Schönwiesner Nikolett: Varsói adventi hétvége – Lengyelország – 2012

Schönwiesner Nikolett: Adventi hétvége Varsóban – Lengyelország – 2012

Egy alig három napos kirándulás tömör leírása sok praktikus információval  és az időhöz képest nagyon jó képekkel

Modlin repülőtér, Arany Teraszok, Kultúrpalota, Lazienski park, Tóra Épült Palota, Nowy Swiat, Kirányi Vár, Barbakan, Nagyszínház, Kopernikusz Tudományos Központ

Rövid varsói kirándulásunk egy 189 forintos Ryanair repülőjeggyel kezdődött. Ha ez nem lett volna, akkor talán sosem látogattam volna el ebbe a városba, pedig nagyonis érdemes. Az árak megyegyeznek az itthoniakkal, szerintem a mentalitás és a problémák is, így amolyan tükröt állít elénk az itt átélt tapasztalat.
Első nap este érkezett a repülőgépünk menetrend szerint Modlin repülőtérre. Ez egy másodrangú reptér mindössze négy gate-el. 2012 közepén adták át, így még teljesen új, állapota is ezt tükrözi. A repülőtérről tömegközlekedéssel két módon juthatunk el Varsó belvárosába. Az egyik a Modlinbus, ami közvetlenül a Főpályaudvarra visz. A másik pedig egy komplex opció, ami egyetlen jeggyel vehető igénybe 12 PLN-ért. (Az érintett időben egy zloty 70 forintot ért – a szerk.) Ez magában foglalja a buszt a reptérről a Modlini vasútállomásig, a vonatot Modlinból Varsóba, és a tömegközlekedést Varsóban az úticélunkig. A buszút 5 percet, a vonatút pedig körülbelül 40 percet vesz igénybe.
Már első este megtapasztalhattuk a hideg lengyel telet, amit sokkal inkább síelésre találtak ki, mintsem városnézésre. Már csak arra volt időnk, hogy tegyünk egy gyalogos kört a Kultúrpalota körül, amely lila színben játszott. Áthaladtunk a Központi Pályaudvar mellé épült Arany Teraszok nevű bevásárló központon, amelyben rengeteg gyorsétterem található a ruhaboltok mellett. Végül egy olasz étteremben vacsoráztunk, ahol a két főételt, két desszertet és két pohár bort 80 PLN-ért kaptuk.

Varsó Arany Teraszok pláza

Az Arany Teraszok bevásárlóközpont

Másnap korán reggel indultunk neki a városnak, mivel tél lévén a nap nagyon korán megy le. 8 órakor még inkább szürkület volt, mint nappali fény. Ez 9-10 órára javult, amikor kisütött a nap. Először megint a Kultúrpalota felé vettük az irányt, mivel ki akartuk használni a tiszta időt panorámaképek készítésére. Az épület aljában van egy Tourist Office, ahol várostérképet és különböző igen hasznos tematikus prospektusokat szerezhetünk. A panorámaterasz a 30. emeleten található. Összesen két lift visz fel, ezeket külön emberek irányítják. Rajtunk kívül senki nem volt az emeleten, a kilátás pedig feledhető. Nem tudom, hogy nyáron milyen, de télen mindent elfed a hó, így még jó idő esetén sem sokat láttunk. A belépő 15 PLN.

Ezután a Lazienski parkba indultunk. Ez a Királyi út kezdete, ami innen egészen az Óvárosig vezet. A Lazienski Park egy fürdőpark sok kisebb épülettel. A belépés ingyenes. Érdemes a sétát a Belvedere-vel kezdeni, ahol a lengyel elnök lakik. Innen tavak és kápolnák mellett elhaladva figyelhetjük meg a park népes élővilágát, ami mókusokból, vadkacsákból, galambokból és különböző vadmadarakból áll. A mókusok olyan szelídek, hogy kézből lehet őket etetni. A park leglátványosabb épülete a Tóra épült palota, amely előtt őr vigyázott a didergő pávákra. Nyáron a tóban csónakázni is lehet, most viszont teljesen befagyott.  A fürdőpalota mellett található a római mintára épült amfiteátrum. A városközpont felé indulva egy emelkedő tetején megpillanthatjuk az Ujazdów-i várat, amelyben található a Kortárs Művészetek Központja. A vár elég lepusztult állapotban volt, több helyen felállványozva.

Varsó Lazienski park Tóra épült palota

Palota a tavon

A Lazienski parkból kiérve egy széles sugárúton találjuk magunkat, ahol a szépen felújított épületben főleg nagykövetségek működnek. Leginkább az Andrássy út Hősök tere és Oktogon közötti szakaszára tudnám hasonlítani. Egy forgalmas csomópontba érve megcsodálhatjuk a mű pálmafát, míg végül elérjük a klasszikus értelemben vett sétálóutcát. Ide már nem lehet behajtani minden személygépkocsival, így ez a környék jóval csendesebb. Főleg éttermek és boltok találhatóak itt, de közel sem annyi, mint mondjuk a Váci utcában. Az utcán végighaladva megcsodálhatjuk a Varsó Egyetem épületeit, a Szent Kereszt templomot ahol Frédéric Chopin szívét őrzik, az Elnöki Palotát, és még további néhány szép épületet.

Karácsonyi időszak lévén az utca lámpáit gömbökkel díszítették, a nagyobb tereken pedig óriás szaloncukrokat, díszdobozt és gömböt helyeztek el, amiken át lehetett menni. A karácsonyi dekoráció csúcspontját a Királyi út Óváros térbe való torkollásánál felállított óriási karácsonyfa jelentette, amely tövében szintén óriási ajándékdobozokat és szaloncukrokat helyeztek el.

Az Óváros téren található a Királyi Vár, amelynek udvarába ingyenes a belépés 10-15 óra között. Innen könnyen elérhető a Szent János templom és a Piactér. Ide állították fel az árusok a standjaikat, ahol 10PLN/1,5 dl áron vásárolhatunk forraltbort. A téren van egy másik Tourist Office és nem messze egy nyilvános mellékhelyiség is 2 PLN áron. A tér jelképének számító sellő köré egy szökőkutat imitáló fényjátékot állítottak fel, mellé pedig egy méretes karácsonyfát. A teret szegélyező házakon fényinstalláció látható.

A hideg miatt itt nem időztünk sokat, elsétáltunk a Barbakánig, majd elmentünk a város legnagyobb bevásárlóközpontjába. Az Arkadia körülbelül a helyi Westendnek felel meg, rengeteg üzlettel, mozival és étteremmel. A Carrefour-ban beszerezhetünk olcsón italokat és élelmiszereket. Itt jegyezném meg, hogy Budapesthez hasonlóan minden utcasarkon találunk egy plázát, és míg azokban hemzsegnek az emberek, a város történelmi részei gyakorlatilag üresek.
Innen visszaindultunk a Nowy Swiat utcába vacsorázni, ami ekkorra már gyönyörűen ki volt világítva. Két téli elixírt vodkával és két adag pirogot 70 PLN-ért kaptunk.

Utolsó nap enyhe havaseső és rettentő borús ég fogadott, így az eredetileg tervbe vett Wilanów kastély és park helyett a város eddig kihagyott részeit látogattuk meg. Ez jó döntésnek bizonyult, ugyanis kiderült, hogy az éjszaka leesett ónos eső korcsolyapályává változtatta az utcákat. Először a Varsói felkelés emlékművét néztük meg, majd körbesétáltunk az Új Város Fő tere körül. Itt több templomot és az Óvároséhoz hasonló házsorokat találunk. Az Áldott Szűz Mária templomkertjéből ráláthattunk a jeges Visztulára és az új Nemzeti Stadionra, amit a Foci EB-re építettek. Innen továbbhaladtunk a Barbakánhoz, amely az Óvárost körülvevő falakon átvezető kapu. A falakon és az árokban lehet sétálgatni, itt is van egy terasz ahonnan megcsodálható a Visztula látképe. Visszatértünk az Óváos térre, és körbesétáltunk a Királyi Vár belső udvarában is, majd a gyönyörű Nagyszínházat és az Ismeretlen katona sírját útba ejtve indultunk vissza ebédelni. Két főételt és két pohár forraltbort 65 PLN-ért kaptunk.

Ebéd után a Varsói Egyetem épületei között végighaladva elsétáltunk az Egyetemi Könyvtárhoz. Ennek különlegessége a tetején kialakított kertkomplexum, ahonnan gyönyörű a körpanoráma az óvárosra és a Visztulára. Az épületben látványos üvegezett galéria található, a külső falkra pedig borostyán fut fel. Az üvegezett átriumok közötti teraszokat vas hidakon érhetjük el. A könyvtár mellett található a Kopernikusz Tudományos Központ, ami amolyan helyi Csodák Palotája. Ez közvetlenül a Szajna parton található, ahonnan közelről megfigyelhetjük az új Nemzeti Stadiont is. A Visztula partja hasonló a Dunáéhoz, azaz szinte teljesen kihasználatlan.  Rakpart fut végig az oldalán, ahol autók közlekednek. Innen visszautaztunk a belvárosba, és tettünk egy utolsó sétát a Szász kertben felállított szobrok között. A repülőtérre való érkezésünkkor erősen elkezdett havazni, így a gép egy órát késett.

Varsó Kopernikusz Központ Kilátás a tetőteraszról a Visztulára

Kilátás a tetőteraszról a Visztulára

Közelekedés
A város tömegközlekedése buszokra és villamosokra van alapozva. Egy útvonalon több járat is üzemel, így nagyok az átfedések. A buszok és villamosok nem menetrendszerűen közlekednek. Előfordul, hogy egyszerre három ugyanolyan jármű érkezik egymás után, majd egy ideig egy sem. Mivel a város turisták által bejárt része igen kicsi, csak az irányt kell meghatároznunk, és a legelső arrafelé haladó villamosra felülni, majd amikor az rossz irányba fordul leszállni, és átmenni a jó irányban lévő megállóhoz. Így térkép nélkül is bárhova könnyedén eljuthatunk, bár a tömegközlekedési térkép is ingyenesen beszerezhető bármely hotelben vagy Tourist Office-ban. Varsónak jelenleg ezen kívül egy metróvonala is van, amit nem vettünk igénybe, egy másikat pedig jelenleg is építenek. Ennek köszönhetően rengeteg hely van építés alatt, ez nagyon hasonlít a 4-es metró esetére. Ellenőrt egyáltalán nem láttunk, ennek ellenére sokan váltanak jegyet.

Kommunikáció
A kommunikáció sokszor nehézkes volt, ugyanis a helyiek nem nagyon beszélnek nyelveket. A múzeumi személyzet, a jegykiadókban ülők és a biztonságiőrök azt hiszik, hogy attól megtanulsz lengyelül ha hangosan elismételik amit mondtak. A KFC eladója és a pincérek valamennyire tudtak angolul, viszont a legtöbb étterem lengyel nyelvű ajánlatokkal várja a vendégeket, amivel szó szerint semmit nem lehet kezdeni. Lengyel étterem így is kevés volt a belvárosban, a lehetőségek e miatt azonban még jobban lecsökkentek.

Szállás
Szállásunk a JM hotelben volt. Ez a 4 csillagos szálloda, egy új építésű toronyépületben kapott helyet. A 21. emeleti szobánkból csodás kilátás nyílt a házakra, a buszokkal pedig könnyedén elértük az óvárost és a bevásárlóközpontokat.
Schönwiesner Nikolett

Az Útikalauz további útibeszámolói és más írásai Lengyelországról >>

A szerkesztőnek a következő címre küldheted el kérdéseidet, véleményedet – szerkesztokukacutikalauz.hu