Horváth Lajos: Moszkva, Szentpétervár – Oroszország – 1995

Hosszú töprengés után határoztuk el magunkat OROSZORSZÁG meglátogatására a kettő legnagyobb történelmi városának a felkeresésére, amit az egyik MO-i látogatásunk elötti időre terveztünk.

Saját magam akartam személyesen meggyözödni a jelenlegi viszonyokrol…. marxizmus-leninizmus hazájárol,  ahol a kommunista ideologia 100 millios áldozatot eredmenyezett az emberiségnek!

Vizumért bementem az OROSZ KÖVETSÉGRE,  egy kicsit aggodva, biztam, hogy a KGB elfelejtete az 56-os Forradalmunkban kommunista ellenes cselekedeteimet……inkább a 160.-Can. dollár kettőnk vizumdija érdekelte a követséget, mint a mult szovjet beavatkozás és a forradalmunk leverése!

FRANKFURT-ban szálltunk át a Moszkva-i gépre, ahova 2.15 alatt meg is érkeztünk a 8.6 millios városba. Leszállás után kis buszok vittek be az épületbe, sok fehér, karcsu áramvonalas gépek parkoltak….fürgén örökitettem meg mindent a videommal….senki sem kifogásolta! Az utlevél kezelés után a kijártnál az INTOURIST-idegenvezetője várt magasan tartott táblával nevünket hirdetve! Egy eléggé használt VOLVO-autoval vittek be a 30 km.-re lévő városba széles sugáruton.

KREMLIN közvetlen szomségságában INTOURIST -HOTEL-nél álltunk meg.A bejáratnál megtermett civilruhás radioval felszerelt kettő-kettő detektiv őrködött, kéregetőket és a részeg oroszokat tartották távol. Késöbb megfigyeltem müködésüket, csak odamentek a kellemetlenkedőhoz,  valamit sugtak nekik…akik rövidesen eltüntek és nem háborgattak bennünket.

Moszkva városát még 1147-ben alapitotta YURI DOLGORUKY herceg. A faerődőt 1238-ban BATU KHÁN “Arany-hordája” égette fel. Kormány rendelettel 1917.nov.16.-án avatták fővárossá!

Rendkivüli 30 C. foku hőmérséglet fogadott, régebbi tipusu hotel,  légkond. berendezés nélkül.Ablakokat nem tudtuk kinyitni, csak a felső részét, igy kellemetlen meleg volt a szobánk. Ablakunkbol szétnézve elöttünk terült el a hires KREMLIN 19 m. magas várfalával,  5 kapuval és 20 tornyával. Közvetlenül néztünk le a LENIN-MAUZOLEUM-ra A VÖRÖS-TÉR déli részén bezárva, de sok rendőrrel lezárva. Útlevelünket megözés végett,  lopástól megóva-szerintük- bevonták. Bár mi nem tartottunk a lopástol, mivel még éjjel is fegyveres őrők járkáltak a folyosokon. Egyik meleg este kinyitottam az ajtot…rövidesen az őr udvariasan jelentkezett és kérte a becsukást…..hát ilyen légkör uralkodott és várta a külföldi turistákat. . . .kommunista tapasztalatokkal rendelkeztek, hisz az egesz ország egy rabtábor volt előzőleg. . .. . .

LENIN-MAUZOLEUM mögötti várfalba rakták be az elhunyt nagy szovjet komcsikat…..itt feküdt a világ legnagyobb tömeggyilkosa a “SZTÁLIN elvtárs”is! Mivel megszüntek a hosszu kigyozo sorok a Lenin bámulására, mivel az uj kormány bezáratta rossz emlékek miatt.Igy nem tudtam felmászni a komcsi vezetök Tribunjára sem, főleg nem tudtam a régi tervemet, hogy leköpöm még életemben ezt a tömeggyilkos Joskát a szüleim “KULÁK” üldözése miatt!

MAUZOLEUM baloldalan épitették fel a szines sok kupolas ST.BAZIL templomot. Szemben pedig az ország legnagyobbáruháza GUM huzodik. Jobb oldalon pedig a javitás alatt álló TÖRTÉNELMI MUZEUM ékeskedik,  tehát leirtam, hogy néz ki a tér és környéke.

Vacsorára összegyült a mi turista-csoportunk….csak öten voltunk, mi és egy másik cseh származásu-kanadai házaspár és egy egyedülálló Chicago-i fiu. Ez volt az összes turista! Vacsora felszolgálása egy r e m e k m ü alkotás. Az ételek diszesen kiszolgálva és feldiszitve, még a burgonya is különböző formát alkotott. . . .még ilyen kiszolgálást nyugaton sem kaptunk…az volt az érzésünk, hogy egy nemzetközi szakács-versenyben vettünk részt!

Meleg miatt inkább elmentünk este a hotel környékére sétálni. Hotel melletti épület elött egy nagy zenekar nemzetközi dalokat játszott, majd szomoru orosz,  késöbb angol dalokat énekeltek a turistáknak…..mindenki pénzt dobált a kirakott edénybe. . .

Moszkvában nem láttam rongyos embert, inkább New York-ban v. más amerikai városban! OROSZ LAKOSSÁG ÁLTALÁBAN JÓL ÖLTÖZÖTT,  különösen a hivatalba járo nők csinosak és izlésesek voltak…..sokkal több szép nőt láttam Moszkvában, mint Páris-ban!!!A kirakat árui rendkivül magasak, többszöröse a nyugati áraknak. A mi idegenvezetőnk fiatal nő,  egyetemi végzettségü angol nyelvtanárnő, de az iskolában keveset fizetnek, sokszor egyáltalán nem is kapnak fizetést, igy inkább a turistákat kiséri. Az egyetemen oxfordi és amerikai-angol oktatást kaptak,  vezetőnk amerikai-angolt beszélt.

Hotel környéke tele volt utcai árusokkal, amig a hotelben megfizethetetlen még mi számunkra is magas árat kértek, addig az árusoktol jutányosan vásároltunk, de mindig igy is alkudozni kellet…szinte nem lehetett megszabadulni tőlük.Általában minden fiatal árus beszélt angolul. Meg iskérdeztem tőle, hol tanult és miert nem dolgozik a hivatalban? Nagyon keveset fizetnek,  egyetemi végzettséggel árulnak az utcán, mivel fizetésből a fenti okok miatt nem lehet megélni!

GUM-ÁRUHÁZ három emeletes kopott három szárnyas épület. Minden szárnya más szinre van festve, sok nyugati cég nyitott üzletet…..több helység üres és elhanyagolt! Silány áruk….választék kevés….

A Kremlin legnagyobb a SPASSKY-KAPUJÁN mentünk be a várba, amelyet 1491-ben egy miláni olasz épitész épitette.

Három nagy katedrálist látogattunk meg a Várban:

ASSUMPTION-KATEDRÁLIS, amely a legnagyobb,  olasz épitész alkotása 1475-79-ig épitette.Öt kupolás épület, itt koronázták meg a cárokat. Az 1551-es diofábol készült tron pedig a RETTENETES IVÁN-tronusa.

ANNUNCIATION-KATEDRÁLIS kilenc arany kupolás ,  freskokkal,  arany és réz metszetekkel diszitett templom.

MIHÁLY ARKANGYAL-KATEDRÁLIS-t szintén egy miláni olasz épités remekműve öt ezüst kupolával. Itt nyugszik NAGY PETER CZAR is.

HARANG-TORONY, amit NAGY IVÁN meg 16. században épitette,  81 m. magas 21 haranggal,  575 lepcsővel. A legnagyobb harang 63 tonnás. Eredetileg figyelő toronynak használták a veszély jelzésére.

CZÁR-HARANGJA a legnagyobb a világon 200 tonnás és 6 m. magas,  6.6 m. átméretű. Az 1737-es tűz következtében a harang leesett és egy darab kitört belőle. A harang egy remekmű,  bevésve a harangöntés története,  5 ikonnal és vallásos feljegyzésekkel diszitve.

CZÁR-ÁGYUJA a világ legnagyobb ágyuja,  1586-ban öntötték,  40 tonnás,  5.3 m. hosszu,  890 mm. ürmérete a csőnek.

KREMLIN NAGY PALOTA,  1838-49- ig épült,  cári család lakása, falak a hires orosz hadvezérek képei és kitüntetései. Tron szobában tronol a CZÁR-TRONJA!

FEGYVER-TÁR-ban tartják a cári ékszereket, koronákat, ajándéktárgyakat és a nevezetes fegyvereket.Itt láttuk a cári család ruháit és hintoit, amelyeket használtak a koronázási felvonulásokra.

FEGYVER-MUZEUM-t 1736-ban NAGY IVÁN fejezte be.Legnevezetesebb a 875 ágyú, amelyet a menekülő Napoleon hadseregétől zsákmányoltak.

ST.BASIL-KATEDRÁLIS -t a RETTENETES IVÁN parancsára épitették 1555-60-ig a Volgai Tatárok legyözésének emlékére. Hét kisebb templombol áll, jelenleg kiállitásokra és bemutatokra használják, javitás alatt állt látogatásunk alkalmával.

LENIN-MAUSOLEUM-ot Lenin emlékére épitették, itt feküdt Sztálin is 1961-ig, majd a vár falába rakták.Itt nyugszik FRUNZE,  KIROV,  BREZSNYEV, CSERVENKO és a CSEKA FÖNÖK DZERZHINSKY. Vörös márványbol készült,  1930-ra készült el. Mindakettő oldalán lépcsők vezetnek fel a tetejére, ahonnan szokták a komcsi vezetők nézni a felvonulást.

MOSZKVAI EGYETEM a legnagyobb az országban,  1755-ben alapitották,  22.000 hallgato,  14 karral müködik.

TRETYAKOV GALLERY-T legujabban nyitották meg,  általában 3500 orosz műtárgyak és ikonok bemutatoja.

PUSKIN-MUZEUM-ot III. Alexander czár nyitotta meg 1912-ben az ország második legnagyobb muzeuma.

Itt találtuk az összerablott német, magyar műkincseket. Itt láttam meglepetésül Munkáczy: VIRÁGCSOKOR festményét.

TÖRTÉNELMI-MUZEUM épült 1874-83. Kb. 11 terem és 300.000 kiállitott tárggyal. Legnevezetesebb 1564-es Paraszt Lázadás fegyverei és zászloi. Az 1773-74 PUGACHEV felkelés zászlajai. Vasketrec,  amelybe a vezért bezárták. Azonkivul a Napoleon-tol 1812-ben zsákmányolt zászlok .

TUDOMÁNY és ŰR MUZEUM 1964-ben alapitották,  elötte a 90 m. magas emlékmüvel.

METRO FÖLDALATTI VASUT het vonalat egy körforgalmu kőti össze,  1935-ben nyitották meg,  állitolag Khruscsev épitette kényszermunkásokkal és politikai elitéltekkel. Minden állomás egy külön muzeum,  márvánnyal fedve és ékesen csillárokkal és szobrokkal diszitve…..egy remekmü, manapság nem tudnánk megépiteni a költségek miatt 70 m. mélyen. Ragyogo tisztaságrol az őrség gondoskodik,  vandál károk nélkül. New-York-i földalatti ellentéte.

LUBYANSKAYA – TÉR-nél találtuk meg a hires és retteget L. börtönt, ahol sok orosz és több magyar hazafit végeztek ki. Elötte állitották fel a Derzhinsky-Emlékművet a CSEKA hirhedt megalapitojának emlékére 1958-ban. Kommunista rendszer bukása után 1991-ben az uj kormány első intézkedése volt Derzsinszky szobrának eltávolitása nyakánal fogva nagy daru segitségével éjnek idején. KGB épületet 1900-ban az OROSZ BIZTOSITÁSI CO. épitette. Vörös forradalom után a CSEKA vette át,  hatalmas börtön rendszert épitettek a föld alatt. Mikor mi ott jártunk,  az épület nagyon csendes volt, semmi mozgást nem láttam, csak a D. szobrának üres helye büszkélkedett!

BOLSHOI-SZINHÁZ-T 1817-ben épitették, de leégett, majd ujáépitették 1824-ben 2153 üllőhellyel avatták fel.

ZSUKOV-TÁBORNOK-SZOBRÁT a II. Világháboru befejezésének emlékére 1995.május 9.-én avatták fel.

ISMERETLEN KATONA-EMLÉKMÜVE-t vörös és fekete márványbol alkották a 25.MOSZKVA-CSATA

évfordulojának emlékére:”NEVED ISMERETLEN,  HŐSTETTED HALHATATLAN” c. felirattal ékesitették.

GYŐZELMI-EMLÉKMŰ-t épitették 1827-34-ben a 1812-es a NAPOLEON hadserege feletti orosz győzelem emlékére.

Csak ennyi látványt tudtam kettő oldalra összesüriteni, aki további érdekességekre is kiváncsi,  akkor látogassa meg ezen sokat szenvedett,  páratlan történelmi kincseket összegyüjtött várost!

S Z T. P É T E R V Á R –1995.május 31.

Elbucsuztunk moszkvai INTOURIST-HOTEL-től, kivittek a vasutállomásra, elbucsuztunk Oxana idegen vezetőtől és megajándékoztuk a kalauzálásáért.Berakták a csomagjainkat a hálokocsiba, csak ketten voltunk a fülkébe, portás megvetette a kinyithato ágyunkat. 23.10-kor el is indult az 500 km.re lévő városba. A zakatolo,  rohano gyors-vonat zümmögésére gyorsan el is aludtunk.Csak egyszer álltunk meg KALININ városban.Mikor felébredtem,  napsugarak jelezték és sütötték a lakatlan tavas tájakat, néha tüntek fel tanyák, párás és ködös reggel fogadott.

Reggel 6.00-ra érkeztünk meg a nyűzsgő,  népes városba, ahol már várt Chaterina fiatal oxfordi angol tájszólással beszélő idegenvezető.Széles utcák, nagyforgalmu városon hajtottunk keresztül ki a tengerpartra és egy uj modern 15 emeletes,  1200 szobás PRIBALTIYSKAYA-HOTEL-ben a 11. emeleten kaptunk kényelmes légkond. szobát.A város elhanyagolt, sehol virág v. uj festés a tömeglakásokon. Buszok öreg jármüvek,  piszkosak és zsufoltak.Mi csak heten ültünk a nagy buszban, addig az oroszok, mint a heringek összepréselve utaztak.

Bőséges reggeli után 10.10-kor a Városi -Turára vittek, ahol megálltunk és kiszálltunk az árusok rohantak meg változatos és izléses népmüvészeti cikkekkel. Mindenhol vásároltunk emléket jutányos áron.

Izléses és bőséges vacsora után kimentünk a tengerpartra.Minden nap volt sütemény,  fagylalt, torta, amit szemünk megkivánt, még Amerikában sem kaptunk ilyen kiszolgálást! Piszkos és szemetes tengerpart fogadott meglepetésünkre,  tele tengeri hordalékkal a finom homok.

Itt tapasztaltuk előszür életünkben a “FEHÉR ÉJSZAKA”-t,  május és junius hónapban csak 40 percig van félsötétség ezen északi városban. Az öböl másik oldalán láttuk Helsinki vibráló lámpáit a távolban.Amig Moszkva történelmi orosz város volt, addig ezen város jelezte Europát.Második legnagyobb város 5 millios lakossal,  1712-1918-ig volt az Orosz Birodalom fővárosa, amely a NÉVA-FOLYO partján terül el. A folyo négy részre osztja fel a várost,  101 szigettel,  csatornákkal és 620 hidjával az “ÉSZAK-VELENCÉJE” nevet kapta.Az 1962-ben épitett uj TV torony 316 m. magas, magasabb, mint az Eiffel-Torony. 17 szinház,  7 koncerthall és 40 közoktatási intézményt létesitettek. Városban találhato közel 1000 történelmi iv v. emlékmű,  50 muzeum,  2000 könyvtár, egyikében 13 millio könyv v. irat. Szerintem itt vannak a magyar ellopott Sárospatak-i könyvár mükincsei.

A város eredeti környéke csak mocsár és erdő fedte,  itt rakta le a város alapját NAGY PÉTER 1702-ben.Majd 1703-ban PÉTER=PÁL erőd kő alapjait 6 toronnyal. Mocsaras és betegségek következtében 10.000 kényszermunkás meghalt.Cár 1711-ben 40.000 embert rendelt ide dolgozni kényszermunkára három évre.Szakmunkások, katonák megszöktek, de visszahurcolták ide dolgozni.Gazdag családokat kényszeritette itt kőépületeket épiteni.A cári elnyomás és kizsákmányolás miatt sorozatos felkelések és forradalmak övezték város történelmét. Itt lőtték le Alexander cart is, majd 1917.nov.7.-én a szovjet uralom kezdödött, majd a 900 napos német ostrom, amikor 650.000 ember halt meg.

Másnap a finom reggeli után kimentünk a világ legnagyobb muzeumát a HERMITAGE-t megcsodálni.Külföldiek részére fenttartott külön ajton mentünk be 10.30-kor. Ezen műkincs gyüjteményt kezdetben csak a cári család v. vendégeik nézhették meg ünnepi ruhában. Csak a 17-es forradalom után nyitották meg a város lakosságának!

HERMITAGE-MUZEUM három különálló és hozzáépitett épületből áll. Először II.Katalin cárnő kezdte el a műkincsek gyüjtését,  összesen 3926 holland, spanyol, olasz festményt, majd I. Miklos folytatta, jelenleg közel 3 millio műkincs gazdagitja. It találhatok az Europábol elrabolt műkincsek, amelyet még eddig megtagadták visszaadni.Sőt még törvénybe is foglalta a komcsi Orosz Parlament, mint orosz tulajdont!

PALOTA-TÉREN szálltunk ki, ahol az ujjá festett eredetileg cári palota fogadott.Tér közepén az ALEXANDER-OSZLOP 30 m.magas vörös márvány, három évig 2000 katona épitette az 1812. Napoleoni-győzelem emlékére 1834-ben lett felavatva. A tér déli részén az OROSZ FÖHADISZÁLLÁS a Győzedelmi Ivkapuval, amelynek tetején hat ló vágtatva huzza a romai chariot-ot,  emlékeztetve az 1812-es Napoleoni háboruk győzelmére.

Közelben a TENGERÉSZET FŐHADISZÁLLÁSA,  “U” alaku épülete 56 szoborral és a magas diadaliven 11 dombormű Neptun istenével.

SZT. ISAAC-KATEDRÁLIST a francia épitész 40 évig épitette 1819-59-ig,  aranyozott kupolával,  közel 200 festményével,  110 m. magas 14.000 befogadására alkalmas Oroszország legnagyobb temploma. Amig SZT. PÁL Londoni KATEDRÁLIS 69 m. magas és a romai SZT. PÉTER-KATEDRÁLIS 123 m.-el versenyez.

SENATE-TÉREN megcsodáltuk NAGY PÉTER lovas bronz szobrát, amelyet 1782-ben egy francia szobrász alkotott keréken lévő márványbol.Ennek a szobornak az a jelentősége, mivel az ágaskodo ló a két hátsó lábára és farkával tartja egyensulyban a szobrot,  közel 1500 tonnás ezen latin szavakkal: “Petro Primo,  Catharina Secunda 1782”.

MARIINSKY-SZINHÁZ-ban találhato a világhirű Kirov-Ballet is, amit 1860-ban épitettek,  Anna Pavlova, Galina Ulanova, R. Nureyev és M. Barishnikov indultak el világhirű utjaikra.

KAZÁN-KATEDRÁLIS félkörives 136 oszlopsorát örökitettem meg, amit Szt. Péter romai bazilika mintájára

épitették 1811-ben. Harmadik legnagyobb katedrális 79 m. magas,  72 m. hosszu és 55 m. széles. Bejáratánál találkoztunk K u t o z o v tábornagy siremlékével,  hadjáratai során összegyüjtött városi kulcsok kiállitásával.Ezenkivül még meglátogattuk Orosz-Muzeumot,  Suvorov-Muzeumot is.

Délután pedig felkerestük a szigeten lévő PÉTER-PÁL ERŐDŐT, amelyet 1703-ban Domenico Trezzini olasz épitész rakta le alapjait,  35 évig tartott,  12 m. magas fallal és 300 ágyuval a fenyegető svéd veszedelem ellen.Késöbbiek folyamán kizárolag politikai elitélteket tartottak itt fogva. Első fogoly I.Peter car fia, akit agyonkinoztak és bele is halt a kinzásban.Irok és forradalmárok következtek, itt halt meg Lenin legidősebb fivére Ulyanov is.Itt tartották fogva M. Gorky-t is a Forradalmi Kiáltványá-ért.Egyedül Tolstoy tudta elhagyni élve, amely 66 cellát és 2 szigoritott-al.Jelenleg muzeum és kiállitás…….mi is be voltunk zárva e m l é k ü l a s z i g o r i t o t t -ba, érezni mit jelent a sötét zárka!!!!!

Olvastuk, hogy az őrők és a rabok itt nem beszélhettek és az őrők nem láthatták kiket zárnak v. vezetnek a fogdába, fal felé kellett fordulni, aki megszegte szigoritott-ba került! Bejára után láttuk a 120 m. magas

PÉTER+PÁL KATEDRÁLIST.

Itt nyugosznak az összes cárok I.Péter-től III. Alexander-ig, ide temették Lenin parancsára meggyilkolt Miklos cárt is ebben az évben Yaketinburg-ban kiásva családjával együtt.Látogatásunk alkalmával megfoghatoan sorban feküdtek a fehér márvány koporsoban köralakban.

Néva folyo partján a haditengeszeti akadémia elött lehorgonyzott “AURORA-CIRKÁLÓ”, amely első jelző-lővést adta le a forradalom kirobbanásához.

Következő nap reggel indultunk a 30 km. távolságra lévő PÉTER NYÁRI PALOTA-KERT-hez a Néva partján vas keritéssel övezve francia Felter tervei alapján a francia VERSAILLES-KERT mintájára 12 hektáron Nagy Péter parancsára 1770-84-ig épitette 4000 farmer és katona. Kertet 20 km. csatorna keresztezi,  17 vizesés,  144 szőkőkuttal és 79 szoborral diszitve.Még a nyaraloba is felállitotta Nagy Péter a tronusát a vendégek fogadására.Kert bejáratánál zenekar fogadott, adományokért zenéltek….cári időkben viselt diszes párok várták a látogatokat fénykép felvételekhez,  feleségemet meg is táncoltatták, sőt még meg is döntötték a dollárért.Nehezen ismerték meg a kanadai dollárt, mert nagyon bámulták, ugy látszik keveset kaptak ebből a pénzből.

Délben kijelentkeztünk a hotelből, visszakaptuk az útlevelünket.A hotelben lévő üzletben csak dollárért akartak eladni az erős orosz italokbol. Igy kimentünk másol által is felfedezett orosz üzletbe, ahol az átlagos lakosság vásárol és mi is beálltunk a sorba, csak rámutattunk,  árak fel voltak tüntetve és vodkát, narancs likőrt vásároltunk emlékül.

Szegényes és kopott üzletek…..akar nálunk a komcsik alatt!

Szovjet Unio a világ legnagyobb állama volt 285 millios lakossággal és 200 különbőző nyelvjárással 1991.december 21.-én megszünt létezni.A komcsi terror alatt a legtöbb templomot becsukták és a javaikat elkobozták, mivel azt hirdették:” Vallás egy kábitoszer a népnek”!

Forradalom elött közel 100.000 templom és monostor szolgálta a népet,  jelenleg 10.000 alatt van nyitva!

Az uj OROSZ SZÖVETSÉG-i állam 147 millios lakossággal,  130 nemzetiség 31 nemzetiségi tartományban él.

A hotel autoja vitt ki a rep.térre. A megmaradt összes papir rubelt és fémpénzt egy marokkal a vezető kezébe nyomtam bucsuzásul.

Szorongo érzésekkel léptem Moszkva repülőtéren az orosz földre, de…….sok kellemes meglepetésben volt részünk. . . .kevés ország becsüli meg ennyire történelmi műkincseit és emlékműveit, amelyek gondozott állapotban várták a turistákat.

Nem kellett soha attol tartanunk, hogy meglopnak, becsapnak v. kirabolnak, mint Olasz és Spanyol országban tapasztaltuk!

OROSZ NÉPET CSAK SAJNÁLNI LEHET A MULT ELNYOMATÁS ÉS KIZSÁKMÁNYOLÁSÉRT!

ÉVSZÁZADOKON ÁT TATÁROK, BOYÁROK,  CÁROK ÉS KOMCSIK NYOMTÁK EL FEHÉR TESTVÉREINKET!

Toronto,1995.julius 15. HORVÁTH LAJOS

Horváth Lajos: Chichago -1995

Horváth Lajos: Hawaii-szigetek – 1978

Horváth Lajos: Isztambul – Törökország – 1999

Horváth Lajos: Kinai Nagyfal -1999

Horváth Lajos: Moszkva, Szentpétervár – Oroszország – 1995

Horváth Lajos: Toronto – Kanada – 1999

Horváth László: Görögországba YU-MAC-on át – 2000

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu