Nagy Gábor: Lovran- Horvátország – 2001

Nagy Gábor: Lovran – Horvátország – 2001. augusztus

Bár a történet egyik fôszereplôje egy AlfaRomeo, remélem nem fog senkit zavarni. :)))

Az odafelé vezetô utunk nagyjából gond nélkül ment. Az út idejét azért nincs értelme ideírnom, mert útközben több helyen is meg kellett állnom és Zágrábba is be kellett mennem, tehát nem sokat jelentene.

Mivel a haveromék Szabadkáról jöttek (BMW 320 coupe), Zágráb után kellett találkoznunk, de késésben voltak, ezért lementem Karlovacig, mert gondoltam jobb ott megpihenni, mint az autópálya mellett. (Alig vannak pihenôk, benzinkutak még ritkábban és ha van is pihenô, általában semmi árnyék nincs).
Itt volt az elsô inzultus. Mivel az egyik fizetôkapu felszabadult, kijöttem a sorból ahol én álltam a gyorsabb átjutás reményében. Kb. 40 méterre mögöttem jött egy Land Rover. Tehát semmiképpen sem mondhatjuk, hogy bevágtam volna elé. A sofôr kiugrott, odarohant hozzám és elkezdett ordítozni, hogy mit képzelek én, azt hiszem ez itt Magyarország vagy azt akarok itt is csinálni… (közben igen obszcén szavakkal körítve emlegetett engem és anyukámat). Alapvetôen higadt ember lévén annyit mondtam neki, hogy látom, hogy ez itt nem Mo. hanem igazi Balkán…
(Kicsit vörös lett a feje és nagyon meglepte, hogy folyékonyan beszélek horvátul.)

Tettünk egy kört Karlovacon és a várost látva meg az említett inzultus után a menyasszonyom megkérdezte, hogy miért nem mentünk inkább megint Szlovéniába.

BENZINKUTAK MEGLEHETÔSEN RITKÁN VANNAK!!!! (6.3x kuna/liter a 95-ös ólmozatlan, 98-asban van ólmozott is, sôt a kisebb kutakon néha csak ólmozott 98-as van, de könnyu megismerni a piros töltôpisztolyról, a kutak konkurencia hiányában nem túl szépek, kivéve a néhány ÖMV kutat)

A tengerpartra érve relatív egyszeruen megtaláltuk a szállást, amit egy ott élô ismerôsön keresztül foglaltam. Sokkal olcsóbb volt, mint amit az itthoni utazási irodák kínáltak. A 4 fôs apartman (2 nagy szoba balkonnal, felszerelt konyha, fürdôszoba káddal, parkoló árnyékban…) volt napi 25 DEM/fô, azaz összesen négyünkre 100 DEM (12.500,- HUF) Ha
valakit érdekel tudok számot adni magánban.

Lovranban voltunk és nekem nagyon tetszik a környék (nem elôször jártam arra). Gyönyörű zöld hegyek, sziklás part… Sokat lehet túrázni (ha valakinek van kedve a kánikulában), közel van Pula és Rovinj is… A kiépített strandok vagy betonozottak, vagy kövesek, de sok helyen a
kövek eléggé vágnak. Nekem a legszimpatikusabbak a sziklás részek, ahol kisebb betonozott részek vannak, al 4-6 ember le tud táborozni és nem lóg idegenek lába az ember szájába.
Akik a nagy homokos strandokat szeretik, azoknak nem ajánlom Isztriát, fôleg nem az opatijai részt.

Az árak elég húzóssak. Egy félliteres hazai (azaz horvát) dobozos sör üzletben kb. 7 kuna, azaz 245,- forint (1 kuna köbö 35 forint), kocsmában ennek a duplája. Egy Magnumszeru fagyi 10-12 kuna…
Legolcsóbban pizzériában lehet kajálni. Egy méretes pizza kb. 30 kuna volt, azaz nem sokkal több mint itthon.
Étteremben nyugodtan lehet 100-150 kuna/fôt számolni.
Maga az ország igazi Balkán és nem csak az említett eset miatt. A strandokon sok helyen nincs WC. Ha van, akkor ömlik belôle a slamasztika. Egyedül Medveján volt maximális korrekt, igaz, ott fizetni kellett érte 2 kunát, de még így is az volt a legszimpatikusabb.
Opatijából Lovran felé 23:15-kor megy egy busz. Mivel nem akartuk gyalog megtenni a 6-7 kilométeres utat busszal szándékoztunk hazamenni. (Autóval nem érdemes sokat járni, mert néha fél óra, mire parkolót talál az ember). Egy csomóan vártuk a buszt, de az csak nem jött. Gondoltuk, hogy bedugult. 23:45-körül már kezdett aggasztóvá válni a helyzet. Az utolsó busz éjfélkot ment és féltünk, hogy az sem fog jönni. Éjfél után pár perccel azt vettük észre, hogy páran elkezdenek rohanni az út felé. Mi utánnuk. Akkor vettük észre, hogy a sofôr lusta volt bejönni a megállóba (+100 m) hanem az út szélén megállt és már ment is volna tovább, éppen csak elértük.
Egyik másik alkalommal 4 jegyet akartam venni. Mondta a sofôr a 36 kuna árat, majd gondolt egyet és azt mondta, inkább adjak neki 20 kunát és minden rendben lesz.
Nagyobb városokban a házak jórésze lepusztult (á la nyócker) Az útmenti parkolók sok helyen tele vannak szeméttel. Szóval igazi Balkán. Amit az ember el tud viselni, csak az bosszantott, hogy a köznép odavissza van magától, hogy ô horvát, úgy beszél a szerbekrôl, mint valami alsóbbrendu fajról (pedig én aztán állíthatom, hogy nincs nagy különbség a mentalitásban), minden tele van zászlóval, címerrel… A tudjmani vezetés megtette a magáét.

20-án, azaz tegnap indultunk vissza Lovranból fél háromkor. A letenyei átkelô kb. 330 km volt és fél hétre, azaz 4 óra alatt értük el, de közben 3x is megálltunk. Az autópályadíj összesen (Rijekától a határig) 55 kuna volt. A Karlovac Rijeka közötti szakasz a leglassúbb (a hegyi),
mivel ott az út nagyrésze nem autópálya és a teherautók feltartják a sort, elôzni meg nem lehet. Viszont nem vészesek a kanyarok. Sokszor több kilométeren keresztül még lejtôn sem kellett fékezni, elég volt a motorfék.
Nagyon szimpatikus dolog amit többször is láttam, hogy a rendôrök idônként kiállítják a kolónák elejérôl a lassú teherautókat, majd amikor a felgyülemlett autók elhaladnak, továbbengedik ôket.
Viszont ez az út mellett viszonylag olcsón lehet kajálni. Érdemes kipróbálni a sült bárányt (Jagnjetina) !!!

A határtól Bp-ig szintén majdnem négy óra alatt tettem meg a 230 km távott (1 megállással)!!!! Hát igen, nincs autópálya, van viszont Balatonpart.

Szlovéniával összehasonlítva (ahol tavaly voltunk és különben is sokat járok) igazából minden sokkal lepukkantabb, minden sokkal drágább, a mai napig érezni nyomát a nem is olyan rég miég mindent átható nacionalizmusnak. Jó példa erre pl. a Rijeka (Fiume) fôutcáján a nagyban árusított usztasa jelképes pólók mennyisége (ami mondjuk olyan, mintha a Váci utcán nyilaskeresztes pólót árusítatnának)”… Viszont a tengerpart sokkal hosszabb és változatosabb (ezáltal maga a táj sokkal szebb is persze).

P.S:
Egy darab lehalt magyar rendszámú autót láttunk a megállósávban, éppen akkor parkolt elé az ottani autóklub trailere. Egy (a rendszámból ítélve) kb. 1 éves Audi A8 volt.
Boccs, de ezt nem tudtam kihagyni. :))))

Üdv, Gábor

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet   – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu