|
Győrffy Árpád: Nagy utazásunk északon - avagy rövid flört
Skandináviával - 7. rész - Lappföld 2. - Stora Sjöfallet - Kukkola
10. nap - délután - Stora Sjöfallet
A városnézés után elindultunk a gallivere-i úton. Kopár sziklás tájak, nagy
vizek és embermagasságú fákból álló "erdők" váltogatták egymást. Porjusnál
balra fordultunk a Kjölen-hegység csúcsai felé. Egy tórendszer mellett vezetett
az út, amely a Skandináv-Alpok legmagasabb részét köti össze a Botteni-öböllel.
Lulea és Porjus között Lulealvennek - vagy talán csak Lulenak) hívják, innen
tovább Norvégia felé több neve is van. Tizenegy hatalmas vizierőmű működik rajta,
plusz másik öt az egyik mellékágon. Itt állítják elő a svédországi elektromos
áram nyolcadrészét - 15 Twh évente. Az elágazó előtt megálltunk egy 1914-ben
épült erőmű mellett, ami jelenleg múzeumként működik.
A
hegyek felé haladva egyre kísértetiesebb lett a táj. Talán egy
nukleáris robbanás után ezer évvel lehetne ilyen, amikor már újra
éledezni kezd a természet. Nagyon kopárnak tűnik a vidék az alacsony,
csenevész nyírfákkal, és mindenütt víz csillog. A kopárság ellenére
mégis sok a zöld. Ilyen lehet egy megfagyott mocsár. Közben az
ég újra ólomszürkére váltott, ami csak fokozta a táj kísérteties
hatását.
Negyven kilométer után kezdtünk izgulni, mert sehol se láttunk lakott területet.
Néha pihenőhely volt az út mellett, vagy balra, a folyó felé mutatott tábla
ismeretlen nevekkel. Egy Kirjalokta nevű helyen - pihenőben - megnéztük a térképet.
A jelmagyarázatnál látható felvonók, javasolt sítúra útvonalak szerint télen
is sokan járnak ide. A vidék igazán a júliusi "nyáron" kedvelt a turisták
körében, amikor egy hátizsákkal akár több hétig is vándorolnak a hegyek között.
Vannak vezetett túrák is, minimum két fővel. A 3-4 napért fejenként 3-10 ezer
sek-et kérnek. Mi éppen a holtszezonban jöttünk.
A pihenőből tovább mentünk Vietas, illetve Stora Sjöfallet felé. Itt már magasabb
hegyek is voltak mindkét oldalon nem messze az úttól. A sziklák közül vízesésszerű
folyók zuhogtak lefelé habos fehér vonalként. Ekkor még messze voltunk a hófödte
csúcsoktól.
Kora délután, 4472 kilométernél fordultunk vissza kirándulásunk legészaknyugatibb
pontján, Suorvanál - a Stora Sjöfallet vízeséstől mintegy 10 kilométerre északnyugatra
- az északi szélesség 67 fok 30, keleti hosszúság 18 fok 18 percénél. A norvég
Narviktól 100 kilométerre lehettünk. Nyugat-délnyugatra, alig 6-7 kilométerre
a folyó másik oldalán az Akka nevű hegység legnagyobb hegye, a 2016 méteres
Akka magaslott a tetején hóval. Észak-északnyugatra körülbelül 40 kilométerre
lehetett tőlünk Kjölen-hegység 2111 méteres legnagyobb hegye, a Kebnekaise.
Ez egyben az ország legmagasabb pontja.

Már az előző napi utunkon is folyamatosan érzékelhettük, hogy
északon vagyunk. A most látott táj még erősebben mutatta a változásokat,
mert a kisebb-nagyobb tavakkal, tócsákkal, ritkás erdőkkel tarkított
sík felföld helyett hatalmas hegyek, kopár sziklákon kapaszkodó
alacsony fák, bozótosok, fű helyett mindenütt valamilyen páfrányok(?),
zuzmók(?) és moha. A
növényszőnyeg néhol 10-15 centi vastag is lehetett, úgy süppedt,
mint ha vastag szivacson járnánk - ez talán érzékletesebb hasonlat
a korábbinál. A sziklák között láttunk egy kis állatot, egy lemminget*.
Valószínűleg először találkozott magyarokkal, mert nagyon megnézett
bennünket. (*Az állatka nevét sokáig nem tudtam. 2004 márciusában
egy lundi honfitársunk, Márkus László írta meg. Idézném
is rövid írását: lemming (angolul es magyarul), lämmel (svedul),
lemmus lemmus (latinul). Nagyon kedves kis allatka, vandorol,
a kajatol fuggoen neha nagyon sok van belole, neha eszre sem veszed.
A feher roka kedvenc taplaleka. Ha sok van belole, akkor esetleg
a kezedbe is beleugrik, ha van ott mit enni. S ha valakit ennél
is jobban érdekel, a név ismeretében ide linkelek egy cikket is
a Zöld
Magazinból»)
A sok kő mellett rengeteg víz mindenhol. Hol kilométeresre szélesedő,
hol összeszűkülő folyó, amelyet a magasból a sziklák közül érkező folyók tápláltak.
A fények is olyan hidegnek, hűvösnek tűntek. Olyan alkonyi érzése volt az embernek.
Kicsit bukdácsoltunk a folyót szegélyező hatalmas sziklák között.
Még
a nemzetiszínű zászlónkat is felvontuk egy rúdra, mintha valami
felfedezők, hódítók lennénk. Persze sokat fotóztunk, majd a japán
turistákhoz hasonlóan visszaszálltunk a kocsiba és vágtattunk
az újabb állomás felé. Még aznap este el akartunk jutni a 350
kilométerre lévő finn határig.
Talán ez volt az a hely, ahová leginkább vissza kellene menni egyszer - hosszabb
időre. (www.gellivare.se/turism, www.stfsaltoluokta.com, www.lappland.se)
Gallivereben egy ABC-ben (4612 km) vásároltunk kekszet - mert elfogyott a hazai.
A dél és közép svéd tisztasághoz, rendezettséghez képest kicsit lepusztult volt
a város. Állítólag ez a vidék érezte meg legjobban a gazdasági gondokat. Magas
a munkanélküliség, sok a vendégmunkás a környéken. A város népessége az utóbbi
15 évben egyharmaddal csökkent. A pecásoknak külön vonzó lehet a helyben, hogy
sporthorgász múzeum is működik a városban. Persze az igazi nevezetessége a vasérc.
Gallivere és a tőle észak-nyugatra lévő Kiruna alatti területen van a világ
vasérckészletének ötöde. A bányában állítólag két teherautóval is lehet közlekedni
egymás mellett a száz kilométeres tárnában. Gallivere közelében van Jukkasjarvi,
ahol egy jéghotel és művészeti központ működik. (www.icehotel.com)
A felnőttek 100, a gyerekek 50, a nyugdíjasok 80 sek-ért szállhatnak meg egy
éjszaka a jégből készült palotában, vagy az eszkimó hókunyhóban. Ágyneműt (hálózsákot)
érdemes vinni, mert enélkül kicsit hideg a hely, hisz kint télen -5 és -40 Celsius
között ingadozik a hőmérséklet.
A Gallivere szélén megálltunk egy autóspihenőnél ebédelni (pontosabban uzsonnázni).
A pihenőhely állapota illett a városhoz. Magyar viszonylatban kitűnőnek számítana,
de itt kicsit elmaradt a megszokott színvonaltól. Voltak padok, tűzrakóhelyek,
mégis minden sokkal szakadtabb, mint a korábban látottak. A két WC igazi budi
volt. Még az ülőkét is lespórolták róluk - a vízről, papírról nem is szólva.
Innen aztán már megállás nélkül mentünk tovább. 4720 kilométernél visszaértünk
a sarkkör déli oldalára.
Az utolsó éjszakát még Svédországba terveztük. Először vadkempingezésre gondoltunk,
de mire a határfolyónál lévő Övertorneához értünk, nagyon eleredt az eső. A
kempingben sem volt hely. Útközben többször próbálkoztunk, végül a tengertől
15 kilométerre, a halászairól híres Kukkolában (4867) találtunk szabad bungalót
4 személyre 480 sekért (13152 Ft). (pici volt, de teljesen önálló. Előszoba,
fürdőszoba, saját konyha sarok a szobában és a tisztaság. Ez nem volt olyan
lelakott mint a jokkmokki. Párna, takaró volt, de huzat itt sem. Ismét hálózsákban
aludtunk - ahogy a szomszéd házikókban megszálló németek és osztrákok is.
11. nap Kukkolaforsen - Finnország
Pénteken korán keltem. Míg a többiek aludtak, csináltam néhány
fotót a kemping mellett elrobajló folyón dolgozó halászokról.
A
Tornealv - vagy Tornionjoki - folyónak itt egy zűgós szakasza
van a leszűkült mederből kiálló sziklák miatt. A lazacok meg állítólag
ezt kimondottan szeretik, így a helyiek a 13. század óta ugyanúgy
halásznak. (Korábban a pisztrángot ismertem zúgókat szerető halként,
de itt az angol feliratok lazacról beszéltek.)
Gerendákból építettek egy mólót a folyó közepe felé, aztán vagy erre állnak,
vagy kikötik a csónakjukat a mólóhoz, hogy a sebes folyású víz el ne vigye őket.
Van egy 5-6 méteres rúd végére szerelt merítőhálójuk, amivel aztán a folyással
szemben meregetik a vizet, amíg erővel bírják. Ha szerencséjük van, néha egy-egy
halat is kimerítenek.
Régen
nagyon sok volt, de az 1950-es években nagyon lecsökkent a számuk.
Állítólag a július közepétől-augusztus végéig tartó szezonban
ezer halat is fognak egy nap - persze valószínűleg csak együtt.
Én fél óra alatt 8-10 kifogását láttam.
A túlsó parton, Kokkolában ugyanezt csinálják a halászok. Igaz,
az ő házaik felett finn zászló leng.
A kemping mellett ma is áll a régi halászfalú, kis házakkal, templommal,
kiállítással. (www.kukkolaforsen.se, www.norrbottens.se/turism,
www.haparanda.se/turism)
A Svéd idő szerint 11.20 kor, finn szerint egy órával később elindultunk
Finnország felé. Haparandában elvásároltuk az utolsó svéd koronánkat
is - legalábbis akkor azt hitük. A Haparanda-Tornio átkelőnél
(4884 km) elhagytuk Svédországot. Irány Finnország.
Győrffy Árpád
A
szerzőnek a következő címre küldhetsz levelet: szerkesztokukacutikalauz.hu
|