Korpás Károly: Barcelonai gázfröccs andorrai kitérővel – Spanyolország, Andorra – 2010


Korpás Károly: Barcelonai gázfröccs andorrai kitérővel  – Spanyolország, Andorra – 2009



Helyszíni beszámoló egy barcelonai MotoGP futamról. Persze, nemcsak a gázfröccs kedvelőinek érdekes, volt egy kis városnézés, sőt egy andorrai kiruccanás is – jó fotókkal


Barcelona, Andorra la Vella, Montmelo, Catalunya


Júniusi utazásunkhoz a Wizzair A320-as típusú, 180 személyes járatát vettük igénybe, amellyel ebben az évben már jártam Svédországban (Stockholmban) és Olaszországban (Milánóban). Repülő a Ferihegy 1-ről indult.


Reggel Mezőkövesdről a 3-as főúton autóztunk le a fővárosba, ahol Kőbánya-alsó megállóhelynél álltunk meg (itt még parkolási díjat sem kellett fizetni a 6 nap során), és innen mentünk a reptérre vonattal. Ezt minden Ferihegy 1-ről induló utastársamnak ajánlom, mert a legegyszerűbb és leggyorsabb módja a légikikötőbe érkezésnek.
Reptéren a „becsekkolásnál” már összetalálkoztunk a motorversenyző Németh Balázzsal és szüleivel. Balázs (jobb oldali kép) velünk együtt utazott élete 2. MotoGP futamára. Ő már tizenévesen itthon mindenkit legyőzött a GSX-R Kupában, később eredményesen helyt állt a Superstock Világkupában (1000 cm3, 4ütemű), ezért a spanyol csapatfőnökkel a tárgyalásokat követően aláírták a szerződést Balázs és a Balatonring Team között.


Két héttel ezelőtt már a számára teljesen ismeretlen motorral az olaszországi Mugelloban (szakadó esőben) 16. helyen végzett, és csak néhány másodperccel maradt le a pontszerző 15. pozíciótól. Ezen a futamon szerezte meg 1. világbajnoki győzelmét a Team Tóth Hungary csapata, olasz versenyzőjüknek Mattia Pasininek a sikerével. Az indulási csarnokban már közös fotókat készítettünk és beszélgettünk a magyar versenyzővel. Beszélgetésünk közben elkezdődött a beszállítás. Kapitány a bemutatkozása után közölte, hogy a Wizzair ezt a gépet az elmúlt napokban vásárolta (lehetett érezni a repülőn az igazi új illatot is), és mai utazásunk lesz a berepülést követően a gép 1. hivatalos útja. két és fél órás utazásunk teljesen zökkenőmentesen zajlott. A repülőn egy spanyol lány mellett utaztunk, aki az ablak mellett ült. Ezen az úton a június 25-i fotókiállításom megnyitójára rengeteget fotóztam. Tehát spanyol útitársnőnket többször is arra kértem, hogy a tökéletes képek miatt az ablak mellől tudjak felvételeket készíteni. Budapesti felszállásunk után a repülőnk elhaladt a Velencei-tó, a Balaton, az Alpok fölött. Ausztriában a gép ablakából láttuk pl. Villach városát. Ezután a Dolomitok, a Cote ’d Azur, Nizza, Marseille városa, a Földközi-tenger fölött szárnyaltunk repülőnkkel. 


 



 




Barcelonai El Prat reptéren elköszöntünk a magyar versenyzőtől, és sikeres versenyhétvégét kívántunk a MotoGP Katalán Nagydíjának 250 cm3-es futamára. A repülő 80 százalékos kihasználtsággal közlekedett. Hozzánk hasonlóan voltak, akik a MotoGP világbajnoki futamra jöttek, de a gép utasainak jelentős része turista és üzleti útra érkezett a katalán tartomány fővárosába. A szállás mellett Barcelonában a több napra érkezőknek megéri autót bérelni is, pld. 150-200 Euro közötti áron lehetett kisebb kocsit kölcsönözni egy hétre.
A reptérről 4 zónás jeggyel (4 euró), kényelmes gyorsvasút segítségével jutottunk be a főpályaudvarra. Itt nekiláttunk beszerezni a barcelonai tömegközlekedési jegyeinket. Jómagam egy figyelmetlenség után teljesen őrizetlenül hagytam a bőröndömet, kb. 15 percig tudomást sem vettem arról, hogy az utazóbőröndöm is velünk van, sőt a csomagomtól jó messzire elmentünk a katalán főváros legforgalmasabb csomópontján a jegykiadó automatához, ahol mindketten megvettük a 10 alkalomra szóló mágneskártyás jegyünket. Ekkor vettem észre, nincs velem a bőröndöm, csak a hátizsákom, ezután irány vissza az automatához. Itt szembesültem azzal, hogy a csomagomat már korábban szem elől vesztettem. Mentünk vissza a főpályaudvar és a 6 metróvonal csatlakozási pontjának másik végébe, ahol már messziről láttam, hogy a kihúzott füllel álló poggyászomat mindenki kerülgeti, de senki sem nyúlt hozzá, és nem loptak el belőle semmit. Ez a történet is bizonyítja, hogy a spanyolok milyen rendes emberek, akik az embertársaik értékeit maximálisan tiszteletben tartják.
Délután elfoglaltuk szálláshelyünket a világörökség részét képező Hospital Sant Pau mellett épült Szent Pál Amrey Hotelben. Átvettük a 24 000Ft értékű MotoGP belépőjegyünket, amit korábban megrendeltünk. Ezután elmentünk városnézésre. Ezen a napon láttuk a Sagrada Familia templomot, azAcbar tornyot, a Toros Monumentel stadiont, a Mapfre tornyot, edzőmérkőzésbe is belepillantottunk és a lenyűgöző mór stílusú Diadalívhez is elmentünk.


Először vásároltunk mindketten egy spanyol kalapot, ennek nagy hasznát vettük a 39-40 Celsius-fokos mediterrán hőségben. Két utcával odébb pedig a jó ismerőseimnek és a kedves kolléganőimnek ajándékul vásároltam több mint egy tucat képeslapot. Antoni Gaudi világhírű (még napjainkban is épülő) templomához zarándokoltunk, és megtekintettük a világörökség részét képező lenyűgöző Sagrada Familiát. A zseni tervező a szent család tiszteletére emeltette, és a család fontosságát, összetartó erejét kívánta hangsúlyozni. Jól körbejártuk ezt az építészettörténeti remekművet. Az épület előtt percenként váltották egymást a városnéző buszok. Sok a látnivaló Barcelonában, de a Sagrada Familát különlegessége és szépsége miatt hiba lenne kihagyni. Elmentünk a Diadalívhez, ami az 1888-as világkiállítás bejárati kapuja volt. Előtte szép tér, mögötte hangulatos sétány helyezkedik el pálmafasorral ékesítve.


 



Az autóbusz állomáson megnéztük a Barcelona-Andorra között közlekedő gyorsjárat menetrendjét, így a következő napot is meg tudtuk tervezni, és eldöntöttük, hogy korán fogunk ébredni, mert 6 óra 30 perckor már indul a buszjáratunk. Kora este belvárosi sétával jutottunk vissza a szállásunkra, útközben láttunk sok-sok motorost, sőt 3 kerekű (elöl 2, hátul 1) Gilerát, és egy defektes Rolls Royce-ot is. 


 



A luxusautó vezetője hiába hallotta, hogy hatalmas defektje van, mégsem állt meg, hanem hangos zörgéssel próbált tovább gördülni, amíg a sérült gumi teljesen le nem vált a felniről, és így kötelező megállásra kényszerítette a meggondolatlan sofőrt.


 2. nap: Megvásároltuk oda-vissza útra szóló menetjegyünket Andorrába (44Euro).
A Casa Battló (Gaudi terve), majd a Catalunya torony mellett elhaladva jutottunk ki Barcelonából. Ekkor telefonon értesültünk a nagyszerű hírről, hogy történelmi jelentőségű lesz ez a Katalán Nagydíj, mert először fog a 800cm3-es 4 ütemű „király kategóriában” rajthoz állni motoros Közép-Európából. Talmácsi Gábor fog versenyezni a Scott Honda csapat 230-240 LE-s, 130kg önsúlyú brutális motorjával. Útközben a spanyol tájban láttunk szép tavakat, viaduktokat, alagutakat. Európa legnagyobb miniállamához közeledve megjelentek a Pireneusok hegyláncai és festői völgyei. Andorra 3 (Y alakú) völgyben helyezkedik el.


Különlegességei: nincs munkanélküliség, lakosai nem fizetnek adót, nincs börtöne, az egész ország vámszabadterület. Mivel nem tagja az EU-nak, ezért saját rendszámtábláik vannak az ottani autóknak. Észrevettünk egy helyi rendszámú Lada Nivát és egy burkolt Renault motort is. Jelentős idegenforgalma miatt nagy bevétele van a turizmusból, és kis területén sok jármű közlekedik. Autóbusz állomása olyan kicsi, hogy járatunk csak tolatva tudott beállni a megállóba. Napközben körsétát tettünk a 21 ezer fős fővárosban (Andorra la Vella-ban), amely 1029m-es tengerszint feletti magasságával Európa legmagasabban fekvő fővárosa. Főterétől néhány km-re délre Spanyolország, északra Franciaország található.


 



 



A házak ablakából mindig üdítő látvány lehet kitekinteni a Pireneusok hatalmas és festői hegyláncaira. Megnéztük a nevezetességeit, jártunk a Gran Valira nevű gyors folyású vizének a sétányán. Helyi „tourinformból” gyűjtöttünk információkat a miniállam látványosságairól és érdekességeiről. Ebédünket a városi parkban fogyasztottuk el, itt napozók és sziesztázók nyugodt hangulata volt hatással ránk. Ebéd után a parkban kószáló kacsákat is megetettük. Sétáltunk az óváros zegzugos és ódon hangulatú utcáin. Voltunk a Rádió és Televízió épületénél. Megcsodáltunk egy elegáns üvegpalotát.


 



Délután egy, a reggelitől eltérő útvonalon utaztunk vissza Barcelonába.


 3.nap: Reggel gyorsvasúttal mentünk ki a Montmelo mellett található versenypályára, amelyhez közeledve az úton több „madmax” kört is láttunk. A pálya felé haladva kiállítva láttuk Pedrosa versenymotorját.


 



Pedrosa versenymotorjánál


Az úton autókkal, motorokkal közeledtek a verseny helyszíne felé a nézők. A Circuit de Catalunya versenypálya több mint 1 km hosszú célegyenesében a J tribünre vettünk belépőjegyet, amely 86 Euroba került. A J szektor előtt a 800 cm3-es MotoGP versenygépek kb. 320-325 km/h-s sebességet értek el, viszont az egyenes végén már  125 km/h-ra kell lassulniuk. Ez a brutális tempó nem érzékelhető a TV képernyőjén keresztül, csak a helyszínen. Akkora sebességgel közlekedtek a versenygépek, hogy nagyon résen kellett lenni, ha az ember jó fotókat vagy használható videofilmet szeret készíteni. Hatalmas kivetítőkön lehetett nyomon követni a szabadedzések és az időmérések eseményeit. Az edzések elején elkezdtem felírni a versenyzők rajtszámait és neveit, ezt észre vette a mögöttünk ülő szimpatikus spanyol lány, és néhány másodperc múlva átadta a nála lévő teljes rajtlistát, ez is mutatja a spanyolok segítőkészségét.
A motorverseny szurkolói között általában jó viszony alakul ki, itt nincs ellenségeskedés. Mi is jól kijöttünk mind a spanyolokkal, mind az olaszokkal, pedig a két ország versenyzői között dőltek el mindhárom kategória győzelmei.
A 250 cm3-es kategóriában Németh Balázs a Balatonring Team versenyzőjeként, Tóth Imre pedig édesapja csapatában Pasinivel kiegészülve képviselték a magyar színeket. Ebben a kategóriában Aoyama és Di Meglio látványos megcsúszásai színesítették a délelőtti edzéseket.
A MotoGP 800cm3-es király kategóriájában Talmácsi 1. versenyét teljesítette, tehát sporttörténelemnek voltunk szemtanúi, mert Kelet-Közép-Európából ezt megelőzően még soha senki nem tudott a motorversenyzés csúcskategóriájában elindulni.


 



A szombati szabadedzések győztesei: 125 cm3: 1. Simon (E) Aprilia, 250 cm3: 1. Bautista (E) Aprilia, 2. M.Pasini (I) Team Toth Hungary Aprilia, MotoGP (800cm3): 1. Lorenzo (E) Yamaha, 2. Dovisioso (I) Honda, 3. V. Rossi (I) Yamaha.
Ezen a napon a levegő hőmérséklete: 39 C, az aszfalté: 52 C volt. A nézők jelentős része ezt rosszul viselte, de nekem nem okozott gondot, ehhez nagyban hozzájárult a 2 nappal korábban vásárolt kalap, ami jól védett a tűző napsütéstől. A szabadedzések és az időmérések között 2 db
2 üléses Ducatival tartottak bemutatót.


125 cm3 időmérésén a Renault és Repsol kanyar közötti egyenesben egy látványos, de szerencsés kimenetelű kicsúszás fokozta az izgalmakat, amikor a kavicságyba kifutó motor ledobta a vezetőjét. 250 cm3-ben Simoncelli csúszott ki előttünk a célegyenes végén lévő kanyarban, őt szombaton és vasárnap is lehetett látni a kicsúszott motorjának újraindításával próbálkozni.
Aoyama pedig a hátsó egyenes utáni La Caixa kanyarban látogatott ki a sóderágyba, és hagyott maradandó nyomokat a motorja oldalán. 


 



MotoGP-ben Daniel Pedrosa érte el a nap legnagyobb sebességét a célegyenesben 328km/h-val, és mutatta be a kategória legnagyobb esését a Repsol kanyarban, emiatt elvesztette a vasárnapi győzelemre való esélyét is. Toni Elias (E) fékezte el magát a célegyenes utáni sikánban. Talmácsi Gábor a 125 cm3 2007-es világbajnoka még csak ismerkedett a kategória brutális teljesítményeivel (230-240LE, 130kg önsúlyú motorkerékpár).
Időmérő edzések győztesei: 125 cm3: 1. Simon, 250 cm3: 1. Bautista, 7. M.Pasini (I) Team Toth Hungary Aprilia, MotoGP (800cm3): 1. Lorenzo, 2. Rossi.

4. nap: Reggeli után időben elindultunk az állomásra, amelyről 8 óra előtt már a pálya felé Montmeloba haladtunk a vonattal (3 Euro oda-vissza, 5 megálló). A 3 kategória warm-up edzéseit használtam fel arra, hogy a versenymotorokat a 4727m hosszú pálya minden pontján megtekintsem.  125 cm3-es versenygépeket az Elf és a Renault kanyaroknál fotóztam és kameráztam. 250 cm3-ben Németh Balázst, Tóth Imrét, Pasinit, Bautistát és társaikat a Repsol és a Campsa kanyar környékén láttam. A MotoGP 800cm3-es versenygépeit a hátsó egyenesben, a La Caixa, a Europcar és a New Holland kanyarban is láthattam elsuhanni.
11 óra előtt újra elfoglaltuk megszokott helyünket a J tribünön, ahol összetalálkoztunk Szabó Ferivel és kedves barátnőjével. Ők Egerből jöttek szombaton, és ha már Barcelonában jártak, akkor kilátogattak a MotoGP versenyre is. Biztosan nem bánták meg, sőt nekik is egész életre szóló élmény maradt ez a verseny, amelyen az “évszázad előzését” is láthatták a helyszínen helyet foglaló szerencsés nézők. Verseny napján a helyszínen a hivatalos adat szerint 89 000 néző látta a MotoGP VB futamait. A 3 nap során kb. 160 000 ember tekintette meg az edzéseket és a versenyeket ebben a modern létesítményben, amely sok tribünje miatt még több szurkolónak is helyet tud adni. 11 órakor kezdődött el a 125 cm3 VB 22 körös versenyfutama. Rajtjelzésre több mint 30 motor indult el. 3 kör után 6 motoros elhúzott a mezőnytől. A versenytáv felétől külön küzdelem alakult ki az első 2 helyen motorozó olasz Iannone és a spanyol Simon között, ők 150 méter előnyt szereztek az üldöző négyessel szemben. Simon azonban olyan amatőr hibát követett el, ami ritkán fordult elő motorversenyen. Ugyanis 1 körrel a vége előtt már elkezdte ünnepelni az elsőségét, és a célegyenesbe érve lelassított, csak akkor húzott újra bele, amikor  nem lengették meg előtte a kockás zászlót és csapatának tagjai is mutatták neki, hogy még nincs vége a versenynek. Ezzel a butasággal visszaesett a 6. pozícióba, ahonnan 1 kör alatt csak a 4. helyig tudta visszaküzdeni magát. Célbaérkezés után mérgesen ütötte a sisakját, hogy ilyen nagy hibát követett el figyelmetlensége miatt. Verseny végeredménye: 1. Iannone (I), 2. Terol (E), 3. Gadea (E). Iannone a motorján felállva ünnepelte a Katalán Nagydíj megnyerését, majd a dobogó tetején hallgathatta meg az olasz himnuszt. Mi pedig a nagy kivetítőn követtük figyelemmel a verseny igen látványos összefoglalóját.
250 cm3 VB futamán Pasini a 7. helyről Németh Balázs a 21., Tóth Imre pedig a 23. helyről vágott neki a 23 körös (108 km hosszú) versenytávnak.  4. körben Simoncelli a La Caixa kanyarban elesett, hatalmas volt az öröm a pálya mellett, mert őt túlságosan agresszív és feleslegesen kockáztató stílusa miatt nem kedvelik. Tavaly már a Team Toth Hungary csapat is megszerezhette volna 1. győzelmét az Olasz Nagydíjon, ha versenyzőjüket akkor nem ökleli fel motorjával. Viszont az előző futamon (szintén Mugelloban) már győzött a náluk motorozó Mattia Pasini, aki ezen a versenyen a 7. helyről szépen jött fel, mert motorozott a 2. helyen is. Locatelli (I) kicsúszásával a Gilera csapat már pakolhatott. Di Meglio (F) versenygépével elmérte az egyik kanyart és egy kitérő után a kavicságyon keresztül hajtva tudott visszatérni jó néhány helyet veszítve. Németh Balázs a középmezőny hátsóbb régiójában küzdött az első 10 körben, majd amikor ráérzett a pálya ritmusára, akkor maga mögött hagyta 2 ellenfelét (előttünk a célegyenesben kétszer is leelőzte őket), így sikerült a 18. helyen befutnia. 3 versenyző (Bautista, Barbera és Pasini) elhúzott a mezőnytől. A verseny utolsó harmadában már Bautista magányosan motorozott az élen. Aoyama látványos felzárkózásával az utolsó körben 4 kanyarral a befutó előtt szerezte meg a 2. helyet. Így a célba Bautista (E), Aoyama (J), Barbera (E), Pasini (I) sorrendben érkeztek a versenyzők. Alvaro Bautista előttünk és a hazai publikum előtt gumifüstöléssel ünnepelte győzelmét.


 



A MotoGP  800 cm3-es versenyének 14 órás rajtja előtt 15-20 perccel a nézők már hatalmas hangulatot varázsoltak a lelátókon. Hangszórókból szólt a zene, a közönség hullámzott és lábukkal a rajtot várva dobogtak a tribünön. Szinte fieszta hangulatban teltek a verseny előtti percek és az egész versenyfutam (25 kör, 118km). A rajtjelzésre felharsant a 19 négyütemű motor mennydörgéshez hasonló hangorkánja. Végigszáguldottak a célegyenesen, amerre elhaladtak ott mindenütt ováció fogadta a királykategória résztvevőit. Rajtot követően a pálya belső részén helyet foglalók rohantak át a Seat kanyar utáni egyeneshez, hogy lássák mi a sorrend fél kör elteltével. Takahashi már ekkor kicsúszott látványos porfelhőt hagyva a velünk szemben elhelyezkedő Campsa kanyarnál. 2 kör után Rossi, Lorenzo és Stoner otthagyta a mezőnyt.
A 8. körtől Rossi és Lorenzo párharcává változott a futam, ők egymást többször is oda-vissza előzgették. Minden körben 320-325 km/h-s tempóval húzták a gázt a J tribününk előtt. 
10. körben a La Caixa kanyarból kicsúszott a spanyol Toni Elias. A verseny közepső szakaszában néha cm-ek választották el az első két helyen motorozók Yamaháit. Volt olyan, hogy előttünk a célegyenesben először a spanyol Lorenzo előzött, de Rossi még az egyenes végén a féktávon egy mesteri húzással visszavette a vezető helyet. A pálya szélét jelző fehér vonalon fékezett, és csak úgy fért el versenygépével, hogy a térdét egészen a saját motorjához behúzta, ez a manőver is bizonyította miért 8-szoros világbajnok ő.



Rossiék 320km/ó-s sebességgel


Utolsó 3 kör maga volt a csoda, mert a két versenyző a fizika törvényeit meghazudtolva ismét oda-vissza előzgette egymást. A 25. tehát befejező körben a Repsol kanyar bejárati ívén még az olasz Rossi előzött, de a kijárati íven már Lorenzo vissza is vette a vezető helyet. Az utolsó kör utolsó kanyarjában (New Holland) Valentino Rossi hatalmas tempo különbséggel érkezve – sokak szerint az évszázad előzésével – zseniálisan megelőzte spanyol vetélytársát. Néhány méter előnnyel győztesként robogott át a célvonalon, és fogadta a látványos küzdelemtől lenyűgözött közönség gratulációját. Cserébe a fantasztikus szurkolást gumifüstöléssel köszönte meg mindenkinek. Rossi a 99-es rajtszámú ellenfelét legyőzve pályafutása 99. győzelmét aratta (100. győzelmet 1 héttel később Hollandiában szerezte meg). A verseny utáni összefoglalóban bőven volt esemény, amit a kivetítőn meg lehetett mutatni a közönségnek. Valentinot a dobogón állva ezrek ünnepelték a célegyenesben. Talmácsi Gábor becsülettel végigmotozva célba érkezett élete 1. királykategóriás versenyén.


 



Hajrá Magyarok!


A versenyt követően végeláthatatlan sorokban kígyóztak az emberek autós, motoros és gyalogos tömegei. Azért itt is van olyan motoros, aki túlságosan nagy adrenalin löketet kap a verseny alatt, és jobb lenne, ha néhány órára a hazaindulás előtt elvennék tőle a motorkulcsot, mert abban az esetben nem “nyírná” a saját gépét. Vonattal visszamentünk a belvárosba és megbeszéltük, mennyi érdekes eseményt láttunk a VB futam 3 kategóriájában.
De még korántsem volt vége ennek a szép napnak, ugyanis ellátogattuk az Espanya térnél található Mágikus zenélő szökőkúthoz (Font Magica). Ott este 21 órától vette kezdetét a fantasztikusan nagy élményt nyújtó, gyönyörű, mindenkit elkápráztató víz,- fény- és hangjáték, amelyet teljesen végignéztünk  23 óra 30 percig. A zenélő szökőkutak a klasszikustól a modernen át a kortárs zenék ütemére változtatták színeiket és formáikat. Természetes több nézőpontból is megnéztük, meghallgattuk az előadásokat. Az utolsó előtti metróval tértünk vissza szállásuk közelében lévő megállóba, ahol már az éjszakai zárás folyamata vette kezdetét, mert már csak egy kijárat volt nyitva. Rövid séta után irány a hotel! 


 



 



A zenélő szökőkút



5. nap: Barcelonai városnézésünk során érintettük a belvárosban lévő székesegyházat, a Városházát, a Kormányzói Palotát, a Király teret, La Ramblát (sétálóutcát). Jártunk a kikötőben, elmentünk az FC Barcelona stadionjához. Városháza neoklasszicista épületénél városnéző biciklis turista csoportot láttunk. A Király téren pálmafák alatt szép fényképeket készítettünk.
A La Ramblán árusok mellett sétáltunk a Kolumbusz oszlopig, amelynek tövében oroszlánok szobrai helyezkednek el. A turisták közül sokan megpróbáltak felmászni rájuk, de ez
nem olyan egyszerű, mint első pillantásra gondolnák, mert bátorságra és kitartásra is szükség van. Az oroszlán hátáról szép felvételeket sikerült készítenem. Innen lementünk a kikötőbe, ahol elfogyasztottuk az ebédünket, és többször megfigyeltük a mozgatható hidat működés közben, amikor egymás után érkeztek az átjutásra készülő hajók. A hajók átkelésének idejére a hidat teljesen lezárták a gyalogosok elől, és elhúzták 50m-rel a biztonságos áthajózás elősegítésére.


 



 



 



Szorgalmasan fotóztunk és videokameráztunk, mert sok érdekes látnivaló kínálkozott a kikötőben. Elsétáltunk a pálmasorhoz is. Délután kilátogattunk a 2009-ben 3 trófeát (európai Bajnokok Ligája, spanyol bajnoki cím és kupagyőzelem) is elhódító FC Barcelona stadionjához, a Nou Camphoz. A butikban szuveníreket  vásároltunk (Barcelonás tollat, a 3 győzelem tiszteletére kiadott labdákat és képeslapokat). A stadionnál nagy becsben tartják Kubala Lászlót, aki 1950 és 1962 között játszott az FC Barcelonában, 329 mérkőzésen 243 gólt lőtt.


 



Este elmentünk a Tibidabo hegyre, ahol összetalálkoztunk egy 2 éve Barcelonában kint élő magyar lánnyal, aki meglepetésünkre már kicsit törte a magyar nyelvet. Végigsétáltunk a Passeing de Gracia utcán. Az esti fényben több szép épületet is láttunk, de legjelentősebb a Gaudi által tervezett különleges ház a Casa Mila. Éjszaka metróval visszamentünk a szállásra.


 



 6. nap: Reggel pihenéssel és összepakolással telt. Nemzetközi repülőtér (El Prat) A termináljához gyorsvasúttal jutottunk ki. Itt már újra magyarokkal találkoztunk, először abból gondoltuk ők is magyarok lehetnek, hogy délben szendvicset ettek a vonaton (a spanyolok később szoktak ebédelni), majd hallottuk őket beszélni is. Egy fiatal pár emlékezett ránk a repülőből. Rögtön megkérdezték milyen volt a MotoGP verseny. Próbáltam nekik röviden elmondani milyen fantasztikus futamot láttunk. A reptéri “csekkolásnál” többen is érdeklődtek a motorversenyről. Ez nagyon jól esett, egyrészt mert emlékeztek ránk, másrészt ezzel elismerték, hogy színvonalas helyen jártunk. A sorban állás közben megérkezett Talmácsi Gábor, aki a vasárnapi VB verseny, valamint a hétfő tesztelések után nagyon fáradt volt, de 1. királykategóriás részvételének alkalmából örömmel aláírta a MotoGP-s belépőjegyünket és a nálunk lévő plakátokat. Beszállás Talma új versenyszámának megfelelően a 41-es kapunál történt. Szabó Feriék utolsó pillanatokban értek ki a reptérre, majdnem lemaradtak a gépről. A repülőgépen beszédbe elegyedtünk a szintén mezőkövesdi származású Barzsó Pállal és kedves barátnőjével Kundra Eszterrel, akik szintén sok sporteseményre szoktak kilátogatni, voltak már (tenisz WTA tornán, MotoGP versenyen és Forma1-en is). Ők Barcelonában a hátsó egyenes melletti tribünön foglaltak helyet. Eszter nagyon boldogan tért vissza a helyére, hogy szerzett egy autogrammot a kedvenc versenyzőjétől Talmától. Szép tiszta időben sokat láttunk Európából.




Hazafelé Barcelonából


A megszokott légifelvételeimet ismét sikerült szép képekkel gazdagítanom. Útközben megfigyelhettünk egy a távolban elsuhanó repülőt. Leszálláskor pedig saját gépünk árnyéka vetődött az alattunk elterülő tájra. Biztonságos landolást követően megkaptuk csomagjainkat. Névjegyeket cseréltünk újdonsült ismerőseinkkel, és indultunk haza Mezőkövesdre.

Ajánlás: Élményekkel telve 6 szép napot töltöttünk el ebben a különleges városban és környékén. Láttuk a nevezetességeket és a fantasztikus MotoGP futamokat. Itt mindenki talál kedvére való elfoglaltságot, mert van gyönyörű templom, szép épületek, hangulatos sétálóutca, tengerpart, stadion és versenypálya, csodás szökőkút és barátságosak a helyiek is.


 


Néhány adat: 
Spanyolország: területe: 504 780 km2, lakossága: 39 millió fő. Államformája: parlamentáris királyság. Pénzneme: Euro. Legmagasabb pontja a Mulhacén-csúcs 3482m magas. 3000 éve föníciaiak, görögök majd karthágóiak telepedtek le. Kr. után a VIII. századtól mór uralom. 1479-ben egyesült újra Spanyolo. 1492-ben Kolumbusz innen indult, amikor felfedezte Amerikát. XVI. században európai vezető szerepre tett szert. 1936-1939 között tartott a spanyol polgárháború. 1975-től János Károly (Juan Carlos) a király. Az országhoz tartozó területek: Baleár-szigetek (Ibiza, Mallorca, Menorca), Kanári-szk, 2 autonóm város (Ceuta és Melilla) és 5 szuverén terület.


Barcelona: lakossága: 1,6 millió fő, ezzel Spanyolország 2. legnagyobb városa és a Földközi-tenger 3. legnagyobb kikötővárosa. Katalónia fővárosa, a világ egyik leghíresebb metropolisza. A modernizmus fővárosa, a városban több meghökkentő építészeti alkotás található. Történelme: Kr. e. 218-ban Hamilkar Barkas karthagói hadvezér alapította. 801-ben Jámbor Lajos Karoling uralkodó a Katalán őrgrófság fővárosává tette. 1888-ban megrendezték az Expo Universalt, 1929-ben pedig az Expo Internationalt. 1931-ben Katalónia független lett, Barcelonában megalakult az 1. katalán parlament. 1979-ben Katalónia autonómiát kapott. 1992-ben
Barcelonában rendezték  meg a nyári olimpiai játékokat.
Közlekedés: 1,2 Euro/jegy, 10 db-os gyűjtőjegy 8 Euro. Nagyon jól kiépített a metróhálózata.


Sagrada Familia: Antoni Gaudi (Barcelona leghíresebb építésze) tervezte, 1891-ben kezdték el a munkát. Szent Család tiszteletére készült, a család fontosságát és összetartó erejét hangsúlyozza. Gaudi 1926-ig dolgozott az építkezés vezetésén. 12 db 100m magas harangtornya a 12 apostolt (Krisztus követőit) jelképezi. A 4 evangélista tornyai 125m magasak. Misztikus-modernista építmény a tervező eredeti kívánságának megfelelően kizárólag adományokból épül tovább. Évente 2,3 millió fő látogatja. Katalónia és Barcelona jelképe, az Unesco Világörökség része. A középső tornya 170 m magas lesz, ez majd a későbbiekben készül el.


Casa Battló: 1905-1907 között épült a Gaudi és Jujol tervezésében. Szecessziósstílusú ház.


Casa Mila: Gaudi utolsó lakóháza. A gazdag textilgyáros Roger Mila megrendelésére tervezte. Az 5 emeletes bérházban valósította meg a híres tervező a természet és az építészet összeolvasztását. Mila és a Battló ház is a Világörökség része.


Diadalív: 1888-ban építették, a világkiállítás kapuja volt. Több mint 20m magas mű vörös márványból mór stílusban készült. Homlokzatát domborművek díszítik. Főhomlokzatát a királyi címer és alatta Barcelona
címere díszíti.


Katalónia tér: 500 ezer m2 területű, ez a Barcelona középpontja és fő közlekedési csomópontja. A teret impozáns épületek, szobrok, parkok, szökőkutak veszik körül.


Király tér: Hatalmas árkádokkal körülvett, pálmákkal beültetett tér. Barcelona egyik legnépszerűbb tere, közepén Gaudi 2 különleges kandellábere és a Tres Gracias szökőkút látható.


Kolumbusz emlékmű (Monument Colon): 60m magas, az 1888-as világkiáll.-ra épült Buigas tervei alapján. Tetején Kolumbusz 7m magas szobra. 50m magasan lévő kilátóba lifttel lehet feljutni, onnan csodálatos panoráma nyílik a kikötőre és az óvárosra.


Kilátó- és adótorony: az 512m magas Tibidabo-hegyen van a 288m magas építmény, legfelső részén kilátó van.
Barcelona egyik új jelképe, tervezője: Norman Foster.


La Rambla sétálóutcában butikok, üzletek, éttermek, trafikok, piacok találhatók. Széles és hosszú.
Mindig tele van helyiekkel és turistákkal. 


Montjuic erőd: 1640-ben IV. Fülöp építtette, 1751 és 1779 között neoklasszicista stílusban felújították.


Mágikus szökőkút (Font Magica): csütörtöktől vasárnapig esténként 21 órától veszi kezdetét a fantasztikusan nagy élményt nyújtó, gyönyörű, mindenkit elkápráztató víz,- fény- és hangjáték, amely 23 óra 30 percig tart. A zenélő szökőkutak a klasszikustól a modernen át a kortárs zenék ütemére változtatják színeiket és formáikat. Érdemes több nézőpontból is megnézni az előadásokat.


 



A szökőkút nappal


Nou Camp stadion: FC Barcelona labdarúgó csapata játszik a létesítményben, amely max. 120 000 nézőt
tud befogadni.

Olimpiai stadion: 1929-ben lett kész, 1992-re felújították. 70 ezer néző befogadására alkalmas, itt rendezték az olimpia nyitó- és záróünnepségét, illetve az atlétikai versenyeket.


St. Eutália katedrális: neogótikus stílusú, 1298-ban kezdték építeni. Kápolnákban gótikus és barokk oltárok láthatók. XIV. századi kerengőjéről festői belső kert nyílik, amelyet gótikus kút díszít.


Városháza (Casa de la Ciutat): Josep Villa tervei szerint neoklasszicista stílusban épült. Dísze az 1373-ban felavatott „Százak tanácsának” terme.


 


Andorra: területe: 468 km2 (Európa legnagyobb miniállama), lakossága: 71 800 fő. Államformája: parlamentáris köztársaság. Pénzneme: Euro 2002. január 1-től. Legmagasabb pontja a Coma Pedrosa 2942m magas. Az ország  3 db Y alakú völgyben fekszik, tengerszint feletti magassága 800 és 3000 m közötti, éghajlata hegyvidéki. Éves csapadék mennyisége 1500mm fölötti. Az egész ország egy vámszabadterület. Olyan mint egy bevásárlóközpont, mert vannak itt üzletek, éttermek, autószalonok és szórakozóhelyek. Az ország bevételei idegenforgalomból, kereskedelemből, bélyegkiadásból, villamos energia exportjából és szarvasmarha tenyésztésből származnak.


 



 



Történelme: 1278-ban lett független. Parlamentjét 1419-ben hozták létre. 1993-ban fogadták el az alkotmányát. Andorrai lakos csak andorrai születésű ember lehet, aki bevándorló az csak addig tartózkodhat tartósan az országban, amíg van munkája.
Fővárosa Andorra La Vella, amely 1029 m-es tengerszint fölötti magasságával Európa legmagasabban fekvő fővárosa. Lakossága 21 ezer fő.

Korpás Károly


A szerző írásai az Útikalauzban >>







A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldheted el kérdéseidet, véleményedet – szerkesztokukacutikalauz.hu
turizmus külföldi utazás nyaralás kirándulás túrázás élmények szórakozás tenger kerékpározás biciklizés

Légy te az első hozzászóló a(z) "Korpás Károly: Barcelonai gázfröccs andorrai kitérővel – Spanyolország, Andorra – 2010" íráshoz!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*

Ez az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása érdekében. Részletek

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár