Kiss Ágnes: Lisszabon, Portó, Cabo da Rocara – Portugália – 2000

Kiss Ágnes: Portugália – 2000. július

Sziasztok!
Megpróbálok egy pár dolgot összefoglalni, nehogy hamarabb induljatok el mint ahogy a napló elkészül.
Szállás Lisszabonban és Portóban probléma nélkül egy-két nappal az érkezésetek előtt foglalható. Mi leginkább kisebb panziókban laktunk (max. 10 szoba). Lisszabonban 7500 esc, Portóban már 5000 esc. körül találtok.(reggelivel). A reggeli kávé vagy tea, vaj és két zsömle. Ez standard.
Egyedül délen zűrös a szállásfoglalás. Ha tervezitek, hogy oda is menjetek, akkor ott legalább 1 héttel korábban kell foglalni. Ha nem tudtok még pontos utitervet és nem lesz annyi időtök a foglalásra, akkor magánházaknál találhattok szállást kb. 5000-6000 esc (ebben nincs reggeli)
A Lonly-ban városonként 5-10-15 szállás címet találtok, telefonszámmal. A számok jók és telefonon is megbízhatóan lehet foglalni.  Benne vannak a kempingek is. (ezek egyébként nagyon olcsók kb. 250 esc. egy személyre és a kocsiért kell pluszban fizetni, de az is 500 esc. alatt van)

A kaja:
Mi túl sok kaját nem vittünk magunkkal, mert annyira nem drága az étel, de a napi kétszeri éttermi étkezés azért nem fért bele a költségvetésbe.
Azért bepakoltunk pár doboz májkrémet, nagyon jól jött a joghurtos saláta öntet keverék, amihez vettünk paradicsomot és joghurtot, remek nyári eledel. Vittünk még instant levesport, az is nagyon bevált. A halkonzervjeik nagyon olcsók 80-250 esc. és nagyon finomak. Azt többször vettünk. A bolti árak egyébként közel azonosak a hazaiakkal. Az éttermi kicsit drágább. Egy főétel körettel 850-2500 esc. Mindenhol kínálnak előételt, ami zsemle, vaj és sajt és persze külön ki kell fizetni, de ha nem kéred nem viszik ki.
Mi hamar rátaláltunk az önkiszolgáló éttermekre, ahol jóval szolidabbak az árak és a helyiek járnak oda ebédelni.(ott nincs munkahelyi konyha sehol)
Itt jóval olcsóbban ettünk helyi ételeket.(kb. 650-800 esc leves, főétel, sör)
Egyébként ezeken a helyeken nagyon jól főznek és rengeteget adnak. A hálózat neve Celeste, de van még egy jó pár ilyen hely.

Írok még egy-két árat:
Kenyér 100 esc (nem kg, hanem egy cipó)
Tej 125 esc
Sör 100 esc (33 -as)
Ásványvíz 100-150 esc 1,5 liter
Gyümölcs:
barack 300 esc
szilva 200-220 esc
Bor helyi 350-750 esc (a Vinho Verdét kóstoljátok meg feltétlenül)
portói 700 esc – a csillagos égig (szerintem csak portóit igyatok, abból nem sikerült rosszat vennünk, pedig megittunk pár üveggel)
Portóiból az alsó árhatáron lévő borok is nagyon jók. (Graham a legjobb pince)
A felvágottak, szalámik elég drágák, úgyhogy ha szeretitek inkább vigyetek magatokkal itthonról.
Az üditőitalok is elég drágák, a sör olcsóbb és finomabb is. A Sagrest és Super Bockot tudom ajánlani. Egyébként azt mondják Sagres, a város is nagyon szép, lent van délen.

Ruha:
Mindenképpen vigyetek legalább egy farmert, egy melegebb pulóvert és esőkabátot (mi nyár közepén voltunk és így is kellett), zárt cipőt.
Lisszabonban és Portóban a folyók és a szél miatt este igencsak lehűl a levegő, délen nincs ilyen probléma. Ha mentek Cabo da Rocara, akkor oda is vigyetek meleg holmit.
Nappal egyébként 30-35 fok van, de a folyó parton és északon este már hűvös van.

Pénz:
Mi annyi pénzt vittünk (biztonsági okokból, amennyi az első hétre elég. (mi két hétig voltunk). Egyébként bankkártya volt nálunk. Minden városban kb. 200 méterenként van bankautomata, nem probléma a pénzfelvét.

Jó tanácsok:
Amennyiben lány is van a csapatban, akkor érdemes figyelni a ruházatra. A magyar nyári öltözködési szokások elég kihívóak a Lisszaboniak és attól északra húzódó városok lakói számára. Mi ketten voltunk lányok, voltak öltözködési problémáink.  Nem megszokott ezeken a helyeken a pántos trikó, mini szoknya és a short nadrág sem. A férfinép elég látványosan konstatálja, ha effélét lát. A portugál nők egyébként leginkább hosszúnadrágban és kardigánban járnak, függetlenül az időjárástól. (ezt a légkondicionálás széleskörű elterjedése magyarázza)

A helyiek nagyon szeretik ha nyelvükön köszönnek, kérnek a turisták. Egyébként nagyon kedvesek.
Minden városban van Turista információ. Itt kaphattok várostérképet, szálláscímeket és beszélnek angolul. Érdemes elmenni.
Ha „tömegközlekedtek” ( ez főként Lisszabonra érvényes, mert ott van értelme járműre szállni), akkor érdemes előre váltott jegyet venni, ez fele annyiba kerül, mint ha a járművön vennétek meg. Előre váltott 160 esc. ez két útra érvényes, különben egy útra 100 esc. Még egy fontos info. Előre váltott jegyet az újságárusoknál lehet kapni ( nincs belőlük sok). A liftnél (Elevador de Santa Justa) és a Praca de Figureira-n a jegyárusnál.
Ha metróztok, akkor az állomáson lehet jegyet váltani (ez érvényes a hévre is Sintraba, Cascaisba, Estorilba). Átszállás esetén a metrón nem kell új jegyet kezelni, mert minden vonalra érvényes.
Menjetek el villamosozni a 28-assal Lisszabonban, ez végig megy az óvárosi részeken, sikátorokon egészen a várig.

Ha Lisszabon környékén szeretnétek strandolni, akkor érdemes átmenni a Tejo (Lisszabon folyója) túlpartjára komppal, onnan megy busz Costa da Caparica-ra. Ez egy nagyon szép homokos strand. Több km hosszú.
Belémben (Lisszabon egyik negyede) kóstoljátok meg a Belém cukrászdában a BELÉM SÜTIT, ez egy nagyon finom vaniliás-tejsodós édesség.
Ha 26 év alattiak vagytok akkor érdemes kiváltani a nemzetközi diákigazolványt. A közlekedésen kívül mindenhová kedvezményt kaptok rá.(múzeumok, rendezvények egyéb belépők) Vonatra és buszra sajnos csak az ő általuk kiadott diák jó.

Ha kocsit béreltek, ne feljtsétek el a nemzetközi jogsit. Autóbérlés napi 6000 esc- 15000 esc-ig.+ a benzin. A parkolási díj 100-150 esc/óra. Ez szerintem elég drága, úgyhogy mi tömegközlekedtünk, vonatoztunk és buszoztunk. A közlekedési árak nem drágák.
Remélem tudtam pár hasznos tanácsot illetve információt adni.
Jó utat Nektek.

Kiss Ágnes

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet   – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu