Agócs Róbert: Három hét hátizsákkal Dél-Kelet-Ázsia varázslatos helyein – Thaiföld, Laosz, Malajzia, Szingapúr, Indonézia – 2009

 

Érdekes beszámoló egy rendkívüli kirándulásról, látványos képekkel és minden fontos információval azoknak, akik maguk is hasonló útra készülnek


Útikalauz célpontok nagyobb térképen való megjelenítése

A múlt évi ázsiai utazásunk során, elbűvölt bennünket az ázsiai keleti kultúra és a természet szépsége. Úgy gondoltuk, hogy az idei évben is távoli helyre, mégpedig Thaiföld, Malajzia, Szingapúr, Indonézia körutazásra indulunk.
Kiválasztottuk az utazás időpontját, ami 2009. augusztusra esett. Repülőjegyeket még 2009. áprilisban keresve, legjobb áron, ezen időszakra a dubai Emirates Airlines-sal való utazást választottuk. A induláshoz több európai város közül Münchent választottuk a kedvező ár miatt. A repülőjegyünk ára 560 EUR /fő volt.
Isztambuli indulással, Emirates légitársasággal augusztusra Bangkok: 440 EUR, Kuala Lumpur / Szingapúr 410 EUR lett volna. Budapestről a legolcsóbb EgyptAir járatára 680 EUR /fő áron lehetett hozzájutni.

Ázsián belül két légitársasággal repültünk Air Asia – val és az ausztrál Tiger Airways-sel. Az útvonalunk a következő volt: Bangkok – Chiang Mai, Chiang Mai – Kuala Lumpur, Kuala Lumpur – Szingapúr, Szingapúr – Kuala Lumpur – Bali, Bali – Bangkok. Fejenkénti 8 repülőjegyet akciósan (csak reptéri illetéket kellett megfizetni illetve a feladott 15kg-os csomagot, előre foglalt ülőhelyünket) összesen közel 40.000 ft – ért vettük meg.

Szegedről indultunk Münchenbe – Franz Josef Strauss Nemzetközi Reptérre – végig autópályán. Beszereztük az osztrák 2 havi autópálya matricát, lefoglaltuk interneten a reptér melletti faluban található Parkservice Bauer parkolóban egy parkoló helyet. A fizetett összeg 69 EUR 19 napra, amibe belefoglaltatott az őrzött parkoló, illetve oda-vissza transzfer a reptér és parkoló között.

Münchenből Dubai átszállással Bangkokba érkeztünk. Az Emirates fedélzetén ismét professzionális kiszolgálásban volt részünk. München – Dubai között B777-300 ER gép, míg Dubai – Bangkok között a legújabb A380-800 gépen utazhattunk.

Egy kis kitérő az A380-800 gépről – Az Airbus A380-800 a világ jelenlegi legnagyobb utasszállító repülőgépe, amely a törzs teljes hosszában kétszintes. Az alsó szinten az “economy” osztály található 3-4-3 -as ülés konfigurációval. A felső szinten a business és a first class utasai foglalnak helyet. A világon eddig csak 7 db -ot gyártottak és állítottak forgalomba. Az előzetes rendelések alapján eddig 16 légitársaság jelezte az Airbus új óriásgépe iránti igényét. A program eddigi legnagyobb megrendelője az Emirates Airlines. Eddig a világon 3 légitársaságnak van forgalomba állított gépe (Singapore Airlines, Qantas, Emirates)

Repülőjegy vásárlás előtt Skywards kártyát igényeltünk az interneten, minden járaton névre szóló menüket kaptunk. A jegyek rendelése során az interneten választhattunk több fajta étel közül. Mindenkinek saját LCD monitora volt, számtalan multimédiás program – tv, mozi, zene, játék, újság, sms – e-mail küldés, telefonálás, laptop, USB port csatlakozási lehetőség – közül lehetet választani; a lábunknak is több hely jutott, mint egy átlagos turista osztályon.
Bővebben: http://www.emirates.com/ https://www.skywards.com/

Meg voltunk elégedve a légitársasággal, csak a csatlakozási idő volt hosszú az akciós repülőjegy “mellékhatásaként” – Dubaiban 9 illetve 7 órát kellett várni. Mivel ilyen hosszú időt kellett várnunk Dubaiban, a repülőjegyünk bemutatása során jogosultak voltunk étkezésre a reptéren kijelölt étteremben.
A Dubai repülőtér egy hatalmas bevásárló pláza benyomását kelti. Megszámlálhatatlan üzlet, több étterem – nemzetközi, és gyors étterem-, hotel, spa, szórakozási lehetőségek, legfontosabb a duty free shop-ok. Bővebben: http://www.dubaiairport.com/
Az Emirates járatok a T3 terminálról indulnak és érkeznek.

Thaiföld – Bangkok

Professzionális szolgáltatásban részesülve megérkeztünk Bangkok nemzetközi reptérre, a Suvarnabhumi Airportra. Jelenleg – 2010. márciusáig – Thaiföldre vízummentesen léphetünk be – helyszínen “Visa On Arrival” 15 napig, budapesti nagykövetségen igényelve 60 napig vehetjük fel az ingyenes vízumot. Az útlevélnek beutazást követően még hat hónapig érvényesnek kell lenni illetve szükséges bemutatni, az országot elhagyó repülő / hajó / vasút jegyet – személyes tapasztalat, elkérik!

Ajánlom tavalyi írásomat Thaifölddel kapcsolatban:  http://www.utikalauz.hu/index.php?p=folap&id=855

Hogyan juthatunk el a nemzetközi reptérről a belvárosba?
– Legegyszerűbb, ha van már szállásunk, és lefoglalunk tőlük egy reptéri transzfer szolgáltatást.
– Érkezési terminált elhagyva reptér 2. szintjén “taxi-meter” feliratú taxiórás transzfert választhatjuk. Ennek költsége a belvárosig: 600 – 800 THB (függ a napszaktól, forgalomtól, autópályától)
– Airport Express busszal is bejuthatunk Bangkokba
– Public Busszal
-“Rent a Car” opciót is választhatunk: Avis, Hertz, Budget és a helyi Thai Car rent szolgáltatásait igénybe vehetjük. (pl: Toyota terepjáró – 900 – 1200 THB/nap)
– Airport Link gyors vasút – 2009. decembertől áll csak forgalomba.

Mi a “taxi meter” opciót választottuk. Alkudozás után este 9-kor Banglamphu negyedik autópályán, 700 THB-ért vitte el bennünket.
A szállásunk a Khao San road -tól pár utcányira található Hotel Thai Diamond volt. Tavaly is itt szálltunk meg, most csak 2 éjszakát töltünk itt. Deluxe szobát választottuk 700 THB / éjszaka/2 fő áron. A deluxe szobában volt egy franciaágy, LCD TV, telefon, hűtő, szekrény, angol WC tusolóval, légkondicionáló, minibar, és a szoba árában foglaltatott még 2 db 0,5 literes palackozott ivóvíz is naponta. A szoba mérete elég kicsi volt, de 2 éjszakára tökéletes.

Programok

Ancient Siam – Mueang Boran – Bangkok ősi városa
Ancient Siam park Bangkoktól 40 km-re délre helyezkedik el tengerpart közelében. Hatalmas történelmi park 0,81 km2 területen fekszik, alakja Thaiföld alakjához hasonlít.
Több mint 100 templom, szentély, szobor, mini úszó város található. Megtalálható hagyományos thai épületek, érdekes templom mint pl: Khao Pra Viharn hegy tetejére épült templom. Thai – Burmai csatában lerombolt valaha Ayutthaya -ban található “trón terem” templom mása, észak thai fehér templom, Lake Village – thai úszó falu – itt étterem, suvenir shop található, illetve a királyi bárka mása.

Az ókori város folyamatosan növekszik, és épül. Építés alatt van egy hatalmas templom, amely tartalmazni fog 1.000 Buddha képet.
Bővebben: http://www.ancientcity.com/
Nyitva tartás: 8 – 17 (minden nap), bBelépő ára: 300 THB , 150 THB ( felnőtt, gyermek jegy)

A park olyan nagy, hogy a belépőjegy árába benne foglaltatik kerékpárok használata. Van egy-, két-, három- személyes bicikli, illetve golf autó is – ennek ára 200 THB / óra.

A parkig taxi-val mentünk a Khao San road -tól 350 THB került. Az egyszerűség kedvéért a park honlapján le lehet tölteni a megközelítési térképet – ami thaiul le van írva – a taxisnak illetve a mi pénztárcánknak is segítség.
A park parkolójából taxi vitt vissza a városba, ami 400 THB – ba került.
Este még megnéztünk az örök nyüzsgő Khao San road-ot. Bár megállapítottuk, hogy az idén kevesebb turistával találkoztunk, mint tavaly ilyenkor.

Következő nap reggelén a bangkoki szállodából gyorsan kicsekkolva, taxit leintve egyórás utazás és 400 THB összegért máris a Suvarnabhumi reptéren voltunk. Air Asia check in pultnál becsekkolva, 70 perces repülőút után megérkeztünk 11:50-kor Észak-Thaiföld régióközpontjába Chiang Mai-ba.

Chiang Mai

Észak Thaiföld legnagyobb, régiós, kulturális fővárosa. Bangkoktól északra 700 km-re található, repülővel, közúton busszal vagy taxival, vasúton vagy hajóval juthatunk el. A várost két folyó szeli át a Ping és a Chao Praya folyó. Lakossága kerületekkel együtt 1 millió fő.
A Ping folyó kereskedelmi és kulturális útvonal, a város egyik meghatározó profilja a kézműves termékek, napernyők, ékszerek, fafaragások.
Chiang Mai-ba több mint 300 buddhista templom azaz wat található. Négy kerületre lehet osztani a várost: Nakhon Ping, Srivijaya, Mengrai, és Kavila. Az első három a Ping folyó nyugati partján, míg Kavila keleti partján helyezkedik el. A középső rész a régi, fallal körülvett város – ez az óváros belváros.

Chiang Mai Nemzetközi reptér – thaiföldi csomópont többek között Bangkokból naponta közel 30 járat közlekedik (Thai Airways, Air Asia, Nok Air One-Two Go), Chiang Rai és Mae Hong Son városába a NokAir, Phuketre a Thai Airways közlekedtet napi egy közvetlen járatot. Nemzetközi járatok indulnak: Taiwan, Hong Kong, Kuala Lumpur, Szingapúr, Siem Reap (Angkor) , Manila városába.

Nemzetközi reptérről a városba hogyan lehet bejutni?
Városba való bejutásra ajánlom a helyi taxit, amely fix áras: 120 THB. Lehetőség van ún. “piros gyűjtő taxival” illetve busszal is a városba jutásra.

Szállásunkat az interneten böngészve a Holiday Garden Hotel & Resort választottuk. Az ára is barátságos volt: 850 THB / éj / 2fő reggelivel együtt.

Szállodával meg voltunk elégedve, tágas, világos nagy szobánk volt, amiben légkondicionáló, tv, telefon, mini bar, wi-fi (fizetős), márványozott fürdőszoba, kis előtér és terasz tartozott. A szoba kilátása, pedig a Chiang Mai hegyre nézett. A reggeli svédasztalos, mind ázsiai és európai ételek bőséges kínálata tárult elénk minden nap. A napi program után pedig kikapcsolódást jelentett a feszített víztükrű úszómedence.

Programok

Három napot töltöttünk Chiang Mai-ban. Az első napon érkezésünk után belváros felé vettük az irányt. A szálloda 20 perc sétára található a belvárostól, ennek ellenére taxi-val mentünk a városközpont szimbólumáig a Chiang Mai kapuhoz – Tapae Gate – hez. Taxi itt is alku tárgya – sajnos rossz üzletet kötve 50 THB került az utunk. Innen gyalogosan indultunk a “wat-ok útján”. Többek között megnéztük:
 Wat Chiang Mai: A legrégebbi templom Chiang Mai-ban. 13. században épült. King Mengrai élt itt, miközben felügyelte építését a városban. Ebben a templom két Buddha található – Phra Sila (a márvány Buddha) és a Phra szatang Man (a kristály Buddha).
 Wat Phra Singh : a város falain belül helyezkedik el, 1345-ből származik, és jó példa erre a klasszikus észak-thai stílusú építészet.
 Wat Chedi Luang: 1401-ben alapított, és uralja a nagy lanna stílus Chedi-ből származik. Egy földrengés megrongálta a Chedi a 16. században, és mára csak a kétharmada marad fenn.
 Wat Suan Dok: a 14. századi templom, a régi város-falon belül helyezkedik el. A templom a lanna király tiszteletére épült A név fordítása: “a területén a virágok temploma”.

Közben elért minket a monszun eső. Közel egy órán át esett, beültünk egy étterembe és egy pad-thai-t, tavaszi tekercset és a kedvenc kesudiós csirkénket fogyasztottuk üdítővel. Négyünknek az ízletes késői ebéd 430 THB -ba került.
Az esti programunk az egyik Chiang Mai bazár látogatása volt. A szállásunktól 10 perc sétára helyezkedett el a helyi piac. Thaiok által kedvelt kézműves, ruha, elektronikai új és használt cikk bazára, megannyi ember, kellemes illatok-szagok, furcsa ételek – igazi kulturális sok(k) volt.

A következő két napra béreltünk egy autót a North Rent a Car cégtől.
A második napon Chiang Mai hegyére épült buddhista templomát a Doi Suthep-et néztük meg. A templom a várostól 15 km-re található. Innen lenyűgöző kilátás tárul elénk (1676 m) a városra. A templom 1313-ban épült, az idők folyamán egyre-egyre bővült. A templomhoz 309 lépcső vezet, útközben a mozaikból kirakott kígyó vigyázza utunkat. Itt megnézhetjük a Chedi-t és a fehér elefánt szentélyt. Útközben a Chiang Mai Állatkertben megnézhetjük a nemrég – 2009 májusában – született híres panda macit.

Utunkat folytattuk a kézműves faluba. Itt többek között megnéztük az esernyő készítő manufaktúrát, ékszer és szobor készítést, fafaragásokat, illetve fából készült csodálatos szekrényeket, képeket. Valamint, ha szeretnénk csupán néhány ezer euróért(!) Kashmír szőnyeget vásárolni, azt is megtehetjük az egyik szőnyegárusnál.

A második nap is gyorsan telik, utolsó előtti állomásunk a Sankhampaeng Hot Spring.
Meleg vizes forrás – gejzír, ahol tojást főzni is lehet, meleg vizes fürdőt venni, lábat lógatni vagy érdemes egy sétát tenni a gyönyörű parkosított kertben.

A nap végén elutazunk chiang mai-i Royal Pavilonhoz. Kellemes sétát teszünk a királyi kert és pavilon között.

A harmadik napon egy nagyobb túrát terveztünk. Chiang Mai – ból Chiang Rai-be utaztunk, közel 2 órás út után megérkeztünk a mai napi első állomásunkhoz a White Temple-hoz.
Gyönyörű díszes, vakító fehér templom, körülötte tó fehér színű aranyhalakkal.

Folytatjuk utunkat a híres “Arany háromszög”-höz a Golden Triangle-hez. Útközben a Mekong folyót megpillantva már látjuk Laoszt. Megtudjuk, hogy a folyón kínai árusok hozzák áruikat és itt a laosz-thai határnál árulják portrékáikat. Megállunk ezen a piacon – mi mindent lehet itt kapni! – veszünk egy kínai mintás teás kannát 6 pohárral – itt már nehezebben tudunk alkudni, de így is sikerült 240 THB -ért elhozni.

Pálmafa “erdő”, hegy, Mekong folyó, csönd… hát itt vagyunk az Aranyháromszögnél.
Felmegyünk a kilátó pontra, elénk tárul három ország – Thaiföld, ahol állunk, Laosz, Miammar (Burma) – és a Mekong-folyó, távolból tudjuk Kína, te is itt vagy!
Folyóparthoz lemenve “ladikkal” 50 THB /fő-ért át lehet menni Laoszba.

Csodálva a tájat, nézve a helyi kézműves árukat, a helyiek népviseletét – mintha más világba lennénk.

A mai napnak még nincs vége, megyünk tovább a hegyi törzsekhez, mégpedig három törzset néztünk meg: “Laosz, Hosszú Nyakúak, Akka”
A falu őserdőben fekszik, olyan asszonyokat lehet látni, akiknek a füle “ki van lyukasztva és hatalmas ékszer van benne”, illetve laoszi népviseletben vannak. A másik törzsnél az asszonyok nyakát sárgaréz karikákkal hosszabbították meg.

Érdekes és egyszerre szörnyű volt látni őket, hogy hogy élnek, milyen a kultúrájuk, persze ehhez nagymértékben hozzájárul a turizmus – mint bevételi forrásuk a belépő 300 THB/fő volt.

A mai nap is mozgalmasan telt. A hegyi törzsek után közel 4 órás autóút várt ránk, míg Chiang Mai-ba visszatértünk. A táj gyönyörű, hegyvidék, pálmaerdő, néhol elefánt.

 

A következő napon Thaiföldet elhagyva Malajziába vettük az irányt AirAsia légitársasággal.
Közvetlen napi járatot indít Chiang Mai és Kuala Lumpur között. Járatunk 12:50 indult és KL- ba 16:30 -ra érkezett KLIA LCCT terminálra.

Malajzia – Kuala Lumpur

Malajzia Dél-Kelet-Ázsia egyik országa, az Egyenlítő közelében, a Maláj-félszigeten és Borneó-sziget északi részén helyezkedik el. Területének 60 %-át trópusi erdő borítja, az UNESCO Malajzia két nemzeti parkját tekinti a természeti világörökség részének: a Gunung Mulu Nemzeti Parkot és a Kinabalu Parkot.
Fővárosa Kuala Lumpur, szövetség székhelye Putrajaya. Az ország vallása Muszlim, pénzneme Malajziai Ringgit (RM), időeltolódás GMT +8.
Magyar állampolgárok vízummentesen tartózkodhatnak az országban 90 napig. Az útlevélnek beutazást követően még hat hónapig érvényesnek kell lenni, illetve szükséges bemutatni, az országot elhagyó repülő / hajó / vasút jegyet – személyes tapasztalat, itt is elkérik!

Kuala Lumpur (KL) az ország fővárosa, kereskedelmi és gazdasági központja. Lakossága 1,8 millió fő, három maláj szövetségi terület egyike. A városban az etnikumok különböző kerülteket hoztak létre – így megtaláljuk a kínai, indiai, maláj kerületet. 1957-ben vált a független Maláj Államszövetség fővárosává. (Nagy Britanniához tartozott). Két folyó található: Gombak, Klang. A főváros 35 km-re fekszik a tengerparttól illetve a nemzetközi kikötőállomástól.

Kuala Lumpurnak fő nemzetközi reptere, a KLIA (Kuala Lumpur International Airport) 70 km-re található a városközponttól. Három terminál található – Main Terminal, Satelit Terminal, LCCT terminal. Az ázsiai fapados légitársaságok az LCCT (Low Cost Carrier Terminal)-t használják. Ilyen pld.: AirAsia, Tiger Airways, Cebu Pacific Airlines.

A többi légitársaságot a másik két terminált szolgálja ki. Main terminal és a Satelit terminál között Aerotrain viszi az utasokat 3-5 perces időközönként. Main terminal és az LCCT terminal között NadiKLIA, AirAsia, Skybus busz transzfere – 1,5 RM ért viszi az utasokat. Menetidő: 20 – 25 perc, 10 perc időközönként. 2010 -ben lesz kész a vasút a két terminál között.
AirAsia járatai beleértve az összes nemzetközi (pl: London – Kuala Lumpur) és belföldi járatot LCCT terminálról indul és érkezik.

Nemzetközi reptérről a városba hogyan lehet bejutni?
LCCT terminálból közvetlenül helyi busz – AirAsia bus, Skybus viszi be az utasokat a KL SENTRAL vasút- és buszpályaudvarra. KL SENTRAL – a nevével ellentétbe nem a város központban található.
Választhatjuk a kényelmes taxi-s megoldást. Fix áras, lehetőség van budget, economy, premium, limusin szolgáltatásra. Az ár 70 – 200 RM között mozog KL belvárosába. Megjegyzés: autópályán a városig az út 1,5 – 2 óra.
KLIA Main terminálról indul KLIA Express és a KLIA Transit gyors vasút, ami a KL SENTRAL állomásra visz 28 illetve 32 perc alatt. A jegy ára 35 RM /fő.

Városon belüli közlekedés

KL SENTRAL vasút- és buszpályaudvar innen indul néhány távolsági / helyi busz illetve vasúti csomópont pl: Kuala Lumpur – Szingapúr vagy Kuala Lumpur – Bangkok útvonalon.
Városon belül LRT is üzemel. LRT – Light Rail Transit – monorail – függő vasút, ami behálózza a várost. Jegy vásárlása az állomásokon automatából vagy pénztárnál lehetséges, a fizetés zónás alapon működik. Átlagosan távolságtól függően 1,5 – 3 RM
Rapid KL busz járatai behálózzák a várost és környékét.

Belváros KL
Kuala Lumpur-ba az LCCT terminálra érkezve elég nagy fejetlenség fogadott bennünket. Ugyanis a terminál még épülő félben van 2010 -ben lesz csak készen. Rövid útlevél és vámvizsgálatot követően már maláj földön érezhettük magunkat. Eldöntöttük, hogy egyszerűség kedvéért taxi-t választjuk a városba való bejutáshoz. Bent a terminálnál kell lefoglalni. Megkérdezik, hogy hány fő, hány bőrönd, és hova akarok menni – ez alapján ajánlanak taxit. Mi 4 főre, 6 bőröndre a premium taxit kaptunk, ezért 98 RM-et kellett fizetni. Az út elég sokáig tartott közel 2,5 órás, KL belvárosába érve csak araszolgatott az autó. Délelőtt és délután nagy dugókra kell számítani – mint utóbb megtudtuk.
Még a repülőtéren a csomagkiadó helyen tudtunk pénzt váltani. Itt lehetőség volt: USD, EUR. GBP, THB, SGD-t is váltani. A városban nem találtunk pénzváltó helyet. (KL Tower alsó szintjén, KL SENTRAL pályaudvaron lehetet még pénzt váltani)
Szállásunk az AirAsia -hoz köthető TuneHotels szállodalánc KL Downtown szállása volt. Interneten on-line módon foglaltam és fizettük ki. Az ár baráti volt – akciósan 33 RM + adó 2fő/éj/szoba.

A szállás a belvárosban helyezkedett el, 2 perc sétára két LRT megállótól. Szoba tartalmazott egy francia ágyat, fürdőszobát, tusolóval, wc-vel, ventillátor. Légkondicionálásért, Wi-Fi használatért idő alapon külön fizetni kellett. A szálloda alsó szintjén 7/11 üzlet illetve SubWay falatozó, felső emeleten mosoda található. Maga a szálloda 7 emeletes, modern, liftes, nem rég épült, egyszerű szálló.

Programok
Az esti program a híres kuala lumpuri Petronas ikertorony megtekintése volt. Gyalogosan indultunk a várost felfedezni. Első benyomás Bangkokhoz képest tisztább, átláthatóbb, nyugodtabb, európai nagyváros benyomását keltette. Az utcai árusok színes kavalkádja illetve az “utca szaga” is már – már hiányzott.

Petronas ikertoronyról pár szót
452 méter magas felhőkarcoló, az építtető olajcég nevét viseli. 2004-ig a világ legmagasabb felhőkarcolója volt – jelenleg Taiwanban van a legmagasabb. A két tornyot 172 méter magasan egy acélhíd – skybridge- köti össze, ami 58 méter hosszú. A látogatók számára 2000 -től ingyenesen lehet felmenni. Az épület alsó szintjén 5 emeletes luxus pláza is működik.
Az épületegyüttesnél található a City Center Park. 92 hektáros terület, többek között megnézhetjük itt a gyönyörű orchidea- és hibiscusz-, pillangó parkot, illetve a világ legnagyobb madárparkját KL Bird Park-ot.

Második kuala lumpuri napunkat a város melletti legnagyobb hindu szentély, a Batu Cave felkeresésével kezdtük. Egyes feltételezések szerint a barlang 400 millió éves, és óvóhelyként használták a Temuan emberek.
Barlangrendszer 3 fő és néhány kisebb barlangból áll. 100 méter magasra kell feljutni, amiben 272 lépcső segít. Élővilágához hozzátartoznakk többek között a makákó majmok, denevérek, liphistiidae pókok. Belépő ingyenes, nyitva tartása 8 – 20.

A barlang bejárat előtt található a világ legmagasabb – 43 méter – Murugan, hindu istenség arany szobra.
Híres Thaipusam fesztivál helyét adja. A világ minden tájáról érkeznek zarándokok, a múlt évben több mint 1,5 millió ember utazott ide.

Megközelítése: jelenleg még épül az LRT egyik szakaszának állomása, ami közvetlenül a templom bejárata előtt 100 m -re lesz. Mi taxi-val közelítettük meg. Az ára 70 RM – volt a belvárostól a szent helyig. A taxis 1,5 órát várt ránk és visszavitt a belvárosba a Merdeka térre.

A tér a függetlenség tere, többek között Sultan Abdul Samad szultáni palotát megnézhetjük illetve az utca túloldalán a központi könyvtárat illetve a régi város házát.
Érdemes ellátogatni, ha színvonalasabb árukat szeretnénk vásárolni a közelben lévő Central Market-hez. Mint a neve tükröző: központi bevásárló áruház. De ne számítsunk olcsó árukra, minőségi, drága áruház.

Következő állomásunk a kínai városrész volt. Itt érdemes felkeresni a híres, olcsó kínai piacot Kuala Lumpurban, a JL Petaling utcát. Milliónyi színes áru: elektronika, ruházati cikkek, de ha csak szimplán élelmiszert szeretnénk vásárolni, akkor sem megyünk el üres kézzel. Pasar Seni LRT állomáson kell leszállni és kb:100 méter múlva elénk tárul “mini kína”.

Piac mellett található egy díszes hindu templom, Sri Mahamariamman templom.
Indiai negyed is tartogat műemlékeket. Masjid Jamek LRT állomásnál kezdődik a kerület. Az állomás túloldalán egy hangulatos, lüktető tömegű indiai piaccal találkozunk. A helyi étteremben elfogyasztottuk a kedvenc indiai csirkénket curry-s rizzsel, illetve kelkáposzta szerű szósszal. Három adag étel 11 RM-be került.
Ha valaki szombat este (18 óra felé) érkezik az indiai negyedbe, ne hagyja ki a kerület Night Market-ét. Az LRT állomástól 300 méterre található. A városban tájékozódást segíti a kereszteződéseknél illetve a monorail állomáson található információt tábla.

Már a nap végéhez értünk, kellő képen eseménydús programok után, fáradtan még “megmásztuk” a KL Tower-t, azaz a Menara Kuala Lumpur Towert. A világ negyedik legmagasabb tv- és rádióállomása. A belépő borsos árba került: 38 RM/fő, ebbe beletartozott a torony belépőjegye, a park melletti mini állatkert megnézése, póni lovaglás, és egy forma1 autós szimulátorozás.

Nem fogunk csalódni, ha elutazunk a kormányzó városba Putrajaya-ba (Putradzsaja). “Mesterséges” város 1995 -ben épült meg a kormányzati hivatalok központja. Többek között helyet a Putra Mecsetnek, illetve a marokkói kertnek valamint a híres Putra hídnak.
Megközelítése: KLIA SENTRAL -ból induló KLIA Transit vonat, vagy busszal illetve taxi-val lehetséges.
Bővebben: http://www.i-putra.com.my/

A következő napon Malajziát elhagyva Szingapúrba vettük az irányt AirAsia légitársasággal.
Közvetlen napi több járatot indít Kuala Lumpur – Szingapúr között. Járatunk 10:00-kor indult és 10:50 -ra érkezett Szingapúr Changi Nemzetközi T2-es termináljára.

Szingapúr

Szingapúr 1963-tól vált független városállammá Dél-Kelet-Ázsia déli részén. Szingapúr fő szigetét 1,5 km széles Johori szoros választja el Malajziától, közel 60 kis sziget tartozik Szingapúrhoz.
Éghajlata: egyenlítői, magas páratartalom párosul, esős évszak novembertől januárig tart.
Pénzneme: Szingapúri Dollár – SGD, időeltolódás: GMT +8
Magyar állampolgárok vízummentesen tartózkodhatnak az országban 90 napig.
Lakossága közel 4,5 millió fő, hivatalos nyelv az angol. Etnikumi összetétel: 75 %-a kínai, 13 % maláj, 8 %-a indiai, 4 %-a egyéb.
Ázsia legfontosabb kikötője, forgalma első a világon. Szingapúrban található a Föld legnagyobb olajfinomító-kapacitása. A világ egyik leggazdagabb állama.
Az országban rendkívül szigorú törvények vannak. Többek között: utcai illetve tömegközlekedési járművön való szemetelésért 1000 SGD büntetés, a drogcsempészeknek halálbüntetés jár.

Szingapúr nemzetközi reptere
Az ország nemzetközi reptere Changi International Airport. 17 km-re található a városközponttól. Négy terminál található: T1, T2, T3 illetve a Budget Terminal. T1 – T2 – T3 -as terminál között vezető nélküli skytrain közlekedteti az utasokat. A Budget Terminálhoz T2 között ingyenes buszjárat visz.
Bővebben: http://www.changiairport.com/

Nemzetközi reptérről a városba hogyan lehet bejutni? Illetve a városon belüli közlekedésről
Tömegközlekedéssel busszal vagy MRT -val (Mass Rapid Transfer) átszállással a városba juthatunk T2 illetve T3 – ból.
Városon belül 4 MRT és 3 LRT vonal működik. Buszközlekedés is kitűnő. Taxival való utazás rendkívül drága: alapár: 3 illetve 5 SGD + 0,6 SGD/ km
Bővebben a tömegközlekedésről: http://www.smrt.com.sg
Taxi: http://taxisingapore.com/

Hogyan működik az MRT jegy automata?
Az automatába 1 SGD depositot be kell dobni. Ezért kapunk egy kártyát, amit fel kell tölteni. A kapott kártyát a kártyaolvasóra kell rakni, kiírja a felhasználható összeg keretet. Nyilván először 0 SGD mutat. A kártyát az automatába kell rakni, ezután az LCD monitoron a felsorolt állomást lenyomva kiválaszthatjuk úti célunkat. Zónás rendszerbe működik általában az összeg: 1,5 – 3 SGD + az 1SGD deposit. Az automata elfogad bankjegyet is illetve visszaad. A feltöltött kártyát és az esetleges visszajáró összeget a gép kiadja. A belépés a peronra kártyaolvasással kezdődik, mikor a kívánt végállomását elhagyjuk ismét a kártyát le kell olvastatni. A bliccelés kizárva. Az utazásunk végén a kártyát az automatába le lehet adni és visszakapjuk az 1 SGD -os depositunkat.

Belváros
Air Asia gépük T3 -as terminálra érkezett. Útlevélvizsgálat és csomagfelvétel után tömegközlekedéssel az MRT zöld vonalával az Eas West Line-val utaztunk a Tanah Merah csomópontig. Repülőtérről való érkezés illetve indulás esetén EW (zöld) vonalon a Tanah Merah -nál kell átszállni a Changi vonalra.
Szállásunkat az interneten foglaltuk le a Geyland road közelében. Mint a helyszínen megtudtuk, ez a negyed nem egy turista paradicsom. Szingapúrban legális a prostitúció. A városrész ezen utcáján is virágzott az üzlet, sajnos a szobákat is kiadják néhány órára is. Szerencsénkre ezen a kerületen több szálloda is képviseltette magát, így odébb álltunk.
Hotel 81 szállodalánc egyik szállodáját választottuk. Közel volt az MRT megállóhoz kb 10 perc illetve 7/11 üzlethez kb2 perc sétára. A szálloda 8 emeletes, modern, légkondicionált, tv-s, minibáros, telefonos szobát kaptunk. Az ár is barátságos volt szingapúri viszonylatban: 65 SGD / 2 fő / éj.

Lepakoltuk csomagjainkat, kis pihenő után elindultunk felfedezni Szingapúr belvárosát. Központig a Raffles Place-ig utaztunk MRT-vel. Metróállomás elhagyva elénk tárult a nagy felhőkarcoló modern negyed. Tisztaság, rendezettség harmonikus összbenyomást keltette a belváros. Elsétáltunk a Singapore River folyóparthoz, itt megnéztük a híres Riverwalk-ot illetve a Parlamentet. Kikötő / tenger felé vettük az irányt és megnéztük a Merlion szobort.

 

A merlion egy szobor, ami egy oroszlán fejű és haltestű élőlényt ábrázol. Neve a sellő és az oroszlán szavakból származik. Szingapúr jelképe, az országot más néven Oroszlánvárosnak nevezik.
Távolból látszódott a világ legnagyobb óriáskereke, a Singapore Flyer. http://www.singaporeflyer.com/

Második napon ellátogattunk a kínai és japán kertbe. Nagy szabadidő park, többek között bonsai fa kiállítás, pagodák, illetve teknősbéka rezervátum található. Megközelítése EW LRT vonalon a Chinese Garden /EW25/ kell leszállni. A park ingyenesen látogatható.

Mellette található a Jurong madárpark. Gigapark 600 fajta közel 8000 állatnak ad otthont.
Bővebben: http://www.birdpark.com.sg/

Szingapúr szabadidős szigete a Sentosa Island. Többek között otthont ad Sentosa Luge-nak, Underwater World-nek illetve Delfin Lagúnának.
Szigetre eljuthatunk a HarbourFront MRT megállóból induló ingyenes busszal vagy Sentosa Express monorail-rel ( 3 SGD /fő) illetve a Cabel Car (21 SGD / fő / oda-vissza) opciót is választhatjuk, ahol csodálatos panoráma tárul elénk.

Kikapcsolódást jelent a pálmafákkal tarkított, sekély homokos tengerpartja. Egy picit illúzióromboló a távolba horgonyzó hatalmas teherhajók látványa.

Szingapúr Sentosa szigetének déli pontjánál találjuk az ázsiai kontinens legdélebbik pontját. Ezen túl már Ázsiát elhagyva járunk.
Bővebben: http://www.sentosa.com.sg/

Harmadik napunkat a kínai városrésznél, azaz a ChinaTown – nál kezdtük, MRT-vel utazunk a megállóig. Nagyon színes, hangulatos utcácskákat találunk. Érdemes megnézni a Relic Buddha templomot, illetve a szemben található, Szingapúr különböző íz világát tükröző Maxwell Food Centert. Ha egy finom ebéd után vásárolni szeretnénk, akkor a közeli Chinatown Complex bevásárló áruházba megtehetjük. A városrész kisebb házakból áll, nagy része üzlet és vendéglő, néhai kínai bevándorlók kerülete volt.

Színes, érdekes, zajos utcák “árulkodnak” az indai negyedről, Little India-ban vagyunk. Utcai árusok, fűszer raktárok, rengetek kelme, lüktető élet. A hindu Sri Veeramakaliamman templomot sajnos nem tudtuk megnézni, mert renoválják. Kívülről szép, díszes egyedi épület.

Megnézzük az Arab Streetet, illetve az itt található bevásárló utcát. Kínai, és az indiai negyedben olcsón lehet vásárolni pl: apró suvenírt, napszemüveget, hamisított “márkás” órát.

A következő napon Szingapúrt elhagyva ismét Kuala Lumpurba vettük az irányt a Tiger Airways légitársasággal.
Szingapúr Changi repülőtere modern, kényelmes, világos épület. Járatunk pontosan 12:15-kor indult és 13:10 -ra érkezett Kuala Lumpur LCCT termináljára. A pilóta vagány ausztrál vezetési stílusa – tiszta angol beszéde izgalmassá tette az utat.
Kuala Lumpurba érkezve a becsekkolásnál nagy fejetlenség. Semmi információ, a hangosbemondóból percenként más-más információ hangzik el, nem ritka, hogy egyszerre ketten is különbözőt (különböző nyelven?) adnak tájékoztatást.
A csatlakozási időnk több mint 2 óra volt. Eleinte azt hittük, hogy sok időt fogunk vesztegelni a repülőtéren, de mint utóbb kiderült a nagy fejetlenség következtében kellett a 2 óra. Denpasar – Bali fővárosa – az információs táblán a város neve van feltűntetve, szomorúan kaptuk az információt (?), hogy a gépünk késik. / egyik kapuról (Gate) a másikba küldték az utasokat/.
Megszólalt a hangosbemondón egy kedves női hang, hogy a járatunkat el lehet foglalni. Beszállókártyánkat letépve a parkoló repülőgépek között fedett keskeny alumínium folyosó labirintuson “keresztül” jutottunk a géphez. Semmi információs tábla, hogy merre kell menni, hol kell “bekanyarodni”. A gépek előtt az utaskísérő nyomtatott papíron ad információt a célállomásáról. Beszálltunk a gépbe, meglepetésre (?) pár ember hiányzott, azaz elkeveredett. Vártunk kb fél órát, nem lettek meg, így nélkülük szállt fel a gép. Hát ez úgy mindent elárul a reptérről.

Három és fél órás esti repülés után, közel 2 órás késéssel megérkeztünk Bali fővárosába Denpasar -ba.

Indonézia – Bali

Az indonéz szigetvilága Ázsiától a Csendes-óceánban húzódik. Malajzia és Ausztrália között.
A szigeteket 300 népcsoport lakja, különböző kultúrával és különböző nyelvjárással. 365 nyelvet és dialektust beszélnek. Szigetvilága több mint 13000 szigetből áll. Szárazföldi határvonalat oszt meg Malajziával (Borneó szigete) és Pápua Új-Guineával (Timor szigete). Területének kétharmadát erdőségek és mocsaras területek foglalják el.
Indonézia fővárosa Jakarta. Éghajlata egyenlítői, trópusi. Fő vallása az iszlám. Pénzneme az Indonéz Rúpia – IDR. Időeltolódás: GMT +8
Indonéziát joggal mondhatjuk a “legek országának”. A világ negyedik legnépesebb – 245 millió ember él-, egyben legnépesebb muszlim országa, világ legnagyobb szigetországa. Legfőbb mezőgazdasági terméke a rizs, tea, kávé.
Legnagyobb szigetek: Jáva, Szumátra, Borneó, Celebesz, Bali, Lombok, Timor, Komodo, Subwana.

Magyar állampolgárok érvényes vízummal tartózkodhatnak az országban: /budapesti nagykövetségen vagy a nemzetközi repülőtéren (Jakarta, Denpasar) is felvehető/
10USD – 7 nap, 30 USD – 30 nap
Az útlevélnek beutazást követően még hat hónapig érvényesnek kell lenni illetve szükséges bemutatni, az országot elhagyó repülő / hajó / vasút jegyet.- Személyes tapasztalat, elkérik!

Bali
Indonézia egyik kedvenc turista paradicsoma. Kis-Szunda szigetek legnyugatibb tagja, Jáva és Lombok szigete között helyezkedik el az Indiai óceánban. Fővárosa Denpasar, hivatalos nyelv a balinéz és az indonéz. Sziget népessége 3,2 millió ember. Egyenlítőtől 8 fokra délre helyezkedik el, legmagasabb pontja 3100 méteres Gunung Agung aktív vulkán. A szigeten több vulkán is található a keleti vulkán Gunung Batur ma is aktív. A szigetet korallzátony veszi körül, déli partszakaszon a tengerparti homok fehér, míg a többi helyen fekete. Padang Bai sziget dél-keleti részén található, mind a két típusú strand megtalálható. Sajnos a sziget 2 terrorista támadás célpontjává is vált 2002 és 2005- ben.

Bali Nemzetközi repülőtér
Bali nemzetközi reptere Ngurah Rai Nemzetközi Repülőtérnek nevezik. A legtöbb légitársaság Denpasar – Bali információval látja el e járatait.
Bővebben: http://www.baliairport.com/
Az országba való belépéshez szükséges ún. immigration card-ot kitölteni és egy egészségügyi lapot (H1N1) miatti óvintézkedés gyanánt.
Útlevélvizsgálat előtt megvettük a 10USD-os fejenkénti vízumot.
Csomagkiadó helyen már várták a helyiek, hogy megfogják a bőröndjeinket és baksis ellenében vigyék a csomagjainkat. Ha nem szólunk rájuk, önkiszolgáló módon pénzt akartak keresni. Néhány utastársunk – gyanútlan külföldi turista – azt hitte, hogy milyen segítőkészek. Mikor a markát tartotta, akkor már nagyot nézett a turista.
Mielőtt elhagynánk a repülőtér érkezési részét, lehetőségünk van pénzt váltani. Egymás mellett kb. 6-7 pénzváltó ugyanazon a “nyomott árfolyamon” váltja a pénzt.

Néhány szót a pénzváltásról
Csak kijelölt hivatalos pénzváltónál válts pénzt. Lehet USD, EUR, GBP, SGD, RM, THB váltani. A pénzváltásra nagyon figyelj, mert itt vágnak át legegyszerűbben. “Leesik” a pénz, vagy más trükk áldozata lehetsz.
CSAK 2004 után kiadott amerikai dollárt fogadnak el. Ez pénzhamisítási ügyekből alakult ki.
1 USD -> 9 700 IDR
1 EURO -> 13 500 IDR
Nagyon oda kell figyelni, hogy a bankjegy, amit kapsz és amit adsz hány nulla van a végén. Mert itt nem ritka a milliós végződés.
Pl: egy éttermi egyszerű étel: 20.000 – 100.000 IDR között mozog. Ha többen vagytok már százezres vagy milliós összeg, amit fizetned kell illetve amit visszakapsz.

Ubud – Padang Bai
Programunk összeállítása során Bali szigetén két különböző városban szerettünk volna lakni. Az első két napot Ubud városába, míg a másik három napot a sziget délkeleti részén, Padang Bai-ban szerettük volna eltölteni.
Interneten még májusban lefoglaltam Ubud városában, a rizsmezők tövében egy hotelt – GreenField Ubud Hotel-t. Indulásunk előtt megerősítést kértem, hogy minden rendben van-e a foglalásommal, mert egy hét múlva megyünk. Visszaigazolták, hogy várnak bennünket a repülőtéren.
Repülőtérről este 10 órákkor kijőve kerestük a transzferes emberünket. Sehol senki. Gondoltunk arra, hogy biztos nem vette észre, hogy késik a gépünk és visszament a szállodába. Semmi gond, fogtunk egy fix áras taxit 27.000 IDR / taxi vitt el bennünket Ubud városába a szállásig.
Recepciónál három fiatal srác (16 – 18 évesek lehettek) fogadott bennünket, közölték, hogy nekünk nincs érvényes foglalásunk. Bemutattuk nekik a visszaigazoló e-mailünket, hogy 7 napja erősítette meg – 4 főre 2 szoba 15 USD / szoba / éj áron – az ügyintézőjük, hogy jöhetünk. Erre azt felelték, hogy igen ez így van, de 2 napja írtak egy másikat, hogy kiadják a szobánkat és csak véletlenül 2 lakosztályt 60 USD / szoba / 2fő -ért tudnának szállást adni. Mi nem válaszoltunk rá, így úgy gondolták, hogy elfogadjuk ezt az opciót.
A recepciónál volt egy idősebb német turista, aki segített nekünk kisebb nyelvi nehézségekbe ütköztünk – nem igazán értettük, amit angolul beszélnek a srácok (nagyon érdekesen akcentussal beszéltek). A német nő elmondta, hogy ő régóta itt van, többször jár ide, mint visszatérő vendég, de a mi esetünk nem egyedi. Sajnos ezt megcsinálják több pénzkeresés miatt. Idecsalogatják a turistát, és mondják neki, hogy ezen az összegért nincs szoba, csak a drágábbat lehet elfoglalni. Kiszolgáltatott helyzetben voltunk, mert már éjfélt ütött az óra, de nem adtuk fel. Tudtuk, hogy két nap múlva úgy is Padang Bai-ba fogunk elutazni. Felhívtuk az ottani szállást és kérdeztük, hogy most jönnénk és végig 4 napig ott maradnánk. Közölték, hogy van szabad szobájuk, az árat is lefixáltuk 30 USD / 2 fő / éj reggelivel.
Az ubudi szállásunktól kértünk egy transzfert a sziget túlsó partjára – némi alkudozás után sikerült megegyeznünk 20 USD -os összegben. Kb 40 km autózhattunk közel másfél óra alatt tettük meg az utat. A szigeten nagyon keskeny, szűk, hegyre-fel hegyre-le típusú a közút.
Megérkeztünk Padang Bai- ra a Mustika Sari Beach Hotelba. Nagyon örültünk, hogy vége itt vagyunk. Még egyszer megkérdeztük az árat és lefixáltuk, hogy 30 USD / 2 fő / éj reggelivel az összeg. Elfoglalhattunk két hatalmas szobát. Tengerre nézett, nagyon tágas volt. A szobában két franciaágy, minibár, hűtő, légkondicionáló, fürdőszoba wc-vel, és egy hatalmas terasz, ami a tengerre és a kertre nézett.

Második napunkat Balin reggeli után (lassú, kevés és felejtős volt) PadangBai Blue Lagúna tengerpartjával kezdtük. Maga a település egy kikötő, halász falu. Búváriskolák működnek, ahol szervezet túra keretében fél illetve egy napos túrát tehetünk. Egy merülés 60 USD / fő -től indul.

Lagúnához vezető út dombon át vezetett. Szép panoráma tárult elénk, csak az a sok szemét ne lett volna. Kb 500 méter múlva megérkeztünk a strandhoz. A tenger eléggé hullámos, mint megtudtuk a sziget ezen része még alkalmas a fürdőzésre – akkor milyen lehet a többi(?). [ Kuta beach szörfösök paradicsoma, Nusa Dua luxusszállodák mesterséges hófehér félszigete ]
Délelőtt dagály volt, délután apály. Érdemes délelőtt felkeresni a strandot, mert délutánra nem igazán lehetett fürödni a hatalmas hullámok, a kiálló kövek / sziklák miatt.

Harmadik napon béreltünk egy autót. Még a repülőtéren elvettünk egy prospektust, amiben egész napra autó vezetővel, üzemanyaggal 10 óra hosszára 50 USD -ba kerül. Itt a településen 75 USD alatt nem találtunk gépjárművet.
Mai napon megnéztük Ubud kézműves városát illetve Monkey Forest-et. Az erdő, mint a neve tükrözi a majomerdőt jelent. Rengeteg majom él itt, többek között több templomnak, parknak is helyet ad. Bővebben: http://www.monkeyforestubud.com/

Következő állomásunk a híres rizsteraszok. Fantasztikus látvány tárult elénk.

Folytattuk utunkat a sziget egyik vulkánjához, Bedugul településhez. Bedugul körzetében 3 tó található – Bratan, Buyan, Tamblingan. 1150 méter magasan vagyunk a tengerszinthez képest. Kihagyhatatlan a Bratan tóra épült Ulun Danu templom.
A negyedik napon ismét a tengerparté volt a főszerep. Padangbai tengerpartjánál felfedeztünk egy helyi éttermet. Minden nap ide jártunk vacsorázni, nagyon ízletesen, finoman főztek. Bár a kiszolgálás nem egy villám gyors. De tudom, itt az időnek, gyorsaságnak nincs “fogalma”.

Az utolsó napon még elbúcsúztunk a tengerparttól. Jött a fekete leves – a fizetés. Szálloda recepciósa ismét át akart vágni bennünket. Közölte, hogy 37 USD / 2 fő / éj a szoba. Közöltük vele, hogy azt mondta, hogy 30USD / 2fő / éj, akkor kész ez van ennyit fogunk csak fizetni. Több telefon és egyéb beszélgetés után még ő mondta, hogy OK legyen 30USD, mert még először vagyunk itt. Szörnyű, hogy mennyire nincs súlya a szavuknak!

Jött értünk a transzferes, már előre tartottunk, hogy a 25USD -os fuvar a végén duplájába fog kerülni. A repülőtérig közel 1,5 órás volt a menetidő, kezébe nyomtam a 25 USD és máris kiszálltunk a csomagokkal együtt.
Repülőtér szép, hangulatos olyan balinéz (ha lehet ilyet írni). Becsekkoltunk, és egy kis felirat jelezte, hogy 150.000 IDR fizetni kell. De hogy miért az még nem tudtuk. Semmi információnk nem volt róla, hogy mi ez. Az útlevélvizsgálat előtt volt egy ablak, ahol közölték, hogy “passenger service tax” (persze ahol már rúpiát váltani nem lehetett) és ezt most itt a helyszínen ki kell fizetni. Nem volt már annyi rúpiánk, így hát dollárba (17USD/fő) kellett (nyilván többet) fizetni. (Ez az összeg 17USD egy főnek Thaiföldön 2 illetve 3 éjszakányi szállása)
Keserű szájízzel, jó pár dollár plusszal megkönnyebbülve elfoglaltuk helyünket a thai AirAsia Bangkok-ba közlekedő járatára. A 4,5 órás repülőút alatt átgondoltuk a Balis élményeinket, szomorúan vettük tudomásul, hogy ellentétbe Thaifölddel, Malajziával vagy Szingapúrral, itt az írott e-mailnek vagy a mondott szónak súlya nincs. Úgy vágják át a turistát, ahogyan akarják. Szállásadó, taxis, az utcai árus, a pénzváltó, stb. Nem a napi, jelen esetünkbe 3,5 USD /fő plusz vagy 17 USD -os kilépési illeték vagy a 15 USD /fő plusz taxi út a nagy összeg, hanem az elv.

Szerettem volna elmesélni, hogy mire lehet számítani. Mint később megtudtuk, sajnos rendszeres a turisták megkopasztása.

Ismét Thaiföld – Bangkok

Délután 4 órára megérkezve a Suvarnabhumi reptérre, ismét thai földön járhattunk. “Visa On Arriva” feliratnál, fényképet magunkkal hozva, repülőjegyünket bemutatva a vízumot beszereztük. Csupán néhány percet kellett várni. Csomagfelvétel után irány taxival a város.. Az autópályát saját magunk fizetve (75 thb) 500 THB – ért vitt be a taxis az Elegance Suite Hotelhez.

 

Chao Praya folyóhoz közel, a second highway és a skytrain vonal előtt található magas színvonalú hotelt választottuk. 8 emeletes lakosztályos szálloda. Az ár is barátságos volt 1100 THB / 2fő / éj reggelivel került. 8. emeleten úszómedence, jacuzzi, fitness terem és szauna – persze ez mind ingyen. 2. emeleten panorámás étterem – svédasztalos reggelivel. Igény szerint lehetett ebédet vagy vacsorát is befizetni. A lakosztály meg magáért beszél. Hatalmas két szobás, márvány fürdőszobás wc-s, előteres, mini konyhás, ülőgarnitúrás tv, telefonos, wi-fi-s franciaágyas szoba.
Szálloda Bangkok Silom negyedében található. Egy picit nyomasztó volt, hogy kinézve az utcára a nyomort és egyben a magas luxusszállodákat (Hilton) láthatjuk egyszerre. Bár ez a nagy kontraszt egyedül Thaiföldre volt az utunk során jellemző.

Az utcára érve egy rögtönzött piacba botlottunk. Egy helyi talponálló utcai árusnál megvacsoráztunk, finom csirkét, főtt kukoricát és pad thai-t vettünk.

 

Következő napon elsétáltunk a Chinatown-ba. Megnéztük a helyi piacot, mi mindent árulnak. Olyan nagybani jellegű. Hosszú utcák, mindegy utcában különböző árusok vannak. Pl: az egyikben csak elektronika, a másikba: ruházati, a következőben: élelmiszer stb.

 

Útközben megnéztük a városkaput, Wat Traimit, és egy laoszi templomot.

Indulásunk napján délelőtt a közeli Chayo Praya-hoz lemenve a Grand Palace-ig elhajóztunk. Az út 8 kikötő állomásnyira volt, önkéntes alapon kellett fizetni 20 THB -ot adtunk. Közelben lévő Khao San road-hoz még elsétáltunk, itt vásároltunk még kendőt és asztalterítőt. Majd taxiba ülve a Siam Centerig utaztunk. Itt felültünk a skytrain-re a szállodáig utaztunk.
Bővebben: http://www.khaosanroad.com/
http://www.siamcenter.co.th/

Elérkezett az indulási idő 17 órára kiértünk a reptérre. 21:25 -ös indulási idő ellenére már lehetett becsekkolni az Emirates Airlines járatára. Majd “leszakadt az ég”, az információs monitoron a gépek késnek vagy törlődnek c. felirat jelent meg. Dubaiból 2 gép is jött Bangkokba az egyik nem tudott leszállni – szerencsére nem a miénk volt az -. Egy órán belül elállt az eső, megnyugodtunk, hogy a gépünk leszállt, és nem sokára indulhatunk hazafelé. A maradék THB-kat elköltöttük a reptéri étteremben. Láttuk, hogy begurult az új A380-800 gép, elfoglaltuk a helyünket 75. -76. sorban és 7 óra múlva Dubaiban voltunk.
“Beszereztük” a kötelező souvenirt – képeslapokat -, majd 7 órányi várakozás alatt, ingyen reggelizve a repülőjegyünk felmutatásával – folytattuk utunkat az B777-300 fedélzetén Münchenig. Távolból láthattuk a világ egyetlen 7*os szállodáját, a vitorlaalakú Burj Al Arab szállót, illetve a pálma szigetet

Müncheni repteret elhagyva már várt minket a parkolószolgálat embere. Kevesebb, mint 10 perc alatt máris átvehettük autónkat, és folytathattuk további 800 kilométeres utunkat hazáig.

Összefoglalóan az árakról

Dél-Kelet-Ázsiába való utazás legnagyobb anyagi vonzata a repülőjegy. Minél hamarabb keresünk repülőjegyet, illetve nem ragaszkodunk a fő szezonhoz (július, augusztus, december) való utazáshoz, akkor elég barátságos áron pl: Emirates Airlines bécsi indulással 2009. júniusra 390 EUR /fő áron is foglalhattunk.
Budapesten kívül érdemes megnézni más európai nagyvárost, mint indulási helyet. Pl: AirAsia légitársasággal London – Kuala Lumpur heti 5 X közvetlen járatot üzemel. Akciósan 280 GBP/fő illetve normál áron 380 GBP/fő áron lehet vásárolni. Már korábban említett isztambuli indulást Qatar Airways-el 2009. augusztusára 380 EUR /fő áron lehetett vásárolni.
Miközben a két légitársaság (Qatar és az Emirates) magért beszél, illetve Budapestről pl Isztambulba vagy Londonba vagy Münchenbe 30.000 ft-ért is elrepülhetünk
Ajánlom feliratkozni a légitársaságok levelező listájára, akkor naprakész akcióról értesülhetünk.
Ázsián belül kiváló fapados légitársaság az Air Asia. Minden hónapban akciót hirdet. Napi több mint 200 járata 66 különböző helyre repül. (Thaiföld, Malajzia, Szingapúr, Indonézia, Taiwan, Kína, India, Fülöp szigetek, Ausztrália, Kambodzsa, Vietnám, Miammar, Sri Lanka, Bangladesh, Nagy Británnia)
Mi pld. Bangkok – Chiang Mai repülőjegyet illetékkel, csomagdíj és minden egyéb költséggel együtt kevesebb, mint 4500 ft/fő áron vásároltuk meg indulás előtt 4 hónappal.
Így az össz repülőjegy árunk elérheti a 130.000 – 140.000 ft-os összeget. (persze függ az árfolyamtól és az úticéltól).
19 napot – 16 éjszakát töltöttünk Ázsiában. Szállásra, közlekedésre, belépőkre, étkezésre, programokra fejenként nem költöttünk többet, mint 400 USD. Ami napi lebontásra nézve: 22 USD / fő / nap. Szuvenírekre és egyéb “rendkívüli” költségek közel 100 USD -árt “emésztetek fel”.

Szállás

Thaiföld
egyszerű: 200-400 THB/2fő/éj
középkategóriájú: 400 – 900 THB/2fő/éj
magasabb színvonalú: 900 – 1500 THB/2fő/éj
luxus színvonalú: 1600 – .. THB/2fő/éj
Malajzia
egyszerű: 40-80RM/2fő/éj
középkategóriájú: 80 – 150 RM/2fő/éj
magasabb színvonalú: 150 – 250 RM/2fő/éj
luxus színvonalú: 250 – .. RM/2fő/éj
Szingapúr
egyszerű: 50-80 SGD/2fő/éj
középkategóriájú: 80 – 120 SGD/2fő/éj
magasabb színvonalú: 120 – 150 SGD/2fő/éj
luxus színvonalú: 150 – .. SGD/2fő/éj
Indonézia – Bali
egyszerű: 10-20 USD/2fő/éj
középkategóriájú: 20 – 60 USD/2fő/éj
magasabb színvonalú: 60 – 150 USD/2fő/éj
luxus színvonalú: 150 – .. USD/2fő/éj

Élelmiszer

Thaiföld
utcai árusnál egy tál étel: 20 – 80 THB
étteremben: 100 – 300 THB
Malajzia
étteremben: 10 – 40 RM
Szingapúr
utcai árusnál egy tál étel: 2 – 8 SGD
étteremben: 10 – 40 SGD
Indonézia – Bali
étteremben: 10.000 – 200.000 IDR

Közlekedés

Thaiföld
busz: 10 THB
vonat: 10 THB/100 km
Chao prayan komp: 2-20 THB
taxi: 35 THB alapár + 1 THB/km
metró, sky train: 20-40 THB vagy 120 THB

Malajzia
busz: 2-10 RM
taxi: 20 RM alapár + 1 RM/km
monorail: 1,5- 3 RM
Szingapúr
busz: 1-3 SGD
taxi: 3 / 5 SGD alapár + 0,6 SGD/km
metró, sky train: 2- 5 SGD
Indonézia – Bali
taxi-alku tárgya:
reptér – Kuta: 10 USD
reptér – Denpasar: 5USD
reptér – Ubud: 20 USD
reptér – Padang Bai: 35 USD
napi bérlés: 50- 80 USD

Utazásunk alatti árfolyamok

1 USD -> 200 ft,
1 EUR -> 290 ft

1 USD -> 33,5 – 34 THB / thai baht/
1 USD -> 3,3 -3,4 RM / malaj ringgit/
1 USD -> 1,44 SGD / szingapúri dollár/
1 USD -> 9700 IDR / indonéz rúpia/
1 EUR -> 43 THB
1 EUR -> 0,5 SGD
1 EUR -> 13 500 IDR

Saját szervezésben, repülőjegyekkel a kezünkben, szállás lefoglalva e-mailen, többit helyszínen intézve fantasztikus utazáson vettünk részt. 19 nap alatt bepillantást nyerhettünk a thai, maláj, indiai, kínai valamint a balinéz kultúrába.

Remélem, tudtam segíteni Dél-Kelet-Ázsiával kapcsolatban. Kellemes utazást kívánok mindenkinek!

Agócs Róbert, Szeged

További hasznos információk  100 Best Things to do in Singapore

Agócs Róbert írásai az Útiakaluzban

 

Légy te az első hozzászóló a(z) "Agócs Róbert: Három hét hátizsákkal Dél-Kelet-Ázsia varázslatos helyein – Thaiföld, Laosz, Malajzia, Szingapúr, Indonézia – 2009" íráshoz!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*

Ez az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása érdekében. Részletek

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár