Kósa Miklós: Dunaszerdahely-Kréta autóval – Görögország



Kósa Miklós: Kréta autóval – Görögország – 2009



Ismét egy olyan beszámoló, amelyik beavat bennünket az utazás minden fontos részletébe, a szükséges kellékektől a  költségekig. Saját tapasztalat nélkül is megtudhatjuk belőle, hogyan kell úgy felkészülni egy ilyen rendkívüli autózásra, kompútra, hogy közben még jól is érezzük magunkat


A fiunk, Róbert diákként május 3-án 6 hónapos gyakorlatra utazott Krétára Ligaria nevű helyre, mely Herakliontól 17 km van nyugatra a tengerparton. A nyári kirándulás terve ezzel meg is született: a család utána utazik nyaralni.






Első lehetőség: utazási irodák ajánlatai
Nagyon érdekes módon vannak az árak felállítva. Mikor kiszámítod a várható reális költségeket, egészen más számok vannak a papíron, mint a prospektusokban – hozzáadod a költőpénzt, akkor már érdekes az összeg. Mivel szeretünk “menni és látni” ide kellet számítanom az autókölcsönzést is több napra.


Második lehetőség: a Róbert lebeszél egy hotelt Ligáriában
Nem ahol gyakorlaton volt – nekünk az megfizethetetlen lett volna, hanem nem messze a szállásától. Ide persze el is kell jutni: tehát kezdődhet a repülőjegy keresgélés a neten. A helyzet hasonló mint az utazási irodákkal. Mivel az utazási irodák charterjáratokkal dolgoznak, a helyzet az volt hogy a repülőjegy három személynek rendes járaton elég drága. Persze ki lehet fogni olcsó jegyet is, de nekünk már megvolt körülbelül az utazási időpont, így már nagyon szűkülnek a lehetőségek


Harmadik lehetőség: megyünk autóval!
Lehetséges ez?” Egy szigetre autóval?! Elsőre nevetséges ötlet. Rákérdezés a neten, és érdekes dolgokat lát az ember. A magyar nem csak 1000 évvel ezelőtt utazgatott erre arra Európában, de még ma is! Nagyon sok magyar utazik Görögországba autóval, de még mennyi. Ugyanez a keresés szlovák nyelven (mivel szlovákiai magyarok vagyunk) és láss csodát! A szlovákok ugyan gyéren, de a csehek szaporán járnak Görögországba autóval. Találtam pár nagyon hasznos weboldalt, köztük az utikalauz.hu-t is, telis tele hasznos információkkal.


A begyűjtött információk alapján el tudtam kezdeni a tervezést – merre, hogyan és mennyibe fog kerülni. Az útvonal tervezése alapjául Szekeres István – Stevie: Szerbián, Macedónián át Görögországba című cikke szolgált, ezúton is köszönöm neki.


A számításaim alapján a terv a következő lett
– a szállást reggelivel és vacsorával lefoglalja Róbert Ligarián a Spiros Soula nevű hotelban (www.spiros-soula.gr), azért itt mert itt volt ismeretsége a tulajdonosoknál. Csak reggeli és vacsora, mert utazni szeretnénk a szigeten és nem csak a hasunkat süttetni a napon.


– utazás két szakaszban
1. szakasz: indulás 02 órakor 2009 augusztus 8., mert a török invázió már lezeng, köszönet az utikalauz.hu-nak és
Török László Nyári török inváziós naptárának,
útvonalterv: Dunaszerdahely – Komárom – Magyarország – Szerbia – Macedónia – Görögország északi része Thessszaloniki alatt, ide érkezés este 17-19 óra között, szálláskeresés egy éjszakára a közelben,
2. szakasz: másnap a szállástól Athén – Pireusz a kikötő és tovább a komppal Krétára. A komp 21 órakor indul és reggel 05 körül van Heraklionban


– a kompjegy kiválasztás és megrendelés az Anek Lines (www.anek.gr) komptársaságnál a neten keresztül történt (ez a legolcsóbb a komptársaságok közül, igaz a leglassabb is – mármint a hajójuk), a jegy kifizetve számláról Visa kártyával 319 euró Pireusz-Heraklion-Pireusz útvonalra. A megrendelés után a komptársaság emailben küldte a “booking reference number”, tehát a foglalási számot és a jegyek számait is (3 személyre + a személygépkocsi) mellyel a jegyeket a komptársaság irodájában kell kiváltani a kikötőben.


– aprólékos útvonal tervezés és a Google Earthon az útvonal aprólékos “bejárása” (ajánlom minden utazónak, nagyon hasznos dolog). A legfontosabb a pireuszi kikötő holléte, mivel nem terveztem navigációs rendszert vinni (nem szeretem, meg nincs is és amúgy is térképőrült vagyok) a Google Earthból kinyomattam néhány fontos részlettérképet, mint pl. Belgrád, Thessalonikinél a kereszteződés és a legfontosabb, a Pireusz városon át haladó útvonalat a kikötőbe.


– fontos telefonszámok felírása: rendőrség, tűzoltóság, mentők, külképviseletek stb. minden útba ejtett országból.


– az összes kinyomtatott adat és térképek az útvonalnak megfelelően elrendezve egy mappába.


A felkészülés részeként folyamatosan olvastam az említett weboldalakon a fórumot az utat megjárt utazók hozzászólásaival és tapasztalataival, adatokat gyűjtöttem az autópályadíjakról, tankolási lehetőségekről és más fontos észrevételekről.


Ennyi volt a tervezés.


 


Utazási tapasztalatok


Autónk: Citroen C4 1,4 benzin, 60 l benzintank
3 utas: én (42), feleségem (37) és 15 éves lányunk
Hűtőláda a vezetőülés mögött, benne 0,5 literes flakonokban jéggé fagyasztott ásványvíz és nem túl édes gyümölcslé (ajánlom mindenkinek, a flakonban lassan olvad a víz vagy a gyümölcslé, és kortyolgatni kell csak). A sofőr itatásához vezetés közben szívószál (a feleségem itatott vezetés közben szívószállal). A többi innivaló a csomagtartóban (rengeteg ásványvíz, gyümölcslé és dobozos sör).
Kávé: 2 termosz, 1 l nescafé (3 in 1), 0,5 l forrázott kávé
Kekszek és cukorka kéznél.
Utazósebesség: autópályán 115-120 km/óra (az autón 2500 km volt csupán, júniusban vettem), általában betartottam a korlátozásokat is, ha a forgalom sűrűsége engedte, ami gyakran nem sikerült, mert haladni kellet a többiekkel.
Az egész úton egyszer sem állítottak meg a rendőrök, pedig voltak elég gyakran.


A fórumokban olvastam a balkáni közlekedésről. Ezt tényleg meg kellene tanulni közép Európában is. Aki nem halad a forgalommal az szépen félrehúzódik és engedi elmenni a gyorsabbat. Ez így működött Szerbiában, Macedóniában, de még a görögöknél is. Krétán meg egyedülálló a forgalom és a vezetési stílus, persze a gyorsaság is. Sok a motorbicikli is. Ha valaki rád dudál azt nem azért teszi mert valami nem tetszik neki, hanem csak figyelmeztet például arra, hogy meg fog előzni vagy bevág eléd, a motorbiciklisek ezt mosollyal és kézintéssel csinálják. A sebességkorlátozást azt nem tartják be, stoptábla, piros lámpa – ha nem jön semmi, akkor semmi gond minek megállni. Aki lassan megy az európai és kölcsönzött kis kocsit vezet, a krétai azt sebesen hajt és nagy kocsit vezet. A terepjáró még ha Mercedes vagy BMW, akkor is csak egy “farmercar”. Krétán a rendőrök nem vadásznak a turistákra, nem büntetnek – ezzel elriasztanák a turistákat és velük a pénzt is. A szigeten jók a főutak, nincsenek rajta biciklisek vagy gyalogosok. A mellékutak, és a sziget turisták által nem látogatott falucskái, azok más képet mutatnak, itt az utak keskenyebbek, forgalom szinte nulla. De a kocsma előtt az asztalok és a székek az úton vannak és ott ülnek az öregek.


A 12 nap alatt lementünk 4015 km, 6,2 l átlagfogyasztással. Nem állítottak meg egyszer sem a rendőrök, igaz igyekeztem betartani a korlátozásokat. Az autópályákon 120 km/óra fellett csak előzéskor mentem.


Az út


Indulás: 02 óra 2009.08.08. Dunaszerdahely
Dunaszerdahelyről Komáromba (magyarországi Komárom) mentünk ahol feltankoltam a kocsit és befizettem az autópályadíjat. Megállás nélkül lehúztunk Röszkére, reggel hatkor ott is voltunk. A megtett út 320 km.
A határon láttam mit is jelent a török invázió, amiről annyit olvastam a fórumokban: a bejöveteli oldalon volt vagy 2 km sor, mi kb. 15 perc alatt átjutottunk. Szerb oldalon volt az első megállónk, kávé, pisiszünet és kajálás.
Az utat gond nélkül folytattuk Belgrádon túlra. A városon is gond nélkül átjutottunk, volt persze elég sűrű forgalom. A városon túl megálltunk egy nagy benzinkúton pihenni. A megtett út 510 kilométer. Innen a feleségem vezetett tovább.


Valahol Szerbiában az autópályán


Valahol Szerbiában


A kővetkező megálló a lapovói benzinkút. Tankolás. A megtett út 620 km.
A következő megálló valahol a szerb autópálya vége felé volt, ahol átvettem megint a vezetést.
A szerb-macedón határon kb. 20 perc várakozás, de a másik oldalon a bejövő sávban kb. 5 km hosszú sor – a törökök, köztük láttam jó néhány magyar és cseh rendszámú autót is.
Macedónián gond nélkül átmentünk. Közben volt persze megálló is kávézni, nyújtózkodni és a tájat nézegetni.


Macedónia utazás


Macedónia – az út nem a termőföldön vezet



Ez is Macedónia


Szerbia déli része és Macedónia gyönyörű táj, persze látszik a szegénység is. Erre voltak kolduló gyerekek, de még kutyák is az úton. A gyerekeknek akartunk cukorkát adni, de nekik csak a “juró” kellett.
Macedón Görög határon kb. 20 perc várakozás.
Folytattuk az utat és Makrygialos nevű tengerparti faluban találtunk szállást egy éjszakára, semmi komoly hely, eléggé lepukkad volt a panzió is, de egy éjszakára kibírtuk. Kb. 18 órakor értünk oda. Sötétedéskor már a tengerben áztattuk a lábainkat. A megtett út 1180 km.


Meg kell dicsérjem a Citroent, az utastér nagy, az ülések nagyok és kényelmesek. Nagyon kényelmes volt az út, az automata légkondi nagyon jól működött + a 6 hangszóróból a zene a kocsiban kellemes légkört csinált. Nem voltam fáradt, még tudtam volta vezetni tovább is. A lányom a hátsó üléseken bevackolta magát és az út felét átaludta. Jó választás volt a C4.


Az időjárás az úton: Szerbiában Belgrádig eléggé sűrű köd volt. Belgrád előtt kitisztult és jó volt az idő a további úton. Mikor beléptünk Görögországba nyári zápor fogadott bennünket.


Másnap, 2009.08.09 kb. 09 órakor indultunk tovább. Előtte megreggeliztünk, feltöltöttük a kávés termoszokat – mi főztük meg a kávénkat, éjjel a hűtőben lefagyasztottuk az ásványvizes flakonokat, teleraktuk a hűtőládát.


Az út Görögországon át nagyon szép. Az autópálya csak az ország közepe táján nincs befejezve, de dolgoznak rajta, viszont így az út sokkal szebb, mert a hegyeken keresztül kell menni. Közben párszor megálltunk pihenni, nem volt okunk a sietségre.



Egy alagút a sok közül



A hegyeken át Athén felé



Valahol Athén közelében


Délután 16 órakor a kikötőben voltunk. A megtett út 1630 km. Az E75 nemzetkőzi út Pireuszban végződik. Na itt megmutatkozott a feleségen navigációs tehetsége. Athénban és Pireuszban irdatlan forgalom volt. A kikötő körül 8 sávos út van (4 sáv az egyik irányban, 4 sáv a másik irányban). Azon kellet átverekedni magunkat be a kikötőbe ahol külön forgalmi szabályok és utak vannak. De ez is sikerült. A kikötő az egy fantasztikus, pulzáló, élő szervezet, egy rendezett kavalkád. A kikötői rendőrök munkáját figyelni fantasztikus dolog. A sípjaikkal irányítják a forgalmat, valami leírhatatlan sípolással és lendülettel. A kikötő tele van kamionokkal, amik a kompokból hordják ki a trélereket, de olyan fürgén mint ha autóversenyzők lennének, behajt a komp belsejébe, és már dudálva hajt ki a trélerrel.




A kikötő


Az Anek Lines irodájában semmi gond nem volt, megkaptam a jegyeket, és vártunk a kompra. A hőmérséklet 37 fok. Sokan várakoznak, személyautó is van bőven. A kikötő külön elkerített terület, több kapuval, őrökkel, tele rendőrökkel, autókkal, emberekkel és a kompokkal, meg hatalmas luxus kirándulóhajókkal.


18.30-kor megjött a komp. A kocsival beálltam a sorba, ahol a kikötésre várakozók kezdtek sorba állni az autóikkal, de sokan csak úgy gyalogosan. Az autóval csak én mehettem be a raktérbe, a feleségem és a lányom gyalog mentek fel a kompra. A kompra csak “deck – fedélzet” jegyet vettünk, ami azt jelenti, hogy nem volt külön kabinunk. Mivel a rakteret lezárják, fel voltunk pakolva egy külön táskába: inni, enni való, pokrócok, hálózsák, kártya, stb. Ezt is az internetről tanultam tapasztaltabb kompos utazóktól.



Végre megjött a kompunk



A raktér








A hátsó fedélzet és jobbról a kiszállás


A kompban két szint van az autók részére. Az első szinten vannak a kamionok (vagyis inkább csak a trélerek, mert a vontatók ritkán utaznak), teherautók, karavánok. A személygépkocsikat egy szinttel feljebb irányítják. Mi a KRITI I nevű komppal mentünk. A hajó 192 m hosszú, ebből kb. 150 hosszú a raktér az autóknak.


A rakterek felett még van 2 szint az utasoknak. Mi a “fapados” részen foglaltunk helyet magunknak a hajó hátsó fedélzetén. Itt van büfé mindenféle jóval, gyros, szendvics, hamburger, palacsinta, péksütemények, üdítők, alkohol, stb. Van azonkívül egy nagy étterem – kávézó tévékkel. Van egy külön csak ülőhelyekkel (olyanok mint a buszokon) ellátott helyiség, ahol nagy képernyőn filmeket vetítenek megállás nélkül. Van diszkó terem bárral. Banki szolgáltatások a recepción. A hajó egész belseje légkondival le van hűtve, szinte fázott az ember, ha bement valahova. Van WC, zuhanyzó. Kutyaketrecek a kutyáknak. De a legjobb ami a hajón van, az az emberek sokfélesége. Beszéltek ott mindenféle nyelven a görögön kívül. Voltak olaszok szép számban, lengyelek, angolok, svédek, franciák, románok, bolgárok, csehek. A legtapasztaltabb kompos utazók persze a görögök. Hálózsák kiterítve a földön vagy a padokon, a csomagokból előkerülnek a kaják sokféleségei, sör, bor, pálinka és persze frappé, elő a kártya, sakk és mehet a parti reggelig. Ezt látni kell, leírni nem lehet. A komppal való utazás türelemre tanítja az embert. Nem lehet mást csinálni, csak nézelődni, beszélgetni, a másikra figyelni.
A hajón zajlik az élet. Szól a zene, mindenki eszik, iszik, sétál, nézelődik, fényképezget, gyerekek futkároznak erre-arra. Aztán egy és kettő óra között minden elcsendesül. Az emberek mindenhol fekszenek az alvózsákokban, vagy pokrócokba csavarva: recepción a virágállványok között, lépcsőfordulókban, folyosókon, az étteremben a székeken vagy alattuk, van aki csak úgy a fedélzeten. Ha valahova el akarsz jutni akkor a fekvő emberek között kell menned. Az oda úton a hátsófedélzeten aludtunk a padokon, de visszaúton igen erős szél fújt, nem lehetett a szabad fedélzeten kibírni, így a recepciónál aludtunk a virágok között.
Aki igényes, annak a kabinvásárlást ajánlom, aki nem eléggé bevállalós, annak fárasztó lehet a földön vagy padon aludni. De aki egy kicsit kalandvágyó annak ki kell próbálni a kompozást, ez egy életre szóló élmény.


Kréta


Ligarián a Spiros Soula nevű hotelban volt szállásunk, 2 összkomfortos szoba. A tulajdonosok Spiros úr és felesége Soula asszony, Jianny és Jorgos a fiaik. Családias, nagyon barátságos, nyugalmas, gyönyörű kilátás a tengerre, a strand kb. 15 perc séta. A kaja nagyon finom, a reggeli bőséges, meg sem ettünk mindent. Jó pizzákat is sütnek. Spiros úr a kemencében kecskét süt és még más finomságokat. Van minden amit csak akarsz, még egy kicsi üzletük is – mini ABC. Intéznek autókölcsönzést, kirándulást, levisznek a strandra és vissza is fuvaroznak a megbeszélt időben, mindenben a vendégek kívánságait lesik. Zorba tánc este a medence körül. Egyszóval ajánlom mindenkinek.



Útikalauz célpontok – 2010-től nagyobb térképen való megjelenítése


Ligaria


Ligaria



Spiros Soula



A Spiros Soula naplementében


A szigeten megállás nélkül fúj a szél. Az egész sziget a cziczikatnak nevezett bogár énekétől hangzik. Reggel kikel, délben már dalol, keresi a párját estére párzás után meghal.


Az emberek barátságosak, ha látják az idegen rendszámot készségesen intenek – előnyt adnak még ha mellékúton vagy akkor is. Ha kell útbaigazítanak, persze sokszor görögül, amiből egy szót sem értek, de csak mondják a magukét és közben mosolyognak. Nagyon barátságosak.


Voltunk jó pár strandon. Érdemes az eldugottabb kisebb strandokat keresni, sőt volt ahol csak mi fürödtünk. Búvárkodni fantasztikus a sziklák között, van mindenféle színű hal, csillag, polip, meg tengeri sün is – vigyázni kell.



A ligariai strand



Egy a sok eldugottabb strandból



Ez is Ligaria – a bátrabbak itt fürödtek


Knoszosz megtekintése 12 Euróba került – ennyi volt a belépődíj. A parkolásért nem kellet fizetni. A sógoromék utazási irodán keresztül voltak Krétán – a Knoszoszi buszkirándulásért 120 Eurót fizettek.


Knoszosz


Kmoszosz


A sziget belsejét is bejártuk. A Lasinthosi fennsík meglátogatása után átvágtunk sziget déli oldalára de szó szerint – a kicsi eldugott falucskákon át mentünk ahol alig volt autó, nemhogy turista. Volt út, ahol egyes vagy kettes sebességi fokozattal tudtam csak a meredek utakon közlekedni. Na itt már más képet mutat az emberek élete. Itt már nem olyan mint a parton. Látszik hogy itt az emberek nem olyan gazdagok. Van kecske és szamár is, a házak eléggé lerobbantak. Itt az idő is lassabban megy.



Olajfák



Ilyen utak is vannak


Lasinthosi fennsík


A Lasinthosi fennsíkra vezető út


Lasinthosi fennsík


A Lasinthosi fennsík ma


Lasinthosi fennsík régen


Lasinthosi fennsík régen a szélkútakkal


A híres matalai strandon is voltunk. Itt találtam a parkolóban egy magyarországi rendszámú Fábiát. Megnéztük a barlangokat. Érdekes volt. A strand szép, de az édesvizű zuhanyzó nem működött, így az öntöző slaggal zuhanyozott mindenki, mi is.


matalai strand


A matalai strand


A matalai barlangok


A matalai barlangok


Amerre mentünk megnéztük az ásatásokat, van elég sok. Nagyon tetszettek az olajfaültetvények is.


Phaestos


A phaestosi ásatás


Voltunk a Kourna nevű tónál – édesvizű és kristálytiszta vize van. Vizibicikliztünk és fürödtünk, utána egy jót kajáltunk a parti étteremben a fák alatt.



A Kourna-tó az átlátszó édesvízével


Voltunk Heraklionban és Rethimnóban. Heraklionban a kikötő nagyon szép és érdekes. Rethimnóban a velencei vár volt érdekes.


Rethimnóban a velencei vár


A velencei vár Rethimnóban


Nyolc napot voltunk a szigeten de csak a sziget középső részét néztük meg. Még lemaradt a keleti és nyugati rész. Ha be akarod járni a szigetet, és még pihenni is szeretnél, akkor legalább két hét kell, de inkább három. Nagyon jó volt Krétán. Még vissza szeretnénk menni egyszer.


A hazaút ugyanúgy volt mint idefelé. Este 21 órakor indult a komp, reggel Athénben voltunk. Több megállóval utaztunk egészen Polykastro városáig. Ide estére érkeztünk. Ez egy kisvároska a Görög Macedón határon. Azért érdekes, mert ez nem turista vidék, ez igazi görög kisváros. A kis üzletecskék nagyon érdekesek és nagyon olcsók. Átaludtunk a város közepén lévő panzióban. Másnap este már otthon voltunk. Mivel augusztus 20. volt nem az autópályán mentünk, hanem Tompa felé (sok volt a török is az úton) és Győrnek. A határokon általában 20 perces várakozásokkal jutottunk át.


Egy kis matematika


















































Költségeink euróban:


összesen


Csak az utiköltség


Szállás + utiköltség


szállás + reggeli + ebéd    8 napra  (Spiros Soula)


680


 


680


benzin  –  4015 km/6.2 l átlagfogyasztás


295


295


295


autópályadíj


80


80


80


komp


319


319


319


szállás útközben 2 x  (oda és vissza)


90


 


90


Biztosítás 3 személyre


65


 


 


egyéb –  költőpénz


880


 


 


összesen €


2409


694


1461


 































Autópályadíjak euróban:


 


Magyarország – 4 napos nyáron    (1.530 Ft)


7


Szerbia:  4+3+8+2,5


17,5


Macedónia1 + 2 + 1  


4


Greece: 2+2,3+1+2,5+1,90+2,75+2,75 


15,2


Összesen:


43,7


 


 


Oda és vissza: H+SR+MC+GR+MC+SR


80,4


Hazafelé nem autópályán jöttünk Magyarországon keresztül mert augusztus 20-a volt!!!


 
































Benzin  – tankolások – benzin árak 1,1-1,2 € között Shell vagy OMW kúton tankoltam, egyszer kellet tankolnom valami görög kúton Krétán


Euró


Komárom 


30


Lapovo 


40


Thessaloniki mellett     


60


Kréta                           


30


Athén után                   


55


Katerini                      


38


Lapovo             


42


Összesen


295


Kósa Miklós






A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldheted el kérdéseidet, véleményedet – szerkesztokukacutikalauz.hu
turizmus külföldi utazás nyaralás kirándulás túrázás élmények szórakozás tenger kerékpározás biciklizés

Légy te az első hozzászóló a(z) "Kósa Miklós: Dunaszerdahely-Kréta autóval – Görögország" íráshoz!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*

Ez az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása érdekében. Részletek

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár