Csoknyai Péter: Marina di Massa – Olaszország – 2010

Hiánypótló írás egy kirándulásokkal színesített tengerparti nyaralásról – érdekes fotókkal illusztrálva

Marina di Massa, Pisa, Massa, Carrara, Colonnata, Cinque Terre

Elöljáróban annyit szeretnék elmondani, hogy ez a beszámoló a teljesség minden igénye nélkül íródott. Ami a Marina di Massában eltöltött idő alatt történt, amennyi élményben volt részünk, órákat venne igénybe, ha mindezt vagy akár csak rövid történetét is el akarnám mesélni.
A nyaralás megtervezésekor próbáltam információkat, úti tapasztalatokat összegyűjteni Marina di Massáról, de ez csak nagyon minimális mértékben sikerült. Hiába írtam be a keresőbe, 2010-ben még nem állt rendelkezésre útleírás, úti beszámoló. Azért írtam ezt a rövidke beszámolót, hogy aki eddig habozott és valamiért nem merte Marina di Massát választani olaszországi nyaralása színhelyéül, bátran válassza, bátran vágjon neki.

Olaszországi, máltai Útikalauz.hu célpontok nagyobb térképen való megjelenítése

Régóta dédelgetett álmunk valósult meg, hogy augusztus végén Toszkánában nyaralhattunk. Jó szokásomhoz híven, már január elején elkezdtem a tervezgetést, az információk gyűjtését. Úgy akartunk Toszkánába eljutni, hogy lássunk valamit ebből a tartományból, megnézhessük a Cinque Terrét, illetve főként, hogy tengerparti szállásunk legyen. Ami a céltelepülést illeti, teljesen mindegy melyik település, csak a fenti kívánalmaknak megfeleljen. Így esett a választásom Marina di Massára.
Természetesen az év első három hónapjában nem találtam elfogadható szállást az interneten. Több utazási irodával leveleztem, mindenhol azt tanácsolták, hogy az „Utazás 2010.” kiállítás után találhatok használható ajánlatokat, ez be is igazolódott. Sok árajánlatot kaptam, köztük olcsóbbat, drágábbat (főleg drágábbat), ahogy ez ilyenkor lenni szokott. Olyan apartmant szerettünk volna, ahol tudjuk, hogy hova megyünk, de ezek számunkra nagyon drágák voltak (150 ezertől indultak). A legtöbb ajánlat Marina di Massában olyan volt, hogy a helyszínen dől el, melyik apartmant kapjuk. Részünkről kikötés volt, hogy közel legyen a tenger, valamint a városközpont is max. 10 perc gyaloglásra. Két hasonló kategóriát találtam, ami számunkra elfogadható volt, az árak hasonlóak. Nagyon tartottunk a „Jóker” apartmantól, de ez volt a legolcsóbb.
Április elején aztán végre rászántam magam a foglalás elindítására, ekkor jött a következő akadály: a szállások többsége ebben az időpontban már foglalt volt. Egy győri utazási irodától kaptam nagyon olcsó(?) árajánlatot, amit azonnal elfogadtam (ez 93 ezer egynéhányszáz forint volt útlemondási biztosítással együtt). Befizettem a 40 százalék előleget, amit annak rendje szerint visszaigazoltak. Marina di Massáról továbbra sem találtam használható információt, pedig mindent megpróbáltam. Még egy Toszkánáról szóló weblap üzemeltetőjének is írtam e-mailt, kértem tőle információt. Ő korrekten visszaírt, hogy a szóban forgó település tipikus tengerparti üdülőhely, de Toszkánához nem sok köze van. Az Ő személyes véleménye az volt, hogy kicsit alacsonyabbak az árak, mint Toszkána más részein, de neki nem tetszik. Hogy őszinte legyek, nem dobott fel túlságosan, de mivel jártunk már Bibionéban, Lignanoban, Riminiben, Pietra Ligurban és még néhány helyen Olaszországban, így bíztam benne, hogy azért nem lehet annyira vészes, talán sikerül jól érezni magunkat.
Mint tapasztalt utazó, nyugodtan vártam az utazási irodától a figyelmeztetést, hogy fizessem be az utazás megkezdése előtt egy hónappal esedékes fennmaradó összeget. Ám figyelmeztetés nem érkezett, így én jelentkeztem, hogy áll-e még az ajánlat vagy netán csak átverés az egész. Az ügyintéző elmondta, hogy a kolléganője, akivel megkötöttem a szerződést, már nem dolgozik náluk, de fizessem csak be a hátralévő összeget és nem lesz semmi probléma – így is tettem. Csodával határos módon alig néhány nap elteltével kaptam egy SMS-t, hogy megérkezett a voucher, személyesen átvehetem. Mivel ezidőben éppen nem jártam Győrben, megint e-mail, néhány nappal később megkaptam postán.
Végre eljött az indulás napja – mindig gépkocsival utazunk, ez most sem történt másképp.

Útvonal: Pápa – Szombathely elkerülő – Oberwart elkerülő – A2 – Tarvisio – A23 – A4 – Venezia elkerülő – A13 Bologna-ig – A1 Firenze-ig – A11 Viareggioig – A12 Massa-ig.

Elindultunk a GPS által megtervezett útvonalon, egyébként végig ezt követtük – kivéve a velencei elkerülőt, mert azt nem tervezte be, holott benne volt, ezért úgy kellett áttervezni az útvonalat, hogy erre menjen.
Indulás Pápáról 5.30-kor, két megállóval érkezés Marina di Massába 17.30-kor. Az úton minden rendben volt, némi araszolás Udine után, Firenze után, az A1-esen max. 120-al lehetett menni vagy még annyival sem, annyira zsúfolt volt.

Megérkezve megállapítottuk, hogy jó települést választottunk, Marina di Massa már első ránézésre is gyönyörű, tipikus új üdülőváros pálmákkal, bagnokkal, szórakozási és bevásárlási lehetőségekkel. Kiemelt látnivaló nincs, de mindent meg kell nézni.

Marina di Massa - Olaszország

Marina di Massa – főtér

A következő nehézség az utazási iroda megtalálása volt, ami a városközpontban van, de szombat délután lévén, a városközpontot lezárták az esti rendezvények miatt. Mi utaztunk 940 km-t, ezért úgy gondoltuk, nekünk ez nem lehet akadály, hát a tilalmak ellenére behajtottunk, nagyon nehezen fértünk el, mert az árusok sátrai már szinte mindent elfoglaltak. Végre leparkoltunk (természetesen tilosban) az utazási irodától 100 méterre, majd irány az utazási iroda.  Leadtuk a vouchert, az úriember mondta, hogy szuper szálláshelyet ad nekünk, ami tényleg az is volt. Megkaptuk a kulcsot, a térképet és elindultunk megkeresni az apartmant, de előtte el kellett hagynunk a városközpontot és kimenni a tilos zónából, ami nem is volt egyszerű, hiszen egyik helyen egy rendőrautó elállta az utat és nem fértünk el mellette. Ez nem okozott problémát (nekünk sem, neki sem), félre kellett állnia, ekkor már mehettünk. Egyébként a legtöbb helyen ugyanezt a segítő szándékot (vagy lazaságot) tapasztaltuk, mondván turisták (magyarok), örülünk, hogy itt vannak, vigyék jó hírünket.
Rövidesen megtaláltuk az apartmant, kipakolás, irány a tenger. Az apartman egyébként a tengertől 100 m-re, a városközponttól kb. 2 percnyi sétára volt.

Marina di Massa - Olaszország

Az apartman, az utca végén a tenger

Mindenhol fizetős strandok, a partra lejutás csak ezeken keresztül. Később kiderült, volt „free beach” is, ezek mellett, de ezt egyik fizetős strandon sem akarták tudni, hogy hol van. Késő délután lévén az egyik „bagno” végében, a napernyők és a tengerpart közti szakaszon leterítettük a plédjeinket, fürödtünk és napoztunk, nem is volt semmi probléma. Este séta a városban, elgyönyörködtünk a színes vásári forgatagban, megnéztük a késő esti nyárbúcsúztató tűzijátékot, ami szintén csodálatos volt, már-már untuk, olyan hosszú.
Másnap elég időben (9 óra, fél tíz) indultunk, hogy bérelünk két napernyőt és 4 ágyat, ami nem volt egyszerű. Vasárnap lévén minden hely foglalt volt, végül aztán a sokadik helyen egy bagnino hölgy megszánt bennünket és kaptunk 2 napernyőt, 2 ágyat és 2 széket – potom 35 euróért, de ez még olcsó volt. Egész nap pihentünk, fürödtünk, süttettük magunkat a nappal, amiről Magyarországon nem is tudtuk, hogy ilyen is létezik, ugyanis itthon rendkívül pocsék, hűvös idő volt. Olaszországi tartózkodásunk alatt végig csodálatos, meleg idő volt, erős napsütéssel, úgyhogy napozásra inkább mindig csak a délutáni órákban került sor.
Délben megebédeltünk, utána megint strandolás késő estig. Utána séta a városban, vacsora, fagyi, majd késő este (éjfél környékén) haza. Egyébként még ilyen későn is 24-25 Co-ot mutattak az utcai hőmérők, tehát nagyon jó idő volt.
A hétfői nap csendes semmittevéssel, olvasással telt, délután kimentünk a szombaton délután elfoglalt helyünkre, ahonnan kb. 5 percnyi ott tartózkodás, rendkívül udvariasan, de határozottan eltanácsoltak bennünket, mondván ez magánterület, fizetni kell, ezt pedig mi félnapra nem akartunk. A következő bagno végében letelepedtünk, néhány perc után ott is figyelmeztettek bennünket, hogy ma még maradhatunk, de holnap inkább ne jöjjünk vissza. Az esti séta során megpillantottuk a „Free beach” feliratot, úgyhogy a következő napokon már ide jöttünk (egyébként az általunk először elfoglalt bagno-tól kb. 10 méterre van). A szomszédos bagno szolgáltatásait (zuhany, lábmosó, stb.) minden további nélkül igénybevettük, itt is telt ház volt végig, ezért nem nagyon figyeltek erre.
Nagyon szép kirándulásokat tettünk a „környéken”.

Meglátogattuk a Pisai ferdetornyot, végisétáltunk Pisa utcácskáin, kaptunk egy kis ízelítőt Toszkánából.

Természetesen nem hagyhattuk ki a Carrarai márványbányákat és a tartomány fővárosát Massa-t sem. A márványbányák felől közelíthető meg Colonnata – szép kis hegyi falu, ahol minden fehérmárványból van és a márványfaragás élőben is megtekinthető. A Lardo di Colonnata-t szinte kötelezően meg kell kóstolni. Ez egy alaposan besózott, fűszerezett szalonna, amit márványkádban érlelnek. Colonnata-ban minden utcában van egy bolt, ahol kapható – de minden Carrara környéki településen is megtalálható.

Pisa ferdetorony Carrara-Colonnata központja
Pisa Carrara-Colonnata központja

Carrara, márványbánya

Massa nagy és szép város, a főtere narancsfákkal van körbeültetve, minden fáról mosolyogtak a narancsok. A székesegyház és az utcákon a járdaszegélyek is márványból készültek. Parkolóhelyet találni a városközpontban lehetetlen vállalkozásnak bizonyult, távolabb a központtól már előfordul, hogy talál az autós parkolóhelyet.

Massa vára

Szemben a székesegyház
Massa – főtér Massa – szemben a székesegyház

Számunkra a Cinque Terre (Öt Föld) meglátogatása kötelező volt, ezért egy napot itt is eltöltöttünk. Egy nap igazából talán egy településre elegendő, de azért autóval bejárható, bár így is nagyon fárasztó, azonban ezt a csodát látni kell. Mi mindegyik faluban a fizető parkolókban hagytuk az autót. Az általában előre kifizetett időt mindenhol sikerült túllépni, de egyetlen alkalommal sem fizettettek velünk következő órát vagy esetleg bírságot. Mint már az elején is írtam, a Cinque Terre-n is segítőkészséget, kedvességet tapasztaltunk a helyiek részéről. A Cinque Terre-n is nagyon sok képet készítettünk, ezekből néhányat felteszek kedvcsinálónak (komment nélkül), bár szerte a világhálón nagyon sok helyen megtalálhatók hasonló képek.

Cinque Terre (Öt Föld)

Összegzésül még annyit, hogy több magyar családdal is találkoztunk, akik szintén abban az utcában laktak, ahol mi is – mindannyian nagyon jól érezték magukat, és ők is elismerően nyilatkoztak mind az üdülőtelepülésről, mind pedig Toszkána látnivalóiról.