Lékó Sándor: Kastélyok völgye, avagy miért szeretem Kaštelát – Horvátország – 2010

Fanyar humorral átszőtt vallomás egy olyan helyről, ahová legközelebb talán mi is beugorhatnánk – néhány érdekes fotóval

Kaštel Stari, Kaštel Sućurac, Kaštel Sućurac, Kaštel Gomilica, Kaštel Kambelovac, Kaštel Lukšić, Kaštel Novi, Kaštel Štafilić, Split, Trogir, Makarska, Omis Horvátország Dalmácia

A Kastélyok völgye, azaz Kaštela, a Kaštelai-öböl partján fekszik és több mint negyvenezren lakják, így Split-Dalmát megye második legnagyobb városa. Egyik fő sajátossága, hogy 17 kilométer hosszúságban terül el Split és Trogir között.

Horvátországi útibeszámolók helyszínei az Útikalauzban nagyobb térképen való megjelenítése

Hét helységből összeolvadással jött létre: Kaštel Sućurac, Kaštel Gomilica, Kaštel Kambelovac, Kaštel Lukšić, Kaštel Stari, Kaštel Novi, Kaštel Štafilić a „városrészei”. Keleten (Kaštel Sućurac területén), a Split felé eső oldalon ipari központ karéjozza. Itt található a cementgyár, a vasöntöde és sok bevásárlóközpont is.

Kastel Stari

A kastélyok öble

Látkép a tengerről

Kaštel Novi

Kastel Stari strand

A Kaštelai-mezőn és a Kozjak lejtőin intenzív mezőgazdasági termelés folyik, amelyek terményeivel a helyi piacokon is találkozhatunk. Nemrég nyílt Kaštel Noviban egy Lidl-áruház is, ami jól kiegészíti az egyébként nem kevés Tommy, Ribola és Studenac (CBA!) üzleteket.
Az útikönyvek szerint a város nyugati része a turizmusra rendezkedett be. Akit nem zavar Horvátország második legnagyobb forgalmú repülőterének közelsége (minket nem zavar), az egy itteni családias kempingben is eltölthet egy-két hetet.
Mi (feleségem és én, aztán népes családom is) körülbelül három-négy éve bukkantunk fel először ezen a vidéken és megrögzött kempingezők lévén, azonnal sátoros szálláshely után néztünk. Először kissé távolabb a tengerparttól (Kaštel Noviban és Kaštel Stariban) keresgéltünk. Errefelé sokan szívesen kiadják a kertjüket kempingezőknek, de nem ez az igazi… Így mi is tovább álltunk és rá is bukkantunk a Tomiszláv királyról elnevezett rakparton a Bilus kempingre.

Kemping Bilus Kastel Stari Dalmácia Horvátország

Kemping Bilus, Kastel Stari
Obala Kralja Tomislava 43
 -10-15% +

(Ahogy a jobb oldalon lévő kis névjegyből is látszik, szerzőnk annyira elégedett volt a hellyel, hogy be is szervezte az Útikalauz Útitárskártyáját elfogadó partnernek.)

Mióta ide járunk az autópálya is ideért, úgyhogy a város megközelítése ma már semmiféle gondot nem jelent gépkocsival. A Split-Zágráb autópályára Prgometben és Vučevicában lehet fel, illetve onnan lehajtani.

A helyi múzeum a Vitturi palotában (Kaštel Luksić), a kiállító terem pedig Kaštel Sućuracban, a hajdani püspöki nyaralóban található. Az ismertetők szerint – bár magyar ember ritkán jár arrafelé olyankor – februárban 150 éves hagyományokra visszatekintő karneváli ünnepségeket tartanak Kaštel Sućuracban, Kaštel Kambelovacban és különösen Donji Kašteliban (Štafilić, Novi, Stari).
Minden évben július 1-jén kitör a „Kaštelai Kulturális Nyár”, ami egészen augusztus 31-i tart. Ebben az időszakban több mint 60 eseményre kerül sor: képkiállítások, színházi előadások, zenei koncertek, néptánc, sportversenyek és bulik. Különösen nagy érdeklődésre tarthatnak számot a „Dalmát dalesték”, amelyekre júliusban Kaštel Kambelovacban kerül sor.

Bibliai kert – részlet

Kastel Stari - 1500 éves olajfa

Kastel Stari – 1500 éves olajfa

Mikor Kaštelában (Stariban) nyaralunk egy átlagos napon az történik, hogy jókor reggel (valamivel az első légijáratok elstartolása után), a kempingből elsétálunk a közeli piacra és szóba elegyedünk a helyiekkel, akik rendkívül barátságosak, de sajnos valamilyen egzotikus nyelvet beszélnek, ami csak részben hasonlít az oroszhoz (amit tanulnunk illett annak idején, sőt egyetemen szakmai vizsgát is tettünk belőle), bár szláv nyelv ez is. Akikkel sikerült eddig mégis megértetnünk magunkat, azok erősen állították, hogy leginkább a cseh-vel, szlovákkal rokon a horvát nyelv. Persze ezzel nem voltunk kisegítve.
Visszatérve a piacra, a kofák rendkívül barátságosak (itt is), szinte szégyelli az ember magát, ha nem vesz mindegyiküktől néhány kiló ezt-azt. Paradicsom, paprika, hagyma (kopula bjela és crvena), őszbarack (breszkva) szilva (szliva), fokhagyma (csesnyak) és cukkini (tikve) mindig kapható, hozzá tojás is („jajecska”), vagyis semmi akadálya, hogy a kempingfőzőn akár minden nap más-más karakterű lecsó készüljön.
Ha sikerül elég korán kelni, érdemes kipécézni magunknak egy-két közeli turista célpontot, amiben nincs hiány. Autóval fél órán belül elérhető Split (a felette levő dombon Marjam, ahol a meteorológiai állomáson kívül állatkert is található), Salona (Solin – Diokléciánusz-kori római romváros), Klis (Klissza) vára, Trogir, de egy kellemes séta is tehető a város fölé magasodó Kozjak(kecske)-hegy gyalogösvényein, amelyet a helyi túrázók is előszeretettel használnak.

Trogirból Splitbe

Kecske-hegyen

Csendélet a Kecske-hegyen

Nyári zápor hazafelé

Dél felé már persze hívogat a strand, de a mi szívünkhöz közelebb áll a motorcsónakázás, amit művelünk is, kiváltképp, ha nem felejtjük otthon (nem szoktuk) három méter alatti (adómentes) hosszúságú felfújható gumicsónakunkat és hűséges, négy és fél lóerős (adómentes) csónakmotorunkat. Azért írom, hogy adómentes, mert ez a méret és teljesítmény még nem esik sem biztosítási, sem vízhasználati díjfizetési kötelezettség alá.
Sajnos a Kaštelai-öbölben (Kaštelanski zaljev) egyetlen sziget sincs, jó program azonban végigcsorogni a part mentén s kedvünkre kikötni, ahol jólesik. Ilyenkor, bevalljuk, a nagy melegben lecsúszik egy-két doboz előre behűtött sör is, de kellő óvatossággal elkerülhetjük a parti őrség szigorát. (Az évek során egyetlen zaklatásnak sem voltunk kitéve ilyen formán a hatóságok által.)

Kormorán a Kastelai-öbölben

Klis IV. Béla menedéke is volt

Mikor jól kicsónakáztuk és -fürödtük magunkat, jöhet, aminek jönnie kell: szunyókálás az árnyas kempingben, esetleg könnyű ebéd (a reggeli maradéka) és annak ellenőrzése, hogy van-e elegendő mennyiségű sör a mélyhűtőben rendkívüli esetekre. Általában van, és megfigyelésünk szerint a(z ingyenesen igénybe vehető) hűtő kapacitása is elegendő a kempinglakók számára. Itt jegyezzük meg, hogy persze minden nincsen ingyen, a szállásért is fizetni kell, de  ha áramot nem igényelünk, e helyütt megússzuk fejenként és naponta 3000 forint alatt, és ha hét napon túl „gyógyulunk”, vagyis legalább nyolc napot töltünk itt.
Mivel ezen a tipikus napon halat vásároltunk a piacon és némi konyhakész csevapit a közeli bevásárlóközpontban (sajnos a főtéren álló hentes – mesznica – az idén már nem nyitott ki), nagyon úgy áll a zászló, hogy a késő délutánt grillezéssel fogjuk eltölteni.

Ez lesz az ebéd

A jobb étvágy elérése céljából az ugyancsak a piacon vásárolt travarica (rozmaringgal ízesített pálinka), vagy orahovica (diós pálinka) van segítségünkre. Elegendő három cent és a penészes kenyeret is megennénk, ha nem előztek volna meg bennünket a hangyák…
Bilus úr, a tulaj,  szerencsére idejekorán gondoskodott egy szabadon igénybe vehető és tüzelővel is jól ellátott grillező kemencéről, amelyben akár egy egész malac is elkészíthető, ami persze nem mindennapos mutatvány az egyszeri magyar turista részéről.
Mi tehát felizzítjuk a tüzet, és a reggel vásárolt, de még friss zöldségekből pazar salátát készítünk. Éppen összeérik, mire megsül a hús. Meg kell adni, finom kenyerek is kaphatók erre felé, s veszünk is belőle, hacsak nem ragad el bennünket a hév és nem készítünk kempingfőzőn egy lapos fenekű bográcsban jóféle lángost, márpedig ez igencsak szokásunkká vált az utóbbi időben. Persze a tésztát megfelelő óvatossággal(!) a grillen is elkészíthetjük, és ha lekaparjuk az égett részeket egészen különleges ízélményben lehet részünk.
Vacsorához sör dukál (nekünk a dalmát borok eleddig nem jöttek be) és jóféle horvát zene (glazba), amelyet bőven ontanak a környékbeli rádióadók.
Este aztán irány a „város”: Kaštel Stari.

Este is szép…

Ha a sétát nem grillezés után, hanem helyett végezzük, lépten-nyomon éttermekbe, kávézókba botolva csillapíthatjuk éhünket-szomjunkat. Vannak közöttük gyorsétkezők is: hamburger, palacsinta, kolbász (kobaszica), csirkés szendvics (sendvič s piletinom), zágrábi szelet (zagrebački odrezak), burek (ez a pékségekben) közül válogathatunk. Éttermekben is bőséges a választék és viszonylag szolídak az árak (van szerencsénk az Isztriához viszonyítani). Egy pizza idén nyáron még 30-35 kunáért kapható, attól függően, hogy a sajton kívül óhajtunk-e egyéb feltétet is magunkévá tenni. Messzire sem kell mennünk érte, kempingünk sarkán egy több tulajváltáson átesett, de egyre felkapottabb kerthelyiség üzemel.
Ha éppen hétvége van, akár kisebb népünnepélybe is botolhatunk. Ilyen például a Ribarska (halász-), vagy a Lovačka (vadász-) est, ami nem sokban különbözik kívülálló számára. A kedélyes helybéliek csíkos pólót húznak, sütő-főző alkalmatosságaikkal kitelepülnek a rakpartra, jegyre adják a helyi specialitásokat, bőven folyik a sör és zenekarok is fellépnek. Ilyenkor minden talpalatnyi helyen képzőművészeti kiállítások, ajándéktárgy árusok vernek tanyát, de van aki csak saját kis kacatjait kínálja. Nem ritka a tűzijáték sem, persze nem nagy, csak amolyan a helyhez illő, jópofa durrogtatás.

Kastel Stari

kastel Stari – bulu Szent Felício emlékére

Apuka gyerekkel a buli másnapján

Esti sétára persze megfelel Split is (autóval negyed óra alatt elérhető, hét óra után és vasárnap ingyenes parkolókkal), vagy éppen ellenkező irányban Trogir.

Trogiri reflexiók

Itt célszerű nem a tengerpart felé kanyarodva a városi parkolóban tolongani, jobbra letérve a főutcáról  (Kaštela felől jövet)  1-2 száz méterre találunk ingyenes helyet az utcán.
Splitben a Diokleciánusz palota, és a kikötő, Trogirban az egész apró település egy-egy esti program sörözgetve, beszélgetve, nézelődve….
S hogy tágítsuk a kört, a csillagtúra jellegű nyaralásba belefér a közeli „kalózfészek”, Omiš (homokos stranddal, rafting lehetőséggel), vagy a kissé távolabbi Sinj, vagy Šibenik is, egynapos kirándulások kiváló célpontjaként.

Omis strandja

Többek között ezekért a dolgokért szeretem Kaštelát.