Pálfi Erika: Autóval a Krk-szigetre – Horvátország – 2012

Nagyon rövid beszámoló rendkívül hasznos információkkal a közlekedésről, valamint a szigeten található pénzköltési és szabadidős lehetőségekről – szép képekkel

Bár igaz, hogy mi közel lakunk a határhoz, de még így is azt mondom, hogy érdemes korán elindulni, hogy elkerüljük a szombati turnusváltás csúcsforgalmát. Hajnali fél 5-kor indultunk, a régi letenyei határátkelőn mentünk át kb. 2 percet vett igénybe a határátlépés. Zágrábig minimális forgalom, onnét viszont már erős forgalomban haladtunk tovább és nagyon kellett figyelni, így is majdnem volt egy koccanásos balesetünk két horvát autós figyelmetlensége miatt.
A bosiljevoi csomópont után már nyugodtabb volt a forgalom, az ostrovicai lehajtóig. Itt a bejáratnál “útszűkítés” volt körülbelül 100 méter hosszan burkolatcsere miatt, korábban valószínűleg ez miatt lehetett lezárva ez a lehajtó. Az autópálya és a Krk-sziget között viszont már “konvojban” haladtunk, 40-50 kilométeres sebességgel kanyargós utakon.

Ostrovicai lehajtó és a Krk híd között már látható az épülő autópálya  Horvátország

Ostrovicai lehajtó és a Krk híd között már látható az épülő autópálya

Krizisce-nél van egy elágazás, ahonnan le kell menni Krk felé az 523-as úton. A táblán át van húzva a Krk Cres felírat, így Crikvenica felé kell elmenni, de pontosan ki van táblázva minden, el sem lehet téveszteni.

Horvátországi útibeszámolók helyszínei az Útikalauzban nagyobb térképen való megjelenítése

Ha minden jól megy, Erikáék a kékkel jelzett útvonalon közelítették meg a szigetet- a szerk.

A Krk-híd után kiérve új útburkolatot kapott az út, és meg is szélesítették az első omisalj-i lehajtóig, ahol egy nagy körforgalom is épült.
Malinska volt az úticélunk, 9 órára voltunk ott. A Malinksa lehajtónál épült kettő új bevásárlóközpont (Krk trogovina, Plodinje), áraik olcsóbbak, mint a központban, és a választék széles. Ugyanitt egy nagy benzinkút is épült.

Az autópálya díjat leszámítva az előző évekhez képest nem történt számottevő áremelkedés, bár az áraik kb. 10-15%-al drágábbak, mint a miénk.
Benzin (95): 10,03-10,08 Kn. Parkolás: 3-7 Kn/ óra. Erre nagyon kell figyelni, mert szigorúan ellenőrzik, naponta többször is felbukkannak és azonnal büntetnek.
Rendőrségi ellenőrzést egyszer láttunk csak a szigeten, azt is csak hazafelé jövet. A horvát autósokkal egyébként nagyon vigyázni kell, mert eszeveszettül vezetnek, és türelmetlenek.

Két jó étterem Malinskán, amit tudok ajánlani: Mateo és a Pizzeria Mia. Krk városban érdemes meglátogatni a kebabos gyorséttermeket és a Katarina cukrászdát.

Krk városrészlet - a kikötőnél Horvátország

Krk városrészlet – a kikötőnél

Számtalan hajókirándulási lehetőség van a szigeten, de elég borsos áron. Mi egy “4 sziget” túrán voltunk (Pag, Rab, Stara Baska stb.) egész napos túra, ebéddel, itallal 260 Kn/fő volt a felnőtteknek. Gyerekeknek kedvezmény van. Delfineket is láttunk, felejthetetlen élmény volt. Érdemes a szigeten több helyre ellátogatni, mi minden nap más helyre mentünk: Vrbnik, Krk, Sveti Marak, Baska stb.) Mindenki megtalálhatja a kedvére való strandot. Van aprókavicsos, betonozott,kiépített, sziklás, köves, iszapos)

Baska óváros Horvátország

Rab szigethez közeledve hajóval

Pag sziget-hez közeledve

Baska Golden Beach, csak hajóval lehet megközelíteni

Hazafelé betértünk Crikvenicára is, innen indultunk vissza az autópályára délután 3 órakor. Forgalom az autópályáig is jó volt, és onnantól sem volt vészes. Lucko fizetőkapunál mi évek óta a bankkártyás fizetést választjuk. Így tettünk most is, és azt tapasztaltuk, hogy az előző évekhez képest jóval nagyobb volt itt is a forgalom. 10 perc alatt jutottunk át, annak ellenére, hogy 4 kapu működött. A fizetőkapuknál kb. 3,5 kilométeres sor állt.
Érdemes a kártyás fizetést választani, mert középárfolyamon váltanak, nincs lehúzás, viszont készpénzes fizetésnél nem szeretnek a nagyobb összegből pontosan visszaadni, és nem utolsósorban fenntartják a forgalmat. Ennek elkerülése végett érdemes kis címleteket vinni.
A régi határátkelőhelyen jöttünk át, ez szintén 2 percet vett igénybe. A régi határátkelő előtt az aszfaltra egy teherautó van felfestve, a fizetőkapu után kb. 2 kilométerre, itt kell lehajtani, és akik Budapest felé mennek, a határátkelőhely után a körforgalomban rögtön vissza is tudnak menni az autópályára, így elkerülhető a torlódás és a várakozás az új határátkelőn.
Ha bármilyen egyéb információval tudok segíteni, akkor kérdezzenek bátran.