Marz András: Utazás Dél-Dalmáciába – 2004

Marz András: Utazás Dél-Dalmáciába – 2004.07.17-24.

Üdv. mindenkinek!

A fenti időpontban Dél-Dalmáciában Orebicben voltunk, a beszámoló azoknak is szól akik esetleg ódzkodnak Bosznián keresztül utazni.
Az útvonal Splitig odafelé a következőképpen alakult: Indulás Bp.-ről pénteken este 9-kor (13 hónapos kisfiam ekkor döntött úgy, hogy aludni akar), éjfélkor tankolás Letenyén a MOL-nál majd irány a határ. Körülbelül 3 perc alatt a túloldalon voltam, a kaja miatt senki nem buzerált még vámost sem láttam. Ezután irány a pálya Karlovacig (36+16 Kuna) majd Karlovacnál lekanyarodtunk a régi jól bevált E-71 -es útra amin a Plitvicei tavakon keresztül haladtunk Udbina településig. Itt csináltak egy jó minőségű átkötő szakaszt ami rávezet a már tavaly elkészült autópályára amin most már egészen Pirovacig lehet menni (41 Kuna). Pirovacnál vissza kell menni a régi Adria parti útra, elhaladunk Sibenik mellett, majd Vrpolje településnél megint van egy 45 km.-es szakasz 17 Kunáért Dugopoljéig. (Split felett). A forgalom mérsékelt volt, a pályán szinte alig voltak. Az út többi fele szerintem tök egyértelmű: Végig kell menni a parton és vagy Ploce-nél kompolni Trpanj-ba, vagy körbemenni keresztül a Bosnyák 5 km.-es szakaszon (Neum) egészen Ston-ig a félsziget bejáratáig. Én az utóbbi verziót választottam ugyanis a 10 órás kompra nem fértünk fel a következő 2 óra mulva indult. Déli 12-kor lent voltunk.

A menetidő Splitig a fenti útvonalon este 9-es indulással kereken 10 óra volt 3 megállással, nem rohanva. Ezzel csak azt kívánnám érzékeltetni, hogy ha péntek este-éjjel elindulsz akkor el lehet kerülni azt amit
Röder Attila beszámólójában is olvashattunk.
Hazafelé egy kicsit megszívtuk: Indulás Orebicből (körbementünk) 1/2 7-kor, érkezés Splitbe 1/4 12-kor. A Dugopolje-Vrpolje pálya tök üres volt késöbb szembesültem vele, hogy miért: A hiányzó részen Sibeniknél dugó egészen a pirovaci kártyahúzós kapuig.
Kénytelen voltam keresztülmenni Sibeniken majd a Krka Nemzeti Park felé vezető úton mentem Drnis-en át Knin-ig. Innen a régi jól bevált E-71-esen Gracacon Plitvicén át Karlovacig. Igaza van
Tornallyay Zoltánnak, a régi út jóval rövidebb, gyorsabb és olcsóbb.
Karlovac után 5 km-es sor a zágrábi fizetőkapuig. Utána nem volt gond.

Tanulság: Amennyiben szombatra van szállásotok akkor induljatok el legkésöbb pénteken éjfélkor, hazafelé pedig csekkoljatok ki 10-kor a szállárhelyről majd hédereljetek a tengerparton estig és utána induljatok. A legjobb megoldás ha maradtok még egy éjszakát valahol más szálláshelyen (ha van hely) és vasárnap indultok.

Azoknak akik Zadar alá készülnek Sibenikbe, vagy Splitbe az autópálya helyett inkább a Karlovac-Plitvice-Gracac-Knin-(Drnis-Sibenik)-Sinj-Split útvonalat ajánlanám. Ez igaz a jövőre nézve is, ha már készen lesz a komplett pálya Zágráb és Split között, ugyanis végig pályán az út kb. 90 km-rel lesz hoszabb mint Plitvice felé ráadásul ki kell fizetni pluszba cirka 150 kunát, (inkább veszek rajta Proseket és Karlovackot), és nem biztos, hogy gyorsabb lesz. A pálya ugyanis tele lesz alagutakkal ahol sebességkorlátozó táblák is lesznek. (Pl: Sveti Rok 80-as).

Árak Horvátországban:

– Burek 9 Kuna túrós, 12 Kuna húsos. Nagyon finom kóstoljátok meg!
– Kenyér 3-6 Kuna mérettől függően.
– 1.5 l-es üdítő 12 Kuna. Ez azért pofátlanul drága!
– 1.5 l-es ásványvíz 7 Kuna. Mi vittünk itthonról!
– Nagy poharas joghurt 5.20 Kuna, ÉS TEJBŐL VAN!
– Vacsi a tengerparton 2 személyre sörrel, borral, salátával 200 Kuna jattal.

Neumban (Bosznia 5 km-es tengerpartja) a benzin literje 1.50 Konvertibilis márka (kb. 185 Ft.), úgyhogy aki Letenyétől el tud gurulni idáig az tegye, ugyanis megtakarít egy rakás pénzt. A kaja pia is féláron van a horvátországihoz képest.

A komp Ploce-Trpanj között: 80 kuna autó, 20 kuna per fő per út. Ebből az összegből Én kétszer körbemegyek. (Mielőtt még valaki drágának gondolná a kompot: éppen háromszor annyiba kerül, mint a Tihany-Szántód közötti komp, de tizszer akkora távolságba visz – a kerülővel persze egyetértek Andrással. Két éve magam is ezt tettem – gy.á.)

Remélem tudtam segíteni, ha van kérdés írjatok

Marz András

Marz András: Ismét Orebic (Horvátország) – 2005

Marz András: Utazás Dél-Dalmáciába – 2004

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet  – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu