Fónad Tibor: Sveti Vlas – újratöltve… – Bulgária – 2009

Szerzőnk visszatért a korábbi kellemes nyaralás helyszínére, és szinte mindent még jobb állapotban talált. Praktikus információk röviden a Napospart környékére készülőknek néhány fotóval

Most először mentem életemben másodszor is ugyanoda nyaralni. 2007-ben annyira tetszett a hely, hogy megfogadtam, hogy a gyerekeinkkel is eljövünk a bolgár tengertpartra, Sveti Vlas-ba, a Panorama & Marina Freya-ba. Eljöttünk, megérte…

Az odaútról túl sokat nem akarok írni. Este 9-kor indultunk és Szerbia fele mentünk. Direkt úgy választottam meg az oda és visszautat is, hogy a török vendégmunkásáradat hétvégekre eső rohamát elkerüljük: kedden indultunk. Határokon 15-20 perc alatt átjutottunk. Szerb autópálya fizetőkapuinál hitelkártyával fizettünk: gyorsabb volt, mint a kp. Meglepetés, hogy Bulgáriában nem kellett útdíjat fizetni: megálltam a bódénál, de csak integettek, hogy haladjunk…
Szófiába reggel 7-re értünk ottani idő szerint, és átmentünk a városon a centrumon keresztül. Nem volt különösebb dugó. Reggeliztünk a Plovdiv fele kivezető úton levő McDonalds-ban, a gyerekek letesztelték a csúszdát, aztán irány az autópálya. Délután 2-re értünk Sveti Vlas-ba.
Lement az 1220 km egyben, éjszaka nem kellett megállnom aludni: mp3 lejátszón zenehallgatással, light kólával, zölt teával, cerbona szelettel és rágóval tuningoltam magam. A család többé-kevésbé aludt – már amennyire lehet egy autóban.

A Panorama & Marina Freya bővült a két évvel ezelőtti állapothoz képest: megépült az út másik oldalán a két Fort Noks testvértelep: Imperial és Crown. Emiatt most több volt az ember és az autó, de nem zsúfolt a hely. Parkolni néha csak kinn, az új részek kerítéseinél lehetett, de a biztonsági őr megnyugtatott, hogy azt is figyelik, felügyelik. Nem is volt semmi gond a kocsival ott sem.

Nagyobb térképre váltás

Sveti Vlast  - Panorama & Marina Freya

A bejelentkezés simán ment, aztán megkaptuk az apartmanunk kulcsát: egy óriási méretű 2 hálószobás 5. emeleti “lakás”: 2 fürdő, táncterem méretű nappali étkezővel egyben és hatalmas, L alakú terasz. Rálátás a tengerre, a telepre és a medencék egy részére. Magam sem tudtam volna ettől jobbat választani… A korábbival ellentétben most találtunk merőkanalakat is a konyhában és egy DVD lejátszót is, ami jól jött a gyerekeknek, mikor épp nem pancsoltak.

A tengerpart kicsit zsúfoltabbnak tűnt, mint 2007-ben, de ez csak napközben volt így: este mikor megjöttek a nagy hullámok a nép nagy része eltűnt: pedig ilyenkor volt a legjobb a víz. Szintén megcsappant a nép, ha napközben picit befelhősödött az ég, vagy feltámadt a szél… pedig ilyenkor is bőven 28-30 fokot mutatott a hőmérő.
Reggelente rendszeresen futottam két oda-vissza “kört” mezítláb a tengerparti homokban: nagyszerű érzés még akkor is, ha valaki egyébként nem szeret futni.

Pár hely, ahol jártunk

Várna, Delfinárium
Ami meglepő, hogy az interneten egészen minimális infót találtam róla, pedig bőven megérne egy saját honlapot is. Pld. sehol nincs leírva a pontos címe, az árak, a programok kezdési időpontja. Ez utóbbiban a szállásunk recepciójánál segítettek.
Aki esetleg eztán akar oda menni annak leírom, hogy 3 előadás van naponta: a délelőtti kezdetére nem emlékszem pontosan, de valamikor 9 és 10 között. Ezen kívül előadást 12.00-kor és 15.30-kor tartanak. A Delfinárium pedig Várnán belül, a Primorsko parkban található. Parkolni lehet a parkban (ingyen), közel az épülethez.

Nagyobb térképre váltás

Az előadásra a belépés nem volt olcsó, én ötünkre kb. 84 levát fizettem. Kb. 40 perces a show. Ezzel együtt szerintem nagyon megérte, mi még sose láttunk ilyet, és mindenkinek tetszett. Fantasztikus ahogy ezeket az állatokat meg tudják tanítani ennyi mindenre… Ajánlom mindenkinek. Az előadáson látottakat egy hölgy bolgár, orosz, angol és német nyelveken kommentálta folyamatosan.

Várna delfinárium delfin-show

A delfin és ember “kézfogása”

Irakli
Ha valaki olyan homokos tengerparton is akar pancsolni, ahol abszolút nincs zsúfoltság, annak ezt ajánlom. A Várna – Burgasz főútról Banya falu és Obzor között van egy lehajtó Irakli fele, tábla is jelzi. Egyik reggel kíváncsiságból autóztam oda. A főúttól kb. 2 km-t kell menni. Mindössze egy zárt parkolószerűség (gondolom pénzt kérnek érte napközben), egy tipikus tengerparti nomád étterem van ott + két hordozható wc, egy zuhanyzó, pár öltöző box és néhány napernyő leszúrva a homokba. Maga a beach hosszú és széles. Reggel 7-kor rajtam kívül senki se volt, de szerintem napközben sincs zsufi. Valószínű nemsokáig lesz így, mert láttam egy óriásplakátot arról, hogy valami apartmantelepet terveznek építeni hamarosan ott is…

Pomorie és Nesebar
E két hely kedvezően változott 2007-hez képest abból a szempontból, hogy a belvárosi utcákról a sátras gagyiárusok áradatát eltüntették. Ezzel együtt még mindig rengeteg szuvenír árus bolt van, de azok normál üzlethelyiségből árulnak, és nem rontják a városképet. Mindkét helyen jóval kevesebb volt a turista, mint két éve, így most nem kellett az utcán szlalomozni és Nesebarban is sokkal jobban meg lehetett nézni a XIII. századi műemlékeket.

Nesebar

Ravda
Nesebartól pár km-re délre található kis üdülőváros. A főutca a bevásárlóutca. Jó és olcsó éttermek és a boltok árai is a naposparti, nesebari árak alatt vannak. A bekötőút mellett szilvafák is vannak, szedtünk is az egyikről finom édes “ravdai ringlót”.

Burgasz, Burgasz Plaza
Ahogy két éve is írtam, Burgasz nem egy turistacentrum, így most nem mentünk be a városba. Megnéztük viszont az azóta az elkerülő úton megnyílt Burgasz Plazát. Ez olyan, mint az itthoniak. A nemzetközi márkás cuccok árai is mint itthon. Van viszont egy Carrefour supermarket, ahol az élelmiszerek és italok árai minden más tengerparti helynél alacsonyabbak. Vettünk pld. egy fél kilós fagyasztott cacát (apróhal) kb. 1,2 leváért (az 1 kilós kiszerelés is 2 leva alatt volt.) Paprikás lisztben megforgatva, olajban kisütve, picit sózva fennséges.
Ezen kívül van egy olyan hely az áruházban, ahol a falból folyik a vörös és a fehérbor: lehet kóstolni és mindenkinek magának csapolni az oda tett teljesen steril, 1,5 literes műanyag palackokba olcsón. Egy adag vöröset én is csapoltam – nem egy villányi vagy szekszárdi minőség, de elment.

Bulgária az éttermek és az élelmiszerek szempontjából szerintem még mindig olcsóbb Mo-hoz képest, de már 20-30% különbség nincs – ott nagyobb volt az infláció az elmúlt két évben. Ezen kívül az olcsóbbság nem általános. A felkapott és jól ismert helyeken (Napospart, Nesebar, Sozopol, stb.) közel a magyar árakra, néhol még magasabbra is lehet számítani.

Személyes határozott véleményem, hogy az egyik ok, ami miatt Bulgáriába érdemes látogatni, az a gasztronómia. Az ételeik finomak, változatosak, egészségesek, és rengeteg étterem van mindenhol, mindegyik egy külön hangulattal, udvarias, barátságos pincérekkel. Mióta gyakrabban járok Bulgáriába (munka ügyben is) soha ki nem hagyom a tarator levest, a gyuvecs-et, a kavarmát és a sok különböző kjufte-t ill. a kebabcse-t, valamint a kiváló és óriási adagokban, gyakorlatilag főételként felszolgált salátákat: sopszka, ovcsarszka, cézár, stb.
Óriási hibát követ el, magával szúr ki, és anyagilag is garantáltan rosszul jár, aki Bulgáriában fél- vagy teljes panziós, esetleg all inclusive ellátásra fizet be a szállodában, mert kihagyja az ország egyik fő vonzerejét: a fantasztikus változatos éttermeket, ételeket és italokat.

A nyaralás elteltével Sveti Vlasból hazafele délben indultunk és megálltunk még Stara Zagora előtt egy út menti étteremben ebédelni. Szófián ismét a centumon keresztül kb. fél óra alatt átértünk, majd a határok, a szerb autópályák, az M5, az M0 és az M2 “leküzdése” után hajnali 4-re értünk haza.

Nem biztos, hogy utoljára voltunk ott. A gyermekeink haza se akartak jönni, amit megértettem. Főleg kisgyerekes családoknak ideális a hely az infrastruktúra, a homokos tengerpart, a rengeteg medence és játszótér valamint a biztonság miatt.

Fónad Tibor, 2009. július

A szerző írásai az Útikalauzban

Fónad Tibor: Sveti Vlas – újratöltve… – Bulgária – 2009

Fónad Tibor: Nyaralás Bulgáriában – Sveti Vlas – 2007

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldheted el kérdéseidet, véleményedet – szerkesztoutikalauz.hu