Dobozi Judit: Tizenhét határon át – kamionos útinapló női szemmel – Németország, Svédország, Olaszország… – 2012



Dobozi Judit: Tizenhét határon át – kamionos útinapló női szemmel – Németország, Svédország, Olaszország… – 2012



Egy egyhetesre tervezett, kéthetesre nyúlt különleges utazás nagyon érdekes, Facebook-nyomokra utaló leírása képekkel illusztrálva


Szeptember 3., 1. nap: Alig néhány négyzetméteres élettér, folyamatos ide-oda pakolászás veszi kezdetét. Mindennek megvan a maga helye, valahol biztos, csak tudni kell, hol kell keresni. Négy óra alvás után, fél órás késéssel éjjel indulva, ganz schnell, ganz schnell mindent, sok korlátozást és szabályt betartva a vezetési idő lehető legtöbb percét kihasználva a haladás érdekében, Bécsen, Prágán és Csehországban 640 méter magason is át, hamarosan megállunk éjszakára. – itt: Dresden, Sachsen, Germany

2. nap: Hogy hol alszunk? Menet közben? Nem tudok! Éjjelente zajos autópálya melletti benzinkutaknál a fülkében, én a felső ágyon. Nem férek el rajta, túl keskeny nekem (nem titok, 53 kilogramm vagyok), kire méretezhették? Szúnyogcsípések, először túl meleg a beáradó motorhőtől, hajnalban már fázom. – itt: Berlin, Germany
Wow, a német Rostockból hajóval megyünk Dániába, még apunak is új helyre, izgi. A Balti-tengeren két órát ringatózva nem kicsit szédültem, inkább kiültünk a fedélzetre levegőzni a hideg szélbe.


 



A Balti-tengeren


Az ismerősök felkapják a fejüket:
“- Most akkor elmentél világot látni?
– Nahát, mit keresel a Balti-tengeren?
– Látom, útra keltél. Nyaralás, vagy meló, esetleg valami férfi? Esetleg ezek kombinációja? Én a melóra tippelek… Lehet, hogy hajón dolgozol?
– Rákot halászik… de nem eszi meg. Csak zöldköretet eszik, olyat, mint a pulcsija.
– Nemcsak valami tévé előtti blöff az egész?
– Csak nem a faterral vagy?”
De bizony, kombináció kicsit másképp: apumat kísérem munka közben 1+1 hétig, bejárom fél Európát. – itt: Regstrup, Danmark


3. nap: Üdv Svédországból!
“- Hogy kerültél te oda? Mázlista!”
Koppenhága mellett is elautózva, húsz perces hajóúttal Dániából. Ugyanez várható visszafelé. – itt: Helsingborg, Skane Län, Sweden
Két napon belül 4. tengeri hajózáson túl, mutatják, akkora hullámzás most nincs, hogy le kelljen láncolni a kamionokat, megelőzve az egymáshoz csapódásukat. Ezt megúsztam. 635 kilométert megtéve ma, jó éjt Leipzig!


 



Ilyen 152 méter hosszú, 23 méter széles hajókkal utaztunk, szállítható személyek száma körülbelül 1.000 utas, autókapacitás 200-250


4. nap: Ötkor kelés, megint sötétben indulás, kilenc fokban, de ma legalább nem ködben. Németországban ragyogó napsütés, Ausztriában esik. Ja és a német lottó feladásánál igazolványt kértek tőlem. Gyűrött ábrázattal is letagadhatok tíz évet, az jó, nem? – itt: Bachmanning, Oberösterreich


5. nap: Heti 3. szállítmányunk gyönyörű helyre, 750 méter magasságban célba juttatva. Itt meg iskolásnak néztek. Másrészt meglepődtek, hogy lehet ekkora embernek ekkorka lánya. Miközben apu nem győz csodálkozni, hova tűnik ennyi kaja. Pedig esküszöm nem adtam belőle senki másnak. – itt: Lichtenegg, Niederösterreich
Az előbb meg 22 évesnek tippeltek, nahát! És majd’ hanyatt esnek, mikor elárulom a korom. Jó fejek ezek az osztrákok, kaptunk sütit és kávét. Volt alkalmam a németet is gyakorolni, például a mosdóba teljes természetességgel utánam igyekvő és a csapnál engem körbetörölgető, közben velem kedélyesen beszélgetésbe elegyedő férfi takarítóval…
Késő este főtt étel reményében betérve sikerül olyan helyet kifogni, ahol nem gondolnak a vegetáriánusokra, marad a sült krumpli, ketchup.


6. nap: 840 liter tankolva, gurul tovább a 40 tonna. Hegyi levegőn, felhők fölött ébredés. Szép vagy Wörthersee! De most már helló Olaszország, téged még nem ismerlek, együtt töltjük a hétvégét? Akadnak újdonságok, hajt a kíváncsiság. Te jó ég, az olaszok hogy közlekednek? Az “azért vannak a szabályok, hogy áthágják őket” elv érvényesül, öt koccanást láttunk. – itt: Tarvisio, Friuli-Venezia Giulia, Italy


7. nap: Olasz meló: vasárnapi kempingezés 29 fokban (real feel 32 Celsius), hat km/h-val lengedező szélben az Adriai-tenger közelében, Bologna 33 kilométer, Ravenna 64 kilométerre, itt a kezdő portugál tudásom sem hátrány.
Mozdulatlanságra ítélve, felforrok az olasz napon az aszfalton, mintha szaunában csücsülnék, szinte kiugrom a kabinból a légszomjtól. Büntetést kockáztatva, a kötelező 24 órás pihenőt megszakítva pár métert gurulva előrébb települünk egy kisebb fa életmentő árnyékába. Bokorban mosakodás, kocsik között fogmosás, több helyen csak férfi wc, nincs más választásom… Este már kellemesen lehet netezni, online tévézni, már akinek van! – itt: Castel Guelfo di Bologna, Emilia-Romagna


8. nap este: Jól érzem magam, átvettem a kormányt – pár fotó erejéig.
Állítólag jól mutatok ott, bár a mosoly álmos. Persze, hogy fáradt vagyok, mit gondoltok, szórakozni jöttem? Hiszen épp most léptük át utazásunk 4.000. kilométerét!
És szereztünk be finomságokat, amilyeneket otthon még nem kóstoltam.


 



Ezzel a géppel döngetünk


9. nap: Ciao olasz forgatag, ízlett a kávé, tetszik a divat, a szemetelés nem, a pasik az ajtókban tolakodva félrelöknek, hideg zuhany, ajándék alma és újságok, elvétve kisebb pálmafák, a fölött elhaladva, Bolzanón keresztül, Brennerónál 1.400 méter magasban átlépve a határt visszatértünk német nyelvterületre, itt jobban érzem magam! – itt: Innsbruck, Tirol




Brenner-autópálya az Európa-híd felé


10. nap: Tegnap újra a napelemmezőkkel tarkított Németországban jártunk, csodás, színes virágoktól roskadozó erkélyes házak mentén, ma ismét Ausztriában, külső-belső kamionmosás után folytatás…? Azt általában nem lehet előre tudni, merre barangolunk még, nehogy már tervezni lehessen, a célnál mondják meg a következő irányt. De akad menet közben is változás, visszafordítanak minket. Szétültem a fenekem, elsorvadnak a lábizmaim, a lelkesedésem alábbhagy. – itt: Schwechat, Niederösterreich


11. nap: És a sikeres éjszakai parkolóhely vadászat (mosdóhajkurászáson kívül másik állandó problémának bizonyul), majd hajnalra beszorított “piciny” járművünk bravúros kipiszkálása után megint Olaszországból jelentkezem: Udine – Venezia – Padova – Verona útvonalon, figyelem Forma 1 rajongók, Monza mellett vagyok, Milánótól 27 kilométerre! Több órás zuhogó eső után itt ragyogó napsütés, délutánra 26 fokot ígérnek, miközben otthon 11 fok van. Utazásunk során 5.550 kilométert tettünk meg eddig! – itt: Arcore, Lombardia
Ebben a városban rabolták ki korábban a (szintén kamionos) nagybátyámat. Nem, nekem már más az érdeklődésem, én nem akarok bemászni a silóba, mint az ő kislánya és belekiabálni, hogy visszhangzik-e, meghagyom a kis unokatesómnak.


12. nap: Érdemes volt újra erre jönni, ma (szeptember 14.) reggelre az olasz-osztrák határ már havas hegycsúcsai között ébredtünk 4 fokban Brennero közelében. Még nem tudjuk, csak nagyon reméljük mindketten, hogy hétvégére hazajutunk. Versenyfutás az idővel, hajszálon múlt a hétvége, hogy nem ragadunk kint újra, harmadik hétre. Németországból már visszafelé tartunk, stopot kerestünk és potyautazunk épp, hogy késő estére hazaérhessünk. Elakadás, egy órás idegőrlő araszolás stau-ban, elfogy a vezetési idő, meg kell állni újabb majdnem egy órára pihenni, kezd sötétedni. – itt: Amstetten, Niederösterreich, Austria




Dolomitok – UNESCO Világörökség része


Bevallom, az egyik gyárnál, ahova nem szabad utast bevinni – sem mobilozni, üzemi baleset esetén egy helyre gyülekezés, stb. – inkább bekuporodtam az ágyra a csomagok közé, és kibírtam a fekve megtett pár száz métert szédülve, egy-két órát letakarva, mozdulatlanul, levegőtlenül, mintsem beálljak a kapu előtt az utcalányok közé. Négy másik kitiltott esetben férfi tekintetek kereszttüzében a kapun kívül várakoztam.


17 határátlépés után otthon, édes otthon: forró fürdő, széles, pihe-puha ágy, anyu főztje és ölelő karok várnak, kutya nagy öröm fogad!
Szép volt, jó volt, elég volt.
Dobozi Judit








A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldheted el kérdéseidet, véleményedet – szerkesztokukacutikalauz.hu
turizmus külföldi utazás nyaralás kirándulás túrázás élmények szórakozás tenger kerékpározás biciklizés





Ez az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása érdekében. Részletek

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár