Komáromy Krisztina Réka: A Plitvice-i tavak es Zadar – 2003

Komáromy Krisztina Réka: A Plitvice-i tavak es Zadar – 2003.06.13-16

13-an, penteken este 8-kor elindultunk Nagykanizsa fele. Letenye-nel atleptuk a hatart, semmi sor nem volt, es mar szaguldottunk is Zagrab fele. Ugy terveztuk, hogy Zagrab-ban ejszakazunk, de mint kesobb kiderul ez nem igy volt. Szerettunk volna vacsizni – kicsit keson – a horvat fovarosban, de mire odaertunk pont elkezdett esni az eso, es az osszes kerthelyseges kajalda bepakolt es zart, bent meg meg mindig 40 fok volt, ugyhogy inkabb passzoltunk. Ekkor talaltuk ki, hogy menjunk tovabb Plitvicere, es utkozben eszunk, es majd ott keresunk valami szallast. Igy is volt, az egyik ut melletti kis non-stop etteremben ettunk majd jollakva folytattunk utunkat a tavakhoz. Egy sikertelen szoba kiveves-kiserlet utan a Hotel Jezero-ba mentunk, ahol volt is hely, mondjuk nem csodalom, ennyiert szerintem kicsit draga a 3 *os szalloda! Mindegy, igy jar aki nem keszul elore. Eddigre mar hulla faradtak voltunk, 3-kor alvas.
14-en, szombaton koran keltunk – 6-kor – , mert mindent vegig szerettunk volna jarni a tavaknal es el szerettuk volna kerulni a rengeteg turistat, de ez sajna meg igy sem sikerult. Boseges reggeli utan elindultunk, megvettuk a belepoket, majd irany a “16 to vilaga”! Mi eloszor a Felso-tavakat neztuk meg, es csak utana az Also-kat, de a sorrend szerintem mindegy. A Veliki Slap-ot (a legnagyobb vizeses, ami alatt hazassagot is kotnek) a vegere tartogattuk. 🙂 Lelegzetelallito volt az egesz ut, mesebe illo! Ez megint egy olyan csoda, amit nem lehet leirni, latni kell! Hihetetlen, hogy a termeszet miket tud muvelni. 16 to 92 vizesessel kapcsolodik egymashoz! Ez az egesz annak koszonheto, hogy a Korana es Plitvice folyok karsztvizenek meszoldata a toba esett fatorzsekre, agakra rakodik, es igy termeszetes gatakat kepezve elzarjak a viz utjat, igy mindig masfele kell utat torniuk a vizfolyasoknak. A viz annyira attetszo, hogy a halakat tisztan lehet benne latni. A viz szine turkiz-kekes, meseszeru, es a kis fahidas, partisetanyok annyira hangulatossa teszik az egesz Nemzeti Parkot, hogy legszivesebben ujra indulnek. 🙂
A tavakon 5 elektromos komp-fele hajo kozlekedik, ami a rengeteg turistat marciustol decemberig nap mint nap szallitja. Ezt egy hajo kedves kapitanytol tudtam meg. 🙂 A Felso-tavak vegigsetalasa utan az Also-tavak fele vettunk utunkat. Itt ujra hasznaltuk a kompok egyiket (a seta kezdetekor egy 4-5 perc alatt atvitt minket a kezdeti turank kiindulopontjahoz), es ezzel egy jo 15 perc alatt atertunk a Jezero Kozjak masik vegebe, ahol ettunk par falatot. Egy nagy ter volt ott, tele kerti padokkal jatszoterrel es turistakkal. Kb. tengerparti arakkal dolgoztak a bufesek. Kedves kis balkani illemhely hasznalata utan vettunk par liter hideg vizet es ismet utrakeltunk. Irany a nagy vizeses! Utkozben 4 barlangot is meglatogattunk, nagyon erdekes es szep volt. Az egyik, a Supljara nevu egy igen nagy, tobb mint 20 m magas barlang, es a benne kialakitott lepcsokon fel tudtunk maszni az Also-tavak kanyona fole, es onnan lenezve elenk tarult egy meg az eddiginel is varazslatosabb latvany. Egy masik barlangocska bejaratanal meg egy elsullyedt kis csonakot lathattunk. Persze mindent fenykepeztuk, remelem jok lesznek a kepek. 🙂 Az egyik to tele volt igen termetes bekakkal, gyonyoruek voltak!
16.30-ra vegeztunk az egesz koruttal, lejartuk a labunkat. Ekkor kocsiba ultunk es irany Zadar. Utkozben megalltunk egy kavera – Zagi Etterem – majd 19.30 fele beertunk az egykori Zara-ba, ami Dalmacia fovarosa volt evszaszadokon at. Autoztunk egy kicsit a varosban, majd egy “kiado szoba” tablas haznal kivettunk egy szobat, furdoszobaval, 30 Euro / ejszakaert. Gyorsan kipakoltunk, zuhany, es indulas a varosba, mert naplementet akartunk fenykepezni, es kicsit korbenezni meg vilagosban. Igy is lett. Csodas volt a kikoto, az ovaros, es persze a tenger is. A tengerparti setanyon levo Zadar Etteremben vacsiztunk: rizotto scampi es tonhal grillen volt a valasztasunk. Finom volt, boseges, es nem tul draga, ahhoz kepest, hogy kozponti helyen van, kozvetlenul a tenger mellett, elozenevel. Vacsi utan seta, mar kezdett kicsit lehulni a forro levego – aznap 41 fokot mertek Zadarban a hazi neni – Neda – allitasa szerint! Zadart az utikonyvek Velence-hez es Dubrovnik-hoz hasonlitjak, es nem is alaptalanul. 🙂 A korengeteg viszont ontotta a meleget magabol, igy nagyon jol esett egy par adag fagyi. Ezutan megkerestuk a ket kis vilagitotornyot, a piros es zold tetejut, meglettek, mondjuk nem volt erdemes keresgelni, nem olyan volt, mint szamitottunk ra. Ekkor jott az otlet, hogy maradjunk meg egy napot, hiszen ha mar eddig eljottunk igazan erdemes lett volna meg egy kicsit maradni. Ok, holnap felhivjuk a fonokunket es szabadnapot kerunk hetfore, igy meg hetfo delelott is maradhatunk, nem kell mar vasarnap delutan visszaindulnunk. Mar kesore jart igy visszamentunk a szallasunkra, es ejfel korul nyugovora tertunk. Annyira meleg volt, hogy kikoltoztem az erkelyre hajnali ketto korul. Ott mar tudtam aludni.
15-en, vasarnap reggel ismet Koran keltunk, 6.30-kor, mert meg addig szerettunk volna a varosban maszkalni es fotozni, mig nincs 40 fok. Igy 7.30-kor mar leparkoltunk a Harom kut-teren, es onnan bejartuk az egesz kornyeket az Ot kut -tereig. Latnivalok egesz hada vart minket: Kastel, Gospoda od Zdravlja templom, Szt. Ferenc-templom, Szt. Anasztazia-templom, forum, Szt. Donat-templom (nekem ez a kedvencem), Szt. Maria-templom… meg par templom, Tengeri-kapu, Varos-kapu, Varosi park… Nagyon surun van egy kis helyre osszezsufolva minden, de nem zavaro. A korut alatt megreggeliztunk: Kristina Caffe-ban cappuccino-t, a mellette levo peksegben pedig strudelt es fankot vettunk. Strand-torolkozo vasarlas, mert ugye azt otthon hagytuk. 🙂 Majd elindultunk, hogy megnezzuk a gyermekkorom emlekeibol elohalaszott kis falut, Sukosan-t, ahol 2 hetet toltottem el ugy 7-8 eves koromban a szuleimmel es ocsemmel. Jo volt ujra latni, kedves kis hely. Ezutan a szallason strandolos ruhaba vedlettunk at, es irany a plazs! A Kolovare Hotel strandjara mentunk, es amilyen szerencsenk volt pont elbujt a Nap. Igy egy jo fel orat tudtam aludni a tengerparton, nagyon jol esett. Eztan ismet kisutott, es gyonyoru volt minden. A viz irto tiszta, es kellemes hofoku volt, a napagy kenyelmes, a tenger sos illatat erezni meg ugyancsak feludito volt. Par oracska strandolas utan ujra a szallason voltunk, beszelgettunk a haziakkal, majd vadaszni indultunk, hiszen egesz nap csak reggelit ettunk eddig, no meg tobb liter vizet ittunk. Egy olyan ettermet keresunk volna, ahonnan jol lehet latni a naplementet, de ismet csak a Zadar etteremben kotottunk ki, nem akadtunk semmi jobbra. Mas volt a zenei eloado, es a kajci megint fincsi volt, szoval nem volt rossz valasztas. Kiprobaltam az itteni oslic-ot, nagyon finom tengeri hal, nem tudom, hogy magyarul mi a neve, tavaly ettem eloszor ilyen halat Cavtat-ban. Eves utan ujra setalgattunk, fenykepezgettunk, megittunk egy macchiatot a Forum Caffe-ban, mikozben a Szt. Donat-templomban gyonyorkodtunk. Kb. egy ora mulva ismet elcsabitott minket a fagyi latvanya, igy megint ettunk egy jo adagot. Nem lehet megunni. 🙂 Majd a parti setanyon vegigsetalva megerkeztunk a kocsihoz es visszahajtottunk a szallasra. Mar az erkelyen agyaztam meg magamnak, igy legalabb ejjel nem kell vandorolnom. Jol aludtunk.
16-an, hetfon mar a megszokott ritmusban reggel 6.30-kor keltunk, gyumolcsot reggeliztunk, majd bementunk a varosba. Oriasi piac volt, arus arus hatan, tomegnyomor. Vettunk meg gyumolcsot, almat, barackot es epret, majd egy mar kinezett CD-boltba tertem be, hogy Tedi Spalato CD utan kutassak. Talaltam! A harombol egy mar megvolt, a masik kettot megvettem. Nagyon megszerettem tavalyi Del-Dalmacia-i nyaralasaim alatt. 🙂 Orultem az uj szerzemenyeknek, igy legalabb lesz egy kis uj zene az utra. Meg egy-par utolso furdes a tengerben, no meg napozgatas 11.30-ig, majd szallas, zuhi, rendeztuk a szobat – nem egy, ahogy terveztuk, hanem ket ejszakat maradtunk – 60 Euro Neda-nak, cimcsere, kozos fenykep a sipak-fa alatt, majd bucsu a kedves kis csaladtol.
12.30kor indultunk hazafele, ugyanarra, mint amerre jottunk. Zagrab elott esett egy kicsit, de ezt leszamitva vegig meleg volt. A forgalom viszont kedvezoen kicsi volt, Nagyon jol tudtunk haladni. Karlovac-ban a Mirna Etteremben est-ebed es egy kis kiterovel Varazdin-ban cappuccino-fogyasztas miatt alltunk csak meg.
Majd 20.45-kor Kaposvaron, elmenyekkel es csomagokkal megpakolva ra kellett eszmelnem, hogy vege ennek a csodas 3 napnak es masnap mar ujra dolgoznom kell…

Komaromy Krisztina Reka

Komáromy Krisztina Réka: A Plitvice-i tavak es Zadar – 2003

Komáromy Krisztina Réka: Egy csodás hét Kerkyra-n – 2002

Komáromy Krisztina Réka: Földi paradicsom – Kuredu-sziget, Maldiv-szigetek – 2004

Komáromy Krisztina Réka: Három kirándulás – 2002

Komáromy Krisztina Réka: Houston és Cancun (USA- Mexiko) – 2004

Komáromy Krisztina Réka: Mali Losinj-Pula-Brijuni-Rovinj-2003

Komáromy Krisztina Réka: Sharm El Sheik – Egyiptom – 2005

Komáromy Krisztina Réka: Szilveszter Mali Losinj-on – 2002

Komáromy Krisztina Réka: Tavaszi szunet Dubai-ban – Egyesült Arab Emirátusok – 2004

Komáromy Krisztina Réka: Zagrab – 2002

Komáromy Krisztina Réka: Zagrab – Crikvenica – Rijeka – Rovinj – 2002

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet   – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu