|
Győrffy Árpád: Nagy utazásunk északon - avagy rövid flört
Skandináviával
8. rész - Finnország-
Rauhalinna, Kerimaki, Savonlinna - Lemaala- Tampere
11. nap - délután - Kajaani-IIsalami
Közvetlenül a svéd-finn virtuális határ után volt egy turista
információs iroda viszonylag jó kínálattal. De hiába tankoltunk
fel prospektusból, az első megállónál, Kemiben mégsem találtuk
meg az 500 éves templomot. Miközben kerestük, majdnem okoztam
néhány kisebb balesetet, mert szokatlan volt, hogy még a jelentősebb
utcákat sem védték táblákkal a csatlakozó kisebb utcákkal szemben.
Ha valaki eddig nem tanulta meg a jobb kézszabályt, itt lesz rá
lehetősége. Egy információs irodában végül megtudtuk, hogy a templom
egy szomszédos településen van, úgy 10 kilométerre. Idô híján
inkább tovább mentünk Kajaani felé.
A tervünk az volt, hogy délkeleti irányba átszeljük Finnországot,
de mielőtt elérnénk SzentPétervárat - Leningrádot -, kerimakinál
nyugati irányba fordulunk Tamperének, majd onnan Vissza Helsinkibe.
A cikk-cakkokkal az volt a célunk, hogy legalább kocsiból lássunk
néhányat a 190 ezer tóból. S a különböző végpontokon, vagy közben
lévő településeket is meg akartuk nézni. A tavakból autóból végül
nem sokat láttunk, mert az utat általában erdők szegélyezték.
Persze így is megérintett bennünket az a különös érzés, amit a
sok zöld és a sok víz összhatása kiváltott. Az eredeti tervünk
az volt, hogy hazafelé az Aurórát is meglátogatjuk Leningrádban,
de indulásunk előtt egy hónappal életbe lépett a vízumkényszer
Oroszország és Magyarország között. A fejenkénti 50 dolláros díj
és főként a macerás ügyintézés elvette a kedvünket a kitérőtől.
(No, meg azt is bevallhatjuk, hogy kicsit féltünk is az orosz
viszonyoktól.)
A finnországi autózásról annyit érdemes tudni, hogy a közutakon
elérhető maximális sebességeket itt a helyi hatóságok szabják
meg. Néha nagyon biztonságosnak látszó helyeken is 70 kilométeres
korlátozás van, miközben máshol akár 100-al is lehet menni. A
maximum egyébként 80 kilométer, ha más utasítás nincs. Jó figyelni
a táblákat, mert könnyen sok pénzbe kerülhet a gyorsaság.
Kajaniban (5210 km) éppen zuhogott az eső, amikor megérkeztünk,
így első programként megnéztük az árakat a belvárosban lévő City
Marketben. Szerencsére közben kitisztult az ég, így gyalog indulhattunk
városnézésre. A fából készült evangélikus templommal kezdtük.
Az eredeti valamikor 350 éve épült, de az oroszok elpusztították
a várral együtt. A jelenleg álló neogótikus templom talán 100
éves lehet. Nyolcszázan férnek el egyszerre benne. A jokkmokkinál
sokkal nagyobb, így még furcsább volt látni a hatalmas belső teret.
Valahogy szokatlannak tűnt, hogy fából ilyent tudnak csinálni
- hisz itthon inkább a masszív kőoszlopokhoz, több méteres falakhoz
szoktunk.
Innen elmentünk a várhoz, pontosabban a maradványaihoz. Egy tóban
állt szigetként a város közepén. Fölötte megy át egy forgalmas
út. a tó - folyó? - két végén erőmű, oldalt kis zsilipkamrával.
A vár szomszédságában állt - ült - Elias Lönnrot, a Kalevala atyja.

A templom és a vár között félúton egy régi épület előtt sötét
ünneplőbe bújtatott, kitömött bábuk sorakoztak, mintha valami
gyűlés közönsége lennének.
Este Iisalmi (5300)
mellett szálltunk meg a Koljonvirta kempingben. A kemping gyönyörű
füves területen fekszik a névadó folyó partján. A portás lány
azzal fogadott bennünket, hogy nem nagyon tudunk majd pihenni,
mert éppen bolhapiac és öregautó találkozó lesz másnap, amihez
már gyülekeznek a kiállítók, árusok. Az árat először 160 finnmárkára
számolta, de amikor tisztáztuk, hogy csak egy sátrat verünk, akkor
felére csökkentette. Sőt a kemping igazolványt látva még elengedett
10 márkát. (Ha nincsenek a nyelvi nehézségek, valószínűleg többe
kerül az éjszaka.) Közben szerencsére az ég is kitisztult, pedig
útközben több nagy zápor riogatott bennünket.
A sátrat a folyótól mintegy 30 méterre vertük le. Szerencsére
az ígért zajból nem lett semmi, nagyon csendes volt az éjszaka.
Valószínűleg az igazi éjszakai buli távozásunk után, a szombati
éjszakán volt.
A bolhapiac éppen olyan, mint a mi "lengyelpiacaink"
leghátsó sora. Mindenféle hulladék, traktor és motoralkatrészek,
gramofonroncsok, porcelánok, katonai felszerelések, giccses képek,
plasztikák, létrák, használt WC-csészék, mosdó kagylók... és persze
makkara - azaz sült kolbász -, kávé, édesség, ital. Családok,
nők, férfiak párosával, vagy gyerekeikkel együtt kínálták a sok
szemetet. Az
egész annyiban különbözött a magyar változattól, hogy jól érezhetően
inkább buli, népünnepély volt, mint kereskedelmi attrakció. A
hatalmas közönség, de maguk az árusok is inkább csodálkozni, szórakozni,
jót röhögni jöttek össze.
Érdekes volt az öreg motor és autó bemutató is. Amerikai
modellek a szesztilalom idejéből, szovjet Volgák, Moszkvicsok
a 60-as évek elejéről, ural és Izs motorok a 2. világháború korából.
A kiállítók között voltak többen a balti országokból és Svédországból
is.
12. nap
Délelőtt 11 órakor indultunk tovább. Savonlinna
előtt kb. 50 kilométerrel az utat egy tó szakította meg. Előtte
már jelezték, hogy óvatosan kell vezetni, mert az út széléről
könnyen a vízbe eshet az autó. Aztán kiderült, hogy nem a szélén,
hanem a végén lehet probléma, hisz egyszercsak elfogyott az út.
Az autókat komp viszi át a száz méterre lévő túlsó oldalra. Éppen
indult, amikor odaértünk, már néhány méterre el is hagyta a partot.
De mégsem maradtunk ott, mert amikor a vezető azonnal visszafordította
a hajót, amikor meglátott bennünket. Ráadásul fizetni sem kellett.
Persze logikus, hisz híd helyett közlekedik a hajó - napközben
20 percenként, esténként igény szerint.
Sajnos az eső többször eleredt napközben, de a 15-16 fokos "melegben"
jól bírtuk a rövid nadrágot.
Útközben kis kitérővel megálltunk Rauhalinnában (5563), ahol a
világ legnagyobb fából készült kastélya látható. Jelenleg hotel,
étterem, kaszinó van benne. Éppen száz évvel ezelőtt építtette
az orosz cár egyik szárnysegédje ajándékként az ezüstlakodalmukra.
Korábban iskola is működött benne egy ideig, majd a külügyminisztérium
használta repihelyként - a történet akár nálunk is lehetett volna.
Innen
újabb rövid kerülővel a Savonlinnától kicsit keletre található
Kerimakiba (5585) mentünk, ahol - a változatosság kedvéért - a
világ legnagyobb fatemplomát néztük meg.
A bent kétemeletes
karzattal kialakított építményben egyszerre több mint 3 ezer ember
fér el az 1640 méter hosszúságú padokon. A főhajó magassága 37
méter. Szóval, nem semmi. Előtte egy hasonló stílusban készült
torony, benne szuvenírbolt. A 6 ezer lakosú településen máshol
is jól látható, hogy a turizmus nagyon fontos bevételi forrása
lehet. Ha valakinek ahhoz lenne kedve, akár csúzlit is vehet potom
1080 forintért, vagy ehet fagyit, az első gombócot 380 forintért,
efölött már árengedmény, mert a tölcsért csak egyszer számlázzák:))).
Savonlinna (5605)
A fő úti célunk a város közepén egy tóban álló középkori vár,
a Szent Olafról elnevezett Olavinlinna volt. A 15. században épített
erődítménybe egy pontonhídon lehetett bejutni, de igény szerint
akár csónakkal is elviszik a turistákat a parttól mintegy 60-100
méterre lévő kapuig. Ahogy Nyköpingben, itt is a mai igényekhez
igazították a vár életét. A belsőudvarba egy hatalmas színházat
építettek - nézőtérrel, színpaddal, technikai berendezésekkel.
Itt zajlik minden júliusban a híres operafesztivál. Most csak
annyit jelentett, hogy a vár egy részét emiatt nem lehetett megnézni.
Elvileg. Nekünk sikerült, mert egy nyitva felejtett ajtón kijutottunk
a külső várba. S
mivel közben az ajtót bezárták, az építmény minden lezárt részét
végigjártuk, míg végre megtaláltuk a visszautat a nyilvános területre.
Persze, mindezt titokban.
A várban megnéztünk
egy nagyon gazdag hadtörténeti kiállítást és egy görög-keleti
kápolnát szép ikonokkal, kegytárgyakkal. A vártól nem messze van
a hajózási múzeum, a bejáratánál egy hatalmas kenu szerű keskeny
csónak, amibe akár 25-30 evezős is elférne egymás mögött. Itt
áll a vízen az ország két legöregebb múzeumhajója is. A legidősebb
1871-ben készült. (Nem sokkal a Balatonon még ma is közlekedő
Kelén és Helka előtt. Úgy tűnik a mi vizünk jobban konzerválja
a hajókat.:)
Szombaton este 10.20 kor megérkeztünk Lempaalabe (5994 km). Barátaink
finom vacsorával, szállással vártak bennünket.
13. nap - Lempaala
Vasárnap végre közelről is megismerkedhettünk a finn vizekkel,
amikor házigazdánk, Joke motorcsónakjával elvitt bennünket a 15
ezer lakosú város magját - a templomfalut - körülvevő tavon egy
kis hajókázásra. Nagyon szép volt a szigetek mellett, között,
a tóig nyúló házak alatt elszáguldani a motorossal. Útközben találkoztunk
egy menetrendszerit közlekedő hajóval, ami Tamperéből hozta az
utasokat. A parton mindenütt házak, kisebb-nagyobb kikötők, csónaktárolók.
A különféle vízjárművek éppolyan természetesnek tűntek a fák között
megbújó házak mellett, mint nálunk a lakótelepek sokemeletes épületei
előtt parkoló autók. Barátaink mesélték, hogy mostanában sok orosz
és német vett házat a tóparton nyaralónak. Szóval, nem csak a
Balatont szeretik.
Ebéd után Joke lánya, Jutta és férje Pasi elvitt bennünket az
épülő házukhoz. A kétszintes, fa szerkezetű, faelemekből álló
házat Pasi gyakorlatilag maga építi. Kicsit olyan, mint a legózás.
Az
épületet a meglévő elemkínálat alapján tervezték - fent három
szobás, lent nappali, konyha, újabb szoba, mosóhelyiség, fürdőszobák...
Szakembert csak az elektromoshálózat és a padlófűtés, illetve
kandaló megépítéséhez hívtak. Egy éve kezdték az építkezést, talán
jövőre kész lesz.
A ház után megnéztük
a környék egyik legrégibb templomát, amit 550 éve építettek. Majd
a helyi múzeumban folytattuk a sétát. Az első épületben egy a
19. század végét, a 20. század első felét idéző vegyesboltot -
kauppamuseo - rendeztek be. Ugyanitt látható a 20. század első
feléből egy fodrászműhely, egy fogorvosi rendelő és egy cipészműhely
is. Külön szobája van a háborús emlékeknek, a múzeum udvarán pedig
felállítottak egy 2-300 éves gerendaházat - bent a korabeli háztartási
eszközökkel, szövő alkalmatosságokkal. Ugyancsak a múzeumhoz tartozik
egy asztalosműhellyel kiegészített kovácsműhely, amelyben az egykori
tulajdonos utódai ma is dolgoznak. A műhely régen nagyon híres
volt kocsijairól, szánjairól.
Este űjabb régi ismerősökkel, köztük az első helyi magyarrar Sándorral
találkoztunk, aki valamikor a 80-as évek végén Finnországot választotta
másik hazájául. Felesége, gyerekei mellett az ehhez kedvet érző
lempaalai polgárokat is magyarul tanítja szabadidejében.
14. nap - Tampere
Hétfőn reggel beállíttattuk az első kerekeket, hogy nagy sebességnél
ne rázzák szét a kocsit, majd Jokkevel bementünk a közeli Tamperébe.
A városban csatlakozott hozzánk Nagy Sándor is. Mint elmesélte,
egy skót utazó javasolta a város, illetve az alapjait jelentő
üzemek megépítését a 19. században. Arra gondolt, hogy az egymástól
néhány száz méterre lévő két tó közötti terület ideális lenne
egy textilgyár létesítésére, mert a tavak 18 méteres szintkülönbségéből
nyert energiával hajtatni lehetne a gépeket. Később
papírgyár, villamos erőmű és sok más üzem épült a tavak közé,
miközben a város is kialakult a gyárak mellett.
Mostanra a gyárak
már terhessé váltak a városközpontban, ezért sorra kitelepítik,
bezárják őket. Az első textilgyárban ma különböző irodák, fejlesztőcégek
működnek. Az egykori erőmű nagycsarnokában kapott helyet a könyvtár
olvasóterme, az egyik szomszédos épületben pedig egy színház működik.
Első utunk a Liisankallio-dombon álló Kaleva templomhoz vezetett.
Ha nem tudjuk, miről van szó, akár valamilyen vegyipari üzem,
vagy malom 10 emeletes betonsilójának is gondolhattuk volna. Az
1966-ban épített templom nem csak bennünket lepett meg, az elmúlt
35 évben sokat vitatkoztak a Reima és Raili Pietila tervei alapján
készült hal alaprajzú építményről. Belülről talán még döbbenetesebb
hatású a gyakorlatilag teljesen üres 36 ezer köbméteres belső
tér.
Az egyik ablaksorba simuló, megrepedt
nádszálat formázó oltárszobor, a nyers fenyőből készült padok, orgonaház mégis
szinte barátságossá teszi a látványt.
Sétánk során átmentünk az átalakítás alatt álló főtéren, ahol éppen egy színházi
fesztivál bemutatói zajlottak. Innen is nagyon szembetűnő volt a különböző funkciójú
épületek - gyár, gyárkémény, templom, színház - keveredése. A kikötőben lévő
piactéren ettünk mustamakkaraát - feketekolbászt -, ami valójában a mi májas
hurkánknak felel meg. Nagyon divatos étel Tamperében. (Helsinkiben hiába kerestük.)
Kenyér nélkül, áfonyalekvárt tunkolva eszik. Az egyik utazási irodában vettünk
jegyet a Helsinki és Tallin közötti kompra. A négy személy + autónál olcsóbb
volt az autó 4 személlyel változat. Nem igazán értettük, de talán ez nem is
nagyon fontos.
Körbenéztünk a város feletti dombon lévő kilátóból. Innen lehetett igazán érzékelni,
hogy a 200 ezer lakosú település szinte a vízre, pontosabban a vizek közé épült.
Megnéztük a Szent János templomot - a tamperei katedrális - különös az oltárképe,
és a falakon lévő freskók a ruhátlan gyerekekkel, felnőttekkel. Furcsa, nekünk
egy kicsit rideg világot sugallt. Bekukkantottunk az Alexander templomba is,
majd visszaindultunk Lempaalaba.
Győrffy Árpád
A
szerzőnek a következő címre küldhetsz levelet: szerkesztokukacutikalauz.hu
|