Bolla Anna: Ami egy napba csak beleférhet – Gloggnitz, Reichenau – Ausztria – 2010

Bolla Anna: Ami egy napba csak beleférhet – Gloggnitz, Reichenau, Muggendorf, Myra-vízesés  – Ausztria – 2010

Az idő és a terjedelem rövidsége ellenére jó tippadó írás lehet a szomszédba készülőknek  – néhány szép képpel

Bár egynapos kirándulásunkat egy utazási irodával tettük meg, Budapestről indulva, az út leírása talán másoknak is ötletet adhat. Főleg az osztrák határ közelében élőkre gondolok, akik akár autóval is elindulhatnak, mivel az iroda egyébként sem indít erre a helyre több utat idén.
Reggel 6 órakor volt az indulás Budapestről. A határt Sopronnál léptük át. Neunkirchenen keresztül utaztunk Gloggnitz városkáig.

Ausztria – Útikalauz célpontok nagyobb térképen való megjelenítése

Gloggnitz ismerős lehet azoknak a magyaroknak, akik járnak a Rax, vagy a Schneeberg felé. Ezen a kisvároson majdnem biztosan átmennek. Gyönyörű kilátással áll egy kolostorból átalakított „vár” a városka szélén.
A kapu mindenki előtt nyitva áll, ingyenesen. Az udvart meg lehet nézni és körbe sétálni. Rendezvények szervezésére hasznosítják egyébként az épületet. A vár közepén pedig egy kis templom található. Ellentétben Ausztria más részein tapasztaltakkal, ahol a templomokat általában meg lehet nézni, és ingyenesen, itt sajnos zárva tartják. Ha éppen szerencsénk van és valaki esküvőt tart, akkor tudjuk csak megnézni. A vár közepén, egy belső udvarra kilépve, két gyönyörű mamutfenyőt is megcsodálhatunk.

Gloggnitz
 Vár

Gloggnitz várudvar

A vár külső képe és udvara Gloggnitzban

Utunk Reichenauba vezetett tovább. Egykor a Habsburgok kedvelt üdülőhelye volt. Ebben a városban született Habsburg Ottó. A Wartholz utcában ma is megtalálható a Wartholz villa, de ma már nem a család tulajdona. Még ma is számos gyönyörűen felújított villa látható itt. A városba érve, jobb oldalon egy szép pihenőparkot találunk, régi, fából készült zenepavilonnal. Nyári hétvégeken mai is zenélnek itt. (Mellesleg ebben a parkban van egy ingyenes nyilvános WC.) Ha a zenepavilon mögé sétálunk, megcsodálhatunk egy kellemes kis csónakázó tavat, a háttérben a Schneeberg nyúlványaival. A kávézó mögött ki tudunk sétálni a Schwarza folyó partjára.A víz kristálytiszta, a hegyek látványa a háttérben lenyűgöző.

Rechnitz Kurpark

A pihenőpark

Rechnitz zenepavilon

A zenepavikon

Rechnitz csónakázó tó

A csónakázó tó

A Schwarza folyó

Tovább sétálunk és átmehetünk egy zöldre festett kis hídon a túlsó partra, az állomás irányába. Itt egy régi vagonon régen erre járt híres emberek képei vannak kitéve. A zöld fűben kőből készült bőröndök állnak, mindegyiken egy-egy Habsburg nevével. Ezzel is arra szeretnének utalni, hogy egykor ide érkeztek nyaralni a család tagjai.

Ha az úton tovább sétálunk, jobbra egy templomot látunk a háttérben.  Nyitva van és megnézhető. Közben egy cukrászda mellett visz majd el az út, nyugodtan el lehet csábulni egy kávéra, vagy süteményre. Nagyon finom! Majdnem szemközt látható a reichenaui kastély. Pontos hasznosítását nem ismerem, de szépen karbantartott épület.

A templom külső és belső képe

A kastély

Visszatérve a parkhoz, még benéztünk a szemközti osztrák „közért”-be. Itt lehet vásárolni (nálunk is kapható) csokoládét, vagy teát emlékbe.
Reichenau után rögtön az út bal oldalán van a felvonó, ami a Rax-ra viszi fel a kirándulni vágyókat. Korábban már kétszer jártunk fent a hegyen, ez most bele sem fért volna az időbe. De nagyon ajánlom mindenkinek önálló kirándulásként! Nem kell edzettnek lenni hozzá. A felvonó után könnyű sétaúttal eljutunk az Ottó-házig, ahol kihagyhatatlan bableves és császármorzsa várja a fáradt vándorokat. Itt található egyébként egy csodaszép alpesi kert is, ahol teljes bizonyossággal láthatunk havasi gyopárt. Mindent a szemnek, semmit a kéznek! A panoráma pedig semmilyen más élménnyel nem pótolható, egyszerűen káprázatos.
De mi most maradjunk a völgyben. Kaiserbrunn irányába megyünk tovább. Innét kapja az osztrák főváros az ivóvizét. Számos kút, többek között a Kaiserbrunntalálható itt. Megkóstolhatjuk a kutak kristálytiszta vizét és megnézhetjük a helyi „Vízművek” ingyenes kiállítását, de csak május 1-től. Így mi erről most lemaradtunk.

A Kaiserbrunn

Le lehet menni a Schwarza patak partjára. Nézni a kristálytiszta rohanó vizet.Ne lepődjünk meg, ha számos vadvízi evezős fog ellapátolni előttünk. Egyébként itt is sátrat verhetnek a sport szerelmesei. Bár sátrat verni a kemény talajba nem igen tudnak, nagy kövekkel igyekeznek azokat kifeszíteni. (Nyilvános és ingyenes illemhely itt is található.)

A Höllental-on (Pokol völgye) vezet majd tovább az utunk. Balra a Rax, jobbra a Schneeberg nyúlványai. Most még mindenhol havas volt a hegyek teteje. Jó ideig halad az út a Schwarza folyó mentén, nagyon szép látvánnyal, csak nehogy a szakadékba kormányozzuk a járművünket a nagy csodálkozásban! A Klostertal-on (Klastrom völgy) keresztül jutunk el Gutenstein városkába. Jó kis szerpentines út vezet fel a hegy tetejére a Maria Hilfberg-i barokk templomhoz, ami a szerviták búcsújáró helye. A belépés ingyenes.

Utunk végső állomása a Myra vízesésnél volt. Muggendorf település mellett. Itt kellett először fizetnünk, a felnőtt belépő 1,60 Eur. A vízesés lábánál egy étterem található és szintén ingyenes nyilvános illemhely, több is. A vízesés kb 100 méter magasból zúdul alá és fahidakon, nagyobb köveken keresztül lehet felmenni a tetejére. Arról azért nem tájékoztatták eléggé az idősebbeket, hogy ezt nem mindenki fogja bírni. A kövek elég magasak, a fahidak mellett néhol meredek lépcsők is vezetnek. Főleg esős, nyirkos időben nem árt óvatosnak lenni. De ha csak pár métert bír valaki bejönni a vízesés közelébe, akkor is szép látványban lesz része.

Myra
vizesés

Hazafelé Pernitz-Wiener Neudorf-Sopron irányába érkeztünk vissza Magyarországra.
Hát ennyi fért bele egy szűk napba. Ha valakinek kedve támad, kerekedjen fel és induljon útnak.

Bolla Anna

A szerző írásai az Útikalauzban

Bolla Anna: Ami egy napba csak beleférhet – Gloggnitz, Reichenau  – Ausztria – 2010

Bolla Anna: Caorle, San Gaetano, Velence, Grado, Miramare, Portoguaro, Palmanova – Olaszország-Ausztria – 2006