Csernák András: Gyönyörű tengerpart, mosoly és lehúzás – Zakyntos – Görögország – 2010

Őszinte beszámoló egy nyaralás kellemes és kellemetlen élményeiről, tapasztalatairól – érdekes képekkel illusztrálva

Írásom célja nem a sziget lejáratása, egyszerűen tanácsot szeretnék adni az idelátogató honfitársaimnak az eltöltött napokhoz. Európában viszonylag sok helyen megfordultam, és nem akarom, hogy bárki nagyképűnek tartson, de hasonló vendéglátással nem találkoztam. A cím magyarra fordítva: Gyönyörű kék tengeri környezetben kedvesen mosolyogva koppasztják meg a turistákat.
A tavalyi kellemes Görög élményeken felbuzdulva úgy döntöttünk a családdal, hogy kipróbáljuk milyen a pihenés egy szigeten. A választásunk Zakyntos –ra esett, a gyönyörű tenger és zöld erdők szigeteként hirdetett helyre. Nem utolsó sorban a Caretta teknősök itt rakják tojásaikat egész nyáron. A Neten magyar nyelven sok leírást olvashatunk a meglátogatásra érdemes helyekről. A szigeten tartózkodásunkra válogattunk közülük, később mindegyikről bővebben írok.
Repülővel érkeztünk a sziget kicsiny légi kikötőjébe a délutáni órákban. Gyors kipakolást követően szervezetten vittek mindenkit a szálláshelyére.

Zakyntos térképen – görögországi utazások az Útikalauzban nagyobb térképen való megjelenítése

Mi Vasilikoson  az Arion Renaissance hotelben szálltunk meg. Az autóbusszal való utazás közben több megállóval tettünk le embereket a különböző kétes kinézetű szálláshelyeken. A hotelünk teljesen átlagos, tiszta, családi vállalkozásban üzemeltett hely. Gondozott úszómedence az udvaron. A bár árai nagyon magasak a környezethez képest. Tudom az ilyen helyeken magasabbra, teszik a mércét, de pld. 1 pohár vörös bor 2 euró, egy 0,33 literes sör 2,6 euró.  A  kb. 100 méterre lévő boltban a 0,5 literes sör 1,33 euró. Nem nagyon láttam vendéget a pultnál.  Ez a hotel a Görög besorolás szerint kétcsillagos itthon háromcsillagosként árulják.  Svédasztalos reggeli és vacsora elfogadható minőségben.

A hotel

Szemben az olivaliget

A tengerpart kb. 200 méter gyaloglás, korrekt tavernával, rendezett homokos part napernyőkkel és napozó ágyakkal.
A sziget bejárása csak bérelt autóval vagy motorral lehetséges. Itthonról előre le tudjuk foglalni a kiválasztott autót. Én ezt a két kölcsönzőt találtam a megfelelőnek:
Mindkettő a hotelhez viszi az autót, és el is szállítja a végén. Több napra kedvezményt adnak a díjból. Vasilikoson is található kölcsönző, amely szintén korrektül áll az ügyfelekhez. (Ezt tapasztalatból mondom.)
Van autóbusz közlekedés, de a menetrend nem a turistákhoz van kialakítva.

Az első napot a környék felfedezésével és ismerkedéssel töltöttük. Felmértem a lehetőségeket. A parton a tavernánál tábla hirdette, hogy a vendégek részére a napágyak ingyenesek.  Mellette szintén voltak kirakva, mi úgy gondoltuk, hogy bérelünk, végül is semmi nincs ingyen. Ezt nem kellett volna. A gaz és mindenféle építési törmelék között hátul volt egy „putri” ahol a koszban feküdt egy borotválatlan izzadság szagú idős „úr”. Ő volt a pénzszedő. Kifizettem a 2×6 euró ( 2 napernyő 4 napágy ) és letáboroztunk. A délutáni szieszta után visszamentünk, és az emberünk újra tartotta a markát. Akkor már nem kapott semmit. Akadtak vendégek, akik egész nap heverésztek, és amikor szedték a holmijaikat, akkor ment az ember a sápot beszedni. Sehol nem volt tábla, hogy fizetni kell.

Taverna  és környezete

Az út másik oldala

Este megtudtuk, hogy a taverna előtt fogyasztás ellenében lehet tartózkodni. Ott is fizetsz, de azt el is fogyasztod. Ez különben sok helyen szokás a szigeten, de odaérkezéskor tisztázni kell az adott helyen a feltételeket. Az egyik nap a Banana Beach-re délután 3 órakor érkeztünk és kb. 3 órát szándékoztunk ott tölteni. Az egész napi díjat akarták kérni. Nem maradtunk ott, kerestünk másik helyet.
A sziget egész területe rendkívül elhanyagolt benyomást kelt. Itt a domboldalra tapadó fehér házaknak a nyoma se fedezhető fel. Mindenhol látszik, hogy nem régen halászatból és oliva termelésből éltek, és a turizmushoz semmi közük nem volt. Omladozó viskók a gondozatlan telkeken, miden felé burjánzik a gaz. Ahol újabb házak épültek – nagyon sokat látni belőlük -, ott a régi düledezőt is meghagyták, mert a lebontására már nem vették a fáradságot. A normális kinézetű ház mellett, ha van egy üres telek, azt ellepi a gaz és a szemét. A parton is ez a jellemző. Az felépült tavernák és szállodák mellett az üres telkeken csak a szemét és kosz látható. Ilyeneket Olaszországban nem láttam, mert ott a turisták látogatta részeket rendbe tartották. Ez a szárazföldi részeken is így volt. Mindig az volt az érzésem, hogy koszos vagyok. Szembetűnő a sziget szegénysége. A feltűnő igénytelenség és rendezetlen környezet nagyon zavaró volt számomra. A partok és a tenger nagyon szép, de amint feljebb megyünk néhány métert, teljesen más világba kerülünk. A boltokban a tradícionális italok, mint az Ouzo vagy Metaxa nagyon drágák. Itthon olcsóbban meg lehet kapni, és a külföldi italokról, mint wisky nem is írok. Úgy vannak vele, hogy szuvenírnek a külföldi biztos megveszi. A reptéri Duty Free még vadabb.

Út a partra

Ne nézz át a kerítésen!

Itt ilyen

Itt miért ilyen?

Következő napon béreltünk egy autót, amely jó műszaki állapotú volt és egész idő alatt nem is akadt vele gondunk. Elindultunk bejárni a szigetet, amely hossza 40 km, szélessége 20 km. Benzinkutakkal jól ellátott, úthálózatának az állapota átlagos, kisebb gödrökkel, néhol csúszós. Rengeteg a szerpentin és a helyiek a közlekedési szabályokat „Vigyázzon a másik” elven alkalmazzák. Ezt többször megtapasztaltam, komolyan kell venni. Rengeteg a bérelt autó, robogó és quad. Sok autóvezető, főként hölgyek próbálják itt felújítani a több éve elveszített vezetési tudásukat, komoly veszélybe sodorva a környezetüket. A navigáció nehézkesen ismeri ki magát, de azért használható. Legjobb a 1,5 eurós nyomtatott térkép.

Xigia

Első utunk a tengerből feltörő kénes forrásairól híres Xigia-ba vezetett.  (GPS: É: 37.86761 – K: 20.73446) Autóval könnyedén megközelíthető szép tengeröböl. Egy teljes napot töltöttünk ott fürdőzéssel. A víz bőrtápláló anyagokat tartalmaz. Sokan csak arra járnak, megmártóznak, és mennek tovább. A helyi taverna alkalmazottja időnként összeszedi a rendetlen látogatók után a szemetet, és kiüríti a hamutálakat. Szépen rendbe tartják a területet.

Délután ellátogattunk a Navagio öbölhöz. (GPS: É: 37.86119 – K: 20.62680)  Lemenni nem lehet, csak szervezetten hajóval látogatható. Fentről több száz méter magasból láthattuk a csodálatos kék tengeröbölt. Egy kilátót építettek a magasba, onnét lehet fényképezni a panorámát. A parkolóban a mézárusok kínálják a portékájukat. Könnyű oda találni, csak a főutat, az útszéli üzleteket és a „Shipwreck” feliratot kövessük!

Navagio, a szikla is kék a tengertől  Görögország

Navagio, a szikla is kék a tengertől

A kilátóból meg ilyen

Következő napon elmentünk a sziget északi részére megnézni a Kék Barlangokat. A kikötőben kerestünk egy szimpatikus kis üvegfenekű csónakkal rendelkező hajóst, és fejenként 5 euróért bevitt bennünket a barlangokba. Fontos szempont a kis méretű hajó, mert csak az fér be a szűk vájatokba. Közben görögül és angolul tartott idegenvezetést. Érdekes és szemet gyönyörködtető látvány volt az égbot-víz-fény-sötét játéka.

A víz valóban kék!

Aki itt jár ezt nem szabad kihagynia. Közben akadt idő a fürdésre is ebben a kristálytiszta vízben. Hazafelé ismét útba ejtettük Xigiát. Kellemes élményekkel tértünk nyugovóra.

Aqua park

Hétfői napon meglátogattuk a Zante-tól 6 km-re Sarakinado–ban található aqua parkot. Akkor nem voltak sokan, így nem kellett sokat sorba állni a játékoknál.
Kihagyhatatlan élmény. Tavaly a Szaloniki park csalódást okozott. Ez viszont meglepetés volt utána. Profi módon megépített csúszdák jó minőségben. Rendesen csúsznak és a „kamikaze” a végén nem üt, mert megfelelő ívet adtak az építésnél. Kis területű park, de jó beosztású. 18 euró/fő és az egész napos jegyre adnak 10% kedvezményt.

Laganas

Másnap elindultunk a Laganasi-öböl környékének a felfedezésére. Laganas város az angol turisták kedvelt üdülője. Itt minden olyan szórakozási forma megtalálható, ami otthon. Első utunk a kikötőbe vezetett hogy elmenjünk egy teknős lesre. Ezt olyan hajóról tehettük meg amely alja úgy van kiképezve, mint egy tengeralattjáró. Menet közben óriási akváriumban éreztük magunkat. A hajó személyzete nem bízott semmit a véletlenre. Kitűnő navigációjukkal megtalálták a tekiket mindenki nagy örömére. 15 euró/fő

Délben következett a közelben található „Kalóz-sziget”. Egy fahídon lehet elérni, és 4 euró/fő belépőt szednek, amit lefogyaszthatunk.  A fogyasztás csak egy italra, vagy ételre érvényes amennyiben többe kerül, azt természetesen kp. fizeted. Így lett a kis dobozos Ice tea ennyi.  Figyeljünk a rendelésre, mert pórul járhat más is. Ezek után a pultos ferde szemmel nézett ránk, hogy nem dobtunk pénzt a „Tip” feliratú dobozba.  Különben bent található két bár és egy strand szétnézésre nem sok a lehetőség, mert a szélén mindenhol kerítés van.

A Kalóz-sziget

Egy ital elfogyasztását követően rövid sétával elértük Laganas homokos strandját, amely végig épült tavernákkal. Mindenhol kedvesen invitálják a vendégeket, hogy náluk telepedjen le a napágyakra. A feltétele, hogy enni és inni kell az adott helyen. Az áraik teljesen átlagosak, ha azonban csak az egyik feltételt teljesíted, távozáskor 5 euró a gyerek ill. 10 euró a felnőtt díj. Nem számít, hogy 3x rendeltél italt. A víz tiszta a parton az ágyakra törölközőt feltétlen teríteni kell. A homokban csikkek is találhatóak.

Kirándulások

Este megnéztük a Keriben a naplementét a sziklaszirtről. Sokan fényképezték a lenyugvó napot, azonban szűrő nélkül tönkre mehet a digitális fényképező érzékelője.  (GPS:  É: 37.65514 – K: 20.80787)

Naplemente

Keri nappal

Utolsó „autós napunkon” átmentünk a sziget sziklás nyugati partjára.  A tengerben fürdésre ezen az oldalon nem sok alkalom adódik, mert mindenhol hatalmas sziklafalak merednek az ég felé. A legtöbb rész csak a tengerről közelíthető meg. Roxa és Porto Limionas a kivételek közé tartozik. Remek hely a búvárkodásra, a szikláknak gazdag a tengeri élővilága. Az út rendkívül szerpentines, amíg elérjük a partot, mellette védőkorlát nincs, és a szakadékok nagyon mélyek. Ez különben az összes útra igaz. Porto Limionas tulajdon képpen egy mély, hideg, tiszta vízű öböl.  (GPS: É: 36.23413 – K: 22.90541)  Kellemesen lehültünk a kora délutáni melegben.

Limionas

Az út végéig tovább menve érkezünk Roxa strandjára. A tenger itt különös medencéket vájt a sziklába. Dagálykor ellepi azokat, apálykor a visszamaradt vizet a Nap felmelegíti, és fürödni lehet bennük. Érdekes látvány, de többet nem írnék róluk. A víz a tengerben tiszta, mély és hideg sok élőlénnyel.

Roxa

Útban a szárazföld belsejébe, megálltunk  Agios Leon nevű településen. A templom mellett egy üzlet és taverna található. A tulajdonos házi készítésű Ouzó-t, bort, és egyéb olivából készült termékeket árul. A parti bazárban ugyanazokat azonos csomagolásban olcsóbban megvehetjük. Nagyon kedvesek, barátságosak voltak velünk örültek, hogy valaki megállt náluk.
Délután elmentünk a Vasilikos félsziget végébe, a Gerakas strandon fürödtünk. Nagyon finom homok található itt és a parton rengeteg teknősfészek. A környezet védők szigorú rendszabályokat foganatosítottak  az állatok védelmében. Ezekről a Neten részletesen olvashatunk. A közelben érdemes elmenni még a St. Nicholaos nevű strandra is, amely vize kellemes és szép a környezete.

Tengeri barlangfürdés

Utolsó Zakyntoson töltött napjaink egyikén az utazási iroda szervezésében befizettünk egy „Szigetkerülő” egész napos kirándulásra hajóval. Körbe 123 km-t tettünk meg, és a különleges helyeket ekkor a víz felől is láthattuk. Zante kikötőjéből északi irányba indultunk a hajóval. Fürödni álltunk meg először az ismerős Xigia kénes vizénél. Végigmentünk a Kék barlangok mellett. Az északi csúcsot megkerülve komoly szélben és hullámzásba kerültünk. Itt találkozik két légáramlat, és soha nincs szélcsend. Ezután elértük a Navagio-öbölt. Kellemesen lehültünk a vízben, készítettünk néhány fotót.
Végig hajóztunk a nyugati oldalon, elsiklottunk a már említett helyek mellet, és a kristálytiszta vízben még egyszer csobbanhattunk. A Laganasi-öblöt megkerülve, délután érkeztünk vissza a kiindulási helyünkre. A kirándulás alatt az idegenvezetők folyamatosan adtak érdekes információkat több nyelven, köztük magyarul is. Nem éreztük egyik megállónál se a rohanást. Korrekt szervezéssel mindenre volt elegendő idő. Ajánlani tudom mindenkinek egy kellemes nap eltöltésére. Az ára a hoteltől transzferrel a kikötőbe 20 euró/fő. A szigeten található irodák is hasonló áron kínálták, nem éri meg keresgélni köztük.

Írásommal igyekeztem ötleteket adni az itt tartózkodás kellemes eltöltésére. Ezen dolgokból mindenki válassza ki a számára fontos részeket! Én így láttam Zakyntost és az az érzésem, hogy nagyon sok turistával tömött repülőnek le kell még szállnia a kicsiny reptérre, hogy változások legyenek a környezetben és az árakhoz- és a turistákhoz való hozzáállásban is.
Csernák András

A szerző írásai az Útikalauzban

Csernák András: Olympic Beach, Waterland, Olympos, Meteorák – Görögország – 2009