Huszár Erika: Kefalonia, az ismeretlen sziget – Görögország – 2006

Tömör, fontos és pontos információkat tartalmazó beszámoló egy viszonylag érintetlen görög szigetről – szép képekkel

Bevezető
Röviden Kefalonia-ról. A Ion-tenger legnagyobb szigete, lakosainak száma alig több mint 40.000. A patrasi öböl bejáratánál fekszik Zakinthos és Lefkada között.Mellette található Ithaka melynek neve szorosan kapcsolódik a bolyongó Odysseus-éhoz. Kefalonia fővárosa Argostoli. A sziget hegyvidékes, csipkézett öblökkel, kavicsos és homokos strandok választékával. Itt nő a világon egyedülálló Kefalóniai fenyő, és itt élnek a kistestű vadlovak, melyeket ,,Aino lovai,,-nak is neveznek. A ritkaságok nemcsak a sziget növény és állatvilágában találhatók meg, különleges geológiai jelenségek is hozzájárulnak a sziget szépségéhez. Katavotres ,,víznyelő,, ahol a tenger vize eltűnik a szigeten, majd két hétig bolyong, míg végül a sziget túloldalán Sami közelében kerül felszínre. Itt található a fantasztikus Melissani tengeri barlang is.
A sziget, bővelkedik látnivalókban. Találunk itt, cseppkőbarlangot: Drogarati ,,gyönyörű világítótornyot: St. Theodoros; elbűvölő templomot: Agios Gerasimos,, Jó tanács: ha valaki e szigetre utazik, érdemes térképet vásárolni, és autót bérelni! A sziget ugyanis, nagy és rengeteg a látnivaló. Szinte minden méteren találunk valami szépet, és érdekeset, amit fotózhatunk. Persze ezt csak az tudja meg, aki nemcsak a strandon tölti az idejét.

Érdekesség: a szigeten nincs turista áradat! Többség angol turista, de vannak svédek és olaszok is. A sziget egyébként népszerű a görögök között is! Gyakran nászútra jönnek ide, ami nem is csoda, hiszen akár saját kis strandot is találhatunk, ahol rajtunk kívül más nincs! Ha valaki azonban a nyüzsgést szereti, az esténként megtalálja Argostoli sétáló utcájában, vagy a discoban. De találkozhatunk jókedvű angolokkal a tavernákban is! Az árak kb. triplája az itthoninak. Az éttermekben, és a super marketekben is! Mi az ismeretlenbe indultunk el, hiszen ez a sziget ismeretlen a magyarok körében, és útleírást sem találtunk róla. Szépet kerestünk, de gyönyörűt találtunk! Nem elfogultság, de mindenkinek pozitív véleménye volt a szigetről, és a szervezésről is! Bátran ajánlom mindenkinek, hogy jövő nyáron utazzanak el, legalább egyszer erre a szigetre! U.i.: A szigeten forgatták, a Corelli kapitány mandolinja című filmet, Nicholas Cage és Penelope Cruz főszereplésével.

Élménybeszámoló
Talán kezdhetném azzal, hogy mi (én és a párom) szervezett nyaraláson vettünk részt. Az utat Budapest – Kefalonia között repülővel oldottuk meg. A szállásunk, apartman volt. Az összeg, amit az utazási irodában hagytunk, 2 fő részére: 225000 Ft. Az önellátásról azt gondoltuk, talán olcsón megúszhatjuk, de tévedtünk. Mint már említettem, az angolokhoz van igazítva minden. A költőpénzként elvitt 530 euró meg se kottyant (egy hétre). Persze, hozzá tartozik, hogy ebből a pénzből fizettük ki, a két szervezett kirándulást is, ami állt egy hajókirándulásból, és egy buszos túrából. Ezek ára: 150 euró két főre! Bár hozzátartozik, hogy kár lett volna kihagyni, hiszen ha valaki elutazik nyaralni, azért megy és fizet, hogy egy kicsit világot lásson! Kár, hogy a világ nem a magyarokhoz van igazítva!

Buszos túra: Ébresztő reggel 8 kor. Találkozó a Dolphin super market előtt 9 kor. Lassiból indulva, az első cél állomás, egy bor üzem, ahol megkóstolhatók, a helyi nevezetességek, az úgynevezett Robola borok. Itt egy kedves úr, perfekt angol kiejtéssel hadarja a bor történetét, és gyártási technológiáját. A bemutató végén, kóstolás, persze mértékkel. Ami érdekes, a drágább borokból nem ihattunk, mert kevés palack van már csak az üzletben, de azért venni lehet (zsákba macskát). Az árak 5-10 euró között. Ajándékként vettünk három üveggel.
A következő cél, a sziget közepe felé haladva, Agios Gerasimos temploma.
A helyiek nevezetesek a babonákról. A környező falukban, minden év, augusztus 15-én ünnepelik St. Gerasimost, aki a helyiek védőszentje. A legenda, úgy tartja, hogy ezen a napon, lejönnek a kígyók a hegyekből, végig kúsznak a templomon. Ha nem jelennek meg, akkor a szigeten, baj történik.
Az 1956-os nagy földrengésnél, ami elpusztította a sziget csaknem felét, a kígyók nem jelentek meg az ünnepen, ezért a helyiek mindig izgalommal várják, a 15-ét. A kígyókat, szent állatként tisztelik, ezért ne lepődjön meg senki, ha a fejünkre, vagy a vállunkra teszik. Ez egyfajta védelmet jelképez. A templomba, a belépés ingyenes. Ha szerencsénk van, és van zarándok csoport, kinyitják Gerasimos kriptáját. Fotózni, itt tilos. A fotózás, csak a nagy templomban lehetséges.
Következő állomás, Melissani tengeri barlangja. Belépő: 10 euró két fő.
Rengetegen vannak a turisták. A várakozási idő, mire bejutunk, kb. 1 óra! A tó pici, de nagyon szép! Behajózható, de kis mérete miatt, az élmény pár perc, csupán. Mi, pont egy kicsit Metaxa gőzös fickót fogtunk ki, aki csodával határos módon, éppen hogy nem borított bele minket a csaknem háromszáz méter mély tóba. A borravaló, kötelező. Sőt, ki is követelte ez a kedves úr. Bőszen mutogatta a markát, ahogy szálltunk ki a csónakból.
További utunk, a Drogarati cseppkőbarlangba vezetett. Belépő: 6 euró két fő. A barlang szép, de ez is pici. Várni itt nem kell. Ami nekem, ezen a kiránduláson nagyon tetszett, az a fantasztikusan szép táj! Ezt, azért írom le itt, mert miközben utaztunk egyik helyről a másikra, nem győztünk helyet cserélgetni a buszon, jobbról balra, hogy mindent lássunk! Sajnos a busz, kötve volt a menetrendhez, és nem állt meg mindenhol. Ezért írtam azt, hogyha valaki igazán látni szeretne sok szépet, feltétlenül béreljen autót, nem bánja meg. A hatalmas hegyek, amint alázuhannak a tengerbe, fantasztikus! Szakadékok, szigetek, a panoráma, gyönyörű! A legészakibb város, ahol megálltunk ebédelni, Fiscardo. Ez az egyetlen város, ami a földrengés után éppen maradt. Ezért a legrégebbi épületekkel is itt találkozhatunk. Szerintem a szigeten, az egyik legdrágább hely.
Az idegen vezetőnk, beterelt minket egy étterembe. Kár volt ráhallgatni! Állította, hogy jól főznek, szerintem pocsék volt! Ja, és jó drága. Már nem tudom, mit ettünk, de kettőnknek egy sima főfogás, kettő üdítővel, egy kávéval 32 euró volt! És persze, a legolcsóbbat néztük ki az étlapról! Fiscardo északi kikötőváros, tele jachtokkal, tehát érthetőek valahol az árak.
Vissza utunkon, meg álltunk Myrtosnál, ami a legszebb strand. Fürödni nem volt időnk, de mellékeltem képet, erről a csodaszép helyről! Ez egyébként, Kefalonia jelképe, amivel találkozhatunk a prospektusokban is! Mielőtt haza értünk volna, megálltunk még Katavothres víznyelőnél. Ez a már említett hely, ahol eltűnik a tenger vize, egy kis patak formájában, és két hét után, tűnik föl Sami város közelében. Haza este 7re, értünk. A szervezéssel amúgy semmi problémánk nem volt! Ez azért, nagyon lényeges! Az egész nyaralás, problémamentesen zajlott. Amúgy, a görögökre, gyakran mondják, hogy piszkosak, és hogy szemetesek az utcák, de ez itt nem jellemző! A szobánkat, kétnaponta takarították, és nem tűnt el semmink sem.

Hajókirándulás: egész napos, és eléggé fárasztó, de megéri. Az indulás, reggel 8.
A találkozó után, indulás Agia Efimiába. Ez egy keleti kikötőváros. A kirándulás során három nagyobb, és sok pici sziget mellett haladunk el. Az egyik legszebb Ithaka szigete. Ez, talán még zöldebb, mint Kefalonia. A jellemkője, a sok piramis alakú hegy. Itt, nem álltunk meg, de a következő szigeten, aminek neve: Spartochori, tartottunk egy kis megállót. Ha valaki, igazi görög módon elkészített tengeri herkentyűket szeretne enni, az itt megteheti.
Az út, következő állomása, a Skorpió-sziget. Ez a sziget, a híres milliárdos Onassis szigete. Ő volt a néhai Jackie Kennedy, második férje. A szigetre, belépni, nem lehet, de kikötni, és fürödni, igen. Ha valaki vállalja, hogy a hajóról beugorjon a vízbe, az megteheti. Én, a bátortalanabbak közé tartoztam, így a hajón maradtam, és akciósan ittam egy koktélt. Azért írom, hogy akciós, mert 4 euró volt az ára, amúgy 8 euró lett volna. De kitalálták ezt az őrültséget, hogy ha kikötünk, a skorpió szigetnél minden koktél, fél áron kapható. Hozzátartozik, hogy életemben nem ittam ilyen rosszat.
A következő sziget Lefkada. Itt megálltunk egy órára Nidriben. Sok mindent nem láttunk, mert ajándékokat vettünk. Valahogy, az ilyen szervezett utak egy kicsit kutya futtában zajlanak. Elkóborolni, sem merünk messzire, nehogy lemaradjunk. Majd hajóra szálltunk, és utaztunk vissza Kefaloniára. A hajón volt büfé, ahol egy szendvics 3euró, egy kávé 2 euró. Ja, és az utak, önellátósak voltak. 150 euró árba nem fért bele még egy pohár üdítő sem.

Összességében a nyaralás és a sziget gyönyörű! Mindennel megvoltunk elégedve, de az árak… ha jövőre útra kelünk, félmillából, nem ússzuk meg, még a legolcsóbban sem.

Huszár Erika

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu