Kócos Anna: A délegyházi szabad strand – 2007

Egy miniatűr, ami a meleg nyári napokon nagyon hasznos lehet a főváros környékén élőknek

Délegyháza sokaknak a naturalizmussal egyenlő, kevesen tudják, hogy itt található Pest megye egyik legnagyobb ingyenes, fürdőruhás strandja is. Még a 80-as években jártak ide a szüleim. A hely azóta számomra is feledésbe merült, míg végül múlt évben gondoltam egyet, és elnéztünk a nomád parti szabadstrandra.

A Délegyházi-tavak Budapesttől kb. 30 kilométerre terülnek el. Az 51-es útról a délegyházi leágazáson át mentünk, és rögtön el is tévedtünk egy kicsit, mivel a vasútállomásnál nem fordultunk jobbra. Ezt a kis keveredést leszámítva a strandot könnyen megtaláltuk, végig a főutat kellett követni.

Nagyobb térképre váltás

Az úton parkoló gépkocsikból látszott, hogy megérkeztünk. A biztonság kedvéért az ingyenes útszél helyett egy kempingben parkoltunk le 500 Ft-ért, és azon keresztül jutottunk le a partra.

A szabadstrand végighúzódik a tó egész innenső partján. Bár hétvége lévén viszonylag sokan voltak, nem léptünk egymás szájába, és sikerült kellemes árnyékos helyet is találni.
Valószínűleg a helyi szálláshelyeknek köszönhető, hogy a szabadstrand jellege ellenére a part tiszta, füves, látszik hogy karban van tartva. Két nagyobb étterem és két büfé van rajta (köztük az Üvegtigrisből ismert “Fapuma”), ebédelni nem voltunk, de a parti büfében normálisak az árak.

A parttal szemben több kisebb-nagyobb lakatlan sziget van, a parton pedig strandröplabda-pálya és (fizetős) ugrótorony. Ez utóbbiakkal mi nem foglalkoztunk, úgyhogy nem is tudok róluk többet mondani. A szigeteket viszont hamarosan megrohamoztuk egy viziUFO-val. A viziUFO egy kis kör alakú elektromos csónak, 1000 Ft-ért lehet egy órára kibérelni. Viszonylag lassan megy, de sziget-megkerülés azért belefért az időbe. Én a szigeten maradtam, amíg a párom visszavitte az UFO-t, majd ő is átúszott a szigetre.
Ez a sziget néhány kisebb-nagyobb, meredek dombból áll, s minthogy lakatlan, nincs karbantartva, és csak kissé dzsungeles körülmények között lehet felmászni a tetejére, ahonnan viszont az egész tó belátható, sőt, még a tórendszer többi részére is rálátni. A túloldalon lemászva kiderült, hogy a sziget mégsem annyira lakatlan, valaki legalábbis táborozhatott rajta, mert maga mögött hagyott egy kis sátor-szerűséget.

A nap gyorsan eltelt. A helyben igazán kellemesen csalódtunk. A Pesttől alig fél órányi útra lévő kis strand igazi kincs, tisztább és olcsóbb mint a Balaton, és nem utolsó sorban még közelebb is van! Minket megfogott, úgyhogy idén már nemcsak egy napra látogatjuk meg.