Győrffy Árpád: Nagy utazásunk északon
- avagy rövid flört Skandináviával - 3. rész - Dánia
3. nap - Útban Dánia felé - Az első nagy híd
Ismét ezer kilométeres út várt ránk, mert estére Koppenhágáig akartunk jutni.
Reggel 9 előtt indultunk. Először jól haladtunk, de Frankfurt után az ötös autópályán
volt egy 10 kilométeres dugó. Már a dán határ közelében egy híd közepén hosszú
időre meg kellett állnunk, mert valahol a végén égett egy autó. Egyébként nagyon
jó tempóban autózhattunk, csak az első kerekek rázása miatt kerülni kellett
a 120-130 km közötti sebességet. Itthon több kísérletet is tettem a balanszíroztatásra,
de egyik szerelő sem járt igazán sikerrel. Mint később Lempaalaban kiderült,
a szakértelemmel volt baj, mert az ottani szaki pillanatok alatt megszüntette
a rázást.
A Dánia előtti utolsó német városban, Flensburgban megálltunk még egy olcsó
tankolásra, vásárlásra, hogy a maradék márkánkat elköltsük. Arra gondoltunk,
hogy az euro bevezetéséig már nem sokat járunk német üzletekben. Kenyeret, sütni
való kolbászt és söröket vettünk egy nagyáruházban. Persze a kolbásszal megint
úgy jártunk, mint más utakon: este a késői sátorverés miatt már nem sok erőnk,
kedvünk maradt a sütéshez, és főleg az evéshez. De nem volt mit tenni, enni
kellett, hisz hűtő nélkül megromlott volna.
Késő délután léptük át a Dán határt (1784). Persze, csak a feliratokból, a sebességkorlátozásból
sejthettük, hogy ezután másik országban járunk. Ekkor még nagyon szépen sütött
a nap. Igazán nem is akartuk elhinni, hogy ezen a tájon a felhős ég a jellemzőbb.
Odensee után találkoztunk életünk addigi legnagyobb hídjával. Két nappal később
a Koppenhága Malmö közötti már fel sem tűnt:)) A hossza ennek is 20 kilométer.
A híd elejét és végét sűrűn állított lábak tartották, de a tengerszoros közepén
volt egy körülbelül egy kilométer hosszú szakasz, ahol az úttest 50-60 méter
magasban függőhídként feszült két hatalmas pillér között.
Nagyon félelmetes volt az egész, mert a két pillér között is szinte egy nagy
dombra, s közben erősen fújt a szél. Riasztó volt az akkor már ólomszürke alkonyi
ég is. Pedig a híd széles volt - 2x2+1 sáv, mellette a vonat 2 pályával - és
a forgalom sem volt túlságosan nagy. Persze ezt így utólag könnyű mondani, akkor
ott nagyon szorítottam a kormányt. A hídon tábla tiltotta a megállást, így csak
menetközben tudtunk fotót készíteni. (www.storebaelt.dk )
Este 10 órakor érkeztünk Koppenhága egyik elővárosába, Ishöjbe(2084 km). Az
első kempingben nem kaptunk helyet, a másodikban bezzeg volt bőven. A sátorverést
és a vacsorát már sötétben fejeztük be. A tömött talajba alig tudtuk beverni
a vasakat. Ekkorra már jól megerősödött a szél, a hőmérséklet 19 Celsius volt
- az otthoni sms-ek szerint a Balatonnál ugyanekkor kb 30-35 fok.
Mint másnap kiderült, a tágasságot valószínűleg annak köszönhettük, hogy a kemping
felét különböző nemzetiségű cigányok foglalták el. Gyakorlatilag modern cigánytáborként
működött. Egész nap egymás lakókocsijaiba jártak. Végig fekete nadrágban, nyakkendőben,
fehér ingben. Némelyik még a szomszéd lakókocsihoz vagy a WC-re is kocsival
ment. Volt közöttük sport Merci és BMW, Opel Kamaro, meg sok öreg Volvo. Mivel
este igazán nem láttuk hol is vagyunk, éppen a cigánytábor közepén állítottuk
fel két sátrunkat. Mellettünk két elhagyott lakókocsi állt. Bár a kertibútorok,
biciklik, grillsütők is voltak a kocsikhoz kapcsolt sátrak alatt, másnap, már
világosban úgy tűnt, hogy a gazdáik szabadságolták magukat egy időre innen.
Nekünk egyébként nem volt semmilyen problémánk a lakótársakkal. Nem tűnt el
semmi, miközben távol voltunk, nem nyúltak a szabadban hagyott cuccainkhoz.
Csak egyik kis srácot kellett eligazítani, hogy ne a mi sátormadzagunkon essen
mindig keresztül, amikor megy a haverjához. De ő is azonnal értett a szóból.
Gondot inkább csak a nagy forgalomhoz képest gyenge vizesblokk jelentett. 2-3
WC fülke, mindegyik hideg-melegcsappal és kézszárítóval, ami az alatta lévő
szemeteskosárba volt irányítva. Ha volt benne éppen valami, akkor egy pillanat
alatt szétszóródott a fülkében. Volt 2-3 mosdófülke - ugyanolyan mint a WC,
csak nagyobb mosdókagylóval, WC nélkül. Volt 3 zuhanyzó is, de csak tickettel
működött - külön pénzért. A piszoárok non water system felirata nem volt blöff,
valóban vízöblítés nélkül működtek. A kora délutáni takarítás idejét kivéve
az egész mosdó mindig vizes és koszos volt. A kemping területe is nagyon gondozatlan
képet mutatott. Úgy tűnt, hogy a személyzet nem mozdult ki soha a gigantikus
recepcióról. Összességében az észak-kelet lengyelországi viszonyokra emlékeztetett.
(Bocs a hasonlításért, de az volt a legrosszabb szint eddigi utjaink során.)
A csillogó-villogó recepción egyébként nem tudtak felvilágosítást adni semmiről.
Itt kezdtem érteni, hogy miért szeretik a dánok a sokkal jobb minőségű és kellemesebb
észak-balatoni kempingeket.
4. nap - Koppenhága, Helsingör
Reggel borongós időre ébredtünk, és az eső is csöpörgött egy kicsit. Valamikor
10 óra után előjött a nap egy rövid időre, de aztán délutáni rövid
visszatérésig újra elbújt.
Az éjjeli hőmérséklet csökkenés nem volt olyan nagy, mint amilyen
nálunk szokott lenni. Napközben sem éreztük annyira rossznak az
időt, mint amilyennek a felhők, fények alapján látszott. Nagyon
gyorsan változott minden. Sokszor nem lehetett eldönteni, hogy
éppen kisüt-e a nap néhány perc múlva, vagy az eső zendít rá újra.
Néha hatalmas szélrohamok is voltak, de aztán nyomtalanul felszívódtak.
Arra
gondoltunk, hogy a 14 kilométeres utat a belvárosig busszal tesszük
meg. A recepciónál azt tanácsolták, hogy a közeli buszmegállónál
informálódjunk a jegyek áráról. Végül autóval mentünk. Viszonylag
könnyen találtunk parkolót a vasútállomás közelében 12 (413 Ft)
koronáért. Az út másik oldalán már 20 (688 Ft) koronát kellett
volna fizetni. Igaz később tudtuk meg, hogy a belvárostól távolodva
újabb 200 méter után már csak 7 (240 Ft) korona volt az óránkénti
ár.
Először elsétáltunk a városháza előtti térre, ahol a Tivolival
Andersen szobra áll a 0 kilométerkő és a Sárkányos-szökőkút társaságában.
Persze a Tivolit most kihagytuk, csak kivülről néztük, hallgattuk
a 60 méteres zuhanó liftben ülők sikongatását.
A téren nagy tömeg, gyümölcspiac, távol-keleti turisták. Persze
ők is nyomban Andersen szobrát keresték. Talán még jobban is ismerik
nálunk Európa újkori kultúrkíncseit - mi valahogy nem így állunk
a távol-keleti örökséggel.
A séta közben többször megeredt az eső, és néha el akart vinni bennünket a
szél. Az idő olyan volt mint az épületek: sötétek, kicsit minden olyan borúsnak,
hidegnek tűnt. A sok száz éves és a 19. századi házak mellett vegyesen ott vannak
az új üvegpaloták, no meg az 50-60 éve még modernnek számító monstrumok.
A Vestergade utcán, majd a Marmorbro-hídon át elsétáltunk a Slotsholmenre
- a Kastélyszigetre -, ahol a régi királyi palota, a
Christiansborg áll. Persze a sziget itt csat azt jelenti, hogy
az adott területet egy csatorna veszi körül. A város egységét
ezek a vizek nem nagyon bontják meg. A palotában most a parlament
működik több más állami intézménnyel együtt. A jelenlegi palota
már a harmadik ezen a helyen, mert a korábbiak többször leégtek.
Ezt alig 80 éve építették neobarokk stílusban. A hatalmas udvar
szélén körben álló fák lombozatát kocka alakura nyesték. Parknak
nem nagyon nevezném a sok kőzúzalék miatt. Közvetlenül a palota
előtt áll I. Keresztély hatalmas lovas szobra.
A palota kocsibejárója alatt átsétálva eljutottunk a Slotspadsra.
A közepén áll VII. Frigyes lovas szobra - nem az utolsó ezen a
napon. A palotából kilépve a tér jobb oldalán húzódik a csatorna
partján a régi tőzsdepalota érdekes tornyokkal díszített épülete,
szemben pedig egy kovácsműhelyből kialakított Holmen-templom.
A legrégibb a városban.
Az új piactér felé (Kongens Nytorv) indultunk tovább. Útközben
minden fel volt dúlva, teljesen átalakítják a környéket. Természetesen
a tér közepén újabb hatalmas lovasszobor, ez éppen V. Keresztélyé.
teret főként 18-19. századi paloták határolják. Az egyik sarkon
áll a Királyi Színház, ahol egy felirat szerint éppen nyári szünetet
tartottak.
A legnagyobb nyüzsgés a térről nyíló Újkikötőben volt (Nyhavn).
Ez az igazi turistanegyed. Mindenütt vendéglők, a kikötött vitorlások,
nagyobb yachtok és lakóhajók között lapos sétahajók viszik az
utasokat.
Lefényképeztem egy vándorköszörűs társaságot, akik
addig nem engedtek tovább, amíg pénzt nem dobtam a kalapjukba.
Száz forintban kiegyeztünk. A számolásnál biztos meglepődtek,
amikor
kiderült, hogy nem holland forintról van szó.
A kikötő egyik házában van a tourinform iroda - viszonylag bőséges
kínálattal.
Innen az új királyi palotához, a XIV. Lajos korának stílusát idéző
Amalienborghoz mentünk. Útközben elhaladtunk egy hatalmas hajó
mellett. Később kiderült, hogy inkább csak a kisebb kategóriába
tartozott, de akkor még másképp láttuk a tengeri világot.
A négy palotából álló, 8 szögletű Amalienborg tenger felőli bejáratánál
egy szép szökőkút áll. Bár a déli őrségváltást lekéstük, őr volt
bőven - és persze lovas szobor is, V. Frigyesé. (A királynő lakóhelyét
az őrök száma és ébersége alapján lehet legkönnyebben kikövetkeztetni.)
A palota szomszédságában áll a római Szent Péter-bazilikát idéző hatalmas
Márvány-templom (Marble). Körülötte a dán történelem jeles alakjai
- kivételesen ló nélkül -, köztük az a Gruntvig püspök, aki a
dán parasztokat elindította a felemelkedés útján a népfőiskolák
megszervezésével. A neobarokk templomot több mint 100 éven át
építették. A végén valami bankárnak kellett befejeztetni, mert
a pénz állandóan elfogyott. A kupola 84 méter magas, 33 méter
átmérőjű - szóval, hatalmas.
Útban az autó felé elhaladtunk a Rosenborg-palota előtt, ahol
éppen valami katonák (testőrök?) gyakorlatoztak. A Citadella (Kastellett)
megnézésre már nem maradt erőnk, időnk. Talán majd legközelebb.
A séta végén már többnyire sütött a nap, így a fáradtság ellenére
egy kicsit barátságosabbnak tűnt minden.
Néhány szó a koppenhágai
közlekedésről
Délután Koppenhágából elugrottunk a kb. 40 kilométerre lévő Helsingörbe.
A fő úticél persze a vár volt, de szerencsére nem tudtuk, hogy
egy főút közvetlenül mellette megy el, így keresztül kellett sétálnunk
az óvároson és előtte a főtéren, ahol éppen valami buli - úgymond
fesztivál - zajlott. Sör, virsli, zene, ahogy erre is szokás.
(Lefényképeztem egy takarékos vizeldét, ahol a fiúk lába bokáig
kilátszik. Meg a tócsa is csillogott körülöttük. Kicsit furának
tűnt egy ilyen klasszikus helyen. Nálunk legfeljebb a kapolcsi
kocsma udvarának legtávolabbi sarkában tudnám elképzelni.)
A belváros és a vár között éppen útba esett a Szent
Mária templom és egykori karmelita kolostor. A vöröstéglákból
rakott gótikus épület közel 600 éves. A templomtól jobbra (dél-nyugatra)
húzódik az óváros, az ország legnagyobb régi házakból álló együttese.
Több 5-600 éves gerendavázas ház látható "eredetiben".
A Rajna mellettiektől abban különböznek, hogy itt a házak "bordáit"
nem emelik ki külön színnel.
A várat (Kronberg-kastély) egy nagy forgalmú főút, kikötő és valami iparterület
választja el a várostól. Az északi reneszánsz stílusban épített vár előtt már
jóval hatalmas, kőfalakkal erősített földbástyák húzódnak, hogy bevehetetlenné
tegyék a svéd partoktól épp csak három kilométerre lévő erődítményt. Ezért persze
aztán nem igazán nyerő a látványa messziről.
Az udvarán éppen színpadot ácsoltak, szereltek a közelgő a Shakespeare
fesztiválra. A tenger és a vár között húzódó földbástyáról nagyon jó kilátás
nyílik a túlsó oldalon lévő Helsingborgra.
A várnéző után visszamentünk az ishöji kempingbe. A sátrainkat, holminkat rendben
találtuk. A vizesblokk talán még az előző estinél is rosszabbul nézett ki.
A
szerzőnek a következő címre küldhetsz levelet: szerkesztokukacutikalauz.hu
|