Győrffy Árpád: Nagy utazásunk északon
- avagy rövid flört Skandináviával - 11. rész - Lettország
Este negyed hatkor értük
el a lett határt. (6443 km). Már a belépés előtt rosszul kezdődött
az ismerkedés. Egy határőr csúnyán megkiabált bennünket, mert
az egyik stop táblánál megállás nélkül továbbmentünk a 10 méterre
álló kocsisorig. Vissza is parancsolt bennünket a tábláig. A kollégája,
aki ellenőrzött, szerencsére nem volt ilyen szőrözős. Itt kérték
el először a biztosítási zöldbárcát, és itt is komputerbe töltötték
az adatainkat.
Rigáig több helyen volt korlátozás az utakon építési munkák miatt.
Volt amikor 10 kilométeren át göröngyös szükségsávra voltunk szorítva
a szembejövőkkel együtt - általában 40-50 kilométeres sebességgel.
Riga előtt kb. 60 kilométerrel volt egy 25-30 kilométeres szakasz,
ahol végig csak 50 kilométerrel lehetett menni a dácsák és lakóházak
miatt. Valamilyen üdülőövezet lehetett. nem sokkal ezután elmentünk
egy kemping előtt. Később derült ki, hogy szerencsésebb lett volna
bemenni.
A városban elvesztettük az információs pontot jelző nyilat, más
útbaigazító tábla pedig nem volt. Igazán el sem akartuk hinni,
de néhány peremkerületi elkerülőút jelzésén kívül teljesen hiányoztak
az útszámozások, illetve irányok jelzései. Mintegy 2 órát keringtünk
- különböző kitörési, visszafordulási kísérletekkel. Amikor végképp
kilátástalanná vált a helyzet, egy benzinkútnál vettünk térképet
a városról és az országról. Bárcsak előbb tettük volna.
A térképek segítségével egy, a várostól további 20-30 kilométerre
lévő nyaralótelepen Jurmala-Vaivariban találtunk legközelebb szállást.
A Nemo aquapark (vizividámpark) mellett volt egy kisebb kemping
bungalókkal, sátorhelyekkel. Egy 3 ágyas bungalót 3800 Ft adtak.
Az autót kinn kellet hagyni a hatalmas parkolóban, ami elsősorban
a vidámpark kiszolgálására épült. Volt egy nagy kocsma is színpaddal,
de vendég alig lézengett. Valószínűleg inkább a hétvégi forgalom
lehet nagy.
17. nap - Riga
Csütörtökön délelőtt 9 óra után visszaindultunk Rigába. Útközben
több helyen is láttunk rendőrt sebességmérővel. Most nappal érzékeltük
igazán, hogy milyen hatalmas üdülőterületen vagyunk. Rengeteg
panzió, kisebb-nagyobb szálloda mellett haladtunk el.
Útközben, de benn a fővárosban is azt tapasztaltuk, hogy Riga
és az egész ország sokkal gazdagabb Észtországnál. A házak közül
kevesebb volt romos, az utakon is sokkal nagyobb építkezések zajlottak.
No és arról sem feledkezhetünk meg, hogy Riga egy igazi milliós
nagyváros. Nappali fényben itt is másképp éreztük magunkat, mint
az esti céltalan bolyongásnál. Igaz, jelzőtáblákat azóta sem szereltek
az elágazókba, de térkép alapján azonnal megtaláltuk az óvárost.
Alig volt forgalom, mert a rendőrök mindent lezártak a másnapi
800 éves ünnepségek miatt. Mindenféle külföldi nagyembert vártak
a programra.
A nagy híd szomszédságában, a tengerfelőli oldalon parkoltunk
le (6666 km). Mivel a lezárások miatt ott álló rendőr sem tudta,
hogy kell-e fizetni a várakozásért, végül nem fizettünk. Nem lett
belőle baj.
A hídfő másik oldalán kezdődött az óváros a várral, amit itt is
afféle kormányzati negyedként használnak. Nálunk talán meglepő
lenne, hogy az elnöki hivatalban egyúttal valamilyen múzeum is
működik, itt ez a valóság. Az elnöki hivatal bejárata előtt állt
egy felpolcolt kerekű Audi. Biztos, valami helyi lopásgátló megoldás
lehetett - más magyarázat azóta sem jutott eszünkbe.
Az
1225 óta álló Szent Jakab templomban találkoztunk az első japán
csoporttal. Hangosan becsörtettek, fényképeztek, aztán mentek
tovább. Útközben dobtak néhány fémpénzt az ajtóban lévő koldusnak
és a közelben álló zenészeknek, majd irány a szomszéd sarkon lévő
15 századi lakóház. Ez utóbbi egyébként lehet, hogy tévedésből
került ide. A vonala alapján inkább valahol Firenze környékén
lenne a helye.
Közben
megérkezett a zenészek védőangyala is, hogy elszedje tőlük a védelmi
pénzt. Később egy képeslapárus mellett láttuk ugyanezt a fazont
- valószínűleg hasonló célú látogatáson.
A
városban nagyon sok volt a turista. Itt már közel sem hallani
annyi finn beszédet, mint Észtországban. Helyettük
sok a távol-keleti, és az angolul vagy németül beszélő európai.
Itt
is tele volt az utca presszókkal, de kezdetben valahogy kevésbé
éreztem barátságosnak, mint Tallinnt. Hogy miért, fogalmam sincs.
Megrögzött falusiként valószínűleg a nagyvárosiasabb tempó taszított
egy kicsit. Persze, csak árnyalatnyi különbségekről van szó.
Az
óváros viszonylag egységes képét csak a régi híd lábánál lévő
téren álló hatalmas szobor - "Latviesu Strelnieki 1916-1920"
felirattal - és az Okkupáció Múzeum fekete tömbje bontja meg.
A
Lettország megszállásának múzeuma (a náci és szovjet megszállás
története az 1987 utáni "balti nemzeti újjászületésig")
ingyenesesen látogatható. ( www.occupationmuseum.lv ) Az ingyenesség
itt nagy szó, hisz a mellett található információs irodában alig
adnak valamit pénz nélkül - pedig a kínálatuk egyébként nagyon
bőséges.
Kicsit tovább sétálva értünk a város egyik legszebb épületéhez,
a Szent Péter Bazilikához. Egyes részei a 13. század legelejéről
származnak. Később gótikus, majd barokk stílusban átépítették.
A rendkívül
nyúlánk tornya 123 méter magas. Mivel az utóbbi évtizedekben teljesen
körbeépítették, képet csak úgy tudtam csinálni, hogy két felvételt
raktam egybe. Igaz, így a magasságát kevésbé lehet érzékelni.
A 72 méter magasban lévő második erkélyig lifttel lehet felmenni.
A belépő 722 Ft.
Nagyon
szép park határolja az óvárost. Sok víz és sok zöld. Rengetegen
sétálnak, ücsörögnek, játszanak a fák között. Az
egy évtizeddel ezelőtti függetlenedési küzdelem áldozatainak állított
emlékköveken friss virágcsokrok.
Visszafelé
az egykori lőportorony felé mentünk, amelyben ma háborús múzeum
működik. Az 20. század elejétől a Szovjetunióhoz való csatlakozásig
mutatja be a lett hadsereg történetét.
Az autónál mindent rendben találtunk. Mivel még hosszú út várt
ránk, azonnal továbbindultunk Vilnius felé.
Délután fél négykor értünk a lett-litván határra (6760 km). Bár
csak 10-15 autó állt előttünk, több mint egy órát kellett várnunk,
hogy a belső zónába jussunk. Egyszerre 5-6 autót engedtek a vizsgáló
bódékhoz. Mint kiderült, az lassította ennyire az ügyintézést,
hogy legtöbb autósnak ott helyben biztosítást kellett kötni, mert
valamiért erre az országra nem érvényesek a felelősségbiztosítások.
(Itt vettük észre, hogy a mi zöldkártyánkon sem szerepelnek.)
Velünk is ugyanúgy zajlott a folyamat, mint a többiekkel. Az útleveleket
pillanatok alatt megnézték, azt is tisztáztuk, hogy nincs elvámolni
való, majd a határőr az egyik közeli bódéhoz küldött a biztosítás
megkötésére. Amíg nem végeztem, addig a többiek türelmesen várakoztak
az autónk mögött. Arra nem gondoltak, hogy félreállítsanak bennünket,
illetve a többi hasonló helyzetben lévőt. A díj egyébként összesen
50 észt korona és 10 dollár volt (820+2840=3660 Ft) - így volt
éppen pénzem. Nem problémáztak, váltottak. Éppen másfél órával
az érkezés után indulhattunk tovább a határtól Vilnius felé.
Információk
Múzeumok, rendezvények, szállás - www.inyourpocket.com
Internet kávézót - ICafe - az Elisabet str. 75. alatt címe: www.sds.lv
Győrffy Árpád
|