Szőke József: Salou, Port Aventura – Spanyolország – 1998

Szőke József: Spanyolország – Salou – Port Aventura – 1998. május

A hozzánk közel eső tengerpartok után, érdemes felfedezni Spanyolországot is. Nagyon hosszú és változatos tengerpartja van, ahol mindenki megtalálhatja a  kedvére valót. Általánosságban elmondható, hogy az ottani árak számunkra kedvezőek. A távolság sem jelent túl nagy problémát, ugyanis csak a magyar-osztrák határon kell megállni, utána lehet folyamatosan haladni a jó minőségű autópályákon. Ezért a spanyol tengerpart északabbra fekvő részei elérhetők 30-32 óra buszozással. Összehasonlításul, a fele olyan távolságra fekvő Korfu (az utak állapota és a határokon uralkodó viszonyok miatt) szintén 30-36 óra alatt érhető el busszal. Sőt repülővel is mehetünk, és az akciós utakat is figyelembe véve, néha igen  kedvező áron juthatunk el Spanyolországba.

A mi választásunkat több dolog motiválta. Már korábban kinéztük magunknak Salou-t, de tavaly lemaradtunk róla, most viszont sikerült elcsípni egy akciós utat, így májusban 23900 Ft-ért (busz+apartman) elutazhattunk. Salou Barcelonatól délre van, de még elviselhető közelségben. Remek tengerparti strandjai vannak. Elég nagy így nyüzsgő és nyugodtabb részeket egyaránt találni lehet. Nem utolsósorban pedig itt van európa legnagyobb tematikus vidámparkja.

Harminc óra buszozással, fennakadás nélkül megérkeztünk. Az apartman kiváló minőségű volt és az elhelyezkedésére sem volt panasz. Két remek, homokos tengerparti szakasz is volt a közelben. (Májusban 28-32 C fokos levegő, 20-21 C fokos víz.)

A nyaralás a szokásos módon zajlott, napozás, úszkálás, mászkálás, vásárlás, stb A fakultatív programok bőségesek voltak, mi a Port Aventurai kirándulásról számolnánk be. (Csak a jegyet vettük meg az irodánál, menetrendszerinti busszal mentünk ki a vidámparkba, de gyalog sincs messze.)

Tematikus vidámparknak mondják Port Aventurát (kalandkikötő), ez azt jelenti, hogy témák szerint csoportosították a szórakoztató eszközöket, a téma pedig a földrajzi elhelyezkedés, tájegységek, országok. Öt nagy terület van, “kínai negyed”, mediterrán rész, kicsi polinézia, valódi műmexikó, és hát ugye, egy kis vadnyugat.

Egy belépôjeggyel miénk az egész kalandpark, sorbanállás, fôleg szezonban, lehetséges. Minden attrakcióra annyiszor ülhetünk fel, ahányszor csak bírunk. Természetesen kivételek itt is vannak, a nyerô játékok esetében (céllövölde, pecázás, békaugratás, stb) külön fizetni kell, de ezek nélkül is teljes lehet a szórakozásunk.

A különbözô területeknek megfelelôen szórakozhatunk (játékok, attrakciók, együttesek, tánccsoportok, színház, stb), az elôbbiek mind ingyenesek, étkezhetünk (van kínai, mexikói, vadnyugati, stb étterem), nos itt már fizetni is kell, és nem utolsósorban vásárolhatunk (polinéz, kínai, stb boltokban).

Az apróságokra nagyon ügyelnek, ez a park hangulatát nagyon kellemessé teszi. A díszletek a legmesszebbmenôkig a szórakoztatást és az adott terület hangulatának visszaadását szolgálják. (Már amennyire ez lehetséges az adott körülmények között.)

Vadnyugaton az ivókútnál korhű ruhákba öltözött asszonyok moshatják a ruhát (vigyázzunk, le ne öntsenek), polinézföldön (vízen) különbözô istenszobrokhoz imádkozva próbálják az óvatlan látogatót lelocsolni (már megint víz), és néha bizony marcona mexikói fegyveres állhatja utunkat sétánk során.

A park egész napos szórakozást és elfoglaltságot jelent a végére érve igencsak el lehet fáradni, természetesen a fürgébbek többször is körbejárhatják.

A szórakoztató eszközök teljes felsorolásának igénye nélkül, nézzük mit érdemes elkövetni a kalandkikötôben. A precízebbek lehet sorbavennék a park attrakcióit, a térkép alapján, ez is egy megoldás, de veszélyeket rejt magában. A nagyobb játékoknál (hullámvasutak, stb) ugyanis még elôszezonban is sorbanállás alakulhat ki (ezt a parkban néhány helyen jelzik a játék neve mellé írt számmal, a 30 az bizony 30 percet jelent ilyenkor). Ezért, (nomeg egészségügyi megfontolások alapján) a szemfülesebbek a következôket javasolják. Támadjuk meg a parkot a lehetô legkorábban, míg a tömeg szájtátva nézelôdik a boltokban és balga módon leáll az apró játékoknál, mi rohamozzuk meg a fô attrakciót (nyugodt gyomorral, tehát ne reggelizzünk, és ne igyuk le magunkat elôre).

A park fô attrakciója Európa igazoltan legnagyobb hullámvasútja, a Dragon Khan. Közelrôl és messzirôl egyaránt ijesztô, ezért az igazán kifinomultak bemelegítenek az útba esô és igen szörnyű, gigantikus hajóhintán. Erre abban az esetben is szükség lehet, ha (sűrűn elôfordul, fôleg elô és utószezonban) néhány attrakcióhoz csak késôbb engedik oda a nagyérdeműt.

Tehát, hajóhinta (amúgy is ez van hamarabb), Dragon Khan. A nagy kínai hullámvasút olyan látványt nyújt, ami önmagában is jelentôs visszatartó erôt jelent, a hangja pedig valóban egy (filmekbôl jól ismert) megtermett sárkány tűzokádását idézi fel. Ráadásul a hullámvasút pályaíve olyan kacifántos, hogy nem igazán érthetô hogyan képes ennyire kis helyeken megfordulni, átfordulni, stb a szerelvény, (de megfordul!).

Zsigereinkbôl feltörô, állati félelmünket csillapítandó, magunk elé engedhetünk egy szekérderéknyi delikvenst, és figyelhetjük, mi történik a szerelvény visszaérkezése után. Senki sem halt meg, még csak el sem ájult, mindenki a saját lábán távozik, ez megnyugtató (bár egyeseknek, olyan furcsa a tekintete).

Büszkeségünk felgerjedése segíthet az utolsó lépés megtételében, ezért vegyük észre a nálunk háromszor idôsebb, hozzánk képest roskatag öregurat, aki ráadásul sokkal rosszabbul volt a hajóhintán, mint mi (bár ezt nehéz elképzelni, de így volt). (Igaz mi nem láttuk a saját arcunkat, csak az övét, mivel velünk szembe ült.)

Tehát büszkeség (ha ô igen, nehogy már én nem). Ránkszorítják a biztosítószerkezetet, már nem kapunk levegôt, de most már mindegy.

Mindenkinek van egyéni módszere, hogyan élje túl ezt az iszonyatos ballépést, és míg a szerelvény felcsattog a pálya tetejére rövid kis életünk többször is lepereg lelki szemeink elôtt. Fenn vagyunk, indulás, ezután már csak a félrefordított fejű, vagy behunyt szemű folyamatos ordítás segít valamelyest. Van egy nagyon pozitív hatása is a dolognak. Amikor megérkezünk, és remegô lábakkal kitámolygunk, hamarosan tudatosodik bennünk, hogy túléltük ezt a marhaságot (Dragon bátyánk 105-110 km/h sebességgel száguld velünk, és többször is átfordul), tehát amint rájövünk, hogy élünk, máris a világ urainak érezzük magunkat, és a parkon széttekintve csak legyintünk a többi játékra (érnek még meglepetések bennünket, de  tagadhatatlan, a Dragon Khan után a többi szörnyűségnek nagyobb önbizalommal vághatunk neki).

Perverzebb egyedek nemcsak a Dragonra, de a többi attrakcióra is többször felülnek. Kialakul egy függés, a “hullámvasút éhség”, egyre gyengébb lesz a hatás, többször fel kell ülni, nomeg le kell dolgozni azt a drága belépôjegyet.

Ezután rohanás a másik hullámvasúthoz, kevésbé veszélyesnek néz ki, mint az elôzô, de a neve sokatmondó, El Diabló. Nem fordul át, de nem is vagyunk bekötve annyira, mint korábban és elsôre nagyon megrázó élmény ez is. Néha mintha kiesnénk, de aztán mégse.

Ezután sietni kell a vadnyugati hullámvasúthoz, amelynek faszerkezetét látva eszünkbe kell jusson az a sok western film, amelyekben a vonat áthaladása után menetrendszerűen összeomlik a híd. A dolgot különösebben nem  részletezve “esse piskóta”, de túlélhetô.

Ezután néhány gyomorszorítóan izgalmas dolgot kipróbálhatunk, de eltehetjük ôket délutánra is.

Többnyire egy kis séta után megéhezünk. Az ebéd után lehet hajókázni, az olyan nyugalmas, vonatozni is lehet, így legalább nyugodtan körbenézhetünk a parkban, nehogy kifelejtsünk valamit. Néhány vizes szórakozás ilyenkor már beiktatható, bár egyik-másik, kicsit felkavarhatja az ebédet.

Maradt még rengeteg firgô-forgó eszköz, amit kipróbálhatunk, vigyázat legtöbbjük roppant csalós. Dragon Khan-on edzôdött szervezetünket bizony még az oly egyszerűnek tűnô “kínai teáskészlet” forgó is igénybe veheti. A szeneshordókról nem is beszélve.

Rengeteg kisebb-nagyobb eszközrôl nem esett még szó, amelyekkel ki-ki elronthatja a nyaralását, ha nem eléggé ismeri szervezetét, de ugyanezek jó szórakozást jelentenek, ha odafigyelünk néhány apróságra. (Étel, ital módjával, ha a nagy attrakciókat részesítjük elônyben, és nyilvánvaló, hogy aki a buszon rosszul lesz, ne akarjon egész nap  a Dragon Khan-on, vagy az El Diablo-n csücsülni, (esetleg felváltva)).

Megnyugtatásul, aki semmilyen forgó-száguldó eszközre nem akar felülni esetleg kisgyermekkel van, az is nyugodtan meglátogathatja a parkot, nem fog unatkozni, sok eszközre bárki felülhet, szórakozhat az együttesek elôadásain, színházban, a mindig változó életképeken, shoppingolhat, és végigeheti több világrész ételeit.

Egy biztos, Salou környékén járva a Port Aventura nevű szórakoztató intézményt nem szabad kihagyni.

Végül itt van néhány ár Spanyolországból
(A peseta májusban itthon az általam talált legkedvezőbb árfolyamon 1,42 volt, szerintem ez már azóta változott. Kint néhányszáz ATS-t váltottam, nem emlékszem mennyiért, meg kellene keresni a papírt, ha még megvan, de arra emlékszem, hogy kedvező volt (több, mint amire előzőleg gondoltam).
Váltásnál figyelni kell az árfolyamon kívül arra is, hogy ne legyen levonás, sok helyen kedvező az árfolyam, de a kezelési költség miatt rosszabb a végeredmény.
Rengeteg olyan hely van ahol nincs kezelési költség (ezek nem a bankok 🙂 ).

Elő és utószezoni árak. Ezek az árak 1998 májusiak, de szeptemberben körülbelül ugyanerre lehet számítani. A jelzett boltokban a főszezon sem lesz drágább.

Gyakorlati tapasztalat, hogy mind a drágább, mind az “olcsóbb” országokban találhatunk az átlagtól fel és lefelé legalább 20-30 %-os eltérést és ebben az akciók nincsenek benne. A most következő árak a tengerparton is

fellelhető, nagyobb láncokhoz tartozó kedvező árfekvésű üzletek árai. Minden ilyen üzletben hetente kéthetente akciók vannak, ilyenkor egyes termékek még  olcsóbbak, ha van kedvünk és időnk nézelődni, kemény ezreseket is megtakaríthatunk az átlagos 1-2 hetes nyaralás során.

Dia

Coca Cola Light 2 liter                      165 ptas

hasonló üdítők hasonló árfekvésben vannak,

az egzotikusabb hazai üditők olcsóbbak,

2 literes hazai narancs, citrom, stb

legolcsóbban 65 ptas-ért volt elérhető,

az ízükkel semmi gond sem volt.

3 db-os olajos szardínia                     195 ptas

Paradicsom/kg                                129 ptas

Sárgadinnye/kg                               179 ptas

ESCLAT

(A már felsorolt ugyanolyan árú  élelmiszereket nem írom ide, egyébként is a bő választéknak csak egy szűk kivonata szerepel a felsorolásoknál.)

Sajtok/kg                               949-2795 ptas

210 literes hűtőszekrény                   34900 ptas

Color scanner A/4                          12900 ptas

Fürdőrucik                              995-2395 ptas

Ezenkívül hasonló árakkal található Peces, Spar, stb szupermarket az országban minden fontosabb helyen.

Nemcsak az élelmiszerek, de a műszaki cikkek, ruhák, sportszerek között is találhatunk jó árfekvésű termékeket, persze meg kell keresnünk a megfelelő  boltot.

Végül még néhány apróság

Hong Kong étterem

Menük 1350-től

Savanyú csípős leves 325

Wan-Tun leves 495

Sima rizs 195

Édes savanyú csirke 575

Mandulás csirke 625

Kellemesebb árfekvésű kínai kaja is fellelhető

pl.: savanyú-csípős leves 195, a többi étel is ilyen arányban olcsóbb, mint

a Hong Kong-nál.

Autóbérlés

Citroen AX 4800-5000/nap + biztosítás

A forintrombolás ellenére elmondható, hogy Spanyolország kedvező árakkal várja a a magyarokat.

Mindenkinek kellemes nyaralást!

Szőke József

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet  – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu