Gyarmati Ferenc: Vír, Nin, Zadar – Horvátország – 2012

Gyarmati Ferenc: Vír, Nin, Zadar, ahogy én láttam – Horvátország – 2012

Nagyon rövid írás fontos információkkal és megszívlelendő tapasztalatokkal – néhány fotóval illusztrálva

Sokszor akartam már külföldi nyaralásaimról beszámolót írni. Hogy most ezt még is megtettem ennek a legfőbb oka a Vír sziget kétes megítélése.
Kezdjük az elején. 2012 augusztus 14-én (kedd) 4 órakor indultunk Hevesből egy hetes nyaralásra. Szerencsére volt lehetőségem a szombati váltástól eltérő időpontot választani. Valószínűleg mindenki tudja, hogy Horvátországban is, mint általában külföldön mindenhol, szombati váltások vannak. Ez sajnos rettenetes tumultussal jár a határnál, fizetőkapuknál és általában az autópályán is (volt már párszor részünk benne).

A hétköznap történő utazás beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Határátlépés kb. 10-15 perc, nem volt sok autó, ezért ráérősebben dolgoztak a határőrök. Az autópálya Zágrábig szinte teljesen kihalt volt, néha-néha előzött meg egy-egy autó. Kényelmes 120-as tempóban autóztunk, felváltva vezettünk én és az idősebb fiam (először vezetett külföldön). Az autópálya használatért 162 kunát fizettünk. A pihenőkben sem volt sok autó, illemhely előtt sem kellett sorba állni. Többszöri megállással 14 órakor értünk Vírre.

Horvátországi útibeszámolók helyszínei az Útikalauzban nagyobb térképen való megjelenítése

Vegyes érzelmekkel indultam, mert a neten mindenfélét olvasni a szigetről. Saját szemszögemből én a következőképen láttam.

Átérve a szigetet a szárazfölddel összekötő hídon rendezetlenség és gaz fogadott. Ez jellemző szinte az egész szigetre. Vír falu délnyugati-déli része érdekes elrendezésű, szerintem ott nem ismernek olyat, mint építésügyi hatóság, az építkezések ránézésre úgy történtek, hogy mindenki oda, és olyan fekvésbe építette a házát, ahogy akarta. Ezért labirintusszerű utcák, vagy inkább csak szűk sikátorok jöttek létre. Ez a sikátorszerű szűk utca egész Vírre jellemző. Visszatérve a labirintusszerű utcákhoz, lehet, hogy valaki 50 méterre van légvonalban a tengertől, a valóságban viszont, mire eléri a tengert ez akár az ör-tízszeres távolság is lehet. A falu északkeleti része sokkal szebb és rendezettebb, a merőleges utcák szépen levezetnek a tengerhez, labirintusok itt nincsenek, a szűk utcák megmaradtak. Rengeteg pálmafa van a faluban, szinte minden háznál.

A tenger mindenhol köves, kavicsos, árnyék szinte egyáltalán nincs, ha még is találunk egy fát, akkor mindenki odahúzódik, mint a heringek. Az északkeleti részen lévő strandok nagyon zsúfoltak, a dél-délnyugati tűrhető. Víren látnivaló, nevezetesség nincs, nem egy Pula, Trogir vagy Primosten. A tengerpartja sem vetekedhet Omissal, de egynek megteszi.

Viszont ott van Zadar – 16 Km Vírtől az új úton -, no, nem a tengeri orgona és naprendszert formázó napelemes berendezés miatt, amit érdekességkép feltétlen megnézünk, hanem a félszigeten fekvő, velencei stílusú óváros szépsége miatt.

Szent Donát templom

Zadarban a parkolás nagyon drága, a félszigeten 13 kuna/óra, a gyaloghíd túloldalán 8 kuna/óra. 7-22 óráig kell fizetni, és a magyar 10 forintosokat már nem veszi be. Viszont az Óváros közvetlen közelében van egy nagy parkoló (sportcentrum parkolója), ahol 2 kunáért, vagy 10 forintért lehet parkolni óránként. A GPS koordináta: É 44°06’37.76″ K 15°13’51.60″
Innen a parkon át egy perc és ott van az óváros, ami tényleg nagyon szép. Érdemes este, sötétedés előtt jönni és megcsodálni a naplementét.

Nagyobb vásárlást is érdemes Zadarban intézni (Ott van Spar, illetve Lidl is, tűrhető árakkal). Friss kenyérhez, és különböző pékárúkhoz Víren is hozzájutunk (este 9 órakor még friss kenyeret is tudunk venni, 22 óráig nyitva vannak a kisebb pékségek.

Nin régi, horvát királyi város, egy kicsi, tojás alakú szigeten, melyet két apró kőhíd köt össze a szárazfölddel.
Nin óvárosa is kötelező látványosság, igaz egy óra alatt bejárható.

Itt található Horvátország leghosszabb egybefüggő homokos strandja is, a Nin-i lagúnarendszer.
A partszakasz Vir sziget hídjától indul, és egészen Nin településig húzódik. Kifejezetten kisgyermekes családoknak ajánlott, mert itt sekély a víz, nincsenek tengeri sünök, így a gyerekek is nyugodtan játszhatnak a vízben. A partszakasz szárazföld felőli öbleiben a bokáig-térdig érő víz a nyári melegben akár 30-35 fokosra is felmelegszik.

Vir szigettől autóval 10 percre található ez a homokos partszakasz, ahol gyógyhatású iszap is van, ami ízületi bántalmak kezelésében segít. Ezt magam is megtapasztaltam. GPS koordináta: É 44°14’49.78″ K 15°10’38.49″
A parkolásért egy napra 20 kunát kell fizetni, ami csak egyszeri díj, egész napra vonatkozik.

Összességében Vír nem a legszebb hely, de a környék strandjai és Zadar látnivalói, valamint az olcsóbb szállás miatt még is megér egy misét.

A hazaút, hétköznap lévén szintén minden zökkenő nélkül, nyugodt autózással telt, fizetőkapuk maximum egy perc, autópálya forgalom gyenge. A határátlépés macerásabb volt, no nem a sok autó miatt, hanem a szintén kényelmesen dolgozó határőrök raboltak majd egy órát az életünkből. Magyarokkal nem foglalkoztak, még szinte az okmányokat sem kérték, inkább a többi EU-s és azon kívüli utasokat nézték át tüzetesebben azon a 2 folyosón, amin engedtek minket. Meg is bántam, hogy nem a régi határ felé vettem az irányt.