, ami hasonlított ehhez a produkcióhoz, de az
tempós szám volt, és kosztümben csináltuk.
Amikor találkoztunk, még az összecsiszolódás ideje zajlott.
- Ha valami technikailag igazán nincs a helyén, akkor sokkal
több energiát igényel a megvalósítás. Ma még sokszor van úgy,
hogy elhibázok valamit. Ilyenkor a szemem kijön az erőlködéstől.
Remélem, hogy az idők folyamán le fog tisztulni, és később nem
pazarolok el ennyi energiát fölöslegesen.
- Amikor a Gáborral elkezdtük, ugyanilyen nehéz volt nekünk
is - veszi át a szót Sándor. - A gyakorlásnak köszönhetően az
izmok, az izületek hozzá igazodtak a faladatokhoz, így ma már
sokkal könnyebben megy minden. Persze, annyira ma sem könnyű,
hisz ha az lenne, akkor mindenki artistaként lépne fel. Nálunk
is előfordul, hogy egyes részeket kihagyunk, ha valami meghúzódik.
Persze akkor van helyette más, amit ebben a helyzetben is meg
tudunk csinálni. Hisz a műsornak menni kell.
(A párosról bővebb információt találnak saját honlapjukon -
ahonnan a műsorról szóló képek is származnak - a www.golden-power.com
címen.)
Gino
és Oláh Sándor
Már jóval elmúlt hajnali két óra, amikor Gino véigkalauzolt
a mulató közönség elől elzárt részein.
A színpad alatt 4 és fél emelet mélység van, felette 2 emelet,
hogy a szükséges technika elférjen. Hatalmas szerkezetek működhetnek,
hogy a műsorban is látottak szerint az egyik pillanatban még
hatalmas szökőkútként működő színpad valódi jégpályává alakuljon,
majd egy cirkuszi porond, vagy a revükben megszokott égbe futó
lépcsősor formálódjon ki belőle.
A zsinórpadlás természetesen az egészterem fölé kiterjed. Mindenütt
csigák, sodronyok, sínek a szereplők és a reflektorok mozgatásához.
A mulatóban számítógépek 17 ezer égőt és 600 méter hosszúságú
neoncső rendszert vezérelnek, 25 erősítő 70 hangfalat hajt meg,
összesen mintegy 20 ezer wattos teljesítménnyel. A 8 csatornás
digitális surround hangrendszer bármilyen effekthez lehetőséget
ad, de a zene 90 százaléka így is élőben megy. Persze, a technika
mellett legalább ennyire fontos a tánckar. Néha 40-60 táncos
van egyszerre a színpadon. Egy-egy előadás alatt némelyikük
20-30 alkalommal öltözik át, amben 15 öltöztető segíti őket.
A szintidő 30 másodperc. Persze, ehhez tudni kell, hogy a komplett
katonai öltözetnél kicsit lengébb a ruházatuk.
Az éjféli előadás kivételével 12 éves kor feletti gyerekek is
bemehetnek a revüre. A jegyük - a vacsora is - általában a felnőtt
jegy 50 százalékába kerül. Külön matinékat is szerveznek nekik.
Ilyenkor persze nem a lányoké a főszerep.
Ha valaki úgy döntene, hogy legközelebb nem hagyja ki a Lidót,
jó, ha előtte kiválasztja a pénztárcájának legjobban megfelelő
árat. A 2002-es árjegyzék szerint a délután 1 órakor kezdődő
"Ebéd-tánc és show" 115 euro, a 15 órai "Pezsgős
revű" 70 euró. (Ez a legolcsóbb a hétköznapi éjféli mellett.)
Az este 8 órakor kezdődő főelőadáshoz vacsorát is adnak. A belépő
a vacsorától függően 130-160 euróba kerül. Az este 10-es "Első
show" minden nap 90 euro, az éjféli "Második Show"
pénteken és szombaton ennyi, egyébként "csak" 70 euró.
Alapban minden felnőtt belépőhöz jár egy fél üveg pezsgő. A
"presztizs vacsorához" különleges pezsgőt ígérnek.
(Bocs, Champagne-t kellene írni mindenhol, de kicsit bonyolultabb.
Ha nem arról lenne szó, akkor külön jelzem:))
Csak
az időeltolódásnak köszönhető, hogy még nem pirkadt, amikor
Gino elvitt a kongresszusi palota alagsorában működő diszkóba.
(Párizsban sokkal később kel és nyugszik a nap, mint nálunk,
mert ugyanabban az időzónában, de sokkal nyugatabbra fekszik.)
A kidobóember egy fekete bőrű hústorony volt - állítólag ifjabb
korában birkózóként világversenyeken küzdött - egyébként nagyon
kedves ember, derült ki megismerkedésünk után. Persze a kedvesség
nem igazán nekem szólt. Gino, mint régi cimborát üdvözölte mindenki,
a ruhatárostól, a WC-s nénin át a főnökig. A főnök és barátnője
Gino ötletére még arra is vállalkozott, hogy modellt álljon
nekem egy fotóhoz.
A klub egyébként a korzikaiak törzshelye, de kínaiak is sokan
voltak. A hajnali óra lévén sok volt a fáradtnak látszó vendég,
nem is szólva rólam, így nem sokáig maradtam. A diszkótól gyalog
sétáltam a közelben lévő szállodába. Ha nem lett volna olyan
hideg, nagyon élveztem volna a hajnali párizsi hangulatot.
Két
óra alvás után vasárnap délelőtt metróval elmentem a Birhakeinik,
onnan gyalog az Eiffel-toronyhoz. Liften 50 franért (1825 forintért)
vittek volna fel, én inkább a lépcsőt választottam 20 franért
(730 forint). Így a második emeletig mehettem fel. Éppen elég
a kilátáshoz.
A biztonságiőrök a pénztárnál, majd a feljáratnál is tüzetesen
megnézték a táskámat.
A kb 1,5 méter széles lépcső a délnyugati lábtól indult. Oldalt
sűrű drótrács volt, így akár a tériszonyban szenvedők is nyugodtan
felmehetnek. Útközben a toronymászó versenyeket bemutató képekkel
próbálnak erőt szugerálni a vendégekbe. Nagy szükség volt rá.
A nulla fokos hőmérséklet ellenére rendesen kimelegedtem, mire
az első szintet elértem. A kilátás már itt minden fáradtságot
feledtetett. Az emelet teraszosan van kialakítva. Az igazi szint
alatt kb 1-1,5 méterrel van egy kiálló kerengő rész.
A korlát előtt kb 10 méterenként panorámaképek mutatják, hogy
az adott irányban éppen mit lehet látni. A szövegeket a francia
mellett angolul és németül is kitették. A második szintre az
északi pillérbe épített lépcsőn kellett továbbmenni. Ezen az
emeleten sajnos hiányoztak az előbb látott panorámaképek. Így
ha valaki ismerkedni akar a várossal, akkor inkább az elsőröl
tegye. Persze a kilátás így is érdekes.
A toronynéző után végigsétáltam a Mars-mezőn,
majd az Ecol Militarynál felszálltam a metróra. A Concord-téren
átszálltam az 1-esre, mert a Szent Pál állomásnál volt a találkozó
a többiekkel. A zsidónegyedben ebédeltünk egy hangulatos étteremben.
Valamilyen kölyöknek hívták. Inkább kocsmának lehetne mondani.
A butorokat, falakat látva úgy tűnt, hogy 100 év már biztosan
eltelt a legutolsó felújítás óta. Főleg
az ajtók alatti 4-5 centiméteres rés volt nagyon romantikus
a kinti kemény hideg miatt. Inkább hűtött, mint fűtött az egy
rétegű üvegből, és vékony deszkából lévő utcai portál is. Szerencsére
messze kerültem az ablaktól, meg valami lélekmelegítő italt
is kaptunk, így kibirtam.
Ebéd után végigsétáltunk a zsidónegyeden. Hatalmas volt a tömeg,
az autók alig tudtak közlekedni az utcákon a gyalogosoktól.
A Vogézek téren egy hatalmas árkádsor alatt mindenütt festők
dolgoztak, benn pedig galériák voltak. S persze vendéglők.
Különös
hangulatot ad a párizsi utcáknak, hogy sokan napközben a hideg
idő ellenére is szívesen ücsörögnek, ebédelnek a kávéházak elé
kirakott asztalok mellett.
Nagyon nem kell sajnálni őket, mert a forraltbor
melegét az asztalok fölé szerelt hősugárzók is fokozzák. S persze
mindenütt szólt a zene. Néhol százméteres távolságon belül a
világ különböző tájain élő népek muzsikájából kaptunk ízelítőt.
A legtöbb zenésszel, néhány fős zenekarral a metróállomásokon
és a metró kocsikban találkoztunk.
Tangóharmonikával, klarinéttal, gitárral, szakszofonnal,
sőt katedrálisok orgonahangját idéző elektromos tangóharmonikával
szédítik a járókelőket, hogy dobjanak néhány pénzdarabot a kalapba,
hangszertokba. A két állomás között beszálltak a kocsiba, az
ajtóban állva játszottak egy kicsit, kalapoztak, aztán átszálltak
egy másik szerelvényre.
Sajnos közben nekem is befutott az utolsó metróm, így a párizsi
ismerkedés anélkül befejeződött, hogy igazán elkezdődhetett
volna.
Győrffy Árpád
A
beszámoló 1. részét innen éred el - Champagne
Információs helyek:
Troyes: www.tourisme-troyes.com
Champagne régió: www.tourisme-champagne-ard.com
Pezsgőutak: www.aube-champagne.com
Franciaország: www.tourisme.fr
Árak 2001 decemberében - az euro teljes
bevezetése előtt két héttel - ugrás az
elejére
(1 euro 250 Ft)
Reims - Monoprix aruhaz - euroban
Burgonya 1,6
Zöldség 7,4
káposzta 1,4
paradicsom 2,4
golden alma 2
banán 1,6
narancs 1,3
Pezsgők 15-200
Borok 6-
marhahúsok 15-30
sertéscomb 18
hosszúkaraj-csonttal 8
rövidkaraj-szűzzel együtt 12
pulykamellfilé 10
nyers kolbászok 6
füstöltkolbász 11-16
füstöltsonka 12
angolszalonna 25
juhbeles virsli 10
ementáli 8-14
parmezán 30
szeletelt kenyerek 2,5-3
Prince keksz 0,33 kg 1,14 (1 kg 3,5)
ásványvíz 1 l 0,2-0,35
Milka 0,2 kg 2
Martini rosso 8
Pezsgő 10-
habzóborok 1,3-5
borok 0,7 l 1,3-6 -
Lipton yellw label 20 db - 1,4
Ricore 0,1 kg 1,74
Nescafe 0,1 3-4
Tej 1-1,3
Tojás 10 db 1,13
Biotojás 6 db 1,94
Tartare 0,125 2
száraztészta 0,5 kg 1-1,3
Canderei édesítô 300 db 3,8
üdítők 2 l 1,13
sörök 0,5 l 0,6-1
Párizs - Garde l'Est 1 frank 36,5 Ft
Szendvics 19-30
hotdog 25
Pizzák 25-30
Kávé -dupla - 14