Domokos László: Görögország – 2000


Domokos László: Görögország – 2000. október


Sok hasznos ismerethez jutottam az oldalon található útleírásokból, ezért úgy döntöttem, én is leírom a tapasztalataimat, hátha segíthetek vele valakinek.


Az útvonal: Magyarország- Jugoszlávia- Macedónia- Görögország- Bulgária- Románia


A magyarországi szakaszt nem részletezem, gondolom Röszkéig mindenki gond nélkül eljut :)). A határátkelo elott van egy szerény MOL kút, itt tankoljunk! (Aki egyéb márkához vonzódik az Szegeden még válogathat.) Utunk hátralevo részében célszeru mindenhol tankolni, ahol vélhetoleg megbízható minoségu üzemanyagot lehet kapni, különösen igaz ez a kis hatótávolságú autókkal utazókra.


Röszkén a határátlépés sima, mindenki végzi a munkáját. A Jugó szerveknél jelentsük be a nálunk levo készpénzt, amirol kapunk egy csinos kis papírt. Ezt és az összes ezután kapott iratot orizzük meg, sohasem tudhatjuk, hogy ki mikor mit követel tolünk.


A határátlépés után irány a nagyvilág! Zavartalan száguldás következik 100 km – en keresztül. A fizeto kapuhoz érve mosolyogva fizessük ki a 15 DM útdíjat, további 62 km megtétele után pedig 10 DM- t.


Rövidesen megérkezünk Belgrádba. Szerencsére itt is mindenhol egyértelmuen ki van táblázva az útirány így nem valószínu, hogy eltévednénk. A fovárosban vagy az attól kb. 20 km -re levo autós pihenoben ismét tankolni kell, késobb ugyanis benzinkúttal sem találkozunk. A márka normál fizetoeszköz, márkában adnak vissza belole, legfeljebb a vas pénzt rosszabb árfolyamon számítják be.


Belgrádot elhagyva az autópályán maradva jól ki van táblázva az útvonalunk: Nis -Skopje -Evzoni. Belgrádtól kb. 250 km -t haladunk a következo kapuig, ahol 25 DM -t fizetünk, ezt a kaput elhagyva már csak 20 km -t megyünk a következo állomásig, ahol 5 DM a díj.


A Macedón határon is sima az átjutás, leszámítva a fertotleníto teknon való áthajtást, amiért 5 DM -t kell fizetni.


Macedóniában kétszer kell útdíjat fizetnünk, összesen 8 DM -t. Az út menti táj gyönyöru, az úttest már kevésbé, de azért jól lehet haladni.


A Görög határhoz érkezve, mielott a görög útlevélkezelohöz érnénk, be kell menni a Tax feliratú irodába, ahol 1000 GRD ellenében kapunk egy bilétát, valamint a gépkocsivezeto az útlevelébe számos külön pecsétet. Szerencsére itt sem szokás a turistákkal kötekedni, így gyorsan átjutunk.


A határtól az út egyenesen Teszalonikibe vezet. A városba csak annak érdemes behajtani, akinek ott van elintézni valója, vagy feltétlen meg akarja tekinteni a múzeumok sorát, vagy a város jelképét, a fehér tornyot. A többiek próbáljanak rátalálni körgyurure, ahol kikerülheto a belváros. A városban a közlekedés különösen a délutáni csúcsban csak biztos kezu, jó idegzetu embereknek kikapcsolódás, a többieknek rémálom.


Görögországban az utak többsége jó minoségu, széles, a csomópontok jól kivilágítottak. Benzint szinte minden faluban lehet kapni, éjszaka viszont relatíve kevés kút tart nyitva. A benzin ára kutanként változó, jelentos különbségek is lehetnek. Bár a közlekedési szabályok ugyan azok, mint itthon, itt ezeket meglehetosen szabadon kezeli mindenki. Ennek ellenére a forgalom egyenletesen, biztonságosan halad. Rendorrel nem túl sokszor találkoztam, és ok is inkább a forgalmat segítették, mintsem lesben álltak volna a szabálytalankodókra vadászva.


Amennyiben letelt a szabadságunk, úgy irány hazafelé! Célozzuk meg Serrest, ahonnan csak pár km Kulata, a Bulgár határ. A határátkelonél mindenki végzi a munkáját, bár kétségtelen, hogy egy kicsit álmosan. A határátkelo közelében van egy nagy Shell kút itt olcsón tudunk kiváló minoségu üzemanyagot venni.


Az út Szófiáig egész turheto, különösen a fovárosba bevezeto kétsávos úton lehetne jól menni. Naná hogy 60 – as a sebességkorlátozás, és naná hogy ott a traffipax! A rendor megállít, mutatja a készüléket, kéri az iratokat, egy kicsit fel van háborodva. Ne túl rámenosen adjunk neki 10 DM- t, és tartsuk be a sebességkorlátozást. Hála a 65 Shell kútnak Bulgáriában mindenütt van benzin. Az utak sajnos nagyon sok helyen erosen amortizálják az autót, jelzotáblák is alig vannak. Ha eltévedünk, kérjünk segítséget a nagyobb csomópontoknál posztoló rendoröktol.


A fovárost itt is célszeru kikerülni a körgyurun keresztül, a belváros zsúfolt, a macskako nagyon ráz. Vidin felé kell mennünk pl Berkovica- Montana felé. Itt gyönyöru a hegyvidéki táj. Vidinben feltétlenül tankoljunk. Az itteni Shell kútnál sajnos nem fogadnak el márkát, ezért Levát kell váltani valamelyik change buroban, ahol 1DM ; 1Leva.


A határnál a ferryboat táblát kell keresni ugyanis komp fog bennünket átvinni Romániába, Kalafatba. A határátkelo az eddigiek közül a legbalkánibb. A tisztek körülményesek lassúak, a hely koszos, tájékoztatás nuku.


A komp 4 személy + autó esetében 54 DM. A vizijármuvet vészesen túlterhelik, de azért megy minden rendjén. A kompátkelés ideje alatt készítsünk a kezünk ügyébe cigit, kólát, kis értéku papírpénzt.


A román határnál fertotlenítés 5, tranzitdíj 10 DM.


A határátkelotol pár méterre néhány taknyoskezu, csöpögo orrú gyerek állít meg bennünket Stop! Tax kontrol! felszólítással. Ha lehet ne álljunk meg, vagy ha már muszáj megállni, akkor adjunk neki cigit, kólát, vagy egyéb ajándékot ugyanis innen még elég sokat kell vezetni hazafelé és tükör, antenna vagy szélvédo nélkül ez egy kicsit kellemetlen. Aki az olimpiai cselgáncs csapattal utazik erre az legyen szíves agyoncsapni az itt lejmolókat! A megmaradt ajándéknak való jó szolgálatot tesz a városok közlekedési lámpáinál dolgozó szélvédomosók igényeinek a kielégítésére.


Romániában az úttest rossz, a táj szép, a települések elkeserítok. Üzemanyag a magyar határ közelében van itt jelen vannak a multik is. Az út mentén árult, kétliteres kiszerelésu üzemanyag vásárlását csak annak ajánlom, aki szereti az orosz rulett nevu népszeru társasjátékot. Az útirány itt is jól ki van táblázva végig Nagylakig, a magyar határig.


A Román- Magyar határnál elég alaposak, de nem kötekednek túlságosan.


Hurrá! Újra itthon!


Amit feltétlenül vigyünk magunkkal:


– Pénz!
– Útlevél
– Forgalmi
– Jogosítvány
– Nemzetközi jogosítvány (1500 Ft)
– Az autó kezelési és szerviz könyve.
– Zöldkártya- igazolás a kötelezo biztosításról a biztosítótól
– Kötelezo tartozékok- ha van tuzoltó készülék is.


Leltár:
A magyar határtól Teszaloniki Jugoszlávia felé 12 óra, 84 DM.
Teszalonikitol haza Bulgárián, Románián keresztül 22 óra és 92 DM


Mindenkinek jó utat kívánok!
 


Domokos László





A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu

Légy te az első hozzászóló a(z) "Domokos László: Görögország – 2000" íráshoz!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*

Ez az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása érdekében. Részletek

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár