Marácz István: A mozdonyfüsttől a Fertő-tóig – Nagycenk, Fertőd, Ilmitz – Magyarország, Ausztria – 2009

Egy igazi futókaland rövid története információkkal, benyomásokkal és néhány érdekes fotóval

Utunkat a Nagycenken lévő Széchenyi Múzeumvasútnál kezdtük. A kastély közelében lévő végállomás mellett szabadtéri múzeum várja a vasút szerelmeseit. A kisvasút 760 mm-es nyomtávon közlekedik a Fertőbozi GYSEV állomás és a nagycenki Széchenyi-kastély közt 3,6 km hosszban. Érdekesség, hogy a vasútat 1972-ben adták át.

2009. június 14-én a teljes távot gőzmozdonyos vontatással tehettük meg oda-vissza, ami egy felnőtt számára 1.080 forintba került. Ez elég borsos ár, de aki akarja választhatja a Nagycenk-Barátság útvonalat, ami 540 forint. A C-50-es dízelvontatás esetén a leghosszabb táv 680 forint.
A nagycenki állomáson bennünket a 429-es típusú András gőzös vezette szerelvény várt. A kerékpár szerelmeseinek is kedvez a járműállomány, lehetőség van nyolc darab drótszamár szállítására is. A kisvasút egyébként a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút fenntartásában üzemel gyermekvasútként. Vasárnap szolgálatban csak kettő gyermek volt, máskor akár tíz kisvasutassal is találkozhatunk.
A vonal különlegessége, hogy a mozdony utazásunk során többször is menetirányt vált, ami a pálya kialakításának köszönhető. Ez kitűnő alkalmat ad arra, hogy ekkor fényképet készítsünk a vasútról és a mozdonyról. András elsőként a Barátság állomásnál cserélt helyett, majd a Fertőbozi állomás előtt, a kisvasút mozdonyszínénél.

András a kivasút mozdony Nagycenken

András, a mozdony

A fertőbozi GYSEV állomásra a szerelvény tolatva érkezett meg, mivel a normál nyomtáv mellett csak egy sínpár fut be. Itt harminc percet várakozott a szerelvény a visszaútra. Ezalatt „András” szenet és vizet vételezett, az utasok a keskeny nyomtáv végén megtalálható 424-est (pályaszáma: 424-146) és 520-ast (pályaszáma: 520-030) nézhették meg. Közben két nagyvasúti szerelvény is befutott Sopron illetve Győr irányából, ezzel is megteremtve a kapcsolatot a két vasút közt.
A nagycenki végállomásra visszatérve több látnivaló közül lehetett választani. Lehetőségünk lett volna a Széchenyi-kastély vagy éppen a Széchenyi-mauzóleumot megtekinteni. Mi egy másik helyszínt a fertődi Esterházy-kastélyt választottuk.

Fertődön a Esterházy-kastély mellett lehet parkolni, ez 240 forintba került nekünk. Ezért az összegért addig maradhattunk ott, ameddig akartunk. A parkoló körül kirakodó vásár volt, valamint a kastéllyal szemben étermek is találhatóak. Mi az egyik vendéglátóegységben fogyasztottuk el az ebédünket. Az ár itt is magasabb a megszokottnál, minden bizonnyal köszönhető a német anyanyelvű turistáknak is, de az ételek minőségével nem volt gondunk.
A fertődi Esterházy-kastélyban Esterházy „Fényes” Miklós és tündérvilága című kiállítást tekintheti meg az érdeklődő. A belépő felnőttek részére 1500 forint, míg a diákok és nyugdíjasok részére 750 forint. Ezért az árért háromnegyedórás tárlatvezetést kapunk.

Képek az Esterházy-kastélyról

A bemutató során minden információt magkaptunk az idegenvezetőtől, ha akad kérdésünk, azt is nyugodtan fel lehetett tenni és arra kézségesen válaszoltak is. A tárlat után lehetőség van a park megtekintésére is. Azt gondolom, hogy mindenképpen érdemes pár percet áldozni erre.
A fertődi kastély információjánál is kézségesen állnak rendelkezésünkre legyen ez a műemlékkel vagy éppen egy másik úticéllal kapcsolatban.

A kirándulásunk végállomása a Fertő-tó volt. Számunkra kézenfekvő volt az osztrák oldalon lévő Illmitz városa, de ugyanúgy megfelelhet a magyar Fertőrákos is. Bár utóbbival kapcsolatban nincs tapasztalatom. Átkeléshez pamhageni határátkelőt választottuk. A schengeni határnak köszönhetően csak át hajtottunk.
A határt elhagyva több szembetűnő változást is érzékeltünk. Egyrészt az utak állapota jobb, másrészt a táblák. A sógorok mindent kitábláznak. Ezért nincs gond, ha rossz irányba fordulunk le. A következő elágazásnál nagy esélyünk van arra, hogy újra a célállomás felé vehessük az útirányt!
A Fertő-tóhoz érve nagy parkoló fogadott bennünket. A parton több szolgáltatás közül választhatunk. Lehet fürdeni, hajókirándulásra mehetünk vagy éppen egy étterembe is betérhetünk. A gyerekek részére van játszótér, ugrálóvár, de a strandröplabda hódolói is megtalálhatják a számításukat. A strandon kabinok állnak rendelkezésre az átöltőzéshez. Aki a balatoni 100 négyzetméter per 1 kabint várja annak csalódnia kell. A mellékhelységek is megfelelő állapotban várják a turistákat.

A Fertő-tó Ilmitznél

A strandot lehetőség van kerékpárúton is megközelíteni. A Fertő-tavat egyébként körbeépítették kerékpár úttal. Az osztrák oldalon kitűnő állapotban találhatóak ezek, a magyarországi szakaszok hagynak némi kívánni valót.
Marácz István – 2009. június 15.