Csabay Márton: Kárpátalja – Ukrajna – 2007

Autós túra a Vereckei-hágóhoz, Sipot-vízeséshez és a Szinevéri-tóhoz sok hasznos tanáccsal és néhány szép képpel.

Beregsuránynál mentünk át a határon, várni nem kellett sokat, 15-20 percet kb. Először egy ukrán határőr, még a bódék előtt érdeklődött, hogy hová megyünk, és minek. Mondtuk, erre közölte, hogy “adjál zázast!”
Adott kis papírfecniket, amiket ki kellett tölteni, elég kényelmetlen volt, és persze magyarul nem volt ráírva, hogy melyik rubrika micsoda (magyar határon – minek is…), de azért megoldottuk. Útlevél-ellenőrzésnél kétszázast ért a tag, és kirívóan bunkó volt, sebaj.
Rögtön a határ után vannak bódék, váltanak pénzt. Az okozhat félreértést, hogy ha megkérdezitek, hogy hogy váltják a grivenyt, akkor azt mondják, hogy 26-ba vagy 27-be. Ez nem azt jelenti, hogy 27 forintért ad egy grivenyt, hanem hogy 1000 forintért ad 27 grivenyt. Az árfolyam ugyanis 37 körül van, és ha visszaszorozzuk, 27*37=999, stimmel is.
A benzin nagyon olcsó, most 3,95 griveny egy liter 95-ös, az kb. 146 forint!!! Leesett az állam. A surányi határ után van kút, nagy nehezen tudtunk forinttal fizetni (sunyiban nyomtuk a kutas srác kezébe, mert elvileg
tilos nekik elfogadni), de egyszerűbb, ha egy tele tank árával többet váltatok rögtön. Benzinkutak egyébként vannak, hasonló sűrűséggel, mint itthon, de általában nincs shop, keréknyomás, porszívó, ilyesmi.

Faluturizmus keretében szálltunk meg, Nagybaktán, Beregszász mellett, nagyon jó tapasztalataink voltak. Bővebben is tudok mesélni, infokat adni, ha valakit érdekel, írjatok mailt.

Két komolyabb autós túrára volt időnk, a Vereckei-hágót és a Szinevéri tavat választottuk.

Vereckei-hágó
Alsóvereckéig elég jó az út, táblák is vannak, nem bonyolult. Ha Beregszász felől megyünk be Munkácsra, közvetlen a vár alatt visz az út, aztán van egy kereszteződés, ahol balra bekanyarodhatunk a várhoz (érdemes fölmenni a várba, vannak magyar emlékek, Zrínyi Ilona szobor pl., és szép kilátás), egyenesen tovább pedig kiérünk a Kijev felé menő főútra. Szolyva előtt, Galambosnál van egy elágazás, lehet maradni a főúton, de el lehet térni Polena felé is, ez rosszabb út, de nagyon szép. Ha ezt választjuk, akkor Vezérszállásnál, az ortodox templomnál forduljunk jobbra, az az út visz Alsóvereckéhez. Itt van egy ún. ellenőrzési pont, nem vészes, esetleg belepillantanak a papírokba, de nincs sor, vagy szívózás. Rögtön az ellenőrzési pont után le kell kanyarodni jobbra, és azonnal balra, át a falun. Ez az “út” visz a hágóra. Ha láttok magyar autót vagy turistabuszt (szinte biztos), lehet csapódni, biztos a hágóra mennek, de nem lehet eltéveszteni. Nagyon lassan menjen, aki személyautóval van, mert innentől kritikán aluli az út minősége. Időnként van pár méter aszfalt, de ne gyorsítsatok, mert akármikor jöhetnek az újabb gödrök, kátyúk, földkupacok, stb. A hágó előtt Verebes az utolsó falu, utána jön a szerpentin. Azon már gyakorlatilag nincs is burkolat, csak egy kavics-csíkon lehet araszolni fölfelé. De megéri. A hágó tetején van egy buszmegálló, egy szobor (valami ukrán kürtös harcos – nem fontos), itt kell letenni a kocsit, és balra a földúton besétálni az erdőbe. Kb. 10 perc séta az emlékmű-torzóig.

A hágóról visszafelé jövet, ha belefér, érdemes megnézni a Sipot-vízesést, mi is ezt tettük. Az ellenőrzési pontunknál forduljunk balra (ha Munkács felől jövünk, jobbra) Felsőverecke, Volóc felé. Ez az út tűrhető, 80-90-nel nyugodtan lehet menni rajta. Ha nem július-augusztusban mentek, lesznek havas hegycsúcsok, gyönyörűek. A Sipot-vízesést Fülöpfalváról közelíthetjük meg, de nem egyszerű megtalálni. Ha Verecke felől jövünk, a falu vége előtti utolsó utcán kanyarodjunk jobbra, és menjünk, elég sokat, elég rossz úton, ameddig az autónk bírja. Jobb kéz felől lesz egy patak, egy helyen át lehet menni rajta autóval. Ha nem akartok ralizni, már itt tegyétek le a kocsit. Ezután a patak jobb oldalán sétálunk tovább a sárban, de gyönyörű környezetben, amíg el nem érjük a vízesést. Maga a vízesés is nagyon szép, de engem a környezet, a magashegységi táj, kristálytiszta patak, havas hegycsúcsok nyűgöztek le elsősorban.

Szinevéri-tó
Ha a Tisza völgye felől kanyarodunk föl balra, a havasok irányába, a térkép szerint két “egyenrangú” út közül választhatunk. (Beregszász irányából Nagyszőlős-Huszt felé magyar feliratok is vannak, nem lehet probléma.) Az egyik rögtön Husztnál (ja, igen, Huszt ocsmány, és a várat nagyon nehéz megtalálni, szvsz kár el…ni vele az időt) megy balra, Ökörmező felé, a másik Bustyaházánál ágazik le, a Talabor mentén, Alsókalocsa felé. Szerintem ez a legfontosabb tanácsom, ugyanis ezt még nem olvastam itt a fórumon: ha nincs terepjárótok, nehogy a Talabor völgyét válasszátok. Mi elkövettük ezt a hibát. Hosszasan, többszáz métereket araszoltunk kavicspadon, leért a verda alja többször is, borzalmas. Gyönyörű a táj, Égermezőnél a felduzzasztott Talabor, Alsókalocsa, de inkább jöjjünk le ide észak felől, és forduljunk vissza: mindenképp a Huszt-Ökörmező útvonalat válasszuk!

Ökörmezőről egy szerpentin visz át Alsószinevérre (tűrhető minőség), onnantól katasztrofális útviszonyok mellett mehetünk tovább a tó felé, de felejthetetlen élmény lesz! A Nemzeti Park bejáratánál elvileg 12 griveny belépőt kérnek autónként (tőlünk 5-öt kért a csóka, mondanom se kell, jegy vagy nyugta nélkül…), aztán lehet tátani a szánkat. Csobogó hegyi patakok, hatalmas fenyők, zöld domboldalak, kis faházak, lovak, kecskék, tehenek, baromfi mindenütt. Mintha skanzen lenne, de ez ott a valóság. A tó alatt van egy parkoló, olyan, mintha egy meseországba érkeznénk meg. Gyönyörű.

Kár mesélni, látni kell. Lehet enni-inni is, de ha nem tud valaki legalább oroszul, nagyon nehéz lesz. Visszafelé ismét mindenképpen az Ökörmező-Vucskómező-Berezna-Herincse-Iza-Huszt útvonalat válasszátok! (Hacsak nem a Szinevér után akarjátok beiktatni a Sipot-vízesést: Ökörmezőről Fülöpfalva 15-20 perc, így Vereckéhez képest a másik irányból érkezünk.)

Hazafelé beiktattuk Ungvárt, kár volt. Lehúzott a rendőr 100 grivenyre, mert bementem valami táblánál, amit nem is láttam, szívás. Főleg az, hogy valószínűleg elég lett volna neki a 20-as (esetleg 40), de nem volt nálunk, csak 100-as meg 5-ös. Jótanács: 4-5 db. 20-as mindig legyen kéznél!! Én megszívtam. “Cserébe” viszont Záhonynál semmi sor nem volt, ellenőrzés minimális, és nem húztak le.

Összességében nagyon jó élmény volt. Kellő tájékozódás, olvasgatás után nyugodtan lehet menni Kárpátaljára, nem bánjátok meg.
Csabay Márton

Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!

Iratkozzon fel a Utikalauz.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat itt olvashatja)