Szöllősy István: Brothers-szigetek, Elphistone korallzátony – búvártúra kilenc merüléssel – Egyiptom – Vörös-tenger 2012

Szöllősy István: Kilenc merülés a Brothers szigetek és az Elphistone korallzátony közelében – Egyiptom – 2012

Rövid, tömör beszámoló egy háromnapos Vörös-tengeri búvárútról, látványos fotókkal

Brothers-szigetek, Elphistone korallzátony, Abu Dabbab, Marsa Al Sohuna, Vörös-tenger

A Fivér szigeteknél meglepődve tapasztaltuk, hogy ismét tilos a szigetre kimenni, pedig hat évvel ezelőtt már emléktárgyakat is árusítottak a világítótorony őrei.
Novemberi érkezésünkkor a szigeteknél már egy tucat hajó volt kikötve, mindegyik hajón legalább húsz búvárral. Ez a tömeg már valóban indokolttá tette a szigetre látogatás tilalmát.

A felkelő nap

A kikötő

Hajó kormányállás Brothers-szigetek, Elphistone, Abu Dabbab, Marsa Al Sohuna búvártúra merülés Vörös-tenger, Egyiptom

A kormányállás

búvárfelszerelés Brothers-szigetek, Elphistone, Abu Dabbab, Marsa Al Sohuna búvártúra merülés Vörös-tenger, Egyiptom

Útra készen

Big Brothers szigetek Brothers-szigetek, Elphistone, Abu Dabbab, Marsa Al Sohuna búvártúra merülés Vörös-tenger, Egyiptom

A Big Brothers

Korábbi években a nagy szél, a hullámzás és az erős áramlatok miatt csak gyakorlott búvároknak ajánlották a szigeteknél a merülést. Most kezdő búvárok is merültek, akik a saját biztonságukat tették kockára. Bár voltak akik a körülményeket látva inkább a hajókon maradtak.

Tajték

Az első két napon a hullámok felcsaptak a hátsó dekkre, beborítva a habzó tajtékkal a búvárokat. A zodiákokba a beszállás az eddigi legkörülményesebb volt. Merülés után a hajóra a visszaérkezéskor ki kellett ugrálni a gumicsónakokból és a vízből a létrákra felkapaszkodva lehetett a hajóra visszatérni. Mindezek ellenére a három nap alatt kilenc merülésre került sor.

Merülési vázlat

búvárok Brothers-szigetek, Elphistone, Abu Dabbab, Marsa Al Sohuna búvártúra merülés Vörös-tenger, Egyiptom

Na, menjünk

Snorkerezés snorkelezés Brothers-szigetek, Elphistone, Abu Dabbab, Marsa Al Sohuna búvártúra merülés Vörös-tenger, Egyiptom

Snorkerezés (vagy snorkelezés)

A Numidia hajóroncsba ötven méter mélyen úsztunk be, és belül emelkedve tizenöt méternél hagytuk el. A 150 méter hosszú, 18 méter széles 6390 br. rt. gőzhajó 1901. július 21.-én futott zátonyra J. Craig kapitány “irányításával.” A megfeneklett hajót, amely vasúti síneket és szerelvénykerekeket vitt volna Calcuttába kiürítették, majd 16 nap után a tat víz alá került, és a hajó elmerült. A merülések során láttunk cápákat, de jóval kevesebbet, mint hat évvel ezelőtt.

búvár Brothers-szigetek, Elphistone, Abu Dabbab, Marsa Al Sohuna búvártúra merülés Vörös-tenger, Egyiptom

A búvár

Egy cápa

Gorgonia Brothers-szigetek, Elphistone, Abu Dabbab, Marsa Al Sohuna búvártúra merülés Vörös-tenger, Egyiptom

Gorgonia

Gömbhal Brothers-szigetek, Elphistone, Abu Dabbab, Marsa Al Sohuna búvártúra merülés Vörös-tenger, Egyiptom

Göbhal

Sültpulyka

A következő merülő helyre korán reggel érkeztünk, itt is sok hajó volt. Az Elphistone nevű zátonynál először 40 méter körüli mélységben kerestük a cápákat, de fent a felszín közelében a fejünk felett láttuk meg őket. Mikor felemelkedtünk érintési közelségben úszkáltak körülöttünk a longi manus cápák.

A következő merüléskor már nem is mentünk mélyre, mert a cápák a felszínen úszkáltak. Mindkét merülés igazi cápás merülés volt, bár a végén már eléggé eltávolodtunk a zátonytól a nagy kékségbe.

Cápa kalauzhalakkal Brothers-szigetek, Elphistone, Abu Dabbab, Marsa Al Sohuna búvártúra merülés Vörös-tenger, Egyiptom

Cápa kalauzhalakkal

Búvár cápával

Búvár Cápával

Korallkert

Zátonylakók Brothers-szigetek, Elphistone, Abu Dabbab, Marsa Al Sohuna búvártúra merülés Vörös-tenger, Egyiptom

Zátonylakók

A vacsora

Abu Dabbabnál egy elsüllyedt szafari hajót néztünk meg, majd ugyanott éjszakai merülést tartottunk. Másnap reggel a zátony külső oldalán teknőst láttunk. Az utolsó merülés helyszíne Marsa Al Sohuna volt, láttunk nagyra nőtt skorpióhalakat, krokodilhalat, rájákat és murénát.

teknős Brothers-szigetek, Elphistone, Abu Dabbab, Marsa Al Sohuna búvártúra merülés Vörös-tenger, Egyiptom

A teknős

A túrát az Androméda szafari hajóval tettük meg, ahol kifogástalan ellátásban volt részünk.
Szöllősy István (3DH 523)