Teszár Zoltán: Nei Pori – Görögország – 2002

Teszár Zoltán: Nei Pori – Görögország – 2002 augusztus

BevezetőUtazásFakultatívÉtelekÁrak

2002 augusztusában Görögországba sikerült utaznunk ott is Nei Pori nevezetű helységbe. Az utazás előtt szerettem volna minél többet megtudni a helységről, de sajnos csak lengyel és szlovák weblapokat találtam. Ezen felbuzdulva találtam ki, hogy megírom tapasztalataimat. (A bővebb, képekkel kiegészített anyag a http://www.nei-pori.ini.hu/ címen olvasható. Mi nagyon jól éreztük magunkat, és mindenkinek ajánljuk ezt a helyet, aki szereti a nyüzsgést, szórakozást. Aki az igazi Görögországra kíváncsi az messze kerülje el Nei Porit. Rengeteg étterem, butik, játékterem és más található meg itt.

Először is egy kis történelem: Ezt az üdülőfalut azok a favágók építettetek, akik a hatalmas erdőirtásokban vettek részt de egy idő után elfogyott a fa, amit kitermelhettek volna. Kaptak a Görög államtól kárpótlási jegyet és elkezdték építeni 1980 után a helységet. Ha valaki ellátogat ide, akkor látni fogja, az építkezések a mai napig nem álltak le a házak a falu végén ma is épülnek.
Pori Kb. 1500 m hosszú és 700 m széles. Hagyományos görög üdülőházak stílusában készültek. Szinte minden ház lapos tetős vagy alacsony esésű tetővel rendelkezik. Mindegyik fehér színű. A parton az összes ház beljebb már jóval kevesebbnek az aljában valami üzemel. 100-200 m-ként vannak ” Super Marketek” amiben az óvszertől a kenyérig a banántól a gumimatracig minden megtalálható. A falut elsősorban a görögök használják nyaralásra. Amikor mi voltunk kint rengeteg lengyel is volt, utána a magyarok következtek. Nyugati turista csak elvétve volt.
Az utcák szélesek a közlekedésben inkább a motoroké a főszerep bár autó is van.
Vasárnap piac volt, de az olyan, mint itthon bármelyik bazár.
A tengerről sokat lehetne mesélni, de inkább próbálja ki mindenki maga. Nagyon sós -keserűsó – homokos és nagyon tiszta. Esténként egész nagy hullámok is kerekedtek. Mindenkinek ajánlom a búvárkodást. 10€ pipát és szemüveget lehet kapni. Mivel a homokos az alja ezért viszonylag kevés a látni való, de az olyan “koca búvároknak” mint mi voltunk igen nagy élmény. A halak nem félnek az embertől. Medúzát, polipot, rákot sem lát minden nap az ember. Nekünk nagy élmény volt. A part homokos és egy kicsit sűrűbben is takaríthatnák. Mi egy nagy lepedőt vittünk és azt terítettük le nagyon bevált. Puha és igen meleg a homok. Az utolsó házsortól Kb. 70m-re van a tenger Nem érdemes polifont vinni. Ja igen. Nem kell semmilyen standcikk, mert kint ugyan annyiba kerül, mint, itthon és ha kint veszi az ember csak egyszer, kell cipelni.
Ami negatívum. Nincs közlekedése. Ha nem kocsival megy az ember szinte teljesen be, van zárva Nei Poriba. A buszközlekedést nem ajánlották csak a nagyon kalandvágyóknak. Állítólag le kell inteni a buszt, mert csak akkor áll meg és akkor is többször rá kell kérdezni, hogy biztosan oda megy-e, és megáll-e ott a busz. Vasútja nincs a szomszéd faluban Platamonasban áll meg a vonat, de az 45-50 perc séta. Autót lehet bérelni, de igazán nem jártam utána. Ami nekünk bevált az a motor. Fontos, hogy kell hozzá a jogosítvány. Nem kell nemzetközi csak sima itthoni. Ketten “kényelmesen” el voltunk és többet láttunk, mintha sétáltunk volna. Minél hosszabb a kölcsönzés annál olcsóbb. Van még egy városnéző kis busz, ami szintén Platamonasba visz át, de személyenként 4,€ ha a várba megy az ember 6€ Mi 3 órára vettük ki a motort, de megnéztük a várat és egészen Leptokáriáig elmentünk vele. A motornál nincs biztosítás! A bukósisak kötelező – a turistáknak, mert a görögök nem csinálnak nagy ügyet belőle.
A motorunkban volt lánc meg lakat. Általánosan elmondható, hogy mindig mindent kint hagynak és semmit el nem, visznek a görögök, de én úgy gondoltam nem szeretnék kifizetni egy motort odakint senkinek, de ezt mindenki úgy csinálja, ahogy akarja.
Egyébként érdemes átmenni Platamonasba egy sétát mindenképpen megér. A várat is érdemes megnézni, de gyalog még vagy 3-4 Km Platamonastól, de volt olyan aki elsétált odáig. Érdemes is megnézni mert gyönyörű a kilátás. A vár nem egy nagy szám? De a kilátás…! 8.30-19.00-ig volt nyitva. Nagyon tetszett, hogy a várban géppel hűtött víz volt természetesen ingyen. Ez egyébbánt Nei Poria jellemző, a rengeteg kis falikút a házaknál és nem szolnak az emberre ha iszik.. A víz egyébként iható – nagyon finom és hideg – állítólag az Olimposzról folyik.
A görögök általában 14-16 óráig eltűnnek pihenni vagy nem, tudom hová. Utána még valószínűleg lemennek a partra. Este 21 óra után mennek el vacsorázni és ezt a tevékenységet + séta Kb. 2-3 óráig csinálják. Ha valaki át tud állni, erre annak ajánlom, mert ha egy kicsit is zajosabb helyen kap szállást úgy sem igen, tud aludni rendesen.
Általában nem tudnak idegen nyelvet, bar az angolt sok helyen megértik. Nekünk volt olyan esetünk, hogy a péknél ott álltunk, hogy kérjünk 2Kg kenyeret. Erre megszólalt az eladó ” kenyér? Kettő kilo? Hajrá Ferencváros” Ennyi volt a tudománya, de nekünk jól esett.
A görög emberek általában nagyon segítőkészek, bár amikor beszélnek az emberhez ügy, tűnik, mintha nagyon mogorvák lennének közben kedvesek és szolgálatkészek.

Utazás

BevezetőUtazásFakultatívÉtelekÁrak

Ötféle képen lehet eljutni Görögországba. Autó, repülő, vonat autóbusz, hajó, esetleg ezek kombinációja. A repülőről, és a hajókázásról semmit nem tudok, azt majd valaki más leírja.

Vonat: Mindenkinek ajánlanám, aki szeret kényelmesen utazni, tájakat, embereket látni, mert tényleg nagy élmény. Igen ám, de igen drága mulatság. Állítólag 50. 000Ft a teljesarú jegy és 21. 000 Ft a hálókocsi jegy. Nagyon jó de igen drága. Mi azzal voltunk, de mi vasutas kedvezménnyel, és úgy érdemes vele menni.
A hálókocsi viszonylag tiszta, és meglepően komfortos. Az ember mást sem csinál, csak alszik, nézi a tájat, eszik, és hamar eltelik az a 36 óra. A határok azok nagyon balkániak a magyar-románon gyorsan és hatékonyan dolgoznak, sőt még a román -bolgár határon a románok gyorsan végeznek. Ellenben a bolgárok és a görögök…! 2-3 óra alatt jutottunk át 1-1 határon. Bevásárló szatyorba rakják az útleveleket, és úgy viszik el. Innen származnak a 2-3 órás késések. Ezt leszámítva mindenkinek tudom ajánlani a vasutat.

Autó: Ha valakinek van autója, annak azt tudom ajánlani, menjen azzal. A legolcsóbb mert a saját számításaim szerint 2002-es árakon kb. 50. 000 Ft-ért oda vissza meg lehet járni – ha valakinek vannak pontosabb adatai szívesen, várom a segítséget. Kint találkoztunk autósokkal, és azt mondták, hogy két vezetővel 18 óra alatt le lehet menni. Több topicot is elolvastam ezzel kapcsolatban és az a véleményem, hogy különösebb atrocitásra nem kell sehol sem számítani. A közlekedési szabályok betartva nem szabad felületet adni, arra hogy belekössenek az emberbe. Persze itt is vannak sajnos kivételek, de utazásnál lehetnek negatív dolgok. Ami még rossz, hogy a Macedónok vízumot vezetek be, és ezért bulgárian keresztül kell menni, de még így is olcsóbb, mint kifizetni a vízumot. A hihetetlen előnye, hogy kint is szabadon jöhetsz-, mehetsz nem vagy a buszhoz kötve, nem kell másokra várni a buszon és sokkal több mindent, megnézhetsz, mintha fakultatív programok fizetsz be. Ha valakinek van autója s egy kis kalandvágya az ne is, menjen mással.

Autóbusz: azt hiszem, ezt választják a legtöbben, de talán a legrosszabb. Kényelmetlen gyakorlatilag ugyan úgy kevés csomagot vihet az ember, mint a vonaton, de nem tudsz rendesen aludni. Olyanok, akik azzal utaztak, mesélték, hogy a bolgár-görög határon 12 órát álltak a tűző napon, mert cigarettát kerestek náluk. Az árakról nem sokat tudok, de ha azt veszem, hogy KB 20. 000 Ft fejekén egy háromtagú család már elmehet kocsival is, és még kint sincs megkötve a keze, oda megy, azt néz meg annyi idő alatt, emeddig akarja.

Fakultatív

BevezetőUtazásFakultatívÉtelekÁrak

Nagyon sok utazási iroda van Neo Poriban. Mi a Moaritidisal – nem biztos, hogy így írják – mentünk mert ott beszéltek magyarul. Vegyes megítéléseink voltak róluk.
Több fakultatív program közül lehetett választani. Thesszaloniki városnézés, vízi vidámpark, Skiatos, meteorák, görög est, Olimposz. Mi a Meteorák, Skiatos, és vízi vidámparkokat választottuk.

Először a Meteorákról: Indulás reggel 07.00 Minden indulásunk kb. fél órát mindig csúszott. A buszon rengeteg 18-20 év körüli lengyel – elsősorban lányok. Rá kellett jönnünk, hogy minden fakultatívon részt vettek. Nagyon szemtelenül tolakodóan viselkedtek, ami a magyarokat rendkívül összekovácsolta. NA szóval visszatérve a kirándulásra. 2 óra utazás után érkeztünk meg egy ikonfestő műhelyhez. Rengeteg busz, még annál is több ember, hatalmas tömeg, ordibálás, tisztára mind valami piac. Én b. 10 percet bírtam ki és utána menekültem kifelé, mert én nem erre vágytam. A busz gyönyörű helyeken megy. Megdöbbentőek azok a sziklák mindenkinek nagyon ajánlom, hogy nézze meg őket. A legnagyobb kolostorba nem sikerült felmenni, mert annyi busz volt, hogy 2 órát kellett volna várni, míg beengednek. Ott már egész komoly parasztlázadás volt folyamatban. Hatalmas tömeg volt mindenhol, de egyszerűen nem tudta elrontani semmi azt a látványt.
Szóval ezen a fakultatívon dolgoztak rendesen, hogy elrontsák, de egyszerűen nem lehetett.

Skiatos: indulás 6.00-kor busszal 1,5 óra Voloszba. Ott már csak ránk várt egy hajó és felszállás után már indultunk is. Ezen a hajón nagyon laza volt a kapitány. Ki lehetett menni az előfedélzetre, ott napozni. 3,5 óra alatt értünk Skiatosra. Ez volt az egyetlen igazi görög város olyan, amit az ember elképzel magában, amikor Görögországra gondol. Szűk sikátorok, fehér házak, kék zsaluk. Nagyon szép és hangulatos. 3 órai városnézés után átment a hajó egy öbölbe. Kristálytiszta víz, sziklák gyönyörű homok.
Ezt azt hiszem mindenki, el tudja képzelni. Mint a képeslapokon. Itt is volt 3 óránk. Indulás után kb. 45 percig békén hagyott a kapitány – Tarzan névre hallgatott – utána az előfedélzetre cibáltak egy slagot, és aki ott volt, azt mindenkit lelocsoltak. Utána “Görög estet” rendezett a felső fedélzeten. Nagyon élvezték a görögök is az egész mulatságot. A hajó már kikötött Voloszban de még mindig folyt a tánc. Neo Poriba 22.00 óra körül értünk vissza. Messze a legjobb fakultatív programunk volt.

Vízi vidámparkról már ugyan ez nem mondható el. Az odautazással nem volt semmi gond de maga a stand az furcsa volt. Mindenkinek saját napernyője, nyugágya volt és nagyon szép rendezett és tisztán tartott volt. Ezzel be is fejezem a dicséretet. Nagyon hideg a víz. Kevés a csúszda de sok az ember és 25-30 perceket álltunk sorba. Itt éreztem azt, – egész Görögországban – hogy minél több pénzt akarnak kiszedni a zsebünkből. Egy Amstel 4,50 €. A többi ételre, italra már nem is voltam kíváncsi.
Ezért a programért nem érdemes olyan sokat utazni ezt már itthon is több helyen megkapod hasonló árért.

Ételek

BevezetőUtazásFakultatívÉtelekÁrak

A görögök finoman főznek. Egy kicsit egyhangú az étrendjük, de amit mi megkóstoltunk azok mind nagyon finomak voltak. Néhány nap után kitapasztaltuk, hogy szinte mindegy hová ülsz be enni nagyjából ugyan azért az árért- 4-5 € – ugyan azt kapod. Illetve szolgáltatásaiban, vendéglátásban, a kaják mennyiségében volt különbség. A Balcsin mielőtt bemegyek valahova – az lehet akármilyen lepusztult hely – először az étlapot nézem meg, mert simán otthagyhatom a gatyámat olyan drága, lehet egy hely. Itt ettől nem kellett félni legalábbis mi a 10 nap alatt nem találtunk kirívóan drága helyet. Borravalót nem ismerik, kivéve azokat a helyeket, ahova sűrűn járnak a magyarok, mert ott simán elfogadták. A másik szimpatikus szokásuk, mikor beülsz egy helyre rögtön egy nagypohár jeges vizet, raknak eléd. Utána hozza csak az étlapot. Sok helyen van magyarul is felírva az étlapra a kaja neve. Kevesebb helyen fényképről lehetett választani. Az ételek tulajdonképpen egy kicsit hasonlítanak a magyar konyhához. Majdnem mindent faszénen sütnek. Levesek, tészták – kivéve a pizza – főzelékek nincsenek vagy legalábbis mi nem, találkoztunk velük. Sült hús az van dögivel. Tengeri herkentyűk is vannak szép számmal, de az már egy kicsit drágább – 6 €- körül van. Ahol mi ettünk ott finom volt a pizza is.
Meglepő, hogy gyümölcsük augusztus közepén nagyon kevés volt. Dinnye – a miénk finomabb – nektarin, őszibarack, kevés szőlő, paprika, paradicsom és szinte a sor végére is értem. Mi úgy mentünk ki, hogy ott mennyi gyümölcs lesz, de amikor itthon kimentünk a piacra sokkal több minden volt, mint ott, és az árak is ugyan azok voltak.
Süteményt egy helyen – boltban – ettünk. Nem volt rossz, de ÉN jobban szeretem az édesebb süteményeket.
Amit érdemes inni az a jegeskávé – frappé – 1, 50 €. A görögök egyébként étkezéshez nem isznak mást csak vizet, drágák is az üdítők, sörök az étteremben – 1, 50-2 €.
Finom a girosz pitában – 1, 50-1, 80 €. Járják a partot fiatal emberek, és tálcáról árulnak valamit, és közben kiabálják “anyosz pinyosz”. Különféle ízesítésű fánkhoz hasonlító ételek. Finom, de drága – 1 €. Egy átlag magyar szerintem két-három ilyen süteményt meg tud enni.
Ha valaki nagy ínyenc szerintem csalódni fog, de ha csak finomakat akar enni, és jól akar lakni, még a legkényesebb gyomrú ember, sem fog éhen halni odakint.

Amiket leírtam az csak és kizárólag a SAJÁT véleményem. Ezekkel lehet vitatkozni ellenpéldát, szolgáltatni, amiket szívesen is fogadok.
Még rengeteg mindent lehetne mesélni hisz 10 nap tele van élménnyel. Remélem sikerült kielégítenem azoknak a kíváncsiságát akik erre a kedves helyre, szeretnének utazni. Ha valakinek még kérdése hozzászólása van, az írjon

Üdv: Zoli

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet – E-mail: szerkesztokukacutikalauz.hu

Árak

Éttermi árak Ételek 4-6 €, de ha valami tengeri herkentyűre vágyik az
ember az inkább 6-7 €
És abban nincs benne a köret általában
Üdítő 0,33-as dobozost hoznak 1,50 €

Ásványvíz 1,5 L 0,70 €
Üdítő 1,5 L 0,75-0,80 €
Cigaretta 2 €-tol
Felvágottak drágák az árakat már nem tudom milyenek is
voltak.
2 dl-es 1,60 € -tól
Metaxa 7 dl-es 7,50 €

Bérlés: Autó: 1 napra 66 €
2 napra 99 €

Motor van kisebb és egy kicsit nagyobb is.
Kicsi: 1 óra 4 €
3 óra 8 €
Nagy: 1 óra 5 €
3 óra 9 €
Volt még bicikli is, annak nem tudjuk az árát , de olcsó volt.

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet  – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu