Horváth Lajos: Chichago -1995

Horváth Lajos: Chichago -1995. szeptember 23.

Mivel már eddig a legtöbb amerikai nevezetes várost meglátogattuk, most a 800 km. távolságra lévő fenti várost szándékozzuk felfedezni a hétvégén!

Ha még eddig nem voltál ebben a 7 millios városban, igyekszem ugy összefoglalni,hogy velünk légy és el tudjad képzelni a látottakat. A város USA harmadik legnagyobb városa New York és Los Angeles után.

Város nevét a Checagon indiánoktol származik,akik itt laktak előzőleg. Világ legforgalmasabb O’HARA repülőtere évi 37 millio útasával, 1900 fel és leszállásával.

Meglepetve láttuk az utcák közepén magasra emelt vasszerkezeten rohano közúti villamosokat, a gyorsvonatok pedig a földalatt futnak.A város a Michigan-Tó partján fekszik, csatornák szelik át a várost és a 19 felnyitható hid teszi lehetővé a város hajozását.Megszemléltük a hid nyitást….csengők leállitják a forgalmat és a hid közepe kettéválik és felemelkedik magasba!

Város lakosságának 39%-a néger lakja, 38%-a fehér és 7%-a pedig spanyol származásu.Fekete családok 60%-nál az anya egyedül neveli az összeszedett gyerekeket apák nékül,ami jellemzője a négereknek! Rengeteg fekete, hosszu idők óta csak segélyen éltek munka nélkül élősködtek az adófizetőkőn.Elmult évben megszigoritották és megszüntették életre szóló segélyt, levágták kettő évre végre a lakosság tiltakozására.

Afrikábol rabszolgaként áthajozott feketék az alaptermészerük miatt nehezen tudtak alkalmazkodni a rohano élethez—hasonloan a cigányokhoz—1919-ben négy napos lázadásba törtek ki 23 néger halott és 15 fehér áldozatot eredményezett. A Luther King lelővése miatt kitört lázadás 11 halottat eredményezett!

A város történelmének ismertetése után rátérek az élményekre: 7.00-kor szálltunk fel a repgéppel és már 8.30-kor már a gyorsvasuttal szágultunk a hotelunk felé.A város belvárosában, főleg a turisták által látogatott nevezetes helyeken ritkán láttunk feketéket,értesülünk,hogy a város szélén lévő községekben élnek általában a zenét és táncot, könnyű gondtalan életet kedvelő nép.

Miután bejelentkeztünk az előzőleg lefoglalt hotelbe, fényképező és video kamerával megterhelve indultunk felfedező körutúnkra,amelyet előzőleg alaposan áttanulmányoztunk a könyvtárakbol kihozott könyvekből. Közelben megtaláltuk a CITY TOUR BUSZ-t,amely napi 10.-USA dollárért vitt körbe korlátlan fel és leszállási lehetőséggel a város nevezetességeihez. Az emeletes busz tetején foglaltunk helyet,ahonnan láthattuk a környéket és videoval mindent megörökitettünk.Az első megálló, amerika legmagasabb épülete:

S E A R S – T O R O N Y É P Ü L E T-e várt bennünket a 110 emeletével, 443 m. magasságával és a 103 emeleten lévő kilátoval.Az tűtornyot 1971-73-ig épitették. A fogado teremben bemutatták az épités történetét,majd a gyors lift felrepitett 70 másodperc alatt a kilátóba. Figyelmeztették a kényes gyomruakat,hogy ne nézzenek ki csak üveggel takart liftből.Még a new york-i 420 m. magas World Trade Center-t is maga mögött hagyta .

De a világ legmagasabb tornya itt Toronto-ban büszkélkedik a 553 m. magasságával és a 447 m. kilátoval.

Mivel minden épületnek van kilengése, az erős szél következtében 8-15 cm.-t is kileng az épület!

Torony látogatása után még volt időnk 2 órás VIZI TURÁRA, csatornán ki a tengerre és onnan gyönyörködhettünk és megörökitettük ezen gyönyörü várost. Nyugodtan állithatom,hogy az összes amerikai városok közül a gondosan tervezett tóparti város Amerika legszebb városa, nemhiába évente 8 millio turista keresi fel!

Mielött kiértünk a Michigan Tó-ra, vizduzzasztoba kellett kikötnünk a kb. 120 cm. vizszint-különbség kiküszőbőlésére,amikor a hajonkat felemelték a tó vizszintjére.

Következő nap a City Tour busszal kiutaztunk a tó partján lévő:

S E A A Q U A R I U M -ot meglátogatni,ahol kb. 7000 különbőző szinekben pompázó hal és vizi állatot találtunk.Érdekes élményben volt részünk,amikor egy hosszuhaju nő buvárruhában etette a cápákot és a többi halakat a viz alatt !

Ez a világ legnagyobb Aquariuma!

Innen csak átsétáltunk a hotelok sorozata elött a közeli GRAND PARK-ba, ahol a rózsák és virágágyakkal betelepitett kertben találtuk meg a világ legnagyobb BUCKINGHAM-SZŐKŐKÚT-at,amelyet a város gazdag polgárai adományozták a városnak. Kettő óránként a szőkőkút vizibemutatót tartott a 41 m. magasan 113 szelepből kilővő vizsugarak változatával és magasságával.A vizsugarak halak v. teknősők szájából kilővelő változatos játékával, éjjel pedig kivilágitva felejthetetlen élményt nyujtott a látogatoknak.

Tovább utaztunk a busszal a város központjában lévő VIZ TORONY-hoz,ez maradt csak meg az 1871 óriási kettő napig tartott tűzvészből. 18.000 ház leégett és 90.000 lakos hajléktalan lett! A belvárosi turista tömeget az utca sarkon egy b o l i v i a i-z e n e k a r szorakoztatta, másik sarkon pedig egy kinai papát lányával hegedű koncertet adott sürű adományok közepette, távolabbi téren pedig egy néger banda csinált nagy lármát dobokkal!

SEARS TORNYON KIVÜL ITT TALÁLTUK MÉG A 345 M. S T A N D A R D-O I L és a

JOHN H A N C O C 342 M.-ES TŰTORNYÁT IS!

Következő nap pedig felkerestük a TUDOMÁNY-MUZEUM-ot. Közelben sétáló rendőrtől kértünk felvilágositást,mivel a térképből nem tudtam kiigazodni. Mikor megmondtam,hogy a Toronto Rendőrség-en szolgáltam, beszaladt a muzeumba és hozott ki kettő “Tisztelet Jegyet”. Ilyen chicagoi lakosokkal volt alkalmunk talalkozni! Torontobol képeslappal fejeztük ki köszönetünket! Belépés után hatalmas felfüggesztett repülő gépet, helicoptert és verseny autok legujabb modeljeit még keresztmetszetben is láthattunk. Az igazi látogatás célja a német tengeralattjáró volt,amelyben még életemben nem jártam! Előteremben láttunk több torpedót és keresztmetszeteit, történelmét képekben és rajzokban.A muzeum oldalkijárata bevezetett a tengeralattjáro kivágott elejébe,ahol egy oktato vezető- fogadott és ismertette a hajó müködését és részeit. Ezen német hajot még 1934-ben épitették, II.Világháború végén Dél-Afrikában angol kikőtőben megadta magát a kilátástalan háboruban.A hajot a tengerparttol vonattal hozták a muzeumba.Elmondta az oktató,hogy ez a régi tipusu hajo csak három napig tudott a viz alatt maradni, a jelenlegi korlátlan időtartamu amerikai atomhajtásu tengeralattjárokkal .Nagyon szoros volt a hely a tengerészeknek, váltott ágyban aludtak fürdés nélkül. Csak éjjel tudtak felmerülni és a sós vizben megfürödni.22 torpedót tudtak elraktározni a hajó testjében. Diesel-motor büze és szaga, fürdés hiánya miatt csak önkéntesek szolgáltak kezdetben a hajon.A II. Világháboruban az angol radar feltalálása következtében a hajok 2/3-a nem tért vissza a kikőtőbe.

Nem hiába hivták a hajót “mozgó koporsoknak”, kevesen maradtak életben!

Torontoba 22.00-re érkeztünk vissza, azzal a felejthetetlen élménnyel,hogy–szerintem–Amerika legszebb és legtisztább városában volt szerencsénk a hétvégét eltölteni!

Toronto, 1995.oktober 1.

Horváth Lajos: Moszkva, Szentpétervár – Oroszország – 1995

Horváth Lajos: Toronto – Kanada – 1999

Horváth László: Görögországba YU-MAC-on át – 2000

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu