Győrffy Árpád: Kis kitérő a svéd utakról
Műszaki, közlekedési szempontból nagyon változatos volt az út.
Néhol a normál főút mindkét oldalon leálló sávval szélesedett.
Ilyenkor a lassabban közlekedők a szélső sávokra húzódtak, hogy
az előzni akarók biztonságosan elkerülhessék őket - ahogy ezt
a szabálytalan, de praktikus megoldást a siófok előtti autóúton
is űztük, amíg lehetett. A maximális sebesség egyébként a svéd
főutakon 90 kilométer, autópályán is csak 110.
Igazán
érdekes megoldás a háromsávos gyorsforgalmi út volt - amit formailag,
és persze a maximális sebesség szerint is autóútként kezeltek.
Az egy pályás úttest összesen három sávra volt osztva. Hol az
egyik, hol a másik irány kapott kettőt belőle 1,5 kilométeres
távra. A két oldalt különféle kerítések választották el egymástól,
hogy véletlenül, de akarattal se tévedhessen át senki a másik
irányba közlekedők oldalára. Az állandóan ismétlődő 1,5 kilométeres
előzési lehetőség megfelelő lehetőséget adott, hogy a gyorsabban
haladók kihasználhassák a 110 kilométeres sebesség határt.
Persze mindig figyelni kellett, hogy egy-egy lassú jármű beérése
miatt ne kelljen túlságosan hirtelen fékezni, vagy hirtelen gyorsítani.
Ezzel a megoldással hatalmas földterületet megmentettek a betonozástól,
és persze megspóroltak rengeteg pénzt a közösből. Igaz, nálunk
a közlekedési mérnökök és útépítők, kőbányászok valószínűleg nem
szívesen fogadnának ilyen megoldást, hisz a természet károsításának
csökkenésével arányosan kisebb lenne a beruházás költsége, s ezzel
együtt a tervezés, építés után remélhető haszon.
A
szerzőnek a következő címre küldhetsz levelet: szerkesztokukacutikalauz.hu
|