Kaposi Ákos: Isztambul – Törökország – Macedoniából indulva – 2005

Ákos a tőle megszokott tömörséggel számol be isztambuli autós kirándulásáról, melyre állomáshelyéről, Macedóniából indult. Az írásból megtudjuk, mire számítsunk a különböző határokon átutazva, milyenek az utak Bulgáriában, Törökországban, mekkorák az autópályadíjak, milyenek az árak. Sőt, az is kiderül, hol vacsorázhatunk kis átvágás eredményeként közel 59 ezer forintért. Érdemes elolvasni – a szerkesztő.

A Macedon – Bulgár határ átlépése Deve Bair/Gjusevo határátkelőhelyen történik. Rövid – de alapos – vizsgálat mindkét oldalon. Természetesen a bolgároknál már fizetni kell a gépjármúvek “sterilizásáért” ami 2 leva, de ha nincs helyi pénz akkor fizethető euroban is. Az árfolyam 1:1 azaz 2 euro…
Itt kellene fizetni az autópálya, illetve a bulgár utak használatáért is, én ezt mindkét esetben megúsztam, egyszerűen áthajtottam a kapun, igaz, hogy kiabáltak, de utánam nem jött senki, és utána sem volt semmi gondom belőle, hogy nincs matricám. /pedig beszélgettünk rendőrökkel, de soha nem érdeklődtek a matrica felől…/ Egyébként 4 euro lenne egy hétre.

Az út KJUSTENDIL – SZÓFIA /elkerülővel/ – PLOVDIV /elkerülővel/ – SVILENGRAD/KAPUKULE /átkelőhely/ – EDIRNE – ISZTAMBUL.

Bulgáriában – szerintem az utak minősége megfelelő, SZÓFIÁtól kb. 120 km-en keresztül autópályán lehet haladni, a továbbiakban pedig rendszertelenül hol 2, hol 10 km-es autópályás szakaszok vannak. Bár sok rendőrt láttunk, minket csak egyszer állitottak meg, de akkor is udvariasak voltak /és persze a diplomata útlevél is megtette a magáét…/

A bolgár-török átkelőhelyen fel kell készülni hosszabb várakoztásra. Még most is, hogy nincs nagy forgalom, az átlépés legalább 40 percet vesz igénybe. Összesen 7!! Helyen ellenőrzik vagy az útlevelet, vagy a kocsit. Ebből 2 helyen fizetni is kell, egyszer 2 leva/euro a bolgároknak az ismert sterilizálási eljárásukért /persze csak visszafelé/, egyszer pedig a törököknek a vizumért, ami helyben megvásárolható. 20 euro/fő/hónap.
Az átlépés után kellmes meglepetés, rövid utazás után jó minőségű autópálya, egészen Isztambulig. Az autópályán kártyás rendszer van, a felhajtáskor az automata ad kártyát, majd lehajtáskor fizetni kell, 4.5 török lirát.

Mi az AKSARAY/TAKSIM határolta negyedben találtunk hotelt, viszonylag olcsón, 15 euro/fő + reggeli. Persze ez is – mint minden – megegyezés kérdése, mi is magasabb árról indultunk, de aztán engedett mindkét fél:. /azért ehhez hozzátartozik az is, hogy ez talán nem a legelegánsabb negyede a városnak, de elég jó kiindulási pont mind a nagy bazárban való vásárláshoz, mind a különböző mecsetek megtekintéséhez. Az is igaz, hogy az egyik este a felettünk levő éttermünkben lövöldözés volt, aminek nyomairól készitettem is fotókat…/

Szerintem az árak nem túl olcsóak, sima kifőzdében is elkértek tőlünk 33 euro-t egy szerény ebédért, az EMINÜNÜ-nél, a hid alatti étteremben átélt átverésről nem is beszélve, amikor egy vacsoráért otthagytunk 58.600 forintot…

Egy BOSZPORUSZi hajóút 5 euro, a taxik elég olcsón szállitanak mindenhová. A villamos 1.1 török liraába kerül. Belépőkért nem kellett fizetni a mecsetekbe, persze támogatást elfogadnak.

Isztambuli látnivalókról nem is irnék, mindenképp érdemes kivinni egy könyvet a városról, rengeteg látnivaló, ha csak össza-vissza mászkál az ember, akkor is sok érdekeset láthat, de mégis jobb, ha megtervez egy útvonalat, amit végigjár.

Visszafelé ISZTAMBULból az EDIRNE feliratot – majd a KAPUKULE irányt kell követni.

A benzin eszméletlen drága, jelenleg a 95-ös, a SHELL kúton 1.55 euroba került!!! Mindenképp érdemes még a határátlépés előtt a bulgár oldalon megtankolni, azt jó tudni, hogy – a határ mellett – csak a SHELL kutaknál lehet kártyával fizetni.

A LEVA/EURO árfolyam csak a pénzváltóktól függ, csak a példa kedvéért, volt ahol 1 LEVA 0.93 EURO-t ért, más /normálisabb/ helyeken az arány 1 EURO – 1.93 LEVA.

Törökországban 1 EURO 1.6 török lira, illetve 1.2 dollár. Érdemesebb dollárt vinni, mert jobban váltják.

Kaposi Ákos

Kaposi Ákos: Isztambul – Törökország – Macedoniából indulva – 2005

Kaposi Ákos: Macedónia fontosabb látnivalói – 2007

Kaposi Ákos: Tanácsok Macedónián át Görögországba utazóknak – 2005

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet   – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu